טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"ממציאים ומגלים": גיבורים אמיתיים

סדרת הספרים של תמר כוכב על מדענים ששינו את העולם חוברת לסקרנות ולתאוות הידע של ילדים באשר הם. אבל היא עצמה לא זכתה לראות אותם

תגובות

סדרת "ממציאים ומגלים": גלילאו גליליי, האחים רייט, תומס אדיסון, צ’רלס דרווין


תמר כוכב. איורים: מיש, ישי מישורי. הוצאת כנרת, זמורה־ביתן 2007–2012, 68 שקלים כל אחד


ספרי הילדים נחלקים לרוב לשתי סוגות־על: הקסום והפרוזאי. בעוד שהז’אנר הקסום כולל בתוכו את כל האגדות, המעשיות, סיפורי העם והעיבודים המודרניים לאגדות, העוסקים בנסיכות, דרקונים, ענקים, גמדים, פיות, שדונים וקרובי משפחתם, הפרוזאי מטפל בעיקר בשגרת יומם של ילדים, בפחדיהם ובתקוותיהם, ומשמש לעתים קרובות כלי עזר להתמודדות עם קשיים בחייהם של ילדים.


לשתי הסוגות האלה מצטרף בשנים האחרונות ז’אנר הצובר פופולריות, ובצדק רב: ז’אנר הביוגרפיות לילדים. אלה עוסקים באישים מפורסמים מתחומים שונים כספרי ילדים לכל דבר, עם איורים צבעוניים ומלים פשוטות, כשאופן הכתיבה והאיור מכוון בפירוש למשוך את תשומת לבם ואת סקרנותם של ילדים קטנים.


איור מתוך הספר "גלילאו גליליי": ישי מישורי

כזו היא סדרת “ממציאים ומגלים”, שנכתבה על ידי תמר כוכב המנוחה. בסדרה, שהחלה לצאת ב–2007, יצאו עד כה ארבעה ספרים: גלילאו גליליי, האחים רייט, תומס אדיסון והאחרון, שיצא לאור בחודשים האחרונים, צ’רלס דרווין. זוהי סדרה מוקפדת מאוד, שמכוונת אל קהל יעד צעיר ‏(ילדים מגיל חמש ומעלה, להערכתי‏), מאוירת בצבעוניות מושכת לב ושומרת על שפה בלתי מתחנפת מצד אחד, אך פשוטה וקלה להבנה מצד שני. הספרים מתארים את המדענים בילדותם ומלווים אותם לאורך התפתחותם ותחנות חשובות בחייהם. בכל הספרים מופיעה חיית מחמד שמלווה את המדען בכל איור, מה שיוצר גם משחק חמוד של “מְצא את החיה” בין עמודי הספר.


במקרה של דרווין ואדיסון, הסיפור לא מסתיר מהקוראים הצעירים את העובדה הלא חינוכית כביכול, שאלה לא הסתדרו בבית הספר והיו תלמידים גרועים. הספרים מדגישים את הסקרנות ותאוות הדעת של המדענים, ובכך מאותתים לקוראים הצעירים, כי התעקשות להבין לעומק תופעות מעניינות חשובה לאין שיעור מהישגים רשמיים.


החשיבות הספרותית־חברתית של הסדרה, מעבר להנאה ולידע שהיא מספקת ולסקרנות שהיא מציתה, היא בעינַי הטיפוח של המושג “גיבורי תרבות” בקרב הקורא הצעיר. אין כאן עולם פלאות של סיפורי אגדות, שילדים רבים רוויים בו עד זרא בהגיעם לגיל חמש, ואין כאן עיסוק אובססיבי בעצמי הרגיש והנוטה להיפגע ובבעיות המשעממות למדי של חיי היומיום של סיפורי ה”התמודדות” הכה־רווחים. מה שיש כאן הוא הצעה להסתכלות מחדש על העולם ככר פורה ואינסופי של תופעות שאפשר לחקור ולגלות, מעין היתוך נאצל בין קסם למציאות - מה שבמידה מסוימת מגדיר את המדע בכללותו להדיוטות רבים, ובוודאי לילדים קטנים. הגיבורים אינם יצורי פלא מעולם דמיוני, אלא אנשים בשר ודם שהרוויחו את ההכרה בהם על ידי הרחבת הידע האנושי. באופן זה הם עשויים לשמש מודל לחיקוי עבור ילדים שרוצים לכוון גבוה בתחומי העולם הזה.


