המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

"עדיף לשלם את המחיר הכבד של מלחמה מאשר לאפשר לאיראן יכולת גרעינית צבאית. מבחינתי זה ברור כשמש"

שעון החול של העימות עם איראן ממשיך לאזול. השר לעניינים אסטרטגיים והמשנה לראש הממשלה משה (בוגי) יעלון לא חוסך במילים כדי להסביר עד כמה הוא מכיר את מוראות המלחמה ואינו שש אליה. ובכל זאת, הוא לוקח מאוד ברצינות אפשרות של התלקחות אזורית, ובטווח של חודשים - לא שנים. באותה לוחמנות, הוא משחרר הצהרות פסימיות בעניין הפלסטיני ומדבר על התמודדות עתידית על ראשות הממשלה. ראיון

בדיוק לפני שבע שנים ריאיינתי את הרמטכ"ל. ערב סיום תפקידו הוא דיבר בפנים חתומות נגד ההתנתקות ונגד מדינה פלסטינית ונגד מתן רוח גבית לטרור. הוא ניבא שחמאס ישתלט על רצועת עזה וכי יומטרו רקטות על ערי ישראל. אבל כאשר בתום הראיון הצטרפו אלינו דוברת צה"ל וצלמת "הארץ", הרמטכ"ל היה לאיש אחר. בזמן שהצלמת העמידה אותו בפינות שונות של לשכתו, הוא התחיל לספר בדיחות.

כשחיוך שובב על פניו ומבט ממזרי בעיניו, הקצין הגבוה והממושקף גילגל מצחוק את הנוכחים בחדר בבדיחות עדה ובדיחות מבטא ובדיחות עיירה. פתאום הוא לא היה עוד ראש מטה כללי נוקשה במדים מעומלנים אלא לץ חינני ושופע חיים. אם אתאר לקוראי את שאנחנו רואים, אמרתי לדוברת צה"ל, הם יחשבו שעישנתי משהו. איש לא יאמין שמאחורי מסכת האבן שאותה עוטה על פניו רב-אלוף יעלון, מסתתר בוגי כל כך לבבי וכל כך משוחרר ובעל הומור.

הרבה מאוד תודעות נצרבו מאז מופע הסטאנד-אפ ההוא בקומה ה-14 של מגדל צה"ל בקריה. לתדהמת רבים חמאס אכן השתלט על רצועת עזה ואכן המטיר רקטות על ערי ישראל. לתדהמת אחרים יעלון לא הלך לנהל בית ספר בערבה אלא הלך לפוליטיקה ואפילו עשה חיל. בתוך שנים ספורות הרפתן מקיבוץ גרופית הפך לאחד המנהיגים הימניים ביותר של הימין.

איור: אלון געש
איור: אלון געש.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות לפייסבוק שלכם

נכון, גם את המחנה הלאומי בוגי הפתיע שוב ושוב. הוא יצא נגד הדרת נשים ונגד גזענות כלפי מהגרים ונגד השתקה של עיתונאים. הוא תמך בנישואים חד-מיניים ובזכותו של השופט העליון סלים ג'ובראן לא לשיר את "התקוה". אבל למרות האחרות המסוימת שלו, בן תנועת העבודה היה לגיבור הז'בוטינסקאות ולגיבור ההתנחלות ולגיבור הנציות. רק בנושא האיראני, שר האיומים האסטרטגיים נתפס כיונה. בשיחות סגורות הוא שב וביטא דאגה עמוקה מפני השפעתו של אהוד ברק על בנימין נתניהו ומפני האפשרות ששר הביטחון יגרור את ראש הממשלה להרפתקה איראנית מופקרת.

בסלון הצנוע של הווילה הצנועה שבה הוא מתגורר עם אשתו עדה, יעלון יושב מולי במכנסיים קצרים, חולצה כחולה וסנדלים. קם להכין קפה שחור, מקרב צלחת תמרים, מתלונן על הצרה הצרורה של הסתבכות בית האולפנה. אבל לא, הפעם הוא לא מספר בדיחות. מרוכז ומדויק מאוד מצייר בפני המשנה לראש הממשלה תמונת מציאות לא קלה. זו הסיבה שהסכים לערוך כעת את הראיון חסר התקדים הזה. בוגי יעלון סבור שהגיע הזמן לצמצם את הפער בין מה שהוא יודע לבין מה שאנחנו יודעים. הוא מאמין שהגיעה השעה לומר לעם בישראל בפני מה הוא עומד.

משה בוגי יעלון, האם השנה עלולה לפרוץ מלחמה?

"הלוואי שלא. הלוואי שבנושא האיראני תתקיים האמירה שצדיקים, מלאכתם נעשית בידי אחרים. אבל ברור שאנחנו מתכוננים לכל אפשרות. אם אין אני לי, מי לי".

אם היית נדרש היום לתת הערכה מודיעינית כוללת, האם היית אומר שהסבירות לכך שתפרוץ מלחמה בשנה הקרובה היא קלושה, נמוכה, בינונית או גבוהה?

"הסבירות להתקפה יזומה על ישראל היא נמוכה. אני לא רואה קואליציה ערבית חמושה מכף רגל ועד ראש חונה על גבולותינו - לא השנה ולא בשנה הבאה ולא בעתיד הנראה לעין. למרות המגמה של איסלאמיזציה במזרח התיכון, אנחנו נהנים מביטחון ומשקט יחסי לאורך הגבולות. אבל האתגר מספר אחת הוא האתגר האיראני. אם מישהו יתקוף את איראן, ברור שהיא תפעל נגדנו. אם מישהו, לא משנה מי, יחליט לפעול באופן צבאי נגד פרויקט הגרעין האיראני, יש סבירות גבוהה לכך שאיראן תגיב גם נגדנו ותירה טילים אל ישראל. יש גם סבירות גבוהה שחיזבאללה וגורמים איסלאמיים ברצועת עזה יפעלו נגדנו. האפשרות הזאת קיימת ולקראת האפשרות הזאת צריך להיערך".

מה שהמשנה לראש הממשלה אומר לי הוא שבנושא האיראני אנחנו קרובים לרגע האמת.

"בהחלט. כאשר הייתי ראש אמ"ן בשנות ה-90, לאיראן לא היה קילוגרם אחד של אורניום מועשר. היום יש לה כ-6,300 ק"ג של אורניום המועשר לרמה של עד 3.5% וכ-150 ק"ג של אורניום המועשר לרמה של 20%. כאשר אני הייתי רמטכ"ל בשנות ה-2000, לאיראן היו כמה מאות צנטריפוגות שרבות מהן היו בלתי תקינות. היום יש בנתנז ובקום כ-10,000 צנטריפוגות, המעשירות כשמונה ק"ג של אורניום ביום. מאז תחילת כהונתה של הממשלה הזאת ועד היום כמות הצנטריפוגות באיראן כמעט הכפילה את עצמה וכמות האורניום המועשר עלתה פי שישה. המשמעות של הנתונים האלה היא שלאיראן יש כבר היום די אורניום מועשר כדי לייצר חמש פצצות אטום. אם היא לא תיבלם, בתוך שנה יהיה לה די אורניום מועשר לשבע-שמונה פצצות אטום. בנוסף לכך, האיראנים ככל הנראה מקיימים מערכת לפיתוח נשק שאותה הם מסתירים מפני מנגנון הפיקוח הבינלאומי. לאיראנים גם יש 400 טילים מסוגים שונים המכסים את שטח ישראל ואף מגיעים לחלקים מסוימים של אירופה. הטילים האלו נבנו מראש כך שיוכלו לשאת ראשי נפץ גרעיניים. כך שהתמונה ברורה. לפני חמש שנים ואפילו לפני שלוש שנים, איראן לא היתה בתוך מרחב הסף הגרעיני. היום איראן נמצאת בתוך מרחב הסף הגרעיני. לנגד עינינו היא הולכת והופכת למעצמת-סף גרעינית".

גברים צופים בשיגור טיל שיהאב-2 סמוך לקום. איראן הופכת למעצמת־סף גרעינית
גברים צופים בשיגור טיל שיהאב-2 סמוך לקום. איראן הופכת למעצמת־סף גרעינית. צילום: אי–פי

אבל כדי לייצר פצצה גרעינית איראן זקוקה לאורניום המועשר ל-90% ומעלה. כרגע היא עדיין לא שם.

"נכון. אבל אם איראן תשבור את הכלים ותפרוץ אל הגרעין, ביכולתה להעשיר אורניום לרמה של מעל ל-90% בתוך חודשיים-שלושה. גם אם היא לא תרכיב פצצה גרעינית תקנית, בתוך חצי שנה מקבלת ההחלטה יהיו ברשותה לפחות מתקן גרעיני פרימיטיבי אחד - פצצה מלוכלכת".

פצצה או הפצצה

אם כך, אולי כבר מאוחר מדי. האיראנים ניצחו במערכה ואנחנו הפסדנו ועלינו להשלים עם כך שבקרוב לאיראן יהיה נשק גרעיני.

"בשום פנים ואופן לא. אוי ואבוי לנו אם תהיה השלמה אצלנו או אם תהיה השלמה בעולם עם איראן גרעינית. משטר האייתוללות הוא משטר אפוקליפטי-משיחי. הוא קורא תיגר על התרבות המערבית ועל הסדר העולמי. סולם הערכים שלו אחר והאמונות הדתיות שלו אחרות והוא שואף להחיל אותן על כולנו. על כן חובה למנוע מהמשטר הלא קונבנציונלי הזה נשק לא קונבנציונלי. אסור לנו ואסור למערב להשלים עם פצצה גרעינית איראנית. מה שאני אומר לך הוא לא מליצה ולא תעמולה. איראן גרעינית היא איום אמיתי על שלום העולם".

אבל אתה עצמך מספר לי שהאיראנים חצו את מרבית הקווים האדומים. הם חלפו ביעף על פני נקודות האל-חזור. האם כתוצאה מכך אנחנו לא עומדים כבר היום בפני הדילמה האכזרית של פצצה או הפצצה?

"אנחנו עדיין לא שם. אני מקווה שלא נגיע לשם. הקהילה הבינלאומית עדיין יכולה לפעול בתקיפות ובנחישות. ייתכנו גם התפתחויות אחרות. אבל אם השאלה היא פצצה או הפצצה התשובה ברורה: הפצצה".

התשובה ברורה לך אבל לא ברורה לי. שרדנו את המלחמה הקרה. שרדנו גם את ההתגרענות של פקיסטאן וצפון קוריאה. לישראל מיוחסת יכולת אסטרטגית המסוגלת ליצור הרתעה מוחצת אל מול איראן. האם לא יהיה זה נכון לומר שכפי שאירופה חיה בעבר עם הפצצה הסובייטית אנחנו נוכל לחיות בעתיד עם הפצצה השיעית?

"לא ולא ולא. התשובה הראשונה לשאלה שלך היא שאם איראן תהפוך לגרעינית, ארבע-חמש מדינות נוספות במזרח התיכון עלולות להפוך לגרעיניות. סעודיה, מצרים, טורקיה, ירדן ומדינות ערביות נוספות יאמרו שאם לאיראן יש פצצה גם הן זקוקות לפצצה. התוצאה תהיה מזרח תיכון גרעיני. מזרח תיכון גרעיני לא יהיה יציב והוא יגרום לכך שגם העולם לא יהיה יציב. התגרענות של איראן תביא בעקבותיה לכאוס גרעיני.

"התשובה השנייה לשאלה שלך היא שמטרייה גרעינית תאפשר לאיראן להשיג הגמוניה אזורית. כאשר הן ימצאו את עצמן תחת מטרייה כזאת, מדינות המפרץ ישאלו את עצמן את מי הן מעדיפות: את וושינגטון הרחוקה או את טהראן הקרובה. להערכתי הן יבחרו בטהראן הקרובה. איראן גרעינית עלולה להשתלט על מקורות האנרגיה במפרץ הפרסי ועל נתח גדול מאוד מאספקת הנפט בעולם. לכך תהיה משמעות בינלאומית מרחיקת לכת. אבל איראן גרעינית גם תאתגר את ישראל ותגרום לשורה של עימותים קונבנציונליים קשים בגבולותינו. לכך תהיה משמעות חמורה מבחינת מדינת ישראל.

"התשובה השלישית לשאלה שלך היא שיום אחד המשטר האיראני עלול להשתמש ביכולת הגרעינית שלו. אין פירוש הדבר שיום אחרי שתהיה לאיראנים פצצה הם יעלו אותה על מטוס או על טיל ויפילו אותה על עיר במערב. אבל יש סכנה של שימוש בנשק גרעיני באמצעות שליחים. ארגון טרור כלשהו עלול להחדיר פצצה מלוכלכת כלשהי לנמל ניו יורק או נמל לונדון או נמל חיפה. אני גם לא מוציא מכלל אפשרות הפעלה ישירה של נשק גרעיני באמצעות טילים. הסיכון אמנם נמוך אבל הוא קיים. התרחיש הקיצוני הזה אינו בלתי אפשרי".

מתקן הגרעין האיראני בפראצ'ין . איום אמיתי על שלום העולם
מתקן הגרעין האיראני בפראצ'ין . איום אמיתי על שלום העולם. צילום: אי–פי

אבל האיראנים הם רציונליים. שימוש בנשק גרעיני הוא מעשה לא רציונלי. כמו הסובייטים, הם לעולם לא יעשו זאת.

"אדם מערבי המתבונן בשאיפות הפנטסטיות של ההנהגה האיראנית מגחך. 'מה הם חושבים, שהם יאסלמו אותנו?' התשובה המפתיעה היא כן. הם חושבים שהם יאסלמו אותנו. המשטר הנוכחי בטהראן שואף לכך שבסופו של תהליך ארוך העולם המערבי יהפוך למוסלמי. על כן אנחנו צריכים להבין שהרציונליות שלהם שונה לחלוטין מהרציונליות שלנו. המושגים שלהם שונים והשיקולים שלהם שונים. הם אינם דומים בשום פנים ואופן לברית המועצות לשעבר. הם אפילו לא דומים לפקיסטאן או לצפון קוריאה. אם איראן תיהנה ממטרייה גרעינית ומתחושת העוצמה של מעצמה גרעינית אין לדעת כיצד היא תפעל. אי אפשר יהיה להכיל איראן גרעינית ואי אפשר יהיה להשיג יציבות מולה. ההשלכות של איראן גרעינית הן בלתי נסבלות".

גם להפצצה יהיו השלכות בלתי נסבלות. מלחמה אזורית, מלחמה דתית, אלפי הרוגים בעורף.

