המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

המיליון ששינה את המזרח התיכון

מה עשו מיליון עולים מברית המועצות לחברה הישראלית? לילי גלילי ורומן ברונפמן מגלים את הסודות של עליית שנות ה‐90 ומספרים את הסיפור שלה בלי מיתוסים וסטריאוטיפים

המיליון ששינה את המזרח התיכון: העלייה הסובייטית לישראל
לילי גלילי, רומן ברונפמן. הוצאת מטר, 282 עמ’, 98 שקלים

בשבוע האחרון סערו הרוחות בחיפה: הרבנות הזהירה בעלי מסעדות ובתי מלון, שאם יחגגו את ראש השנה האזרחית - יאבדו את תעודת הכשרות. בעלי עסקים וארגונים שונים מחו על ההתערבות הגסה של הרבנות, במיוחד בעיר מעורבת כחיפה. נראה שמחאה כזאת לא היתה באה לעולם לולא העלייה הגדולה של שנות ה–90, שמתוארת בספרם של לילי גלילי ורומן ברונפמן “המיליון ששינה את המזרח התיכון: העלייה הסובייטית לישראל”.

“עץ אשוח היה בברית המועצות סמל לכניסתה של שנה חדשה, Novy God. זה היה חג משפחתי פרטי שלא נכפה על ידי השלטון, לא הוכתב על ידי המפלגה, כתם צבע בחיים אפורים. בבואם לכאן היו רובם המכריע של העולים מנותקים מזיקה לחגים היהודיים, וביקשו לשחזר משהו מהמסורת שהביאו עמם. במדינה הקומוניסטית הם לא הכירו כלל את חג המולד, וסילבסטר - האפיפיור שעל שמו מכונה ליל המעבר לשנה האזרחית החדשה - היה זר להם לגמרי. העץ המקושט היה אביזר אשר נועד להרבות שמחה ויופי שכה חסרו בחייהם. התגובה של השכנים הוותיקים היתה נזעמת ומבועתת לנוכח מספר ה’גויים’ שמילאו את המדינה בסמלים נוצריים. העולים נבהלו. רק בישראל הם למדו את המשמעות הנוצרית של החג, ותחילה ויתרו בכאב לב. פה ושם התחבאו העצים בפינות הדירות בבושת פנים, ובעיקר בחוסר הבנה של מפגש תרבויות מורכב. אבל אז הגיעו ההמונים, והעולים הרגישו שהכמות הופכת למהות המאפשרת להם להתעלם מהתגובה הישראלית. אט אט עברו עצי האשוח מתחום הפרט אל המרחב הציבורי, ואף החלו להסב נחת לשכנים הוותיקים. כיום הם חלק מהנוף של סוף דצמבר, ואף יש מועדונים ופאבים שבהם מבלים בליל השנה החדשה ישראלים ותיקים בלבד, המפזרים קלקר מחופש לשלג”.

זו דוגמה שולית כביכול, אך דווקא בה יש להצביע על שינוי של ממש ברחוב הישראלי. לעתים קרובות חש שינוי האדם הקטן שינוי כזה בעוצמה גדולה הרבה יותר מהשפעות פוליטיות ארוכות טווח של התווספות מיליון איש לאוכלוסייה בת שישה מיליון בפרק זמן כל כך קצר.

“המיליון ששינה את המזרח התיכון” עוסק בהשפעה העצומה של העלייה מברית המועצות על החברה הישראלית בעיקר - אך לא רק - מהזווית הפוליטית־החברתית. מחבריו - לילי גלילי שסיקרה את העלייה הגדולה בעיתון “הארץ” במשך כ–20 שנה, ורומן ברונפמן - חבר הכנסת הבולט ביותר במחנה השמאל מהמגזר הרוסי - בונים את סיפור העלייה הזאת סביב ציר ההתרחשויות הפוליטיות במדינת ישראל. הם מסתמכים על נתונים סטטיסטיים וסקרים שנערכו ופורסמו לאורך השנים, על מחקרים, מאמרים ועדויות.

המחברים מתחילים את הסיפור לקראת סוף שנות ה–80, לאחר שיצחק שמיר הבין כי מיכאיל גורבצ’וב נכון לשחרר את היהודים הכמהים לעזוב את ברית המועצות ברצונו להשיג ערבויות אמריקאיות לרפורמות המרחיקות לכת שתיכנן. ברונפמן וגלילי מתארים את הערוצים החשאיים והגלויים שמדינת ישראל פעלה בהם כדי לקדם את העלייה, ואת האינטרסים השונים, כמו הרצון בחיזוק הנתונים הדמוגרפיים ‏(לשון נקייה להגדלת האוכלוסייה היהודית בישראל‏). שמעון פרס, למשל, חש כי חיזוק האוכלוסייה היהודית בישראל ייתן די ביטחון עצמי לפתיחת משא ומתן עם הפלסטינים.

