מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

מלחמת הצללים בין ירושלים וטהראן

צה"ל והמוסד מתמודדים כיום עם אויבת מסוג חדש. פרטים חדשים על המאבק מתחת לשולחן שמנהלות ישראל ואיראן, שבוע אחרי הפיצוץ המסתורי

ביום הופעתו של הרמטכ"ל בני גנץ בוועדת החוץ והביטחון בכנסת, שבה צפה כי צה"ל יידרש לצאת ל"מהלך יזום והתקפי" ברצועת עזה, הבינו בוודאי בפיקוד הדרום כי המסר ההרתעתי שהשמיע גנץ מחייב הכנות הלכה למעשה. על כתפי אלוף הפיקוד טל רוסו רובץ עול הטיפול במשברים בגבול המערבי של ישראל - עזה, סיני, מצרים. אין זו הפעם הראשונה, כמובן, אך המציאות החדשה מחייבת להתאים את התרחישים בדרום לעידן המתהווה שלאחר שלטון חוסני מובארק.

אך בעוד עינה האחת של מערכת הביטחון פוזלת מערבה, המשיכה העין השנייה לבהות מזרחה, לאיראן. הפיצוץ ליד העיר קראג', בבסיס הפיתוח והייצור של משמרות המהפכה, יוחס כתמיד למוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים. קטילת 17 מאנשי משמרות המהפכה, בראשות הגנרל חסן טהרני מוקאדם, יקיר משטר האיסלאם המהפכני, גירתה את בלוטת ההשערות המצמידות למוסד כל מעלל כזה. תאונות אינן קורות, הן נגרמות, ומי יותר מהמוסד מיטיב לגרום להן (ולעתים לעצמו).

העין הביטחונית לא רק הביטה, היא גם קרצה. "כן ירבו", צוטט אהוד ברק, או שמא "כן, ירבו", על דרך האישור וההבטחה. הודאה מפורשת לא היתה כאן, כמקובל במלחמת איראן-ישראל בשלושת העשורים האחרונים, מלחמה המתנהלת בכללי משחק חשאיים אך ברורים, מתחת לסף ההתנגשות ההדדית הרועמת והמוצהרת. לא דו-קרב לאור השמש, אלא שח-מט אטי, מקיז רגלים ופרשים, בלי לאיים עדיין על המלכה משני הצדדים. זאת מלחמה חתרנית, לא לגמרי חרישית, אך נבלעת ברעשי הרקע הרגילים, בלי לעבור את הסף משגרה לחירום.

סטודנטים איראנים מתפללים ליד המתקן להמרת אורניום באיספהאן, השבוע
סטודנטים איראנים מתפללים בשעת אירוע תמיכה בפרויקט הגרעין, השבוע. צילום: אי-אף-פי

במזרח התיכון, ששיקולי כבוד ויוקרה אישיים, משפחתיים ושלטוניים עלולים לגבור בו על חישובים קרים, יש הבדל מהותי בין שתיקה להודאה. מנחם בגין לא התאפק ותבע לעצמו, בניגוד למוסכם, את תהילת תקיפתו של הכור העיראקי; והיפוכו בסיפור תקיפת הכור הסורי. זה גם ההבדל בין הפצצה רבתי, שאין להתכחש לה, לבין מבצעי התנקשות, חבלה ולוחמת ומחשבים, מלחמת צללים ורפאים עלומת זהות, למעט זו של הקרבנות.

המחלוקת בסוגיית מדיניות ישראל כלפי שאיפת איראן להשיג נשק גרעיני הבקיעה אל פני השטח בשנה האחרונה, מאז נכשל ברק במאמציו לדחוף את גבי אשכנזי לקצר את כהונתו כרמטכ"ל ולמנות תחתיו את יואב גלנט. היא יצרה טעות אופטית, כאילו האסכולות הן של נצים נגד יונים. למעשה, ברובד העלית של מקבלי ההחלטות, ראשיהם של גופי הביצוע וקומץ השותפים לפיקוח עליהם בכנסת, רק מיעוט שבמיעוט משלים עם התגרענות איראן. רובם ככולם, כך מוערך, נחושים לפעול לסכל אותה וחלוקים בשאלה מי, איך ומתי צריך לפעול. אין שם יונים. זהו ויכוח בין נצים פזיזים לבין נצים שקולים, אלה דוחקים את הקץ ואלה - דוחים אותו.

הבנה אילמת

הסיסמה "כל האופציות מונחות על השולחן" לא רק צופה פני עתיד. היא מאפשרת לנהל מתחת לשולחן תחרות כואבת אך מבוקרת של בעיטות, לפגוע בלי להסלים. לכן זעמו בטהראן על חסן נסראללה ופיגוע החטיפה של 12 ביולי 2006, שהמיט תגובה ישראלית חריפה. לרוב, זאת מלחמה בידי שליח, כמו החמאס והג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, וגם - מאמינים בעולם - נגד שליחים (עימאד מורנייה, מחמוד אל-מבחוח) ומשלחיהם. איראן פוגעת בעורף הישראלי ברקטות; יש ושרשרת הפיקוד, האספקה והשיגור של הרקטות נפגעת, בתחנות שונות לאורך מסען, מהאוויר ומהים וביבשה.

מי לא נפגע? במי לא התנקשו, עד כה? עובדתית, לא בהנהגה הדתית-לאומית של איראן, מהאייתוללה עלי חמינאי ומטה; לא בנשיא מחמוד אחמדינג'אד וחברי ממשלתו; לא בפיקוד הבכיר של משה"מ ובמיוחד של "כוח קודס", אותו קוץ בבשרם של הישראלים והאמריקאים, בראשות הגנרל קסאם סוליימני. תמונת המראה היא שטרם הותקף, במצוות איראן, בכיר ישראלי או מערבי כלשהו. החסינות ההדדית בצמרת נשמרת, לפי שעה. משתמעת מכך הבנה אילמת: אם החסינות תופר בצד אחד, יסבול גם הצד השני.

איראן המהפכנית היא האויבת היחידה של ישראל שאינה ערבית, אויבת שהיתה לפנים בעלת ברית ושמאיימת על ישראל מטווחים סמוכים (לבנון ועזה) ורחוקים גם יחד, ללא גבול משותף.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות אליכם

בהיותה לא-ערבית, בסכסוך שתמיד הוגדר "ישראלי-ערבי", גלום סיכוי לשיכוך האיבה האיראנית. הפרסים, השולטים תמיד באיראן, אף שהם רק כמחצית מאוכלוסייתה, בזים לערבים ומתנשאים עליהם. יחסם אליהם תועלתני, בהקשר הישראלי. בתקופת השאה היו נגדם. אפילו תתאסלם מחר ישראל כולה, יישאר בעינו המאבק על הבכורה במפרץ - הפרסי או הערבי, גם על כך הרי נטוש ויכוח מר.

הריחוק מישראל פירושו שלא צה"ל לבדו, למרות הישג ידם המרשים של חילות האוויר והים ואמ"ן, על יחידות האיסוף והמבצעים שלו, ניצב במערכה. אתו גם המוסד. השילוב בין הגופים הגיע בשנים האחרונות לשיאו. ראש המוסד תמיר פרדו, שבגילגול קודם, במלחמת לבנון 2006, היה חבר במטה של ראש אגף המבצעים במטכ"ל דאז, אלוף גדי אייזנקוט, הציב אצל ראש אמ"ץ הנוכחי, אלוף יעקב אייש, את ר', נציג בכיר ומנוסה במבצעי המוסד ומי שעוד עשוי לחזור לדרג הרם ביותר של המוסד.

לא תעלומה

ההיסטוריון של קהילת המודיעין, יואב גלבר, חקר ומצא שכבר בתום מלחמת תש"ח הוקם בטהראן בסיס "האחד" של יחידת הקת"ם, קצינים לתפקידים מיוחדים, לימים יחידה 504. מאז סוף שנות ה-50 התנהלו הקשרים הביטחוניים בין איראן לישראל בשני ערוצים מקבילים ולעתים מתחרים: המוסד מול סאווא"ק, "מינהל הביטחון והמידע", שילוב של מוסד חוץ ושב"כ פנים, ואמ"ן מול המודיעין הצבאי. הקשרים התהדקו במיוחד לאחר ההפיכה בבגדאד ביולי 1958. אז הוקם "כליל", המשולש הלא-ערבי של ישראל-טורקיה-איראן.

ראש הסאווא"ק האימתני, טימור בכטיאר, אירח את בני שיחו במועדוני חווילה מרווחים של המוסד האיראני. למקבילו, איסר הראל, לא נמצא מקום כזה מן המוכן לשכן בו את אורחיו מטהראן ומאנקרה. הראל שכר את האדריכלית דורה גד לתכנן את "המדרשה" בגלילות. למען האיראנים נבנתה מערכת חדרים גדולה במיוחד; לטורקים, בלא ידיעתם, הוקצתה מערכת חדרים בינונית, אם גם נוחה.

קשרי המוסד וסאווא"ק נמשכו גם לאחר שהראל הסתכסך עם ראש הממשלה דוד בן גוריון והתפטר, ולאחר שבכטיאר הפך מהמוציא לפועל (ולהורג) של השאה רזה פהלווי לאיום עליו; האלוף מאיר עמית והגנרל חסן פקרוואן, שניהם בעלי אופי פתוח יותר משל קודמיהם, קידמו את היחסים עוד יותר (השאה הרג את בכטיאר, חומייני - את פקרוואן). מחלקת מזרח באגף "תבל" במוסד - נחום אדמוני, דוד קמחי, נחיק נבות - תיזמרה את התיק האיראני מבית הדר-דפנה בתל אביב. הרמטכ"ל יצחק רבין, מפקד חיל האוויר עזר ויצמן וקצינים רבים, מהם שהדריכו את הצבא האיראני ומהם שסייעו לכורדים להציק לעיראק, היו אורחים רצויים באיראן. עם הדור שקדם למדעני הטילים, האוויר והחלל המאיימים על ישראל, רצה משרד הביטחון - לפי המסמכים שנפלו בידי האיראנים בשגרירות האמריקאית בטהראן - לפתח במשותף את הטיל שהתקרא "פלאואר" ומטוס קרב מסדרת ה"אריה", סמל השאה, יותר מ"כפיר" ופחות מ"לביא".

יחסי המערכות הביטחוניות (והכלכליות, מנפט ועד חקלאות ובינוי) נמשכו עד מהפכת חומייני ובריחת השאה. כנגד שלושה עשורים של שיתוף פעולה, רובו בסתר ומקצתו בגלוי, שלושה עשורים של איבה; אבל הזמן שחלף לא מחק את מאגר הידע שנצבר בישראל על התשתית האיראנית. מעולם לא היתה לישראל אויבת כזו: קצינים ישראלים - כולל ברק, בצעירותו - פקדו אותה, טייסי הקרב שלה טסו בשמיה ואנשי המודיעין שלה פעלו בה באין מפריע.

במובנים רבים, למרות כושר ההסתרה וההערמה בנושאים מסוימים, מרון ארד ועד לאתרי הגרעין, איראן אינה תעלומה. ישראלים רבים היגרו מאיראן או עבדו ותיירו בה. תמיד היה בה גם ציבור מוסלמי קנאי, שהגביל את מרחב התמרון של השאה והפגין נגד ישראל (למשל, כאשר נבחרת הכדורגל השכילה להפסיד למארחת בטהראן בשיא מלחמת ההתשה, באפריל 1970), אבל עד סמוך למהפכה עוד היה ביכולתם של טיילים מישראל להתאכסן באין מפריע במלון התרמילאים "אמיר כביר" בטהראן, לחלוק אוטובוס מקומי במסע לשיראז ולאיספהאן ולהצפין עד לגבול הטורקי - ובלבד ששלגי החורף לא קשים מדי.

גבולותיה היבשתיים והימיים של איראן ארוכים וחדירים לכל. עריה צפופות. מתנגדי המשטר מרושתים ומעודכנים. ומשמרות המהפכה ושותפיהן-מתחריהן במשרד המודיעין והביטחון, יורשו של סאווא"ק, מיומנים כנראה בהתקפה יותר מאשר בהגנה - תכונה אופיינית לארגונים כאלה.

בהנחיית חמינאי ובהשגחת משמרות המהפכה, איראן בונה עד כה בזהירות, יותר מאשר במהירות, תשתית לנשק גרעיני. תשתית, להבדיל מהנשק עצמו: היא מתקדמת במקביל בשלושת הנתיבים של העשרת חומר, שיכלול טילים ופיתוח ראשי קרב. שלושה נתיבים אלה כמו מזמינים אליהם את יריביה של איראן, לעקוב ולעכב, אבל מהתבטאויות ראשי המשטר ומעדויות בכירי המודיעין האמריקאי בקונגרס עולה כוונה איראנית לשחק במרכז המגרש, לא לידיהם של הלהוטים להפציץ את התשתית בהקדם. במונחי חילות אוויר, איראן רוצה לא מטוס, אלא טייסת. ראש קרבי גרעיני ראשון אך יחיד ימיט עליה התקפה ודאית. היא מעדיפה להכין חצי תריסר, אולי יותר, פזורים וחבויים, אפשר מורכבים על טיל בליסטי בין-יבשתי, המאיים לצורך הרתעה על וושינגטון וניו יורק.

עוד יותר מהישראלים, קרובים האמריקאים לנקודת רתיחה מול האיראנים, עדיין לא בהקשר הגרעיני אלא בזירת עיראק. שר ההגנה ליאון פאנטה ויו"ר המטות המשולבים גנרל מרטין דמפסי שיגרו השבוע אזהרות בכיוון זה, בשימוע בקונגרס. בו ביום - באותו יום של דברי גנץ בכנסת והפנמתם בדרגי הפיקוד בדרום - אירח ראש המועצה הצבאית העליונה השלטת במצרים, מוחמד חוסיין טנטאווי, את הגנרל האמריקאי ג'יימס מאטיס, מפקד סנטקו"ם, פיקוד המרכז, שבתחומו מצרים ואיראן, עיראק וירדן, סוריה ולבנון. לא יפתיע אם בשבועות הקרובים, בתגובה על הפללת משמרות המהפכה בפיגוע גדול נגד הכוחות האמריקאיים המתפנים מעיראק, תונחת מהלומת אזהרה אמריקאית נגד יעד איראני. השולחן מתנדנד, ובין האופציות יש הנמצאות דווקא מתחתיו. *




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 למה לכתוב לשם לכתוב ?אם אתה אומר משהו אז זה ממש לא ברור.  (לת) כורש
  • 09:54
  • 18.11.11

  •   מה איכפת לך? הבן אדם מקצועו ופרנסתו על גיבוב וסירקוז מילים. אצלנו אומרים בערבית "על קלאם מפיש גומרוק" "על מילים לא משלמים מכס". אז שיסוסיף לגבב ולסרקז כאות נפשו.  (לת) ZOSTERצעד אחד קדימה
    • 21:58
    • 18.11.11

  •   בקיצור למרות העמימות הוא אומר שהמדינה הציונית היא מדינת טרור בשרות האימפריאליזם האמריקאי והכרישי הוול סטריט  (לת) מוני יקים אנטיציוני
    • 23:42
    • 18.11.11

02 לא להאמין אפשר היה לקרוא את אורן בלי הצורך לחזור פעמיים על כל משפט מסובב כמסובב בבצנטריפוגה מילולית ותחבירית איראנית אחרי טיפול של המוסד.אני מניח שהוא עשה מאמץ עילאי להגיע לטקסט ברור וקריא וזה עלה לו בדמים..אבל השתלם.. לי בכל אופן  (לת) פלוטו
  • 18:17
  • 18.11.11

  •   הערה נכונה על נושא כאוב. התוכן של אורן בד"כ מעניין, אבל התחביר יותר גרמני מעברי. הפעם זה באמת בסדר  (לת) מסכים עם 2
    • 23:12
    • 18.11.11

  •   ההערה שלי - דייוויד, תל אביב
    • 07:16
    • 19.11.11

    אני קורא אותו כאן בפעם הראשונה מזה זמן רב מאוד, וחשתי כל הזמן באפקט ה'צנטריפוגות' המוזכר בתגובה 2 מעלי.. אכן יש פה מהלכים תחביריים מסובכים מדי וכמה מהם אף מייצרים שגיאות גסות שמובילות לכפל משמעות סתום ביותר (למשל: "מעולם לא היתה לישראל אויבת כזו: קצינים ישראלים - כולל ברק, בצעירותו - פקדו אותה, טייסי הקרב שלה טסו בשמיה ואנשי המודיעין שלה פעלו בה באין מפריע" - אני מתקשה להבין כאן איזה טייסים ואנשי מודיעין הסתובבו באין מפריע באיזו מדינה בדיוק..).

    אני לא יודע למה מגיב מעלי כותב ש"הפעם זה באמת בסדר", ואם זה ככה - אני לא רוצה לחשוב איך זה נראה כשזה לא בסדר..

  •   עליו גם למלא מספר שורות או מילים מסויים, מה שמביא להארכת יתר  (לת) רן
    • 08:27
    • 19.11.11

03 אין אופציה קונבנציונלית לחיסול הגרעין האיראני, אלא רק אופציה גרעינית. הטלת פצצות גרעין קטנטנות על הכור ועל הצינטרופוגות, ואיום בפצצה גרעינית גדולה על טהראן. יחסל הן את הגרעין האיראני, והן את שילטון האייטולות באיראן. הפרסים יהפכו לחסידי אומות העולם, כמו היפאנים לאחר הירושימה. כל דרך אחרת, הפצצה קונבנציונלית או הסכם מדיני, תביא שלאייטולות יהיו פצצות גרעין. מייצור עצמי ו/או מרכישה ממקור חיצוני. והראשונה שבהן תוטל על מדינת ישראל. והלכה היישות הציונית. סולו
  • 19:25
  • 18.11.11

לאחר אושוויץ, כל יהודי ישראלי שאינו פרנואיד,
הוא סמולני אוויל משריש הזוי ומסומם.

  •   בורות מדהימה אריה
    • 23:37
    • 18.11.11

    אתה כאילו מומחה לפצצות גרעיניות גדולות, קטנות ו"קטנטנות", ואתה כאילו יודע שכל התשתית הגרעינית האירנית ניתנת לחיסול בצורה כזו , ואתה חושב שזה דבר חכם שנהיה הראשונים בעולם שנשתמש בנשק גרעיני מאז הירושימה ונגאסקי ושכל העולם יקבל את זה בהבנה...
    זה אולי לא יחסל את הפוטנציאל האירני לייצר נשק גרעיני, אבל יתן להם אמתלה טובה להעיף אלינו כמה טילים שירצו, כולל נשק כימי, ואז מה אנחנו נעשה?ניכנס ל"מרחב המוגן" וזה יציל אותנו? נשמיד את טהרן? נשמיד כמה מיליוני אירנים?

  •   כל מי שלא חושב כמוך הוא "סמולני אוויל משריש הזוי ומסומם"?  (לת) אהבתי
    • 00:19
    • 19.11.11

  •   אל דאגה סולו,לא צריך פצצה גרעינית כדי לחסל את ישראל,אתה ושכמותך בימין הקיצוני והדתי עושים את עבודתם של האירנים,רק ללא רדיואקטיביות  (לת) אלקין&לוין&בן ערי ויתר החוטובולים
    • 06:15
    • 19.11.11

  •   אל דאגה סולו,לא צריך פצצה גרעינית כדי לחסל את ישראל,אתה ושכמותך בימין הקיצוני והדתי עושים את עבודתם של האירנים,רק ללא רדיואקטיביות  (לת) אלקין&לוין&בן ערי ויתר החוטובולים
    • 06:16
    • 19.11.11

04 לישראל חדרו עשרות אלפי מוסלמים מאפריקה -מי יודע כמה יסייעו לטללילבן + אירן ראובן גרפיט
  • 21:55
  • 18.11.11

האבסורד הגדול שארגוני " זכויות אזרח " יהודים וערבים מסייעים ומעודדים את המוסלמים מאפריקה להגר לארץ ומסייעים להם בקליטתם באופנים שונים וכם הם מזימינים עוד ועוד. ולעומת זאת -לגבי עליית יהודי אתיופיה , שמספר אלה שנותרו קטן ממספר הסודנים והאריתראים, עושים צרות צרורות. לך חפש היגיון אצל ארגוני זכויות האזרח!

05 נאלץ להסכים ל-1. רונן
  • 22:13
  • 18.11.11

הגיון נכון לפי דעתי

06 על התקשורת בישראל להפסיק לדבר על נושא הפיצוץ באיראן שוקי מרלה
  • 22:28
  • 18.11.11

יהיה טוב לכולנו שנפסיק כבר לדבר ולכתוב על הפיצוץ באיראן ועל כל מה שקשור בתקיפה באיראן כמו שלא מדברים על גלעד שליט כך צריך להיות בנושא התקיפה באיראן

07 אורן, אתה מרתיח מים ,,ושוב מרתיח מים ,,והם נשארים מים,,ולא חידשת דבר,,,,  (לת) על מי אתה עובד,,,,,
  • 22:40
  • 18.11.11

08 בפשט - מה אמרת בעצם?  (לת) שי
  • 22:42
  • 18.11.11

09 טקסט לא נהיר חבל לפרסם דברים כאלה בזבוז זמן  (לת) יוחנן
  • 22:49
  • 18.11.11

10 יפה, אמיר. הרגעת אותי. אז האמריקנים יתקפו בגלל החבלות בצבא שלהם בעירק. גאוני אבל אלמנטרי. אולי בלי אבל. ואצלנו? הייתכן שבסופו של יום-התקפה אמריקנית, נתניהו ו(וברקק) פתאום דווקא לא ירוויחו מזה נקודות אצל "הציבור ...... ולכן הציבור משלם?" או במילים אחרות, האם הציבור בישראל יתפכח ולא יתפלש אצל עסקני הימין כפי שעשה ב-30 השנה האחרונות הדוחות והמשמימות?מדבריך נראה שיש סיכוי, ככל שאובמה ישמוט מביבי את ההילה של מושיע העם  (לת) ותיקה
  • 22:56
  • 18.11.11

