קק"ל - קרן קיימת לעצמה - סוף שבוע - הארץ
מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

קרן קיימת לעצמה || החזקת נכסי הנספים בשואה והסוד הכמוס מאחורי המיליארדים העודפים של קק"ל

הפרוטוקולים של קק"ל חושפים את ההתנכלות לערבים ואת "הרזרבה התקציבית" שנשמרת בסוד מחשש "שהממשלה תחמוד את הכסף"

"יהודי רכש דירה בכרמיאל, על קרקע של קק"ל, לא היתה לו בעיה. עברו 20 שנה ומוחמד שגר בדיר אל אסד... בא לקנות דירה". זה נשמע אולי כהתחלה של בדיחה עם ניחוח גזעני, אבל כך בחר יו"ר קק"ל, איש מפלגת העבודה אפי שטנצלר, להציג לחברי הדירקטוריון שלו את הסוגיה. "היהודי מוכר לו את הדירה טבין ותקילין", המשיך שטנצלר. "הוא בא למינהל, אומר 'אני מוחמד, אני מבקש שתרשמו את הדירה על שמי בטאבו'. אומרים לו 'חכה, אתה ערבי, אי אפשר כי כתוב שקק"ל לא מוכרת לערבים. לא מחכירה לערבים'. ואז היה פטנט שעבד עד שנת 2004 ועל פי הפטנט הזה מינהל מקרקעי ישראל, בלי הודעה לאף אחד... לקחו את הקרקע שהיתה רשומה על שם קק"ל, העבירו אותה לבניין אחר ואת הבניין ההוא רשמו על שם קק"ל... אבל ככה הגיע ערבי גם לבניין ההוא ואז עוד פעם צריכים לעשות".

"משל מוחמד והדירה" מצוטט מפרוטוקול של ישיבת דירקטוריון קק"ל ביולי השנה. קק"ל טוענת כי "הציטוט הנו חלק מתיאור של בעיה ביורוקרטית סבוכה ביותר שנגרמה על ידי מינהל מקרקעי ישראל בנושא רישום דירות. לאחר דיונים אצל היועץ המשפטי לממשלה ובבית המשפט נמצא הפתרון לבעיה ועל פיו פועלת קק"ל". כך מעבירה קק"ל מדי שנה למינהל מקרקעי ישראל קרקעות של בניינים שבהם רכשו ערבים דירות, ומקבלת בתמורה קרקעות אחרות. מאותו דיון ביולי אפשר ללמוד, שבכל שנה מתבצעות שלוש-ארבע החלפות קרקעות כאלו ובסך הכל כ-25 מאז שגובש ההסדר.

הריסה ופינוי באל עראקיב, אוגוסט 2010
הריסה ופינוי באל עראקיב, אוגוסט 2010. צילום: הרשקוביץ אלי

סודיות מקסימלית

הרבה סכסוכים משפטיים ואישיים מעסיקים באחרונה את הקרן הקיימת לישראל. הקרן, שהוקמה לפני 110 שנים בהחלטה של הקונגרס הציוני החמישי במטרה לרכוש קרקעות ליהודים בארץ ישראל, מזוהה באחרונה בעיקר עם נטיעות וייעור, עד כדי כך שיש הרואים בה ארגון "ירוק". מאות עמודי פרוטוקול מבתי משפט, התכתבויות בין עורכי דין והתנצחויות בין חברי הנהלה נועדו להכריע בשאלה מי ישלוט בגוף הזה, שחולש על 13 אחוז מקרקעות המדינה (2.5 מיליון דונם) ושפטור מפיקוח מבקר המדינה או משרד האוצר.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות לפייסבוק שלכם

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, תתכנס ביום שלישי הקרוב האסיפה הכללית של קק"ל (שהרכבה זהה להרכבו של הוועד הפועל הציוני, המונה 192 חברים) כדי לבחור את 37 חברי הדירקטוריון של הארגון, שיבחרו מתוכם את יושב הראש שלו. אז - אולי - תסתיים הסאגה המשפטית שבצלה מתנהלת הקק"ל כבר יותר משנה וחצי ויתברר אם ייבחר מחדש היו"ר הנוכחי שטנצלר (המכהן בתפקידו זה חמש שנים וחצי) או שיחליף אותו איש מפלגתו לשעבר, פרופ' שמעון שטרית, המשויך כיום פוליטית לסיעת עצמאות של אהוד ברק.

ח"כ מוחמד ברכה עם עציץ מול משרדי קק"ל בירושלים במחאה על הריסת בתים של בדואים בנגב, פברואר 2011
ח"כ מוחמד ברכה עם עציץ מול משרדי קק"ל בירושלים במחאה על הריסת בתים של בדואים בנגב, פברואר 2011.

בסיבוב האחרון בין השניים, שהתנהל בבית המשפט המחוזי בפתח תקוה, נחל שטנצלר ניצחון, בינתיים בנקודות, כשהשופט אברהם יעקב קבע שעל שטרית ונציגים אחרים של עצמאות - בהם השר שלום שמחון - להתפטר מתפקידיהם הסיעתיים בקונגרס הציוני (הגוף שמעל קק"ל), משום שמונו לתפקידים אלה כנציגי מפלגת העבודה. שטרית מודאג מהסיטואציה שנוצרה כתוצאה מהחלטת בית המשפט, אבל יותר מכך - בשל הדיווחים עליה בתקשורת, שיצרו את הרושם כאילו בחירתו מחדש של שטנצלר לתפקיד יו"ר קק"ל מובטחת וכי ייתכן שהוא, שטרית, לא יהיה רשאי להתמודד כלל. מבלי להיכנס לפרשנויות משפטיות אפשר לומר שהרושם הזה אינו מבוסס עובדתית, וכרגע מבקש שטרית להבטיח - באמצעים משפטיים ובמגעים עם הסיעות השונות בקונגרס - שהפסדו בסיבוב הקודם לא ייגמר בנוק-אאוט בשבוע הבא.

כדי להבין על איזה אוצר מתנהלת המערכה כדאי לחזור לישיבות הדירקטוריון מחודש יולי 2010 ומפברואר השנה, שבהן הציג מנהל חטיבת הכספים של קק"ל, דוד לזרוס, את עוצמתו הכלכלית של הארגון. בשנים האחרונות יש לקק"ל תקציב של כ-650 מיליון שקל בשנה; מחצית מהסכום מיועדת לתשלום משכורות, הוצאות הנהלה וכיו"ב, והשאר לפעילויות הקק"ל. מהנתונים מתברר כי אף שבשנת 2009 היתה ירידה בסך התרומות לקק"ל (96 מיליון שקל לעומת 112 מיליון בשנה הקודמת), מצבה הכלכלי מצוין, שכן הכנסותיה עולות בהרבה על הוצאותיה. כך, ב-2009 היו לקק"ל הכנסות בסך 1.133 מיליארד שקל - רובן המכריע ממקרקעין - לעומת 972 מיליון שקל ב-2008. זה משאיר בקופתה עודף של מאות מיליוני שקלים בשנה. שווי המקרקעין של קק"ל נאמד ב-6.2 מיליארד שקל; מינהל מקרקעי ישראל מנהל יותר ממחצית מהקרקעות של קק"ל, והחברה הבת שלה, הימנותא, את היתר.

ההכנסות הגבוהות וההוצאות המדודות יצרו את מה שמוגדר בקק"ל "רזרבה תקציבית". "הרזרבה תגיע לסדר גודל של 2 מיליארד", אמר בספטמבר אשתקד אברהם דובדבני, אז יו"ר-עמית וכיום יו"ר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית. "זה הסוד הכי כמוס", הוא הבהיר לחברי הדירקטוריון, "וצריך לשמור עליו בסודיות מקסימלית, כי אחרת הממשלה תחמוד את הכסף הזה וכבר יש לנו ניסיון מהעבר שהיא עשתה לנו את זה פעם" (הסוד הזה דלף בכל זאת כעבור זמן קצר, והתפרסם בינואר השנה בכתבה של שוקי שדה ב"The Marker").

חבר הדירקטוריון משה יוגב הציע באותה ישיבה "לקחת (את הרזרבה), לפני שייקחו לנו אותה לבנות את הגדר עם המצרים". החשש הוא, בין השאר, למימוש ההתחייבות הפנסיונית העתידית של קק"ל, שהסתכמה בסוף 2008 ב-1.971 מיליארד שקל, וכעבור שנה חצתה את סף שני מיליארד השקלים.