ד”ר תמר כוכב, שכתבה את ארבעת הספרים הראשונים בסדרה, מתה לפני שהספיקה לראות את הספר הראשון בסדרה יוצא לאור. היא לא עסקה בספרות כמקצוע, אלא עשתה דוקטורט בהנדסה כימית ועבדה בכמה חברות היי־טק. “תמר קיבלה את ההשראה לכתוב את הספרים האלה מסדרה קודמת שהוצאנו, שנקראה ‘פגישה עם גדולי האמנות’”, מספרת יעל מולצ’דסקי, העורכת הראשית של ספרי הילדים והנוער בהוצאת כנרת, זמורה־ביתן. “הילדים שלה מאוד נהנו מהסדרה על האמנים ובעקבות זאת היא החליטה לעשות משהו דומה בתחום המדע, שממנו היא בעצם באה.


“עבדתי אתה צמוד מאוד על כל כתבי היד, והספרים התעכבו במשך האיור. זה היה תהליך מאוד ארוך. התוכנית המקורית היתה להוציא את כל ארבעת הספרים יחד, אך בסופו של דבר החלטתי להוציא רק שניים ביחד, כי כבר ידענו שהיא חולה. אבל גם זה לא הצליח לנו בסוף. היא נפטרה מסרטן ב–2006 ולא זכתה לראות את הספרים. אני חושבת שאחת מנקודות החוזק שלה היתה שהיא הבינה ילדים טוב מאוד, וידעה לדלות מתוך החיים של האנשים שהיא כתבה עליהם את הפרטים שיעניינו אותם. ואני חושבת שזו אחת הסיבות שבאמת הספרים מאוד מדברים אליהם”.


על השאלה מדוע בכל עמוד מופיעה גם חיית מחמד עונה מולצ’דסקי שזה נעשה “כדי שתהיה לילדים איזושהי דמות להזדהות אתה, מין דמות סקרנית, שכאילו מסתכלת יחד אתם גם על המדען וגם על ההמצאות שלו. זו תמיד דמות שהיא מתוך העולם של גיבור הספר. למשל, אצל אדיסון זו דמות הברווז, כי בילדותו הוא מאוד התעניין בתהליך הדגירה ואפילו דגר בעצמו על ביצים”.


מולצ’דסקי אומרת שלסדרה יהיה המשך בספר על מארי קירי, שאותו כותבת סופרת הילדים והנוער תמי שם־טוב. אלה חדשות משמחות ביותר, במיוחד לילדה אחת בת שש, שבשנה האחרונה לא הסכימה להקשיב לשום סיפור שאינו מסדרת הקומיקס של אסטריקס, עד שהגיעו המגלים והממציאים. כשפגשה את דרווין על סיפון הביגל בסרט אנימציה שהוקרן בבתי הקולנוע לאחרונה, הריעה בקריאות הידד; כשהתפכחה מהחלומות על בית הספר בשבוע הראשון בכיתה א’, שאלה בביישנות אם יש סיכוי שגם היא תוכל ללמוד בבית כמו גלילאו ודרווין; ואילו הבית מלא כולו במיני מכונות ומנגנונים מסובכים שהיא בונה תדיר, בהשראת הממציאים המפורסמים. בעולם שבו המודלים לחיקוי הם נסיכות ורודות מנצנצות וסיפור הבריאה העיקרי הוא הסיפור הדתי - זה לא מעט בכלל.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות