המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

ביוגרפיה חדשה: איך צבר הרבי מלובביץ’ את כוחו העצום?

איך תיתכן תנועה חסידית ללא רבי שעומד בראשה, כיצד אפשר להבין שלמרות היעדרו מתייחסים אליו החסידים כאילו עודנו חי, ומדוע הם עדיין מאמינים שהוא המשיח, אף שכל תקוותיהם בעניינו נכזבו? ספר חדש על הרבי מלובביץ' עונה על השאלות הללו

הרבי מלובביץ': בחייו ובחיים שלאחר חייו

מנחם פרידמן ושמואל היילמן. תירגם מאנגלית: עמוס כרמל. הוצאות דביר ומרכז שז"ר, 400 עמ', 94 שקלים

האסוציאציה העולה בראשם של מרבית הישראלים כאשר הם נתקלים בשם חב"ד היא זוגות החסידים לובשי השחורים הניצבים בקרן הרחוב ומזמינים את העוברים ושבים להניח תפילין. בעיני אלפי התרמילאים הישראלים קשור השם חב"ד בבתי חב"ד שבהם נתקלו במשך טיוליהם ובסדרי הפסח שבהם השתתפו אי שם במרחקים. מופעים אלה ורבים אחרים משקפים את דרכה של חסידות חב"ד כתנועה שאלפי שליחיה פועלים ללא לאות בקצווי ארץ, כשהם מטעימים כל יהודי באשר הוא יהודי בטעמה של חוויה יהודית.

טקס לציון עשור למותו של הרבי מילובביץ'
טקס לציון עשור למותו של הרבי מילובביץ'. צילום: אי-פי

אכן, תופעת השליחים היא הביטוי הבולט ביותר של האתוס החב"די כפי שהתפתח בעשורים האחרונים. אין תמה אפוא שספרם של מנחם פרידמן ושמואל היילמן פותח בתיאור ההתוועדות של השליחים המתקיימת אחת לשנה ב-770 איסטרן פארקוויי, כתובת "המטה העולמי" של חסידות חב"ד בברוקלין שבניו יורק. המאפיין המפתיע של התוועדות זו הוא התחושה שהכל מתנהל בה כאילו הרבי מלובביץ' עודנו בחיים והוא ניצב בקרב חסידיו, וזאת כ-15 שנים אחרי שמת.

לחצו "לייק" וקבלו את הכתבות הטובות ביותר היישר לפייסבוק שלכם

תיאור ההתוועדות של שליחי חב"ד מעורר כמה וכמה שאלות: כיצד תיתכן תנועה חסידית חיה ופעילה ללא רבי? כיצד אפשר להבין שלמרות היעדרו מתייחסים אליו החסידים כאילו עודנו חי? מה מוסיף לקיים את המתח המשיחי, למרות שהציפיות שהרבי עורר נכזבו בזו אחר זו? מה פשר התופעה של עדה חסידית בעלת מאפיינים חרדיים ששליחיה פועלים בזיקה הדוקה עם יהודים חילונים ואף מתבוללים? וכמובן - מי הוא האיש המסוים הזה שמאחורי דמות הרבי? מהם מקורות יניקתו ודרכי חינוכו? אילו חוויות עיצבו את אישיותו? כיצד נהפך למנהיג חסידות חב"ד ואיך הוביל אותה להיות מה שהיא כיום? על שאלות אלה ורבות אחרות משיבים המחברים בפרקי הספר שלפנינו.

המהנדס מפאריס

שליחי חב"ד בסמוך לביתו של הרבי מלובביץ'
שליחי חב"ד בסמוך לביתו של הרבי מלובביץ'. צילום: מאיר אלפסי

מנחם פרידמן, סוציולוג והיסטוריון, מי שנחשב לחלוץ ומוביל בחקר החברה החרדית בישראל, ושמואל היילמן, אנתרופולוג שקנה לו שם במחקריו על הזרם האורתודוקסי היהודי בארצות הברית, חברו יחדיו והוציאו מתחת ידם ספר מרתק, קריא ומעורר מחשבה. במרכז הספר ניצבת הביוגרפיה של רבי מנחם מנדל שניאורסון (1902-1994), האדמו"ר השביעי בשושלת אדמו"רי חב"ד. המחברים השכילו לשלב ביוגרפיה היסטורית של מנהיג עם נדבכים של היסטוריה חברתית של התנועה שבראשה עמד. זאת ועוד, הסיפור של מנחם מנדל ושל חסידי חב"ד מוצג תוך התייחסות אל הפרקים הרלוונטיים של ההיסטוריה היהודית במאה ה-20, הן במזרח אירופה, הן בארצות הברית והן בישראל. המחברים מסתייעים בתובנות הלקוחות מתחום מדעי החברה ואשר יש בהם כדי לפרש את התופעות המתוארות. עם זאת, הם אינם מעמיסים על הדיון "מודלים" ו"פרדיגמות" העלולים לפגום במהלך הסיפור. והסיפור אכן זורם, מרתק ולעתים אף מותח ממש. את יחסם של המחברים אל הרבי מאפיין שילוב מאוזן וראוי של אמפתיה וריחוק ביקורתי.

פרק מרכזי בספר מתחקה אחר ילדותו, נעוריו ובגרותו של מנחם מנדל. בזכות מחקר שקדני הצליחו המחברים להעמיד תיאור מפורט של בית הוריו, עיר הולדתו (יקטרינוסלב), החיים היהודיים שהתנהלו בה, חינוכו וכיוצא באלה. הלקח המפתיע העולה מפרק זה הוא שאף על פי שאביו של מנחם מנדל שימש כרב של קהילה חב"דית קטנה, ולמרות שהוא עצמו היה צאצא של מנחם מנדל בעל "הצמח צדק", הלא הוא האדמו"ר השלישי בשושלת חב"ד, ואף נקרא על שמו, מנחם מנדל הצעיר כלל לא התנהל כמי שעתיד לשמש מנהיג חסידי. את צעדיו הראשונים הוא עשה אמנם בהדרכת מלמד שנמנה עם חסידי חב"ד. ואולם, אביו לא שלח אותו לישיבת "תומכי תמימים", ישיבה שנתפשה כבית היוצר לאליטה הרוחנית של חסידי חב"ד, אלא לישיבה מודרנית במושגי התקופה. בישיבה זו נחשף מנחם מנדל, בין השאר, לספרות העברית החדשה ובכלל זה לשירי ביאליק.

כאשר סיים מנחם מנדל את פרק לימודיו בישיבה הוא לא בחר להמשיך בלימוד תורה כדי לבנות לעצמו קריירה רבנית. תחת זאת הוא בחר לקנות השכלה אקדמית. לשם כך הוא עשה שנים אחדות בברלין, כשהוא מתמקד בלימודי מתמטיקה והנדסה. לאחר מכן הוא בילה שנים אחדות בפאריס, כשהוא חותר להשלים את לימודי ההנדסה ולזכות בתואר הנכסף של מהנדס.

פרשה מוזרה בפני עצמה היא הרומן שנרקם באותן שנים בין מנחם מנדל ובין מוסיה, בתו השנייה של האדמו"ר יוסף יצחק שניאורסון (1880-1950), מי ששימש באותן שנים כמנהיג של חסידי חב"ד. למרבה הפלא, נמשכה תקופת החיזור בין בני הזוג כחמש שנים, תופעה חריגה ביותר בעולם החסידי של אותם ימים. זאת ועוד, אף שהיתה בתו של אדמו"ר חסידי, מוסיה גילתה עניין רב בתרבות האירופית המודרנית, ובעיקר בספרות הרוסית.

שיחזור התקופה שבה עשו בני הזוג שניאורסון בברלין ובפאריס, ובכלל זה מקומות מגוריהם, המוסדות שבהם למד מנחם מנדל, הישגיו בלימודים, הקשרים שניהל באותן שנים עם חותנו האדמו"ר ועוד, הצריכו עבודת בילוש מאומצת. את החללים שנותרו בתמונה ממלאים המחברים בשאלות ותהיות. ואולם די למחברים במה שהצליחו לחשוף כדי להצביע על העובדה, שבמהלך התקופה שבין שתי המלחמות העולמיות בילו בני הזוג שניאורסון יותר מעשר שנים בשתי בירות קוסמופוליטיות של התרבות המערבית, מרוחקים מקהילה חסידית ולמעשה אף מחוץ לטווח הליכה לקהילה אורתודוקסית כלשהי.

באותן שנים ניהל מנחם מנדל מערכת יחסים מוזרה למדי עם חותנו, האדמו"ר יוסף יצחק. בניגוד גמור להשקפת עולמו השוללת על הסף כל השכלה חילונית, תמך האדמו"ר בחתנו ובבתו בכל אותן השנים שעשו בברלין ובפאריס. בה בעת, הטיל האדמו"ר על חתנו שליחויות שונות ובעיקר ריכוז והעברה של כספי תרומות שנאספו בארצות המערב.

פרשה מרתקת בפני עצמה היא מלחמת הירושה שפרצה לאחר מות האדמו"ר יוסף יצחק שניאורסון. יוסף יצחק חולץ מגטו ורשה והגיע לניו יורק במארס 1940. יחד אתו הגיעו אשתו, בתו הבכירה חנה ובעלה שמריהו גורארי. זמן מה לאחר מכן הגיעו לארצות הברית גם מנחם מנדל ומוסיה. יוסף יצחק נפטר בינואר 1950 מבלי שהותיר צוואה בדבר יורשו. מכיוון שלא הניח אחריו בנים זכרים, נהפכו שני חתניו, היינו שמריה גורארי ומנחם מנדל, למתחרים על כתר ההנהגה. במבט ראשון, נראה דווקא שמריהו גורארי כבעל נתונים עדיפים. לא זו בלבד שהוא היה המבוגר מבין השניים, אלא שבמשך עשרות שנים הוא שימש יד ימינו של הרבי הקודם ומילא תפקידי מפתח בממסד הארגוני של חסידות חב"ד. מנחם מנדל, לעומת זאת, בילה שנים רבות הרחק מן החצר, קנה השכלה אקדמית חילונית וגם כאשר התיישב בניו יורק, לא התגורר במחיצת הרבי, כפי שעשה שמריהו גורארי, אלא בבית נפרד המרוחק קמעא מן החצר. ועם כל זאת, בתוך חודשים אחדים התברר שידו של מנחם מנדל על העליונה. מדוע גבר מנחם מנדל? הרושם העולה מתיאור מהלך האירועים הוא שהכריזמה האישית שלו היתה עדיפה על פני זו של מתחרהו. ייתכן גם שדווקא הזרות שלו וזיקתו לעולם הגדול היו בבחינת יתרון. מכל מקום, לפנינו דוגמה מאלפת ליתרון של הכריזמה האישית על פני הכוח הממסדי.

עם הפיכתו למנהיג המוכר של חסידי חב"ד היה על מנחם מנדל לבסס את סמכותו. לשם כך היה עליו לגלות המשכיות ביחס לאדמו"ר הקודם, ובה בעת להוכיח יכולת של חידוש. ואכן, מיד לאחר מותו של יוסף יצחק, נאחז מנחם מנדל בדמותו באופן שאין לו אח ורע: הוא החל לפקוד בתדירות את קברו, לשוחח ולהתייעץ אתו, וטען באוזני החסידים כי בעבורו הרבי חי, מעורב ופועל, ואילו הוא עצמו משמש רק צינור כדי להעביר את מסריו. דומה כי מה שהחל אולי ככורח, נהפך לחלק מהותי מאישיותו של ר' מנחם מנדל ולדרך התנהלותו כמנהיג. הוא הפנים את האישיות של חותנו וראה את עצמו כקשור אליו ופועל בשמו.