אנה קרופיאקוב, “מטחנת בשר”, 2006
אנה קרופיאקוב, “מטחנת בשר”, 2006.

הפלסטינים, מצדם, מתוארים כמי שנחרדו מהעלייה ההמונית. “יושב ראש אש”ף יאסר ערפאת ומנהיגי מדינות ערב - חוסני מובארק, חאפז אל אסד והמלך חוסיין - כינסו ועידת פסגה מיוחדת לדון בדרכים לשכנע את הנהגת ברית המועצות למנוע את יציאת היהודים לישראל”. לטענת המחברים, החשש מהעלייה קידם את הנכונות של ההנהגה הפלסטינית לחתור להסכמי שלום.

גלילי וברונפמן מתארים את התקוות והחששות גם בתוך החברה הישראלית: “מעמד הביניים האשכנזי והאליטה שלו המתינו בקוצר רוח לתגבורת אנושית של מהגרים לבנים משכילים שיצילו את המדינה ממה שנראה להם כתהליך של לבנטיניזציה. קבוצות של מזרחים השמיעו קולות של טרוניה וחרדה מאובדן הכוח הדמוגרפי והעוצמה הפוליטית שרכשו לעצמם בזכות כוח זה בעשרות שנים של קיפוח ודחיקה ממעוזי כוח. הערבים בישראל נמלאו חרדה מהפקעת אדמות לטובת יישוב העולים היהודים, וחשש מדחיקתם ממקומות עבודה שיעדיפו לקלוט את המהגרים”.

מאמרו של אמנון דנקנר במעריב ב–1989 “חושו, חושו אחים” עסק ב”ניחוח הפְרֶחי באוויר” והביע תקווה שיגיעו “חצי מיליון או אולי יותר יהודים שאוהבים ללמוד ולקרוא, לראות תיאטרון וללכת לקונצרטים”. כותבים אחרים, הם מציינים, “שיבחו את אופיו של הגניוס היהודי הטמון בעלייה הזאת, בהשוואה לעלייה המזרחית התלותית”. מבחינה פוליטית, בשמאל היו משוכנעים שהפרופיל החילוני המשכיל של העולים ימשוך אותם למחנה השלום, ובימין היו בטוחים - בהתבסס על הנטיות הפוליטיות של עולי שנות ה–70 - כי יזכו ל”תגבורת אנושית טבעית”.

המחברים מרחיבים בעניין התערבותה של מדינת ישראל במדיניות ההגירה האמריקאית. לאחר שנים של מאבק יהודי ארצות הברית נפתחו שערי אמריקה לקליטת יהודי ברית המועצות, אך מדינת ישראל ראתה ביהודים אלה “נושרים”: “חשובה לא פחות מפתיחת שערי היציאה של ברית המועצות היתה סגירת שעריה של ארצות הברית בפני נהירה המונית של מהגרים יהודים מברית המועצות אליה. בשנת 1989, כשהחלה להתאפשר היציאה במספרים משמעותיים, עמד שיעור הנושרים בווינה על כ–83 אחוזים, ניגוד עצום לחלום הציוני־דמוגרפי של ישראל... התפקיד ששיחקה ישראל בנעילת שעריה של ארצות הברית נהפך בדיעבד למהלך כה משמעותי, עד שגם אחרי יותר משני עשורים רבים תובעים את חלקם בו, אם כי רק מעטים חולקים על מרכזיותו של ראש הממשלה יצחק שמיר בקידום המהלך... יש הרואים במהלך זה מעשה של כפייה, הנגוע בפגיעה בזכות הבחירה החופשית של המהגרים. יש המתעלמים לגמרי מהפן המוסרי של המהלך. בשתי האסכולות רואים בו אקט ציוני מובהק, גם אם כוחני”.

שמיר לחץ על מחלקת המדינה של הממשל האמריקאי לבטל את ההגדרה של “הסעיף ‘פליט’ שהעניק גם למהגרים היהודים מברית המועצות מעמד של פליטים בארצות הברית”. הוא אף כינה את מדיניות ההגירה הזו “עלבון לישראל”: “מאוקטובר 1989, כל אשרת יציאה סובייטית שקיבל יהודי שביקש להגר היתה תקפה ליציאה לישראל בלבד”. דן מרידור, שכיהן כשר המשפטים בממשלתו של שמיר באותה תקופה, מגדיר את התופעה כ”ציונות אכזרית”, אך רואה אותה כלגיטימית, “בלוויית קמצוץ קל של לבטים מוסריים”. המחברים מצטטים בהקשר זה את העיתונאי האמריקאי גל בקרמן: “רבים מיהודי ברית המועצות תפשו מהלך כזה כבגידה של ארצות הברית”, כותב בקרמן בספרו. “מצוקתם שימשה ככלי נשק אידיאולוגי יעיל בימי המלחמה הקרה, ועתה לא היה בהם עוד צורך. אמריקה סירבה להקריב את הקורבנות הדרושים לקלוט אותם”.

הביורוקרטיה של הקליטה בישראל התגלתה כמלאת כשלים: יהודים שהצליחו ברוסיה, לא מצאו פה תעסוקה שהולמת את השכלתם וכישוריהם. הם ניזונו מהבטחות שקריות ‏(אריאל, למשל, שווקה כעיר אוניברסיטאית במרכז‏) ועד מהרה הסתמנה מצוקת דיור של ממש, שזלגה גם לחלקים אחרים בחברה הישראלית. זרועות הממשל השונות לא היו מתואמות. עד מהרה הפך הממסד את עורו: מהתייחסות חיובית ל”גניוס היהודי” החל הממסד לחזק סטריאוטיפים על זונות רוסיות, מאפיה ודיפלומות מזויפות. “ההפלגה באיכותם של העולים היתה תרגיל שיווקי שנועד להכין את הציבור לקשיים הכרוכים בקליטה המונית. הרס הדימוי החיובי של העולים - מלמעלה ולמטה - נועד לספק תירוצים”.

הספר ממשיך בתיאור היטמעותו של המגזר הרוסי בישראל, התבדלותו והשפעתו. לטענת המחברים, רבין חב את המהפך של בחירות 1992 למגזר זה ‏(ארבעה מנדטים שקיבלה העבודה בשל תאוות הנקם הפוליטית של העולים בליכוד, שכשל בקליטת העלייה‏). הספר עוסק רבות גם בהתפתחותה של התקשורת הרוסית בישראל - ערוץ 9, רדיו רק”ע ועשרות עיתונים: “בשיאם הגיע מספר הפרסומים בשפה הרוסית - עיתונים יומיים, שבועונים, כתבי עת וכן חינמונים בעלי תוכן פרסומי בעיקר - ליותר ממאה... בחסות חוסר העניין של החברה הישראלית הוותיקה, במעטה של זרות ואי־הבנת השפה יכלה התקשורת ברוסית לעשות ככל העולה על רוחה, לפעול בעולם של נורמות אחרות ואתיקה זרה להוויה הישראלית. למלאכה זו נרתמו גם כותבים משכילים, עתירי כישרון ושליטה מופלאה ברזי השפה הרוסית, שצמחו בהוויה של מדינה טוטליטרית”.

“המיליון ששינה את המזרח התיכון” הוא ספר מעניין מאוד, רווי בנתונים סטטיסטיים ומידע עובדתי, ובניתוח אינטליגנטי ושקול שלהם. אחת ממטרותיו המובהקות היא לנתץ כמה מהמיתוסים והסטריאוטיפים העיקשים שדבקו בעלייה מברית המועצות. הוא עושה זאת בצורה עניינית ומאוזנת, שאינה חוסכת את שבטה הן מהחברה הישראלית הוותיקה והן מהמגזר הרוסי. דוגמה מעניינת אחת נוגעת באמונה הגורפת של הציבור הישראלי ‏(כולל רבים בקהילת דוברי הרוסית עצמה‏) בנטייה הימנית המובהקת של המגזר הרוסי: “באמצע שנות ה–90 ביצעה מדרשת ‘אדם’ - מדרשה לדמוקרטיה ושלום על שם אמיל גרינצווייג - ניסוי מעניין: בפני קבוצות של עולים מחבר המדינות הוצגו המצעים של כל המפלגות בישראל מתורגמים לרוסית, לאחר שנמחק מהם שם המפלגה. רוב העולים בחרו במרצ. חשיפת זהותה של המפלגה עוררה בקרבם הפתעה גדולה. הרי במבחן האמת של הבחירות רק ארבעה אחוזים מהם תמכו במפלגה שאליה נטו באופן טבעי במבחן העיוור. הדימוי היה חזק מהמציאות והדגיש ביתר שאת החמצה וכישלון של השמאל”.

כמה תמות חשובות חסרות בספר. למשל, המאבק המחתרתי, מלא הסבל והגבורה, של אסירי ציון והסירובניקים בברית המועצות ושל קרובי משפחתם ותומכיהם בישראל ובארצות הברית. למאבק הזה היתה השפעה משמעותית על פתיחת שערי ברית המועצות ועל העלייה לישראל. אין גם כמעט התייחסות בספר למערכת היחסים האמביוולנטית בין עליית שנות ה–70 מברית המועצות ובין העלייה של שנות ה–90 - יחסים שהמחברים מודים בחשיבותם, אך לא מצאו לנכון לתארם לעומק.

לדעת גלילי וברונפמן, העיתונים “היו גם נקודת חיבור חשובה בין העולים הוותיקים יותר, משנות ה–70, שמצאו להם מקור פרנסה חדש, לעולים החדשים, שנזקקו לעיתונות גם לשם קבלת שירות בסיסי כמו שיעור בניהול חשבון בנק, הליך זר למי שבא ממדינה שבה לא היו פנקסי המחאות. על הזיקה שנוצרה אז בין עולי שנות ה–70 וה–80 לעולים החדשים אמר הסוציולוג פרופסור ברוך קימרלינג, ‘שני הגלים השלימו זה את זה בסופו של דבר, כאשר בני האליטה של הגל הראשון, וביניהם אסירי ציון, מסורבי עלייה ואינטלקטואלים שונים שלא מכבר דגלו בחזון ההיקלטות, הם שהניחו את התשתית המוסדית לצמיחת המובלעת הסוציו־תרבותית והאתנית’. מאוחר יותר תתורגם זיקה זו גם לזירה הפוליטית ולמפלגות שיקימו בני שתי העליות, שנכרכו יחד בתלות הדדית”.

עם כל זאת, “המיליון ששינה את המזרח התיכון” הוא סקירה היסטורית מעמיקה ומורכבת, תמציתית ונוחה לקריאה. יש בו הסתכלות מפרספקטיבה רחבה על תהליכים שהתרחשו ועדיין מתרחשים בתוך החברה הישראלית המשתנה. ניכרת בספר מחויבותם העמוקה של מחבריו להבנת קהילת דוברי הרוסית בישראל בפרט והחברה הישראלית בכלל, על חסרונותיהן ויתרונותיהן. “ישראל טובה במבצעים”, כותבים המחברים באחד הפרקים המוקדמים בספר, “הרבה יותר מאשר בהתנהלות ממושכת הדרושה לגיבוש מדיניות קליטה”. בפרוס השנה האזרחית החדשה 2013, נדמה כי אפשר להחיל משפט זה על כלל התנהלותה המדינית, הפוליטית והחברתית של מדינת ישראל, על שלל מגזריה ושכבותיה.
 

מה לדעתכם הייתה התרומה המכרעת של עליית ברית המועצות?
הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 "לשון נקייה להגדלת האוכלוסייה היהודית בישראל" גדעון
  • 11:25
  • 03.01.13

כל ביטוי לציונות ולחיזוק הקשר עם המולדת והארץ-המובטחת,
נתקל בבוז סקפטיות ובביטויי אי-לגיטימיות.

כך גם ביטוי אומלל של הכותבת אשר חושף את רחשי הלב האנטי ציוניים שלה ושל הקאסטה לה היא משתייכת, וחבל.

מה כל כך מלוכלך בהצהרה והמטרה של הציונים לשינוי דמוגרפי לטובת היהודים ?
הרי זו מדינת היהודים, ארץ יעד ומחוז חפצם של היהודים, כבר משחר התנועה הציונית החדשה במאה ה-19 וה-20.

לפעמים הנימה כאן בהארץ מוסתרת,
לפעמים היא כה גלוייה לעין על קורא

  •   כן, כן גדעון שמענו. ובכתבה הבאה שזה יהיה נח לך תטען שרובם בכלל לא יהודים.  (לת) khv
    • 14:57
    • 03.01.13

  •   900,000 מהם שיכורים אלכוהוליסטים שאין להם מושג מה הם? גלוק גלוק גלוק
    • 18:23
    • 03.01.13

    מה שטוב שמתים מזה יותר צעירים, מה שרע הוא שזה תורשתי. ממש נטל על מערכת הבריאות שהתמוטטה בעקבות העליה הזאת.