מפגינים נגד הריסת בתים באל-עראקיב, אוגוסט 2011
מפגינים נגד הריסת בתים באל-עראקיב, אוגוסט 2011. צילום: הרשקוביץ אלי

שטנצלר ביקש להרגיע את חברי הדירקטוריון והבטיח לשמור על הקופה. "הנושא של הרזרבה צריך לשים עליו עין טוב, זה נכון", אישר, "אבל צריך גם לזכור שאנחנו הבטחנו את זכויות הפנסיה של העובדים עם מה שקראנו 'שעבוד צף'" (שעבוד נכסים בלתי מוגדרים). "זה גם מבטיח את זה שאף אחד לא יוכל לקחת מהקרן הקיימת כסף", המשיך שטנצלר. "זה מבטיח גם את עתידה של הקק"ל ולא רק את עתיד הפנסיה של העובדים, כי זה כסף מאובטח ובטוח".

ואכן, נראה שלעתים קשה לקק"ל להיפרד מכסף שהצטבר בקופתה, גם אם אלה נכסים של נספי שואה ויורשיהם.

גרירת רגליים

"אני פונה אליך במכתב זה בבקשה שתתערב אישית לאלתר ותשים קץ ל'גרירת הרגליים' של קק"ל בכל הנוגע לעמידה בהוראות 'חוק נכסים של נספי השואה'". במילים אלו בחר ירון יעקובס, מנכ"ל החברה לאיתור והשבת נכסים של נספי השואה, לפנות בינואר השנה אל שטנצלר, שארגונו מחזיק בנכסים של נספים בשווי עשרות מיליוני שקלים. בהמשך המכתב היה יעקובס תקיף אף יותר: מאז 2006, כתב, פנתה החברה להשבת נכסים אל הקק"ל "באופן שיטתי בסוגיות שונות שמטרתן לקיים את הוראות החוק ולקבל לידיה את נכסי הנספים המצויים בידי קק"ל... למרבית הצער, על אף האווירה הטובה ששררה במרבית הפגישות... לא הושגה התקדמות מספקת בפתרון הבעיות והשבת מלוא הנכסים לחברה".

יעקובס הדגיש במכתב, ש"קק"ל מחזיקה בידיה כספים רבים של נספים, באופן העומד בניגוד להוראות החוק. מצב זה אינו נסבל ודורש פתרון מיידי". "לצערי", הוא כתב, "לקק"ל לא אצה הדרך. השבת הנכסים מתבצעת בעצלתיים, כאשר מכשולים שונים מוערמים על דרכה של החברה, באופן לא ראוי". מצד שני, הסביר, ליורשי הנספים דווקא אצה הדרך, כיוון שרבים מהם בעצמם כבר באים בימים. ועוד הסביר, שנכסים שלא יימצאו להם יורשים אמורים לסייע לניצולי שואה ו"אם לא נצליח לקבל את הנכסים לידינו במועד קרוב לא יהיה עוד למי לסייע".

יעקובס התלונן בעצם על אי העברת 67 מיליון שקל - שווי של 57 חלקות מקרקעין של נספים, שאותן העבירה קק"ל בעבר למינהל מקרקעי ישראל. הוא ציין שבקק"ל היה מי שרצה להעביר את שווי הקרקעות לפי שוויין בעת רכישתן, לפי קום המדינה, ולא לפי ערכן הנוכחי, הגבוה פי עשרה. לדבריו, החברה מוצאת עצמה מקבלת מקק"ל "הצעות נמוכות ותמוהות". בנוסף כתב יעקובס כי לקק"ל חוב של 12 מיליון שקל לחברה, וכי "גם בנושא זה מועלות כל מיני הצעות 'פשרה' או מיקוח שאינן ראויות". עוד צוין במכתב כי קק"ל מבקשת לקזז דמי ניהול מהכספים המועברים וגם לקבל מהחברה ומיורשי הנספים התחייבות שלא יתבעו את קק"ל בגין נכסים שיועברו ממנה.

שלט אזהרה ביער בהרי ירושלים
שלט אזהרה ביער בהרי ירושלים. צילום: אפלבאום תומר

שטנצלר דיווח על המכתב בישיבת דירקטוריון קק"ל שהתקיימה בפברואר. "עד היום העבירה קרן קיימת לישראל כ-99 מיליון שקל לחברה להשבה", אמר. "בנוסף, קרן קיימת לישראל העבירה עוד 141 חלקות אדמה לחברה להשבה". לדבריו, בחברה להשבה התחלף מנכ"ל, והמנכ"ל החדש שלח מכתב "שבו הוא מציין שקרן קיימת לישראל עוד צריכה להעביר להם כספים וכדומה, בנימה שאני לא כל כך אהבתי באנדרסטייטמנט, משום שקרן קיימת לישראל, חברי הדירקטוריון, אנחנו היינו הראשונים שטענו שצריך להעביר. ויתרה מכך, כל המנכ"לים שהיו לפניו ציינו את העובדה שקרן קיימת לישראל נהגה בהם לפנים משורת הדין... לכן לא אהבנו את הסגנון".

העובדה שבקק"ל עצמה מיועדת לפעילויות רק כמחצית מהתקציב השנתי לא הפריעה לחבר הדירקטוריון ניסן צ'ליק להעיר בציניות ש"צריכים להבין אותם (את החברה להשבה), הם צריכים את הכסף כי הם מבזבזים פי ארבעה במינהלה מאשר הם משיבים באמת". אלא שלא כל הנוכחים אהבו את הגישה הזאת. חבר הדירקטוריון ראובן שלום הציע "לעשות הבחנה בין מה שאנחנו צריכים לתת, לבין ההתנהלות שלהם. אנחנו צריכים לתת מה שמגיע לניצולי שואה, הם צריכים להתנהל נכון".

ניסן צ'ליק: "אבל הם היו צריכים להתייחס בקצת יותר עדינות".

ראובן שלום: "אנחנו לא גוף מסחרי או משהו כזה, אנחנו גוף של העם היהודי... הגישה צריכה להיות גישה ציבורית".

מועמד ליו"ר. שמעון שטרית. מודאג
מועמד ליו"ר. שמעון שטרית. מודאג. צילום: אפלבאום תומר

אברהם רות, ממייסדי החברה לאיתור והשבת נכסים ומי ששימש יו"ר שלה עד 2008, אומר שקק"ל אמנם היתה מהראשונות לשתף פעולה עם החברה ומגדיר "סבירה" את העברת הרכוש והכסף מצדה אז. כשנשאל אם הדבר נעשה לפנים משורת הדין, כטענת שטנצלר, השיב: "לא, בהתאם לחוק". עם זאת, לדבריו, "העובדה שהדברים עם קרן קיימת לא מוסדרים כבר שש שנים אחרי שעבר החוק, היא לא תיאמן. זה לא יכול להיות שקרן קיימת עדיין מחזיקה רכוש של יהודים שנרצחו בשואה. הניצולים מתים, גם היורשים כבר מתחילים לגמור את החיים - ולכולם יש זמן".

אדם הבקיא בעניין מסר כי נראה שמכתבו של יעקובס "עשה את העבודה", שכן בחודשים האחרונים שבו הצדדים למשא ומתן וחלה "התקדמות משמעותית לקראת פתרון". מקק"ל נמסר בתגובה כי "מיד כשהנושא הגיע לשולחנו של יו"ר קק"ל, נרתם אפי שטנצלר באופן אישי לטיפול בנושא תוך שיתוף פעולה מלא עם החברה להשבה ומנכ"ל החברה, ירון יעקובס. קק"ל היתה מובילת דרך בתחום וראויה לצל"ש על הדרך בה נהגה עם החברה להשבה, כשהיתה לדוגמה להעברת כספים ורכוש לטובת הניצולים בסכום הקרוב ל-100 מיליון שקל ועוד למעלה מ-100 נכסים בשווי כספי רב, ובימים אלה מסתיים תהליך עצום זה".

על השקיפות

"חובה עלינו שהארגון יהיה שקוף לחלוטין", קבע שטנצלר נחרצות בישיבה שהתקיימה בספטמבר 2010. אלא שנראה שגם בבית פנימה השקיפות לא תמיד מלאה. כך למשל, בישיבה בפברואר השנה אמר חבר הדירקטוריון יגאל יאסינוב, הנחשב יריבו של שטנצלר: "אני שיטתית לא מקבל מיילים... אני שיטתית לא מקבל דואר, אני לא קיבלתי אפילו הזמנה לישיבת דירקטוריון הקודמת, אני לא קיבלתי את סדר היום של היום ואני יודע שיש עוד מכתבים שיצאו... אני רוצה לקבל את כל החומר מארבעת החודשים האחרונים, כי לא קיבלתי, לא קיבלתי פרוטוקולים, שום דואר. הזמנות לטקסים אני כן מקבל... אני מקבל מה שאפשר להגיד דואר לא חשוב, דואר זבל".

