הדילמה הארורה והגרעין האיראני - סוף שבוע - הארץ
המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

תורת המשחקים והפצצה || הדילמה הארורה והגרעין האיראני

אלוף (מיל.) יצחק בן ישראל חושש שהתלמיד בנימין נתניהו לא הפנים את עקרונות תורת המשחקים. טור לכבוד הקיץ שהגיע

מרבית הישראלים המעוצבים היושבים בבוקר שישי שמשי בבית הקפה הנעים והאופנתי של רמת השרון לא יודעים מה הם חבים לגבר המזוקן והממושקף היושב בשולחן הקצה. ב-72', בהיותו בן 23, זכה סגן יצחק בן ישראל בפרס ביטחון ישראל על כך שהשביח מאוד את יכולת התקיפה של מטוסי הפנטום. ב-73', בהיותו בן 24, עמד סגן בן ישראל לצדו של האלוף בני פלד בשעתו הקשה של חיל האוויר. ב-75', בהיותו בן 26, חולל סרן בן ישראל מהפכה באופן הפעולה של חיל האוויר הישראלי, אשר העצימה את יכולותיו באופן דרמטי. ב-81', היה רב-סרן בן ישראל אחד המתכננים המרכזיים של תקיפת הכור הגרעיני בעיראק. ב-91', יזם אלוף-משנה בן ישראל את הפרויקט הטכנולוגי המרכזי של צה"ל שעשור מאוחר יותר העניק לישראל עוצמות ייחודיות. בעבר היה אלוף (מיל.) בן ישראל שותף גם לתכנון של מבצע אווירי רב-חשיבות שהשמיד איום אסטרטגי חמור אשר נשקף לישראל.

אבל בישראל כמו בישראל: גיבורים כמו בן ישראל, חבריו ושותפיו נותרים עלומים. הם לא זוכים לתהילה שלה זכו ד"ר ר.ו ג'ונס ואלן טיורינג הבריטים, אשר העניקו לאומתם טכנולוגיות מלחמה מנצחות. אף על פי שסיפור חייהם של לוחמי השכל הישראלים יכול להזין שורה של סרטי פעולה מטלטלים, מעטים מאוד מכירים אותו. מעטים מאוד יודעים שרק בזכות אנשים כבן ישראל הם יכולים לשבת בבוקר שישי שמשי ברביבה וסיליה, ולבחור בין הבוקר האמריקאי לבין הפרנץ' טוסט ובין מיץ הגזר הרענן לבין מיץ התפוזים הטרי.

עשרים וארבע שנים עוקב איציק בן ישראל אחרי האיום הגרעיני האיראני. הוא ראה את האיראנים מתקדמים מיכולת נחשלת ליכולת מסוימת ליכולת מתקדמת. הוא ראה את האיראנים נעים מאפס צנטריפוגות לאלף צנטריפוגות לעשרת אלפים צנטריפוגות. ובכל זאת, רק לפני חמש שנים הבטיח לי בן ישראל שלאיראן לא תהיה פצצה גרעינית. נקודה.

בן ישראל. מנץ ליונה
בן ישראל. מנץ ליונה. צילום: מרק ישראל סלם

באותם ימים הוא היה נץ מובהק בכל הנוגע לאיראן. הוא האמין ביכולתה של ישראל לעצור את איראן והוא האמין שישראל אכן תעשה זאת. ואולם מאז זרמו הרבה מאוד מים במפרץ הפרסי והרבה מאוד צנטריפוגות איראניות העשירו הרבה מאוד אורניום. הרפובליקה השיעית חצתה את מרבית הקווים האדומים שאותם בן ישראל עצמו חשב שאסור לה לחצות. כך שכעת מנפץ הכורים הישראלי איננו נץ אלא יונה. הוא הרבה יותר זהיר והרבה יותר מתון והרבה יותר פסימי משהיה לפני שנים אחדות.

