רוזה פארקס האמיתית

יוכבד הורביץ, אשה חרדית שמרבה לנסוע באוטובוסים שנהוגה בהם הפרדה, אף פעם לא יושבת מאחור. עניין עקרוני. "אני לא יכולה לראות נשים מושפלות", היא אומרת. היא תמשיך בכך למרות הגידופים והאיומים, למרות החרם והנידוי שהיא מסתכנת בהם. תמר רותם הצטרפה אליה לנסיעה בקו האש

בשעת צהריים שטופת שמש בתחילת השבוע, בקריה של חסידי גור באשדוד, עלתה אשה חרדית לאוטובוס שפניו לירושלים, והתיישבה במושב השני מדלת הכניסה. היא עשתה זאת בטבעיות, כלאחר יד, כמו לא היה המעשה שלה ראוי לציון. אני התיישבתי במושב סמוך, הרבה פחות שאננה ממנה, ממתינה בחשש לבאות. עד מהרה התברר שאכן, די היה בפעולה האקראית והיום-יומית הזאת - בחירה במקום ישיבה - כדי להפוך את עצם נוכחותנו באוטובוס למתריסה.

שומו שמים: אשה חרדית בחלק הקדמי. בזה אחר זה עלו הנוסעים ולפי מבע פניהם ניכר שהתהפכו להם סדרי עולם. לא די בכך שהאשה, יוכבד הורביץ שמה, התעלמה במצח נחושה מהמוסכמה הלא כתובה, שלפיה בקו 451 נהוגה הפרדה: החלק הקדמי שמור לגברים והנשים יושבות מאחור; מה שהפך את המעשה שלה לחתרני במיוחד היה העובדה שהיא חרדית, אחת מהקהילה, בשר מבשרם.

יוכבד הורביץ באוטובוס לירושלים, השבוע
יוכבד הורביץ באוטובוס לירושלים, השבוע. צילום: אמיל סלמן

לא היתה כל אקראיות בבחירת המקום של הורביץ. המעשה נעשה בהכרה מלאה ובידיעה שזו זכותה. נערה צעירה שעלתה לאוטובוס בתחנה אחרת בקריה החסידית לא העלתה בדעתה שאשה חרדית תתייחס בביטול לצו חברתי ראשון במעלה - ההפרדה. היא גדלה לתוך המציאות הזאת ואולי לא היתה מודעת לכך שכאשר שהוריה היו בגילה, לא היו כלל קווי אוטובוס מפרידים.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות אליכם

כשראתה שהורביץ פונה להתיישב במושב השני בקדמת האוטובוס, לחשה לה בדחיפות, כמבקשת להצילה: "מהדרין, מהדרין", וסימנה לה בידה שעליה לשבת מאחור. למראה הורביץ המתמקמת בנחת במושב, העלתה מעט את הטון, ולבסוף

עזבה אותה לנפשה והמשיכה לחלק האחורי של האוטובוס, היכן שישבו נשים אחדות.

אחריה עלו אם ובתה, שניכר בהן שאינן שייכות לציבור החסידי באוטובוס ואינן מחויבות בכלליו. כשנעצרו ליד הורביץ, אמרו בחיוך, "מה, עוד לא גירשו אותך?"

האווירה המחויכת התחלפה באחת כשהאוטובוס החל בנסיעה. "מהדרין, מהדרין", נשמע אומר גבר מזוקן מאחורי בקולו הרם. "מהדרין, מהדרין", חזר וצעק. כשחש שהצעקות נופלות על אוזניים ערלות, ומשאני לא זזתי ממקומי, המשיך להפנות את צעקותיו להורביץ. זו היתה צעקה אדנותית עם נימת עלבון גלויה. "נשים אחורה", קרא כמו כרוז. "אחורה, אחורה". הוא רעד מזעם. הרגשתי את גלי הכעס שלו שוצפים מאחורי.

גבר שישב במושב הראשון ושחזותו ענתה בו שהוא חסיד גור היסה אותו, כשהוא מסמן באצבעו על שפתיו. אבל הצועק לא נשמע לו. "אזור של גברים", המשיך לצעוק. "נשים אחו-רה".

עתה הסתובבה הורביץ, ואמרה בקול רם וברור: "מה זאת אומרת אזור של גברים? אזור גיאוגרפי? מה זה מהדרין? אתה מדבר על אתרוג? על לולב? בשום מקום בהלכה, לא ב'שולחן ערוך' ולא ב'יורה דעה', לא נאמר שלגבר אסור לשבת אחרי אשה", המשיכה. "מה שכן כתוב בתורה ובהלכה זה שאסור לבזות את בני ישראל ובנות ישראל".

דומה כי עצם המענה שלה, ובוודאי התוכן והביטחון העצמי שלה, השתיקו את הזועק, וכמו בלון שיצא ממנו האוויר לא אמר עוד דבר וחצי דבר במשך כל הנסיעה.

"זה שאומרים לאשה ללכת אחורה וגם חוזרים על כך כמו מנטרה - ‘נשים אחו-רה', זה מקומם", הסבירה הורביץ לאחר כמה שעות. "הגבר שצעק עלי היה יכול לומר בעדינות, בדרך ארץ, שזה אוטובוס נפרד, שנשים וגברים לא יושבים ביחד. אבל הוא צעק שוב ושוב ‘נשים אחורה'.

"הביטוי ‘אחורה' מראה שזה העיקר. המלה הזו מראה עד כמה גברים מזלזלים בנשים. זה כמו בדרום אפריקה, שהשחורים היו כמה דרגות מתחת ללבנים. וזה חילול השם גדול, להתנהג כך", היא מוסיפה. "התורה אוסרת עלינו בכל תוקף להתנהג ככה. זה נקרא, ‘נבל ברשות התורה'. אנשים משתמשים בכל מיני אמרות מחז"ל וכך מכסים את הרוע שלהם והשנאה שלהם לנשים. וזה הכי גרוע, כי נשים לא למדו את הדברים האלה. והן לא יודעות מה נכון ומה לא".

תחנת קו 451 בירושלים. שקט מתוח
תחנת קו 451 בירושלים. שקט מתוח . צילום: אמיל סלמן

בדרך מירושלים לאשדוד היה שקט יותר, אבל זה היה שקט מתוח. חסיד בעלז חמור סבר שישב במושב הראשון זע באי נוחות על מושבו זמן ארוך. הוא ניסה בכל כוחו למשוך את תשומת לב החסידים האחרים באוטובוס למראה המטריד של האשה שישבה מאחוריו, אך הם ישבו במרחק ממנו, כנראה כדי ליצור חיץ בין הורביץ ובינם, ולא שעו לתחינותיו האילמות.

לבסוף התקשר החסיד למישהו וסיפר לו ביידיש ובקול רם שיש נשים "מסוגי המשכילים" על האוטובוס, ואין מה לדבר אתן. הוא השתמש בכינוי גנאי בן יותר ממאה שנה, המהדהד את השנאה בין צעירים שעזבו את הדת לבין חסידים, על רקע תנועת ההשכלה. "משיגע צום טוייט", התלונן לסיכום. מטורפות חסרות תקנה, בתרגום חופשי. מאוחר יותר, כשהורביץ דיברה בטלפון ביידיש, הוא קפא על מקומו. התברר לו להפתעתו שלא מדובר ב"משכילה".

לא יושתקו

לפני כשבוע וחצי, כשהסטודנטית טניה רוזנבליט התיישבה בחלק הקדמי באותו קו אוטובוס, וגברים כינו אותה "שיקסע", רעשה הארץ. כשהתעוררה מהומה והנוסעים סירבו להמשיך לנסוע, כפי שדיווחה מאוחר יותר רוזנבליט בדף הפייסבוק שלה, הנהג עצר את האוטובוס והזמין משטרה. אך רוזנבליט לא שעתה להפצרות שוטר לעבור לאחור. לא ברור מדוע הפציר השוטר, שכן בפסיקת בג"ץ נקבע שיש להקפיד על אכיפה ולדאוג "שלא יושתק קולן של המתלוננות". ראש הממשלה בנימין נתניהו אכן גינה את המעשה בישיבת הממשלה ורוזנבליט אף הוזמנה לפגישה עם שר התחבורה ישראל כץ, שהביע זעזוע (לא ברור מדוע - הרי לא מדובר במציאות חדשה שאינה ידועה לו). כך או כך, לפי פסיקת בג"ץ, המצב ייבחן שוב בחודש הבא.

רוזנבליט זכתה לשבחים מלימור לבנת וציפי לבני והוכתרה נושאת דגל המאבק בהקצנה החרדית, אך עם כל הכבוד למעשה שלה, למהלך של הורביץ החרדית אין אח ורע. המחאה שלה בריש גלי, באוטובוס, עם שמה ותמונתה על דפי העיתון, היא מעין התאבדות חברתית. הורביץ מסתכנת בנידוי והחרמה בקהילה שלה.