שטנצלר עצמו לא תמיד שש לשקיפות תקשורתית. כך, למשל, כשהדברים נוגעים לאחת הפעולות הרגישות של קק"ל - נטיעות עצים על קרקעות בדרום, שהבעלות עליהן נמצאת במחלוקת עם האוכלוסייה הבדואית. הכוונה בעיקר לקרקעות באזור אל עראקיב, כפר שנהרס כבר פעמים רבות תוך כדי עימותים בין התושבים למשטרה ולפקחי המינהל, כיוון שתושביו מסרבים להתפנות ותובעים בעלות על השטח. במאי השנה, לאחר שפירט לפני הדירקטוריון את הכיסוי התקשורתי הנרחב של הפרשה בחו"ל ואת מספר המיילים שהוא מקבל בעניין, הוסיף שטנצלר: "אני חייב להודות לדוברות, לתקשורת, למשרד יחסי הציבור שלנו, שעושים את הכל כדי שהנושא הזה בארץ לא יתפתח בתקשורת... בתקשורת הישראלית אין לזה הד, אוי ואבוי אם היה לזה הד".

על עצם העניין אמר כי "זהו שטח שאנחנו תופסים אותו על מנת שאחרים, לא יהודים ולא לא יהודים, יתפסו אותו, ולא בדואים ולא אף אחד אחר". באוגוסט אשתקד הסביר כי "אנחנו למדנו מהניסיון שלנו בשנים האחרונות, שבמקום שיש עץ נטוע אין אפשרות כמעט להשתלט על הקרקע... לא בכדי מינהל מקרקעי ישראל הסכים להגדיל את התקציב, משום שהוא מבין שקרן קיימת לישראל גורמת לכך שישמרו על הקרקע".

יו"ר קק"ל, אפי שטנצלר. כסף מאובטח
יו"ר קק"ל, אפי שטנצלר. כסף מאובטח . צילום: אפלבאום תומר

באותה ישיבה העלה חבר הדירקטוריון יצחק קריצ'בסקי רעיון אחר, כיצד להתמודד עם הבעיה. "תסעו לסיני ותראו איך המצרים השתלטו על הבדואים", הציע. "שם אין דמוקרטיה. אנחנו משחקים בבתי משפט, דמוקרטיה. תסעו לסיני, אתם לא רואים אף בדואי מסתובב שם".

אלא שגם בקק"ל יש קולות אחרים. בישיבה במאי השנה אמר חבר הדירקטוריון אלון טל, שהפרשה היא "כישלון הסברתי קשה מאוד של קרן קיימת לישראל... התמונות של יערני קרן קיימת לישראל ועוד תמונות שהופצו של טרקטורים שמפנים בניינים הם מה שתופסים, וקרן קיימת לישראל נראית שותפה לדבר עבירה. הנציגים שלנו בחו"ל לא ידעו לענות לטענות והם הפסידו את המאבק על שמנו הטוב באוסטרליה, בארצות הברית וכו'".

חברת הדירקטוריון אור קרסין היתה נחרצת אף ממנו. "אני אגיד את דעותי גם אם זה יישמע כמו דון קישוט", אמרה והסבירה שתחושתה לא נוחה מכך "שמציבים אנשים מול עצים... להעמיד עצים במעמד של מלחמה אל מול אוכלוסייה ישראלית, אזרחי מדינת ישראל, זה דבר מאוד קשה, ומאוד קשה לראות את התמונות האלה ולשמוע את הקולות האלה".

מקק"ל נמסר בתגובה כי הכתבה נשענת על "אסופה של חצאי מסמכים ואמיתות המציגות תמונה מעוותת ושקרית. בנושא אל עראקיב פועלת קק"ל על פי החלטות בית המשפט בלבד, וההתייחסות של היו"ר היתה לכך שטוב שהתקשורת בישראל אינה מושפעת מהקמפיין העולמי המוזן משקרים כנגד מדינת ישראל וקק"ל, בעוד שבפועל התקשורת בישראל נוהגת באחריות ורואה ויודעת כי לא ניטע בשטח האמור ולו עץ אחד בלבד".*

משפטיאדה

למחלקה המשפטית של קק"ל לא חסרה תעסוקה

בפעם הבאה שתתבקשו לתרום כסף לקק"ל כדאי שתדעו על מה מוציאים שם כסף. סכסוכים משפטיים פנימיים, למשל. בישיבה ביולי 2010 דיווח שטנצלר, שעלות הטיפול המשפטי בסכסוך המתמשך בין קק"ל-אנגליה לקק"ל-ישראל בעניין זכויות על קרקעות בישראל (שנפתר בינתיים) נאמד ב-2.3 מיליון ליש"ט (יותר מ-11 מיליון שקל).

באוקטובר 2008 פרש לגמלאות היועץ המשפטי של קק"ל, מאיר אלפיה. במקומו מונתה כממלאת-מקום עו"ד יהודית פסטרנק. מאז, כבר יותר משלוש שנים, ממשיכה פסטרנק במעמד זה והדבר מעורר ביקורת רבה בארגון. מנתונים שנמצאים בידי "הארץ" ואושרו על ידי בכירים בקק"ל מתברר שבשנים האחרונות שילם הארגון יותר ממיליון שקל לייעוץ משפטי חיצוני. עוד מתברר, שמנכ"לית קק"ל, יעל שאלתיאלי, טוענת שהפנייה לגורמים חיצוניים אינה נעשית תמיד לפי הנוהל.

לפני חודש פנתה שאלתיאלי בכתב אל שטנצלר בעניין זה: "שוב קיימת הפרת נוהל של מ"מ יועמ"ש, יהודית, שתביא אותנו להתדיינות בבית המשפט. בסיכום שהיה בינינו על ההתקשרויות עם משרדי עו"ד, קבענו נוהל בו סוכם שאתה ואני נאשר את ההתקשרויות, ועל שכר טרחה יתנהל משא ומתן של יהודית ומנהל חטיבת הכספים... יהודית פעם נוספת לא עובדת על פי הנוהל הזה... מבחינתי, עד שלא מתקיים הנוהל, ההתקשרות איננה מאושרת".

ל"הארץ" נודע כי מנהל חטיבת הכספים פנה לאחרונה אל מבקר הפנים של המוסדות הלאומיים וביקש ממנו כי ינחה אותו כיצד לפעול. מקק"ל נמסר בתגובה כי "בשנים האחרונות צומצם סעיף הייעוץ המשפטי במאות אחוזים לעומת העבר. כל ההחלטות בנושאים אלה מתקבלות ברשות ובסמכות. ההסתמכות על מיילים פנימיים והדלפות של חלק מהתמונה הכוללת אינם משקפים כלל לא את המציאות ולא את האמת.

"עם כניסתו של אפי שטנצלר לתפקיד יו"ר קק"ל הוא קיבל לידיו ארגון במצב קשה ביותר ועל סף קריסה, עם סכסוכים מכל עבר, בעיות כספיות קשות מאוד, בעיות עם העובדים, עם הארגונים והשלוחות בחו"ל. הארגון עבר שינוי משמעותי, במסגרת תוכנית התייעלות ופרישה מרצון צומצמה מצבת כוח האדם ב-250 עובדים (25 אחוז), מספר הפעילויות גדל למאות פרויקטים בכל רחבי הארץ, הוקמו יישובים חדשים בדרום והורחבו קיימים, נבנו עשרות מאגרי מים, ניטעו עשרות אלפי דונמים של יערות חדשים והקופה הריקה התמלאה הודות לניהול נכון, שמירה על המינהל התקין, צמצום בהוצאות ובמשרות של בכירים ביותר, דבר שאף גרם להתמרמרות קשה בקרב עסקני המפלגות, שכעסו על כך שנותקו מעטיני הקופה הציבורית".




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מפתיע,עוד יהודים מושחתים בעמדות מפתח.  (לת) שי
  • 22:22
  • 02.12.11

  •   כן מאוד מפתיע - כל הסיפור הזה ידוע כבר עשרות שנים, וגם העתיד הנראה לעין לא משאיר לנו הרבה תקווה עם גופי הציונות כמו קקל  (לת) רוני אנטי ציוני
    • 23:48
    • 02.12.11

  •   הציונות האשכנזית היא פרוייקט פשע בין לאומי לשוד קרקעות העם הפלסטיני ולניצולו המעמדי לאומי של עם ישראל הספרדו מזרחי וכל זה בתמיכת מעצמות המערב האימפריאליסטי הנוצרי שונא הערבים והאיסלם.  (לת) מוני יקים אנטיציוני
    • 11:39
    • 03.12.11

02 דיייייייייייייייייייייי אני
  • 22:24
  • 02.12.11

אני לא בסרט?

