צו השעה

תחת לחץ ציבורי ופוליטי ולוח זמנים דוחק, ראש הממשלה עשוי לקבל בזמן הקרוב החלטה דרמטית, מהסוג שאינו אוהב. לא, אין מדובר בגרעין האיראני. האם בנימין נתניהו יהיה זה שיביא לגיוס החרדים לצבא?

איש לא צפה את ממדי המחאה החברתית בקיץ האחרון, עד שהאוהלים החלו להתרבות בשדירות רוטשילד בתל אביב. את ניצני המחאה הבאה אפשר היה לראות השבוע במאהל הפראיירים בתל אביב, שפורק בגלל פגעי מזג האוויר, במסדרונות הכנסת ובלשכות השרים בירושלים. מוקדם לנבא את עוצמתה, אבל היא כבר אתנו. היא לבשה צורה של חיילי מילואים, שנדדו בצהרי יום שני בין הסיעות ונטפלו לשרים ולמנהיגי המפלגות; של דיונים קדחתניים בסוגיית הקריטריונים להקלות בדיור; ושל התחייבויות פומביות בעניין חוק טל, שבעשר השנים האחרונות הכשיר את השתמטותם של חרדים משירות צבאי, וכעת הוא מחשב את קצו לאחור.

מי שנכח השבוע בכנסת, יכול היה להתרשם שעל המוקש הישן והנשכח הזה עוד יוקדמו לבסוף הבחירות. המחלוקת סביבו כה נוקבת, העמדות כה קוטביות וסיכויי הרווח וההפסד הפוליטיים כה גדולים, שמסתמן פיצוץ בלתי נמנע. אם מביאים בחשבון את שעון הבחירות המתקתק, אין מנוס מן המסקנה שהפרי המהותי של מחאת הקיץ יהיה דווקא גיוסם של החרדים לצבא או לשירות אזרחי, לאומי או קהילתי. מה יותר צודק מזה? מה מסמל יותר את חלוקת הנטל?

הציבור תומך, רוב הסיעות בכנסת תומכות. לפני כשבועיים בנימין נתניהו עוד רצה להאריך את חוק טל בחמש שנים. נו, נראה אותו. אין לו רוב להאריך את החוק אפילו ברבע שעה. ביום שני השבוע, בסיעת הליכוד, הוא נשמע אחרת. הוא הושיב לצדו את ראשי המאבק, בועז נול, עידן מילר ואמנון דפני, והבטיח להם שכשתוגש הצעת הממשלה לכנסת, הם יהיו "מרוצים".

"חוק טל לא יהיה בו?" שאל-תבע נול. נתניהו שתק, וחזר ואמר: "אתם תהיו מרוצים". מעט לפני כן כינס יו"ר ישראל ביתנו, שר החוץ אביגדור ליברמן, את העיתונאים. "לא תהיה שום הארכה של חוק טל", אמר בשקט, בטון רך. כשליברמן מדבר ברכות, הוא הכי מפחיד. "כל אחד ממרכיבי הקואליציה יפעל כפי שהוא מבין". והוא הוסיף: "אני בעד יהדות בלי עסקנות, בלי כל הפוליטיקה מסביב".

חרדי בלשכת גיוס
חרדי בלשכת גיוס. צילום: אלכס ליבק

באותה לשון הוא גם הבהיר שסיעתו, הסיעה השנייה בגודלה בקואליציה, לא תסכים לתמוך בהקלות בדיור אם אלה לא יכללו את מיצוי מרכיב כושר ההשתכרות, המיטיב עם משפחות עובדות. בשני הנושאים הנפיצים האלה, ליברמן צועד על קרקע בטוחה: הוא חלק מהקונסנסוס וחלק מרוב פרלמנטרי. כדי לחדד את המסר ולהפנות את תשומת לבו של ראש הממשלה לאקדח שהונח על השולחן, הודיע שלשום חבר מפלגתו, השר סטס מיסז'ניקוב, כי אם לא יכובד ההסכם שחתם נתניהו עם ישראל ביתנו, שבו הבטיח למפלגה ששני מרכיבים - כושר ההשתכרות והשירות הצבאי - ייכללו בקריטריונים לקבלת הקלות בדיור, ישראל ביתנו תשרוף את המועדון. מיסז'ניקוב לא השתמש במלים הללו, אבל זה הסאב-טקסט של מה שהוא כן אמר: "המפלגה תרגיש חופשית להמשיך בקידום האג'נדה האזרחית בתחום הדת והמדינה - שתכלול חקיקה בנושא גיור לחיילי צה"ל, ברית הזוגיות, פתיחת אזורי הרישום לנישואים ועוד". חופשית זה לגמרי לבד.

בכל אחד מן הנושאים הללו מובטחת לליברמן תמיכה של רוב סיעות האופוזיציה וגם חלק מסיעות הקואליציה: הבית היהודי (המפד"ל), עצמאות או שתיהן. גם בליכוד יהיו מי שיתקשו להצביע נגד. זהו מתכון לבלגן פוליטי, שמבטיח להפוך את כנס הקיץ של הכנסת, בין מאי לאוגוסט, לאירוע שהוא בין סקנדל לפסטיבל. הכל בעיני המתבונן.

