"בן גוריון של שמעון פרס": שגרתי ורווי בעיות

ספר הראיונות שדוד לנדאו ערך עם הנשיא שמעון פרס - שהיה בן טיפוחיו ופעל שנים לצדו של בן גוריון - מצייר אותו כדמות סתמית ומשעממת

בן גוריון של שמעון פרס: ביוגרפיה פוליטית, מפגשים עם דוד לנדאו

דוד לנדאו. הוצאת כתר, 257 עמ', 92 שקלים

כשנה לאחר מותו של דוד בן גוריון, ב-1974, ערכו אנשי מכון בן גוריון בשדה בוקר, שהיה אז בחיתוליו, סדרת שיחות עם יצחק בן-אהרן על בן גוריון ועל יחסיו הנפתלים אתו (השיחות פורסמו בספרו "בעין הסערה: פרקים במאבקי דורי", הקיבוץ המאוחד). שיחות אלה הן חכמות, מאירות עיניים ושופכות אלומת אור מרתקת על אהבותיו ושנאותיו של "האב המייסד". בן-אהרן לא ניסה להציגו כגאון או כמנהיג דגול, אלא להבין את דרכו ואת מניעיו. הוא התייחס לשאלות שמטרידות אותנו עד עתה, כמו מדוע בחר בן גוריון דווקא את פנחס לבון לשר הביטחון או מדוע הלך להתיישב בשדה בוקר. הראייה המקורית של בן-אהרן ציירה את בן גוריון כדמות מתלבטת ודיאלקטית, ולא כדמות פלקטית.

ספר הראיונות שדוד לנדאו ערך עם הנשיא שמעון פרס - שהיה בן טיפוחיו ופעל שנים לצדו של בן גוריון - שונה לחלוטין מהראיונות עם בן-אהרן המנוח. זהו ספר שגרתי, נטול תובנות ורווי בעיות, שמצייר את בן גוריון כדמות סתמית ומשעממת. מספר טעמים הביאו אותי למסקנה קשה זו: הטעם הראשון הוא גודש המשפטים והקביעות הסתמיות של פרס שהם לא יותר ממטבעות לשון, שאי אפשר להבין דרכן את דמותו בן גוריון. הם לכל היותר סוג של עבודת אלילים. הספר מלא דוגמאות לכך: "בן גוריון היה גאון מדיני ואיש עקרונות, והוא ראה רחוק, הוא הניח לי לרוץ כיד הדמיון הטובה"; או "היה לו אינטלקט מזהיר שלא אהב לחיות עם הספק. לא היה זמן להיות רווק אינטלקטואלי".

שמעון פרס עם בן גוריון. "לא אהב לחיות עם הספק"
שמעון פרס עם בן גוריון. "לא אהב לחיות עם הספק" . צילום: ארכיון: יפפא