מלחמת המפרץ מבשרת הגאולה

אולם המשכיות ביחס לאדמו"ר יוסף יצחק היתה כרוכה גם באימוץ השקפתו המשיחית. יוסף יצחק החל לטפח ציפיות משיחיות עוד בתקופה שבין שתי מלחמות העולם. תהליכי החילון והתרופפות אחיזתה של המסורת בקרב יהודי מזרח אירופה מאז שלהי המאה ה-19, מלחמת העולם הראשונה והפגיעה החמורה ביהודי מזרח אירופה שנלוותה אליה, עלייתם לשלטון של הבולשוויקים ברוסיה והדיכוי הברוטאלי של החיים היהודיים - כל אלה נתפשו בעיניו כגילויים מובהקים של "עקבתא דמשיחא". מושג זה מבטא רעיון הגלום בספרות חז"ל ובמדרשים: לפני שיתגלה המשיח יתרחשו אירועים קשים המבשרים כי הגאולה קרבה ובאה. עם הגיעו לניו יורק, בעצם ימי המלחמה העולמית השנייה, פתח ר' יוסף יצחק בתעמולה משיחית מעוררת חלחלה. הוא טען, בין השאר, כי גם את האירועים הנוראים המתרחשים באירופה יש לפרש באמצעות הרעיון של "עקבתא דמשיחא". לפיכך, הוא קרא ליהודי אמריקה להזדרז ולשוב לאורח חיים של תורה ומצוות, שאם לא כן גורלם יהיה כגורל יהודי אירופה. אין תמה שקריאה זו לא עשתה את ר' יוסף יצחק למנהיג פופולרי בקרב יהודי אמריקה.

מנחם מנדל אימץ את המשיחיות של קודמו אך הטה את הלהט המשיחי לכיוון חדש. את מקום החזות הקשה והמאיימת תפסה עתה אמונה משיחית אופטימית: קירוב הגאולה תלוי בהתגייסות של חסידי חב"ד כדי להפיץ את אורה של היהדות בכל רחבי העולם היהודי. לשם כך, עודד הרבי את צעירי חב"ד לצאת ולפעול בכל מקום שהדבר אפשרי ומתבקש. הרבי הבטיח להוריהם של השליחים הצעירים כי לא יאונה להם כל רע וכי יצליחו לשמור על אורח החיים היהודי-חרדי גם בהיותם במרחקים. אשר לשליחים עצמם, הם אימצו והפנימו את הרעיון כי הם פועלים בשמו ומכוחו של הרבי וכי בעצם פעולתם הם סוללים את הדרך לגאולה. כך החלה לצמוח תופעה שלא היה לה אח ורע בתולדות החסידות. אמנם בדורותיה הראשונים אפיין את החסידות להט של שליחות שעניינה קירוב לא-חסידים אל דרכה של החסידות. ואולם אז היו המאמצים מכוונים כלפי יהודים שומרי מצוות בתחומי מזרח אירופה. ואילו השליחים הפועלים בהשראת האדמו"ר מנחם מנדל פועלים ברחבי העולם כולו ופונים אל כל יהודי באשר הוא יהודי.

המחברים מתארים בהרחבה את התפשטות האתוס של השליחות בקרב חסידי חב"ד ואת הפיכת השליחות לקריירה נחשבת ומבוקשת. לתופעת השליחות יש גם היבט מגדרי: שלא כבזרמים חסידיים אחרים, שבהם נותרות הנשים מאחור ומעמדן בחצר הרבי שולי ביותר, נשות חב"ד הנשואות לשליחים נוטלות חלק חשוב ביותר בפעילות בעליהן, הן בניהול בתי חב"ד והן במסגרות חינוכיות אחרות. אכן, לא מדובר עוד בנשים של חסידים אלא בנשים שהן חסידות בזכות עצמן. אגב הדיון הנרחב בתופעת השליחות שבים המחברים ומצביעים על המתחים הכרוכים בה: המתח בין המחויבות לאורח חיים חרדי ובין המגע התכוף והקרוב עם חוגים של יהודים חילוניים ואף מתבוללים, המתח בין השאיפה לקרב את כלל היהודים לאורח חיים של תורה ומצוות ובין הכורח להתפשר ולהסתפק בהישגים צנועים לאין ערוך. המחברים גם חוזרים ותוהים על המחיר שהשליחים עלולים לשלם בעקבות ההתמודדות עם מתחים אלה. אגב כך, הם גם מספרים על שליחים שמתוך שביקשו להשפיע על הרחוקים חצו את הקווים ומצאו את עצמם מחוץ למחנה.

כאמור, פעילות השליחים ו"המבצעים" של קירוב רחוקים נתפשים כאמצעים לקירוב הגאולה. אלא שהרבי לא הסתפק בכך והוא הוסיף ללבות את הלהט המשיחי ואת הציפייה לגאולה קרובה עוד ועוד. מהלך זה התבטא, בין השאר, בפירוש שפירש הרבי אירועים היסטוריים הרי גורל. כך, למשל, מלחמת ששת הימים והניצחון הכביר שהושג בה, מלחמת המפרץ והתפוררות ברית המועצות - אלה הן רק הדוגמאות הבולטות לאירועים שהתפרשו כאותות המבשרים את התקרבות הגאולה. החסידים לא זו בלבד שאימצו פירוש זה אלא שהם גם מייחסים לרבי השפעה על עצם האירועים. כך, למשל, העובדה שבמלחמת המפרץ לא נהרג בארץ אף יהודי מוכיחה את כושרו הנבואי של הרבי, שכן עם פרוץ המלחמה הוא שלח לחסידים היושבים בישראל אותות הרגעה והבטיח שלא יאונה להם רע.