ש"ס ויהדות התורה נקלעו למצוקה אסטרטגית. הן אינן יכולות לאיים בבחירות מוקדמות, כי אלה ממילא מנצנצות באופק. האופציות שלהן אוזלות. אחד השרים החרדיים היותר מקושרים העריך השבוע, ב"סבירות גבוהה" לדבריו, כי ש"ס ויהדות התורה לא יישבו בממשלה הבאה, גם אם נתניהו ירכיב אותה. "האווירה נגדנו", אמר השר, "נתניהו יעשה מעשה שרון ב-2003 וישאיר אותנו בחוץ. הוא יעדיף ללכת עם קדימה, עם לפיד, אפילו עם העבודה, רק לא אתנו. נמאסנו עליו". כן, מסתמן שנתניהו עומד בפני עונה של פרידות מכאיבות משותפים טבעיים: החרדים מכאן וראש הסגל הנאמן, נתן אשל, מכאן.

איור: עמוס בידרמן. לחצו להגדלה

ביום שלישי בלילה, לאחר שגבר ברוב משכנע של 77% על משה פייגלין ונבחר בפעם החמישית ליו"ר הליכוד (ב-93', 98', 2005, 2007 ובשעה טובה השבוע, ב-2012), נאם נתניהו לפני תומכיו. "יש עוד זמן" (עד לבחירות) אמר. זה נכון, אבל אם משווים את האמירה הזאת להתבטאויות קודמות של נתניהו בקשר לבחירות, מזהים אצלו הפנמה שזה מתקרב. נתניהו עוד לא החליט על מועד הבחירות. בשבוע שעבר הוא ישב עם חברי הכנסת יעקב ליצמן ומשה גפני, מיהדות התורה, ואמר להם: "מבחינתי, כמה שיותר רחוק". הם האמינו לו. הם רוצים להאמין לו.

מת מהלך

שר האוצר, יובל שטייניץ, אינו מהפוליטיקאים המחוספסים, חתומי המבע ועבי העור שמסוגלים להתעורר בבוקר כמו זה של יום ראשון האחרון ולהמשיך כאילו דבר לא קרה. שטייניץ הוא פוליטיקאי חשוף ושקוף. פניו מסגירים כל מה שמתחולל בלבו. השבוע הוא נראה כמו מת מהלך. הכותרות הראשיות בשני עיתונים, "הארץ" ו"ידיעות אחרונות", בישרו כי מבקר המדינה מצא כי הוא ושר הפנים, אלי ישי, אחראים, אישית, לאסון השריפה בכרמל. 44 הרוגים, עליהם. גם אם מחלקים את מספר ההרוגים בשניים, זה לא אמור לשפר את תחושתו של איש מהשרים שהאצבע המאשימה הופנתה אליהם.

מעבר למשמעות המוסרית הכבדה שקביעה כזאת נושאת עמה, יש לה גם ביטוי פוליטי: הדחה משפילה. שטייניץ עשוי להירשם בהיסטוריה כשר האוצר הראשון בישראל - אולי בעולם - שייאלץ לעזוב את תפקידו בגלל אחריותו למחדל שאינו בתחום משרדו.

"זה נפל עלי כרעם ביום בהיר", אמר שטייניץ למקורביו. הדחף הראשון שלו היה לשתף. בימים האחרונים הוא ניהל שיחות נרגשות ונסערות עם עשרות אנשים: משפטנים, שרים, עיתונאים ומקורבים. בברנז'ה שטייניץ ידוע כחופר לא קטן. כאחד שנוהג לאכול את הראש לבני שיחו. הפעם הוא זכה לקשב. נימוקיו נשמעו הגיוניים. בנוסף, העובדה המטרידה שהפרטים המרעישים מצאו את דרכם לתקשורת לפני שעיני המבוקרים זכו לשזוף את הטיוטה הסופית, שתועבר להם רק בשבוע הבא, מהווה נדבך נוסף בחוסר הנוחות שמעוררת התנהלותו של משרד המבקר חמישה חודשים לפני שמיכה לינדנשטראוס מסיים את כהונתו.

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות אליכם

סוגיית אחריותו של שטייניץ מתמקדת בשאלה אחת: האם היה עליו להיעתר לבקשותיו של ישי ולהעביר כספים לשירותי הכבאות הפרימיטיביים ודלי האמצעים. המבקר עונה על השאלה הזאת בחיוב; משלא נהג כך, שטייניץ חרץ, בעקיפין, את גורלם של 44 הכבאים, השוטרים והסוהרים שנספו.

שטייניץ משיב על כך במשל: "זה כמו שהנשיא אובמה יחליט לפטר את שר האוצר שלו בגלל בעיות בתפקוד הצבא האמריקאי באפגניסטאן שנובעות, לכאורה, מסירובו של האוצר להעביר לצבא תקציבים. כל צבא בעולם תובע עוד ועוד כסף מהאוצר. תפקידו של האוצר לומר: עד כאן. תסתדרו".

לשטייניץ יש נימוקים נוספים: לפני השריפה שקרתה בדצמבר 2010 המבקר הכין דו"ח על מצב הכבאות. בדו"ח הוזכרו ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק ושר הפנים ישי. שטייניץ לא הוזכר במלה. לאחר השריפה, במשך שבעה חודשים, נחקרו ישי ויצחק אהרונוביץ', השר לביטחון פנים, וכן עשרות מקציני המשטרה, השב"ס וכיבוי האש. איש לא פנה לאוצר. איש לא חקר את הפקידים או את השר.