  •   הבזיון הוא של ה"ירוקים" עאלק אלון טל ואור תמיר-קרסין תתביישו
    • 02:04
    • 03.12.11

    יושבים בגוף הכי בלתי ירוק בעליל. התנועה הירוקה התנוונה מאז שהדיחו את ערן בן-ימיני, שהיה הדבר הכי טוב שקרה לה. אחר-כך קיבלנו את אלון טל ה"לא-פוליטי" (קרי: ציוני מתון). איך אתם מסבירים את ישיבתכם בגוף כזה? תתביישו

03 מה לא ברור במשפט הבא? "הקרן, שהוקמה לפני 110 שנים בהחלטה של הקונגרס הציוני החמישי במטרה לרכוש קרקעות ליהודים בארץ ישראל". כן כן, אדון בלאו. לעם היהודי מותר לרכוש קרקעות, ממש כפי שמותר לוואקף האיסלמי לעשות זאת. התנכלות לערבים, אין מה לדבר. עצם קיומנו כאן הוא התנכלות לערבים. הרי בכל המזרח התיכון הערבים מאושרים, שלא לדבר על העולם המערבי. רק אצלנו מתנכלים להם - בלי שום סיבה הגיונית. סתם ככה. הרשעות היהודונית. איזה רעים אנחנו, באמת. יהודים רעים! רעים! מודרניסט .
  • 22:29
  • 02.12.11

מה לא ברור במשפט הבא? "הקרן, שהוקמה לפני 110 שנים בהחלטה של הקונגרס הציוני החמישי במטרה לרכוש קרקעות ליהודים בארץ ישראל". כן כן, אדון בלאו. לעם היהודי מותר לרכוש קרקעות, ממש כפי שמותר לוואקף האיסלמי לעשות זאת. התנכלות לערבים, אין מה לדבר. עצם קיומנו כאן הוא התנכלות לערבים. הרי בכל המזרח התיכון הערבים מאושרים, שלא לדבר על העולם המערבי. רק אצלנו מתנכלים להם - בלי שום סיבה הגיונית. סתם ככה. הרשעות היהודונית. איזה רעים אנחנו, באמת. יהודים רעים! רעים!

  •   רק בעיה אחת - קק"ל קבלה בראשית המדינה קרקעות מופקעות יהודי כהלכה
    • 04:35
    • 03.12.11

    רוב אדמת קק"ל רכוש "נטוש" של ערבים שהועבר לה עם קום המדינה ללא תמורהץ ההעברה נעשתה כך שערבים לא יוכלו לקנות אדמה זוץ

  •   וואקף מוסלמי עוזי
    • 08:32
    • 03.12.11

    חברת עמידר שיכנה עולים בשנות ה60 עולים חדשים ביפו ולאחר מספר שנים הנכס הועבר ללא ידיעת התושבים לידי ניהול משרד האוצר האחראי על ניהול נכסי ההקדש המוסלמי. חשוב לציין כי מדינת ישראל לא מאפשרת לדיירים היהודים לרכוש את הנכסים בחכירה ואילו קקל מוכרת לערביי ישראל ומקבלת נכס חלופי מהמינהל מקרקעי ישראל. ממש מדינת חלם אשר מתנכרת לתושביה. תזכורת שקבלת חכירה אינה פוגעת בבעלות של הוואקף בנכס. הדבר הכי מתסכל שהאפוטרופוס לנכסי נפקדים מכר את כל נכסי ההקדש המוסלמי בישראל ליזמים ואחוז קטן מהקרקעות העביר לידי וועד הנאמנים של ההקדש המוסלמי בערים מעורבות שמי שמנהל אותם הנו שר האוצר.מן הראוי שקקל תקח דוגמא מהתנהלות הקקדש המוסלמי אשר לא מאפשרת מתן חכירה לדיירים יהודים להדיל מהם אשר מאפשרים לערביי ישראל לרכוש נכסים בחכירה שגורמת לתסבוכת משפטית בחסות מדינת ישראל

  •   עוד בעיה - אשליית קיומו הגורף של ''עם יהודי'' אחד מאחד את כל בני הדת היהודית היא שקר ציוני אשכנזי מוסכם שנועד לספח לעם ישראל 15 מיליון אוסטיודים כוזרואשכנזים שאין להם דבר או חצי דבר ליהודי בית ראשון ושני צאצאי אברהם אבינו, לא היהודים הם הרעים אלא הכוזרואשכנזים האוסטיודים שנגועים בפגם גנטי פרזיטי שתלטני תוצאת המבנה החברתי של הממלכה הכוזרית הפרזיטית ששלטה ורדתה בעמים השכנים בזכות כוחה הצבאי ממש כמו במדינה הציונית שהקימו ב 48.  (לת) מוני יקים אנטיציוני
    • 11:44
    • 03.12.11

  •   לפי תורת האוגניקה שפיתחתי יחד עם מדעני הרייך השלישי הרי שכל פעולות הפקעת הקרקעות והניצול המעמדי ושאר מיני שחיתויות הן בגדר המותר רק לבני הגזע הלבן העליון.  (לת) ארתור רופין
    • 11:48
    • 03.12.11

  •   12.5 מליון קילומטר רבועים (פי 525 משטח מדינת ישראל!) יש לערבים, ואף לא אחד מהם "נרכש" או "נפדה" בתשלום מלא לבעליו הקודמים. צחוק עושה אתנו הכתב בפורטו לפרוטות את "דיבת" הקק"ל.  (לת) אינפיניטי
    • 15:36
    • 03.12.11

04 אתם עושים צחוק? אין פה כלום. תחקיר דמיקולו. שאול
  • 22:32
  • 02.12.11

ציפיתי לחשיפת שחיתות בגוף המיותר הזה שדואג רק לתחת של עצמו, שחיתות שכל מי שמצוי בענינים מודע לו ובשורה התחתונה אין שום חשיפה. כלום. בלאו קיבל כמה ניירות לא חשובים, פרוטוקולים וכיוצא בזה והוא מפרסם אותם. זהו. השוס הכי גדול "קקל משתמשת בכסף למאבקים משפטיים". וואו. אפשר לחשוב שזה שלילי. מה תעשה אם תובעים אותך? תתקפל מיד?

  •   המדליפה שלו בכלא. אין תחקירים...  (לת) יויו
    • 01:13
    • 03.12.11

  •   אם אין סקס ודולרים במעטפה זה לא מעניין אותך, אה? דמוסתנס
    • 12:13
    • 03.12.11

    אבל כשחתיכות צואה מונחות קבל על ועדה על השולחן ומתועדות בפרוטוקול רישמי - זה משעמם, אין מה לומר, זה עדיין אסון וצריך לקפל את כל האדונים בחליפות ולשלוח אותם ללשכת האבטלה לבקש חתימה.

05 עם סגולה משה
  • 22:43
  • 02.12.11

מושחתים עד כמה אפשר?? נגמרה החוצפה והבושה. ואחר כך עושים פרסומות לאנשים שירדו מהארץ כדי שיחזרו. איך אפשר בכלל לשרוד בארץ?! גונבים מניצולי שואה. מתחילים באפליה לערבים ואחר כך זה מגיע לאתיופים ואחרים. שקרים ותככים. גועל נפש

06 עם סגולה  (לת) משה
  • 22:44
  • 02.12.11

07 Trees Marco
  • 22:52
  • 02.12.11

I got at least 100 trees as a gift from my birth to the marriage - evrytime I was pissed off for the lousy gift: now I know that I was twice right!

08 הסיפור האמיתי עץ ירוק
  • 23:03
  • 02.12.11

הסיפור האמיתי של קקל הוא עוד הרבה יותר גרוע ממה שעולה כאן. ארגון שכל הכנסותיו הן לא מפעילות אלא מבעלות על קרקעות שנתרמו כשעוד היה בזה צורך. הכנסות שנתיות של מאות מילונים!! שמבוזבזות ברובן (בערך שני שליש) על מנגנון עצום, לא יעיל, מסוכסך עם המון סיפורי שחיתות ופוליטיקות קטנים. אם למישהו היה אומץ, מזמן היה צריך לפרק את הארגון הזה, ולהעביר את הטיפול ביער (שהוא דבר חשוב אבל לא שווה תקציב של 650 מיליון ש"ח בשנה) לגוף אחר (רשות הטבע, משרד החקלאות) ולמצוא משהו טוב יותר לעשות עם הכסף הזה, מלבד לממן המון אנשים שעושים מעט מאד

09 גם בביטוח הלאומי יש 'רזרבה תקציבית' במרות מילארדים.... זעקי ארץ
  • 23:03
  • 02.12.11

כספים שמיליוני אזרחים שילמו עשות שנים לביטוח ימי סגריר, כשיום זה הגיע הם מקבלים קדחת. קצבת נכות וקצבת זקנה שהן קצבות נדבה. בושה למדינה. פשוט בושה.