המחברים עוצרים כאן את התיאור של מהלך האירועים ותוהים: כיצד אפשר להבין את ההיסחפות של הרבי במערבולת האמונה המשיחית? מה גרם לו להאמין בעצמו עד כדי כך? כהסבר חלקי לפחות הם מצביעים על הפופולריות יוצאת הדופן שבה זכה הרבי, הן בקרב יהודים מכל רחבי העולם הן בקרב פוליטיקאים אמריקאים שאינם מבני ברית. אלה האחרונים הפנימו את הלקח, שמי שמבקש להיבחר באזור שרבים בו היהודים רצוי שיצטייד בתצלום שבו הוא מופיע בחברת הרבי. אשר ליהודים: הרי נשיא מדינת ישראל בכבודו ובעצמו, והכוונה היא לזלמן שזר, שמוצאו ממשפחה של חסידי חב"ד, מחל על כבודו וכאשר ביקר בניו יורק הלך למעונו של הרבי. לא מעטים הם גם הבכירים במערכת הפוליטית והצבאית הישראלית ששיחרו את פני הרבי. לכל אלה הצטרפו אלפי יהודים, חסידים ושאינם חסידים, שומרי מצוות וחילונים, שהמתינו שעות רבות כדי לזכות לראות את פני הרבי, לשאול בעצתו ולזכות בברכתו. האם - שואלים המחברים - גרמו כל אלה לכך שהרבי איבד את חוש המידה ביחס לכוחו? ואולם, למלכוד המשיחי היה גם היבט רעיוני: ככל שהכביר הרבי בטיעונים ובראיות המתבססים על פסוקי מקרא ועל מאמרי חז"ל והמוכיחים שהגאולה אכן קרבה ובאה, כך היו הוא וחסידיו מחויבים יותר אידיאולוגית ורגשית להכרה שהם אכן עומדים על סיפה של הגאולה וכי זו עתידה לבוא בקרוב ממש (ממ"ש - ראשי תיבות: מנחם מנדל שניאורסון). לא ייפלא אפוא שבשלב מסוים החלו החסידים לבטא את ההכרה כי הרבי עצמו הוא המיועד להתגלות כמשיח.

ואולם, כגודל הציפיות כך גם עוצמת האכזבות. שנה חלפה ושנה באה והגאולה טרם הגיעה. בתחילת חודש מארס 1992 עלה הרבי כדרכו על קברו של חותנו והתייחד אתו. משבושש לצאת, נכנסו עוזריו לחדר שבו מצוי הקבר ומצאו את הרבי שרוע על הקרקע חסר הכרה. התברר כי הוא לקה בשבץ מוחי שגרם לו לשיתוק. החסידים ציפו שהרבי יחלים ויממש את שליחותו המשיחית. ציפיות אלה הגיעו לשיאן כאשר בינואר 1993 ערכו החסידים טקס שבו הכתירו את הרבי כמשיח. אלא שבמקום להחלים ולהתגלות בפני העולם כולו כמלך המשיח לקה הרבי בהתקפים חוזרים, עד שבחודש יוני 1994 נפטר.

אלא שמותו של הרבי לא המית את הציפייה המשיחית וגם לא את האמונה שלרבי עצמו נועד תפקיד ראשון במעלה בהבאת הגאולה. המחברים מתארים את מסכת הפירושים וההסברים שבאמצעותם ביקשו החסידים להתגבר על המשבר ואת הדינמיקה החברתית והנפשית המאפשרת להם להמשיך ולנהל את הפעילות השגרתית כאילו הרבי עודנו חי. את העמודים האחרונים של הספר הקדישו המחברים לעיון בסיכויים של חסידות חב"ד להוסיף ולהתקיים במתכונת הנוכחית לאורך ימים. מסקנותיהם אינן חד משמעיות, אך הן נוטות בבירור לצד הספק.

היחיד וההיסטוריה

מלים אחדות על העניין המשיחי: למרות הנטייה הטבעית של חסידי חב"ד להשליך את ההשקפה המשיחית לאחור ולייחס אותה למנהיג המייסד רבי שניאור זלמן מלאדי, אין ספק כי מנהיג זה לא ראה את עצמו כבעל ייעוד משיחי ואף לא טיפח ציפיות משיחיות בקרב החסידים. המבחן של ר' שניאור זלמן מלאדי היה בעת מלחמת נפוליאון ברוסיה בשנת 1812. מסורות חסידיות מלמדות שאחדים ממנהיגי החסידות בפולין פירשו את המלחמה הזאת כאירוע אסכטולוגי, של חזון אחרית הימים, ותלו בה ציפיות משיחיות. ר' שניאור זלמן מלאדי לא נמנה עמהם. אמנם הוא היה מעורב רגשית במלחמה זו עד צוואר, שכן הוא בחר לתמוך בצאר הרוסי, יזם פעולות ריגול לטובת הצבא הרוסי ונמלט מעיירת מגוריו אל תוככי רוסיה בעקבות הצבא הרוסי הנסוג מפני גייסות נפוליאון. שניאור זלמן מלאדי אף פירש את האירועים באמצעות מושגים קבליים וראה את ניצחון הרוסים כביטוי לרצון האל. עם כל זאת, לאורך כל ימי המלחמה הוא נהג מתוך פיכחון ריאליסטי.