אם לנקוט השוואה שנדרשה לה שרת החוץ האמריקאית, הילרי קלינטון, אין ספק שהיא מזכירה יותר את רוזה פארקס. זו לא הפעם הראשונה שהיא סופגת צעקות וגידופים באוטובוס. פעם אפילו איימו עליה במכות. אבל היא מעולם לא עברה לירכתי האוטובוס. "אני מוסרת שיעורים לנשים שבעיניהן אני נחשבת רבנית. יש לי מה להפסיד", היא אומרת. "אבל אני לא מפחדת, כי אני אומרת את האמת. ואם מישהו יטען נגדי שאני עושה חילול השם, אני אומר לו שההיפך, אני עושה קידוש השם. עשיתי זאת כדי שאנשים לא יגידו שהתורה מצווה לבזות ולהשפיל את האשה".

יש היגיון בכך שהמחאה של הורביץ וקורנבליט נעשתה בקו ירושלים-אשדוד. הרעיון של קווי הפרדה בא מהציבור החסידי והתפתח למעשה בעטיים של תושבי הקריה החסידית באשדוד. לפני כ-20 שנה נסע קו מוניות שירות מירושלים לאשדוד, וחסידי גור היו לקוחותיו העיקריים. כאשר סירבו לשבת ליד נשים, החלו לצאת מוניות עם גברים בלבד ומונית עם נשים בלבד.

בהמשך החלו חברות אוטובוסים פרטיות להציע שירות דומה בריכוזים חרדיים. אגד, שחששה שהמגמה תתפשט ושתפסיד נתחים מעסקיה, החלה להציע קווים נפרדים לחרדים. בינואר השנה קבע בג"ץ, בראשות השופט אליקים רובינשטיין, שההפרדה בכפייה אינה חוקית, אך השאיר פתח להפרדה אם הנוסעים בוחרים בה.

יש כיום כ-40 קווי אוטובוס של אגד, עירוניים ובין-עירוניים, המשרתים את הציבור החרדי ונהוגה בהם הפרדה. כלומר, לרוב הנוסעים בהם. הפרדה בכפייה אסורה, אך מאז החלה להתפתח ועד היום, איש בציבור החרדי לא העז לומר בגלוי שההפרדה היא סימפטום להקצנה ושהיא מפלה ומבזה נשים. לא מעט גורמים בקהילה החרדית אינם רואים את ההפרדה בעין יפה. בשכונות בירושלים, שההגמוניה בהן היא ליטאית, כמו בית וגן והר נוף, ובעיר החרדית מודיעין עילית, לא פועלים קווי הפרדה. ואף על פי כן, הקווים הללו זכו מאז ומתמיד להסכמה שבשתיקה של הציבור החרדי ומנהיגיו.

בעקבות מקרה רוזנבליט הרב הראשי האשכנזי, יונה מצגר, גינה את המעשה, אבל הוא לא נחשב סמכות בציבור החרדי. יתר על כן - נשים חרדיות מעולם לא מחו על ההכרח לשבת מאחור. נראה שהן מקבלות את הדין, משתרכות בלי טרוניה עם ילדים על הידיים, גוררות עגלה ותיקים עד למושבים האחוריים. רבות מצהירות על תמיכתן בהפרדה.

לאה שיליץ, למשל, עד לא מזמן תושבת הקריה החסידית באשדוד, אמרה שהיא תומכת בהפרדה באוטובוסים, אף שהיא מעידה שהיא "חרדית פתוחה". לדבריה, "כשהייתי בגיל העשרה נסעתי כל יום באוטובוסים לסמינר ועברתי חוויות מאוד לא נעימות. כאמא, אני יותר שקטה כשיש הפרדה". שיליץ סבורה שמי שבוחר לעלות לאוטובוסים הללו צריך לכבד את הכללים החלים עליו, "כי יש אלטרנטיבה - קווים רגילים. ואם כבר עולים לאוטובוס, מה נורא ללכת אחורה כמה צעדים?"

"אנחנו לא מדברים על מרחק הליכה", אומרת הורביץ בתגובה, כשאנחנו מסיירות יחד בקריית גור, לאחר שירדנו מהאוטובוס. סביבנו נחיל בנות בגיל העשרה היוצאות מחצר בית הספר של החסידות. "אנחנו מדברים על רעיון, אידיאה. על העובדה שנשים אינן מריונטות. יש להן גוף, נשמה, יש להן רגשות. והגבר אמור לכבד את אשתו יותר מגופו. הרמב"ם אומר דבר שהוא עיקר של כל השלום בית: שיהיה אדם אוהב את אשתו כגופו ומכבדה יותר מגופו".

הורביץ חוששת במיוחד מההשפעה על הבנים הקטנים. "הם לומדים שהם, האדונים, יושבים מקדימה. והם לומדים מכך שאפשר להתייחס לנשים כאילו הן זבל. אבל מאיפה הם באו? לא נשים ילדו אותם? אני באה מחינוך של בית יעקב. אבל יש לי תובנות אחרות, ובעיקר אני לא יכולה לסבול אי צדק".

אין ספק שהיא חריגה גם בכך שהיא מעידה על עצמה שהיא פמיניסטית. "נעשיתי פמיניסטית כשהייתי עדה לדיכוי נשים", היא אומרת. היא גבוהת קומה, בת 51. תווי פניה נאים. יש בה משהו המשדר חוזק וחולשה גם יחד. וכשתוהים על קנקנה מגלים שאישיותה משלבת פתיחות נדירה, לצד אדיקות והקפדה על ההלכה, לעתים יותר מהמקובל ברחוב החרדי.

דבריה לא תמיד נעימים לאוזן, אך הם מאתגרים תמיד. בחברה החרדית, שנוהגת לתייג ולקטלג כל אחד לפי השתייכותו החברתית והדתית, היו מייחסים ודאי את השונות שלה ודעותיה החריגות להיותה אירופית, "חוצניקית" בז'רגון החרדי. ובאמת, הורביץ, ילידת צרפת, גדלה בסביבה שונה מזו של החרדים בישראל.

למדו בטבע

היא בת למשפחה חרדית אדוקה. אביה היה רב, ראש ישיבה יליד צרפת, אמה היתה מורה בסמינר החרדי לבנות בבריטניה. בילדותה גדלה הורביץ בבועה חרדית קטנה - כמה משפחות שהסתופפו סביב הישיבה שניהל אביה בעיירה המרוחקת כ-60 קילומטרים מפאריס. זו היתה ישיבה ליטאית שנוסדה בשיטת נובהרדוק - דרך ייחודית הידועה בנוקשותה, אך הבנות, שלמדו בבית ספר משפחתי שבו לימדו האמהות, לא הושפעו מכך. "לצד לימודי קודש וחינוך לצניעות, למדנו צרפתית, מתמטיקה, היסטוריה", היא נזכרת. "מסביב היה טבע פתוח ויער. זו היתה ילדות נהדרת והחברות שלי ואני היינו כמו אחיות".

כשהיתה בת 13 נפטר אביה והמשפחה עלתה לארץ. היא נשלחה לסמינר בבני ברק, אך לא הסתגלה. לאחר שנה חזרה לאירופה ולמדה בסמינר בית יעקב במנצ'סטר, בריטניה. "למדנו בעיקר לימודי קודש: תורה, נביא, מוסר השקפה ותפילה. אהבנו את זה כי היו מורות מקסימות. היו שם בנות מדנמרק, רוסיה, בלגיה צרפת וכמובן - אנגליה. את חלקן אני לימדתי, כי הן באו מבתים שלא למדו לימודי קודש".

הייעוד של האשה, חינכו את הבנות בסמינר, הוא להיות עקרת בית. "לימדו אותנו בעיקר רבנים והמנהל היה חסיד גור", היא אומרת. "הכניסו לנו את העניין הזה שאשה צריכה להיות כפופה לגבר ולהיות אשה טובה. זו היתה שטיפת מוח חזקה וזה השפיע עלי". בגיל 17 היא נישאה, בשידוך, לבחור שהשתייך לזרם קיצוני של נטורי קרתא (המתנגד לציונות). יש לה ארבעה ילדים שהתחנכו במוסדות דוברי יידיש. לפני כעשור התגרשה ונישאה שנית.

במשך שנים עבדה כיועצת הנקה לנשות מאה שערים. היא מגחכת כשהיא שומעת שיש נשים המצדיקות את הישיבה מאחור בכך שזה מאפשר להן להניק בצניעות: "אף אחד לא צריך לעשות דיקטטורה. מי שמניקה יודעת ללכת אחורה והיא עושה את זה בשקט. אבל אני לא חושבת שנשים נוהגות להניק באוטובוס. בדרך כלל, באוטובוס יש תינוקות צורחים. בכל מקרה, זה לא סיבה לשים את כל הנשים מאחור כמו צאן ובקר. צריך לסמוך על השכל של הנשים וההיגיון שלהן".

אנחנו בשער סמינר גור, בעקבות הבנות. מהבניין בוקעים צלילי מארש ידוע וקולות תיפוף. הסמינר ממוקם בלב הקרייה החסידית של גור. שכונה זו נוסדה ב-1978 על ידי האדמו"ר הרב שמחה בונים, "הלב שמחה", אביו של הרעבע הנוכחי של גור. הסיבה להקמת הסמינר היתה הרצון לשלוח את האברכים מחוץ לירושלים ובני ברק, היכן שהדירות זולות יותר, מתוך אידיאולוגיה חינוכית להסתפקות במועט.