  •   הורי שילמו 33 שנה, עזבו את ישראל (הם עדיין תושבים לפי החוק, ומשלמים לביטוח לאומי), ו...לא קיבלו שקל Alex Toronto
    • 07:56
    • 03.12.11

    מטומטם לא? 33 שנה, וממשיכים לשלם כדי להמשיך להיות תושבי ישראל. הם כבר פנסיונרים.

  •   אם היו נותנים לכולם מה שהם רוצים ישראל
    • 09:48
    • 03.12.11

    אז לא היה כסף בביטוח הלאומי,
    הכי קל לתקוף את הביטוח הלאומי, נכון יש כמה מיליארדים בקופה, זה לא אומר שישר צריך לשחרר אותם.
    אני מסכים שהרבה אנשים מקבלים הרבה פחות ממה שהם צריכים לקבל,
    אבל תפנים זה היכולות של המדינה.
    זה שיש פלוס גדול בביטוח הלאומי זה כך צריך להיות, זו הקרן של כולם למחר.
    תזכור שקצבת זיקנה מקבלים, דמי אבטלה, ועוד מגוון של תשלומים מקבלים מהביטוח הלאומי.
    התשלומים של הביטוח הלאומי מסתכמים בכל חודש בעשרות מיליארדים,
    ותצאו מהסרט הזה שכל אחד ששמע קול נפץ בפיגוע הוא צריך להיות ישר נכה של מאה אחוז.
    מירב הכספים שמשולמים על ידינו עוברים לאחרים.
    מי שרוצה יותר כסף לקבוצה אחת, צריך לתת פחות לקבוצה אחרת.
    אז בוא נגיד שלזקנים לא מגיע, והנכים יקבלו יותר.
    וכשנראה זקנים זרוקים ברחוב לא נבין למה זה.
    זה מה שנקרא סדר עדיפיות.
    יכול להיות שלא תמיד זה סדר עדיפיות שנראה לך, אבל באופן כללי עם המשאבים שיש הוא אופטימלי כן אופטימלי.
    נכון שבוועדות הרפואיות יושבים אנשים קשוחים, שבקושי מאשרים.
    אבל חשבת פעם מה היה קורה אם היו מאשרים בקלות יחסית,
    כל אזרח שני פה היה הופך לנכה ביטוח לאומי.
    הוועדות קשוחות, בגלל האופי של הרבה ישראלים, שחושבים שבשיטת מצליח מגיע להם,
    יש הרבה ביקורת על הביטוח הלאומי, אבל הביקורת צריכה להיות ברמת המיקרו, והרבה פחות על המאקרו כפי שאתה טוען

  •   אבל סטודנט ששרת את המדינה במקום לעשות לביתו עמרי
    • 15:02
    • 03.12.11

    צריך לשלם ביטוח לאומי בתקופת לימודיו למרות שהוא לא עובד גועל נפש סוחטים איפה שרק אפשר צריכים לבטל תשלום זה במידה והסטודנט לא עובד לעומת זאת סקטורים אחרים לא תרמו למדינה ולא משלמים אלא מקבלים עוד מהביטוח....

10 תבוטל הקרן הגזענית לישראל.  (לת) יובל
  • 23:03
  • 02.12.11

11 Dismantle the j n f !!!!! Jew
  • 23:05
  • 02.12.11

Kakal doesn't belong in a democracy. Down with ethnocracy, down with apartheid!

12 קרן גנבת לישראל  (לת) רון
  • 23:30
  • 02.12.11

13 אני מציע שאדון בלאו יחזור לנפוש בבריטניה ויפסיק להטריד אותנו עם האג'נדה האנטי ציונית של מר שוקן.  (לת) עדי
  • 23:33
  • 02.12.11

  •   ואני מציע שנסגור את כל ערוצי התקשורת ונישאר עם היועצים של ביבי בשביל מה צריך עתונות באמת
    • 02:05
    • 03.12.11

    נו באמת, עדי, אתה מקשיב לעצמך?

  •   הצעתך נדחתה  (לת) מ
    • 02:36
    • 03.12.11

  •   לא נצא מפה ולא ניתן לכם את המדינה. להיפך!!! שישאר כאן וימשיך לחקור ואם יש לך תגובה - תגיב לעניין ולא בזריקת האדם החוצה מפה!! פחדן. לא יעזור לכם. נלחמים על צדק ויושר במדינה הזו!!! לא מפסיקים להילחם על הצדק!  (לת) פתרון נוח לגזלנים
    • 08:15
    • 03.12.11

  •   ל"ת די מסכם את מהות התגובה שלך ויכולתך השכלית.... רז
    • 09:24
    • 03.12.11

    תוכן, תוכן, תוכן, תוכן....

  •   קשה לבורי הימין עם תחקירים וחשיפת אמת.בעולם הללה לנד שביבי והימין הפוטיניסטי חומניסטי יוצרים-יש מקום רק לאגדות.תודה לשוקן שנותן בית לעיתונות במיטבה,יחסית לחינמונים של ביבי,שיודעים דבר אחד-למלא את מוחם של הבורים בוחריו-במוגלה שמסרטנת את מעט התאים הבריאים שנותרו בראשם  (לת) שומר חוק
    • 09:32
    • 03.12.11

14 הכתבה היא רק קצה הקרחון עובד לשעבר בקק"ל
  • 23:37
  • 02.12.11

כבר שנים אני מת מצחוק על המטומטמים שתורמים כסף (ומאמינים שהם נוטעים עצים בארץ ישראל) אבל בעצם ממנים את משכורות העתק של הנהלת החברה.

  •   תספר לכולם כמה פנסיה אתה מקבל ישראל
    • 09:52
    • 03.12.11

    על זה אתה לא מתלונן, על זה שמדינות המולדת משמשות ערבות לפנסיה שלך.
    תהיה בריא ותהנה מהפנסיה, אבל לשם הצדק, שאתה כותב דברים כאלה, מין הראוי שבגילוי נאות תספר, שגם לעובדים יש חלק בחגיגה.
    לא ואני לא בעד זה שלעובדים לא תהיה פנסיה, אבל הכל באופן סביר, ובקקל עברו את האופן הסביר

  •   בדיוק בגלל זה התפטרתי משם אחרי שנה במקרה זה טעית
    • 16:43
    • 03.12.11

    כך שאין לי שום פנסיה מהארגון המבחיל הזה

15 ועם כ"כ הרבה כסף - שחלקו נגזל מיהודים שנרצחו בשואה - הם עוד מבקשים תרומות! ג'ו גרינבאום
  • 23:38
  • 02.12.11

זה די מדהים, מה שכתוב פה. ואם אני חשבתי שהם ארגון יערנים, שצריך כסף לייעור בשביל הטובה של הציבור והסביבה, אני בטוח שהרבה אחרים חשבו אותו דבר. הרי אם היינו יודעים את האמת, מי היה תורם להם? אולי כמה פונדמנטליסטים או אנשי עסקים עם קשרים למאכערים של מפלגת העבודה....

16 את קק"ל אחד הדינוזאורים האחרונים במדינה, יש להחפיף לביקורת של המבקר ושל הכנסת.  (לת) כתבה מעולה של מר בלאו!! ברוך שובך.
  • 23:45
  • 02.12.11

17 ב-1938 שלחתי מברק למינסטריון הרייך בזו הלשון: "הערבים המקומיים בפלשתינה עניים וחסרי כל. ליהודים אין ממי לגנוב אז גונבים אחד מהשני" אא
  • 23:50
  • 02.12.11

כשנה לפני פרוץ המלחמה שלחו אותי לפלשתינה לברר אפשרות השלכת יהודי גרמניה לפלשתינה. באתי, ראיתי ואחרי שבוע הבנתי. 24 שנים מאוחר יותר הם תלו אותי, בין היתר גם על המברק הזה.