עשו לנו לייק ותוכלו לקבל את מיטב ביקורות הספרים ישירות אליכם

הטעם השני הוא כי הסבריו של פרס את יחסו של בן גוריון לאישים ולתופעות הם בנאליים, מנותקים מהמציאות ההיסטורית, לא מתמודדים עם מורכבות אישיותו ומתעלמים מהצדדים הקשים והמקוממים בחייו ובאופיו. במיוחד בשנות שקיעתו, אחרי פרשת לבון. דוגמה לכך הם דבריו על יחסו של בן גוריון כלפי מנחם בגין. פרס טוען כי בן גוריון תקף את בגין לא "בגלל תכונותיו, אלא בגלל עמדותיו... הוא לא שנא את בגין אישית. לא היתה כאן שנאה אישית". בכך מתעלם פרס לחלוטין מההתייחסות הדמונית של בן גוריון כלפי בגין, שנמשכה שנים רבות, לפחות עד הקמת רפ"י ב-1965. בן גוריון לא ציין את שמו של בגין, אלא כינה אותו בכינויים מעליבים כמו "דתן הממושקף" או "המוקיון", ויותר מפעם אחד ערך השוואה בינו לבין אדולף היטלר. הדוגמה הידועה לכך נמצאת בדברים שכתב למשורר חיים גורי, במכתבו ממאי 1963, כחודש לפני פרישתו הכפויה מראשות הממשלה: "בגין הוא טיפוס היטלריסטי מובהק: גזעני, מוכן להשמיד כל הערבים למען שלמות הארץ, מקדש כל האמצעים למען המטרה הקדושה - שלטון אבסולוטי, ואני רואה בו סכנה למצב הפנימי והחיצוני של ישראל". על שאלתו של לנדאו מדוע פסל את מפלגתו של בגין, תנועת החרות, ענה פרס כי "משום שראה בהם ‘מילוליסטים', פטפטנים ותו לא". הסבר זה מתעלם מעומק איבתו למפלגה ולאנשיה. בן גוריון ראה אותם כקבוצה שעלולה לסכן את עצם הדמוקרטיה הישראלית ולא כאנשי פטפוט. בינואר 1952, בימי הוויכוח המר על השילומים מגרמניה, הוא כינה אותם "אנשי האגרוף והרצח הפוליטי".

דוגמה נוספת היא שאלת יחסו של בן גוריון לפרשת לבון. פרס מסביר את יחסו של בן גוריון לפרשה דרך אמירות כלליות בנוסח: "(הוא) התפטר מתפקידו, זועם ומר נפש, אך שלם עם עקרונותיו: האמת מעל לכל". תשובה כזו לא מסבירה מדוע התעקש בן גוריון להמשיך את המאבק נגד מסקנות "ועדת השבעה" תוך תשלום מחיר כבד ביותר: קרע מוחלט עם אשכול, שהוא עצמו בחר אותו כיורשו, פילוג מפא"י והליכה למדבר הפוליטי. לא רק יריביו אלא גם מקורביו ראו את מלחמתו כאובססיה חמורה של זקן נרגן ונקמן ולא כ"רדיפה אחרי הצדק". גולדה מאיר, שהעריצה את בן גוריון במשך שנות דור, כתבה כי "אני לא יכולתי לסלוח לבן גוריון על האכזריות שבה רדף את אשכול"; ומשה דיין, בן טיפוחיו, התנגד להפוך את הפרשה לדגל העיקרי של רפ"י. הוא הודיע לבן גוריון כי הוא לא מוכן להצטרף למפלגה שהיא ""מפלגת פרשת לבון ותו לא". דברים אלה הם חיוניים להבנת בן גוריון - אבל אצל שמעון פרס הם לא קיימים.

דוגמה נוספת: פרס לא התייחס לשאלה מדוע בן גוריון מינה את פנחס לבון לשר הביטחון - מינוי שבן גוריון התחרט עליו עד יומו האחרון. הוא הסתפק במשפט סתמי: "התפקיד החשוב של שר הביטחון הופקד בימי פנחס לבון, השר בלי תיק שמילא מקומו של בן גוריון פעמים אחדות בעבר".

בניגוד לדברי פרס, בן-אהרן ניסה להסביר את המינוי התמוה. מדובר ב"הברקה, מין התרגשות רגעית... באותו זמן התחיל בן גוריון לראות בלבון כמוח מוביל, שני לבן גוריון... הוא הודה בגאוניותו של זה... בתוך השממה הרוחנית שהקיפה אותו דרך פתאום כוכב". אצל פרס אין הסברים כאלה שנוגעים ב"בשר החי", בשיקולים, במחשבות ובהלכי הרוח העמוקים שהניעו את בן גוריון.