יש אומרים שהוא גם רצה שחסידיו יגורו בערים מעורבות. "הוא לא פחד מהשפעות חיצוניות", אמר חסיד גור שביקש לשמור על עילום שם. בשנים הבאות עברה החברה החרדית תהליך התבצרות במגזרים, הפרדה והקמת גדרות שונות ומשונות. הקריה באשדוד היא כיום הריכוז הגדול של חסידי גור, ומונה אלפי משפחות. היא נראית כמו עיר קטנה, מנותקת לגמרי מעיר-האם, אשדוד.

ייתכן שההפרדה באוטובוסים נתפשה כעוד צעד להגבהת המחיצות בחברה החרדית. "הגבר הוא הבוס הרוחני בבית", עונה הורביץ לשאלתי מדוע נשים מקבלות את ההפרדה כדבר מובן מאליו. "גברים שלא מכבדים את הנשים - לא כולם כמובן - נוטים להשתמש בכל מיני אמרות חז"ל כדי לסתום את הפה לנשים. באופן כללי, נשים התרגלו לראות עצמן יצורים חסרי דעה, כי הגבר יודע הכל. הן לא מאמינות בעצמן. וחוץ מזה, זה נגד כללי הצניעות להתאחד נגד חוקים שקבעו הגברים. אם הן יעשו זאת, יקראו להן בשמות גנאי: מקולקלת, חוצפנית, מורדת.

"בחברה החרדית נהוג לחשוב שנשים אינן ראויות להיות מנהיגות ולהוביל". הורביץ מרימה את קולה, כשאנחנו מציצות פנימה בפתח הסמינר בעקבות המארש, מארש החתונה. "אבל עובדה שיהודית עשתה מעשה גבורה כשיצאה בחנוכה למחנה הצבאי להרוג את המצביא הסורי הולופרנס, והצילה את עם ישראל. ודבורה היתה שופטת. לא היה נהוג אז שנשים מקבלות תפקיד ציבורי. אז למה הן הפכו למנהיגות? כי לא היה אף אחד אחר בשיעור קומה. במקרה של דבורה, לא עלה על דעתם של החכמים לבחור במקומה בגבר כשופט, רק בגלל שהוא גבר. גם בנושא ההפרדה אפשר לומר שאם אין מישהו אחר שימחה, אז אני מוחה".

בינתיים, בסמינר, הבנות עושות חזרה למסיבת חנוכה. הן צועדות בסך בשורות, בתלבושת אחידה, דגלי בריטניה בידיהן לצלילי המארש. אשה מזמינה אותנו בסבר פנים יפות למסיבה שתתקיים למחרת. יש משהו נעים באווירה בסמינר, בהתלהבות הבנות, בניגוד גמור למה שאירע באוטובוס. אבל המארש מזכיר לי נשכחות. לפני שנים למדתי בסמינר של גור. המנהל, חסיד גור, עמד בשער בבוקר והבנות הסתדרו למסדר צניעות. הוא העביר את מבטו עליהן ומי שהתלבשה לפי קודי הצניעות נכנסה. מי שלא נשאה חן בעיניו בלבושה, נשלחה הביתה.

אני תוהה בקול איזה מחיר משלמות הבנות החרדיות על הדיון התכוף בבגדיהן וההקפדה על קוד לבוש מחמיר ואחיד, בלי יכולת לבטא את הייחוד האישי. עד כדי כך שנשים הנמצאות הרחק מכאן, בירושלים ובית שמש, החליטו לייחד עצמן בעטיית רעלות. למרות החמימות, נשים בקריה מסרבות להתראיין או לומר את דעתן. "אני מרגישה שאני לא בעלת סמכות", אומרת אחת מהן. היא רק מוכנה לומר שלדעתה סביר להפריד את הגברים הנשים כדי לאפשר שני מרחבים: "בכל זאת, הגברים עם הלימוד או התפילה שלהם, והנשים עם העניינים שלהן".

הורביץ, הלבושה כמותן, לא רואה בצניעות דבר מגביל. אבל לדבריה, הדעות הללו המייחסות סמכות רוחנית לגברים ומקטינות את האשה, הן תוצר של החינוך הבנות במגזר החרדי. "אני פועלת כי אני לא יכולה לראות נשים אחרות מושפלות", היא אומרת לפני שאנחנו נפרדות. "חינכו אותן לחיות בעיניים עצומות ואני אומרת, במקום שאין איש השתדל להיות אשה", היא מחייכת כשהיא עושה פרפרזה לאמרה מפרקי אבות. "אין לי חס וחלילה שום עניין בפרובוקציה. אני מקווה שמה שקרה היום יקרה כל יום. בהתחלה תשב אשה אחת מקדימה, ואחר כך שנייה תצטרף אליה ואז תבוא השלישית. הכל יחזור לאט להיות נורמלי, ושילמדו להתייחס לנשים". כשהיא יורדת מהאוטובוס בירושלים, דמות גבוהה ואצילית, כבר מחשיך.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אולי בזכותך יוכבד היקרה
  • 08:25
  • 23.12.11

קרוב לוודאי שאם היינו נפגשות לא היינו מסכימות על הרבה דברים ואני חילונית. אבל שתינו מסכימות שאין מקום לאפרטהייד בין נשים לגברים ומעבר לצורך לסיים את הביזיון הזה שנקרא קווי מהדרין, אין מקום דחיקה של הנשים גם מבחינה רוחנית. מקווה שהמאבק הזה יצליח ושתוכלי לשבת בטבעיות ובנוחות בקו האוטובוס בלי לעבור כל פעם את ההתשה הנפשית ואולי הפיסית שבמלחמה על כבודך ומקומך. לגבי הנשים שמעירות לך- זה אולי לא יקרה מיד, אבל אני בטוחה שכמה מהן, לפחות, יראו בך דוגמא ליכולת לחיות לפי המצוות, אך תוך כדי עמידה על כבודן האנושי ואני לא אתפלא אם גם הן תלחמנה על מקומה וכבודה של האישה החרדית.
יוכבד היקרה- אל תתיאשי. אני בטוחה שאם יש אלוהים, אז הוא עמך ושיהיה חג שמח לך ולבני משפחתך.

02 אשה אמיצה ואמיתית - מקדשת שם שמים ברבים.  (לת) שמחה בונים
  • 08:34
  • 23.12.11

03 נו, ברוך השם - גם לנו יש דבורה הנביאה!!! זאת מחאה אמיתית - מבפנים!!!  (לת) ליזי מוזס-ר.
  • 08:57
  • 23.12.11

04 כבוד ליוכבד ורעיון לסידור ישיבה חדש בקווי המהדרין גלילית
  • 09:00
  • 23.12.11

כל הכבוד יוכבד, אישה אמיצה. מקווה שרבות ילכו בדרכיך במגזר החרדי, בין אם באוטובוס, בבית הכנסת או בכל מקום שבו יש אפליה שאינה צודקת, ואינה (כנראה) לפי ההלכה.
חשבתי על רעיון שבקווי המהדרין הגברים ישבו מאחורה, וכך גם תהיה הפרדה, וגם לא יהיה צל של חשד שנשים "מאחורה" מופלות / שוות פחות. נשים מקדימה, גברים מאחורה, הפרדה וכבוד לאישה.

05 מרגש  (לת) אווה
  • 09:09
  • 23.12.11

06 מסקנה פשוטה מתחייבת יהודי לשעבר
  • 09:09
  • 23.12.11

אם בשם הדת היהודית נעשו ונעשים כל כך הרבה מעשי עוול וטפשות, החל מההתנחלויות המאיימות על המדינה ועל חיי מיליונים ועד ל"קול באשה ערווה" על כל המשתמע מדין זה, שהוא מנוול רק במדיה שהוא מטומטם, כי אז הכרחי להסיק מסקנות: או לערוך רוויזיה מהפכנית בדת עצמה ובעיקר בטקסטים הנורמטיביים שלה (תורה, גמרא, רמב"ם וכו') או להשליך אותה הצידה ולהתעלם ממנה ולהתייחס אליה כאל משהו שעבר זמנו והוא בטל מן העולם. (אני בחרתי בדרך השניה.)

07 למה לא רוצים שבני ובנות החרדים ישכילו? הגברת יוכבד הורוביץ, שמספרת ש"לצד לימודי קודש וחינוך לצניעות, למדנו צרפתית, מתמטיקה, היסטוריה" לא רק יודעת לצטט מהרמב"ם ומפוסקים אחרים, אלא גם רגילה להתייחס לעצמה כאדם חושב ובעל ערך. איך לא כל אב חרדי רוצה בזאת לבתו?  (לת) מתפעל
  • 09:13
  • 23.12.11

08 כל הכבוד ליוכבד טלי עוזיאל
  • 09:17
  • 23.12.11

כולנו נשים וגברים צריכים להצביע ברגליים, ולהחזיר ליהדות את כבודה. לא להפקיר אותה בידי אלה שהמרחק בינם לבין אמונה הוא כמרחק בין יום ולילה. ולוואי ויהיו לנו הרבה אנשים אמיצים כיוכבד.

09 את דוגמא ומופת!  (לת) אני
  • 09:18
  • 23.12.11

10 לקחת מאגד את הבלעדיות על הקווים. נראה אם גם אז ימשיכו להסכים להפרדה.  (לת) אגד
  • 09:37
  • 23.12.11

11 יוכבד, בזכותך תבוא הגאולה.המשיכי באומץ!  (לת) שיר
  • 09:53
  • 23.12.11

12 העדריות והטמטום של הציבור החרדי מובילים אל מדרון חלקלק אברום
  • 10:00
  • 23.12.11

כל עניין קווי "העדרים המהדרים" החל במוחם הקודח של מאכערים חרדיים פריפריאליים שרצו להוזיל את עלויות התחבורה הציבורית למוקדים החרדיים, ירושלים ובני ברק ועל הדרך לגזור קופון מהעניין.ההצדקה למהלך מול הקופוארטיב אגד הייתה עניין ההפרדה בין גברים ונשים דבר שאין לו שום תקדים בהוויה היהודית מאז ומעולם וכמובן שאין לו שום ביסוס טקסטואלי. אגד לא רצתה להפסיד את קהל היעד הזה ולכן סיפקה לו את כל גחמותיו גם נסיעה זולה באופן משמעותי מהקווים הרגילים שזו אפליה שערורייתית וגם הפרדה בין נשים וגברים. הציבור החרדי קיבל זאת באופן כללי ונכנע לנורמה החדשה שנכפתה עליו משום שאנשים אינם רוצים להיתפס כמי שמקלים בעניינים של צניעות. זו בעיה של קטנות קומה ונמיכות רוח עד כדי כך שאין שום דמות חרדית מיינסטרימית בעלת שיעור קומה שתצא כנגד חומרות מומצאות שלא שערום אבותינו.

13 הטרדת נוסע לגביי מקום מושבו צריכה להיות עבירה פלילית לאון
  • 10:04
  • 23.12.11

כלומר בן אדם שמוטרד עקב מקום ישיבתו באוטובוס יש לאפשר למשטרה להגיש כתבי אישום עם עונש כספי גבוה זה מה שיגרום לחרדים להבין שכאן זאת לא שכונה אלא מדינת חוק.

14 הדבר היחיד המעיב על הסיפור הוא העובדה שהכותבת כמו יצרה תחרות על התואר "הכי מזכירה את רוזה פארקס". כן יירבו רוזות.  (לת) רוזה רוזה רוזה, רוזה!
  • 10:08
  • 23.12.11

  •   רוזה פארקס ישבה בחלק האחורי של האוטובוס רוזה המקורית
    • 16:10
    • 23.12.11

    באלבמה החוק לא רק קבע שהשחורים יושבים מאחור אלא ששחור חייב לפנות את מקומו מאחור לנוסע לבן אם אין מספיק מקום ישיבה ללבן.

    השחורים שהיו מרבית הנוסעים באוטובוסים, הופלו כלפי הלבנים.
    יש הבדל גדול בין רוזה פרקס שסירבה לקום ממושבה באחורי האוטובוס ולא יצאה נגד ההפרדה לבין נשים שיוצאות נגד ההפרדה.

    יש גם הבדל גדול בין הגזענות בארה"ב להפרדה באוטובוסי המהדרין.

15 la loi c]est la loi י. פרץ
  • 10:09
  • 23.12.11

יש לשמור על החוק . ולא להתחשב בכל מיני צדדים פוליטיים או חברתיים . הגיע הזמן שהמדינה תתנהג לפי החוק . אז הנשים תהיינה נהדרות ומקטמן יהיה שווה לכל גבר . נפסיק להיות צבועים . איסור נגיעה . ביגוד חמסני ועוד . או לצבועיות ולצבועים כאחד .

16 זו דרך אחת לעצור את ההתחרדות, אבל לא היחידה. יצחק
  • 10:12
  • 23.12.11

אם הדרך הזאת תצליח, מה טוב. אבל אם מישהו מהגברים ה"חרדים" (גם כן תואר. בושה. ממה הם חרדים?) יעבור לאלימות - הם יצטרכו לקבל את התרופה הידועה והבדוקה: אלימות נגד. ככה הם הושתקו פעם בחיפה (בשנות ה- 50 של המאה הקודמת, על ידי "פלוגות הפועל"), ושוטר שמנסה לשכנע נוסעת לעבור אחו-רה, צריך לעמוד לדין ולהיות מורחק מהמשטרה.

17 יישר כוח. כן ירבו אשה
  • 10:13
  • 23.12.11

הגיע הזמן לשמוע גם את הקולות השפויים בחברה החרדית. מחזקת את ידיה.

18 תנו לרוזה פארקס לנוח על משכבה בשלום עובדה
  • 10:18
  • 23.12.11

בארצות הברית היתה ג-ז-ע-נ-ו-ת, אפליה על רקע צבע העור (לא מין) שנבעה מטעם *הממסד*. כאן האפליה נובעת מתוך *קהילה* של קומץ של חרדים מטומטמים שמנסים לכפות את דעתם על המדינה.
רוצה לומר: רוזה פארקס הגיבורה האמיתית (שאגב זכתה לגינוי, פיטורין וחיי עוני בעקבות המעשה אבל למה להיצמד לעובדות?) יכלה באותה המידה להיות גבר, ואז הסיכוי שמישהו היה רואה בה מודל להשוואה צונח לאפס בהתאם.

מקוממת במיוחד העובדה שהחצי הראשון של הכתבה דנן, בה מגוללת אשה אמיצה את קורותיה על האוטובוס ואת מחאותיה נגד אותם אנשים, היה מזעזע בפני עצמו. אם כך, בשביל מה הקישוט הזה? לשם מה האילן הלא נכון הזה להיתלות בו? מה, הדרת נשים זה לא נורא מספיק?

19 שאלה (ברצינות) א
  • 11:05
  • 23.12.11


למה שנשים לא יישבו מקדימה וגברים מאחורה? זו גם הפרדה, לא? או שלפי ההלכה גבר לא יכול לשבת מאחורי אשה?

20 לדעתי, תלמידי ישיבה ואזרחים שלא עשו צבא צריכים לשבת באוטובוס מאחור,הרחק מאחור. שמעון, מילואימניק.
  • 11:18
  • 23.12.11

אני תומך בהפרדה, וחושב שתלמידי ישיבה ואזרחים שלא עשו צבא צריכים לשבת מאחור, הרחק מאחור. אולי גם להוריד אותם כמה תחנות לפני היעד כדי שישמרו על כושר, שהרי נשותיהם נושאות בעול הפרנסה, מגדלות את ילדיהם, בעוד שרוב הבעלים מבטלים את זמנם בלימוד תורה וחיים על חשבון מיסינו, חשוב שישמרו על כושר אחרת נצטרך גם לשלם עבור טיפול רפואי בטרם עת. (-:

21 אם תבוא גאולה, זה יהיה בגלל (א)נשים כמוך. יישרי כוח.  (לת) huck
  • 11:27
  • 23.12.11

22 יישר כוח, ירבו כמותך.  (לת) אורית
  • 11:44
  • 23.12.11

23 לא מכיר את הרבנית יענקל
  • 12:08
  • 23.12.11

אבל ברור שהיא לא יודעת גמרא מפורשת שנפסקה בהלכה, והגמרא אומררת בערך, הפוגש אשה בשוק רץ לפניה או מסלקה לצדדין [הכוונה שמסלק את עצמו לצדדיה ולא! שיסלק אותה!] כלומר מציב עצמו בכל מקום חוץ מאחוריה ואם כך זוהי הסיבה שגברים בחרו את קדמת האוטובוס ולא מתוך רצון להלות או להשפיל את האשה. אם זה לא ידוע להורביץ, אני לא יודע מה היא כן יודעת ובשם מי היא מכתירה עצמה כרבנית.
אגב בארה"ב מקור הרעיון של הפרדה, היה נהוג כי האוטובוס מחולק לארכו ל2 צדדים ולא קדימה ואחורה, אלא שאז היתה מחיצת בד בין הצדדים.

לגופו של ענין אני לא מסכים עם המלחמה המיותרת הזו של קוי המהדרין שהיא אכן תולדה של חסידי גור או מגביליהם אבל גם אם לא יהיו קוי מהדרין הרי זו מלחמה בחרדים לשם מלחמה ולא יותר!
אז יתחילו להלחם בהם כי הם לובשי שחור ומדירים את הצבעים האחרים מבגיהם וזו השפלה של הצבעים במרחב והחלל הציבורי!
כי כשישנה מלחמה הסיבה איננה משמעותית, העיקר להלחם ובמלא השנאה האנטישמית כמסורת הנהוגה באירופה מאות בשנים.
כנראה שחלה התקרבות יתר בין חוגים מסוימים בקרב החרדים לבין החילוניים מה שתמיד גרם כמו בכל ההיסטוריה בה ניסו יהודים לרקוד מה יפית לצלילי הגויים והדבר יצר בדיוק מצב הפוך בה לובתה אש השנאה יותרויותר.
זה נגרם משום שנותר צורך לחזור ולבדל בין מי שנאמן לתורת משה ובין מי שלא. יקחו זאת החרדים "החדשים" לתשומת לבם!

  •   שוטה שלא למד די צרכו אלי
    • 15:17
    • 23.12.11

    האם אתה הולך ברחוב ומנסה לרוץ ולהשיג כל אישה שלפניך?
    ראה מה כותב הרא"ש על הגמרא דנן בברכות, שכל הענין הוא משום חשד.
    באותה גמרא כתוב (מהזכרון) אחר הארי ולא אחרי אישה, אחרי אישה ולא אחרי עבודה זרה, אחרי עבודה זרה ולא אחרי ביהכנ"ס כשמתפללים בו. המשותף לכולם הוא הדרך בה הציבור רואים את האדם ההולך אחרי האישה/אחרי העבודה זרה/אחרי ביהכנ"ס (כאילו הוא סובל שמשהו פסול בו ואינו נכנס להתפלל)

    איך בכלל גזרת גזירה שוה מהליכה אחרי אישה לישיבה באוטובוס?
    כבר כתב על כך הגרש"ז שאותה הלכה נאמרה בזמנים בהם נשים לא היו מצויות ברחוב וגבר שנראה כעוקב אחרי אישה בודדת ברחוב נראה כזומם לעשות בה מעשה.

    להזכירך אותה גמרא מדברת אפילו במקרה שהאישה היא אשתו שמותרת לו, מכאן אפשר ללמוד שהבעיה אינה צניעות או הרהורים אלא החשד.

    לא הייתי כותב לך בנימה כזאת אילו לא היית מנסה "ללמד" אחרים לפני שלמדת די צרכך.

  •   האם לא ניתן לפרש את הגמרא הזו כלשונה? שיר
    • 16:30
    • 23.12.11

    ואגב, מי באמת יודע מה מקורה?
    לפני הכל, אם מקורה בהתנהלות השוק, אולי כוונת הגמרא הזו הייתה שהגברים יסייעו לנשים בכך שיפנו להן את הדרך עם כל השקים שעליהן לסחוב?
    למה המסקנה האוטומטית היא שהאישה צריכה לזוז, ואף יותר מזה, -שבכל מקום שבו היא קיימת, גם באוטובוס- הגבר צריך להיות לפניה?
    ושאלה לי אליך יודע תורה יקר, מאיזה פסוק בדיוק הגיעו אל הגמרא הזו? יש כל כך הרבה הלכות, משניות,גמרא, שהוסקו בכללי הסקת המסקנות כמו "קל וחומר", מתוך פסוקים שלכשעצמם מדברים על נושאים אחרים ומתייחסים לסיטואציות שממש לא היה צורך להוסיף עליהם עוד סייגים, רק שחושבים משום מה שפגיעה באחרים היא "הידור".

    אשאל אותך שאלה נוספת, אם אתם כבר כל כך מקפידים ושומרי מצוות, איכה נעלמו "לא תחסום שור בדישו", מצוות שילוח הקן, "לא תבשל גדי בחלב אמו" ועוד, שכולם מעידים עד כמה חייבים אנו היהודים להקפיד הקפדה חמודה שלא לצער בעלי החיים, אך ראה זה פלא, הרבנות מכשירה תעשייה מפלצתית שעושה שואה לבעלי החיים, מצערתם והורגת בהם בלי רחם? האם יבוא היום שתקשיבו למה שהתנ"ך אמר לכם לעשות בנושא הזה, ותעמדו ברצינות על כך שכל התעשייה האכזרית הזו תעבור מן העולם?

    קח את זה, ותעשה "קל וחומר", שאין לצער בעל חיים, קל וחומר לצער נשים, בנות המין האנושי.

  •   לא נכון החרד מהחרדים
    • 17:36
    • 23.12.11

    החרדים:
    1) לא עובדים (ולא מייצרים מיסים)
    2) מקבלים קצבאות אדירות לבתי ספרם (מהמיסים)
    3) אינם משרתים בצבא
    4) בעלי דעות קיצוניות ואנטי דמוקרטיות
    ...
    והרשימה עוד ארוכה... דיי לתלונות המגוחכות על שנאת חינם. השנאה היא לא לחינם - היא שנאה מ-ת-ב-ק-ש-ת.
    השנאה אינה נובעת מהיותם חרדים! היא נובעת מהרשימה הנ"ל! צא מהסרט שלך אדוני!
    זה גם מגוחך להרשים ציבור ליברלי בהיותו לא ליברלי! (ושונא חרדים על היותם חרדים)

  •   טמבל, אסור ללכת אחרי אשה משום חשד שהולך אחריה למקום סתר וזה גם מאיים עליה, ומה ענינו לנסיעה באוטובוס. ל
    • 18:46
    • 23.12.11

    לצערי אין מגבילים לחסידי גור, ויש יותר מדי מקבילים.

    תלמוד לא למדת ועברית אינך יודע, במה אתה מתנשא עליה?.

  •   בד"כ מי שמשתמש עם המילה טמבל...  (לת) ל לא למד הוא מעתיק מאלי
    • 19:04
    • 24.12.11

  •   ליענקל - איך מתאים לכם לטחון ולטחון ולטחון מים  (לת) איל
    • 19:26
    • 26.12.11

  •   נאמר גם בלי לחם אין תורה, כבודו עובד? או מוצץ כספי מיסים בנחת?  (לת) מישקפופר
    • 23:07
    • 27.12.11

24 הגיע הזמן שנפרד מהדת הזאת לתמיד.  (לת) שלום ולא להתראות
  • 12:11
  • 23.12.11

25 כל הכבוד!!!! אשה רוחנית אמיתית!!!!  (לת) מיטל
  • 12:16
  • 23.12.11

26 כתבה מרתקת ואישה מרתקת עוד יותר  (לת) יערה
  • 12:36
  • 23.12.11

27 אשה אמיצה חופשית וטיפשה,זה הולך מצוין ביחד.  (לת) כל הכבוד
  • 12:44
  • 23.12.11

28 פשוט אישה שמחפשת תשומת לב!!!!!! אני
  • 13:15
  • 23.12.11

בתקופה האחרונה הנושא של הדרת נשים, וכל מיני נשים שמגדירות את עצמן כחרדיות קופצות על ההזדמנות להיחשף לציבור, והן יוצאות נגד ההפרדה.
יאאאלה, תרגיעו! אין שום עניין לעשות דווקא!!!, כל יצור נורמלי מבין את הצורך בהפרדה הזו, נכון שלפעמים יש אנשים שנסחפים ומפרידים בכח, אבל מלכתחילה אין שום עניין לצאת נגד זה.
אז תפסיקו לחפש תשומת לב בכל מקום אפשרי, ולהלחם כביכול על כבודה של האישה החרדית. משעמם לכם? בדיוק בשביל זה הוקם משרד התעסוקה...

29 אשה עם ביצים  (לת) ישראלי
  • 13:28
  • 23.12.11

30 בשביל זה בנינו מדינה? כדי שנחיה עם פרימיטיבים המשחזרים את השטעטל מהמאה ה-17? יונה לאו
  • 13:45
  • 23.12.11

כנראה שהאנטישמיות הופוגרומים באירופה לא היו בלי סיבה!

31 שתלך לעשות צבא אחר כך תדאג לכבוד הנשים נועה
  • 13:52
  • 23.12.11

אם היא כל כך גיבורה ואמיצה שתלך לעשות צבא משתמטת מהצבא ועוד יש לה טענות

32 כל הכבוד, כן ירבו כמותה וכמותנו.  (לת) אשה אשה
  • 13:52
  • 23.12.11

33 מדהימה! סופסוף קול נשי אמיץ אחד בקרב המדוכאות החרדיות שמשתפות פעולה עם הדיכוי  (לת) מיכל
  • 13:59
  • 23.12.11

34 כתבה מרתקת, אישה אצילה. שאפו!  (לת) צבי
  • 14:00
  • 23.12.11

35 עובדת עלינו בעיניים,נראה אותה מורידה פאה ושרה ברמקול.  (לת) אזרחית פשוטה
  • 14:24
  • 23.12.11

36 די עם המילה "המכובסת" : הדרה. עברית מכובסת
  • 14:41
  • 23.12.11

עדיף להשתמש בחלופות הנכונות: הפלייה, השפלה, דחית נשים..

37 יוכבד הורביץ, כל הכבוד אדם גיא
  • 14:42
  • 23.12.11

בחג החנוכה הזה הביאת קצת אור למדינה שנהנית להתנודד בחושך.

38 יוכבד אישה אמיצה,מביאה כבוד גדול למין הנשי.ישר כוח!  (לת) מיכל
  • 15:12
  • 23.12.11

39 נגזר מהכותרת שרוזה פארקס לא הייתה אמיתית  (לת) טדי
  • 15:18
  • 23.12.11

40 ?Is she is the real Rosa Parks, who is the fake Rosa Parks  (לת) Kunilemel
  • 15:32
  • 23.12.11

41 נראה אותה גיבורה בכפר ערבי מועדון הומואים די לפגוע במיעוט החרדי  (לת) צבועים אלופי איפה ואיפה
  • 15:55
  • 23.12.11

42 הערה שלומי א.
  • 16:15
  • 23.12.11

תרשו הערה: אתם שונאים שמתערבים לכם בחיים; אז למה אתם מתערבים להם? זה לא ייתן כלום. הם חזקים והחיים שלהם מאורגנים לפי דפוסים של מאות שנים. כל "גיבורה" כזאת תימחק מהר מאוד ותהפוך לאומללה. אני מציע שאנחנו, החילונים, נתרכז בעצמנו ונתקן את הטעון תיקון אצלנו. ויש הרבה מה לתקן. כולל ביחס לנשים. אבל לא רק.