מי ישבור את הכלים

המצב היום ברור, אומר בן ישראל. הוויכוח על העובדות פחות או יותר נגמר. ידוע לכל שכדי להפוך למעצמה גרעינית מדינה זקוקה לחומר גלם, לקבוצת ייצור נשק ולטילים. היום לאיראן יש חומר גלם שממנו אפשר לייצר חמש פצצות גרעיניות ובתוך שנה היא תוסיף לכך חומר גלם לארבע-חמש פצצות נוספות. על קבוצת ייצור הנשק האיראני ידוע פחות, אך ככל הנראה היא יעילה למדי. ידע פקיסטני ורוסי שאותו האיראנים קיבלו הביא אותם למקום מתקדם. לגבי הטילים אין כל ספק - יש. כך שכל מה שחוצץ היום בין איראן לבין נשק גרעיני הוא הצורך להעשיר את האורניום שצברה מרמה של 3.5% ו-20% לרמה של 92%.

את ההעשרה הזאת איראן יכולה לעשות בתוך שלושה עד שישה חודשים. אם ההוראה תינתן, בתוך חצי שנה לאיראן יהיה די חומר גלם מעובד לשתי פצצות גרעיניות. אבל ההוראה איננה ניתנת. והסיבה לכך שההוראה אינה ניתנת היא שהאיראנים לא רוצים לשבור את הכלים מוקדם מדי. החשש שלהם מפני מתקפה אמריקאית או ישראלית הוא שגורם לכך שהם בינתיים לא שועטים אל הגרעין. מה שמונע מאיראן מלהפוך למעצמה גרעינית כבר עכשיו איננו חוסר יכולת, אלא החשש מפני תגובה אלימה של המערב.

חמינאי
חמינאי. צילום: רויטרס

בן ישראל בוחר בבוקר האמריקאי ומקבל את הבוקר האמריקאי ואומר לי שבדיוק כאן נעוצה הדילמה. יש לו היכרות טובה למדי עם בנימין נתניהו ועם אהוד ברק. הוא יודע שהחשש של ראש הממשלה ושר הביטחון הוא שמצבה של ישראל דומה למצבה של אותה צפרדע שנקלעה לתוך סיר של מים מתחממים. בינתיים אנחנו עדיין יכולים לנתר מתוך הסיר, אבל כיוון שהניתור קשה ומסוכן אנחנו אומרים לעצמנו: לא עכשיו. המים חמים אבל עדיין לא הורגים אותנו. ואולם בלי שנבחין בכך, אנחנו עלולים לחצות את הנקודה שבה עדיין אפשר לנתר מתוך הסיר. בכל רגע, עלול להתברר שאיבדנו את יכולת הניתור וכי אנחנו מתבשלים במים הרותחים עד מוות.

הגישה של ברק אובמה הפוכה, אומר בן ישראל, אחרי שהוא שואב אל תוכו את החביתה הכפולה והנקניקיות הצלויות של הבוקר האמריקאי. הנשיא לא באמת מתכוון להשלים עם איראן גרעינית. הוא מבין היטב שפצצה שיעית תסכן לא רק את ישראל אלא את העולם הערבי הסוני ואת הסדר המזרח-תיכוני ואת האינטרסים החיוניים של ארצות הברית. אבל הנשיא מאמין שהוא יידע בעוד מועד מתי איראן שוברת את הכלים והוא משוכנע שכאשר איראן תשבור את הכלים הוא יוכל לעצור אותה.

בעוד שבירושלים חוששים שבעוד רגע יאבדו שליטה על התהליך הקטלני של ההתגרענות האיראנית, בוושינגטון משוכנעים שיידעו לבלום את ההתגרענות האיראנית ברגע האחרון. מכאן ההבדלים התהומיים בין נתניהו וברק לבין אובמה, מסביר לי האלוף הפרופסור. אני לא מכיר את אובמה באופן אישי, הוא מודה, אבל אני נוטה להאמין לו. נראה לי שהוא מתכוון למה שהוא אומר.