18 כל מי ששותק היום כשהם עוקרים בדואים, ועושקים רכוש נספי שואה עמנואל
  • 23:53
  • 02.12.11

והכל תוך ניסיון לרמוס תא חופש המידע ואפילו את הדמוקרטיה עצמה, שלא יתפלא כשיגיעו גם אליו

19 יופי, עוד הוכחה שזה עיתון שמאלני שממומן ע"י יהודים שלא מאמינים בלגטימיות של ישראל, או בערבים שגם לא רוצים אותנו כאן. עוד מישהו רוצה לקפוץ עלינו?  (לת) היהודי המרושע
  • 00:13
  • 03.12.11

20 This article needs to be in English as well  (לת) JK
  • 00:47
  • 03.12.11

21 ברוך שובך אבל איך אתה ישן בלילה כשענת קם בכלא לא שוכחים
  • 00:50
  • 03.12.11

ומה בדיוק אתה עושה כדי לסייע למי שחייה נהרסו בגללך.

22 הרווח של קק"ל - ההפסד של כולנו לא הבנתם?
  • 01:07
  • 03.12.11

1ץ3 מיליארד לשנה הינו בעיקר רווחים ומשכורות - מי משלם את העודף הזה?-אחנו דרך מחיר הקרקעות המופקע שמשתרשר למחיר הדירות.

מי צריך את הגוף האנכרוניסטי הזה שכל קיומו כיום זו שערוריה ושחיתות?!

23 לעיתון הארץ: למה אתם שונאים כל כך את העובדה שישראל היא מדינה יהודית ?  (לת) אזרח חושב וחושב...
  • 01:20
  • 03.12.11

24 So what? The Americans bought land from Indians-- uh, no, conquered...  (לת) Winetoo
  • 01:21
  • 03.12.11

25 קראתי ולא מאמין לקקל- גנבים!!!!!  (לת) בושה בושה
  • 01:38
  • 03.12.11

26 לא טעיתי כשהגעתי למסקנה שהפרוטוקולים של זיקני אשכנז אינם זיוף כלל וכלל.  (לת) ארתור רופין
  • 01:40
  • 03.12.11

27 אחחח מולדתי היפה מה מסתתר מאחורי המסיכה שלך?  (לת) הצילו
  • 01:53
  • 03.12.11

28 ענת קם ואורי בלאו מ
  • 02:05
  • 03.12.11

אני באמת מתפלא על עיתון הארץ, שהחזיר את אורי בלאו לשורותיו אחרי פרשת ענם קם, לאחר שזה הוכיח את עצמו גם כעיתונאי גרוע (כאשר הביא בכתבותיו החובבניות לחשיפת מקורותיו) וגם כאדם שמצפצף על רשויות החוק ורשויות הביטחון, וניהל ממקום מחבואו בחו"ל משא ומתן אודות חומר מסווג שהוא החזיק בניגוד לחוק. בושה על מערכת הארץ. בושה על כולנו שאנחנו קוראים את כתבותיו של איש כזה.

29 זהו, גנב המסמכים כבר הוחזר מלונדון? מי הדליף לו הפעם?  (לת) כבשה פועה-שואלת ת'עורך
  • 02:23
  • 03.12.11

30 The Palestenian Kill a person that sales land to a Jew  (לת) A Jew
  • 02:56
  • 03.12.11

31 Haaretz is mixing holicost survivers with Arabs=This is HASATA  (לת) A Jew
  • 03:05
  • 03.12.11

32 הכסף הוא האלהים!!!!!האמנם????? מיכאל הכהן
  • 03:11
  • 03.12.11

http://hacohen.goop.co.il

33 אין פה כלום. מהתחקיר עולה גוף שמתנהל כמו כל נורית
  • 04:21
  • 03.12.11

גוף גדול - עם בירוקרטיה, עם אג׳נדה, אבל לא עולה מפה שחיתות. ייאמר לזכות הכתב שלא עיוות דברים כך שיתאימו להשקפתו. בכל מקרה, קק״ל הוא גוף שעשה ועושה למען העם היהודי, ואם זו מילה גסה לכמה מהקוראים אז זה עניין אחר. גם בנושא השבת נכסי נספי השואה לא ראיתי פה שחיתות, ואפילו שיתוף פעולה. אמת שהסטנדרטים שלנו בנושא הכאוב הזה נמוכים...

34 מהתחקיר עולה שמוטב להיות יורש לנספי שואה ושכספך נורית
  • 04:34
  • 03.12.11

יהיה בידי קק״ל מאשר בידי המדינה.

35 מר בלאו, רק שכחת לציין שהשבט הבדואי פלש לקרקעות לא שלו!!!!!!!!!  (לת) אזרח
  • 04:39
  • 03.12.11

36 אז מתי ההפרטה? בני
  • 05:03
  • 03.12.11

הרי ברור שמישהוא הולך לחתוך קופון כמו שרק היהודים יודעים לעשות!

37 אולי תספרו את הסוד האמיתיי דירקטור מטעם עצמו
  • 05:05
  • 03.12.11

דירקטור בקקל נשמע לי כמו ג׳וב מצויין. מעולם לא ראיתי מודעת דרושים לג׳וב הזה.

38 ועוד אנו מתבדחים... רונן
  • 05:11
  • 03.12.11

ועוד אנו מתבדחים שערבים ודימוקרטיה זה דבר לא יהיה ולא יברא. רק אנו הדימוקרטים ורק אנו המבינים!!!

39 איזה מדינה...איזה מדינה...מיוחדת ממינה גדי
  • 05:15
  • 03.12.11

כנראה הסוף מתקרב!!!

40 רק מדינת גזענית מאפשרת קיום של ארגון זוועתי כזה  (לת) ע
  • 06:45
  • 03.12.11

41 גן עדן לעסקנים מתפרנסים יפה מרכוש של העם רכוש סנרכש מתרומות העם היהןדי במשך 120 שנה  (לת) קקל גן עדן לעסקנים
  • 06:56
  • 03.12.11

42 הגן המתאבד נועם
  • 07:26
  • 03.12.11

מה לעשות, כנראה שחלקנו סובלים מהפרעה גנטית ייחודית, שגורמת ליהודי שלוקה בה לנסות להשמיד את עצמו וסביבתו לפחות פעם בדור. מזל שרובנו בריאים ומונעים מאותם חולים מלממש את הסטייה הזו.

43 I will never again donate to JNF . YOu should see their marketing brochure. Cost a fortune! A.Ross
  • 07:32
  • 03.12.11

I don' t have a problem with them having a surplus but they should do something with it that is in line with their mission. Ganaveem!

44 אורי בלאו - אתך יש לי בעיה, ומלבד זה התחקיר שלך לוקה בחורים רבים. רועי
  • 07:39
  • 03.12.11

הבעיה עם אל ערקיב היא בעיה מורכבת. הבאת אך ורק את הצד הבדואי ולא את ההיסטוריה או את הטענות שכנגד (לפחות לא באופן שקול שמתבקש מעיתונאי שמכבד את עצמו ואת קוראיו).
קיימות בעיות בהתנהלות קק"ל, אין בכך ספק. קיימת שחיתות, זה ברור, ורק כדי להבהיר כאן מספר דברים - אינני חלק מקק"ל, אינני מועסק על ידי קק"ל, ואני אשמח אם המנכ"לות של קקל תפסיק לעבור בין מפלגות ואנשים כאתנן פוליטי, ושלשם שינוי תתחיל קק"ל להעסיק עובדים בעלי תואר אקדמי רלוונטי (יערנות, שמירת החי, הגנת הצומח, אקולוגיה וכו').
באשר לאל ערקיב - הנושא מורכב מדי. קצרה היריעה מלפרט, אך אדמות אל ערקיב לא היו מיושבות על ידי בדואים מעולם, גם לא בתקופה העות'מנית. השלטון הטורקי הגדיר את האדמות הלא פורייות באל ערקיב ובמקומות אחרים בנגב כ "מאוואת" (מוות - אדמות מתות) אבל עדיין רצה לגבות בעבורן מס ולכן, מה עשה? נתן לבדואים את כל האדמות המתות כאילו בחינם וגבה מהבדואים מס עליהן.
הבדואים ששילמו על אדמות אלה מס כבר ממזמן אינם. השלטון העות'מני מוגר, וטוב שכך משום שהוא רק בזז ועשק את חבל הארץ הזה, כמו גם את תושביו ולא הוסיף כאן אפילו תעלת ניקוז אחת. חלק ניכר מהבדואים שמקימים באל ערקיב מבנים הינם בדואים שלהם יש כבר בתים ברהט ובמקומות אחרים וגם הפרוטה מצויה בכיסם (על כך יעידו שורת המרצדסים החונים ליד הפחון שלהם) מדובר במתנחלים לכל דבר ועניין, אלא שמתנחלים אלו דוברים ערבית וגרים בפחונים ולכן קל לראות בהם מסכנים, אך לא כך הוא, מר אורי בלאו, והייתי מציע לך לבצע עבודה עיתונאית אמיתית ולבדוק את הדברים לעומק.