11 ??????!!!!!!!!!!!!!!!  (לת) what the fack
  • 23:25
  • 18.11.11

12 זה רק אני או שהטקסט הזה חסר תוכן אמיתי?  (לת) עוזי
  • 23:32
  • 18.11.11

13 אהבתי  (לת) והשכלתי
  • 23:35
  • 18.11.11

14 הנקודה היחידה שהייתה שווה עניין הייתה ההכרה מקרוב של איראן ע"י ישראל, ופגיעותה של איראן מכך.  (לת) ארוך ארוך
  • 23:49
  • 18.11.11

15 קראתי ו.....  (לת) נדב
  • 23:50
  • 18.11.11

16 עלגליל מלחמת הצללים גל
  • 23:59
  • 18.11.11

אני דווקא חושב שזאת כתבה טובה מאוד שסוקרת את המצב בצורה עמוקה, אנליטית, ומסוגננת. לא לכול דבר יש תשובה קצרה, פשוטה וברורה...

17 תמוהה מאוד שבמהלך כל השנים שעברו חוסלו מדענים והוצאו לפועל משימות חבלה בבסיסים מאובטחים אבל איש לא הוציא לפועל חבלה רחבת היקף וסימולטנית נגד מתקני הגרעין.  (לת) אופיר
  • 00:15
  • 19.11.11

18 Look at the hate rabays
  • 00:33
  • 19.11.11

Picture at the top and tell your self, honesty .Don't they look like they are from the" maran ovadia " worshipers? If you see the different pleas writ about. But if you don't. Ask your self, way are we fighting and want to kill the people that look like us, talk like us ,believers like you. [ sorry I'm not] fanatic like you,same religious fire in the eyes like you, and honestly, stupid like you............. So way don't you just try? Only try to make peace with them.
Isn't simple and painless to just have peace? With people that have so many things in common?

19 אין זבנג וגמרנו א
  • 00:44
  • 19.11.11

כדי להשמיד את התשתית הגרעינית האירנית צריך להפציץ עשרות מקומות מפוזרים בשטח גדול . זה לא הכור העיראקי!!!
בינתיים הם יכולים להפציף את ישראל אפילו חודשים גם ברקטות קונבנצויונליות . זה יגמור מהר מאד את כל טילי החץ והיריחו שיש לנו. אם היתה כאן רכבת תחתית יכולנו להסתתר בה כמו האנגלים בימי הבליץ הגרמני.
לדעתי יש כאן ניתוח סביר של המצב הידוע. לגבי העתיד , רק לנתניהו ולברק ניתנה הנבואה כל השאר ידועים.......

20 שימו לב למשפט בפסקה האחרונה: קורא עם אורך רוח
  • 02:08
  • 19.11.11

"לא יפתיע אם בשבועות הקרובים, בתגובה על הפללת משמרות המהפכה בפיגוע גדול נגד הכוחות האמריקאיים המתפנים מעיראק, תונחת מהלומת אזהרה אמריקאית נגד יעד איראני." הפללת? כן, בדיוק. כי הכל כאן הצגה מתואמת לפרטי פרטים. בהנהגה של איראן, של ישראל, ושל לא ממש משנה מי, כולם משחקים באותו תאטרון. רק טמבלים גדולים (רוב האנשים) קונים את השטויות האלה.

21 "מלחמת הצללים" ? בני
  • 04:04
  • 19.11.11

לא שמתי לב לשום פגיעה ממוקדת של איראן
לעומת זאת אני כן רואה פגיעות ממוקדות באיראנים (לא יודע מי אחראי אבל יש)
מי קום המדינה אנחנו נלחמים וכל פעם זאת מדינה אחרת שתומכת באויבנו
יתר על כן אני חושב שישראל השכילה להבין שאין טעם לפגוע בראש כי אחריו בא בנאדם הרבה יותר גרוע כגון : פדאללה שמחליפו הוא נסראללה ועוד רבים ...בכל אופן כפי שהבנתי מכתבתך אתה טוען שיש מלחמת מודיעין "צללים" וטוב שכך עדיף המלחמה הזאת מפני תקיפה ישירה את התקיפה הישירה יש להשאיר לאחרים כגון : ארה"ב שיותר "עצבנית" על האיראנים מאיתנו.
בכל אופן כתבה פשוטה כנזיד עדשים

22 To all those who are deaf to official balloons Ex official
  • 04:32
  • 19.11.11

What Oren is saying, is that he was told, unofficially, that over the next few weeks the US may do something big but clandestine / unannounced against the Revolutionary Guards, as a hint of what's coming if they don't change their behavior. Oren would not have added the last lines of his article without someone high up hinting at it. It's called a Trial balloon. The New York Times has them all the time. It's how bureaucracies and nations often communicate with each other. Learn how to read this.

23 למוסלמים עצמם לא ברורה האבחנה בין ערבים לכאלהשאינם איסלמיסט
  • 04:36
  • 19.11.11

כלל האצבע אומר כך, יש להם שפם?הם שונאים אותנו

  •   איסלמיסט אתה בטוח לא - אבל מגיב ימני אוויל וטיפוסי - ודאי ובוודאי אזוב שבקיר
    • 18:33
    • 19.11.11

    אם רק היה מושג לך ולכמותך - ואתם הרי הרוב בעם - מה באמת קורה בעולם המוסלמי - מצבינו היה טוב פי כמה.
    אבל מה לעשות והעיוורון, השינאה, הגיזענות, הבורות והפנטיות שולטות ברוב הימני-הדתי אצלנו ואצלם בדיוק באותה המידה.
    וזוהי הרי כל קללתינו...

24 משלמים לכתב לפי מספר המילים? חשוב לו להראות שהוא יודע? כתבה מיותרת  (לת) י.
  • 05:32
  • 19.11.11

25 לעיתים רחוקות מאוד אני מעיפה מבט על השטויות שכותב החכם בעיני עצמו. נפוח מרוב חשיבות עצמית.  (לת) רחב מיריחו
  • 06:40
  • 19.11.11

  •   זוכרים אותו כשרבין נחת במפתיע באינדונזיה אם אני זוכר נכון, הטמבל כעס למה לא אמרו לו מראש וזה עוד שודר בטלביזיה  (לת) אח הגדול
    • 17:02
    • 19.11.11

26 תחביר וסגנון כתיבה גיל
  • 06:55
  • 19.11.11

סגנון כתיבה יפה להלל תחביר מקורי ומקצב מילים ריקודי ת-ע-נ-ו-ג

27 קישקוש סתמי  (לת) גיל
  • 06:56
  • 19.11.11

28 עכשיו הבנתי אורנים גדול
  • 07:21
  • 19.11.11

לכל התוהים. קראתם פעם משפט בעל מובן של אורן? בארץ משלמים לו, כנראה, לפי מילים. ומילא הוא כזה חרטט אבו ליל. איפה העורך? 

29 אורן שכח לציין שהסוואכ היה אחר הארגונים האכזריים והמתועבים במאה העשרים ואכן ישראל הייתה שותפה בכירה בהקמתו היסטוריון
  • 07:34
  • 19.11.11

ישראל לא התנערה ממשטר השאה גם כשהיה ידוע לאילו זוועות הוא מסוגל. להפך.

30 שום דבר ברוטב כלום המוטרד הקופטי
  • 08:06
  • 19.11.11

אמיר אורן - אני מקווה שאתה מתוגמל לפי מילה ולא לפי תוכן...

31 בסוף הפטפטנות (של כולם) תביא את המלחמה משה א
  • 08:17
  • 19.11.11

כולם אבל כולם. התקשורת, הפוליטיקאים, המפקדים, הפרשנים המנהגים מדברים ומדברים ומדברים כך שמרוב דבורים חייבת לפרוץ מלחמה

32 אורן השתכלל עם הזמן קריפטולוגיסט
  • 08:19
  • 19.11.11

פעם מאמריו, במקום שעברו הצפנה לאחר כתיבה, היו בליל של נתונים ושמות שהתישו את הקורא, גרמו לו להבין שהחומר המענין אינו מובן, וייתרו את הצורך להצפין.
עכשיו נראה שהוא העביר את המלאכה לבוט עם גישה למילות מפתח ושליפות אקראיות משלושה מאגרים: 1. אירן ואירגוניה/תעשיותיה הצבאיות 2.שמות ונתונים היסטוריים של הממסד הבטחוני הישראלי 3. ספקולציות.
מעניין שהתוצאה (קרי הכתבה הנוכחית) אינה מתישה כמו כתבות העבר, אך ברורה באותה מידה.

33 גם מסכים עם מספר 1  (לת) דניאל
  • 08:44
  • 19.11.11

34 מלחמת הצללים בין ירושלים וטהראן. אלכסנדר
  • 09:04
  • 19.11.11

מהמאמר הזה חייב ברק ללמוד איך שניתן לכתוב הרבה ולאמר מאט.
חברי הכנסת והממשלה ,חייבים לראות כיצד צריך להתנהג בשעת רעיון עיתונאי.
זהו שיעור טוב בדיפלומטיה.