43 Idiots who take it for granted they can live inside a book of fiction  (לת) Louis Carrol
  • 16:18
  • 23.12.11

44 מה עושים איתם, עם החראדים?  (לת) סמי דיאנו
  • 17:01
  • 23.12.11

45 כל הכבוד לך יוכבד, יש להזכיר שהתורה על רגל אחת היא ואהבת לרעך כמוך.  (לת) 1
  • 17:21
  • 23.12.11

46 דמגוגיה בגרוש.. דימה
  • 18:17
  • 23.12.11

חשבתי שעיתון הארץ זה ל"אנשים חושבים"... אולי טעיתי...
אחרי שמפשיטים את הכתבה מכל הדרמטיזציה של האירוע, והנחת היסוד שקובעת לנו מי ה"טובים" ומי ה"רעים", והתחושה כאילו כל העולם ייחרב אם לא תשב האישה בקדמת האוטובוס, עושה רושם שהנסיעה עברה בלי מהומות של ממש, להוציא כמה הערות (גם אם גסות)...
אז הנה.. אשה עמדה על שלה מול הדמון החרדי, ולא קרה כלום... לא נידוי, ולא סקילה... כל הכבוד ליוכבד, שהוציאה את האויר מהבלון התקשורתי סביב קוי המהדרין.. זה כנראה לא סוף העולם, ואפילו לא סוף הדמוקרטיה או כבוד האשה... ואולי, רק אולי.. אין טעם לנפח את התופעה למימדי ענק חסרי כל פרופורציה...
המנטרה החוזרת בהקשר של "קווי מהדרין" היא תמיד: "הדרה", "אפרטהייד", "ימי הביניים" ו"רוזה פארקס"... אם מישהו מתעניין באיך זבוב הופך לפיל, בוודאי ימצא תשובה בכתבות העוסקות בחרדים...
בתור חילוני אדוק יש לי הרבה ביקורת על דת, על כל דת, בין אם זה על היחס לנשים או על הפולחן המוגזם, או על האידאולוגיה שמושתתת על אמונה עיוורת בכלום.. אבל אם יש קונסנזוס שמאפשר לאנשים להאמין במה שהם רוצים - מטופש ככל שיהיה ("איש באמונתו יחיה"), אז כדאי להתייחס גם לאמונות המטופשות ביותר בפרופורציה, גם לקווי המהדרין..
לדעתי שורש הבעיה בקווי מהדרין נעוץ בעיקר בבטחונן העצמי של נשים מסויימות, שאצלן כל חריגה משוויון מוחלט הופכת אוטומטית לאפליה... הרי אם הנשים באוטובוס היו מתבקשות לשבת דווקא מקדימה, זה לא היה הופך ל"הדרת גברים", מאותה סיבה שבאוטובוס "רגיל" מי שיושב מאחורה לא מרגיש מופלה או מושפל... זה עצם ההפרדה המגדרית שכל כך מזעזע את אבירי השוויון וזכויות האשה...
אז למה בעצם לא שומעים על האפליה הנוראית בבתי השימוש הציבוריים שמפרידים גברים ונשים? הרי זו אותה הפרדה מגדרית...
אני בטוח שכל אדם בר דעת יסכים שיש הבדל בין גברים ונשים, לא בבחינת מין עליון ומין נחות, אלא פשוט שוני, בצרכים, דרכי מחשבה, מראה, ועוד.. בגלל זה גם אנחנו מקבלים הפרדה מגדרית בבתי שימוש, ולא מזדעקים על "אפליה בסגנון ימי הביניים"... מה גם שקיימים שירותים מעורבים, "יוניסקס", שמשרתים את הציבור לא פחות טוב...(ואפילו מוזיל ומייעל)
אז מה בעצם כל כך נורא בלעשות הפרדה כזאת בכמה אוטובוסים, גם אם זה לא פחות מטופש מהפרדת שירותים?
הקרקס התקשורתי וההתלהמות סביב התופעה עושים הרבה יותר נזק מתועלת, ויוצרים עימותים מיותרים לחלוטין, שמסתכמים בסך הכל בריב ילדותי בסגנון של ילדי כתה ג' שרבים מי ישב ליד החלון בהסעה...

47 אישה יקרה. חזקי ואימצי.  (לת) כל הכבוד
  • 18:52
  • 23.12.11

48 זה לא שאני מסכים עם החרדים אבל זו כתבה מרגיזה ומעוותת  (לת) עמית
  • 18:58
  • 23.12.11

49 שפיצית שפיצית שפיצית!! רעות
  • 19:00
  • 23.12.11

כן ירבו כמוך גברת הורוביץ! את צדיקה ותותחית!! דוגמא לתפארת לאישה יהודיה צדיקה ומכובדת! כל הכבוד לך!

50 היא אומרת דברים שהיא מאמינה בהם, ולכן היא מצליחה  (לת) א
  • 19:20
  • 23.12.11

51 צדיקה גדולה  (לת) צילה
  • 22:05
  • 23.12.11

52 קווים עם הפרדה, נו מה אתם מתרגשים זה לא חדש . קו לשחורים וקו ללבנים. אפשר גם סלקציה?
  • 23:07
  • 23.12.11

אם תהיו מסודרים מספיק תוכלו להגיע לפתרון הסופי בזמן קצר יחסית

53 חוסר אפליה כלפי נשים זאת זכות מולדת ומי שלא מבין את זה שישב מאחורה בעצמו.  (לת) א.ב.
  • 23:49
  • 23.12.11

54 אשה מדהימה, כן ירבו כמותה. אכן רוזה פארקס
  • 00:06
  • 24.12.11

מזלה של הקהילה הילידית שיש חוצניקים שמוזגים בה לעתים תרבות אנושית. ברוב הקהילות החרדיות בחו"ל נוהגים היהודים כאחד האדם בתחומי חולין והם הרבה יותר מקסימים מהעדר המאפיל והולך שצומח כאן.

55 והתשובה לעניין ההטרדות שמזכירה מרואיינת אנונימית בכתבה - ענישת המטרידים בכל חומרה אשה-אחות
  • 00:21
  • 24.12.11

זה מה שיעשה את מחנכם טהור. כל העיסוק של שליטה ביצר מעביר אותם על דעתם. תמצאו פתרונות לדברים האלה. ההטרדות המינית הכי חמורות שסבלתי כשגרתי בירושלים היו מצד חרדים. לחלק את העולם למולקולות של נשים ושל גברים לא יפתור את הבעיה.

56 כתבה יפה  (לת) מנויה
  • 00:25
  • 24.12.11

57 כן תרבינה כמוך כב' הרבנית הורביץ!  (לת) אופניק
  • 02:18
  • 24.12.11

58 מאמר מעולה, עם שתי הסתיגויות: שמאלני שפוי
  • 03:45
  • 24.12.11

1. ההשואה עם רוזה פארקס, עד כמה שהיא מפתה, אינה במקומה. רוזה פארקס, למרות תנאי הגזענות יקשים והמכוערים ששררו אז - הסתכנה אך ורק בכמה שעות מעצר (וזה כל מה שקרה לה). היא לא הסתכנה בחרמות ונידויים מן החברה שבה היא חיה - להיפך, היא נעשתה לסמל וגיבורה במשך כל שנות חייה הארוכים. עם כל הכבוד לרוזה פארקס, האומץ שנדרש מיוכבד בעמדתה הוא הרבה יותר גדול. היא מסתכנת בחרמות ונידויים של כל סביבתה - כולל הנשים. אומץ ליבה של רוזה פארקס הוא כאין וכאפס לעומת זה.
2. יוכבד חושבת על עצמה כפמיניסטית - וזו זכותה. אך אין שום דבר בין עמדתה הנועזת לבין הפמיניזם כפי שהוא כיום. בכל הרעש הציבורי לגבי נושא ההפרדה, לא נשמע אפילו קול ענות חלושה של האירגונים הפמיניסטים. לפי המאמר הזה, היא הוזמנה על ידי שרי ממשלה, אך אפילו לא על ידי נציגה פמיניסטית אחת. האירגונים הפמיניסטים מעונינים להעלות את העמדה של נשים שכבר יש להם עמדה רמה מלכתחילה, מעל לרמתו של הגבר המצליח. אין להם שום עניין בנשים מנוצלות ומושפלות שנמצאות בתתית המדרגה. אלה לגביהם הן "מוקצות מחמת מאוס".

59 אני מציעה שאגד ודן יפסיקו להפעיל אוטובוסים לחרדים.  (לת) יפעת
  • 10:39
  • 24.12.11

60 רוזה פארקס האמיתית אילנה בן ארי
  • 11:29
  • 24.12.11

תמר שלום

כתבה מעניינת ביותר וחשובה!!!
יחד עם זאת לא ברור לי למה היה צורך להעמיד כותרת העושה השוואות ולמה היה צורך בכתבה לעסוק בנושא שולי כ"כ - השואה בין מה שעשתה רוזנבלט לבין מעשייה של הורוביץ ( אגב הבסגרת אחרת אשמח להסביר למה לדעתיד ווקא התנהגותה של רוזבלט יותר דומים להתנהגות של רוזה פארקס...)
תמר , אנחנו הנשים זקוקות לאחוד השורות ולא להאדיר את האחת על חשבון השנייה - לך כעיתונאית יש תפקיד חשוב ולא כדאי להיגרר אחרי פופוליסטיות זולה. המעשה של שתיהן ראוי להערכה ולתמיכה למה צריך לעסוק בדרוג והשואה???