מה שאתה פורש בפני הוא טרגדיה, אני אומר לבן ישראל. בעצם איחרנו את המועד. הזמן הנכון לעצור את איראן היה לפני חמש-שש שנים. ב-2006 וב-2007 היעד היה מוגדר, הגיבוי האמריקאי היה נתון ויכולת הבלימה היתה בשיאה. אבל כיוון שהסתבכנו במלחמת לבנון השנייה ושקענו בוויכוח עליה - לא עשינו דבר. לא מיקדנו את הקשב המוגבל שלנו באיום הגרעיני האיראני. התוצאה היתה שאנחנו לא פעלנו, האמריקאים לא פעלו והקהילה הבינלאומית עמדה מנגד. לכן האיראנים הצליחו לנצח אותנו. הם גברו על הסנקציות וגברו על הלוחמה החשאית והגיעו לכך שבמרתפיהם שישה טונות וחצי של אורניום מועשר. כך שכעת אנחנו עומדים בפני שתי חלופות בלתי נסבלות: לתקוף באיראן בתנאים קשים ומסוכנים או להפקיד את גורלנו בידי האמריקאים, שעלולים לבגוד בנו כפי שהצרפתים בגדו בנו ב-67'.

בוקר אמריקאי

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם

בן ישראל לא מאשר ולא מכחיש. האיש השותף לסודות הכמוסים ביותר של ישראל, אינו יכול לשתף את קוראי "הארץ" בכל אשר הוא יודע וכל אשר הוא זוכר. על כן הוא לא מתעכב על העבר, אלא מתמקד בהווה-עתיד. אם נגיע למצב של פצצה או הפצצה, הוא אומר, התשובה היא הפצצה. הרתעה אסטרטגית מתקיימת אך ורק בין שני שחקנים רציונלים. אם איראן תתגרען נמצא את עצמנו במערכת רב-קוטבית בלתי יציבה הכוללת שחקנים פנאטיים וארגוני טרור. כך שלא זו השאלה, הוא אומר. השאלה היא אם הפצצה אכן תמנע פצצה או להפך. הסכנה הגדולה היא שדווקא פעולה צבאית נגד איראן תגרום לכך שההתגרענות לא תואט אלא תואץ. מדוע? מכיוון שאחרי שימומש, האיום המעכב את האיראנים היום יחדל לעכב אותם. אחרי שהם יופצצו, האיראנים לא יחששו עוד מהפצצה. וכשהגורם היחידי אשר מעכב אותם כעת לא יאיים עליהם עוד - השעטה של האייתולות לגרעין תהיה מהירה יותר ולא אטית יותר. ההפצצה תשיג את התוצאה ההפוכה מזו שאותה נועדה להשיג.

המצב הוא מצב של אי ודאות, אומר לי האסטרטג המתמטיקאי, בזמן שאני לוגם ממיץ הגזר הטרי. המחשבה של נתניהו וברק לא חסרת שחר אבל גם המחשבה ההפוכה תקפה. איש אינו יודע מה פני המציאות ואיש אינו יודע מה יהיו התוצאות של פעולה או אי-פעולה. אבל במצבים של אי ודאות העיקרון המנחה צריך להיות העיקרון שאותו הגדיר אבי תורת המשחקים - ג'ון פון נוימן. המתמטיקאי היהודי, שהיה ממובילי פרויקט מנהטן, טען כי במצבים קריטיים שבהם אינך יודע מה תהיה התוצאה, עליך לא לנסות להשיג את הרווח המקסימלי אלא לוודא שבמקרה של כישלון, המחיר שאותו תשלם יהיה מזערי.

אם הפצצה תקרב את הפצצה, המחיר שאותו ישראל תשלם על כך יהיה מקסימלי. על כן, בניתוח מתמטי, אסור לבחור בהפצצה. ניתוח רציונלי של המצב מול איראן על פי העיקרון של פון נוימן, מוביל למסקנה שכל עוד אין מידע מוצק על כך שחמינאי נתן הוראה לייצר פצצה - אסור להפציץ. הסיכון גבוה מדי. אי הוודאות גדולה מדי. במו ידינו אנחנו עלולים להמיט על עצמנו אסון.