"מי שחווה מלחמה כמוני לא רוצה מלחמה. מלחמה היא אירוע מאוד לא טוב. אבל השאלה הנשאלת היא מה הברירה. מה החלופה למלחמה. אמרתי לך פעם אחת ואומר לך שנית: אם זה פצצה או הפצצה, מבחינתי זה הפצצה. נכון, יהיה להפצצה מחיר. אסור להמעיט במחיר ואסור להפריז בו. צריך להניח שמדינת ישראל תותקף על ידי טילים איראניים שרבים ייורטו על ידי מערכת החץ. צריך להניח שחיזבאללה ייכנס לעימות ויירה עלינו אלפי רקטות. יהיה גם ירי רקטי מרצועת עזה. הסבירות לכך שסוריה תיכנס למערכה נמוכה אך גם לאפשרות הזאת צריך להיערך. אינני אומר שזה קל. זה לא פשוט. אבל כשאתה מעמיד כל זאת אל מול החלופה של איראן גרעינית אין בכלל התלבטות. עדיף לשלם את המחיר הכבד של מלחמה מאשר לאפשר לאיראן יכולת גרעינית צבאית. מבחינתי זה ברור כשמש".

כמה קורבנות יהיו לנו? מאות? אלפים?

"אני לא יודע להעריך את מספר ההרוגים אבל אני מציע לא להלך על עצמנו אימים. כל הרוג הוא כאב גדול. אבל עלינו להיות ערוכים לשלם את המחיר הנדרש כדי שאיראן לא תהיה גרעינית. שוב: הלוואי שלא נגיע לכך. הלוואי שזה ייעשה בידי אחרים. בעיני האיראנים, ישראל היא רק השטן הקטן וארצות הברית היא השטן הגדול. אבל כפי שאמרתי לך - אם אין אני לי מי לי".

חיזבאללה יכול היום לפגוע בכל נקודה בישראל. מרכזי אוכלוסייה, בסיסי צבא, יעדים אסטרטגיים. התרחיש של מתקפת טילים רבתי לא מדיר שינה מעיניך?

"אני מעריך שחיזבאללה ייכנס למערכה. אבל מלחמת לבנון השנייה לא תחזור על עצמה. הדרך לעצור את ידי הרקטות היא לגבות מהצד השני מחיר אשר יחייב אותו לבקש הפסקת אש. אנחנו יודעים להפיל על חיזבאללה פי 150 חומר נפץ ממה שהוא יודע להפיל עלינו. אנחנו יודעים לעשות זאת באופן הרבה יותר מדויק. אם נותקף מתוך שטח לבנון, ממשלת לבנון תישא באחריות כבדה מאוד".

שועטים קדימה

ענית לי על טענת העורף. אבל מה בדבר הטענה שההפצצה תגרום למלחמת-עד דתית וכי היא תאחד את העם האיראני סביב המשטר. מה בדבר הטענה שדווקא ההפצצה תגרום לפירוק משטר הסנקציות ותאפשר לאיראן לשבור את הכלים ולשעוט בגלוי לגרעין.

"ראשון ראשון ואחרון אחרון. בעניין מלחמת הדת - האם היום המשטר באיראן לא מנהל נגדנו מלחמה דתית? בעניין איחוד העם מאחורי המשטר - אני לא מקבל זאת. אני חושב שפעולה אפילו יכולה לערער את השלטון. להערכתי 70% מהאיראנים ישמחו להיפטר משלטון האייתוללות.

"על העניין של השעטה לגרעין ביום שאחרי ההפצצה, אני רוצה לענות ביתר פירוט. מי שממקד את הדיון בהיבט הטכנולוגי הצר של הבעיה יכול לטעון שכל שיושג הוא דחייה של שנה-שנתיים, לא הרבה יותר. אם אמנם כך, הוא יאמר, 'מה עשינו? מה הרווחנו?' אבל השאלה הרבה יותר רחבה. אחד הגורמים החשובים כאן הוא לשכנע את המשטר האיראני שהמערב נחוש למנוע ממנו יכולת גרעינית. ומה מפגין יותר נחישות מאשר הפעלה של כוח? לכן אסור לנו להסתכל על פעולה צבאית ותוצאותיה רק מבחינה הנדסית. אני רוצה להזכיר לך שבדיוני הקבינט טרם התקיפה הישראלית בעיראק, המומחים טענו שסדאם חוסיין ישיג כור חדש בתוך שנה. הם צדקו הנדסית אבל טעו היסטורית. אם איראן אכן תשבור את הכלים ותנסה בגלוי לייצר נשק גרעיני, היא תמצא את עצמה בעימות חזיתי עם הקהילה הבינלאומית. נשיא ארצות הברית התחייב לכך שאיראן לא תהיה גרעינית. אם איראן תתגרה בו באופן ישיר יהיה לה עניין איתו והיא תיכנס למסלול של התנגשות עם המערב".

אתה מפתיע אותי. ידוע לכל שבעניין האיראני אתה יונה. על פי מקורות לא זרים תרמת תרומה מכרעת לבלימה של מהלכים הרפתקניים מול איראן בשנים האחרונות. גם בתחום האישי אתה מתנגד גדול של אהוד ברק וקרוב למדי לגבי אשכנזי, מאיר דגן ויובל דיסקין. ובכל זאת, מה שאתה אומר לי כעת לא נשמע יוני כלל. האם אתה השתנית או שהמצב האסטרטגי השתנה?

"בכל הנוגע לדיונים חשאיים המתנהלים בחדרים סגורים נמתין לפתיחת הארכיונים. אבל אני יכול לומר לך שבנושא האיראני אני לא יוני ולא נצי. יש לי שלושה עקרונות: אסור שלאיראן תהיה יכולת גרעינית צבאית; אפשר למנוע מאיראן את היכולת הגרעינית הצבאית; האופציה הצבאית מול איראן היא האופציה האחרונה. אני יודע איך מלחמה נראית. אני מכיר את חוויית המלחמה היטב. אני גם יודע שכאשר אתה נכנס למלחמה אתה לא תמיד יודע איך תצא ממנה. על כן אני לא שש להשתמש בכוח. אם אפשר להימנע מפעולה צבאית - מצוין. אם אפשר לעצור את איראן באמצעות לחץ מדיני וכלכלי - עדיף. אם אחרים יעשו את העבודה - אדרבא. אבל אם בסופו של דבר נראה שהפרויקט הגרעיני האיראני שועט קדימה, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בנקודת ההכרעה. בחודשים האחרונים נמצאת איראן בהאצה. 700 ק"ג של אורניום הועשרו בשלושת החודשים האחרונים בלבד. על פי העקרונות שלי, שלא השתנו, ועל פי הערכת המצב שלי העוקבת אחר ההתפתחויות בעיניים פקוחות, אני זז בכיסא. לאחרונה אני זז עוד ועוד אל קצה הכיסא".

אבל האמריקאים איתנו. האמריקאים יצילו אותנו. מדוע לקפוץ בראש?

"בין ארצות הברית לבינינו יש הסכמה על היעד והסכמה על המודיעין ושיתוף פעולה הדוק. אבל יש בינינו מחלוקת על הקו האדום. מבחינת האמריקאים הקו האדום הוא הוראה של חמינאי לייצר פצצה גרעינית. מבחינתנו הקו האדום הוא יכולת איראנית לייצר פצצה גרעינית. בשל שלוש סיבות שונות אנחנו לא מקבלים את הגישה האמריקאית. ראשית, מכיוון שמשתמע ממנה שאיראן יכולה להיות מעצמת-סף אשר כל עוד היא לא מייצרת בפועל פצצות גרעיניות מותר שתהיה לה יכולת לייצר פצצות כאלה. שנית, מכיוון שלהערכתנו אין ודאות בכך שאפשר יהיה ליירט בעוד מועד את ידיעת הזהב על כך שחמינאי נתן הוראה לייצר פצצה. שלישית, יש פער בין תחושת האיום והדחיפות בירושלים לבין תחושת האיום והדחיפות בוושינגטון".

האם העובדה שאנחנו נמצאים בשנת בחירות בארצות הברית משפיעה על מדיניותה של וושינגטון כלפי איראן?

מתקן הגרעין האיראני בתנז
מתקן הגרעין האיראני בתנז. צילום: אי-פי

"אומר לך כיצד האיראנים רואים זאת. האיראנים מעריכים שהמערב רגיש מאוד למחירי נפט ולכן הוא נרתע מלהגיע לעימות איתם. הם מעריכים שבשנת בחירות הרגישות הזאת גבוהה במיוחד בארצות הברית ועל כן לפני נובמבר 2012 לא יקרה להם כלום. לכן האיראנים משוכנעים שבמהלך השנה הזאת הסנקציות יופעלו בזהירות ולא תופעל נגדם אופציה צבאית אמריקאית. הם גם מעריכים שבעיתוי הרגיש הזה ארצות הברית תמנע תקיפה ישראלית. המצב הזה הוא בהחלט טרגי. הוא גורם לכך שהאיראנים לא חשים לחץ של ממש".

אבל הבעיה לא התחילה השנה. המערב מגמגם מול איראן זה עשור.

"אין ספק. אנשי המערב הם אנשי שלום. גם אנחנו הישראלים בכלל זה. אנחנו מאוד מאוד רוצים שלום. על כן, כאשר אנחנו רואים איום אנחנו אומרים בואו נדחה את ההתמודדות איתו. אנחנו שואלים את עצמנו אם הסכנה מיידית ואומרים לא, עדיין לא. וכל מנהיג אומר לעצמו בוא נדחה את ההחלטה לחודש הבא, לשנה הבאה או לקדנציה הבאה. הכי טוב שיטפל בכך המנהיג שיבוא אחרי. התופעה הזאת היא טבעית. הוא חלק מאופן הפעולה של העולם המערבי. אבל לפעמים היא גורמת לפייסנות מהסוג שאותה צ'רצ'יל תיאר. פייסנות של פייסן אשר מוכן להאכיל את התנין עוד ועוד כדי שהתנין יאכל אותו אחרון. אני לא עושה השוואות עם השואה.

"היום יש לנו יכולת להגן על עצמנו ואני לא רואה שום שואה באופק. אבל מבחינת תהליך קבלת ההחלטות של המערב מול המפלצת הנאצית, האנלוגיה תקפה. אני בהחלט רואה דמיון בין החולשה של הדמוקרטיות שוחרות הטוב של שנות ה-30 לבין החולשה של הדמוקרטיות שוחרות הטוב היום. אני מדגיש: אינני משווה בין האיום האיראני לבין השואה. אבל מבחינת תהליך קבלת ההחלטות במערב יש דמיון אמיתי ל-1938. ההדחקה של הבעיה, הדחייה של הבעיה, הניסיון לפייס את הצד השני".

אם כך, אנחנו היום צ'כוסלובקיה.

"אנחנו לא נהיה צ'כוסלובקיה ואנחנו גם לא נהיה צ'מברליין. אין לנו אשליות לגבי היכולת לפייס אידיאולוגיה מהסוג שאנחנו עומדים מולה. אבל באופן עקרוני אנחנו עלולים להגיע לנקודה שבה ההנהגה הישראלית תגיע למסקנה שאף אחד לא עושה שום דבר וצריך לעצור את פרויקט הגרעין האיראני - והדילמה היא באמת פצצה או הפצצה".

בוא נחדד רגע את הנקודה החשובה הזאת. החשש הוא מפני אותה פריצה בת שלושה חודשים שבה איראן תעשיר את האורניום לרמה של 90% ומעלה. החשש הוא שכאשר הפריצה תתרחש ישראל כבר לא תוכל למנוע אותה. לדעתך, קברניט ישראלי המבין שקרב הרגע שבו ישראל תאבד את יכולת המניעה הזאת חייב לתקוף.

"נכון".

דיברת על האנלוגיה ל-1938, אבל אני רואה כאן אנלוגיה דווקא למאי 1967. אבא אבן מתרוצץ בעולם ומתחנן בפני הקהילה הבינלאומית לרסן את נאצר, אבל הקהילה הבינלאומית עומדת מנגד. היא לא משאירה לישראל ברירה אלא להתמודד עם גורלה לבדה.

"במידה מסוימת כן. אתה מבין שהצד השני הולך וסוגר עליך. סוגר מיצרים, מקרב כוחות, נכנס לשטחי כינוס. הוא עוד לא התחיל מלחמה. אבל אתה מבין שאתה לא יכול להמשיך להתקיים כך, מכווץ, עם מערך מילואים מלא מגויס. לכן אין לך ברירה אלא לפתוח במתקפת מנע. ואז, כששואלים מי התחיל את מלחמה ששת הימים, התשובה היא שאנחנו פתחנו במהלך הצבאי אבל נאצר הוא שיזם את המלחמה. אף על פי שאנחנו ירינו את הירייה הראשונה, זו היתה מלחמת ברירה. מן הבחינה הזאת יש הקבלה".

אבל ב-1967 הציבור היה עם ההנהגה. הוא הבין את האיום והתלכד מול האיום. היום האיום נראה מופשט וערטילאי. אם ישראל תפעל, העולם לא יבין זאת וחלק גדול מהציבור הישראלי לא יבין זאת.

"לחברה דמוקרטית יש קושי לצאת למתקפת מנע. הרי איום הטרור של אל-קאעידה עמד לנגד האמריקאים גם בתקופת ממשל קלינטון, אבל כדי לצאת למלחמה הם היו זקוקים לפיגוע הנורא במגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001. גם אצלנו עבר הרבה זמן וניגר הרבה דם עד שעברנו מהגנה להתקפה מול מתקפת הטרור הפלסטינית של 2000-2002. עד שסאת הדם לא גדושה קשה לדמוקרטיה לפעול ולהגיב. היום המצב מורכב עוד יותר כי האיום הרבה יותר חמור אבל הרבה יותר מופשט. אנשים לא רואים את החומר שאני קורא כל בוקר. אם הם היו קוראים אותו הם אולי היו ישנים קצת פחות טוב בלילה אבל היו מבינים בדיוק על מה אני מדבר. אבל מכיוון שזה לא המצב, יש פה בעיה.

"אתה יכול לשבת בחדר ולהגיע למסקנה שהדבר הנכון הוא מתקפת מנע. אבל מתקפת מנע יכולה להצטייר כמלחמת ברירה. אנשים יאמרו: 'למה יזמת? למה אנחנו סופגים טילים ורקטות בגלל שיזמת?' הם לא יראו את מה שמנעת. הם לא יבינו שהיריב איים עליך ואיים למחוק אותך מהמפה וצבר יכולות שיאפשרו לו לעשות זאת. לכן יש פה אתגר לא פשוט. יש פה קושי עצום. אחד האתגרים הגדולים ביותר של מנהיגות במדינה דמוקרטית הוא להוביל עם למהלך שהמשמעות שלו היא לכאורה מלחמת ברירה".

יעלון בביתו. מתקשה לשחק לפי כללי המשחק
יעלון בביתו. מתקשה לשחק לפי כללי המשחק . צילום: ינאי יחיאל

אבל בסוף בסוף, כדי לפעול, ישראל זקוקה לאור ירוק אמריקאי. בעתיד הנראה לעין לא יהיה אור ירוק אמריקאי. כך שכל העניין הזה שבו אנחנו מדברים בשעות האחרונות הוא מדע בדיוני. לא יקום ולא יהיה.