משבח את עצמו

הטעם השלישי הוא כי בספר יש בלי סוף טעויות היסטוריות ואי-הבנות: על מינויו של משה דיין כרמטכ"ל ב-1953 נטען כי היתה תרעומת במפלגה - אבל לא היה שום דיון במפא"י על המינוי. הממשלה דנה עליו ב-29 בנובמבר 1953 וההתנגדות באה משרי הקואליציה ולא משרי מפא"י. טענה מרכזית נגד המינוי היתה כי אסור למנות חבר מפלגה (דיין היה חבר מפא"י פעיל ואף מועמד מטעמה לכנסת הראשונה) לראש הצבא. שר הפנים ישראל רוקח מהציונים הכללים אמר: "לי זה מפריע... (הוא) איש פוליטי מובהק... קשה לי להגיד בלב שלם שהוא יכול מחר להיות רמטכ"ל כשהוא היה מועמד לכנסת". שר הדתות משה שפירא, מנהיג הפועל המזרחי, קבע כי מצב המדינה מצדיק "שלא יתמנה אדם כרמטכ"ל שאין ביטחון מלא שהוא רואה לנגד עיניו רק עניני הצבא ולא יותר מזה".

דוגמה נוספת היא הקביעה הלא נכונה כי בן גוריון הדיח את חיים וייצמן מנשיאות התנועה הציונית בקונגרס הציוני ב-1946 אחרי ש"שיכנע את מפלגתו לתמוך בו". רוב ראשי מפא"י התנגדו לצעד זה בנחרצות וההדחה בוצעה בסיוע של מפלגות אחרות - הציונים הכלליים, המזרחי, אחדות העבודה ואף המפלגה הרוויזיוניסטית. הסיפור כי ערב מלחמת ששת הימים בן גוריון פנה "ליריבו המושבע מימים ימימה, מנחם בגין, בהצעה להקים קואליציה נגד אשכול" הוא לא נכון. ב-23 במאי 1967, היום שהנשיא נאצר סגר את מצרי טיראן, מנחם בגין הציע לאשכול להפוך את בן גוריון לראש הממשלה ואותו (אשכול) לסגן ראש הממשלה לענייני פנים. ההצעה נפלה מיד, אך היא איפשרה לבגין ליצור קשר ישיר עם בן גוריון - אחרי נתק ארוך שנים. בשיחה בינו לבין בגין וראשי גח"ל, שגם פרס השתתף בה (היא התקיימה ב-27 במאי), התברר כי בן גוריון הוא ‘מי שהיה' - זקן מנותק שלא מסוגל להנהיג את העם. פרס לא מציין את זה, ובמקום זאת הוא מתאר אותו במשפט שלא קשור כלל למצבו האמיתי של בן גוריון באותם ימים: "בשלב מסוים עבר מתפקיד של ראש הממשלה לתפקיד של נביא".

דוגמה נוספת לכך היא שאלת יחס בן גוריון לשואת יהודי אירופה, שאלה שנוגעת בעצב רגיש עד היום. לטענת לנדאו כי "בן גוריון הואשם בכך שלא עשה די, ואפילו לא הוטרד די הצורך מהטבח שביצעו הנאצים ביהודי אירופה", פרס ענה כי זאת "שטות גמורה... בזמן המלחמה לא ידענו את העובדות... לא ידענו על ההיקף". תשובה זאת מתעלמת משתי נקודות מכריעות בנוגע ליחסו של בן גוריון לשואה. הראשונה היא כי הוא ראה את הקשר בין שאלת יהודי אירופה בשואה לבין המאמצים להקים מדינה יהודית בארץ-ישראל באופן דיאלקטי. הוא קבע כי יש להעביר את שארית הפליטה אך ורק לארץ-ישראל וראה זאת כאמצעי במסגרת המאבק המדיני על הארץ. במקביל, הוא טען כי להקמת המדינה היתה מטרה: הקמת בית ומקלט לאותם פליטי החרב מאירופה העשנה. הנקודה השנייה היא כי השואה היוותה מרכיב מרכזי בשיקוליו כראש הממשלה. הוא לא דיבר על זה, אבל הוא קיבל שלוש החלטות גורליות מתוך התייחסות עמוקה אליה: ההחלטה לפתוח את שערי הארץ לעלייה ההמונית; ההחלטה ליצור קשר ישיר עם גרמניה המערבית כדי לקבל את השילומים, וההחלטה לפתח נשק אטומי. גם פה ניתן לראות עד כמה הספר הוא חף ממורכבות.