באביב 2011 בישרה כותרת ב"מעריב", כי ישי ושטייניץ נמצאו כאחראים העיקריים לשריפה. שטייניץ נדהם. הוא כינס את הנהלת משרדו ובירר אם מישהו מאנשי המבקר דיבר אתם. נאדה, אמרו הפקידים. שטייניץ הורה ליועץ המשפטי במשרדו להגיש מחאה למבקר. היועץ מחה. למחרת הגיעה בקשה ממשרד המבקר לפגישה דחופה עם השר. או-אז התחוור לשטייניץ שישי סיפר למבקר, ששר האוצר מנע העברת כספים לשירותי הכבאות, בניגוד להחלטות ממשלה, משום שהתנה זאת ברפורמה.

"לא הפרתי החלטה, כי לא היתה כזאת", אמר שטייניץ השבוע למקורביו. "בין תקציב לתקציב איני רשאי להעביר כספים בלי שהממשלה מאשרת ומחליטה מהיכן הם יגיעו. החלטה כזאת לא היתה. נכון שדיברתי על רפורמה, כי בדו"חות קודמים של מבקר המדינה נקבע במפורש שאם לא תהיה רפורמה, לא יקרה כלום בשירותי הכבאות. בקיץ 2010 ראש הממשלה החליט להעביר 100 מיליון שקל לכבאות - 40 מיליון מהאוצר ו-60 ממשרד הפנים. את חלקי העברתי. הכסף שכב במשרד הפנים עד לשריפה. לא קנו כבאית אחת". שטייניץ גם נוהג לומר: "אני רק הגזבר. כשיש החלטה אני מעביר כסף".

ביום ראשון, בעקבות הכותרות שדיברו על הדחת שרים, התקשר אחד משרי הליכוד שאינו שטייניץ למשרד המבקר וביקש לברר מהו המצב החוקי. הסביר לו מי שהסביר כי המבקר אינו רשאי להדיח שרים, ואף לא לקרוא להדיחם. הוא רשאי להעביר את הדו"ח לעיונו של היועץ המשפטי לממשלה. לשר הובהר כי על השרים לא תוטל אחריות אישית, אלא "מיוחדת" - בין אישית למיניסטריאלית.

זה לא מרגיע את שטיייניץ. הוא מדמיין את ההפגנות מול ביתו, את הראיונות עם משפחות הנספים שידרשו את ראשו. מדמיין, ומתקשה להירדם.

אם יש לו סיבה לאופטימיות, היא נובעת מהיחס שהוא מקבל, לפחות עד לרגע זה, מנתניהו. במוצאי שבת האחרונה הם בילו יחד בכנס פוליטי בפתח תקוה. באירוע החלו להגיע לשטייניץ ידיעות ראשונות על מה שעמד להתפרסם למחרת. שטייניץ ביקש מנתניהו טרמפ למבשרת ירושלים, שם הוא מתגורר. נתניהו נעתר. מפתח תקוה הם נסעו ברכבו של ראש הממשלה. כשהגיעו למבואות מבשרת, המשיכו עד לירושלים, לרחוב בלפור. כשהגיעו למעון ראש הממשלה נכנסו יחד הביתה, ובילו שם עוד קצת. שטייניץ יצא רגוע. "ביבי אתי, בטח שהוא אתי. הוא הרי היה שר אוצר", אמר שטייניץ לאנשיו. "הוא מבין את גודל האבסורד".

המדינה זה הוא

עמרי שרון, כמו אחיו גלעד, נוהג לדבר עם אביו ששרוי בתרדמת. הוא מעדכן אותו במתרחש בחווה ובכלל. הוא מבטיח לספר לו שהחליט להתגייס לעזרתה של ציפי לבני בפריימריס לראשות קדימה. "נראה מה יקרה", הוא אומר בהנאה.

"החלטתי להצטרף לציפי", הוא מסביר, "כי המדינה חייבת אלטרנטיבה שלטונית. קדימה היא היחידה שיכולה להיות אלטרנטיבה. מתחת לכמות מנדטים מסוימת, היא לא תהיה כזאת. עם מופז בראש היא לא תהיה כזאת. רק עם ציפי יש לה סיכוי לחזור ולהיות כזאת. יש לי חיים טובים. אני נהנה לבוסס בבוץ בחווה, להעביר את העדר. אני מוותר על הכל לחודשיים הקרובים, משום שהמדינה חשובה לי".

החיבור בין לבני לשרון הבן מורכב. מצד אחד הוא נמנה עם מייסדי קדימה, בקיא עד מאוד בכל סימטאותיה האפלות של המפלגה שמתיימרת להיות שונה, מכיר את כולם וחביב על רבים. הוא מיומן בקמפיינים פוליטיים ובניהול מטות פוליטיים. מצד אחר הוא אסיר לשעבר, שהורשע בעבירה שעבר בעת שניהל את מטה הבחירות של אביו. והוא חובר לשני תומכים מרכזיים של לבני, חיים רמון וצחי הנגבי, שגם להם תיק פלילי.

לבני, שבנתה קריירה מהתנכרות ובוז לראש הממשלה אהוד אולמרט, כשעוד היה רק חשוד, ידעה שתחטוף על הרכש החדש. אבל בחישוב קר של עלות-תועלת היא החליטה שתועלתו של שרון תהיה גדולה מנזקו. אם לא היתה במצב קשה בשטח, אולי היתה מוותרת על שירותיו של שרון. אבל כשהבית בוער אין מדקדקים בציציותיו של האיש שמתנדב לקלוט אותך נופל מהחלון.