"ארצות הברית אף פעם לא נתנה אור ירוק או אור אדום. אם היא היתה עושה זאת היא היתה לוקחת אחריות - לכאן או לכאן. נכון שבאור הצהוב יש גוונים שונים. האמריקאים יודעים להבהיר אם הצהוב קרוב יותר לאדום או קרוב יותר לירוק. אבל אמר נשיא ארצות הברית, שלישראל הזכות להגן על עצמה בכוחות עצמה. בכך הוא ביטא מדיניות אמריקאית עקבית. כך שבסוף ההחלטה, אם תהיה החלטה, היא החלטה ישראלית עצמאית. החלטה כחול-לבן".

ובכל זאת גם בעולם וגם בארץ לא ממש מאמינים לכם. התחושה היא שישראל קוראת זאב, זאב ומשחקת במשחק מתוחכם של תחזיקו אותי.

"יש דבר אחד שאותו אומר לך באנגלית כיוון שחשוב מאוד שדוברי אנגלית יבינו אותו: We are not bluffing. אנחנו לא מרמים. אם הלחץ המדיני-כלכלי ימצה את עצמו וחלופות אחרות ימצו את עצמן, ואיראן תמשיך לשעוט לעבר הפצצה, זה יחייב החלטות".

יש סכנה שהמשבר האיראני יגיע לשיאו כבר בשנה הקרובה?

"פעם דיברנו על עשור. אחר כך דיברנו על שנים. עכשיו אנחנו מדברים על חודשים. יש פה כמה וכמה שעונים שאותם צריך לקחת בחשבון. השעון הטכנולוגי, השעון של הסנקציות ושעונים אסטרטגיים שונים. יכול להיות שיקרו דברים שיאיצו או יאטו את השעון הטכנולוגי. יכול להיות שפתאום הסנקציות יפעלו. אבל היום אנחנו במצב שמחייב בחינה יום-יום. אני לא מגזים: יום-יום. מבחינתנו, יכולת איראנית לייצר פצצות גרעיניות היא חרב על הצוואר. היום החרב הולכת ומתקרבת אל הצוואר. בשום פנים ואופן ישראל לא תסכים לכך שהחרב תגיע עד הצוואר".

חייתי בהונאה עצמית

בוגי, מה קרה לך? אתה מפאיניק מהקריות, קיבוצניק מגרופית ורביניסט מאוסלו. מדוע פתאום הלכת אל מעבר להררי החושך של הימין?

"השאלה היא לא מה קרה לי, אלא מה קרה למחנה שגדלתי בו. בתנועת העבודה היו יצחק טבנקין, יגאל אלון ויצחק רבין. אפילו רבין, איש אוסלו, מעולם לא היה איש 'שלום עכשיו'. חודש לפני שנרצח דיבר בכנסת על ירושלים מאוחדת לנצח ועל בקעת הירדן בריבונות ישראלית ועל ישות פלסטינית שהיא פחות ממדינה. רבין תמך בתוכנית אלון במובן הרחב והתנגד באופן נחרץ לנסיגה לקווי 67'".

אבל אני שואל עליך. היית אחד משלנו והפכת לאחד משלהם. לא מוזר לך להתעורר בבוקר ולגלות שהפכת לליכודניק?

"אני באמת גדלתי בסביבה מפאיניקית עם עיתון 'דבר' בבית ועם הנוער העובד והלומד וחולצה כחולה וסנדלים וללכת להגשמה בקיבוץ. גם היום אני מאמין שחיי אדם קדושים מאדמה. אם נגיע למנוחה ולנחלה ולשלום על ידי ויתור על חלק מהאדמה - אני בעד. אבל מה שהתברר לי כשהייתי ראש אמ"ן הוא שזה לא המצב. ערכית, פיקוח נפש גובר על אדמה, אבל מעשית, ויתור על אדמה גורם לפיקוח נפש. זו המציאות שאנחנו חיים בה. זו האמת, אכזרית ככל שתהיה".

עברת מהפך אידיאולוגי עמוק. היית יונה, הלכת עם אוסלו ואז לפתע פתאום גילית את קיר הברזל.

"אני באמת חשבתי שהפלסטינים מוכנים להגיע איתנו לפשרה ולשלום. רציתי את תוכנית אלון, אבל האמנתי שעל קווי 67' מתוקנים הפלסטינים יסגרו. בסוף שנות ה-90 הופיעו אצלי סימני שאלה שהלכו והתעצמו. ראיתי שדווקא כאשר אהוד ברק הולך לשלום, ערפאת נערך למלחמה. ההסבר היחידי לכך היה שהפלסטינים לא רצו הסכם ולא רצו שלום ולא היו מוכנים להסתפק במדינה פלסטינית בקווי 67'. אפילו את ההצעה הנדיבה של אולמרט ב-2008 הם דחו. כך שאני פתאום הבנתי שבמשך שנים חייתי בהונאה עצמית. הסכסוך הוא לא על גבולותיה של מדינת ישראל אלא על עצם זכותה להתקיים. כתוצאה מכך, עוד כשהייתי במדים, דפוסי ההצבעה שלי השתנו ובאופן אישי הזדהיתי עם דרכו של הליכוד".

נניח שאתה צודק. נניח שאין שטחים תמורת שלום. אבל יש שטחים תמורת ציונות. שטחים תמורת היכולת שלנו לקיים מדינה יהודית-דמוקרטית שאיננה מאבדת את עצמה לדעת בכיבוש ובהתנחלויות.

"כל עוד אין בצד השני נכונות להכיר בזכותנו להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי - אני לא מוכן לוותר על מילימטר. אני בכלל לא מוכן לדבר על טריטוריה. אחרי ששטחים-תמורת-שלום הפך לשטחים-תמורת-טרור ושטחים-תמורת-רקטות, אני לא מוכן יותר לטמון את ראשי בחול. במציאות של המזרח התיכון מה שצריך הוא קודם כל יציבות. את היציבות משיגים לא באמצעות הסכמים מדומים על המדשאה של הבית הלבן, אלא באמצעות הרתעה. באמצעות נבוט עבה וגזר".

וכך אפשר לחיות גם עוד 20 שנה?

כך אפשר לחיות גם עוד מאה שנים.

אבל אנחנו נרקבים, בוגי. דמוגרפית - אנחנו מאבדים את הרוב היהודי, מדינית - אנחנו מאבדים את העולם ומוסרית - אנחנו מאבדים את עצמנו.

"הטענה הדמוגרפית היא שקרית. בעניין הלגיטימיות המדינית - אני מעדיף לפעול נגד ישות מאיימת מתוך הקווים הנוכחיים. ובעניין המוסרי - כל עוד הפלסטינים אינם מכירים בזכות הקיום של מדינה יהודית, הם התוקפן. הרי הם לא מכירים גם בזכותי לחיות בתל אביב. מבחינתם הכיבוש לא התחיל ב-67', אלא ב-48'. כל מי שטוען אחרת זורה חול בעיניים או מוליך את עצמו שולל".

ומה אתה מציע לעתיד? עוד מאה התנחלויות? מיליון מתנחלים יהודים ביהודה ושומרון?

"הקמת התנחלויות נוספות כרוכה ברגישויות מדיניות ופוליטיות. אבל היום כבר יש 350 אלף מתיישבים ביהודה ושומרון. אם המציאות המדינית לא תשתנה, מספרם בהחלט יכול לעלות למיליון".

אם כך, באיזו מין מציאות נחיה בעוד עשור? מיליון יהודים ביהודה ושומרון, הכיבוש נמשך ושתי האוכלוסיות מעורבות זו בזו?

"לפלסטינים תהיה אוטונומיה ויהיה להם פרלמנט משלהם. המצב הזה הוא מצב שאני יודע לסבול. כל מצב אחר יהיה חסר אחריות מבחינה ביטחונית. אתה רוצה צלפים בירושלים? אתה רוצה רקטות על נמל התעופה בן גוריון? מי שמעמיד אותנו במצב הקשה הזה הם הפלסטינים. אני הייתי מוכן לחלק את הארץ. הם לא מוכנים לחלק את הארץ ולהכיר בזכותי להתקיים כאן באיזשהו גבול. לכן, מכיוון שהם אומרים שזה או הם או אנחנו, אני אומר אנחנו. עד שאשמע את אבו מאזן מדבר על כך שיש עם יהודי בעל זיקה לארץ ישראל ועד שאראה שהילד בן השלוש ברמאללה לומד שלישראל יש זכות קיום - זה המצב".

אם כך, לא יהיה שלום ולא תהיה נסיגה ולא תהיה מדינה פלסטינית. לא יהיה פתרון שתי מדינות.

"במצב הנוכחי המלה פתרון היא מלה גסה. אחת הבעיות הגדולות שלנו היא שהפכנו לפתרוניסטים והפכנו לעכשוויסטים ואנחנו מצפים לפתרון עכשיו. אנחנו מאמינים שאנחנו כל יכולים ושביכולתנו למצוא פתרון לבעיה הזאת שכל כך מייסרת אותנו. אבל אני מאמין שאדם צריך להיות יותר צנוע. מה שצריך הוא לא לחפש פתרון אלא לחפש דרך. יש בעיות בחיים שאין להן פתרון. הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא כרגע בעיה ללא פתרון. מי שמציע פתרון עכשיו כזה או אחר לא מציע פתרון אמיתי אלא מציע אשליית-שווא. עגל זהב. הונאה עצמית".

בוגי, אני מבין את מה שאתה אומר אבל עם מה שאתה אומר אי אפשר לחיות. כל מה שאתה מציע לי הוא חומה, קיר ברזל, עמדה נחושה. אין שום תקווה בדבריך. שום מרחב. שום תנועה אל איזשהו אופק.

"אני דווקא אופטימי מאוד. אני רואה איפה היו סבא וסבתא שלי ואיפה היו הורי ואיפה אני ואיפה ילדי - ואני רואה שהזמן לא פועל לרעתנו. הזמן פועל לטובת מי שיודע לנצל אותו. זה הסוד של הציונות. וכשהאתוס שלנו הוא אתוס של בנייה והאתוס של הצד השני הוא אתוס של הריסה - האתוס שלנו ינצח. אבל מה שצריך להשתחרר ממנו הוא הפתרוניזם והעכשוויזם וההאשמה העצמית. צריך להשתחרר מהמחשבה הגורסת שאם אתן לאויב ואם ארצה את האויב, האויב ייתן לי שקט. המחשבה הזאת היא מחשבה אשכנזית. היא לא מחוברת למציאות של המזרח התיכון".

יפה. אבל אתה וחבריך לממשלה כל כך מחוברים למציאות של המזרח התיכון עד שגרמתם למשבר אסטרטגי ביחסים עם טורקיה.

"שינוי המגמה במדיניות הטורקית כלפינו החל כבר ב-2004. הוא לא נובע ממעשים שלנו אלא מהחלטה של רג'פ טייפ ארדואן להפוך אט-אט את הרפובליקה החילונית של אתאטורק למעצמה מוסלמית. פרופ' ברנרד לואיס, למשל, העריך שבתוך עשור או שניים איראן תהיה כטורקיה וטורקיה תהיה כאיראן. ובדאבוס, הרבה לפני שהממשלה הזאת נבחרה, ארדואן התנפל בפראות על לא אחר מאשר שמעון פרס. כך שמספיק עם האשמה העצמית. לא בכל דבר רע שמתרחש אנחנו אשמים.

"ידו של ארדואן היתה במרמרה. אנחנו יודעים זאת. ובכל זאת, אחרי אירועי המשט ניסינו להחזיר את היחסים לתקנם והיינו מוכנים להביע צער על כך שאנשים נהרגו. ארדואן לא היה מעוניין בכך, אלא רצה לעשות הון פוליטי אזורי באמצעות ההכנעה של היהודים. לכך לא הסכמנו ולא היינו צריכים להסכים".

אבל סך הכל היה מדובר בהתנצלות. במדיניות, אל תהיה צודק, תהיה חכם.

"אתה מחזיר אותי אל האשכנזים. האשכנזים נוטים לזלזל בעניין של כבוד. הם לא מבינים שבמזרח התיכון כבוד הוא נכס אסטרטגי. מי שרוצה לחיות בשקט יחסי באזור הזה חייב לשדר עוצמה והרתעה ולעמוד על כבודו".

המשטר בדמשק מבין את העניין הזה היטב ומגן על כבודו באמצעות הרג של אלפי אזרחים חפים מפשע. אתה לא מודאג מפני האפשרות שהכאוס בסוריה יגרום לכך שנשק כימי יזלוג מתוכה?

"נכון לעכשיו אנחנו רואים שליטה טובה של הסורים במאגרים של הנשק הכימי. אבל כל מי שעיניו בראשו צריך להיערך לבאות. יש היערכות בינלאומית בעניין הזה. יש התמקדות של מדינות המערב בכל הנוגע לאבטחה של מאגרי הנשק הכימי בסוריה".

ברשותך, לקראת סיום, נעבור לכמה שמחות אישיות. מדוע אתה כל כך מתעב את אהוד ברק?

"כשאתה חי במערכת צבאית אתה חי בתוך אתיקה מסוימת. יש ערכים, יש קודים, יש הערכה, גם כאשר אין הסכמה. כשאתה רואה שאדם מסוים מתרחק מהערכים האלה נוצר משבר ונוצרת אכזבה. האכזבה היא אכזבה ערכית".

כרגע אנחנו חווים משבר ערכי חמור הבא לידי ביטוי בפרשת הרפז. איפה אתה עומד בפרשה החמורה הזאת?

"קשה לי לקרוא את מה שמתפרסם. מה שמתפרסם דורש הסברים משתי הלשכות ומשני האנשים שעמדו בראש שתי הלשכות. ברור שמה שלא היה בפרשה הזאת הוא מבוגר אחראי. כעת חייבים לסיים את תהליך הבירור במהירות אם בהשלמת דוח המבקר ואם בחקירה פלילית. לו אני הייתי שר הביטחון הייתי מטפל בפצע כשהיה קטן ולא הייתי נותן לו להתפתח למורסה מוגלתית הגורמת נזק לממשל ולצבא וביטחון המדינה".

אבל אתה לא שר הביטחון אלא מעין שר בלי תיק משודרג. יאיר לפיד טוען שבכך יש סוג מסוים של שחיתות.

"בפוליטיקה הישראלית יש תופעה של אבירים על סוס לבן. ד"ש, שינוי, מרכז, קדימה. האבירים האלה מופיעים כמו גחליליות ונעלמים. למה? כי אין להם עמוד שידרה אידיאולוגי אלא רק רטוריקה שמייצרת תקווה לבנה של אביר לבן על סוס לבן. לצערי יש שוטים הנוהים אחר האבירים הלבנים הללו.

"אני בהחלט מברך את כל מי שמוכן לטבול את ידיו במים הקרים של הפוליטיקה. באמת. אבל נראה לי קצת יומרני להופיע בטלוויזיה ולכתוב טורים בעיתון ולחשוב שאתה יכול להיות ראש ממשלה. קצת צניעות, קצת אחריות. תעבוד קודם כל כחבר כנסת, אחר כך תהיה שר, תוכיח שאתה יודע לנהל מערכת. תעסוק בשאלות של חיים ומוות כמו אלה שאני עסקתי בהן 37 שנים. המחשבה שאתה יכול לעבור מהתקשורת לראשות המדינה נראית לי מעט ילדותית".