במהלך העשור האחרון, לבן ישראל ולי היו לא מעט שיחות על הנושא האיראני. לא פעם ולא פעמיים ישבנו בבתי קפה שמשיים כדי לדון במתרחש בנתנז. שיחות דומות היו לבן ישראל עם מי שהיה ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו. כאשר השניים חבשו את הספסלים האחוריים של הכנסת ב-2007-2008, המומחה לחקר ביצועים לימד את חובב ההיסטוריה את כל שיש לדעת על תוכנית הגרעין האיראנית. הצלחתי יותר מדי, צוחק בן שיחי ביובש. עכשיו ביבי לגמרי נעול. הוא לא מוכן לשקול את האפשרות שאיחרנו את המועד והוא לא רוצה להתמודד עם ההשלכות של אי הוודאות. הוא מסרב להפנים את העיקרון של פון נוימן. כך שכאשר בן ישראל קם מן השולחן ונעלם בין האנשים היפים והמעוצבים של רביבה וסיליה, אין לי אלא להתבונן בהמולה הרכה שסביבי. השמים הכחולים, השולחנות הלבנים, האור הזהוב. הקיץ.

********************************

רוצים לקרוא את כל הטורים והכתבות במוסף הארץ? הורידו כעת את האפליקציה האינטראקטיבית החדשה לאייפד

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מה המטרה של ביבי-ברק? למנוע נשק גרעיני מאירן? זאת אנו יכולים להשיג בקלות אם יציעו פירוז האזור מנשק גרעיני. אם רצונם להפציץ את אירן, גם לפי בן-ישראל, לא ימנעו פיתוח הגרעין אלא יקדמו אותו. הם יתחילו את אחת המלחמות הנוראות ביותר -על חשבון אזרחי ישראל שיספגו את מטחי הטילים-קונבנציונליים או גם אחרים. את מוכנותנו למלחמה כזו ניתן ללמוד גם מדוח המבקר על מוכנותנו לשריפה בכרמל.  (לת) פילוסוף יפה ומעוצב
  • 13:48
  • 22.06.12

02 אי ודאות משמעה שאינך יודע אם הפצצת איראן תשמיד או רק תזרז הרכבת פצצה  (לת) ולכן המנעות היא לאו דווקא מיזעור הסכנה
  • 14:08
  • 22.06.12

03 עקרון אי הודאות הוא של הייזנברג ולא פון נוימן רוני
  • 06:11
  • 23.06.12

מתוך ויקיפדיה:
קרון האי-ודאות של הייזנברג הוא עקרון יסוד פיזיקלי במכניקת הקוונטים, הקובע כי בלתי ניתן לקבוע בו זמנית ערכים מדויקים לזוגות משתנים מדידים מסוימים של חלקיק אלמנטרי יחיד, אפילו באמצעות כלי מדידה מדויקים עד אין סוף.

04 את מי מעניין איזו ארוחת בוקר אכל המרואיין ואיזה מיץ שתה המראיין? מאסטר שף
  • 12:23
  • 23.06.12

במקום לספק פרטים קולינריים אזוטריים, מן הראוי היה להסביר לקוראים את עקרונות תורת המשחקים ולעורר דיון ציבורי רציני!

05 אפרופו "התהילה של אלן טיורינג" קצת בדיקה בבקשה
  • 12:55
  • 23.06.12

אלן טיורינג ככל הנראה נדחף להתאבדות בגיל 41 עקב האופציות שהועמדו בפניו: הליכה לכלא על הומוסקסואליות ופיטורים ממשרתו האקדמית באוניברסיטת מנצ'סטר או סירוס כימי. הוא נרדף באנגליה על נטייתו המינית. מן הסתם, זאת לא התהילה שארי שביט מאחל ליצחק בן ישראל.

06 תורת המשחקים ג'ון פון שמוקלר
  • 14:32
  • 23.06.12

תורת המשחקים (שאני מאד אוהב כיון שעסקתי בה שנים רבות) איננה יכולה לפתור אפילו את בעיות ועד הבית (כפי שאמר פרופסור ידוע בתחום זה). מאידך, הזכרת שמות מפוצצים ופרויקטים אקסוטיים, מוסיפה צבע לכתבה. הארי, כנראה לא הבנת מה אמר בן ישראל אבל אתה צודק יהיה קיץ זהוב וקסום.

07 הכל נכון אבל? יצחק
  • 14:46
  • 23.06.12

כל מה שאומר הפרופסור המכובד המוכר לי אישית. אמת לאמיתה. גם רב הפוליטקאים הבכירים יודעים כי אחרנו את המועד. יחד עם זאת כפי שמציין הפרופסור, האירנים אינם עושים את הצעד האחרון מחשש לתקיפה. טוב עושים האדונים נתניהו וברק שמשיאירים את החשש ממשי כל הזמן ואינם מקבלים את עמדתו של בן ישראל ואחרים. גם זה חלק מתורת המשחקים.

08 פרופ' בן ישראל אינו מתיחס לנושא של "מרחב החסינות " כלומר שכאשר נדע שהם עומדים לייצר פצצה כבר לא נוכל לפעול  (לת) אני רק שאלה
  • 20:08
  • 23.06.12

09 יש כשל לוגי בניתוח של בן ישראל ברטרנד ויטגנשטיין
  • 01:48
  • 24.06.12

מדוע להמתין להחלטה של איראן לבנות פצצה ורק אז לתקוף, אם, לדברי בן ישראל, תקיפה ממילא לא תעזור ורק תאיץ את בניית הפצצה?
במילים אחרות, יוצא לפי בן ישראל שאין מצב לתקיפה בכל מקרה.

10 משפט אחד שגוי מפיל את כל התיזה של המאמר אבי
  • 18:26
  • 24.06.12

"אחרי שהם יופצצו, האיראנים לא יחששו עוד מהפצצה."
שטויות. אין שום בעיה להפציץ ולחזור להפציץ אחרי שנתיים. או אחרי חודשיים. או אחרי יומיים. גם אין בעיה לתכנן מראש את ההפצצות החוזרות האלה.
דווקא אחרי הפצצה יהיה הרבה יותר קל לישראל לפעול. מכיון שלא נחשוש עוד מהתגובה האיראנית (שכבר באה) ומהנזק המדיני (שכבר נגרם), לא יהיה מה שיגביל אותנו.

11 מרחב האפשרויות וחוסר הברירה המדומיין חושש מאד
  • 18:28
  • 24.06.12

"על פי מקורות זרים" מרחב האפשרויות של ישראל גדול יותר. דהיינו, אם נמתח את ההגיון ששביט מציג עוד הלאה, הרי שלהפציץ "סתם" לא יספיק. ישראל תיאלץ - שוב, על פי ההגיון של שביט - למחוק את הציוויליזציה האיראנית.
אולם, חוסר הברירה המדומיין הזה נובע אך ורק מתוך הרצון להמשיך ולשלוט בשטחים הכבושים. אמנם ברק "הפך כל אבן" בנסיון להגיע לשלום, אולם איכשהו, נדמה שתמיד עדיף לעשות שימוש בתותחים הגדולים, או באמצעים הרסניים עוד יותר.

12 במצב של אבדון צריך מישהו כמו שרון, ואפילו בוגי יעלון נחשב למפוכח, אבל נתניהו? שניכשל בכל מה שהוא נוגע? הרי ליגזום עץ בגבול הצפון יוצר אצלו תקרית אש שבסופה נהרג לנו קצין, וגם נטשנו הגיזום ע"י מעבר הגדר ומ צאנו דרך אחרת. הכרזה על פתיחת מינהרת הכתל (שהייתה כבר פתוחה) הביאה את האינטפדה, שיקולים שגויים בעיניין הסגר בעזה והטיפול הראוותני במשט דירדר היחסים עם טורקיה ולבסוף גם הבין ביבינוקיו והסיר הסגר במעברים לסחורות. ביבי לא יודע להחליט נכון, ורק אחרי השגיאה והנזק הוא מנסה למזער נזקים. בישראל היצליח להיתחמק מאחריות ע"י ספינים תיקשורתיים על רפיי השכל. אבל על האירנים נאומיו ופוזות הצילום אי נם עובדים, ואפילו המילה דוגרי רק מצחיקה אותם. לדעתי הם ממש מאושרים שביבי וממשלת הזבל עלו לשילטון.  (לת) ביבינוקיו יביא חורבן, צריך מנהיג אמיתי
  • 19:01
  • 24.06.12

13 הפצצה לפני פצצה ,כן תהיה לא תהיה אחרי או לפני. הנה משוואה חדשה : איתן הבת-ימי
  • 19:02
  • 24.06.12

כשלאירן תהיה פצצה היא תשתמש בה.נקודה.

14 אין הבדל גדול בין בן ישראל ובין ברק ונתניהו אחד
  • 19:14
  • 24.06.12

שניהם חושבים שהם חכמים הרבה יותר ממה שהם חכמים באמת. למעשה, יש סיכוי שבן ישראל הוא הזחוח והיהיר מביניהם (אבל אני משוחד כי רק אותו הכרתי אישית)

15 מדוע נפתחה מלחמת העולם הראושנה? כיוון שקציני הצבא הגרמני שכנעו את הקיסר ש"אין ברירה" מצעד האיוולת
  • 19:39
  • 24.06.12

מה האיראנים יעשו עם פצצה גרעינית? הם פשוט יגלו שזה "נמר של נייר" כפי שגילו גם הסינים. פרט לכך, קשה לי להאמין שארה"ב, זו המכונה "השטן הגדול" ע"י מנהיגי איראן, תשב בחיבוק ידיים. עיני האיראנים נשואות לארה"ב ולסעודיה ולא לישראל. ישראל מעולם לא היתה יותר מאשר כלי לאיחוד ההמונים סביב שנאה. כמדינה, היא שולית, גם בשל גדלה המצומק וגם בשל אוכלוסיה שלא קשורה למרחב פה. מה הם ירוויחו מפגיעה בישראל? אפילו המהאדי לא יטריח את עצמו בגלל כמה יהודים מתים...

16 המסקנה היא שגינתר גראס צדק בשירו והאלטרנטיבה היחידה היא מכת מנע גרעינית מצד ישראל שתשמיד לא רק את תוכנית הגרעיון אלא את כל העם האיראני...גראס כגרמני יסודי מחד לא אוהב אותנו, אבל מאידך מבין שזו ההפצצה היחידה שתשים קץ לאיום האיראני.  (לת) גראס עכשיו
  • 19:44
  • 24.06.12

17 בן ישראל לא אומר את הדברים אבל בין השורות הדס
  • 19:48
  • 24.06.12

אפשר להבין שהוא איננו סבור שיש לישראל את היכולות להשמיד הן את כל מתקני הגרעין והן את הרצון האיראני להשיג נשק גרעיני ולכן מוטב להימנע מהפצצה ולחזק את ההרתעה מול איראן כך שגם במקרה שאיראן תהפוך למעצמה גרעינית (ותגלה שהפצצה הגרעינית היא אבן ריחיים על צווארן של מעצמות הגרעין) עדיין ההרתעה הגרעינית ההדדית תאפשר להמשיך להתקיים כאן ללא חשש.