35 הסוד והפתרון
  • 09:08
  • 19.11.11

אם רק היו מציעים לרוסים ולסינים חלק בחגיגה - נתח מעוגת הנפט הכבוש, היינו רואים אותם כבר מזמן מצטרפות להליכים והבנות קשות יותר כנגד איראן.
החמדנות של המערב לשמור את חלוקת המשאבים בינו לבין עצמו ביום שאחרי, באה על גבינו. ראה ולמד מקרה לוב.

36 כרגיל אמיר אורן כותב לעצמו. רחל ד.
  • 09:17
  • 19.11.11

מילים כמו חול, ואין מה לאכול. חדל קשקשת ברשת.

37 אמיר אורן, לא חבל לך על הזמן והאנרגיה שהשקעת במלל הרב חסר התוכן? לא חידשת דבר וסתם ביזבזת לי זמן בנסיון למצוא פרט מעניין ולא ידוע. את הפסקאות האחרונות כבר לא קראתי. או שמא זה היה רק כדי להצדיק המשכורת?  (לת) אתה לא לבד, אל תתרגש. רוב העיתונאים לועסים חומר לעוס.
  • 09:21
  • 19.11.11

38 אתה טועה בגדול nav
  • 09:29
  • 19.11.11

"אש קרבי גרעיני ראשון אך יחיד ימיט עליה התקפה ודאית" - אתה באמת מאמין בשטיוית האלה? אם הם עושים ניסוי גרעיני אף אחד לא ידע כמה ראשי נפץ יש להם אם ישמרו על עמימות. גם אם יאמרו שיש להם רא נפץ אחד - אף אחד לא יקח את הסיכון לתקוף כי אולי יש להם כמה במחסנים שהם לא מצהירים עליהם (למקרה של שיחות פירוק נשק).
עם צפון קוריאה זה לא קרה, אז למה עם איראן?
אתה באמת חושב שהאמריקאים לא יתקפו את מתקני הגרעין אלא אתרים אחרים (משה"מ?) בתגובה לתמיכה בפיגועים בעירק? זה רק יעשיר את האיראנים כי כל עלית דולר במחיר הנפט מכניסה להם מילארד דולר ומענישה את האמריקים בסכום גדול בהרבה.
ושאלה אחרת לסיכום: למה סגנון הכתיבה שלך כל כך מעיק ? אתה לא יכול לכתוב קצת (OK, הרבה, אבל צריך להיות מנומסים, לא?) יותר קליל ?

39 מאמר כ"כ ארוך בלי לכתוב כלום=אמנות  (לת) שימון
  • 10:12
  • 19.11.11

40 כתבה טובה ארז שטרן
  • 11:04
  • 19.11.11

מי שלא אוהב את הסגנון, שיקרא פעמיים או שלוש כדי להבין, או פשוט יעבור לקרוא את הטקסטים הטחונים (עד לעייפה) במדור גלריה. כתיבתו של אלוף בן, אכן מפוטלת (מלאכת מחשבת) לפעמים אבל אי אפשר להיות אדיש לתוכן הכתיבה

41 Iran Raphael Elkayam
  • 11:59
  • 19.11.11

I don't quite understand this article, totally incoherent, poor Hebrew and bad grammar. Is this the Haarets news paper?

  •   תגובה לרפי חבר שלך
    • 17:16
    • 19.11.11

    רפי. אין לך מה להיות מופתע זה סיגנונו של הכתב, ארוך, הרבה פרטים בדרך כלל לא רלבנטים ובסוף אין שורה תחתונה. הארץ מסכים לשלם אז... למה לא ? ד"ש במיאמי

  •   היי רפי חבר שלך
    • 17:16
    • 19.11.11

    רפי. אין לך מה להיות מופתע זה סיגנונו של הכתב, ארוך, הרבה פרטים בדרך כלל לא רלבנטים ובסוף אין שורה תחתונה. הארץ מסכים לשלם אז... למה לא ? ד"ש במיאמי

42 בלה בלה אופיר
  • 13:59
  • 19.11.11

בלה בלה בלה

43 2 עמים לא ערבים בין ים ערבים איזה סיבה יש לריב , ערבי זה האוייב  (לת) בנצי - א @
  • 14:39
  • 19.11.11

44 Oren & Spanish Art A Cox
  • 10:33
  • 11.01.12

A Princeton Professor once wrote in an essay on Spanish Art that people understand only what they deserve to understand. This is very true of Oren's work

פרוייקטים מיוחדים