אבל אתה סובל מבעיה הפוכה. אתה נוקשה, אתה חמור סבר. יש תחושה שלא נוח לך בטלוויזיה ולא נוח לך על הבמה, ולא נוח לך בזירה הציבורית.

"אחד הדברים שמעיקים עלי זה השקר. בתקשורת יש הרבה שקר. מציגים מצג שהוא לרוב לא אמיתי. אפשר לשווק לאסקימואים קרח ואפשר לשווק לישראלים תנועות פוליטיות שחולפות עם הרוח. אפשר לעבוד על חלק מהאנשים חלק מהזמן - והתקשורת עושה את זה לגמרי לא רע. בעולם השקר הזה אני לא חי טוב. זה לא שאני תמים, אני ממש לא תמים. אני במשחק ואני נאלץ לשחק על פי כללי המשחק. אבל יכול להיות שרואים עלי שזה קשה לי".

והמטרה היא לנצח במשחק? להיות לראש ממשלה?

"אחד הדברים היפים בליכוד הוא שכשיש מנהיג מגבים אותו ולא חותרים תחתיו. אבל בעוד הרבה זמן, אחרי שיזרמו עוד הרבה מים בירדן ובנימין נתניהו יחליט שהוא לא רוצה עוד לעמוד בראש התנועה והמדינה - נהיה במצב אחר. אני בהחלט רואה את עצמי מתמודד על ההנהגה. גם על ראשות הממשלה". *

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ארי שביט שוב מצא לו אילן קטן להתלות עליו במירוץ לקראת המלחמה הנוראה באירן שהוא לא יכול בלעדיה. משה (בוגי) יעלון שגם בנושא המשט לעזה איש לא שאל לדעתו - מביע באמצעות ארי שביט דעתו המופרכת שטוב לנו מלחמה וקורבנותיה על פני נשק גרעיני לאירן. לכולו עלמא ברור שמלחמה לא תמנע פיתוח הנשק הגרעיני - לכל היותר תעכב פיתוחו בשנה או שנתיים. בינתיים תהיה לנו מלחמה נהדרת עם כמה מאות או כמה אלפי חללים. ואולי בלי או עם נשק גרעיני - כשביבי ירשה - בוגי יהיה לראש ממשלה. אם תשאר לנו עד אז מדינה.  (לת) טובה מלחמה גרועה משלום
  • 14:32
  • 15.06.12

  •   מר בודי ואדון ברק ונתניהו אומרים שהמלחמה היא האופציה האחרונה. ובכן, אנחנו עדיין מצפים שהרשות הציונית, או לפחות הכתב המשת"פ יציע פירוז המזה"ת מנשק גרעיני. זה לא יקרה, כי העיוורון הוא חלק בלתי נפרד מהראצינול "המערבי" עליו מדבר הרפתן. איראן הציעה עשרות פעמים פירוז המזה"ת מנשק גרעיני, אבל ישראל מעדיפה מלחמה אמריקאית-איראנית עם קורבנות עד אין סוף מוויתר על השאיפות ההגמוניות  (לת) נחיה וניראה או נמות ולא ניראה...
    • 20:27
    • 16.06.12

  •   ידידי הידען הגדול-נראה לך שמכה על אירן תעכב רק את פיתוח הגרעין רק בשנתיים? DAN
    • 21:08
    • 16.06.12

    נראה לך שארה"ב וישראל ואולי גם אירופה יתנו סיכוי לאירנים להתחיל מחדש אחרי השמדת המתקנים שלהם?? הרי אחרי כל ניסיון קלוש להתחיל מחדש תבוא מכה נוספת עד שהפאנטים האיסלמיסתים יבינו שהסיפור נגמר. לצערנו אנו לא חיים בשוויץ או שבדיה. אלא בהארלם של העולם או איסט אל איי. גם באירופה של שנות ה30 חשבו שאפשר לוותר ולהתפייס עם האידיאולוגיה הרדיקלית של הנאציזם. אולי הפעם לא ניתן להיסטוריה לחזור על עצמה

  •   אף אחד לא שש למלחמה, איתך בוגי כל הדרך ישר כוח!  (לת) דן
    • 10:37
    • 17.06.12

  •   מי אמר מוטי לוי ראשל"צ
    • 12:18
    • 17.06.12

    מי אמר שמישרת שר או רמטכ"ל מגינה עליך מטמטום ודביליות?
    בוגי יעלון לא צריך לדאוג, הוא ישב ב"בור" המוגן כאשר האזרחים יתרוצצו ברחובות כמו ג'וקים מסוממים.

  •   למקרה שהתקשורת לא דאגה ליידע אתכם - לאירן יש המון אוייבים מבית. התקפה על אירן, החלשתה והסטת האש שלה כנגד צבא/ות מיומן תאפשר לגורמים שונים לפעול. ממש נובלה ושמה - טיפשות בשם "שמאל". ליבי יוצא אליכם, אחיי. השיעים הם רק 40% אירן, כפי שהתקשורת מקפידה לחדד אתכם עם עובדות.  (לת) יוסי
    • 18:01
    • 17.06.12

02 הפרה גועה ברפת לבוגי היא נמשכת .חזור לרפת בוגי תודה  (לת) משה א
  • 17:18
  • 16.06.12

  •   לשמאל אין חוש של אחריות. לכן אף אחד לא סומך עליכם יותר.  (לת) גוגו
    • 19:20
    • 16.06.12

  •   השמאל הקים את המדינה-כאשר הימין הדביק כרוזים על עמודי חשמל בלילות  (לת) קתו הזקן
    • 20:40
    • 16.06.12

  •   משה א -תת רמה.  (לת) בני
    • 21:19
    • 16.06.12

  •   קתו הזקן, אתה אולי מדביק לעצמך אווטר של חתול, אבל אתה עושה לשמאל שירות דוב. הרי בכתבות אחרות בסופה"ש הבעת דברי אפולוגטיקה איסלאמית ("כמו כל דת אחרת"), וכלל לא בטוח שזו האפולוגטיקה לה נזקק השמאל הישראלי בימינו.  (לת) אחד העמך
    • 21:33
    • 16.06.12

  •   במקרה איראן מלחמה לא תפתור דבר הנזק יעלה על התועלת  (לת) משה א
    • 04:59
    • 17.06.12

  •   "השמאל" של קום המדינה היה יותר ימני מהליכוד של היום. אחרי שה"שמאל" של ימינו הביא לאלפי קורבנות אצלנו ועוד יותר מכפליים בצד השני ולא טרח לרגע לעצור לחשבון נפש - כל מה שנשאר לכל ישראלי שפוי הוא תעוב עמוק ומרירות ל"שמאל" שמכר את כל מה שהיה יכול בשביל חזון של דם ולהבות. בוז לכם, "מעצבי המציאות". אתם מגנים את הימיןעל לוחמנות אבל המציאות בעשורים האחרונים היא שאתם אנשי הדמים, אתם המוליכים באף אל הגרדום. דמם של תינוקות ונשים וילדים וזקנים שטף כנהר ואף שריר לא זע בפניכם הנחושות לעוד "שלום", לא נסדק קולכם. אם יש גיהינום בעולם הבא, ואני מתפלל שיש, קניתם לכם חלקה מרווחת בו.  (לת) הצחקתני
    • 20:13
    • 19.06.12

  •   השמאל שהקים את המדינה היה ימין היום לו היה חי  (לת) אוהד ג
    • 16:08
    • 24.06.12

03 לא , הם לא רוצים לאסלם אותנו . מנין הוא לקח את זה ???  (לת) טעות בסיסית
  • 17:33
  • 16.06.12

  •   הוא היה ראש אמן ושר לעניינים אסטרטגיים שקורא מדי יום ערימות של חומרים וניתוחים  (לת) ואת/ה ?
    • 10:11
    • 17.06.12

  •   לא לאסלם וגם לא להפוך אותנו לציוניסטים - מדינות משיחיסטיות הן מדינות מסוכנות, ולכן אסור שיהיה להן נשק גרעיני, גם תנועות שחושבות שספר דת מקנה לאנשים פריווילגיה על אחרים  (לת) אבג
    • 12:00
    • 25.06.12

04 חי בסרט. שייקח את עיתונאי החצר של ברק ואת שאר הפירומנים למיקרונזיה ושיצאו משם למלחמה עם מי שבא להם.  (לת) ארתור
  • 17:34
  • 16.06.12

05 גיבור גדול של מלחמות עם ילדים של אנשים אחרים. הבת שלו לא שירתה בצה"ל  (לת) צפורה דרור
  • 17:38
  • 16.06.12

  •   הטיפשות שלך מפתיעה אפילו את מקורביך המשפחה הלוחמת
    • 19:41
    • 16.06.12

    בוגי לוחם רב נסיון . האיש מגלם בקורות חייו את ההתיישבות הלוחמת במלוא מובן המילה.
    אז הבת שלו לא שירתה בצה"ל, ולהוא יש בן הומוסקסואל, וההוא הבן שלו ירד מהארץ, ולהוא יש נכד אוטיסט- נו אז מה ? ממתי ההורים = הילדים או ההיפך ?

    האיש נלחם בעצמו למען המדינה הזו במשך למעלה משלושים שנים. האם את באמת מספיק טיפשה כדי לחשוב שהוא שולח מישהו אחר להילחם במקומו ? או שכל מטרתך היא לעשת לו דה לגיטמציה בשירות האיסלאם ?

  •   ממש נכון  (לת) אדם
    • 20:23
    • 16.06.12

  •   אני לא בטוח שהטיעון הזה מתאים למי שהיה בעצמו קצין לוחם במשך שנים אמנון, חיפה
    • 20:46
    • 16.06.12

    הטיעון הזה יכול היה להתאים נגד ליברמן, למשל. אבל לא נגד בוגי יעלון.

  •   למה דה-לגיטימציה בשירות האיסלאם ולא בשירות התבונה?  (לת) עוד טיפש אחד
    • 10:31
    • 17.06.12

  •   הטיעון מתאים למי שלא יאבד אף אדם קרוב אליו לאבד קרוב קשה מליפול בעצמך
    • 11:50
    • 17.06.12

    העובדה שיעלון "היה בעצמו קצין לוחם במשך שנים" לא משנה את העובדה שבמעמדו העכשווי נמוך-עד-קלוש הסיכוי שמישהו מהקרובים אליו ביותר - עצמו ובשרו - ייפגעו יחד עם הקורבנות הכבדים שמלחמה עם איראן (חס ושלום!) תגבה מהעורף הישראלי (לא ממצבת הלוחמים; מהעורף, אמנון מחיפה).


    ואילמלא ההתבטאות של ארי שביט על יעלון כביכול הוא "לא חוסך במילים כדי להסביר עד כמה הוא מכיר את מוראות המלחמה ואינו שש אליה" היתה נוגעת לכל אזרח ותושב וזר שאיתרע מזלם להיות בטווח הפגיעה כאן - ולא התמזל מזלם, כבני משפחתו של יעלון, ל'כטיס כניסה' למתקנים מוגנים על חשבון כולנו - אפשר היה לצחוק מהבדיחה. למרבה הצער - הצחוק הוא על חשבוננו-אנו, והוא מר. מאוד

    מה נגיד. אף אחד מהחונטה השלטת ומעיתונאי-החצר שלה "אינו שש למלחמה". שוחרי שלום כולם

  •   גם לשאר הציבור יש מקלטים  (לת) אריק
    • 12:13
    • 26.06.12

06 לפעמים האמת היא פשוטה וכואבת נועם
  • 17:46
  • 16.06.12

השר יעלון מציג לנו את המציאות ללא כחל ושרק . שנדע את הדילמות ושנבין את המחיר . כך פוליטיקאים צריכים להציג לציבור את האמת . כפשוטה.

  •   אני לא מבין את הלחץ מהגרעין - כבר היום יש להם נשק ביולוגי מסוכן פי כמה אסף
    • 23:24
    • 16.06.12

    את אותו נשק ביולוגי הם יכולים לשים בכל עיר בעולם בדיוק לפי הסצנריו שבוגי מתאר, והם לא עשו זאת. אז מה הפחד הגדול מגרעין?!
    יש לציין שנשק ביולוגי כמו אנתרקס גורר אחריו נזק גדול משמעותי מפצצה גרעינית.

  •   לאסף, אתה לא מבין שיש לנו מנהיגים שאוהבים מלחמות?ראה איך הם מדברים ותבין.ימציאו סיבות מתחת לאדמה כדי לפתוח במלחמה  (לת) אבי
    • 21:52
    • 25.06.12

07 שיחה מלאת חוכמה בין שני אנשים חכמים אורי
  • 17:51
  • 16.06.12

כיף שדווקא בהארץ זה מתפרסם

08 בין מלחמה על בטוח לבין נשק גרעיני אולי אני מעדיף נשק גרעיני אולי. מלחמה עם אירן יכולה להמשך גם 10 שנים ומה יקרה כאן בינתיים ? טיל או שנים ליום על מרכזי אוכלוסיה, הרס הכלכלה אבטלה המונית בריחת הון והגירה של אוכלוסיה חזקה טילים מאירן זה לא קטיושות. טיל של טונה מוריד כמה בניינים.
  • 17:57
  • 16.06.12

אם בוגי היה מנהיג אמריקאי בשנות ה -50 של המאה העשרים היה בוודאי מתחיל מלחמה עם ברית המועצות למנוע ממנה נשק גרעיני
אכן האיראנים הזויים ומשיחיים. האם מישהו מכיר כאלה במחננו ?

  •   אתה אמנון, חיפה
    • 20:48
    • 16.06.12

    מצחיק שאתה ודומיך שלא קראו מעולם ידיעה מודיענית ומבינית מעט מאוד במזרח התיכון יודעים כל-כך טוב שאיראן בכלל לא מסוכנת ובעצם רק ממשלת ישראל היא המסוכנת, והיא משקרת לכם. אתם כמו ילדים קטנים שיודעים רק להאשים את אבא ואמא בהכל, ובכלל לא מבינים את האילוצים שלהם כשהם עומדים מול העולם האמיתי.

09 הפצצת איראן תחולל מלחמת 100 שנים באזור נו איש מרכז ימין
  • 17:57
  • 16.06.12

קימת בורות ישראלית בכל הקשור לעוצמה הכלכלית והטכנולוגית של איראן , וכן של הלאומנות של איראן . הפצצת אתרי הגרעין באיראן לא תחסל את פרויקט הגרעין שם , אך תגרום למלחמה נוראית במזרח התיכון . עיקר התגובה תהיה נגד ישראל אך מדינות המיפרץ ומדינות פרו מערביות נוספות עלולות להיפגע . לשלטון האייתולות לא אכפת להילחם עשרות שנים והעם האיראני נכון לעכשיו הולך אחרי ממשלתו .