אנשיה של לבני תיארו השבוע את כניסתו של שרון למשחק כ"גיים צ'יינג'ר". צעד שמשנה מהלך משחק, לא פחות. הם מודעים להלוך הרוח הפסימי בקרב תומכי לבני. הם רואים את הפרצופים הספקניים, הם מקבלים דיווחים על הלחצים האדירים והבלתי פוסקים שמפעילים פעילים שמזוהים עם מופז על ח"כים שהתייצבו לצד לבני כדי שיחצו את הקווים (כולל איומים מרומזים על הגורל המר הצפוי להם בבחירות לרשימה לכנסת, אם מופז ינצח).

"זה היה נכון עד לתחילת השבוע", אומרים במחנה לבני. "מרגע שעמרי בא הכל השתנה. אנחנו מקבלים טלפונים מפעילים שהיו בדרך למופז, והחליטו להישאר אתנו. אנשים מבינים איזו תרומה אדירה תהיה לעמרי".

תהיה או לא נדע אור ליום רביעי, 28 במארס. בינתיים, העובדה היא שרבים מאנשי שרון - מראובן אדלר וישראל מימון עד אסי שריב וארז חלפון, וכמובן האחים לבית שרון (יצא חרוז) - תומכים בלבני. יש להם ביקורת עליה מכאן ועד רמת החייל. אבל בבחירה בינה לבין מופז, שטופח על ידי שרון לא פחות מלבני, ואולי יותר, הם בחרו בה. אולי מפני שברגע המכריע, המכונן, המנפץ, של הפילוג מהליכוד, היא היתה שם, לצד המנהיג, בעוד שמופז חכך בדעתו, התלבט, התחבט ועשה את המעשה באיחור רב.

אביב ערבי

בשבת הבאה, 11 בפברואר, נציין שנה ליציאתו המוסקת של הנשיא חוסני מובארק מארמון הנשיאות בקהיר לגלות בשארם א-שייח. שבועיים וחצי לפני כן, ב-25 בינואר, פרצה באופן רשמי ומעשי, מהפכת תחריר. ההמונים שטפו את הכיכר ודרשו את ראשו של הנשיא. באותו יום, במקרה, הופיע ראש אמ"ן הטרי, אלוף אביב כוכבי, בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. הוא סקר באוזני הח"כים את המצב במזרח התיכון הסוער.

"אין כרגע חשש ליציבות השלטון במצרים", אמר המעריך הלאומי, או איך שהוא קרוי. "המשטר שם מספיק חזק. אנחנו לא מעריכים שהאחים המוסלמים מסוגלים להחליף את השלטון. אין להם יכולות".

ההערכה של כוכבי התבררה כפחות מהימנה מתחזית מזג האוויר העונתית שמתפרסמת כל שנה בנובמבר. אחד החברים הוותיקים בוועדה תהה לא מכבר, אם מיליארד השקלים שמועברים מדי שנה לאמ"ן באמת נחוצים. אפשר, במבצעי הנחות, לרכוש עוד כמה פלזמות ולצפות בתחנות הטלוויזיה הבינלאומיות.

מדוע אנו נדרשים לפדיחה ההיא, שנה אחרי? קורא מסור נדרש לא מכבר לערך "אביב כוכבי" באנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה. שם, בביוגרפיה המרשימה של האלוף הצעיר, מופיעה הפסקה הבאה: "בסקירה הביטחונית הראשונה שמסר (ב-25 בינואר) בוועדת חוץ וביטחון ציין כוכבי כי ‘יש חשש ליציבות השלטונית של מובארק במצרים', הערכה שהתגלתה כנכונה לאחר ימים, עם פרוץ המהומות שהובילו להפיכה במצרים".

הקורא השקדן הביע תמיהה. לפי מיטב זיכרונו, האלוף אמר דברים הפוכים. כך, אכן, מעיד הארכיון. חזרתי לכמה מחברי הוועדה שזיכרונם עדיין עומד להם, וביקשתי מהם לנסות ולשחזר. לאיש מהם לא היה ספק: הכוכבי שהם זוכרים הוא לא הכוכבי שמתואר בוויקיפדיה. יידע כל נער וכל סטודנט שמתייחס לכתוב שם כאל דברי אלוהים חיים: זה ממש לא זה. *

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 לא רוצים חרדים בצבא ניפוח בלון מיותר  (לת) גיורא
  • 09:18
  • 03.02.12

02 כניסת לפיד לפוליטיקה-כבר מניבה פירות,"החרדים יתגייסו", נו שוין...דיבורים כאלו נשמעו בעבר,אבל לא בעצימות הנוכחית,נתניהו מתחיל להפנים שהקשר המפאיוזי שלו עם החרדים-עשוי לגרום למפלתו (תודה ללפיד). סמי מפ"ת
  • 09:20
  • 03.02.12

כניסת לפיד לפוליטיקה-כבר מניבה פירות,"החרדים יתגייסו", נו שוין...דיבורים כאלו נשמעו בעבר,אבל לא בעצימות הנוכחית,נתניהו מתחיל להפנים שהקשר המפאיוזי שלו עם החרדים-עשוי לגרום למפלתו (תודה ללפיד).

03 האם נתניהו יביא לגיוס החרדים? רילד
  • 09:36
  • 03.02.12

לא

04 על הציבור החילוני להתעורר - להתאחד ולדרוש גדודים נפרדים ללא רבנים!  (לת) ראובן גרפיט
  • 09:37
  • 03.02.12

05 אני בעד גיוס של חרדים. השאלה מה זה אומר מבחינת הצבא ואיך צריך לעשות את זה. eli
  • 10:27
  • 03.02.12

לצעוק סיסמאות על גיוס לכולם זה ממש קל.
אבל אם רוצים לגייס את החרדים צריך לאפשר להם לשמור על אורח חייהם. כפייה אנטי דתית זה דבר בזוי בדיוק כמו כפייה דתית.
לכן כמובן יש לאפשר להם להימנע משירת נשים ולא משנה כמה זה צורם לאוזן החילונית. צריך לכבד את האחר.
צריך לאפשר להם להימנע משירות עם בנות, לתת להם אוכל מהדרין, ואולי אפילו לתת להם גדודים משלהם סטייל הנח"ל החרדי כי הם לא מעוניינים להתחבר אלינו החילונים והם רוצים להתבדל וזו זכותם הלגיטימית, כל עוד הם עושים את החובות שלהם.
בנוסף, לא ייתכן שקידום של חרדים או דתיים ייעצר בגלל היותם דתיים. לכן צפו לרמטכ"ל דתי/חרדי בעוד 15 שנה. לא ייתכן כמובן שהחרדים ישרתו רק בתור חפ"שים. "אין מיסוי ללא ייצוג".
רוחו הכללית של צה"ל תשתנה בעקבות השינוי בכוח האדם שמהווה אותו.
נראה הרבה יותר דיבורים בנוסח "צה"ל הוא מגן העם היהודי וכובש ארץ ישראל הקדושה", ופחות "צה"ל הוא מגינה של הדמוקרטיה הישראלית".

בקיצור - לא ניתן לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. אם חרדים יתגייסו לצה"ל הם לא רק יושפעו ממנו אלא גם ישפיעו. החילוניות תאבד מכוחה המתדלדל ממילא בציבוריות הישראלית.
הנסיון להשאיר את צה"ל חילוני ולגייס אליו חרדים הוא לא מוסרי ולא ראוי.

עכשיו תחשבו שוב על גיוס חרדים לצה"ל.....

  •   גם היום הצבא מספק רק אוכל כשר, גם היום כל חייל יכול להתפלל יצחק
    • 16:54
    • 03.02.12

    לפי דרישות הדת. כל הדרישות כבר מולאו עם הקמת המדינה, ואין שום צורך להפוך את צה"ל ל"חרדי" יותר ממה שהוא כיום. אין בתורה שום איסור לשמוע שירת נשים, למשל. לא כל גחמה של ציבור כלשהו חייבת למצוא את ביטויה במוסדות השלטון והמדינה בכלל - אחרת לא יהיה לזה סוף.

  •   יש חרדים שרוצים לשרת ד
    • 17:21
    • 03.02.12

    מטופל שלי חרדי סיפר שהרבה מחבריו בקהילה רוצים לעשות שירות בארגונים חרדים- עזר מציון, יד שרה, חברה קדישא. הוא אמר לי שכך הוא יקבל אישור לעבוד כי קשה להם לחיות עם 2 ילדים ואחד בדרך בלי פרנסה. כשפנה לרב, הרב לא אישר לו. הוא סיפר לי שהיו כמה שהתגייסו לארגונים הללו כשירות אזרחי, והחרימו אותם בקהילה.
    הפוליטקאים צריכים לשנות את החלטות הרבנים. זו החלטה קשה מאד להרבה חרדים, שרוצים/מוכנים אבל מפחדים מהתגובות.
    כמובן שלא כל החרדים אותו דבר, הוא רק סיפר לי מה קורה בקרב החברים שלו.

  •   אתה חי בסרט  (לת) בןמזל
    • 19:38
    • 03.02.12

  •   אין בתורה שום איסור לשמוע שירת נשים חיב"ה
    • 19:46
    • 03.02.12

    אולי אתה מוכן להיות רב שלי!
    תן לי בבקשה רשימה של כל הדברים המותרים לפי התורה שלך
    הייתי עושה אותך להרב הראשי
    הרי אתה מומחה מה שמותר ומה שאסור
    הייתי מת לקבל רב כמוך
    האם אתה מומחה גם בקוראן, ואז אתה יכול להיות רב ראשי כל מגזרי, ליהודים ולערבים גם יחד
    ואז תוכל להקים מפלגה בשם
    "תורה חדשה"

  •   וגם היום אביגייל
    • 00:31
    • 11.02.12

    כשגברים חרדים לא רוצים לשמוע שירת נשים הם יכולים לצאת החוצה, אבל כשחיילות (וכנראה גם חיילים) לא רוצות לשמוע את הרב הצבאי, או את החב"דניקים שנכנסים חופשי לבסיס במסע התעוררות - הן נענשות

06 הדרך לבקו"ם לבד אינו פותר דבר. ביטול קצבאות ל90% מ"תלמידי הישיבות" ואכיפת כל חוקי המדינה על העולם החרדי כולל בחינוך, במיסוי. רק כך נגיע לשקט תעשייתי בארץ.  (לת) אמנון
  • 10:36
  • 03.02.12

07 נתניהו - גדול ראשי הממשלה מאז ולתמיד  (לת) אזרח שפוי
  • 10:59
  • 03.02.12

08 גראי לך להזדרז עם ההצעה שתעשה אותנו מרוצים. א. כי אתה לא רוצה בלאגן ןב . עוד מעט ביבי אם אתה לא רוצה בלגאן
  • 11:15
  • 03.02.12

לא יישארו לך חיילים חילוניים אלא רק בתי קברות. אני מתכוונת לזה שכדאי לך להזדרז. כי הפתיל שלי מאד, אבל מאד קצר.