המשפט "מפא"י זוכה ברוב בבחירות לפרלמנט (לכנסת החמישית); בן גוריון מקים שוב קואליציה ומתמנה לראש הממשלה" מטעה בגלל שתי סיבות: בבחירות אלה מפא"י הפסידה שישה מושבים ובן גוריון לא הקים כלל את הממשלה החדשה - לוי אשכול הרכיב אותה למענו. פרס לא מסביר מדוע אשכול, ולא בן גוריון, הרכיב את הממשלה. המשפט הקצר: "הרוויזיוניסטים נכנסו לכנסת כמפלגת חרות, בהנהגת מנחם בגין" - מעיד על בורות. הרי בגין הקים את תנועת החרות על בסיס האצ"ל כדי לפרק את המפלגה הרוויזיוניסטית הוותיקה (בבחירות לכנסת הראשונה רצו שתי מפלגות רוויזיוניסטיות - תנועת החרות והצה"ר).

הטעם הרביעי הוא חמור ביותר. נדמה כי מטרתו האמיתית של פרס בספר היא לשבח ולהלל, לא את בן גוריון - אלא את עצמו. דוגמה לכך היא הטענה כי הוא היה היחידי בצמרת המדינית בשנות ה-50 שהבין את המשמעות של קשרינו עם צרפת. כולם תמכו באוריינטציה האנגלוסקסית, "ובחבורה זו, ההומוגנית למדי והמיושבת בדעתה, בא ‘צוציק' כמוני, לבד, ואומר - רק צרפת... בכל הממסד הישראלי לא היה עוד פרנקופיל כמוני". כשקראתי את המשפט הזה חשתי תחושה מסוימת של אי נוחות.

דוד בן גוריון שמצטייר על ידי שמעון פרס הוא סוג של דמות אנדרטה מושלמת שאין בה פגמים או יצרים ואין בה את סוג הארוס שהופך אותה למושכת ולמלאת חיים. בסופו של דבר, פרס לא מנסה כלל להתמודד עם סוד עוצמתו וגדולתו של בן גוריון.

הפרופ' יחיעם וייץ הוא היסטוריון החוקר את תולדות מדינת ישראל

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מאמר ביקורת לדוגמה - המחבר בקי להפליא בנושא הספר, ויכול לפיכך לשפוט אותו כראוי. מן הראוי ש"ספרים" יקפיד תמיד לבחור מחברי מאמרים העונים על הקריטריון הזה. דוד פטרסון
  • 19:57
  • 22.02.12

מאמר ביקורת לדוגמה - המחבר בקי להפליא בנושא הספר, ויכול לפיכך לשפוט אותו כראוי. מן הראוי ש"ספרים" יקפיד תמיד לבחור מחברי מאמרים העונים על הקריטריון הזה.

02 מאמר מבריק.התחלתי את הספר והפסקתי באמצע.לפחות הוא מדגים את הפטפטנות הריקה והחלולה של פרס.עד היום הוא מתפרנס ממנה,נוכח ההמון הנבער המעריץ את 'כבוד הנשיא' .  (לת) בן של מפא"יניק
  • 09:40
  • 23.02.12

03 משמעון פרס ציפיתם למשהו אחר?  (לת) באמת
  • 12:01
  • 23.02.12

04 "אנחנו עשינו דמוניזציה לערפאת ואין לזה שום יסוד." אמר שמעון פרס דוד מלכי
  • 12:13
  • 23.02.12

לסטודנטים בקריה האקדמית בקרית אונו בדצמבר 2002. אם בן גוריון היה שומע אותו, היה מתפלץ מהמילים האלה.