  •   מלחמת 100 שנים? איזה בטחון עצמי אמנון, חיפה
    • 20:49
    • 16.06.12

    יפה שאתה יודע לנבא את העתיד בכזו ודאות. כדרכה של תעמולה, הטענה שלך לא מבוססת על הכרת המזרח התיכון או ההיסטוריה בכלל. זו דמגוגיה של הפחדה שיוצאת מפה של שקרן אינטרסנט (שלא לאמר תעמולן של המודיעין האיראני), במטרה להיכנס לאוזניים של בורים פחדנים.

  •   עם המשטר האיראני הנוכחי המלחמה תתרחש בכל מקרה. קיימות מספר אפשרויות : א) מלחמה מול איראן גרעינית ב) מלחמה מול איראן לא גרעינית ג) האייטולות נופלות ואיראן פונה לדמוקרטיה. לצערנו הסיכוי לאפשרות ג נראה כרגע רחוק וקלוש. ועל רקע "הצלחת הדמוקרטיה" בשאר העולם האיסלאמי עלינו לבחור בין אפשרות א לאפשרות ב. בוגי מציג זאת באופן בהיר מאד. הגיע הזמן שהציבור האזרחי בישראל יתחיל להערך למלחמה. במקום להתעסק בשטויות.  (לת) אא
    • 20:52
    • 16.06.12

  •   השאלה הפשוטה היא מדוע אירן חותרת לנשק גרעיני DAN
    • 21:15
    • 16.06.12

    התשובה פשוטה כי זה נשק להשמדה המונית כי זה נותן יתרון אדיר למדינה איסלמיסטית קיצונית ששאיפתה להפיץ את האיסלם החל בזה שתחסל את הישות הציונית וכלה בזה שמניו יורק ועד לוס אנגלס איסלם תהיה הדת השולטת.

  •   אירן מעולם לא תקפה מדינה אחרת, אבל אוחזת מבאגרי הנפט הגדולים בעולם ומסביבה מדינות מתגרענות כולל עיראק שכיום אמריקאית אבל לא ברור העתיד. השימוש בציונות הוא הסוואה והטעיה מהטעם שהתקשורת מוטה כלפי היהודים ולכן זה מעורר גלים. ההנהגה באין אינה חובבת ציון אבל אין לה אינטרס להסתבך במלחמה עם ישראל בטח שלא להפעיל גרעין בשביל חיזבאללה או שטויות מהסוג שמשמיעים לנייטיב בישראל בכדי לקבל תקציבי ביטחון.  (לת) אריק
    • 08:48
    • 17.06.12

  •   הכלכלה האיראנית לא מספיקה להאכיל את כל הפיות במדינתם המדרדרת  (לת) צריך רק לשרוף את בארות הנפט והם יקרסו
    • 10:14
    • 17.06.12

10 עדיף שימותו מליון איש מאשר מליון ומאה איש  (לת) אחמד
  • 17:59
  • 16.06.12

11 always liked Yaalon lili
  • 17:59
  • 16.06.12

a man of integrity, who can face reality with courage and is not pushing himself to the throne.

  •   אז, יועיל נא "דון קישוט" זה, בוגי, ויקח את נשקו על כתפו וילך להילחם לבד באהמדינג'ד ובחמינאי. בהצלחה!  (לת) אנחנו לא רוצים מלחמת הרס וחורבן והבערת כל המזרח התיכון לעשרות שנים ואפילו לא לעשרה ימים
    • 21:31
    • 16.06.12

12 האיום הגרעיני האירני נסבל, ספין של הצבא ורוהמ  (לת) אריק
  • 18:00
  • 16.06.12

13 מדבריו אני מבין עדיף שימותו מליון איש מאשר אחמד
  • 18:06
  • 16.06.12

שיהיה לאירן פצצה גרעינית דברים כאלה מראה לנו איזה אנשים שמיצגים אותנו בכנסת .אנשים שוחרי מלחמות והרס אנשים כאלה כמו פוגי צריכים שישבו בבית אין להם מה לישות בפוליטקה פשטו רגל והגיע הזמן שיכחו חופשה

  •   אתה חי בהיספמיה. אין פוליטיקאים מסוג אחר. זאת הבעיה. העם - אם יש דבר כזה, צריך להתעורר ולערוף לכל הפוליטיקאים את ה....  (לת) דייוויד
    • 22:33
    • 16.06.12

14 בציור הוא מזכיר את צ'רצ'יל... מעניין אם זה במקרה  (לת) גיא
  • 18:11
  • 16.06.12

15 בוגי הוא גולם מהלך  (לת) עופר
  • 18:14
  • 16.06.12

16 הכתבה הזאת הוציאה אותי עם מסקנה אחת: ד
  • 18:17
  • 16.06.12

אהוד ברק באמת לא נורמלי.

17 דר' סטריינגלאב' מפלרטט עם עצמו. מי מהם יותר מסוכן לישראל?  (לת) הגזע הארי
  • 18:20
  • 16.06.12

18 מהו הדבר הכי קל ? -לרמות את עצמך ( דמוקריטוס ) . בוגי צודק !!  (לת) שר ההיסטוריה
  • 18:33
  • 16.06.12

19 יעלון מציג את המציאות באופן בהיר, מפוכח, ונטול אשליות. ניגוד מושלם למראיין והעיתון ששלח אותו. השאלה הקנטרנית על כך "שהרסנו את הקשר עם ארדואן"... היא רק דוגמא קטנה לחוסר ראיית המציאות של החבורה הזה.  (לת) אא
  • 18:35
  • 16.06.12

20 יאללה יאללה ליברמן אודרוב אודרוב על אירן.ואיזו תמונה מכוערת בחרתם לבוגי  (לת) יוסלה שוחמכר
  • 18:36
  • 16.06.12

21 איני סומך על איש כמו יעלון. הוא חסר כל יכולת להבין את מה שהוא מחליט עליו רונן
  • 18:40
  • 16.06.12

כאשר יעלון היה מפקד אוג' 162 במלחמת לבנון הראשונה. הוא החליט לאת לקרב מתוך ידיעה שהוא מוגבל. הוא בחר לפרוק נגמ"שי דלק ומים ולעלות עליהם לוחמים.
מחיר החלטתו היו מספר לא מבוטל של הרוגים.
היום הוא מציע משהו דומה. בו נתקוף את אירן . אין לנו מושג מה יתרחש אך אנו נדחה את היכולת האירנית.
השאלה כמה אזרחים יפגעו כתוצאה מהחלטות אומללות אלו.
פה כבר לא מדובר בלוחמים.

22 שווה את זה? בסיסי
  • 18:45
  • 16.06.12

תשובותיו של בוגי הן מאד לענין. השאלה הגדולה היא האם מה שיצרנו פה, בפנים, מצדיק את הקורבנות של מלחמה עם איראן. לא ולא. מאחר והוא מזכיר את האשכנזים, אז יצויין שהאשכנזים מתקשים מאד לחיות עם הכבוד המזרחי , הן עם זה הפנימי והן עם זה החיצוני. עלינו למשוך את הזמן כמה שניתן, לאפשר לצעירים שרוצים בכך לעזוב, ולמבוגרים להגיע בשקט לגיל הזיקנה, וזהו. יש למנוע מלחמה עם איראן בכל מחיר.

23 גם המשטר שלנו ״אפוקליפטי ומשיחי״ רון
  • 19:05
  • 16.06.12

ודברי יעלון מוכיחים זאת

  •   איך בדיוק הם מוכיחים את זה? אנא פרט. לי הם נשמעים ממש מפוכחים. ערן
    • 09:50
    • 17.06.12

    אני מוצא הרבה חוכמה במה שיעלון אומר, ואני עשיתי בדיוק את אותו מסלול כמוהו:

    הנוער העובד, "מחנה השלום", אשליות אוסלו, צפיה מהצד איך מנסים (ומצליחים) להפוך את רבין ז"ל למן יריב אופנהיימר עם סיגריה למרות שלא היו דברים מעולם, כשלון אוסלו, כשלון ההתנתקות, עליית החיזבאללה אחרי הנסיגה מלבנון ועשרות אלפי טילים שמאיימים על ישראל מכל עבר.

    יעלון אומר שחור על גבי לבן: "אני מוכן לוותר על שטחים אם זה יביא שלום, אבל המציאות מוכיחה שזה מביא מלחמה".

    יכול להיות שהוא טועה, למרות שכל הדוגמאות ההיסטוריות (כולל מצרים, למי שעדיין לא התעדכן) מוכיחות את ההיפך, אבל משיחי?

    כיוון שהוא מעריך בצורה שונה את תגובת הצד השני הוא משיחי כמו אחמדיניג'ד???

    עצם האמירה הזאת מראה שאין ערך למילים שאתה משחרר, למעט קישוט לאידיאולוגיה המוכנה-מראש ללא קשר לעובדות.

  •   רק הבהרה - לא עשיתי אותו מסלול צבאי כמוהו :)  (לת) ערן
    • 10:35
    • 17.06.12

24 ניכרים דברי אמת.  (לת) אינפיניטי
  • 19:13
  • 16.06.12

25 עזבתי לעשרים שנה והנה אתם נהפכתם לימנים קיצוניים,...... היורד
  • 19:14
  • 16.06.12

אני יודע שאין הרבה אהבה בארץ לפרס ,אני תמיד למדתי להקשיב לאנשים מבוגרים ממני ,ואני אצטט אותו"במלחמה עושים הרבה טעויות אבל הטעות הגדולה ביותר היא לצאת למלחמה"מעט מאוד מלחמות היו מוצדקות מבחינה מוסרית כלפי העם היוצא למלחמה ,והדוגמה האידיאלית המלחמה של בוש בעירק,

26 He's correct. 100% Itamar Bernstein
  • 19:14
  • 16.06.12

Read "Wreckful's Run."

27 בוגי מנהיג מפוכח וישר - למרבית הצער , מסקנותיו נכונות והוא מנתח כראוי את העובדות והמציאות המורכבת, בה נתונה ישראל. מסימה לחלוטין (שוב למרבית הצער והאסון הפוטנציאלי )עם הניתןח והדעות של יעלון. עדיף למנוע מצב בלתי נסבל ומסוכן ביותר של אירן גרעינית ,במחיר של עימות צבאי קצר ( ואל תנסו להלך עלינו אימים עם מלחמה של שנים ! ) שיעצור את התגרענות אירן בשלב מתקדם ובלתי נסבל לישרל !  (לת) שימרית שומרון
  • 19:18
  • 16.06.12

28 כל הכבוד ! חד וברור. אותי הוא שיכנע,ראוי למשרת שר הביטחון.  (לת) dan
  • 19:19
  • 16.06.12

29 "אחד הדברים שמעיקים עלי זה השקר. בתקשורת יש הרבה שקר. מציגים מצג שהוא לרוב לא אמיתי. אלון
  • 19:21
  • 16.06.12

סוף סוף מישהו אומר את מה שכולם יודעים.

30 כאיש שמאל מרכז,מסכים איתו שכעת אין עם מי לעשות שלום,וחזרה לגבולות 67 לא תספק את הצד השני,גם לא חזרה לגבולות 48.  (לת) מורן
  • 19:27
  • 16.06.12

31 בוגי איתי הלילה איש אחר
  • 19:28
  • 16.06.12

זן אחר של פוליטיקאים משכמו ומעלה דבוה מכל עם הפוליטיקאים הסרוחים

32 איש חכם ערכי ומנוסה . עצמאות מחשבתית
  • 19:35
  • 16.06.12

דרך ארוכה קצרה - ספר מעניין מאוד שפתוח צוהר נרחב יותר לעולמו הפנימי של איש רב מעשים עד כה. אני שמח שאנשים כמוהו נמצאים בליכוד.
לא ברור לי על מה המשטמה כנגד ברק, זה מציק כי אני מאוד מעריך את בוגי אבל מצד שני גם ברק נראה לי פיקח וחד.
אני מקווה שהנהגה לאומית בראשות נתניהו, ברק, מופז , יעלון , סער, יחימוביץ', תוכל להתעלות לגודל השעה ולחסל את האיום האיסלאמי באיבו.


ימים יודו למי שיסכל את תוכנית האטום של האיסלאם הפוליטי.

גם כשבגין סיכל את הכור של סאדאם חשבו שהוא טועה.

בוגי נראה לי כמנהיג איכותי לשנים ארוכות.
מצד אחד ערכי , ציוני, ההתיישבות העובדת והאמיצה - ומהצד השני עצמאי מחשבתית, סולד מכפייה דתית מונופוליסטית פסולה כדוגמת הדרת נשים.
בקיצור ציוני חילוני ברמות הגבוהות ביותר ואני תומך במנהיגים כאלה.
הראיון כשלעצמו מלמד על ימים קשים שנכונים לנו בשנה זו. הלוואי שמעז יצא מתוק.
נ.ב
האיש רואה למרחוק- כל "הפרשנים" הופתעו מעליית החמאס- בוגי לא.

33 יעלון דוגמא לאיש שמאל חושב ,מכיר במציאות מבין שטעה ומגיב בהתאם.כל הכבוד.  (לת) בני
  • 19:35
  • 16.06.12

34 אדם שהעביר את רוב שנותיו במערכת צבאית, שגיא
  • 19:38
  • 16.06.12

רואה את העולם דרך כוונת הרובה. לא בטוח שהייתי רוצה לאמץ השקפת עולם שמפתח אדם מהסוג הזה, לא משנה עד כמה ניתוח המציאות שלו נכונה, אם בכלל.

35 בוגי לראשות הממשלה ! ראוי בהחלט.  (לת) שלי
  • 19:41
  • 16.06.12

36 נשק אטומי בידי איראן פירושו מלחמת התשה מתמדת ביי ביי יזרעל
  • 19:44
  • 16.06.12

מלחמת התשה מתמדת היא בדיוק מה שבן גוריון הזהיר מפניו.

ובן גוריון היה איש חכם. לכן אין ברירה אלא ליצור תמונת הפסד משמעותית לאיסלאם הפוליטי.

37 מספיק עם יעלון שלא מפסיק לקשקש ישראלי
  • 19:45
  • 16.06.12

סתם שר לכלום שלא מפסיק לקשקש.אם לא מלחמת יום כיפור לא היה הולך לקורס קצינים והיה נשאר בערבה

  •   לקשקש זה בדיוק מה שאתה עושה ולא בוגי שממעט לדבר בתקשורת וכשהוא כן מדבר הוא חד וברור ולעניין  (לת) לוחם
    • 23:20
    • 16.06.12

38 הממצא החשוב ביותר בראיון: ארי שביט ציטט את מה שבוגי אמר נגד ברק.  (לת) זו התקדמות אצל ארי שביט.
  • 19:59
  • 16.06.12

39 עונש ציבורי דני
  • 20:02
  • 16.06.12

היגיעציבורי יגיע הזמן שפוליטיקאי ידע כי לאחר שיודח עקב פעולה מטורפת, הוא יועמד לדין ולא יתחבא אחר ״מי שלא עושה לא טועה״. ראו את השליטים סביבנו ולאן הושלחו

40 "הפך לאחד המנהיגים הימניים ביותר של הימין. " בעברית פשוטה - אחד שלמד מהנסיון ולא מתפתה להזיות שמלניות ללא ביסוס הגיוני. כל תחזיותיו בנושא ה"התנתקות" הוכחו כנכונים, ולא צהלות השמאל על "שלום עכשיו" קסנדרה
  • 20:10
  • 16.06.12

ולמרות ש"קסנדרה" מצונזרת ברוב הפעמים, המאמר הזה חשוב מדי מלהתעלם ממנו.