61 מדהים שנשים חרדיות עוד חושבות שהן מקבלות כבוד רועי
  • 11:29
  • 24.12.11

כבוד האשה פנימה? אז יאללה, למטבח!
גועל נפש, צריך להוציא את כל סיפור המהדרין מהחוק, ומי שיש לו בעיה שילך ברגל. אח לאן התדרדרה הכת החרדית?

62 הכת החרדית מתחילה לצאת מדעתה. מטורפים  (לת) רועי
  • 11:30
  • 24.12.11

63 Insulting Rosa Parks city
  • 13:34
  • 24.12.11

The comparison with Rosa Parks is irrelevant and insulting her courageous act

64 אישה אמיצה, כל טוב!  (לת) דמוקרט
  • 14:09
  • 24.12.11

65 שהגברים יישבו מאחור וגמרנו!  (לת) ג'ף
  • 18:02
  • 24.12.11

  •   בכיף דוס אמיתי
    • 20:34
    • 24.12.11

    הרעיון שהנשים מאחור הוא פשוט מאד, ומבואר בגמרא בסנהדרין לגבי לוויות - אם הנשים מאחור הגברים לא מסתכלים עליהם.
    פתרון: נשים מקדימה - גברים מאחורה - וכסאות הפוכים.
    עכשיו ברצינות - אתם כל כך מנותקים מהציבור החרדי, אף אחד מכם לא מכיר אפילו חרדי אחד, אף אחד מבני המגזר לא חשב אפילו על הרעיון של מאחור דווקא, ואם תחשבו על זה, זה גם די תינוקי לריב מי יישב מקדימה, זה ענין פרקטי, מאחור יותר קל להכנס עם עגלות וכדו', וכן הענין של ההסתכלות הנזכר לעיל.
    אולי במקום לחפש לנו פתרונות תתעסקו בענינייכם, או שלדעתכם אתם מושלמים.
    תראו לי אישה חרדית נורמלית ורגילה אחת (- תבדקו בעצמכם על נשואת הכתבה) שחשבה בכלל על 'השפלה' בלהיות מאחור.

  •   לדוס - אתה שקרן. ממש ממש שקרן. בושה. לא דוס אמיתי
    • 22:56
    • 24.12.11

    "אנחנו כ"כ מנותקים מהציבור החרדי" יאללה תפסיק לבכות כבר "מנותקים" עלק. מכיר כמה חרדים דווקא. ממש מכיר.
    הלשבת מאחור הוא רק עניין של השפלה. בכל ההסטורייה המודרנית, בכל מקום שיש בו אפלייה ממוסדת הכריחו את ה"נחותים" לשבת מאחורה. ולא סתם. תפסיק לבכות ותפסיק להתמם ותפסיק לשקר. די נמאס כבר. "פרקטי" עלק.
    נראה אותך מדמיין בכלל ש"גדולי התורה" ישבו מאחורה באוטובוס, והנשים מקדימה. "לא יעלה על הדעת" דבר כזה בכלל.
    "תתעסקו בעניינכם" עלק. יאללה כמה טיפש אפשר להיות. לך, לך ותנעל את עצמך בחדר שלא חלילה תראה איזושהי אמת.

  •   מי הדוס האמיתי שוב אני
    • 22:15
    • 25.12.11

    נסי בעצמך לשאול סתם את החרדים 'שלך' האם המאחורה בא להשפיל מישהו, וטוב מכך, תשאלי את החרדיות.

    זה אפילו לא עלה על דעתם.

    סיפרתי לחברי בכולל שהנושא זה ה'מאחורה' והם לא האמינו לי, הם אמרו, 'מה, זה כאילו כמו המריבה של הילדים מי ישב ליד החלון???'.

    חבל שאינכם יודעים מהו 'שלום בית' אמיתי ומהי ההסתכלות המכבדת של היהדות כלפי האשה, ולא, איני מתייפיף, איני פמיניסט, היהדות אינה פמיניסטית ולא מאמינה בשוויון, לכל אחד יש את התפקיד שלו ולכל תפקיד יש את מלוא הכבוד, שלא לדבר על יחס הקבלה לאשה ולמה שהיא מסמלת, רק תטעמו ותבינו שכל הדיבורים הם סתם שטויות.

    אין אברך שלא יודע ושלא משתדל להדר ב'אוהבה כגופו ומכבדה יותר מגופו'

    אגב, יוכבד הורביץ היא ה'לא דוס אמיתי', ובתור מי שמכיר אותה (הכריחה פעם אותי ואת חברי בדיון שנקשיב לטענותיה בעזרת פטיש) תהיו גברים, תבדקו מי היא, ואח"כ תעשו אותה גיבורה, זה לא נעים שהגיבורה שלכם היא סתם אדם מצחיק בכל קנה מדה.

    אגב, ענין קוי המהדרין ממש לא מענין אותי, מענין אותי רק האישיו סביב זה.

  •   ואותי מעניין לסלק אותך ואת כל שכמותך מהארץ שלנו - החילוניים  (לת) יעקב
    • 01:39
    • 27.12.11

  •   תגובה שפרה
    • 07:16
    • 30.12.11

    האם שאלת את החרדיות האם זה נראה להן מתאים ומכבד לשבת מאחורה באוטובוסים? עצם זה שזה נעשה מבלי לשאול אותן, כבר מראה על היחס הלא מכבד לנשים. אתה מסיק על דעת עצמך שלא עלה על דעתן שמדובר בהשפלה.

  •   תגובה שפרה
    • 13:02
    • 30.12.11

    שאלת את החרדיות האם זה נראה להן מתאים ומכבד לשבת רק מאחורה? עצם זה שקבעו את הדבר מבלי לשאול אותן, כבר מראה על חוסר כבוד כלפי האישה. מאין אתה קובע שענין ההשפלה לא עולה על דעתן?

66 music yakov
  • 18:59
  • 24.12.11

need to tell the driver to put groovy jazz on so every one relax and be happy

67 כל הכבוד, שירבו כמוך בישראל!!!  (לת) רלי
  • 19:06
  • 24.12.11

68 OUTRAGEOUS COMPARISON debby
  • 20:12
  • 24.12.11

Does this lady face a lynch of KKK mobs? Does the Israeli law FORMALLY endorse segregation between men and women in schools and bathrooms? stop this fake heroization and fake comparisons. You are a lie, and eventually hurt rather then helping you cause

69 הרוזה פארקס האמיתית הייתה רוזה פארקס historian
  • 21:06
  • 24.12.11

the real rosa parks was rosa parks

70 מצאנו חרדי בודד ללא טאקט על האוטובוס והפכנו לגיבורות... חרדי
  • 23:51
  • 24.12.11

מהכתבה עולה כי היה חרדי בודד שהתנהג כאינפנטיל. האחרים כלל לא התייחסו אליו. אך זה מספיק כדי לפרסם עוד כתבה בסדרת כתבות שמכפישה אותי כחרדי ששירת בצה"ל ונהנה לשבת עם אשתי באוטובוס

71 הדרה... נשים ומה לא? הולדני
  • 09:52
  • 25.12.11

ועוד תוהים איך אנחנו יכולים להדמות ל...פינלנד?
הנה אחת התשובות מדוע לעולם לא.

72 כל הכבוד ליוכבד נועה
  • 10:09
  • 25.12.11

מהכרות אישית אני יכולה להעיד שבחברה החרדית קיים רוב שפוי שאינו מזהה עם הקיצוניים. כל הכבוד ליוכבד שהשמיעה קולה ולוואי ועוד רבים וטובים יקומו ויתנגדו נחרצות לקיצוניים הממיתים חרפה על הקהילה כולה.

73 גברים חרדים אחו - רה dafna rinski
  • 10:47
  • 25.12.11

גברים חרדים אחו - רה

74 נחיל? יוסי
  • 13:12
  • 25.12.11

סביבנו נחיל בנות בגיל העשרה היוצאות מחצר בית הספר של החסידות.
מאיפה הסגנון הזה?

75 כל הכבוד. הגיע הזמן להילחם על תרבותנו ולמען יהדות נורמלית.  (לת) אסף
  • 13:48
  • 25.12.11

76 מחזיק לך אצבעות!!!!! ישראל החרדי
  • 21:44
  • 25.12.11

יוכבד היקרה!
אני חרדי "שחור".....
מצדיע לך על אומץ ליבך!
והלוואי וירבו כמותך!

77 אני כחרדי מרגיש מושפל מאוד מכל האווירה נגדנו וזה גם לא דרך כך לירוק עלינו  (לת) מוצפשטיינץ
  • 11:36
  • 26.12.11

78 מלכת הארץ ארז
  • 12:01
  • 26.12.11

מדהימה וראויה לשמש דוגמה לכל עם ישראל - דתיים וחילוניים!