05 השתוממתי מהביקורת. איך אפשר בכלל לצפות משמעון פרס ליותר מגיבובי מילים, ובמקרה הטוב - משחקי מילים משעשעים.  (לת) הרשלה
  • 12:24
  • 23.02.12

06 אני קראתי את הספר ונהניתי מאוד, קראתי בשקיקה! ולמדתי הרבה  (לת) שרה
  • 12:27
  • 23.02.12

07 פרופ' וייץ מי האויב שלך? אתה מחפש דברים עם פינצטה, ביקורת גרועה לטעמי  (לת) יעל
  • 12:46
  • 23.02.12

08 איך אפשר להשוות בין פרס לבן אהרון הגדול?  (לת) מיגל
  • 13:24
  • 23.02.12

09 מאמר משובח להפליא. זוהי ביקורת ספרים במיטבה המבוססת על ידע ועובדות, נמרצת, מדויקת ותמציתית מבלי להסתמך על תחושות אישיות (אמצעי ביקורת אהוב בישראל בה הכל פרסונלי) או לסטות למחוזות לא רלוונטיים. מן הראוי שאף עורכיו וכותביו האחרים של מוסף זה ינקטו בסגנון נמרץ ומדויק זה.  (לת) איש עברי-שופט בדימוס
  • 13:38
  • 23.02.12

10 פרס ידוע ב"דייקנותו" הגדולה ובשכתוב מתמיד של הביוגרפיה שלו! יון ההיסטוריון
  • 14:33
  • 23.02.12

מי שלא מאמין, שייכנס לאתר הכנסת, לערך "שמעון פרס" (בקטגוריה של "חברי הכנסת לדורותיהם") וילמד שם, שפרס למד באוניברסיטת הרווארד (וב-NYU). האומנם? מתי הוא נעדר מהארץ - לא לשלוש שנים, לשנתיים, לשנה - כדי שיוכל "ללמוד" בהרווארד? חיפשתי ברשימת בוגרי הרווארד ולא מצאתי שם לא פרס, לא פרסקי וגם לא שימון.

11 המחיר הולם: כל שנה של פרס שווה פחות משקל  (לת) עליבותו של פוליטיקאי
  • 14:39
  • 23.02.12

12 בגין היה טפש,צבוע ודמגוג, הערצתו העוורת לשרון גרמה לאסון מלחמת לבנון א' קירטצ'וק
  • 14:43
  • 23.02.12

מה שפרס ותנועת העבודה עשו למען העם והמדינה, מבגין ותנועת החרות עשו ועושים כמיטב יכלתם להרוס, והם ויצירי כפיהם הולכים ומצליחים. הימין הקיצוני שהיום כבר נחשב בנאלי, ההתקצנות הדתית, ביזוי הערכים החברתיים, העל מבית מדרשם של בגין וז'בוטינבקי

13 לא מבין את הביקורת או את הטוקבקיסטים: הרי הספר מוצב על מדפי ה-fiction בחנויות, וככזה יש לקרוא אותו. תרגיעו
  • 15:01
  • 23.02.12

הרי כל "יצירתו" ההיסטורית של פרס, בין שהיא נכתבת על ידו אישית, בין שהיא נכתבת בידי סופרי צללים עבורו ובין שהיא נרשמת מפיו בפורמט הנוכחי של "שיחות על יד האח עם שמעון פרס" - כולה, מן המסד ועד הטפחות, משתייכת לז'אנר ה-fiction.
זו לא הסטוריה - זו סיפורת. לא פרופ' וייץ צריך לבקר אותה, תוך התענגות על מציאת אי דיוקים הסטוריים בגרסתו הצפויה של פרס, אלא מי שמתמחה בז'אנר הרומן ההיסטורי.