41 בזבוז של מלל דיו ונייר  (לת) יעל
  • 20:16
  • 16.06.12

42 יעלון , תנקוט במספר , כמה חיי בני אדם אתה מוכן להקריב ?, אנחנו חייבים לדעת , אולי המחיר יקר או אולי מעט ואז נסכים לתקוף  (לת) סוחר בגופות
  • 20:22
  • 16.06.12

43 מה שלא ברור זה למה יעלון חושב שהפצצה תמנע גרעין אירני שי
  • 20:23
  • 16.06.12

אם האירניןם רוצים גרעין יהיה להם גרעין, ולא משנה מה נעשה. התפישה כאילו צה"ל יכול לפתור כל בעיה היא תפישה נאיבית, בלשון המעטה.

44 זה בדיוק ההבדל בין אוויל משריש כמו בוגי לבין רבין ז"ל אז הוא אמר - שילך לרפת
  • 20:25
  • 16.06.12

שאמר שעדיפים מכאובי השלום על כאבי המלחמה.

מדהים שאיש כזה היה כאן רמטכ"ל,

אפשר כבר לשמור לוועדת החקירה שאחרי - אם בכלל תהיה כאן מדינה

45 עםהעמים עובדות קשה להתווכח צריך להתכונן למלחמה  (לת) אחד העם
  • 20:40
  • 16.06.12

46 תמיד הייה "זיקית אופורטיוניסטית"...  (לת) לא לקחת ברצינות
  • 21:21
  • 16.06.12

47 "בסלון הצנוע של הווילה הצנועה"__ זה שורה משיר?  (לת) שביטוש נהיה משורר
  • 21:24
  • 16.06.12

48 כמו "אפלה בצהריים" של ארתור קסטלר... השתכנעתי
  • 21:31
  • 16.06.12

ראיון מדהים. זה מזכיר לי את הספר "אפלה בצהריים" של ארתור קסטלר. זה על קומוניסט שהבין שהוא עשה טעות איומה, ושהאידיאולוגיה שהאמין בה, רעה ולא נכונה. הודאתו של בוגי כי האמונה הסוציאליסטית שלו עיוורה אותו למציאות, היא מדהימה ונוגעת ללב. היא גם מוכיחה שהוא מנהיג אמיתי, מישהו שמבין לא רק מה שהבוחרים שלו מאמינים, אלא גם מה שמתנגדיו מאמינים - כי פעם הוא האמין בזה בעצמו, והוא יודע למה זה לא בסדר. ולכן כאשר הוא אומר למתנגדיו (למשל, המראיין), "שנו את דעתכם!" הוא מדבר מניסיון אישי וכואב .
האיש הוא ללא ספק מבוגר אחראי, עם הניסיון הנכון, להיות ראש ממשלה בעתיד.

  •   דבריך לא משכנעים! בוגי ממש לא מבוגר אחראי. הוא מסוכן לישראל. הקיצוניות הזו תביא רק הרס והרג מונומנטלי, ואת חורבנה של מדינת ישראל. ראו הוזהרתם. גם הפיכתו לאתרוג על ידי שביט, לא יעשה ממנו "מבוגר אחראי"!.  (לת) ל-"השתכנעתי"..... האמנם?
    • 11:12
    • 17.06.12

49 באופן די קבוע,פעם-פעמיים בעשור, זקוקים להסניף מלחמה טובה... עאלק עם הספר.  (לת) עם חובב מלחמה
  • 21:32
  • 16.06.12

50 אנחנו מעדיפים שיעלון בעצמו ימות ולא שאנחנו כולנו נכלה במלחמת גרעין ממו מהמלחמה הקה
  • 22:28
  • 16.06.12

העולם כולו כבר ויתר על המלחמה הקרה אבל בישראל השילוש הלא קדוש של נתניהו-ברק-יעלון, כולם אנשים שהם כשלונות, צמאי דם ונטולי כל חוש מוסרי, רוצים לדחוף אותנו לעבר מלחמה עם איראן.

הלאה בוגי יאללה תחזור כבר לקיבוץ שלך ואל תצא משם

51 בוגי יעלון - תודה שלמה
  • 23:16
  • 16.06.12

איש רציני, אכפתי, והכי חשוב ערכי ביותר
הלוואי וירבו כמותו

52 בתחילת המלחמה הקרה נחלקו הצדדים בארה"ב לגבי תקיפה ברוסיה, בכל צד היו אנשי שם ורמי מעלה, מיקו
  • 23:17
  • 16.06.12

כולם היו בטוחים שהם הצודקים. בסוף חלק טעו וחלק צדקו, השאלה אם יש מקום להשוואה בין אז להיום. קומוניזם ופונדמנטליזם.. איפה אנחנו בהשוואה.. אחמיניגאד לדעתי הוא סוג של היטלר קטן ורע מיסודו. והאיראנים רואים בעצמם אומה נעלה (כמעט כמונו). מאידך כל הילדים בכיתה רוצים את הצעצועים הכי יקרים וזה לגיטימי. אנחנו חיים וכנראה נמשיך לחיות בצל הסכנה עוד שנים רבות בכל גרסה של האירועים אבל לדעתי ואני לא אופטימיסט, איראן לא תתקוף. איזה כיף שאני לא זה שצריך להחליט...

53 כתבה מצוינת  (לת) מיקו
  • 23:24
  • 16.06.12

54 הוא לא ניבא כלום, היו כבר טילים ופצמ''רים והחכמים ידעו לפני 30 שנה שיהיו ולכן רצו שלום הנביא שכח את סוריה
  • 23:47
  • 16.06.12

מה שיגרום לפרוץ המלחמה אוטוטו זה ההתערבות האמריקאית בסוריה וירי טילים סורים על ישראל כי לא יהיה להם שום דבר אחר לעשות כדי לנסות להיוושע, חיזבאללה יצטרף כמעט מיד ואיראן תהיה חייבת להתערב, הערבים באירופה שכבר מתמוטטת כלכלית (מי היה מאמין) ישתוללו ויטבחו על ידי כל אוהביהם הגדולים שם שינצלו את ההזדמנות למצוא משאבים נוספים שמן הסתם נמצאים בטרטוריות, הזהב והיהלומים באפריקה והנפט במזה''ת, במצרים יעלה נשיא איסלמיסט והי לכם מלחמת עולם מהודו ועד כוש, מאינדונזיה ואוסטרליה עד סין ומזרח רוסיה, מהרי אורל ועד למפרץ הפרסי, בתוך אירופה, טורקיה, אמריקה הצפונית, יגייסו מאות מליונים של דרום אמריקאים ומיעוטים ברוסיה ועניים כדי לעשות את העבודה השחורה עם פצצות גרעין תוצרת פקיסטן וקוריאה והראשונים להתחנן לשלום יהיו כל הימנים של העולם שהביאו אותנו למצב הזה מלכתחילה כי הם לא מסוגלים לחיות בלי איזו אידיאולוגיה מטופשת שבסיסה הוא הכסף, אוייב האנושות, וגם בסיס הדתות הוא הכסף כי הדתות זו פוליטיקה ולא רוחניות כבר ממזמן, אני מציע לכולם לקנות זהב, זרעים ותרנגולות כי ב20- 100 שנה הבאות השורדים המעטים יחיו כמו שחיו בתחילת המאה שעברה.

  •   טיפש, מי שחרד מדתות חייב להתנגד לפצצצה האיסלאמית בעד עולם מודרני
    • 01:19
    • 17.06.12

    אתה מדמיין מה יקרה אם למוסלמים האיראנים יהיה נבוט ענק ביד כדי לאיים על העולם ?
    הם לא יעצרו ברמזור - צורה ישירה או זוחלת הםיעלו עליך- כן, עם כל הדת הפנאטית שלהם.

  •   בוקר טוב "נוסטראדמוס",קמת לתחייה?  (לת) יחי כל הנבואות האפוקליפטיות והשקריות
    • 11:20
    • 17.06.12

55 בוגי פיקח , להבדיל אלף הבדלות מהשמאלנים שלא לומדים לקחים, מזל שהעם לומד ולראייה מספר המנדטים של השמאל בכנסת  (לת) אלירן
  • 00:16
  • 17.06.12

56 עם נפציץ את איראן לדעתי הם לא יפתחו שוב נשק גרעיני , זה יהיה שבר עמוק, צריך לזכור שהפיתוח שלהם התחיל בשנות השמונים ורק עכשיו הם מתקרבים לנשק, פרויקט שכזה דורש הרבה משאבים וספק רב אם תהיה לגיטימציה מהעם הפרסי להרפתקה נוספת  (לת) אלירן
  • 00:19
  • 17.06.12

57 מרשים ישיר וכנה דניאל
  • 00:29
  • 17.06.12

ראיון יוצא מהכלל.

58 אסור להחפז לפעולה גם אירן גרעינית תסתכן פחות מולנו מאשר היום הוכח כי הושג שלום עולמי בזכות מאזן האימה בין המעצמות ולכן כל מי שלמד את תורת המשחקים יודע שמצב כזה הוא תרחיש הגיוני  (לת) רם
  • 01:27
  • 17.06.12

59 תמונה ? מיכאל
  • 01:42
  • 17.06.12

הריטוש שנעשה ל"תמונה" של יעלון, מגמתי ,נועד ליצור שלילה ודחיה אצל הרואה
כל כך חזק הפחד שמביא לשימוש בטריקים זולים.

  •   צודק מאה אחוז. הארץ לא יכול להראות את בוגי בצורה חיובית. זה נתקע להם בגרון. קרבו
    • 12:46
    • 18.06.12

    בגלל שטיקים כאלה עולה צחנה של שחיתות ואי אמינות מהתקשורת.

60 מה שמזעזע אינו הטמטום של החונטה הצבאית (אליו התרגלנו) אלא התלהמות המגיבים כאן  (לת) כך חרב בית שלישי
  • 02:09
  • 17.06.12

61 אדם חכם מאד .ברור מאורגן בהיר ישר הגון אומר דברים כהווייתם פסקל
  • 02:11
  • 17.06.12

ממזמן לא היה אדם כל כך חכם מציאותי צנוע במרכת הפוליטית שלנו . האיש מתאים להיות מנהיג שלנו ללא כל צל של ספק .אני לוקח בחשבון שאמר רק חלק מהמותר לומר . אפשר להניח שישראל מתכוננת למלחמה בכל החזיתות בקרוב אפילו לבדה ללא אישור וללא עזרה של ארה"ב או מדינות אחרות .יהיה מחיר כבד. אבל המחיר שנשלם אם לא נפעל יהיה הרבה יותר גדול עד כדי חורבן הבית ה 3 .לכן התגובה הישראלית תיהיה מהירה ביותר כברק ובעלת עוצמה שלא היתה במלחמות אחרות כולל נגד לבנון ועזה . אי אפשר לעשות רק מלחמה קטנטנה - כירורגית- כי אם לא יטופל הכל עד השורש מה שיקרה אחר כך יהיה נורא .

62 אלון געש צייר עולה ומוכשר. שימו לב , אפילו את בוגי גרם לי לחבב  (לת) אור
  • 02:28
  • 17.06.12

63 איש מסוכן  (לת) טורונטו רפטור
  • 02:37
  • 17.06.12

64 לא עם הכל חייבים להסכים,אבל אי אפשר שלא להעריך את מה שבוגי מייצג , הגון ,חריף, לוחם,מנטש ! ובעיקר ציוני..  (לת) רמי
  • 07:29
  • 17.06.12

65 יאלון מבקש כל הזמן מלחמה - מסוכן  (לת) מהיחידה הסודית
  • 07:45
  • 17.06.12

66 האיור נהדר!  (לת) בלי קשר
  • 09:09
  • 17.06.12

67 מטרת נקודה מאגר מטרות
  • 09:32
  • 17.06.12

מטרת נקודה ?
מאגר מטרות ?
היכן כתוב שצריך להפציץ כורים גרעיניים???
הרי כל הבעיה היא ההנהגה האירנית - מאגר מטרות נקודה בהגדרה!!
פגיעה בגרעין הקשה של ההנהגה האירנית תביא לקריסת השילטון ולמהפכה באירן, כל הרעיון של פגיעה בכורים ובתעשיות גרעיניות מופרך מיסודו ואינו יעיל ביצירת השינויי הפנימי באירן, רק פגיעה בהנהגה האירנית והוצאתה מהמישוואה תביא לשינויי המיוחל באירן.
הייתי מצפה מאיש רב מעללים ותושיה כמו בוגי לשים את הקלפים על השולחן, אין לנו בעיה עם העם האירני - הבעיה היא ההנהגה האירנית כולה - להלן "בנק מטרות"

68 האיש מעדיף מלחמה גם על פני יום עם הנכדים בבריכה.  (לת) עוד מטורף עם תסביכי ילדות בשלטון
  • 09:35
  • 17.06.12

69 אנשי צבא רוצים רק דבר אחד לצאת לקרב - לכן אסור להם להיות בפוליטיקה. חזור לקיבוץ!!  (לת) יעלה
  • 09:36
  • 17.06.12

70 אולי הוא צודק. אבל אצלי שום דבר לא ברור כשמש.  (לת) אלודי
  • 09:40
  • 17.06.12

71 חייל אמיץ, קצין ערכי, אדם רציני....אבל המשקפיים מסתירות עיניים..... הוא לא כל כך חכם אני יודעת....
  • 09:47
  • 17.06.12

בחור הגון בסך הכל אלא שהוא לא נורא חכם...בכלל, מה עושה בליכוד נח"לאי מגרעין של תנועת נער סוציאליסטית? זה כמו להמיר דת...

  •   גם את לא כל כך חכמה מותק.  (לת) jfo
    • 11:07
    • 17.06.12

  •   לשאלתך מה הוא עושה בליכוד רן
    • 23:34
    • 18.06.12

    כנראה שלא קראת את הראיון עד הסוף או שקראת ולא הבנת.
    קראי שוב מהפיסקה ח י י תי ב ה ו נ א ה ע צ מ י ת ותקבלי תשובה. וקטע נוסף שקשור לכך בדבריו: מפלגת העבודה של טבנקין ואלון זה לא המפלגה היוןם וגם רבין לא היה איש שלום עכשיו.

72 עם משקפיים עבות רואים כניראה מציאות אחרת?  (לת) .
  • 09:48
  • 17.06.12

73 זיקית. מזיג
  • 10:04
  • 17.06.12

איך בכלל ניתן לתת אמון באדם שעבור שררה ושלטון החליף את כל ערכיו ואמונתו.
הוא בכלל אדם רופס וחסר שדרה כפי שסנטרו מעיד עליו.
הסכנה היחידה שאירן גרעינית מטילה על ישראל היא אובדן היכולת שלהתנהג כמו השריף של העיירה.לא נוכל לעשות ככל העולה על רוחנו ונצטרך להתחשב באחרים.