02 ספר מצוין וכתבה מעולה. עיתנואות אנטי צהובה במיטבה  (לת) ארן
  • 11:25
  • 03.01.13

03 זה טוב שיש בישראל עדה פרבוסלבית גדולה וגם קוזקים  (לת) יוסי
  • 11:44
  • 03.01.13

04 כתבה מרתקת וחשובה. תודה!  (לת) עולה
  • 11:59
  • 03.01.13

05 ישראל תמיד אהבה את העליות ושנאה את העולים עולה ותיקה
  • 12:34
  • 03.01.13

הספר מצוין ומאד מומלץ ותודה למחברים

06 כתוב נפלא  (לת) תודה
  • 14:02
  • 03.01.13

07 גנבו לי את המדינה.  (לת) דני כהן
  • 14:27
  • 03.01.13

08 להגיד עלייה מארצות סוביטיות זה כמו להגיד חרדים עד מתי סוציולוגים יעלוזו
  • 14:59
  • 03.01.13

כמו שבמחקר ובעיתונות יש את קבוצת החרדים שהמכנה המשותף היחיד שלה הוא הבגדים שהיא לובשת, ככה יש את קבוצת הרוסים או כפי שהם מכונים פה בצורה אפולוגטית העולים מארצות סוביטיות. יש קשר מאוד מסוים, מקרי ושרירותי בין אדם שנולד בבאקו לאדם שנולד במוסקוה. אז במתודה המדעית נהוג לעשות הכללות עד לרמה מסוימת בכדי לנהל מחקר אמפירי שיכול לקדם טכנולוגיה, אבל בשביל מה לעזאזל לעשות את זה במחקרים סוציולוגיים מה יוצא מזה חוץ מהרבה מלל והנהונים?

  •   אולי קודם תקרא את הספר בוזיק
    • 15:11
    • 03.01.13

    ואחרי זה תגיב בפאבלוביות. את אותו הדבר ניתן להגיד גם על יהודים אם מתאמצים (קשר מאוד מסוים, מקרי ושרירותי בין אדם שנולד במגרב לבין אדם שנולד בברוקלין)

  •   בהשוואה לכל מי שאינו חרדי, ההבדלים ביניהם זניחים; בהשוואה לישראלים ותיקים, ההבדלים בין העולים מארצות סובייטיות גם כן זניחים, ובכל מקרה הרבה פחות בולטים מההבדלים בין בני העדות הלא אשכנזיות. חד הבחנה
    • 15:19
    • 03.01.13

    הקשר בין יליד באקו ליליד מוסקווה - ששניהם חיו פחות או יותר תחת אותה מסגרת מדינית, ושניהם הגיעו לארץ וזכו לאזרחות על בסיס היותם יהודים, בערך באותה תקופה.

09 כה לחי - הצביעו בהמוניכם יאיר לפיד - למגר את החרדים !!!  (לת) אתאיסט
  • 15:53
  • 03.01.13

10 האם הספר יצא גם ברוסית?  (לת) ר
  • 16:04
  • 03.01.13

11 הם תרמו בעיקר בהגדלת הזנות .. האבטלה .. מחלות מין  (לת) ערבי
  • 16:10
  • 03.01.13

  •   אבל גם הביאו את הוודקה ואת תרבות השיכרות. עליה מצויינת גלוק גלוק גלוק
    • 18:25
    • 03.01.13

    מה שטוב שמתים מזה יותר צעירים, מה שרע הוא שזה תורשתי. ממש נטל על מערכת הבריאות שהתמוטטה בעקבות העליה הזאת.

12 עוד טבסטבוק אנטישמי מבית מדרשם של הקולקטיביסטים  (לת) חבל על הכסף, חבל על הזמן
  • 16:45
  • 03.01.13

13 שמיר יזכר לדראון עולם על תרומתו העצומה לחורבן מדינת ישראל ! קצת הסטוריה
  • 17:11
  • 03.01.13

יצחק שמיר נילחם באנגלים ,כשאלה נילחמו בעור שיניהם נגד גרמניה הנאצית בבדידות מזהרת והיו המכשול האחרון של היטלר להשתלט על העולם המערבי ,אפילו את עזרתו של מוסוליני הוא וחבריו חיפשו, עם רצח הלורד מויין הצליח שמיר לגרום לצ'רצ'יל להעיף לכל הרוחות את הנושא היהודי ובכך גזר שמיר שנות סבל ונדודים על האומללים שניצלו בשואה ...כבר אז היה אמור כל ישראלי לשאוף להיסתלקותו של פגע רע זה ( שמיר ), שמו וזכרונו מהעולם (אלטלנה , תתברר יום אחד כ מעט מידי ומאוחר מידיי) , לזוועתנו ( וההיסטוריונים בעתיד יחתמו על כך ) הצליח שמיר זה לשרוד, להפוך לראש ממשלת ישראל ,( אחרי שבגין השאיר 400% אינפלציה ,צה"ל בעומק לבנון ועם קרוע) שמיר , שילש את מס" ההתנחלויות ,מה לעולם ימנע 2 מדינות ויהפוך את ישראל למדינה עם רוב ערבי , עם כל הכבוד לבלט הרוסי , הארץ התמלאה במאות אלפי רוסים ואוקראינים שבינם לבין היהדות -כלום, כך הפכה מדינת ישראל לפח הזבל של המדינה הכי מושחתת , רקובה ועלובה - בריה"מ .. ליברמן , אלקין מובילים אותנו במיטב הדוקטרינה הסטלינסטית למוסקווה 1950 ... והעם שותק! ואם זה לא מספיק , שמיר השאיר לנו "נצר" מפלצתי לא פחות בשם : יאיר שמיר ... ע"מ שמלאכת ההרס של הציונות יסתיים בהצלחה יתרה .. על משפחה כזו צריך לומר; ימ"ש וזכרם..