14 "מטרתו האמיתית של פרס בספר היא לשבח ולהלל, לא את בן גוריון - אלא את עצמו". מענין שאני הגעתי למסקנה הזו עוד לפני שקראתי את הספר.  (לת) י. ישראלי
  • 15:20
  • 23.02.12

15 בן גוריון צדק תל אביבי
  • 16:17
  • 23.02.12

והיום, תנועת החרות קוברת את הדמוקרטיה הישראלית

16 פרס לעומת בגין קירטצ'וק
  • 16:23
  • 23.02.12

לידית הדור שלא ידע את יוסף : בסוף שנות ה 50 הביא פרס לארץ מצרפת את פוליסת הביטוח שלה, הכוח האטומי, ב 76 חולל את מבצע אנטבה, וב 84 עצר את האינפלציה. בגין ב 82 חולל את מלחמת לבנון א' והפך את נורמות הכסח של בית''ר ירושלים, בריונניה וראשיה לנורמות השלטון והמנהיגים של ישראל (ריבלין, מצא, רוני בר און...). אז מי האהבלים שמעזים לצייץ על שמעון פרס

17 לדרך פ''ת קראו ע''ש בגין, לנמל התעופה ע''ש ב''ג, ולכור בדימונה יקראו שמעון פרס קירטצ'וק
  • 16:33
  • 23.02.12

זה מה שנקרא פרופורציות

18 בן גוריון היה טיפוס חולני שדיבר על ישראל במושגים משיחיים חבל על השקרים
  • 17:21
  • 23.02.12

למשל במלחמת קדש שאותה רקח עם ברטניה וצרפת , הוא היה איש שהביא עלינו את ההתנחלויות, הוא טיפח רוצחים, ביצע פשעי מלחמה וכל זה גורם לכמה אנשים הזויים לדבר עליו בנוסטלגיה משיחית על "תבונתו" ועל היותו "דמוקרט" בשום מקום בעולם לא מכנים דמוקרט מי שהקים שלטון צבאי במשך 18 שנה, צריך להיות מפא"יניק פאנטי וסלפן בכדי לחשוד אפילו שמדובר היה במנהיג רציונאלי שקול, אדם שקרא לחיסול יהודים הוא לא יותר מחולה נפש ולאיש הזה מקדישים ספרים ודברי הגות, אין גבול לשקר ולטימטום של אנשי מפא"י .

אפילו את השלום הביא איש ימין, שבהשוואה לבן גוריון היה שמאלני פוסט ציוני, צריך להפסיק עם מסכת השקרים על הננס שעמד על הראש וצווח כמו מטורף.

19 שמעון פרס הוא איש שיווק, וככזה הוא אומר את מה שנראה לו שמשרת את מטרותיו. האמת זניחה  (לת) האמת היא עפר לרגליו
  • 17:22
  • 23.02.12

20 שמעון פרסומת הגלילי
  • 17:39
  • 23.02.12

גדולתו של בן-גוריון עפ"י משנתו של שמעון פרס,היא שהצליח לזהות ולגדל את פרס,אין ספק ממשיכו של בן-גוריון הוא שמעון פרס...שיעץ לזקן להכריז על הקמת המדינה...הקים את הכור, הביא מיראז'ים ושחרר את החטופים מאנטבה....נו....

21 טרם הספיקותי אך הבקורת מספקת וככל הנראה מייתרת לטרוח ולהתעמק לשווא בפקשוויל החסידות השוטה ורדיפת הכבוד והכוח של המבוקר הגר
  • 18:02
  • 23.02.12

ההשוואה בין יצחק בן אהרון לפרס חוטאת לראשון ומאדירה את האחרון בעצם עריכתה. קושי שני נעוץ באישיותו ומנהיגותו הבעיתיות למדי של בן גוריון.

אינטלקטואלית, מנהיגותית, אישית והשכלתית אין כל יסוד להשוואה בין כבוד נשיאנו לבין יב"א. איש עסקנות-מסכנות-השתמטות  ורדיפת הון-שלטון-כבוד ועוד מזה לבין איש משכיל, חכם, שליח ציבור במובן היפה והטהור שנשכח ואף נשמט מהשפה העברית (ל-civil servant - במובן מהותי של "שליח ציבור" במובחן מתרגום טכני-מילולי - אין מקבילה עברית בת-זמננו).