74 כולם פה נורא ששים למלחמה.. חברים, שההורים שלכם, שאחים שלכם, שהילדים שלכם! ימותו בבית שלכם תדברו אחרת. הפגיעה בעורף תהיה קטלנית.. האם המדינה ערוכה ? מה עם מיכלי האמוניה במפרץ חיפה ? משהו פינה אותם? טיל אחד שם והלכו במכה אחת 50 אלף איש. סטודנט לגיאולוגיה
  • 10:07
  • 17.06.12

מנהיגינו הזויים.

המדינה לא ערוכה למלחמה כזו. ראיתם מה קרה פה בדרום מכמה גראדים מסכנים.
מה קרה בצפון מכמה קטיושות מסכנות.

מדובר פה בהפצצה של אולי אלפי טילים מסוכנים פי 100.
יש מקלטים בכלל ? אנשים ערוכים ?
אני בספק. הכל קומבינה הכל "שכונה" במדינה הזו.
אז שבוגי לא יספר פה סיפורים.

75 כשבוגי מדבר אני שותק  (לת) BOOGYMAN
  • 10:27
  • 17.06.12

76 הוא הציע לחסל את אחמניגאד וגם אמר שהרקטות של חיזבאללה יחלידו ייונתן טלמון
  • 10:29
  • 17.06.12

בוגי יעלון הגאון הציע בשעתו לרצוח את אחמנידאד כפתרון לבעיה האיראנית. הוא גם היה אחראי על ההכנה הלקויה מאוד של צהל למלחמת לבנון השניה וגם אמר כי " הרקטות של חיזבאללה יחלידו". מסתבר שהוא חכם קטן מאד .

77 לא צריך לדאוג. ממשלה שרובה מורכבת מגנרלים זקנים סנילים תצא בסופו של דבר למלחמה כדי לנפח מחדש את האגו החלול שלהם.  (לת) הבחנה ברורה
  • 10:32
  • 17.06.12

78 "הוא מכיר את מוראות המלחמה ואינו שש אליה". על מי הוא מדבר שביט, על אורי אבנרי?  (לת) טעות במספר
  • 10:37
  • 17.06.12

79 מה כבר ניתן לצפות מגנרל שהפך פוליטיקאי - מלחמה זה הדבר היחידי שהוא מכיר ואוהב. פניני
  • 10:47
  • 17.06.12

ככה זה כשמושלים עלינו גנרלים. הדרך למלחמה קצרה מתמיד. מה ניתן לצפות ממדינאי שהוא גנרל אם לא הדבר היחידי שהוא מכיר ואוהב - מלחמה. הוא ןדאי מקצוען בזה. מה, הוא מקצוען בתרבות? באנושיות? בכלכלה? בחינוך? בתחבורה. לא!, הוא מקצוען בדבר אחד - במלחמה. ואת זה מלבדו אף אחד אינו רוצה!

80 אני כולי תקוה שהסונים והשיעים יאכלו אחד את השני. בתיאבון.  (לת) תקוה
  • 11:10
  • 17.06.12

81 הרעיון ארוך איטי ומעיק בדיוק כמו בוגי  (לת) משה
  • 11:11
  • 17.06.12

82 בוגי, אתה מדבר התפכחות, אבל פועל השתלטות דוד רפאלי
  • 11:22
  • 17.06.12

גם לי יש אכזבה ערכית ממך, מר יעלון.
אדם שבראש סולם הערכים שלו עומד השלום - לא עושה קפיצה לוגית מ-"אין לנו עם מי לדבר" ל-"אז נכבוש את השטחים". אין עם מי לדבר? עשינו כל מה שיכולנו? (נניח את ההנחה האבסורדית הזאת) - טוב - אז נמשיך לשלוט - בכוח צבאי שלא מחרחר קולוניאליזם. זה שהאויב תקף, לא נותן לנו את הזכות לבזוז את אדמתו, לאנוס את נשותיו ולגזול את צאנו. אלא אם כן בראש סולם הערכים שלך עומדים ערכים לגמרי, של נחלת אבות וכיוצא בזאת.

והרי זה נקודת העיוורון שלתוכה נופלים הרבה "שמאלנים שהתפכחו". הם אומרים לעצמם: "אני רוצה שלום, אבל הם - הצד השני לא רוצה. אז אני לא מוכן לוותר על אף מילימטר אדמה!" כאילו המצב הוא דיכוטומי - או שלום, או כיבוש מלא. מה - אין אמצע? אין אפשרות של - כיבוש צבאי בלבד, בלי שום התנחלויות שמתרחבות, ובלי הגשמת השאיפות של "ארץ ישראל השלמה"?

במו ידיך אתה יוצר את "משבר האולפנה" הבא. זו הערכה המודיעינית שלי...

83 אני עקרונית נגד כל מלחמה.כבר קברנו מספיק ילדים במלחמות.אבל........... אלכסנדר
  • 11:29
  • 17.06.12

אם שליט של מדינה עויינת,מצהיר ללא הפסק ,שהמטרה שלו זוהי השמדת מדינת ישראל,ועושה מאמצים עיליים להשיג נשק קטלני כדי להגיע למטרה שהוא הציב לעצמו,כל העולם התרבותי רואה את זה וחוץ מסנקציות מצחיקות לא עושה כלום,אולי לא תהיה לנו ברירה אחרת מאשר להתגונן נגד השמדה,שלא יקרה לנו מה שכבר עברנו אצל היטלר ימח שמו וזכרו.
בחיים עדיף פחדן חי מגיבור מת.אבל,אנחנו חייבים לקחת את האיומים של אחמדאינגאד ברצינות המתאימה,ולדאבוני אולי לא תהיה לנו אפשרות אחרת מאשר להקדים תרופה למכה,לפני שיהיה מאוחר מדי.
לנו יש רק מדינה אחת,לאויבינו יש הרבה מדינות.הם יכולים להפסיד הרבה פעמים ולשרוד,לנו אסור להפסיד אפילו לא פעם אחת.

84 משה איילון היה רמטכ"ל הגון מאד וחף מתככים. גם היום הוא איש הגון, כמוהו כבני בגין אור שמח
  • 11:37
  • 17.06.12

אך הגינותו ויושרו אינם עדות לחוכמה עילאית. דעתו בשאלת הגרעין האירני מסוכנת. יש לי הרושם שגם אינו מתמצא בנושא. פצצה מלוכלכת שמהשימוש בה בידי ארגוני טרור הוא חושש אינה פצצת אטום אלא חומר נפץ קונבנציונלי שזוהם בפסולת רדיואקטיבית. הפיגוע החמור ביותר עד היום, הפלת מגדלי התאומים, בוצע באמצעות סכין יפנית וכלל השתלטות בו זמנית על שלושה מטוסים באותה שיטה. איילון בעצמו מודה שאינו מאמין שהאירנים ישגרו פצצת אטום לעבר ישראל ברגע שתהיה בידיהם, אז מדוע לצאת עכשיו למתקפה על אירן? ומה על הסיכונים של מתקפה כזאת?

85 טיעון רציונלי כביכול אבל תבוסס על הנחה אירציונלית עיוורים, טפשים או רעים
  • 11:38
  • 17.06.12

"מטרת האירנים לאסלם את העולם" על השטות הזאת עומד כל הטיעון של האינטליגנטים הללו.
מטרת האירנים היא להגן על משטרם בדיוק כמו כל משטר אחר ויש להם את כל הסיבות לחשוש מהחמדנות של הטייקונים הבינלאומיים בהבנהגת ארה"ב

86 חסר בינה נשאר חסר בינה  (לת) ע.הלל
  • 11:41
  • 17.06.12

87 האיש רוצה מלחמה כי זה המקצוע שלו. נגר לא ירצה לבנות כיסאות? אופה לא ירצה לעשות לחם? וכן הלאה וכן הלאה ו  (לת) ישי
  • 12:05
  • 17.06.12

88 שלח אתה את הילדים שלך להלחם ילדותי!!! מפונק.  (לת) אריאל
  • 12:09
  • 17.06.12

89 הילדותיים מסיירת מטכל!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  (לת) גולנציק לשעבר
  • 12:11
  • 17.06.12

90 יעלון אומר בפשטות את האמת  (לת) רוני
  • 12:18
  • 17.06.12

91 WOW - I am so impressed  (לת) Itzik
  • 12:24
  • 17.06.12

92 ומלחמה תחסל היכולת הגרעינית של אירן? c
  • 12:40
  • 17.06.12

יש לנו היכולת להשמיד היכולות הגרעיניות של איראן? אם כן אז למה לדבר כל כך הרבה על זה? לעשות ולא לדבר

93 חד וחלק אזרח
  • 13:01
  • 17.06.12

קראתי בהנאה רבה את הראיון עם בוגי יעלון. הרושם שלי היא כי התמונה שמצייר בוגי בפנינו הינה המציאות כהוויתה - מורכבת, כואבת לעיתים אך עם אופטימיות זהירה וגאווה בכל אשר יצרנו כאן בארצנו. תודה!

94 אל אלוהים המגיבים פה השתגעו לגמרי מתיאו
  • 13:15
  • 17.06.12

הולכים אחרי אדם שחוזה רק שחורות למדינת ישראל ואומר זאת כמעט בלי למצמץ. האם אבדה התקווה או שההולכים אחרי בוגי באמת מאמינים לו גם שאפשר לחיות כך גם עוד מאה שנה? בקונפליקט תמידי ומחריף תוך איבוד הלגיטימציה מהעולם. האם המגיבים פה מנותקים מהעולם? השתגעתם לגמרי.
בוגי לעומת זאת לא משוגע, אבל הוא פסימיסט שנחשף ליותר מדי מידע ויש לו יותר מדי כוח. פסימיסט תמיד רואה שחורות, אבל לעולם לא יודע להודות שהצבע שהוא רואה שחור. הוא חושב שזה אפור. כך בדיוק בוגי חשב ב2005 שאבו-מאזן לא שווה שידברו איתו, שאנחנו במלחמה עם הרשות כול העת ושהמלחמה תחריף ותגיע לכפר סבא ותל אביב. הכול הוא רואה שחור.
עכשיו מי שרואה הכול שחור כבר משוכנע שאנחנו כבר עתה במלחמה עם איראן, שהפצצה האיראנית לא רק בתכנון אלא כבר מכוונת אלינו ואולי כבר פגעה, ושלאף אחד לא איכפת עלינו חוץ מאיתנו ומה לא? מי שמתנהל ככה, כמו פאראנואיד, בהחלט יכול לקום וליפול על חרבו. פעם יקום, פעמיים יקום, אך במהרה הוא יפול. ההמלצה של בוגי: לתקוף מדינה גדולה עם נשיא מעורער, להמשיך בשחיקת הכוחות בכיבוש ולהתנגד בתוקף למשא ומתן. לפחות הוא די ישיר.
אבל איך אתם, המגיבים, תומכים בגישה הזו?

95 הפצצה עדיפה על פצצה, יתכן; כיבוש עם קצת טרור/רקטות עדיף על לא-כיבוש עם קצת יותר טרור/רקטות, אני חושב שלא. מעניין גם מה חושב יעלון על היוזמה הסעודית... כיוזמה, וכבסיס כלשהו לפתרון....  (לת) אורי כדורי
  • 13:23
  • 17.06.12

96 כאילו שחסרים אנו נביאי זעם אפוקליפטיים שעיניהם נשואות לראשות הממשלה איילה
  • 13:47
  • 17.06.12

אין דרך טובה ובטוחה יותר ליחצ"ן עצמך, לזרוע בהלה, לזרוע פניקה בעם
להזכירכם גם לרוסיה הקומוניסטית היה נשק גרעיני וזה היה משטר רשע אפל ששאף להשתלט על העולם וכך הוא עשה אמנם.
אם איראן גרעינית תשמיד את העולם המערבי שתהא זו בעייתה של ארצות הברית ולא של ישראל הקטנה. אסור להשוות את כוחה הצבאי האדיר של איראן לאיזשהי מדינה מוסלמית אחרת. איראן היא מעצמה צבאית עצומה. הסתבכות במלחמה עם איראן היא לא לליגה של ישראל בשום פנים ואופן

97 הבנאדם צודק לחלוטין, הוא התפכח באמצע חייו תוהה
  • 14:13
  • 17.06.12

יפה שהוא מוכן להודות בטעות אידיאולוגית כמו זו שליוותה אותו במשך מרבית חייו, ושהוא לא מתעקש להיאחז בהזיה שקרית שהיא תוצאה של שטיפות המוח של השמאל הקומוניסטי וההזוי בו גדל. מבחינתי הבנאדם תותח על ורואה נכוחה.

98 הכתבה של ארי שביט עם בוגי יעלון צבי סער (עו"ד)
  • 14:15
  • 17.06.12

בוגי (משה) יעלון הוא איש מפוכח ומיטיב לראות את המציאות נכוחה, והוא צודק לחלוטין. ומצידי, לו הגה המדינה בידיי הייתי תקיף ומעשי הרבה יותר כלפי איראן (ואף כלפי סוריה ומאגר הנשק הכימי והטילי שלה, כפי שכבר הגבתי אצלכם).
דברים כגון אלה ואחרים של יעלון (כולל הביטוי שלו "אשכנזים" ו"מחשבה אשכנזית" , מיופייפת ומנותקת מהמציאות במזרח-התיכון, השגור בפי מזה שנים, ואנשים שונים שמעו אותי אומר זאת בהקשרים אלה...) אמרתי, נאמתי וכתבתי בהזדמנויות שונות במשך העשורים האחרונים. אם כי באמתחתי יש רעיונות ופתרונות מהפכניים וארוכי-חזון... גם אותם הבעתי וכתבתי בעלונים שונים... ולוואי שהיו שומעים בקולי.
בתקווה שהתגובה הזו אכן תצליח להישלח ולא תעוכב....
בכבוד רב,
צבי סער (הוגה, משפטן, מנהיג)
כותב מחו"ל, עקב רדיפת מעוולי השב"כ ("החטיבה היהודית")
ומעוולי ה-סי.אי.איי.....
17.06.2012

99 די להשוואת אירן 2012 לגרמניה הנאצית 1938. מלחמת מנע היא הפתרון הגרוע ביותר נסיון שני
  • 14:21
  • 17.06.12


משה איילון היה רמטכ"ל הגון מאד וחף מתככים. גם היום הוא איש הגון, כמוהו כבני בגין. אך הגינותו ויושרו אינם עדות לחוכמה עילאית. דעתו בשאלת הגרעין האירני מסוכנת. יש לי הרושם שגם אינו מתמצא בנושא. פצצה מלוכלכת שמהשימוש בה בידי ארגוני טרור הוא חושש אינה פצצת אטום אלא חומר נפץ קונבנציונלי שזוהם בפסולת רדיואקטיבית. הפיגוע החמור ביותר עד היום, הפלת מגדלי התאומים, בוצע באמצעות סכין יפנית וכלל השתלטות בו זמנית על שלושה מטוסים באותה שיטה. איילון בעצמו מודה שאינו מאמין שהאירנים ישגרו פצצת אטום לעבר ישראל ברגע שתהיה בידיהם, אז מדוע לצאת עכשיו למתקפה על אירן? ומה על הסיכונים של מתקפה כזאת?