14 העם הכי שנוא על פני שאר כל הארצות : הרוסים ! אין אחד שלא מתעב אותם ... % 40
  • 17:17
  • 03.01.13

ואנחנו מהללים אותם כאילו היו תערובת של נורבגים ושוויצרים ... אני מחכה לספר שיספר על ה " אלכוהוליזציה" של החברה הישראלית ותוצאותיה ... רחובות ישראל מלאים כל ערב בבני נוער שדופק וודקה זולה , על זה עוד נשלם ביוקר .. הרוסים ועוד יותר האוקראינים הם עם רקוב , תמיד היו תמיד יהיו .

  •   התבלבת העם השנוא ביותר הם היהודים אם הם מדברים רוסית או מארוקאית זה ממש לא חשוב  (לת) מי הכי שונא אותך?
    • 12:21
    • 09.01.13

15 הכותרת צריכה להיות: " המיליון ש חי___ן את מדינת ישראל ...," מה השאלה
  • 17:35
  • 03.01.13

מספיק לתת מבט אנליטי חטוף במה שקרה וקורה בכל בריה"מ לשעבר, מפוטין ועד לקזחחטן, ממולדובה ועד סיביר מ ביילו רוסיה ועד וולדיווסטוק , הדיקטטורות האחרונות בעולם במינסק ומוסקוה , מכות יומיומיות בפרלמנט האוקראיני , בלי המאפיה ה צ'צ'נית\גרוזינית\אוקראינית שום דבר לא זז במדינות האלה , ואנחנו קיבלנו מילון "אקזמפלרים" מהאנושות הניפלאה הזו ושרים " הלל" תחי מולדובה וביללורוסיה ואוקראינה , בלעדיכן לא היינו ממשיכים להתקיים פה בארץ - כל הכבוד למוז'יקים !

16 אשוח שמשוח, צריך לומר את זה, יותר ממחצית הרוסים אינם יהודים מדינה יהודית עאלק
  • 18:20
  • 03.01.13

הרוסים אשכנזים, אבל מדובר באשכנזים נוצרים.

אז תגידו לי זו מדינה יהודית או מדינה אשכנזית?

  •   נא לבדוק העובדות ולחזור עם התנצלות. תודה. רמז, את העובדות ניתן לקבל, לדוגמה, במרשם האוכלוסין. קרן
    • 19:26
    • 03.01.13

    מעניין מי הפיץ וממשיך להפיץ את האחוזים הכוזבים האלה. הרי מישהו חייב להרוויח משקרים.

  •   SO?? איפה אתה רואה בעיה? מי אתה שתחייב אותי בדת מסויימת?? ישראל == מדינת ישראלים ולאו דוקא יהודים  (לת) ישראלי גאה !
    • 23:51
    • 03.01.13

  •   כנראה שמעולם לא קראת את מגילת העצמאות - שאומרת שמדינת ישראל היא בית לאומי לעם היהודי. זה לבדו אומר שמדינת ישראל היא קודם כל מדינה של יהודים. ולא מדינה של ישראלים  (לת) ליאן
    • 14:27
    • 09.02.13

  •   טעות גדולה מאוד בידייך ליאן
    • 14:31
    • 09.02.13

    המון אנשים עלו בעליה הרוסית מתוקף חוק השבות. שמאפשר לכל אדם לעלות לישראל אם עד 3 דורות אחורה היה מישהו יהודי במשפחה שלו. למשל אם סבא של פלוני היה יהודי, אבל הוא ממש לא יהודי, אפילו תגידי חסר דת לא נוצרי לא מוסלמי לא כלום. הוא יכול לעלות לישראל תודות לחוק השבות.
    מה גם שבבריה"מ הייתה התבוללות ולא מעט יהודים שהתחתנו עם נוצרים ולהיפך. יהדות היא מהם והלאה.
    מי הוא יהודי?
    לפי הדת מי שאמא שלו יהודיה