להגנת עיתון "הארץ" יש לומר שהעיתון איננו שופר תעמולה כמו "ישראל היום" או עיתון בעל יכולות עלובות בתחום התחקירים, כמו עיתונים גדולים וצבעוניים אחרים הנמצאים במחוזותנו. אני נהנה לקרוא את העיתון הזה, אך אני מפציר בעורכים, אנא התנהלו במעט ביקורת.

רועי

  •   רוב מה שכתבת לגבי אל-עראקיב לא נכון עמנואל
    • 16:25
    • 03.12.11

    עשית סלאט עם עיניין ה"מוואת". זה דווקא טענה של המדינה, שטוענת שהטורקים היו אמורים לקחת את הקרקעות מהבדואים בגלל שהם כביכול לא עיבדו אותן. רק שזה פשוט לא נכון עובדתית. יש תצלומי אויר, יש מסמכים, יש אפילו שרידים בשטח.

    ובכלל, עיקר הטענות של המדינה לגבי אל-עראקיב זה שהיא לקחה תא האדמות לפי "חוק רכישת מקרקעין". קודם היא ביקשה מתושבי אל-עראקיב לפנות את השטח לצרכי אימון צבאי, ואחרי זה אל נתנה לחזור, ואז חוקקו את "חוק רכישת מקרקעין" שקבע שמי שבמועד מסויים לא היה על אדמתו המדינה לוקחת אותה. ממש מופת לצדק והגינות.

45 אורי בלאו והציונות יעקב
  • 07:47
  • 03.12.11

אורי בלאו כבר יודעים כבר מתחילת הכתבה מה אתא רוצה לנגיד התנקלות לערבים והציונים שודדים קרקעות מהערבים יופי טופי תקבל פרס פולציר מהקרן החדשה לשנאת ישראל ועד שלו תשב כמו חברתך ותשלם את חובך כגבר אז אין לך זכות לכתוב שום דבר אתא מתחבא מאחורי הבנות

46 לבדוק את המשכורות במידי משה א
  • 08:01
  • 03.12.11

לקק"ל זכיות רבות, למרות שכיום מדובר בגוף שמנוהל "אנרכוניסתית" מפלגתית.ובאשר לכותב הכתבה אורי בלאו נטיות ליבו מוכרות והכתבה משקפת זאת

47 יהודים עם חרא  (לת) מוטי
  • 08:04
  • 03.12.11

48 מי שתורם לקקל אדיוט ופושע.  (לת) אזרח
  • 08:10
  • 03.12.11

49 הכול הולך על משכורות ענק שיש שם לחקור מיד צריך לקחת מהם דחוף לחינוך בריאות ועוד  (לת) מנהיג חבתי בדרך
  • 08:10
  • 03.12.11

50 כתבה מעולה - מנגנון מנופח כמו אפי שטנצלר  (לת) כבשת הרש
  • 08:24
  • 03.12.11

51 מ ו ש ח ת י ם ------- ה ב י ת ה !!! נ מ א ס ת ם !!!  (לת) עם סגולה ?????????????
  • 08:25
  • 03.12.11

52 הקרן הקיימת לישראל, צריכה להחזיר קרקע שגנבה מיהודים!! אודי.חמודי
  • 08:27
  • 03.12.11

למי שלא יודע, בסוף שנות העשרים של המאה הקודמת, עסקה הקק"ל בגניבת קרקעות מיהודים במסווה של ציונות ו/או הטעיית השלטון האנגלי אז בארץ כאילו היא בעלת הקרקע ואינה נדרשת לשלם מס בעבורה, כחברה אנגלית.

הקק"ל מעולם לא רכשה קרקעות בתל אביב. אם כך איך וכיצד היא בעלת הקרקע במקומות היקרים ביותר בתל אביב?
איך קרקעות שנרכשו מערבים, נרשמו ע"ש בעליהם הגיעו בסוף שנות העשרים לידי הקק"ל ובמחצית שנות השלושים נחתמו חוזי חכירה לדורות עם הבעלים הקודמים, כאשר מאז ועד היום, הם משלמים דמי חכירה על הקרקע שהייתה בבעולתם?!
נשמע הזוי? אמת לאמיתה.

בין היהודים התמימים היו גם מספר עגלונים, בלעגולס, שהראו אצבע משולשת לקק"ל ושליחיו, הקרקע שלהם נשארה פרטית עד עצם היום הזה.

את גניבת הקרקעות מהיהודים, ביצעה הקק"ל כשיטה ולא מעט ישובים כמו גבעת ברנר ואחרים, מצאו עצמם חוכרים לדורות של הקרקע למרות שמעולם לא נרכשה על ידיה.

סיפור גבעת ברנר נמצא בבית המשפט. אני תקווה. שגזבר הקיבוץ לשעבר שגילו נושק ל 100, יאריך ימים ויראה את הניצחון והשבת הקרקע לקיבוץ, לפני המאה ועשרים.

53 קק"ל הוא הגוף היחידי העוסק בטיפוח ושימור הקרקע בישראל רונן
  • 08:29
  • 03.12.11

נכון שלקק"ל יש נכסים רבים. נכון שנכסים אלו שווים כסף רב.
אך האם כתב נכבד יצאת לטייל במקום כלשהו בישראל ב10 השנים האחרונות.
כל מסלולי הטיול הפופולרים הם פעולה של קק"ל. כל היערות הפעילים בארץ הם יערות קק"ל.
בזכות גוף זה מתבצע שימור קרקע חקלאית (ניקוז ומניעת סחף).
בזכות גוף זה מוקמים ברחבי הארץ אתרי טיול להולכי רגל רוכבי אופניים רכבי שטח וגם חניונים לרוב.
כך שאולי גוף זה הוא עשיר ,אך בזכות עושרו כולנו נהנים מאתרים שמדינת ישראל אפילו לא מסוגלת לחלום עליהם ללא גוף זה.

54 קק"ל בבעלות העם היהודי ע"י הקונגרס הצוני והיודים בציון הם וסלים ואינם בעלי הבית באדמתם בגבולות מדינתם  (לת) פלץ
  • 08:29
  • 03.12.11

55 קק"ל כסמל הציוני המובהק ביותר ילך בדרך כל בשר ויש להלאים את אדמות קק"ל כמהפכה אגררית  (לת) פלץ
  • 08:30
  • 03.12.11

56 בעת הזו חייבים להניח לציונות לנוח בכבוד במקומה ולהיות את החזון הישראלי של ממשל מדיני שיוויוני לכל תושבי ואזרחי המדינה  (לת) פלץ
  • 08:32
  • 03.12.11

57 צריך לסגור את קקל צריך להיות משרד ממשלתי Gm
  • 08:33
  • 03.12.11

צריך להיות משרד ממשלתי כמו במדינה נורמלית רגע אבל אנחנו לא נורמלים אז הגל מיותר שימשיכו לגנוב זה טביע אצלנו יהודים מיהודים מותר

58 די לכיבוש הנמביש שכן עם כובש אינו צודק  (לת) פלץ
  • 08:33
  • 03.12.11

59 תודה רבה! לפרק את הארגון - זה ידוע לכולם כבר שניםשאין כל טעם בהמשכו  (לת) כתבה מצוינת וחשובה!!
  • 08:33
  • 03.12.11

60 כדתיה מהמגזר הלאומי, אני תומכת בחקירות מעין אלו. צריך להיות הוגנים.  (לת) ישר כוח
  • 08:34
  • 03.12.11

61 בתור דמוקרט הומניסט וסובלן רון
  • 08:36
  • 03.12.11

אין לי בעיה עם אפליה של ערבים בישראל.
שויון מלא לערבים רק במידה ויהיה שויון מלא בין אחוז היהודים במדינות ערב לאחוז הערבים בישראל.

62 לפי הכתבה הקקל לא עשתה שום דבר חיובי במשך השנים ו esther
  • 08:37
  • 03.12.11

כל מעשיה הם תיחמונים, אולי בלאו ילמד קצת הסטוריה לפי שיפיק כתבה מרושעת כזו?