בעוד שיב"א ניחן בכלי אופק רחב, יושר אישי ואינטלקטואלי, השכלה (לאו דוקא פורמלית) רחבה ניחן כבוד הנשיא ברדיפת כבוד-ממון-שררה לצד כתמים שחורים בעברו ואישיותו (האם לנשיא "איש הספר" יש השכלה כלשהי למצער, תעודת בגרות? האם איש התחכים ומקים ההתנחלויות אינו זועק בצביעותו בהציגו עצמו ב"איש שלום"? ועוד ועוד).

שנית, עד להקמת ממשלת האחדות שאליה מתייחס וייץ בן-גוריון בוקר מימין ומשמאל. כניסתו של מנחם בגין לממשלת הליכוד הלאומי והצעתו למנות את בן גוריון תחת אשכול היתה תחילת הדרך לשפיכת דמו של יצחק רבין בעוד עלילה שקרית ונפשעת שטפל עליו מי אם לא שמעון פרס (אניטה שפירא, "יגאל אלון: אביב חלדו," הספריה החדשה, 2004, עמ' 347-349, בפרטטקסט בסמוך לה"ש 9 שם). ברם, עלילה זו הפכה את בן גוריון לגורו "קדוש" לא רק בעיני עסקני מפא"י אלא השתיקה את הבקורת מימין. בן גוריון הפך איפוא למיתוס ודמות נערצת ספק "קדושה" אך בעיקר עקרה מבקורת גם בעיני מי שעד אז הכו בו בשוטי הבקורת מימין.

אישיותו המיסטית ומנהיגותו השרירותית ועריצה ספק רציונאלית אך ללא, ספק בלתי-דמוקרטית של בן גוריון נשמעת זעיר פה זעיר שם. קלקול המסיבה באמירה שתהפוך את הנביא המכונן בן גוריון למה שהוא: איש קטן ועסקן נכלולי גדול שתחת שיקולי הגיון הונע ממשיחיות, אי-רציונליות ותחושת שליחות דתית (אף אם נעטפה במעטה של זן, בודיזם ורשתות הסוואה אחרות) עדיין אינו "Lingua franca" במקומותנו. נזקו של בן גוריון ומאזן התועלת-הפסד אגב מנהיגותו, תכחיו, עלילותיו ויורשיו (ע"ע אבי ההתנחלויות בפלסטין שמעון פרס, טדי קולק מייסד ההתנחלויות בשטחי אל-קודס הכבושה ושאר מרעין בישין) עדיין לא נערך והדין וחשבון ההיסטורי-מחקרי-פוליטי-תרבותי עדיין פתוח וקורא לדין וחשבון נוקב ומאוזן.

אכן במדינת הגמדים של שמעון פרס ובן גוריון בולט יב"א כענק, אף אם אוביקטיבית אף הוא לא היה ענק ממידותיו.

22 חיבור דת למדינה, מתן פטור לחרדים משירות בצבא כל אלה ועוד המימשל הצבאי על ערבים
  • 18:05
  • 23.02.12

הם הירושה של איש שחיסל יהודים באותה איבחה צווחנית כפי ששלח לחסל ערבים, כבש, ביצע טיהור אתני, ולכן הוא האב הרוחני של הדמוקרטיה, בגין שהיה "אנטי-דמוקרט" ופאשיסט התנגד לשלטון הצבאי של בן גוריון, אחד מהקולות הבודדים שניסו להתנגד לטירוף הבנגוריוני ולכן האיש צווח עליו כינה אותו בשנות הסית נגדו וניסה לרצוח אותו כזכור באלטלנה שתוארה כחיסול "מרד" קשקוש עלוב מבית השקרים של מפא"י.