    יש לא מעט אנשים שעלו מבריה"מ לשעבר, רוסיה, אוקראינה וכו' שהם אינם יהודים
    גם יש כאלה שהם כן יהודים בכל רמ"ח איבריהם
    אבל אי אפשר להשוות בין שני אלה

    וצריך להכיר במציאות ולא לטמון את הראש בחול כמו בת יענה

17 עץ אשוח בבית "יהודי" זה דבר בזוי. מעניין שאצל קרובי הרוסים החילוניים לחלוטין, לא תמצאו את זה. אז למה בחלק כן ובחלק לא?  (לת) יהודים למראית עין
  • 18:27
  • 03.01.13

18 ועדיין, החברה הצעירים מעדיפים לדבר רוסית במקום עברית, וההטמעות בחברה הישראלים מהם והלאה; למעט העליה המוקדמת ביותר.  (לת) הערת שוליים
  • 18:30
  • 03.01.13

19 עץ אשוח מישהי
  • 19:00
  • 03.01.13

אין מקום לעץ האשוח בבית של יהודים. זה מנהג פגאני שאין לו שום קשר אלינו במקומות מסוימים קוראים לזה חנוכה בוש. אין מקום לכובעים אדומים של סנטה להתנוסס על ראשיהם של יהודים בעיקר לא בישראל. צריך ורצוי לכבד כל דת אבל המטרה של ישראל היא שנוכל לחגוג את חגינו בראש מורם ואת העץ להשאיר ברוסיה

  •   המשפט האחרון של תגובתך ביטל את כולה ועשה אותה לחסרת כל ערך. יהודית שנרדפו על דתם בחו"ל צריכים להיות הראשונים שמגנים על זכותו של כל אזרח במדינה להאמין ולחגוג איך שמתחשק לו. עץ אשוח אינו איום על ה"יהדות" - ואם אתה תופס אותו ככזה - פירוש הדבר הוא שהיהדות היא דת חלשה שעומדת על כרעי תרנגולת.  (לת) ערן ארגוב
    • 12:53
    • 05.01.13

20 המזרח התיכון שינה את הרוסים גילה
  • 19:25
  • 03.01.13

ולא ההיפך

21 בעניין ההשכלה והמשכילים מהעלייה הזאת. מתוך המיליון פלוס {וחצי?} רק די למיתוס ההשכלה והתרבות
  • 00:22
  • 04.01.13

הגיעו רק 23% משכילים. רוב העולים הם איכרים כפריים חסרי השכלה, מלבד אולי חינוך לסובייטיות שעברו בחייהם, ואין להם אפילו טיפת תודעה דמוקרטית.
והתרבות היא בעצם קובץ ענק של נורמות סובייטיות קשוחות ואגרסיביות, שאנחנו מרגישים אותם על בשרנו כמעט בכל מקום בארץ. וחבל! הארץ שינתה פניה לגמרי. ולא לטובה. וזו עובדה!

  •   תגיד שהם מפריעים לך להזות על שלום, בגלל זה את/ה כועס שהם עלו ארצה - על אפך וחמתך נמשיך לעודד אוכ' איכותית וחזקה לעלות לישראל  (לת) בן
    • 00:57
    • 04.01.13

  •   תגובה משונה. מאיפה הנתון הזה, דווקא 23 אחוזים? ומה אתה מגדיר כהשכלה? יש לך סימוכין למה שאתה כותב או שבחסות האנונימיות של הרשת אפשר להמציא כל נתון הזוי ולשחח לאוויר העולם?  (לת) האזרחית
    • 12:18
    • 04.01.13

22 מתוך ראיון שנתן רומן ברונפמן בזמנו לאחד העיתונים כל מילה!
  • 00:35
  • 04.01.13

