מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

"קיצור תולדות האנושות" מאת יובל נח הררי | מסע שורשים

קריאה ב"קיצור תולדות האנושות" הוא כמו טיול ביער ההיסטוריה האנושית. וחשוב להראות את היער לפני שמכירים כל עץ בנפרד

קיצור תולדות האנושות

יובל נח הררי. הוצאת דביר, 447 עמ', 94 שקלים

כתיבה היסטורית היא תמיד עסק חלקלק, קל וחומר לספר המתהדר בשם "קיצור תולדות האנושות", המבקש לדחוס מיליארדי שנים בכמה מאות עמודים. ליאופולד פון ראנקה, ההיסטוריון הגרמני הנודע, אמנם ייעץ לעמיתיו לכתוב היסטוריה "כפי שהיתה באמת", אך השאלה כמובן היא: איך היו הדברים באמת? הרי כל סיפור - בגרמנית משתמשים באותה מלה ל"היסטוריה" ו"סיפור" - הוא שקר מעצם הוויתו, היות שכל כך הרבה ממנו מושמט. מה שהביא את יובל נח הררי למקד את ספרו המרתק והמחכים בשלוש נקודות מפנה, שהבדילו את המין האנושי מיתר ברואי העולם: "המהפכה הלשונית, שהחלה לפני כ-70 אלף שנה ויצרה את ההיסטוריה; המהפכה החקלאית, שהחלה לפני כ-10,000 שנה והאיצה את ההיסטוריה; והמהפכה המדעית, שהחלה לפני כ-500 שנה ואולי תביא את ההיסטוריה לקצה". מניין השנים הרשמי של יקומנו הוא 13 וחצי מיליארד שנים, למרות שהיו כבר הערכות שנעו בין 15 ל-18, אבל מה זה מיליארד יותר או פחות? יום ההולדת קיבל את השם המגלומני "המפץ הגדול". חתיכת אירוע קוסמי, לפי עדויות נסיבתיות, אף כי ככל שאנו לומדים עליו יותר, אנו מבינים פחות, לפחות בכל מה שקשור לשילוש השאלות הכי אלמנטריות שיש: מה היה לפני המפץ, מי לחץ על הכפתור, ואיך זה שיכול היה להיות כלום. את סאגת המין האנושי אפשר להתחיל לפני 2.5 מיליוני שנים, עם ההומינואידים - קופי אדם - במזרח אפריקה, שהיו מחולקים חצי-חצי בין קוף לאדם. הם ישנו על עצים, אכלו פירות יער וחיו באושר יחסי, עד שבשלב מסוים החלו ההתקררות וההתייבשות של כוכבנו. צמצום שטחי היערות חייב את ההומינואיד לרדת מהעץ, להזדקף על רגליו ולעבור למטבח בשרי - תחילה של שיירי פגרים ולאחר מכן של חיות שצד בעצמו. במהלכן של 2 מיליון השנים הבאות התקיימו במקביל כמה מינים של בני אדם, כמו ההומו פלורסיינזיס הגמדי, ההומו ארקטוס התמיר והניאנדרתל חסון הגוף, שנעלמו בהדרגה, עד שנותר רק מין אנושי אחד: הומו ספיאנס. כולם נבדלו מקרוביהם הקופים בכמה מאפיינים ביולוגיים: נפח מוח גדול והליכה זקופה (עובדה שעד היום מכבידה בכאבים על צווארנו וגבנו), מבנה ידיים ייחודי המאפשר מלאכות עדינות וייצור כלים, וקיום מבנה של משפחה גרעינית.