100 הייתי רוצה למצוא בכל כתבה כזו התייחסות מעמיקה לדובר ולסובבים אותו ובדיקה מעמיקה של רמת ההלימה בין השקפתו המתוארת בכתבה לבין האינטרסים הצרים שלו ושל מקורביו עם תחמן
  • 14:23
  • 17.06.12

במדינת ישראל במיוחד זה צריך להיות סעיף בחוק העיתונות

101 כל הכבוד, רא"ל יעלון. יישר כוחך!  (לת) שאול
  • 14:28
  • 17.06.12

102 אוי אוי ארי שביט יניב
  • 14:35
  • 17.06.12

לפעמים אתה נדמה כאדם חכם ולפעמים כטיפש גמור. איך אתה קושר במילים (בגועל יש לומר) בין עניין הכבוד, שאם אנחנו חפצי חיים אזי חייבים להתייחס אליו ובין סוריה. אנחנו כמו סוריה? או במקרה של טורקיה, אנחנו אחראים שיש שם מנהיג אנטישמי מוצהר?!
רפואה שלמה...

103 יוצאי-יחידה מזדקנים - מסוכנים לעם בציון ולשלום העולם.  (לת) חכמים וטפשים כאחד, ללא הבדל IQ
  • 15:03
  • 17.06.12

104 ברור כשמש שיעלון פשוט טיפש  (לת) א
  • 15:26
  • 17.06.12

105 רמטכ"ל כושל. יבש ללא טיפת מקוריות. לא סומך עליו בגרוש. אהוד
  • 15:42
  • 17.06.12

פרנואיד. חושש שרודפים אותו כל הזמן. (נחשים בקריה).הכנה גרועה ביותר למלחמת לבנון הראשונה. סתם פקיד ותו לא. מצפה לחסדיו של נתניהו.כריזמה שואפת לאפס.אין להחזיק ממנו. נץ שבנצים , ועושה דברם של המתנחלים הקיצוניים ביותר. מקוה שתפרסמו זאת.איש אכזר שרואה רק מתחת לאפו.

106 אנחנו בשמאל הולכים ומתכוצים,כי הפסקנו להסתכל כמו בוגי לאמת בעיינים.מצדיע  (לת) חכם גמליאל
  • 15:44
  • 17.06.12

107 בוגי מייצת את השמאל הציוני של פעם,אלון.גלילי.טבנקין.חייבים לחזור למקור. חכם גמליאל
  • 15:49
  • 17.06.12

אם לא נחזור לציונת אקטיבית. מרץ תהיה גדולה עלינו.ולא נעבור את אחוז
החסימה.תחשבו על זה.

108 עדיף וזה מה שיהיה,,קודם פצצה גרעינית לאירן ואחר כך מלחמת כפתורים ולמה ? נגיד שנאבד קודם את ת"א [סדום ועמורה] ואחר כך נוכל ונורשה להשמיד את כל אירן ועז והחיזבללה כמה עייטים במכה אחת ,,זה החלום המתוק שלי ושל אלוקי הצדק!!  (לת) דויד מלמד ירושלים לנצח!!
  • 17:03
  • 17.06.12

109 גלילי וטבנקין הלכו שולל אחרי עגל הזהב של ארץ ישראל השלמה. כמוהם, או חמור מכך, גם אחרי שהתברר שהשמאל ה"חלוצי" הוא בעיני הימין המתנחל חמורו של המשיח, ושהמדינה הדמוקראטית פרק בר חלוף, היה צפוי שה"בטחוניסטים" יוצאי השמאל כמו יעלון יתפכחו.אבל הם לא...ולכן אנחנו נהפוך או יותר נכון, כבר כיום הפכנו למדינת כוחנית, חצי פשיסטית. ולבסוף ניפול טרף לקיצונים שאנו מגדלים. האחים עמיר לא רצחו יונה צחורה, כפי שיעלון עצמו מודה, רבין היה בכל זאת גיבור חיל.אז מה אפשר לצפות יעשו בהמשך?  (לת) דודינקה
  • 18:48
  • 17.06.12

110 שביט הבטיח בשורות הראשונות "ראיון חסר תקדים" וקיבלנו דבלה מצומקת וראיון מצ'וקמק טרחני ומשעמם. זכי חלטורה
  • 20:12
  • 17.06.12

אולי זה תרגיל עיתונאי למשוך את הקורא לקרוא עד הסוף. ארי ובוגי לא מחדשים כלום. ארי שנסחף ימינה במורד הזרם כל יום עוד עוד כמה קילו אורניום משחק את תפקיד השמאלני שואל שאלות מרצ מהקטיבג שהוא השאיר באפסנאות של שוקן והרמטכ"ל המתפכח מהרפת של הקיבוץ עונה לו מהרעש מהומה של מאגר הטוקבקים של הימין המגוייס כאן ויש לו רק חידוש אחד; "אם הציבור היה יודע את מה שהוא יודע", אז כולם היו לובשים מדים ויוצאים למלחמה.

נו?! האם לא זה מה שהבטיח לנו שביט? שהקיבוצניק יספר לנו משהו שאיננו יודעים? תאמרו שהוא מנוע מסיבות ביטחוניות כי אם יספר יסכל מאמצים מודיעיניים, אז זהו שלא. הכל קשקוש והוא לא יודע שום דבר מהותי שאיננו יודעים, ומאחורי כל המהומה עומדת דעתו האישית המאוד ישראלית שהאיראנים מונהגים ע"י מטורפים איסלאמיסטים. כמה מטורפים? יותר מטורפים מפייגלין ובן ארי ודנון? טוב, לא ציפיתי משביט שישאל שאלות מעניינות, ציפיתי שהוא יחבר ראיון פראבדה (מוזמן) ובסופו של דבר לא התאכזבתי.

111 והרי מבט לחדשות--יום אחרי ההפצצה שלנו באירן קתו הזקן
  • 21:53
  • 17.06.12

רק למחרת, במהדורת החדשות של שעה 5 אחה'צ הותר לפרסום, (אחרי שכל אתרי החדשות הזרים כבר פרסמו את הערכותיהם לגבי האבדות שלנו), כי רק 12 מטוסים שלנו חזרו בשלום הביתה.
מיד נכנסו לאולפן 6 מומחים לחיל האויר, יושבים נינוחים מסביב לשולחן זכוכית עגול, כולם אלופים בדימוס, עיניהם נוצצות ופניהם מדושנות עונג והערכה עצמית, דברו כל אחד בתורו, והעריכו את כושר הלחימה של חיל האויר האירני שהפתיע את בחורינו הטובים, ובתאום מופלא עם כוחות הקרקע נגד מטוסים של יחידות המהפכה הפילו את כל חיל האויר שלנו למעט 12 המופלאים.
על אף זאת, כולם היו בדיעה כי יש לראות את חצי הכוס המלאה, אומנם מאות מטוסים מסוגים שונים הופלו על אדמת אירן, אבל בית שלישי אותו אנחנו בונים לתפארת, יכון ולא ימוט לעולמי עלמיא, ועל כך יש לברך את הטייסים שחזרו בשלום, ונחים עכשיו בבסיס סודי בקריה בתל אביב.

הרבנים הראשיים, זקניהם מסורקים למשעי ופניהם קורנות מאושר, הודיעו נחרצות לצופים כי חיל האויר לא היה אלא ידו הארוכה של הקב'ה, וכי מאות הטייסים שנהרגו יכנסו ישר לגן העדן ללא בחינות כניסה, וכי על פי בקשתו המיוחדת של המרן הקדוש הגאון שליט'א רבי עובדיה, יזכה כל אחד מהטייסים לבילוי אינטימי עם בתולה ארכאית.

המרן הגאון הקדוש שליט'א ביקש, דרש, התחנן ל72 בתולות כדין, אלא שבת קול יצאה מהשמים ואמרה כי הבתולות הנ'ל שמורות לצדיקים בלבד, ואילו הטייסים כולם אוכלי נידות ובועלי שפנים היו, לא היה ביניהם ולוא שומר שבת אחד. אלא שמפאת תחינתו של המרן הקדוש נעתרו השמים והקציבו בתולה אחת לכל שני טייסים.

רק לאחר שהמרן נעמד בחצר בית הכנסת החורבה בירושלים ולאחר שמזכירו הפרטי בהוראתו של המרן הקדוש, סימן עיגול מושלם באמצעות טוש שחור על המרצפות, נכנס לתוכו המרן, נעמד זקוף במלוא הדרו והדר בגדיו ומצנפתו, ומילמל קבל עם ועדה ושמים: תדבק לשוני לחיכי אם אזוז מכאן אלא אם יקבל כל טייס בתולה שלמה לעצמו. נבהלו השמים מאיומיו, ונתרצו.
=

112 האיור מהמם  (לת) רק אומר
  • 22:25
  • 17.06.12

113 אני ישן טוב בלילה בידיעה שיעלון שותף לקבלת ההחלטות אבן בוחן
  • 23:48
  • 17.06.12

יעלון הינו ללא ספק הקול השפוי ביותר בממשלה, עם כך לא יסכימו הפסיכופטים של שלום עכשיו אבל זה ממש לא מעניין.

114 האיש שהלך בקריה עם נעליים גבוהות מפחד עקרבים!!!!!!!!!!לא מפחד מאטום!!!!!! רפאל
  • 07:19
  • 18.06.12

בצורה מתוזמנת כל פעם יוצא אחד מהבכירים בקשר לאירן וזה ממש עושה עליהם רושם!!!!! לא ניתן בצורה גזאת לברוח מהבעיות האמיתיות במדינה.

115 מה זה העציץ מעל הראש והשולחן? זה יפול על הראש של מישהו. לא מבינה
  • 09:04
  • 18.06.12

חה חה חה, אולי בוגי יזמין את ברק אליו למרק כרוב ואז יפול לו עציץ על הראש?
חה חה חה

116 איש קטן ועלוב  (לת) אלי
  • 15:41
  • 19.06.12

117 יעלון ומשפחתו לא יהיו בין ה"מקסימום חמש מאות".  (לת) אין לי אמון ביעלון
  • 19:27
  • 19.06.12

118 לצערנו חוזי השחורות צדקו מיכאל
  • 12:39
  • 20.06.12

האם הסכם שלום עם אסד האב והחזרת רמת הגולן (כמעט היינו שם).
מנקודת המבט הנוכחית היה טוב ליהודים?
ראו מה קורה כעת במצרים.
צודק בוגי בעיניין "קדושת החיים" אצלם הרציחות ההדדיות והיתעללות בגופות
מצביעים על אופי ה"פרטנרים " שלנו.
הם מסוגלים להשליך פצצה גרעינית על ישראל אם תהיה כזו בידם.
אין מקום להכחשה הם מסוגלים.

119 הכל נשמע הגיוני ומשכנע חוץ מהעניין הכי חשוב: האם ההתקפה באמת יכולה לעצור פיתוח גרעיני? לא ימין ולא שמאל
  • 14:43
  • 20.06.12

לרגעים ארוכים יעלון נשמע כמו אדם הגיוני עם חשיבה סדורה שמובילה אותו למסקנה מתבקשת. אבל התשובה שלו לשאלת האפקטיביות של ההפצצה (תזכורת על מישהו שאמר שסדאם יבנה כור תוך שנה) לא משכנעת. והרי על זה קם ונופל כל העניין.

אם נתקוף והמשמעות של כל העניין תהיה עיכוב בשנתיים, האם זה שווה את המחיר המחריד שקשה לשער מהו יהיה? הרי גם יעלון לא טוען שאנחנו יכולים לחסל את פרויקט הגרעין האיראני. מה המשמעות של תקיפה בנסיבות כאלה? הרי שלא כמו סדאם, לאייתולות יש גיבוי של סין ורוסיה שכבר הודיעה שההשלכות של פעולה כזו יהיו בלתי נסבלות. איך אנחנו יכולים לדעת שתקיפה לא תוביל למלחמת התשה ארוכה כמו שניהלה איראן עם העיראקים, ובמהלכה איראן תרכז כוחות ותייצר נשק גרעיני (אפילו פצצה מלוכלכת) מהחומר שיש לה?

יעלון לא הוכיח עד עכשיו רוחק-רואי מרשים. הוא חזה שהרקטות של חיזבאללה יחלידו ותחת פיקודו דווקא צה"ל היה זה שהחליד ואיבד את כשירות החי"ר והמילואים שלו לקראת מלחמת לבנון השנייה. העובדה שהוא אחד מהאוחזים בהגה לגמרי לא מרגיעה אותי.

120 בוגי - אני איתך אליצור
  • 17:17
  • 21.06.12

אין לי דרך בכלל להביע עד כמה ביטאת מילה במליה את תחושותי ומחשבותי על נושאים רבים הקשורים לביטחון ופוליטיקה.
קיבלת את קולי מעכשיו ועד שיוכח אחרת.

121 לשלם את המחיר ורד סת שני
  • 13:53
  • 24.06.12

מי בדיוק ישלם את המחיר. אתה, הבן שלך?

122 יעלון דובי
  • 12:57
  • 25.06.12

זה עצוב, אבל אנחנו צריכים לחכות שהדור הזה של יעלון וחבריו הפנאטים ילכו לעולמם. רק אז יהיה איזשהו סיכוי לפתרון

123 איראן רוצה לאסלם אותנו? דובי
  • 13:00
  • 25.06.12

זאת הבדיחה הטובה ביותר ששמעתי בשנות חיי.

124 האיש הזה לעולם לא יהיה ראש ממשלה ולא שר ביטחון. לא אמין ולא מוכשר. כלומניק.מלקק למתנחלים.  (לת) אהוד
  • 21:44
  • 25.06.12

125 איראן גרעינית ואשליית השלום אלדד
  • 02:49
  • 16.07.12

ברור ונהיר, רק לפקוח אזניים ולהפנים!

126 יעלון שחפץ אנושי לחרדים א
  • 14:55
  • 23.07.12

רק לוחמי צהל משלמים מחיר....

127 לדעתי הוא צודק וחבל...  (לת) בר
  • 01:16
  • 08.10.12

128 ביבי ילך למתקפה צבאי על אירן יחד עמ צחי הנגבי ובוגי יעלון כל השאר מתנגדים כולל אמריקה, אירופה, כל הדרגים הצבאיים ועוד ועוד  (לת) מדונה
  • 17:39
  • 13.10.12

129 הזוי לחלוטין: 100% פרנויה  (לת) וזה יהיה שר הבטחון?
  • 01:53
  • 28.11.12

130 יעלון אדם מסוכן עם דימוי שקרי לולי
  • 18:11
  • 28.12.13

יעלון זכה לדימוי של רמטכל מוצלח ואדם שקול. כך נדמה לי. אבל דבריו מראים על אדם חסר שיקול דעת שזה מגיע לנושאים הבאמת חשובים לישראל כמו שאלת הגרעין האירני.