נשאלת אפוא השאלה: מה דוחף מנהיג דתי להוביל מהלך משיחי? מה גרם ליוסף יצחק ולמנחם מנדל, שני אדמו"רי חב"ד מכאן, ולרב צבי יהודה קוק, המנהיג הרוחני של גוש אמונים מכאן, להאמין שהם עומדים על סיפה של הגאולה? לכאורה, התשובה לכך פשוטה: המפגש בין אמונה משיחית בנוסח כזה או אחר ובין אירועים היסטוריים חריגים. ואולם הסבר זה אין בו די, שכן רבים הם המנהיגים הדתיים שצירוף זה אינו מוליד בקרבם ציפייה משיחית אקטואלית. מהי אפוא הדינאמיקה הנפשית שגורמת למנהיג דתי להאמין כי יש בכוחו לקרוא את רצון האל מעל דפי ההיסטוריה וכי הוא נועד להנחיל אותו לציבור הרחב? קשה להשיב על שאלה זו תשובה מספקת. מכל מקום, נדמה שכדי להוביל מהלך משיחי מעין זה דרושה אישיות שמצטרפים בה תודעה מיסטית-נבואית רבת עוצמה המאפילה על המציאות וצובעת אותה בצבעים ההולמים את נטיית הלב, יחד עם תודעה חריפה של שליחות דתית כלפי כלל ישראל. תכונות מעין אלה אפיינו, כך נראה, גם את מנחם מנדל שניאורסון.

כאן מתבקשות מלים אחדות על התפקיד שעשוי למלא היחיד בהיסטוריה. כידוע, יש בעניין זה מחלוקת בין פילוסופים של ההיסטוריה. יש מהם המייחסים ליחיד הניצב בעמדת מנהיגות משקל רב בהנעת האירועים ואילו אחרים סבורים שהנסיבות החברתיות והפוליטיות הן המכריעות. כמי שעסק בלימוד חייהם ומפעלם של מנהיגים דתיים בולטים, אני נוטה לדעת הראשונים ונראה לי שהמקרה שלפנינו מאשש עמדה זו. הבה נדמה לעצמנו שמנחם מנדל היה מעדיף קריירה של מהנדס וגיסו שמריהו גורארי היה יורש את יוסף יצחק ומנהיג את חסידות חב"ד. אילו אלה היו פני הדברים, כיצד היתה חב"ד נראית היום? מתברר שלא רק הכריזמה האישית אלא גם החשיפה הממושכת והאינטנסיבית של מנחם מנדל לעולם הגדול בשנות שהותו בברלין ובפאריס יש בהם כדי להסביר את היוזמה הגרנדיוזית של מפעל השליחים.

לבסוף, המקרה של הרבי מלובביץ' ושל חב"ד ממחיש עד כמה אפשר למתוח את גבולות הגזרה של היהדות החרדית בימינו. קשה להעלות על הדעת ניגוד חריף יותר מאשר זה שבין מנחם מנדל שניאורסון, מכאן, ושל החזון איש או הרב שך, מכאן. אמנם אומרים בשם הרב שך שחב"ד היא הדת הקרובה ביותר ליהדות, ונמצא גם מלומד יהודי אמריקאי שקרא למנהיגי היהדות האורתודוקסית להוציא את חב"ד אל מחוץ לגדר. ועם כל זאת, חסידות חב"ד חיה, נושמת ו"בועטת" כאחד מרכיביה הבלתי נפרדים של החברה החרדית, ובה בעת רבים מתוכה ממשיכים להכריז בקול גדול "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד".

The Rebbe \ Menachem Friedman and Samuel Heilman

הפרופ' עמנואל אטקס הוא זוכה פרס ביאליק לחוכמת ישראל לשנת 2010. ספרו "בעל התניא: רבי שניאור זלמן מלאדי וראשיתה של חסידות חב"ד" יראה אור בהוצאת מרכז שזר




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 סיפור מרתק אירית
  • 17:02
  • 09.11.11

אפשר לעשות מזה סרט...

02 מי שמאמין לא מפחד סתם אחד
  • 18:43
  • 09.11.11

הרב הנכבד, עם כל הכבוד, רחוק מלהיות המשיח... תחשבו רגע, המשיח אמור להוולד בבית לחם (ספר מיכה פרק ה' פסוק 1 ), כאן בארצנו הקטנה. הרב הנכבד לא רק שלא נולד בארץ אף לא ראה לנכון אפילו לבקר כאן פעם אחת, עד כמה שידוע לי.
המשיח אמור לבוא לפני חורבן בית שני (לפי החישוב של דניאל פרק 9 פסוקים 24 –27 ). הרב הנכבד צעיר מדי.
המשיח אמור היה לעשות עוד דברים רבים ביניהם למות (כקורבן על חטאינו) ולקום לתחיה (למשל ישעיהו נ''ג, כדאי לקרוא את כל הפרק ).
חסידיו של הרב הנכבד, לאחר שנפטר, חיכו על קיברו ימים ארוכים אך הרב בושש לשוב.
בקיצור, שוב עם כל הכבוד לרב, הוא היה עדיין רב ולא יותר. עם עדת מעריצים גדולה (מאוד). עובדה שלכשעצמה אינה עושה דבר מה לאמת.
אך יש אחד, ורק אחד שכן הגשים את כל הדרישות למישרת המשיח,
והוא ישוע (זה שרבים מכנים כאן בטעות ישו).
מי שאזן לו, ישמע נא מה שהרוח אומרת לקהילת ישראל.

  •   חב"ד היא הנצרות המודרנית דרור כהן
    • 10:07
    • 11.11.11

    והנצרות היא חב"ד הקדומה.

  •   לא הבנתי תוכל להסביר בבקשה  (לת) עמית
    • 12:37
    • 13.11.11

  •   לא תשרוד את גוג ומגוג זה בטוח!!  (לת) מדויד לכהן אדיוט
    • 15:16
    • 15.11.11

  •   טעות מגמתית חב"ד ליובאוויטש
    • 11:16
    • 14.08.12

    האם בגמרא כשהצביעו על מישהו מסויים שעומד להיות משיח הוא תמיד נולד בארץ ישראל?
    קח לדוגמא את רב חמן שאמר על עצמו שהוא משיח ועוד לפחות חמישה שתלמידיהם אמרו עלהם שהם משיח והם לא נולדו בבית לחם.
    בשביל לזהות משיח יש את הרמב"ם.
    אך בוא נצא מדיון מיותר זה שמראה שכאילו הדבר היחיד של הרבי הוא "האם הוא יכול להיות משיח או לא..."
    וכמובן שאין זה העיקר ולא בדברים כאלו אנו צריכים לעסוק אלא ללמוד את תורתו של הרבי וללכת בדרכיו אשר הורנו וכו'

03 ההגשמה של מהלכים של הרבי מציגות אותו באור פוליטי, ואיננו אמת כלל. כנסו!! חב"דניק.
  • 18:45
  • 09.11.11

הרבי לא רצה להיות רבי. במשך שנה שלימה רדפו אחריו החסידים וכבייכול אילצוהו לקבל את הנשיאות. לא סתם נקרא זה "עול הנשיאות". הרבי התחמק מכך והתבטא בצורה חריפה נגד זה, עד שניאות לכך לאחר שנה, באומרו "לא בבחירתנו, ואפשר כמה ענינים נגד רצוננו".
מעבר לכך, בצרפת וגרמניה, לא "בילה" הרבי, אלא עסק לפי הוראות חמיו אחת לאחת בשליחויות שונות כולל שבתו בסורבון. אין צורך להנמיך את הרבי במושגים פוליטיים ומינוחיים נהנתנייים כדי להאדיר את המחברים של הספר. הרבי איננו אישיות פוליטית ולא "ויתר פה קצת כדי לקבל רווח פוליטי שם". אין דבר כזה. גם כשנשיא ארה"ב רייגן כמדומני ביקש שהרבי יבוא לפוגשו, הסביר לו הרבי שאין הוא יוצא מד' אמות של 770 - בית תורה ותפילה. אשר ע"כ יש לראות את הספר ושורותיו המגשמות כלא משקף ובטח לא מציג את המציאות האמיתית.
עורכי הספר היו חייבים לשלב להט פוליטי, ולצבוע אותו בסערות דרמטיות כאילו הרבי תכנן בשכל אנושי 'השתלטות' על התנועה, כדי לצבור קרידיט. דמגוגיה בגרוש.

  •   מאיפה אתה יודע? חבדניק אחר
    • 03:36
    • 15.11.11

    ראשית, לו הרבי לא היה רוצה להיות רבי הוא לא היה, כל השאר זה נרטיב שסיפרו לך. שנית, קצת קשה להאמין שחמיו שלח אותו ב"שליחות" לאוניברסיטה בברלין או סורבון. אתה לא היית שם, ומה שאתה מספר הוא שוב הנרטיב החבדי הרגיל.
    הרבי אולי לא תכנן השתלטות, וכנראה גם לא יכל לדעת כמה כוח התנועה תצבור, אבל זה לא אומר שהוא לא פעל לצבירת כוח.
    מעבר לכך, יש בתנועה וברבי הרבה דברים מקסימים ויפים, וזה שהרבי צבר כוח, לא הופך אותו לאיש רע.

04 זה לא חדש בכלל. כבר פורסם לפני חודשיים בישראל היום!  (לת) תומר
  • 19:15
  • 09.11.11

05 משיח פירושו ניתן למשיחה (זו מילה בעברית)  (לת) אריאל
  • 20:16
  • 09.11.11

06 הרבי שדואג לכל יהודי מני
  • 20:39
  • 09.11.11

יעידו על כך הבתי חבד

07 מלך המשיח חבדניקית
  • 21:22
  • 09.11.11

הרבי הנחיל לציבור את העיניין של "תחשוב טוב יהיה טוב",(טראכט גוט וט זיין גוט) מחשבה יוצרת מציאות, ועל זה כל אמונת חב"ד: חוכמה בינה ודעת, המוח שליט על הלב, כל התורה של חב"ד מתמקדת בטוב במקום ברוע, לחזק את הטוב בדיבור ובמעשה, להיות אופטימי ולחשוב אופטימי, דבר זה כשלעצמו עשה ועושה הרבה ניסים כאשר זה מעורב באמונה שלמה באלוקים ,התעוררות מלמטה למעלה בכדי שתהיה התערותה דלעילה, ברגע שאני מאמין וחושב טוב אני מסוגל להבין ולהשלים שהכל בעצם זורם לפי התוכנית האלוקית, גם אם מגיעים זמנים קשים, הרבי היה בעד רכישת השכלה על מנת שהחסידות תופץ ותטמע גם בקרב אנשי ההשכלה שדורשים וחפצים בשכל ובהגיון בדרך לאמונה, וכמו שהרמב"ם כתב בספרו: אהבה ומדע - דע את ה' אלוקיך - בשביל שהאמונה לא תאכזב בזמנים קשים, וכאן תורת חב"ד ממשיכה בחיזוק כח השכל, שהידיעה חזקה מהאמונה. הרבי היה בעל רוח הקודש, אדם בעל אינטואיציה חזקה אהבת הבריות, שכל חריף, ולא רק יהודים נהרו אליו, גם גויים רבים ביום ובלילה ולכולם נתן עיצות ,את כולם בירך.
חסידות חב"ד אכן האמינה שהוא מלך המשיח אבל הכוונה היתה שנישמתו היא משיחית ושיתגלה מלך המשיח תרד נשמתו של הרבי שהיא גלגול של משה רבינו אם בגוף זה אם בגוף אחר. רק קובץ קטן מאד מאמין ,שהרבי יחזור בדמותו הידועה. וקובץ קטן יותר מאמין שהוא רק נעלם מעיננו.

  •   תגובה מעולה! ישר כח!  (לת) אמיר
    • 22:28
    • 09.11.11

  •   עושה רושם שאת רואה צורך להתנצל על דבריו המפורשים של הרבי היותו משיח . תרגיעי  (לת) מוטי
    • 23:52
    • 09.11.11

  •   תודה. תגובתך נשמעת הרבה יותר הגיונית מהמאמר אבי
    • 07:31
    • 10.11.11

    זו הצרה עם ניתוח חסידות-קבלה בעיניים מחקריות: אם אתה לומד "טקסט" חסידי כטקסט, ולא כדרישה אישית להתעלות והבנה, לעולם לא תבין מה באמת נאמר שם. שחיה בהתכתבות.
    ובלי שום קשר: "קומץ אנשים", או "קבוצת אנשים". אין דבר כזה "קובץ אנשים".