63 צמצום במאות אחוזים את סעיף ההוצאות המשפטיות יביא להכנסה בגין הוצאות משפטיות חזון איש
  • 09:00
  • 03.12.11

בהתאמה יש לשאול האם לקק"ל יש רישיון עריכת דין שאם לאו הרי שאסור לה לקבל הכנסה מייעוץ משפטי.
מעבר לכך, קק"ל הינה חברה אנגלית שהתאגדה בלונדון לפני 110 שנים לערך.
התקנון שלה לא שונה, והיא הבעלים של קרקעות רבות במדינת ישראל.
רכישת הקרקעות נעשתה כדין, הקמת החברה נעשתה כדין, מטרות החברה הינן חוקיות עפ"י חוקי החברות האנגליים. כך שהכול חוקי בקק"ל.
לקק"ל ישנו הסכם (אמנה) עם מדינת ישראל, המאפשר למדינה לנהל את הקרקעות של קק"ל במשותף עם קרקעות המדינה בתנאים מסויימים. (בגוף שנקרא מינהל מקרקעי ישראל)
האמנה מחייבת את מדינת ישראל לנהוג שקיפות בקרקעות של קק"ל ולא לנהלם בניגוד לתקנון קק"ל (שלא שונה)
לכן כל שנותר לעשות הוא לקפוץ במקום, או לחילופין לקנות קרקעות פרטיות.
בהתאמה לאמור כאן, אין מתום בפעילות קק"ל. שכן היא פועלת עפ"י חוק, ועשתה חוזים בהתאמה לחוק (המנדטורי ועל פיו היא פועלת ואין סיכוי בעולם שפרוש החוק ישונה,שכן אם כן ישונה אזי תיפול הבעלות של הכנסיה על אדמות בישראל וכן של הווקף. נכון הבנתם מדובר במעין הקדש לטובת יהודים בקרקע)
שבת שלום.

64 יאללה חצי מהכסף לבניית גדר עם מצרים וחצי שני לקניית סללות כיפת ברזל שחר
  • 09:04
  • 03.12.11

ועכשיו

65 רעיון אדיר!! על כל אדמה שקונה ערבי הקק"ל מקבלת מהמנהל קרקע חלופית. בואו נמכור את כל המדינה לערבים ונקבל קרקע חלופית באריזונה!!!!!!!!!!1  (לת) היהודי הנוד
  • 09:12
  • 03.12.11

66 סליחה, אני רק שאלה- למה קק"ל עוד קיימת? חוץ מתשלום משכורות שערוריתיות, שכ"ט במאות מיליונים לעו"ד מקורבים וכמובן מקום למינויים פוליטיים - מדוע לא פורקה כשנגמר תפקידה בקום המדינה? חבר דירקטוריון לשעבר
  • 09:30
  • 03.12.11

כדי להצדי'ק את המשך קיומה ממציאים ייעודים חדשים - ייעור, כבוי שרפות, חינוך ועוד - הכל חשוב ויפה, רק שלא תפרקו אותנו ותגמרו את הטלת ביצי הזהב.

67 די כבר-עד מתי אורי בלאו חופשי וענת קם בכלא? צדקן
  • 09:34
  • 03.12.11

צדק חברתי גם בפרשת ענת קם!

68 ארגון דוחה י
  • 10:04
  • 03.12.11

שלא לדבר על זה שעם הכסף שהם כבר באמת נוטעים איתו עצים, הם בד"כ גורמים נזק סביבתי עצום - מביאים מינים פולשים (http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%98%D7%94_%D7%9B%D7%97%D7%9C%D7%97%D7%9C%D7%94) ומקטינים את מגוון המינים הטבעי.

69 השמאל רוצה לפרק התנחלויות. גם הימין.  (לת) אבי
  • 10:22
  • 03.12.11

70 להלאים את אדמות המדינה לאלתר! רצון העם
  • 10:32
  • 03.12.11

לא ייתכן שגוף שאני כפוף להליך הדמוקרטי יחזיק ב-93% מאדמות מדינת ישראל.

71 ומה עם הימנותא, ופשעיה בסילוואן  (לת) גיא הירשפלד
  • 10:33
  • 03.12.11

72 אני מבין שהקביעות החמורות של השופט נגד שטרית אינן מעניינות את בלאו  (לת) משה
  • 11:17
  • 03.12.11

73 קק"ל מבקשים צל"ש על זה שהם במו"מ להשבת נכסים לניצולי שואה. הבנתם? דמוסתנס
  • 12:08
  • 03.12.11

באמת לא ברור לי למה לא מגלגלים פה את כל הבנקים והארגונים שגוררים רגליים בנושא בזפת ונוצות, והם עוד גאים שהם עונים למייל ש"לא מנוסח יפה".
באמת שמנאס מהבכיינים המושחתים האלה, אין שום הצדקה בעולם לזה שהם יחזיקו 13% מאדמות המדינה, שיחזירו לתורמים את הכסף ויסגרו את הבאסטה וילכו לחפש עבודה אמיתית במקום לשבת על הברז של הקרקעות.

74 אין חדש תחת השמש אריקו
  • 12:15
  • 03.12.11

בוקר טוב אליהו. מה קרה? אין כאן כל חדש. ככה זה מתנהל כבר הרבה שנים.
אני מכיר את המערכת הייטב. "קוזי פאן טוטה".

75 הקשר בין הכתוב למצולם אבי
  • 13:06
  • 03.12.11

מעניין היחס המספרי בין המלל לגבי אל-עראקיב לבין מספר התמונות בנושא.

פשוט להקיא

76 קם בכלא על עוולה שלא ביצעה רונית אפטר
  • 13:11
  • 03.12.11

ועל אותה עוולה בדיוק בלאו מסתובב חופשי.מערכת המשפט אינה עקבית בחוסר הצדק שלה ומונעת מאינטרסים אישיים.

77 עוד בזבוז של 192 חברי ועד ומתוכם " 37 הנבחרים" בזבוז כסף ללא צורך  (לת) גדי
  • 14:08
  • 03.12.11

78 אין כלום בתחקיר הזה. אבל עדת הכלבים הפבלובים מגיבה  (לת) שירי
  • 15:43
  • 03.12.11

79 קק"ל=קלון-קבס-לשלשת  (לת) הרצלייני מירושלים
  • 15:54
  • 03.12.11

80 גניבת קרקע מיהודים - 52 צודק נכד של איכר נגזל
  • 16:43
  • 03.12.11

אני מכיר מקרה דומה בו יהודי עשיר תרם כסף לקקל בתנאי שיעלו את משפחתו לארץ ואף קנה קרקעות בשבילם - בפועל העלו אותם לארץ והחתימו אותם על ויתור על הקרקע לטובת הקקל.
עד היום הם יושבים ומשלמים דמי חכירה על קרקע שלהם...וחלק גדול מהקרקעות ניתנו על ידי הקקל בחכירה לקיבוץ פלוני....

81 אורי מתוקי, בגדת במדינה ובגדת בי. אני סולחת. לגבי המדינה תשאל אותה. מתגעגעת מאוד ומקווה לראותך לצידי במהרה.  (לת) קם ענתוש
  • 17:34
  • 03.12.11

82 גוף שזמנו עבר. לידע על ההתנהלות שלהם את התורמים שלהם בחו"ל.  (לת) נתיב
  • 18:54
  • 03.12.11

83 שמעון שיטרית מאוד "מודאג" - בגלל שבית המשפט הביע דעתו על התנהלותו של שיטרית!!!! אזרח
  • 22:19
  • 03.12.11

בושה וחרפה שמר שטרית עדיין עו"ד בישראל ומרצה באוניברסיטה. גם אני הייתי מודאג אם בית המשפט היה מביע דעתו על התנהלותי כמו שהביע על מר שיטרית ה"מודאג"!!! אנו רוצים פוליטיקה נקייה ולא עסקנים קטנים עם אינטרס אישי צר.

84 גזילת קרקעות שיך אברך חרתיה וחרבג' במהלך השואה שלמה קרמר
  • 23:58
  • 03.12.11

לפני יותר מעשר שנים התרעתיעם מסמכים בפני ועדת קולט אביטל על גזילת 16000 דונם מ-451 משפחות חסידים שרובם נספו בשואה במהלך פירוק אגודה פיקטיבית בשם נחלת יעקב, שעל שמה נרשמה העסקה הקרקעית...גם עשרות תכתובות עם החברה להשבת רכוש לא הועילו לפתיחת ספרים ולמחקר וחקירה...משאירים את ההפקר ל"מאכערים"....ללא כוח פוליטי, צדק ואמת יברחו....
ק.ק.ל ראוי לה שתאסוף עצמה להשבת רכוש במישרין ליורשים ולנספי השואה...

85 קרן קיימת באנגלית נימיס
  • 16:44
  • 04.12.11

האם יש תרגום לאנגלית של הכתבה? ואם כן - איפה? ואם לא - האם אפשר?

86 אירגון "השבה" ממשיך לגנוב את כספי הניצולים צריך להעמיד אותו (את השבה) לדין  (לת) לי
  • 08:47
  • 05.12.11

פרוייקטים מיוחדים