09 מחמם את הלב, התחזית שלא תהיה ממשלה בלי חרדים. חבל שזה לא יקרה מפני שזה מנוגד לחוקי הטבע.  (לת) א. ניוטון
  • 11:21
  • 03.02.12

10 הערות בקשר לוויקיפדיה: שמעון ש
  • 11:30
  • 03.02.12

1. חפשו בגוגל: "מובארק סולק, ובעזה כבר 10,000 רקטות".
2. ראו את דף השיחה בערך אביב כוכבי בוויקיפדיה.

אם יוסי ורטר היה טורח לעשות זאת, לא הייתה מוצגת לכם כאן כזו תמונת מציאות חלקית, פשטנית ובמידה מסוימת גם מעוותת.

11 חוק טל הוא חוק טוב השינוי מצליח ויצבור תאוצה  (לת) אחריות
  • 12:43
  • 03.02.12

12 שטייניץ החופר, לא התבייש להעלות השבוע את שכר רבני העיריות במאות אחוזים. הוא גם לא התפטר למחרת השרפה עם ישי וביבי- מעשה שהיה ראוי בכל ארץ מתוקנת. אבל היות ואנחנו חמסטן פוטיניסטי, החופר הפילוסוף יועבר בגג לתפקיד אחר בממשלה המושחתת של הביבי  (לת) שומר חוק
  • 12:46
  • 03.02.12

13 נגמר העידן החרדי הסחטני, הציבור החילוני שהוא הרוב הבין שימין ושמאל ופלסטינאים זה כבר לא רלוונטי, מה שחשוב להחזיר לעצמנו את השליטה במדינה.  (לת) חילוני שמחזיר לעצמו את המדינה
  • 13:04
  • 03.02.12

14 הדרג המדיני אחראי גם לכך שלצבא אין כוח אדם, ולמשמעות של זה במלחמה  (לת) רועי
  • 13:34
  • 03.02.12

15 התמונה הזאת ממש חזקה!  (לת) דנה
  • 13:47
  • 03.02.12

16 בענין ויקיפדיה עורך מזדמן
  • 15:24
  • 03.02.12

כל אחד יכול לערוך שם את הערכים לרבות ערכים קיימים. אם מישהו החליט לכתוב שם עובדות לא נכונות, הן תישארנה שם עד שמישהו אחר יחלוק עליו וישנה אותן. כנראה שעד לאחרונה מה שאמר או לא אמר האלוף ההוא לא מעניין אף אחד. אולי זה ישתנה כעת.

17 תצטערו חרדי
  • 16:04
  • 03.02.12

אתם. תקללו את היום הזה שרציתם חרדים בצבא. אחרי הכמה הראשונים. נסו ואצטערו.

18 אני עשיתי 5 שנים צבא + מילואים במצטבר משה
  • 16:36
  • 03.02.12

זו תרומתי לחברה הישראלית. לא נשאלתי להסכמתי או לסירובי. זה היה מובן מאליו. אך מדוע אותו דין לא חל על חרדי שמקבל אותן זכויות מהמדינה? למה שלא יעשה שירות לאומי לחמש שנות חיים? למה ערבי לא יעשה כנ"ל כדי להינות מזכויות כמו כל ישראלי? כמה זמן עוד ניתן למשוך עיוות זה כשאנו כבר לא בעידן של אידאליזם אלא אינדיבידואליזם? כמובן שלממשלה הנוכחית קשה לשנות מצב קיים. אבל לפחות שיעשו צעד להעלאת אחוז החסימה כדי שהממשלה הבאה תתקן את המעוות!!!

19 אם מבקר המדינה באמת הטיל את האחריות למותם של ה-44 על שרים - יצחק
  • 16:49
  • 03.02.12

אז גם המבקר לא מבין שאת האסון גרמו מי ששילמו עליו בחייהם.
נכון, שר הפנים ישי ושר האוצר שטייניץ אשמים בהזנחה רבת השנים של שירותי הכבאות (אבל, למה רק הם" מה עשו שרי הממשלות הקודמות?). אבל לכך אין קשר לאסון.
מי שנותן הוראה לאוטובוס מלא סוהרים לעלות בכביש לבית אורן/כלא דמון, נגד רוח מזרחית חזקה ולתוך גיהינום לוהט דל שריפת יער אדירה - הוא האשם!
מי שלא יודע שכלא דמון, במקרה, עומד בשטח חשוף ולא בתוך היער - עובדה: לא קרה לאסירים ולסוהרים כלום, וגם לא יכול היה לקרות. מכסימום הבגדים שלהם היו מסריחים מעשן.

20 ותק בנישואין? איזה חוצפה!!!! להוציא את משרד השיכון מידי החרדים! זו פשוט גניבה בחסות המדינה! יש גבול לניצול
  • 17:25
  • 03.02.12