מאז ועד הלום, ולכאורה כנגד כל הסיכויים, ביסס האדם את מעמדו כשליט העולם. מצד אחד, הוא האורגניזם החכם, היצירתי והשאפתן בטבע. מצד שני - יצור בלתי יעיל בעליל, בעל גוף חלש יחסית ומוח גדול מדי, המנפיק מחלות חשוכות מרפא כמו שעמום, דיכאון, אי שביעות רצון ובולימיה של אכילה או צריכה. השאלה המעניינת היא לא רק איך חיה פגיעה כזאת שרדה את ידה חסרת הרחמים של הברירה הטבעית, אלא איך הפכנו מסתם קופים לנזר הבריאה. לצורך פתרון הפרדוקס עובר הררי את כל נקודות המפנה במרתון האבולוציה, שהביאו אותנו למעמדנו הנוכחי בראש שרשרת המזון. החל בביותה של האש, שצמצמה את הסכנה מטורפים, האריכה את היום ויצרה זמן פנוי לאבולוציה רגשית, תרבותית ויצירתית; דרך המצאת הבישול, שקיצר את זמן הלעיסה והעיכול ופינה אנרגיה זמינה למוחנו (קרובינו השימפנזים מבלים עדיין חמש שעות לעיסה ביום); וכלה במהפכה הלשונית, שאיפשרה להומו ספיאנס לא רק להעביר אינפורמציה בנוסח "יש אריה על יד הנהר", אלא לדבר גם על דברים שאינם חלק מהמציאות, כמו אגדות, מיתוסים, דתות ועוד מיני דבקים וירטואליים שקיימים רק בדמיונם המשותף של בני האדם. זה היה סוד כוחו של ההומו ספיאנס. "אחד על אחד", כותב הררי, "ניאנדרתל היה כנראה מנצח הומו ספיאנס. 500 מול 500 - לניאנדרתלים לא היה סיכוי. הניאנדרתלים יכלו להעביר מידע זה לזה על מקום הימצאם של אריות אך לא על רוחות שבטיות, ולכן לא יכלו לשתף פעולה זה עם זה והתקשו להמציא דרכי התנהגות חדשות מהיום למחר".

*

"קיצור תולדות האנושות" הוא ארוחת שחיתות רב תחומית של היסטוריה, ביולוגיה, פסיכולוגיה, כלכלה, חקלאות ומדע, המצטרפים לדיוקן עצמי של החיה האנושית. סגולתו העיקרית של הררי כמספר היסטורי היא היכולת הנהדרת לפשט, לתמצת, להעמיק ולהנהיר כל אירוע ורעיון, והתוצאה היא ספר היסטוריה עם סקס אפיל שלא פוגם כהוא זה באיכויותיו המחקריות ומפריך את הסברה הנפסדת שלפיה מחקר אקדמי לא יכול לענג גם הדיוטות. כך, למשל, עושה הררי השוואה מאלפת בין חוקי חמורבי של האימפריה הבבלית מ-1776 לפני הספירה לבין החוקה האמריקאית מ-1776 לספירה, שמראה שכבר מקדמת דנא כולנו חיים בסרט. שני הקודקסים טוענים שהם מתווים "עקרונות אוניברסליים ונצחיים של צדק". לפי חמורבי, יש חוסר שיוויון מובנה בין בני האדם, המוכתב מן האלים, ואילו בחוקה האמריקאית נקבע בדיוק ההיפך אבל עם אותו תוקף אלוהי, לאמור "שכל בני האדם נבראו שווים". הקטע המעניין הוא ששתי החוקות לא מחוברות לשום תוקף אובייקטיבי ומתקיימות רק בדימיונם של המאמינים. להומו ספיאנס אין זכויות "טבעיות", בדיוק כשם שלחרגולים אין זכויות כאלה. בני אדם משתמשים במה שמכנה הררי "סדר מדומיין", לא מפני שהוא "נכון", אלא מפני שאם נאמין בו נוכל ליצור סדר שיגן עלינו. בגלל זה ביקש וולטר לא לספר למשרתו שאין אלוהים, כדי שזה לא ירצח אותו בשנתו.