  •   תודה חבדניקית.תגובה מאירת עיניים  (לת) איילת
    • 09:49
    • 10.11.11

  •   כמו כל ניו אייג'ינג "תחשוב טוב - יהיה טוב"  (לת) אלישבע
    • 17:22
    • 10.11.11

08 זה "הארץ" או "יתד נאמן"??  (לת) תגידו
  • 21:23
  • 09.11.11

09 מאמר חילוני מצוין,אך חסר דוקא פרט מהותי: בספר הזוהר כתוב שמ 1995 יתחיל.. תהליך הגאולה ישר אל
  • 21:25
  • 09.11.11

ספר "הזוהר"-הוא הבסיס לחכמת הקבלה וה "תניא" היא פרוש חבדניק ..לקבלה

10 רבי בדרגת נביא א
  • 21:45
  • 09.11.11

רבי בדרגת נביא

11 מימון אורי
  • 23:05
  • 09.11.11

קצת לא ברור איך מממנים גוף כזה כמו חב"ד

12 הרבי היה גאון עולם שי
  • 23:25
  • 09.11.11

עמקן ענק ובעל ידע עצום בכל חלקי התורה

13 הרבי היה היחיד שנלחם בהתבוללות  (לת) אביבה
  • 23:57
  • 09.11.11

14 כתבה מצויינת  (לת) מויישי
  • 01:11
  • 10.11.11

15 אם זה לא מינות מה כן?  (לת) Jonas
  • 02:40
  • 10.11.11

16 משיחיות היא סימן ליאוש וניוון. חילונים, התעוררו  (לת) דור
  • 03:56
  • 10.11.11

17 נוכל או פסיכופת? עדיין לא הבנתי. י.לייבוביץ'
  • 07:19
  • 10.11.11

.

18 ספר בלתי אמין לחלוטין צבי לביא
  • 11:14
  • 10.11.11

קראתי את הספר מתחילתו ועד סופו. התאכזבתי קשות. הספר הוא אוסף של רכילויות לא מבוססות, שרובן מתבססות על השערות של המחברים. אין מיסמוך, אין עדויות, הכל השערות.

הספר סותר את עצמו פעמים רבות. יש גם בורות לא קטנה של המחברים, שלמרות שחקרו תקופה ארוכה את חסידות חב"ד הם לא הצליחו לרדת לשרשם של דבקים. בקיצור, אכזבה קשה.

19 מה סוד הכריזמה של הלובביצ'ר ושל רבנים משיחיים ומקובלים דווקא היום? אור שמח
  • 11:56
  • 10.11.11

לכריזמה העצומה של הלובבביצ'ר האחרון יש להוסיף את שיטות השיווק האמריקאיות כדי להסביר את הצלחתה העצומה של תנועת חב"ד. נראה שהאמריקניזציה של החסידות הפכה את רעיונותיו של זלמן מלאדי מייסד התנועה לרדודים וקליטים ומסחרה אותם. קוקה קולה לייט לרפי שכל ולמי שמחפשים גאולה אינסטנט לנפשם. אין כחב"דניקים בשימוש באמצעי התקשורת והתחבורה המתקדמים כדי להעביר את המסר הפשטני ולעשות לתורה החסידית פופולריזציה. החב"דניקים למדו ללא ספק מהמיסיונרים הנוצרים איך להתחבב על ההמונים הרחוקים מדת ואמונה, ולטעת בהם את התחושה שבשביל הרבי כדאי להם לשמור מצוות.

20 הספר ביוגרפי ועורר פולמוס גדי
  • 13:05
  • 10.11.11

ויוערר עוד יותר פולומוס
חסידי חבד בודאי לא יאהבו אותו
ויטענו במידה מסוימת של צדק שיש שם הרבה פרטי רכילות צהובה
כדאי לקרוא סקירה נוספת כאן
http://www.xn----2hcm6cgyhbh.com/2011/09/rebbe.html

21 חב"ד:נס יצירתי קהילתי וכלכלי - התעלמות המחברים ממבחן התוצאה! אליאב
  • 06:02
  • 11.11.11

ניכר מאוד כי המחברים מביאים עובדות, אולם נעצרים כאשר זה נוח להם, למשל:
תופעת השליחות - אכן מביאים בלהט רגשני את הזוגות שהלכו לשליחות לכל החיים, אבל לא זוכרים לציין את הצלחתם המטאורית - חברתית, קהילתית וכלכלית, ומי הם השליחים, האם אלו בוגרי תואר 2 או 3 בכלכלה ובמנהל עסים?
הרי מדובר בבחורי ישיבה, לפעמים דווקא אלו שלא יכלו לשבת ללמוד כל היום ודווקא הם מקימים אימפריות קיהלתיות 0הייתי בפעם בסאן דייאגו ושאלתי היכן זה בית חב"ד אז אמור לי שיש 5 בתי חב"ד ומפקדה ראשית, 3 בתי ספר, 5 גני ילדים ומעל 1000 איש בקהילה...!)
דוגמא נוספת היא גאונות של הרבי: אם הוא "בילה" באירופה, מהיכן ומתי הוא צבר ידע נרחבו עצום כזה, הרי שיחה של הרבי ארכה לפעמים 3-4 שעות, ואת כולם אמר מהראש ללא דפים או מראי מקומות וניכר כי הוא שוחה בכלל התורה, פוסקים, אגדתות ועולם החסידות, את-זה המחברים לא טרחו לציין
לענ"ד, הספר בולט במגמתיות החבויה באיצטלה של מחקר מאוזן.
לסיום אזכיר את ספרו של קראוס "השביעי", הספר הוגש כעבודת דוקטורט והוחזר בטענה כי הכותב לא ממש הבין את תנועת חב"ד, קרואס מודה, כי חזר לחקור והבין כי ניתוח את תנועת חב"ד ואת הרבי כמו מחקר אקדמי, אבל באמת לא ממש הבין את עומק הנושא, "השביעי" יצא לאחר מכן מאוזן, עם עמקות ולא דמגוגי. פרופ' אטקס טוען כי המחברים כתבו ספר מאוזן לאור
המחברים ציינו כי הבעל שם-טוב הוא מייסד החסידות, אולם שכחו לציין כי מהות "יפוצו מעיינותיך החוצה" לא באה לכדי ביטוי ב-100 שנה האחרונות באף חסידות (כולם מסתגרים בד' אמותיהם של חצרות האדמורי"ם) למעט חב"ד!
אנני חבדני"ק, אבל רוכש אהדה עצומה לעולם החסידות בכלל ולחב"ד בפרט.
אולי יום אחד מישהו יכתוב מאמר ביקורת על ספר זה באופן שקול ומאוזן "לאור תובנות הלקוחות מעולם מדעי החברה".