79 אוווווווףףףףף!!! איזה צומיסטית! מישהי
  • 14:02
  • 26.12.11

דוגרי מצידי שהדוסים ישבו עם רגלים לתיקרה מעניין לי ת'תחת!
יאלה רדו כבר מזה הם לא מענינים אותנו!

80 אין גבול לבורות ולטיפשות - למדו רק דת וחושבים שזאת כל האמת דת של הבל הבלים
  • 20:39
  • 26.12.11

היהדות היא דת גזענית ומפלה כנגד נשים באופן מובהק ומי שלא יודע שילמד לא צריך לחפש בנירות הכל כתוב באותיות של קידוש לבנה.

81 חמאס,חרדים,כהניסטים... ייאי
  • 07:54
  • 27.12.11

חמאס,חרדים,כהניסטים,גיהאד מוסלמי,אוונגליסטים,טאליבאן,סלפים - קל למצוא המכנה המשותף :להדיר את זולתם מן העולם.קל גם למצוא שלא רב המפריד ביניהם:סירובם של אלו להכיר בנביאם של זולתם כאחרון וגדול הנביאים.מסקנות ~ כולם עובדי עבודה זרה והדת היא סם ההמונים. המרכיבים המרכזיים,שהם היוצרים הרתעה:מעצר,חקירה,העמדה לדין,מאסר ממושך.המצלמות אינן במקום אלו. לא אחת נעצרו כאלו שירקו על נשים(זו תקיפה) וכאלה שהכו נשים ותלשו את בגדיהן.אלו עבירות אלימות מובהקות על בסיס אידיאולוגי.לפיכך,יש בצידן מסוכנות והסתברות שיחזרו על ביצוען.העבריינים שוחררו תוך שעות.כבוד האדם היה למרמס והחוק למשפח ! ולשר אהרונוביץ'-זה לפתחה של המשטרה.נקודה.אל תנסה לחפש שותפים ליעוד המשטרה.שנים המשטרה לא מטפלת בנחישות בבנדיטוס החרדים ובבנדיטוס שבין המתנחלים.אלו מכתימים ציבור שלם (גם אותי כשומר מצוות) ופוגעים באזרחים אחרים ובמדינה.השוטרים זקוקים נואשות לכך, שאתה והקולגות ההזויים שלך ,פשוט לא תפריעו להם לפעול בנחישות על פי חוקי המדינה.

82 במהדרין-אפשר להניק בלי בעיה .מי שלא נוח לה-שתסע בלא מהדרין.אין כפיה.  (לת) דקלה
  • 22:22
  • 27.12.11

83 הפרדה מתקנת יוסי מור
  • 18:09
  • 28.12.11

מדוע שהגברים החרדים לא ישבו בירכתי האוטובוס, ושלום על ישראל.

84 הדרת נשים מוטה
  • 10:55
  • 29.12.11

חברים!
תהיו אמתיים וענייניים!
נכון שזה כיף כרגע, וזה ה'אין' הגדול העכשווי, לרדת ולצלוף בחרדים ולתפוס טרמפ על 'הדרת נשים'...
אבל מה לעשות, חברים, והאמת יקרה מכול! תהיו אם כן אמיתיים ואמיצים! ותודו על האמת הפשוטה ביותר:
יש בחברות ההסעה הציבורית, מ'אגד' הגדולה, ועד החברות הקטנות מאוד, מאות קווים, עירוניים ובין עירוניים, ושם בקווים הללו אין לאף אדם חרדי שום דרישה לעשות הפרדה...
תזכרו את זה טוב! ואל תעלימו עין מהאמת הפשוטה הזאת, כי גם האדם החרדי הממוצע, שהם רוב החרדים בארץ הזאת, אף אחד מהם לא מנסה להכתיב את צעדיהם של אף אחד אחר במרחב הציבורי...
כל מה שהאדם החרדי מנסה לבקש שבקווים בודדים, שאני לא בטוח שזה עולה על מספר 10 - שם, ורק שם, יהיה הפרדה 'מרצון'... שגם הנשים וגם הגברים יהיו מעוניינים בזה... היות שקווים אלו, בדרך כלל, משרת אך ורק את האוכלוסייה החרדית על כל גווניו...
נו, חברים! תחשבו קצת עם אמת, ותהיו אמתיים ואמיצים מספיק ללכת קצת נגד הזרם העכשווי... ולהודות על האמת הפשוטה הזאת...
שוב: החרדים, ברובם הגדול, על מאות אלפיו, אינם מעוניינים לגרום לשום הדרת נשים, בכוח ובכפייה, הם בסך הכול דורשים: תנו לנו את האפשרות לחיות במרחב הפרטי שלנו לפי השקפת החיים שלנו...
רוב החרדים, שהם הרוב הנורמיטיבי, יקבלו על עצמם, שגם באותם קווים חרדיים והיה אם תיווצר מצב שאשה בכל זאת תתיישב מקדימה וזה בלי שום פרובוקציה ממנה רק בגלל משהו ענייני - הם בוודאי יעלימו עין ולא ייעשו מזה שום עניין...
תזכרו זאת! תפנימו זאת!
וכאשר ככה תחשבו אולי נצליח לעשות קצת 'שלום בין ישראל' בכדי שיהיה גם 'שלום על ישראל'!!!...

85 הדרת חרידים דב ניימן
  • 15:31
  • 29.12.11

לא טעיתי בכותרתי, אל מי שחייבים להדיר זה את החרידים, זה לא קבוצה שוליים כפי שראטש הממשלה והגב.ציפי לבני מכנה אותם,הם רובם מאוד, אולי יש שתיים שלוש, כולם נגד מדינת ישראל כולם נגד הארץ זאת כולם אנטי ציונים,מקומם באיראן, כולם רובם טפילים לא עובדים פרזיטים ידועים, כתם למדינת ישראל, עוד חיים על חשבון תקציב שמדינה מעניקה להם, על שום מה, לא הממשלה לא קדימה לא מבטים נכון, את התמונה הכוללת שמה שמתרחש בארצנו, הילרי קלינטון צדקה במאה אחוז כ שהגדירה את מצבן של הנשים בישראל כמו באיראן, מה שהתרחש באשדוד עם שרה לבנטיק עם הילדה בבית שמש ועם החיילת בירושלים, זה כתם שחור למדינת ישראל, מדינות העולם צופים ומגנים את מדינת היהודים, על הממשלה להפסיק לחלוטין להמשיך תקציב לישיבות ו לנטורי קרטא, שמתנהגים כמו ב ימי הביניים,המשטרה עם כל הכבוד אינה יכולה לטפל בנושא לבדה, זאת דרכה של הממשלה ו של האופוזיציה יחד,לפעול נגד הנילוז, ולא לעצור למספר שעות כפי ששופטת ירושלים התנהגה עם חרידי שהתנהג בצורה פלילית נגד חיילת, עלך מצבה של עיר בית שמש, ראש עיריית הוא אחראי ישיר על הטבות שזכו החרידים כ שבנה שיכונים רק להם, מקומו לא כראש העירייה, שתפקידו לשמור והלהציג את כולם, זה שלא היה ולא הוזמן לעצרת, זה אומר דרשני, אולי שר הפנים יפעל ביתר אחריות וביתר שאת לסיים את קיצוניות של החרידים? כאמור, זה לא קבוצה שוליים כפי הגדיר לבני ונתניהו, על ציבור רחב לפעול ולעשות סדר.

86 ואני חשבתי שרוזה פארקס היא רוזה פארקס האמיתית :-)  (לת) טלי
  • 17:25
  • 29.12.11

87 ראוי לשבח מה שיוכבד עשתה. אבל מה לזה ולרוזה פארקס? למה ההשוואה המגוחת הזו? חגית ג. מחיפה
  • 02:04
  • 31.12.11

עושים השוואה בין רוזה פארקס שהיתה לתחילת המהפכה של השחורים בארה"ב לבין יוכבד שבעצם עשתה מה שכל החרדיות צריכות לעשות. אז בגלל שיש חרדית אחת חכמה קוראים לה רוזה פארקס? "הארץ"-באמת לא במקום.
אולי היה ראוי לציין בכתבה את רוזה פארק אבל להעביר מסר כאילו יש קשר בין מה שהן עשו? כאילו הדבר משתווה אחד לשני?- בחייכם.......

88 ואם יש אלוהים למה להשתעבד לו? אם באמת אלוהים אחראי לכל מה שקורה בעולם אז שיתבייש לו !! חגית ג.
  • 02:16
  • 31.12.11

אם באמת יש אלוהים שאחראי על הכל אז הוא עושה עבודה מאוד לא טובה ומאוד עלובה.

89 אלטרנטיבה לקווי מהדרין? לא ממש.. ש
  • 07:30
  • 01.01.12

למי שלא מכיר, קווי מהדרין יותר זולים מקווים רגילים שמציעה אגד וגם תדירותם גבוהה. לדוגמא קוו מהדרין מנתיבות יוצא 5 פעמים ביום ועולה בקניית הלוך ושוב קצת פחות מנסיעה בודדת בקו אגד הקבוע והוותיק שקיים בתדירות של פעמיים ביום. לתושבים אין ממש אלטרנטיבה חוץ מלסוע בקווי מהדרין בעלי תדירות גבוהה ומחיר סביר.