ערכו המוסף של "קיצור תולדות" הוא הטיול ביער ההיסטוריה האנושית מלמעלה ומלמטה: ממעוף הציפור ומגחון התולעת. נסו לשאול בוגר תיכון מצוי מתי החלו ימי הביניים, או באיזו שנה התחילה המאה השביעית, ותבינו למה חשוב להראות את תמונת היער לפני שמתחילים להכיר כל עץ בנפרד. הפרספקטיווה של מיליוני השנים מאפשרת גם הפרכת מיתוסים ודעות קדומות, כמו המוניטין הרעים שנקשרו למושג הכסף כאבי הטומאה של חברות אנושיות. נהפוך הוא, אומר הררי, "כסף הינו הדבר הרוחני ביותר בעולם. פסגת הסובלנות האנושית". זאת משום ש"חומר הגלם האמיתי שממנו מייצרים כסף הוא אמון", הגורם לבני אדם זרים להאמין שחתיכות נייר מצוירות מייצגות את כל רכושם. מיתוס נוסף שמעמיד הררי למבחן הוא הזיקה בין קדמה לאושר ולאיכות חיים. המהפכה החקלאית, למשל, אמנם הגדילה את סך המזון שעמד לרשות המין האנושי, אך המעבר מחיי ציד ולקט לעבודה חקלאית מפרכת הכניס לסל התחלואים כאבי גב, צוואר ופרקים. אבותינו הציידים גם סבלו פחות ממחלות מידבקות כמו אבעבועות, אדמת ושחפת, שעברו מבעלי חיים מבויתים. באופן דומה, המהפכה המדעית אמנם שידרגה את חיינו כמעט בכל פרמטר קיומי, אך גם הכניסה לביתנו את פצצת האטום, היכולה להביא את קצה של ההיסטוריה בלחיצת כפתור.

מה שנשאר זהה בכל דור ודור הוא כנראה הטבע האנושי, והעובדה שכולם תמיד צודקים. כשמפשיטים ממחלצותיהם את כל פשעי האדם בדברי הימים, מגלים כי כל מעשי הטבח נעשו בשם המוסר, הלאומנות החוקית, הדת האמיתית, האידיאולוגיה הצודקת. העובדה המשמחת היא שבלי לשים לב, ובניגוד לדעה הרווחת, נהפך העולם למקום הרבה יותר רגוע לחיות בו, אם סופרים את מספר האנשים המקפחים את חייהם במלחמות: 65 השנים האחרונות היו השלוות בתולדות האנושות, כפי שמוכיח הררי בשלל מספרים מרתקים. בישראל העכשווית, למשל, הסיכוי הסטטיסטי שאדם יתאבד גבוה יותר מזה שימות מפעולת איבה.

*

בחלקו האחרון של הספר גולש הררי להרהורים וספקולציות על עתידו של ההומו ספיאנס בעידן של הנדסה גנטית וביולוגית - עתיד שבו יקיץ הקץ על שלטונה בן 4 מיליארדי השנים של הברירה הטבעית, ויוחלף בתבונתו ורצונותיו הגחמניים של האדם. כאן גם מסתיימת ההיסטוריה של המין האנושי כהומו אורגניסמוס: יצור שהחל את דרכו האבולוציונית כחצי קוף חצי אדם יסיים אותה בשעטנז סייבורגי של חצי מכונה חצי אדם. כהיסטוריון אחראי ומלומד, מזהיר הררי את קוראיו לבל יתייחסו ברצינות רבה מדי לתרחישיו העתידניים, ש"נועדו בסך הכל לגרות את הדמיון", אך מתרה בהם לא להימלט מפני השאלה הכי חשובה המשחרת לפתחנו: "מה אנחנו רוצים להיות?"

דבר אחד למדנו מההיסטוריה בוודאות. לא רק שאת העתיד אי אפשר לחזות - קל וחומר בעולם שבו מתערב האדם במלאכתו של הטבע או של אלוהים ובעצם מבקש לברוא את עולמו מחדש - הכל אפשרי. לפני שקולומבוס הפליג לאוקיינוס, עוטרו דגלי השושלת המלכותית בספרד בציור של עמודי הרקולס - סמל מיצרי גילברטר - בתוספת המוטו Ne Plus Ultra, שפירושו "אין שום דבר מעבר לזה". כאשר קולומבוס גילה את אמריקה, קוצר המוטו ל-Plus Ultra: "יש מעבר לזה".



השף אלן דוקאס בפעולה. הבישול פינה אנרגיה זמינה למוחנו




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 קורא בספר, אמנם מרתק, אבל מתעניין
  • 11:02
  • 27.07.11

היומרות של היסטוריון בקביעת מעמדו ועברו של האדם הקדמון מטעות, הן בשנים, הן במגמה התרבותית שלו, והן בתיאוריות שנדמה לי כי המציא בעצמו כגון,"החלפה" ו"מיזוג" שאינן עולות בקנה אחד עם המחשבות הנוכחיות המובילות במדע חביב זה.