הם שונאים את בגין עד מוות, והחוצפן ההזוי עוד חתם על הסכם שלום והוכיח לתלךמידי בן גוריון שאפילו את השלום הראשון והדגם לפשרה בין שני עמים מביא התלמיד של ז'בוטינסקי הפאשיסט ולא ה"דמוקרטים" בנוסח בן גוריון, וויץ ועדת החנפנים שמהללים אותו על כתיבה צפויה מראש ראויים למידה כנגד מידה, ולפחות כדאי לזכור מי באמת ניסה להתנגד לאדם שמכניס חלק מאזרחיו לממשל צבאי ומבצע נגדם טבחים ומעשי פשע שונים.

ואנא בלי צנזורה, הרי אתר הארץ משתבח הפלורליזם הליברלי שלו, אל תחששו מהאמת היא הרי דגל חשוב בדמוקרטיות.

  •   בן גוריון היה הרי פילוזוף גדול צריך לדייק
    • 18:49
    • 23.02.12

    הוא קרא את שפינוזה, והסביר אותו ואת משנתו להמונים הנבערים מהימין, ואחרי שבן גוריון קרא את שפינוזה, הוא פטר את החרדים משירות צבאי, ונתן לרבנות להשתלט על חיינו ואי-אפשר להתחתן כאן אם אינך מאמין בורסיה החשוכה של היהדות כפי שציווה בן גוריון ע"פ שפינוזה,, ועל זה ורק בגלל זה אין דמוקרט דגול יותר מבן גוריון.

23 שמעון פרס עבד ככל הנראה עבור שירותי הביון הצרפתיים מיכאל
  • 20:35
  • 23.02.12

בעוד שיצחק רבין עבד עבור האמריקאים. הכל כמובן משיקולים ציוניים, פוליטיים, וממון. לכן פרס זוכה לחיבוק אירופי.

24 מגוחך שפרס מציג עצמו תמיד כתלמידו של ב.ג. בעוד שהוא רק השתמש בו לצרכיו הפוליטיים. כשר בטחון בממשלת רבין הוא חילל את זכר ב.ג. כשחיזר אחרי הלאומן והדמגוג מנחם בגין ובמקביל יזם והקים התנחלויות בגדה. לתלמיד כזה מגיע ציון אפס.  (לת) הזקן
  • 12:15
  • 24.02.12

25 שמעון פרס אוהב , מעריך, ומכבד בעיקר את עצמו. ש..שמ..שמע..שמעון.
  • 13:12
  • 24.02.12

ממנו לא ניתן לקבל התייחסות אובייקטיבית לאף אדם אחר. תמיד פרס ידבר, יחזק ויאדיר, את מעשיו שלו.

26 פרס לא מבריק אבל הזבל שיש היום בפוליטיקה ובכנסת הוא ממש חרפה שביט
  • 16:17
  • 27.02.12

הזבל האנושי שמסתובב במסדרונות הממשל והשלטון של ישראל הוא פשוט חיריה למתקדמים לעומת דור המייסדים והמנהיגים של שנות הארבעים-ששים שבעים. אני כבר מתגעגע להנהגות שגנבו ורימו בשביל המפלגה לעומת תאבי הבצע של היום שחושבים איך להעשיר את הכיס הפרטי.

27 קטילה נלהבת מדי, כדאי לווייץ להירגע  (לת) להירגע ולהרגיע
  • 19:30
  • 02.03.12

28 שמעון פרס עמירםבןימיני
  • 05:55
  • 17.03.12

איני רוצה להתיחס לתגובת הפרופסור יחיעם וייץ,אך מאז שנבחא שמעון פרס לנשיא נעשה דמות גרוטסקית מרשרשת מבלי להבין על מה הוא מדבר,מנסה להיות בכותרות על כל דבר שטות(משבח אצ הפסקת האש האחרונה כאשר הרקטות עוד רועמות,מומחה לבמבה וכלכלה עולמית.
כדאי שישב וישתוק לפחות 10 חדשים או יעבור בחזרה לבן שמן(באם הוא לא חסר שם)

פעילות
המלצות
הפופולריות בעיון
פרסומת