רומן ברונפמן -- "בהתחשב במאפיינים של הציבור הזה, נכון יותר להגיד 'דוברי סובייטית' מאשר 'דוברי רוסית'. זאת לא רק שפה אלא הלך מחשבה. אני תמיד אומר שבישראל יש את השמורה הסובייטית הגדולה בעולם. דוברי רוסית בגרמניה, בארה"ב או בקנדה לא מחזיקים במאפיינים כאלה. אפילו מדינות ברה"מ לשעבר עברו תהליכי דמוקרטיזציה, תהליכי משבר, תהליכי זהות. השמורה הסובייטית בישראל לא עברה שום דבר. זאת בעצם מושבה סובייטית שיש לה חשיבה מאוד מסוימת, פחדים מסוימים וניתוק מסוים גם מהמציאות הישראלית וגם ממדינת האם. וזאת בעיה. לאנשים מהשמורה יש זכות הצבעה והם מצביעים לליברמן. הוא מגיע מהחשיבה הפוסט-סובייטית המעוותת. בסופו של דבר, המשטר שם הצליח ליצור את ה"הומו-סובייטיקוס". העלייה של שנות התשעים הסתגרה בתוך עצמה. היא הבינה שהיא יכולה לספק את הצרכים התרבותיים, הכלכליים והפוליטיים של עצמה. ויש לה מפלגה משלה. ושם, האידיאולוגיה לא חשובה, מה שחשוב זה שהיא "משלהם". לא עברו תהליך של ליברליזציה. הם עדיין מחזיקים בסט הערכים הלאומני והטוטליטרי וחושבים שהקהילה יכולה לספק את צרכי עצמה. הבעיה כאן טמונה בוותיקי העלייה של שנות התשעים. במיוחד אלו שהגיעו בגיל מתקדם, שפזורים בפריפריה ולא למדו עברית. הם מנותקים. הציבור הזה חושב שדמוקרטיה זה דבר מיותר ולא נמצא במשחק הדמוקרטי. אצל המבוגרים רווחות תפיסות תרבותיות מהותניות, אתניסטיות, כוחניות וגזעניות למדי. מקורן של תפיסות אלה, הוא ברוסיה ולא בתהליכים שהם חוו בארץ. הליכוד מזוהה אצלם עם ערסים מהשוק. הסלידה מכל מה שמזרחי, הערצה למפגני כוח וציניות א-פוליטית: כולן תכונות רוסיות-סובייטיות מובהקות. ליברמן נחשב בעיניי חלק מהעולים לז'לוב מולדובי כפרי. החרדים והדתיים במדינה התחזקו בקיצוניותם בהשפעת הרוסים."

23 נקודות שנשכחו בכתבה: רוב לא יהודי; ימין קיצוני; שינאה לשוויון; שינאה לערבים; אלימות; שכרות; זנות; כמעט בלי מעורבות בתרבות כותבת מגמתית
  • 11:49
  • 04.01.13

תני לנחש, את רוסיה בעצמך?
בדיחה. עלייה שהמיטה אסון, לא פחות, על ישראל.

24 התאטרון יצא נשכר ובגדול מהפינה שלי
  • 12:08
  • 09.01.13

התאטרות נהנים מתופרות פאות מצויינות מקצוע שנלמד שם חמש שנים ובארץ בכלל לא. כמו כן חייטות וחייטים מקצועיים לעילה שמצליחים להגשים כול חלום של מעצב/ת.

25 תגובה לגלוק דלוק גלוק רוסיה
  • 17:11
  • 12.01.13

הי גלוק היקר. אני רואה כמה אנרגיה אתה מוציא על שנאה וגזענות! הידעת שרגשות כאלה קיצוניים מזיקים לבריאות יותר מאשר אלכוהוליזם. אני אפילו לא אתרך ואשאל מה המוצא שלך. א. זה לא מעניין אוצי

26 תגובה לגלוק דלוק גלוק רוסיה
  • 17:12
  • 12.01.13

הי גלוק היקר. אני רואה כמה אנרגיה אתה מוציא על שנאה וגזענות! הידעת שרגשות כאלה קיצוניים מזיקים לבריאות יותר מאשר אלכוהוליזם. אני אפילו לא אתרך ואשאל מה המוצא שלך. א. זה לא מעניין אותי. ב. לא חינכו אותי לשנוא ג. אתה אידיוט. תיהיה בריא ותיזהר מהרוסים( יש להם מחלות של גויים)

27 הרסו את המדינה הטובים כבר באמריקה השאירו הורים חולים בישראל מוטטו את מערכת הבריאות
  • 07:50
  • 13.01.13

הביאו רעות חולות לחברה וכן לקחו לנו את המדינה - טעות לדראון עולם

28 Thanks for that! It's just the answer I neeedd. Endalkachew
  • 16:32
  • 21.01.13

Thanks for that! It's just the answer I neeedd.

29 על הפאשיזם והגזענות שהביאו לכאן אף אחד לא מדבר.הם עדיין חיים באשליה... חופש ביטוי
  • 14:57
  • 29.01.14

שהם איזה גזע עליון.

30 מהגר רוסי בצפון אמריקה ,כמו דג קטן. רק בארץ יש להם עודף ביטחון.  (לת) חופש ביטוי
  • 14:58
  • 29.01.14