  •   תסתכלו בתמונה בעמוד 537 בספר "הבלוף" ותבינו מי אתם . טיוטה פוליטית מוסווה. עמוד 365
    • 20:56
    • 02.12.12

    יש גם רעיונות טובים וכתיבה קלילה . אך זו הטעתה רבים והם כסומים ושיכורים מנסים לפתוח את דלת השכן עם מפתח ביתם.
    אלפי שנים מותק, אלפי שנים ולא יעזור לך השנאה העצמית שאפשרה לצורר היטלר לרצוח מליון ילדים וגם לתלות על וו קצבים (את אותם פוליטיקאים גרמנים שניסו להציל את העולם . אז אם אתה לא רוצה למצוא את עצמך על וו קצבים של מטורף אחר אז כדאי שתתעורר.
    מפני שמי שיהיה תלוש כ"כ אפשר יהיה לתלות אותו גם על נעץ בלוח מודעות.

02 ספר מדהים - חובה בכל בית קורא נלהב
  • 15:49
  • 27.07.11

אחד הספרים טובים ביותר שקראתי בתחום. לוקח את הקורא למסע מרתק לאורך ההסטוריה האנושית. מאוד ממולץ. ספר יוצא מן הכלל!

03 לא רק בגרמנית משתמשים באותה מילה אנה
  • 15:48
  • 28.07.11

גם באנגלית - His Story

  •   חשבתי שהלכת להגיד ביידיש: געשיכטע. גם סיפור וגם היסטוריה שניר
    • 15:44
    • 10.06.12

    ואל תתחילו עם השטות הזאת שיידיש באה מגרמנית ולכן זה אותו דבר.
    שתיהן, הגרמנית המודרנית והיידיש באות מאותו מקור משותף, ולא אחת מהשנייה.

  •   וגם בכל השפות הלטיניות!  (לת) דן
    • 16:58
    • 07.10.12

04 מספרי ההיסטוריה המעשירים והמהנים שקראתי אי פעם נדב
  • 21:50
  • 27.07.11

וקראתי לא מעט. ספרים מצוינים נוספים באותו נושא: רובים חיידקים ופלדה התמוטטות סיפורה של האנושות

05 יפה, אנה. His Story  (לת) אנה
  • 18:18
  • 29.07.11
06 כתוב יפה ומרתק. מקווה שגם אצלנו. כנסו שש
  • 10:38
  • 30.07.11

יש הבלוג של שלומית "טרי מהקיבוץ" ואת "דף המחשבות" של שלמה. כנסו http://shlomo-books.coi.co.il/

07 יש לו קורס כזה באוניברסיטה העברית! סטודנטית להיסטוריה
  • 14:05
  • 10.08.11

הקורס למעשה מפרט את תוכנו של הספר (או בעצם להפך - הספר מסכם את הקורס). הקורס מופלא, והררי עצמו הוא מרצה מחונן. בהיר, מצחיק ואינטליגנטי. חוויה שפותחת את המחשבה והראש בצורה בלתי רגילה. מומלץ מומלץ, לכל מי שעובר בעברית, לקחת אותו.

08 ספר מרתק  (לת) אורן
  • 15:19
  • 31.07.11
09 מעניין, אבל מלא מדי במסקנות גורפות עוד
  • 23:23
  • 31.08.11

שהיית מצפה למצוא אצל אקדמאי עם קצת יותר וותק וידע (יש ביבליוגרפיה, אבל ראיתי רחבות יותר). אגב האדם הקדמון, לדעתי הרגע המכונן היה רגע המודעות-העצמית הראשונה, שהיא שהפרידה בינינו לשאר החיות. הרגע שבו האדם חשב על עצמו והמציא את ה'אני'. היה עדיף אילו הררי היה מסתפק באפיזודות ספציפיות ובונה מהן טיעון, ולא מתיימר להקיף את כלל ההיסטוריה האנושית, שבהכרח תתומצת מדי ותשקף דעות מעטות.

  •   יש הרבה החטאות אבל זה מצריך קריאה ביקורתית . ברובו ספר טיוטה קריא ומשעשע
    • 20:34
    • 02.12.12

    מעניין שאף אחד מהקוראים לא התייחס לאמירה המקוממת והפוליטית בנוגע לעם ישראל - עם מומצא לפי הררי שכלל לא קיים אלפי שנים אלא מתקופת המנדט .
    זה כ"כ מקומם ולולא הספר היה שייך לספריה הייתי ללא ספק משליך לפח המחזור כמו עיתון פוליטי זול.

  •   או קי,אז ישנן כמה שטויות,אז מה?ספר חמוד! צביקה
    • 00:49
    • 06.12.12

    והררי,נראה כמישהו שהשתחרר מאשפוז פסיכיאטרי,אבל זה לא מוריד מהיופי שבמרבית מסקנותיו,כמו שברק אמר:הכל שפיט,כך אצל הררי:הכל אפשרי.זו רק תיאוריה אחת מני רבות,כמו תורת האבולוציה או סיפור הבריאה,מי שרוצה מאמין במה שבא לו,והוא לא נראה יותר פסיכי מאנשי דת מסוימים,הוא מציג דברים שלדעתו הם עובדות,באריזה מעניינת,ומסקנות מפתיעות.ספר חובה,לדעתי.

10 ספר חובה! הדבר הכי מעניין שקראתי בזמן האחרון  (לת) נעמה
  • 14:45
  • 29.09.11

11 לרשום "היסטוריה עולמית" ביוטיוב ולהנות מהקורס על פי הספר  (לת) גולש בהיסטוריה
  • 22:04
  • 16.10.11

12 ספר נהדר דוד כ
  • 00:25
  • 15.11.11

יובל כותב את הספר בקלילות, באופן זורם ומזמין לקריאה.
הספר יכול להוות נקודת פתיחה מצויינת לכל מי שמעוניין לחשוב על העולם שקיים סביבו, ללמוד כיצד הוא התפתח ומה משמעותם של המושגים והרעיונות הבסיסיים ביותר שעליהם מושתתים חיינו בכל החלטה ומחשבה.
לדעתי הוא מהווה את הבסיס היסודי ביותר של הרחבת אופקים אמיתית. אומנם לא מוכרחים להסכים עם כל הקביעות - וגם הכותב עצמו מסתייג מהחלטיות נחרצת בקביעת עובדות היסטוריות - אך זו דרך מצויינת להתחיל לחשוב עליהן בכלל.
אני קורא ממש בימים אלו את עמודיו האחרונים של הספר, ואני ממליץ בכנות להתחיל לקרוא אותו בהקדם, ואפילו להכניס אותו לראש רשימת הספרים שלכם.

13 הספר פשוט מרתק בעיני רובי שטיינר
  • 22:07
  • 26.11.11

מוריד הכובע בפני המחבר, שידע לחבר ספר בעל ערך לימודי אדיר, שכתוב כל כך קולח, יפה ומרתק. מקבץ התובנות בו הוא פשוט מרתק.

14 מדהים בני
  • 06:23
  • 02.12.11

קראתי את הספר בשקיקה , הבהירות והעומק מדהימים בעיקר נוכח גילו הצעיר של המחבר ,סגנון הכתיבה מלטש וקולח, למדתי המון , מחכה לספר הבא שלו

15 יש מעבר לזה.  (לת) טרנסנדנטלית
  • 12:58
  • 24.12.11

16 ספר העיון הטוב ביותר שקראתי. זיו
  • 15:00
  • 24.12.11

קראתי לא מעט ספרי עיון בחיי (כולל ספרים באסטרופיסיקה). הספר הזה ממקום מעל כולם: בהירות, ניתוח. לפי דעתי גם עניין, אך זהו כבר עיניין אישי.

17 לא האמנתי שספר עיון ימנע ממני ללכת לישון, אבל זה פשוט ככה. כתיבה מליגה בינלאומית, כל הזמן חשבתי לעצמי איך אפשר לתרגם את זה ללע"ז כדי להפיץ את הבשורה... עודד
  • 16:19
  • 29.01.12

כתוב היטב, מעניין כל הזמן, שימוש בתרשימים ומפות שעוזרים מאד, לא דטרמיניסטי בנושא שיש עליו אי ודאות או חוסר הסכמה, ואף מציג פנים ודעות שונות. כותב מוכשר שחייבים להושיב אותו ליד מחשב כדי שימשיך בכתיבתו מהר ככל האפשר.

  •   חשבתי את אותן המחשבות גם אני...  (לת) תום
    • 13:39
    • 06.03.12

  •   מסכימה עם כל מילה - גם אני נשארתי ערה בלי יכולת להפסיק לקרוא. ועוד באמצע חופשה בחו"ל!! כיף לקרוא ספר שמדבר אלי הישראלית ברמה כל כך גבוהה, כולל דוגמאות כמעט אישיות. ספר מדהים! שינה את השקפת עולמי על האדם והעולם. הכרחתי כל מי שקרוב אלי לקרוא בו.  (לת) עידית
    • 12:33
    • 04.10.12

18 תירגום לספות זרות אסף
  • 00:52
  • 15.04.12

האם הספר תורגם לספות זרות? צריך להוציא את הידע הזה מתחומי החברה הקטנה שלנו. יש המון אנשים בעולם הזה שיצטרכו לישמוע את הידע הזה כפי שהוא מובא כאן. הספר בהחלט יכול לשנות את דעת ההמונים.

19 ביקורת גרועה לספר מדהים  (לת) קורא
  • 22:52
  • 13.05.12

20 קראתי פעמיים וראיתי את ההרצאה ביו-טיוב אלעד שוורץ
  • 15:49
  • 28.05.12

ספר מאיר עיניים ששינה את החשיבה והפילוסופיה שלי לגבי העולם שאנחנו חיים בו.
שגרם לי לחשוב מחדש על דברים שנראו לי מובנים ופתח לי צוהר לחשיבה מחודשת על טבעו וטיבו של האדם והמניעים שלו.

כמובן שיובל, שבהחלט הייתי מגדיר אותו כמחונן בתחומו, לא תמיד מדייק וכמו שהוא אומר בפתח ההרצאה ובתחילת הספר, זה לא קורס שנועד לתת את כל התשובות אלא בעיקר להתחיל לעורר אצל הקורא את הרצון לשאול עוד שאלות...

הגישה של התייחסות לאירועים היסטוריים בניתוח אבולוציוני היא גאונית ומבריקה ואני מחפש בנרות כבר כמה חודשים טובים מקור להמשיך וללמוד את הנושא.

ולא נשכח את הפתיחה שהיא לא פתחות מגאונות-

פיסיקה - כימיה - ביולוגיה - היסטוריה

איך שמחתי לראות שיש עוד אנשים שחושבים כמוני, שכל המגיבים כאן אהבו והתרשמו מהספר כמוני ושיש עוד איזה זיק אינטילגנטי בעיניים של חלק מאיתנו.

21 כן ירבו אנשים כמוהו  (לת) קיריל
  • 19:21
  • 31.05.12

22 כן ירבו אנשים כמוהו!  (לת) קיריל
  • 19:21
  • 31.05.12

23 ספר מטורף...מדהים!!!  (לת) נעמה
  • 13:37
  • 04.08.12

24 הספר הוא "ארוחת שחיתות של גיבוב שטויות שמעורר לבסוף רצון להקיא" גיבוב ארוך של הבלים
  • 13:30
  • 06.08.12

הוא אינו טורח לדייק בפרטים, לא טורח להביא פירושים שונים משלו על בסיס אותן ראיות שהוא מציג, בקיצור, הוא אקלקטיסט במובן הרע של המילה. גיבוב אוסף הבלים שארוז באריזה לכאורה מאד מושכת, ובכך סכנתה של הפשטנות והשטחיות.

25 הספר מעולה. ספר חובה לכל אדם אינטליגנטי, סקרן ובעל יכולת חשיבה עצמאית. אסף
  • 15:11
  • 01.09.12

נותן מבט אובייקטיבי על העולם - לפחות הרבה יותר אובייקטיבי ונטול סטריאוטיפים מזה שאנו רגילים בדרך כלל לחשוב. פתאום הרבה דברים וסיבותייהם נעשים ברורים. מסדר בראש את תמונת העולם ההיסטורית. בנוסף לספר הזה מומלץ לקרוא גם את "הגן האנוכיי" של ריצ'ארד דוקינס ואז בשילוב של שני הספרים האלה מקבלים את התמונה האמיתית והכמעט שלמה של העולם.