ותק בנישואין? איזה חוצפה!!!! להוציא את משרד השיכון מידי החרדים! זו פשוט גניבה בחסות המדינה!
אני שירתתי בצבא, שירתתי בנוסף (!) בשנת שירות על חשבוני, למדתי באוניברסיטה, ורק כאשר הרגשתי שאני יכולה לפרנס התחתנתי – בגיל 32, והבאתי ילדים. כן אני אם לשלושה ילדים מקסימים. בעלי שירת בצבא, עשה כמה שנים קבע ולמד באוניברסיטה. וכמובן מילואים, והרבה. אחי נהרג בקרב, אם זה חשוב לכם לזכור שצבא זה לא רק השקעה וזמן, זה משום מה מסוכן ולפעמים כואב. גם אני וגם בעלי עובדים. עבדתי בעבר בשירות המדינה (למען דיוק, דרך 'חברת קבלן') עבור שכר קרוב למינימום. היום אני עצמאית, מרוויחה מעט יותר אבל עם פחות ביטחון תעסוקתי. לבעלי משרה מצויינת, וסה"כ אנחנו מרוויחים ביחד היטב.
- ולא! אין לנו דירה! - אפילו לא חצי או רבע דירה. פשוט אין. שכירים או עצמאיים קטנים בארץ, ללא גב, לא יכולים לקנות דירה מהמשכורת. ואל תגידו לי לעבור לדימונה – יש לנו עבודה במרכז, לא בדימונה.
עכשיו, תגידו לי, שיבוא איזה פספוס בן 28, שהתחתן בגיל 18, לא עשה צבא, ויש לו פשוט 'ותק בנישואין'??!! נו באמת. מה, 'ותק בנישואין' תורם למדינה?! תקחו את המיסים שאני משלמת, כי למדתי ואני עובדת ומרוויחה, ותתנו אותם כדירה לפספוס שלא עשה כלום מלבד 'ותק בנישואין'??
איזו חוצפה!
מי שנותן לחרדים לקבוע את הדברים הללו, סופו שימצצו את לשד דמו.

21 בתור חייל בסדיר.. חייל לצערי הרב
  • 17:25
  • 03.02.12

בתור חייל סדיר שמקבל ריתוקים, ישב בכלא, חטף עונשים, עובר וסובל ת'-3 שנים האלה.

אני מתבייש. אני מבין שאני עושה זאת כי אני חייב ולצה"ל (לפעמים) מגן עליי.
אבל לא ייתכן שחוק גיוס -חובה- יכול רק על חלק מן המגזרים.

22 קודם שמאות אלפי המשתמטים הסמולנים יתגייסו.החלאות רצים לקב"ן ומשתחררים כפסיכומטים ואז מתלוננים על החרדים.העיקר שרוב הלוחמים הם ממגזר המתנחלים.האידיאליסטים היחידים בשטח.  (לת) 80 אחוזי גיוס לקרבי.מה המדינה היתה עושה בלעדיהם
  • 17:47
  • 03.02.12

23 האמת בויקיפדיה וריטאס
  • 19:03
  • 03.02.12

מר ורטר הלא צעיר, במקום לגרום ליסורים מיותרים לאחרים במקרה זה, מצא דרך להגיע לפרוטוקול ישיבת ועדת החוץ והבטחון המדוברת. בטח יש לך דרך לעשות זאת. מעניין שדווקא ההדלפה המעוותת והשערורייתית מאז היא שנתקבעה אצלך כאמת ולא הטקסט שבפרוטוקול שלפיו תוקן אחר כך הערך בויקיפדיה. לפעמים התיקון הוא של טעות ולא להיפך.

24 הצחקתם אותי !!!!!!! רותי
  • 19:18
  • 03.02.12

הצחקתם אותי פעמיים: 1) נתניהו עשוי לקבל בזמן הקרוב החלטה דרמטית ..... - מי כתב את זה ? מישהו שאינו חי בארץ? שאינו מכיר את ה"מנהיג" ? 2) נתניהו יביא לגיוס חרדים לצבא..... זה יקרה רק כאשר/אולי הכסא שתחתיו ירעד כל כך חזק ועלול להזיק ל"עמוד השידרה" שלו.
ועד אז הגיעה השעה היפה שלכם, מצביעי הליכוד לחשוב היטב היטב מה אתם עשיתם לחברה ולכלכלה בישראל בשנים האחרונות.

25 סקופ- שקרים וחצאי אמיתות בויקיפדיה!! דינה
  • 19:39
  • 03.02.12

אכן, רעה חולה הויקיפדיה העברית והשתיקה רועמת. תודה ליוסי ורטר שטרח להזכיר זאת שוב.

26 לאאאאא, ורטר. כרגיל אתה בודה בדיות ומדמיין דמיונות. יש תחזית אחת שלך שהתגשמה? עיתונאי. פרשן. בהחלט. מודרניסט .
  • 01:37
  • 04.02.12

לאאאאא, ורטר. כרגיל אתה בודה בדיות ומדמיין דמיונות. יש תחזית אחת שלך שהתגשמה? עיתונאי. פרשן. בהחלט.

27 ספין חדש של עתונאי החצר ישעיהו גולדפלד
  • 08:28
  • 04.02.12

גיוס חרדים הוא ספין של ראש הממשלה ואנשי שלומו שייגמר בהעלאת התמיכה הכלכלית לטפילים חביבי השלטון והנמכת רף קבלת דיור עבורם.זכרו:כל מעשי הממשלה ומשרדיה הם לטובת ציבור החרד"לים !

28 שטייניץ, ישי וכוכבי א
  • 09:55
  • 04.02.12

א. נכון ששטייניץ עשה כל מה שעשו לפניו ואף על פי כן בסוף מגיע זמן התשלום שהרי לכל מה שתעשה יהיה מחיר. אז זה נפל במשמרת שלך, מזל רע ? אולי. אבל זה מה שקורה כשעל כל דבר אומרים לא. החוכמה זה לזהות מתי זה נפיץ ולהגיד כן לפעמים.
ב. ישי או כל אחד אחר במקומו לא אמור לחזות את מועדי השריפות. אבל הוא כן אמור להילחם על תקציבי משרדו לפחות כפי שהיה נילחם אילו היה מדובר בכסף לישיבות. ומכיוון שזה לא קרה וראוי שישלם מחיר ואז שר הפנים הבא גם אם הוא מש״ס יבין טוב טוב שיש גבול לכל תעלול גם אם הנא מייצג ייגזר מסויים.
ג. כוכבי זה לא מי שהיה אחראי על גיזרת הדרום כשגלעד שליט נחטף?