22 "חולץ מגטו וורשה..." חילוני ריבוני
  • 00:55
  • 12.11.11

האם לא מוזר בעייניכם שחתנו של הרבה חולץ מגטו וורשה כאשר אלפים אחרים גוועו ברעב ובחולי? לא ברורה לכם התמונה של חבדניקים משחדים נאצים כדי להוציא את הרב? ומה עם יתר החסידים שנשארו מאחור סגורים בין חומות הגטו? חשבתי שתפקידו של חסיד הוא להשאר צמוד לחצרו ולא לברוח ולהשאיר מאחור את חסידיו לרוצחים. שלא יבלבלו לכם את המוח עם "גדלות הרוח" של מנהיגי חב"ד.

  •   ככה גם הרעבע מבעלזע שנמלט מהונגריה בשוחד של מיליון דולר לנאצים וב'פיקוח נפש' גילח את זקנו והגיע יחד עם אחיו . ומיליון ?  (לת) בעלזע
    • 18:32
    • 15.11.11

23 אכן צבר כוח חסר תקדים - מת ועושה עצמו חי, מדהים, לא? MEGABITE
  • 08:56
  • 16.11.11

וכל מתנדנדי הלולב עוד מאמינים שהוא המלך המשיח...
עוש משיח שקר. עוד משיח אחד - ואבדנו, ראו ההקצנה הדתית והימנית השוטפת את הארץ ואין לה עוצר

24 הלובביצער? משיח שקר שחטא בכך על שלא הכחיש שהוא לא בשר ודם, זמני ומתחלף, ככל האדם, אלא משיח. הוא מבלה עם שבתאי צבי בגיהינום, כעונש על שכיזב, תחמן ושמר על אש הבערות בעדתו, המורכבת מהמון תלותי שלא מסוגל לחשוב בעצמו. כי הבערות היא קרקע עידית בשביל משיחים תחמנים, שהופכת אותם לאלוהי בשר ודם, בעיני חסידים שוטים. בארצנו חיים כמה פיגורות שינמקו גם הם בצינוק של הגיהינום.  (לת) זלמן הפנסיונר
  • 04:49
  • 09.04.12

25 הרבי הוא מלך המשיח האיש הישראלי
  • 21:45
  • 23.05.12

ויתגלה בקרוב ממש , העניין פשוט מכוסה מעינינו כרגע אך ב'ה בקרוב מאוד נראה זאת

26 מי שרוצה לדעת מה קרה באמת חב"ד ליובאוויטש
  • 12:46
  • 14.08.12

מי שרוצה לדעת באמת מהי חסידות חב"ד והרבי, בלי לקרוא בתגובות כאן כל איזה גיבוב שטויות והשערות שאיני יודע מהיכן הגיעו.

שישאל כל מה שהוא רוצה כאן
israelgimel@gmail.com

27 רבי כבקשתך ליטאי
  • 19:41
  • 02.01.13

נמצאים באמצע ההזיה>כרגיל אצלם עושים מעגל ושמים את הנקודה,וגם אם הרבי מת למרות שאמר שהוא נביא ומשיח אז מה הפתרון הרי יש הרבה מוסדות והדכאון מחכה מעבר לפינה פינת השולחן קרוב קרוב,,נו אז הרבי לא מת ומה שאמר הגאון יואל כהאן נו אז עכשיו הוא והיידה המשיח חי.

28 בורות! מה זה פנימי? מהו הראשי תיבות נבג"ם? חסיד לא חבד'ניק
  • 09:00
  • 30.10.13

מאוד סיקרן אותי לקרוא על עברו של הרבי מלובביץ' לפני נשיאותו, והייתי בטוח שאני יקבל את המידע בספר זה, לצערי הבורות השטחיות והזלזול בקורא הלא דתי שלא מכיר את כל המערכת, ניכרת בכל פינה, רק לדוגמא הבאתי בכותרת, המושג "פנימי" שהוא מושג כל כך חבד"י ומוכר לכולם, מסולף בספר, ראשי התיבות נבג"ם ששימושו בעיקר בחב"ד זוכה על ידו בפירוש חדש, הוא אפילו לא התאמץ לבדוק במילון, ואלו רק דוגמאות ברורות, חבל, אני מצפה למישהו שירים את הכפפה ויכתוב ביוגרפיה רצינית.
דרך אגב, כבר בספרו הישן על החרדים נתקלתי בבורות מדהימה, די אם נציין את התלהבותו כחוזה את יציאת הנשים לעבודה בציבור הליטאי, שזה יפתח אותם ואת בעליהן לעולם, וקרה ההיפך דווקא על ידי נשים הציבור נסגר יותר וכו'