26 כמו רוב המגיבים - קראתי בשקיקה והושפעתי מאד מהספר עידית
  • 12:56
  • 04.10.12

הספר חשוב מאד, משפיע ומעורר ומבחינתי צריך להיכלל כספר חובה בבתי הספר בעולם כולו. במשפחתי הנהגתי קריאה מודרכת ואנחנו דנים על הרעיונות העולים ממנו מדי יום.
מה הפריע לי בספר? - קודם כל החוסר במילים אהבה, חמלה, חסד אכפתיות וערבות הדדית - הרי אי אפשר להתעלם לגמרי מהצד הזה שמכתיב חלק גדול מפעילויותיהם של בני האדם - במסגרת הקבוצה המצומצמת וגם במסגרות רחבות.
זר שלא מכיר אותנו היה חושב שאנחנו מונעים רק מאינסטיקטים קדמונים או מציות עיוור לאידיאלים מוכתבים ללא כל מקום לרצון חופשי. זה צורם לי בעיקר בדיון על הנאציזם - הטיעון שהנאצים בסך הכל היו אנשים שפעלו לפי אמונה בדיוק כמו כל מאמין אחר הטרידה אותי והזכירה לי את הטיעון של "רק ביצענו פקודות". הספר פותר את האדם מאחריות על מעשיו ומתעלם מהתחושה המולדת שיש בנו לצדק וחמלה כלפי כל יצור חי. איך אפשר להתעלם ממנה לחלוטין?
אחד הדילמות העומדות בפני אידיאולוגיות בהיסטוריה האנושית נטועה במבחן החמלה (מבחן "עקדת יצחק") - האם צריך ללכת עד הסוף עם האידיאולוגיה או לקשיב ל"לב" . זה המבחן שמייצר מהפכות ומקומו בספר חסר.
עוד הפריעה לי התשובה שלו בנושא מעמדה של האישה בחברה. יחסית לעומק שהוא טיפל בכל נושא אחר בספר, דווקא נושא זה טופל בצורה יחסית רדודה. נכון שזה לא הנושא החשוב בספר אבל אפשר היה להקדיש לו עוד כמה מילים...
(תשאלו כל גבר ממוצע והוא יגיד לכם שהוא מעדיף בוס גבר על פני בוסית אישה - הקושי של גברים לקבל מרות נשית היא אחד מהאקסיומות הברורות בחברה האנושית והטיעונים שהועלו בספר לא משקפים אותה כלל...)

בסופו של דבר ספר מעולה, סוחף ומטלטל שפותח לדיון נושא חשוב ומרתק. מומלץ מומלץ מומלץ

  •   מצטרפת לכל מילה! אביטל
    • 22:37
    • 05.01.13

    אלו בדיוק שני הנושאים שהפריעו לי והשאירו אותי עם טעם רע.
    הספר ברובו מחכים וכתוב היטב. כישרון נהדר להעביר כמויות עצומות של ידע באופן נהיר ומעניין.
    אבל בחלק המתייחס לנאציזם הוא משתמש בשפה שמשתמעת לכמה פנים, וניתן אפילו להבין שהוא מבקר את הביקורת על הזוועה שבאידיאולוגיה הזו. כדאי לחזור ולקרוא. זה עשה לי ממש רע. הייתי שמחה לשמוע ממנו הברה לגבי זה.

    הסכמתי שגם הנושא של מעמד האישה מטופל גרוע. הוא מעלה 2-3 השערות, הודף אותן באופן לא רציני ומשאיר את השאלה פתוחה, עם איזשהיא רמיזה לגבי יתרונם המובנה של הגברים.
    בלי להתייחס למשל לטרור המיני-האפשרות של גבר אך לא של אישה לאנוס ועוד..
    די להסתכל על חברות פרימיטיביות בימינו, ועל הטרור המיני והאחר המופעל על נשים, כדי להבין שהוא טיפל בנושא הזה בצורה מאד שטחית וחובבנית.

    לסיכום, מצאתי אותו כמחכים ומעורר מחשבה, אבל נשארתי עם תחושה רעה מאד לגבי העמדות המוסריות של המחבר, כפי שמשתקף מהכתיבה.
    (וכן, מותר וצריך לדבר על מוסר. )

27 כתוב מצויין וראוי לכל התשבחות  (לת) אמיל זולה
  • 18:56
  • 13.10.12

פרוייקטים מיוחדים