29 שרות לאומי? יוסלה
  • 15:00
  • 04.02.12

מדובר כאן בפטור מהקזת דם כחול. שום אפשרות אחרת לא קיימת. אני פשוט לא תופס מדוע הדם של א' מותר והדם של ב' האברך (הכחול) ימשיך להתנועע בזמן התפילה כאשר דמו של א' מוקז בקרב. לליברמן ולישראל ביתנו יש כאן קלף חזק. עד היום הם התקפלו בעניין חוק טל. הגיע הזמן להגיד עד כאן ולא מילימטר יותר.
שאלת השאלות היא מי חזק יותר - הזנות הפרלמנטרית השולטת או הדם של א'.

30 למי שלא הגיעה לסוף הכתבה בעניין הערכות המודיעין: ב-25 בינואר 2011 הופיע ראש אמ"ן החדש לראשונה בועדת חוץ ובטחון של הכנסת ואמר: שלטון מוברק במצרים יציב ולאחים המוסלמים אין סיכוי לתפוס השלטון. קורא טקסטים
  • 16:00
  • 04.02.12

באותו יום ממש התחילו ההמונים להתאסף בככר תחריר - והסוף כעבור מספר שבועות , ידוע.
אין בכונתי לקנטר את ראש אמ"ן וגם לא להצביע על חולשותיה הידועות של ויקיפדיה בעברית - אלא לקחת את האירוע כדוגמה מייצגת לשבריריות הערכות המודיעין. בעיקר בתחום של הערכות מדיניות, ובעיקר כאשר החוקרים במודיעין אוהבים להתעטף במקורות מסווגים ולעדיפם - עד כדי התעלמות - על פני מקורות גלויים. הלקח הזה יפה להערכות המודיעין בסוגיה הפלסטינית כמו גם בסוגיה האיראנית.

31 מאמר מצויין, כותרת שגויה. חייב להיות: "צב השעה".  (לת) י
  • 17:49
  • 04.02.12

32 כדור בדולח אמין באותה מידה כמו ראש אמ"ן.  (לת) אלון
  • 19:26
  • 04.02.12

33 כל ממשלה שתקום תצטרך את החרדים, איום סרק שמטרתו להסיח את הדעת מהבעיות האמיתיות שני
  • 03:31
  • 05.02.12

עפ"י כלכלנים בכירים אחוז האבטלה האמיתי במשק הוא כ 20%. המשבר הכלכלי במדינה בדרך. זה התחיל עם התספורות ויחלחל למטה. מחירי הדירות אינם יורדים.
לנתניהו אין שום תשובה אמיתית לאיום האירני. אין לו שום תשובה לאיום סוריאו מצרי אם יהיה כזה. הפלשתינאים לא מוכנים לשום הסכם לא משנה מה יתנו להם. אז צריך להעלות בעיות שלא קיימות. צה"ל לא רוצה עשרות אלפי חרדים.

34 הם עוד לא מתאימים לצבא קודם שרות לאומי נורית
  • 07:15
  • 05.02.12

מי צריך את החרדים ואת הערבים בצבא? שתינתן זכות הבחירה לכל אחד במדינה הזאת (כולל החילונים ) לשרות לאומי או צבא לשלוש שנים חובה!!!

35 ויקיפדיה - אביב כוכבי הילה קורן
  • 08:51
  • 05.02.12

יוסי, כוחה של ויקיפדיה הוא בהסתמכות על מקורות ידע שונים שעובדים במשותף על עדכונם של ערכים. אם מה שכתוב שם שגוי - תקן אותו. אם אחרי התיקון המידע חוזר ומוצג כגרסא השגויה שלו - אנחנו בבעיה..

36 חוק ן דנדוס
  • 19:38
  • 05.02.12

אם ב1948 הסכים בי-ג 'י ש-400 תלמידי ישיבה יהיו פטורים משרות צבאי עתה
ב-2012 זה פאססססה! אם במקום ה-700000 יהודים הסתפקו ב-400 עתה 7 מיליון יסתפקו ב- 2000 מקסימום 2500 ישיבה בוחרס. די, מספיק ודי, מספיק די והותר. יש לסגור את הנושא הפרזיטי המגעיל הזה.

37 הגיע הזמן להפוך את היוצרות : שהחרדים יתגיסו והחילונים ינוחו מהצבא.  (לת) דניאליס
  • 07:50
  • 11.02.12

38 גיוס חרדים adam
  • 07:22
  • 17.02.12

לדעתי,יש לגייס את החרדים וגם את הבנות החרדיות, יש מספיק עבודה בכל היחידות לאוכלי לחם חינם,כמו,נקיון חדרי אוכל,אוהלים,מטבחים,משרדים,זה עבודה מתאימה לאוכלי חינם, ליותר ינטליגנטים עבודות תירגום מאידיש לעברית ומעברית לאידיש את פקודות בצה"ל,

39 לכולם טוב בחירות עכשיו! אני
  • 15:35
  • 17.02.12

הסיכוי היחיד של כל המושחתים להבחר!