18 בהקשר לגרעין האיראני, אין אופציה של הסכם מדיני, וגם אין אופציה של הפצצה קונבנציונלית, שתביא להפסקת פרוייקט הגרעין האיראני, הרי מדובר באייטולות חשוכות ורצחניות, ובפסיכופט שיכור גדלות, האופציה היחידה שקיימת היא... הפצצה גרעינית של אתרי הגרעין האיראני, ואיום במחיקת גרעינית של טהראן, רק כך שילטון הפסיכופט והאייטולות החשוכות יפול, ויקום שילטון מתון יותר, כיום יש איום גרעיני קיומי כלפי ישראל מצד האייטולות שבטהראן. ואם ישראל תמתין למכה הראשונה מצידם, ישראל תושמד. לכן יש צורך דחוף להרגיע את האייטולות. והדרך היחידה להרגיעם, זה להטיל על מתקני הגרעין שלהם פצצות גרעיניות. אין דרך אחרת, זאת הדרך היחידה להפיל את שילטון האייטולות באיראן, ולמנוע את החורבן השלישי. מטרת פרוייקט הגרעין הישראלי הייתה במקור, למנוע מלחמות גלויות עם צבא סדיר כנגד ישראל. מטרה זאת הושגה במלואה, בזמן מלחמת 73. כשישראל איימה להשתמש בגרעין. מאז אין מלחמות גלויות. רק מלחמת טירור מתמשכת, עם אירגוני טירור שאינם משתייכים רשמית למדינה כלשהיא. לכן חייבים לפוצץ גרעינית את מתקני הגרעין האיראני, מיד עכשיו, זאת הדרך היחידה להרגיע את האייטולות כמו שהירושימה הרגיעה את החונטה הצבאית ששלטה ביפן,  (לת) ר-י-נ-ו
  • 20:00
  • 24.06.12

19 רק מפצחי בונקרים גרעיניים יעצרו את הגרעין האיראני, ולביבי אין אומץ.  (לת) דוד
  • 20:13
  • 24.06.12

20 פרופסור בן-ישראל הוא אבו נפחא שרלטנית שאינה נוהגת לעסוק בחישובים של ממש  (לת) זהירות שרלטנים לפניך
  • 20:16
  • 24.06.12

21 "לא עכברא גנב, אלא חורא גנב." דיפלומט לשעבר
  • 20:16
  • 24.06.12

ההנחה, הן של כותב המאמר והן של המרואיין, היא כי המנהיגים תמיד יכולים לכוון את האירועים. אבל זה הוכיח את עצמו כלא נכון.
כשהייתי בסטנפורד בשנות ה -70, השתתפתי בסימולציה מבוססת על מחקר של שני פרופסורים מפרינסטון - צוות בעל ואשה, בשם סיימון. הם ניסו לדמות את התנאים שהובילו לפריצת מלחמת העולם הראשונה.
כל סטודנט קיבל תפקיד, כמו נשיא או מלך או שר או רמטכ"ל של מספר מדינות דמיוניות . זה היה למעשה המצב לפני תחילת מלחמת העולם הראשונה--אבל אף אחד מהמשתתפים לא ידע את זה. יכולנו לנהל משא ומתן דיפלומטי, או לחתום על הסכמים, בגלוי או בסתר, ולעשות כל דבר כדי לשמור על השלום. או, כל מדינה יכלה גם לגייס מילואים ולרכז כוחות, כדי להשיג יתרון.
מה היתה התוצאה?
נעשו 194 סימולציות כאלה ברחבי העולם, ובכל אחת מהם מלחמת העולם הראשונה פרצה. בכל פעם. לא משנה מה עשו המשתתפים: המצב הכתיב את מעשיהם.
כמו שהתלמוד אומר: "לא עכברא גנב, אלא חורא גנב."
המסקנה הלא נעימה היא כי מצבים מסוימים אינם יציבים מטבעם והם, למעשה, דילמת האסיר 10x, ומי שפועל למען השלום, הופך צ'מברליין ברצון או שלא ברצון.
זה היה הלם לכולם. אם אתם לא מאמינים לי, חפשו באינטרנט עם המילים מלחמת העולם הראשונה וסיימון ופרינסטון, ותראה את הדו"ח המדעי. הוא עבר ביקורת עמיתים, והוא לגיטימי מאוד.
לסיכום: המלחמה עם איראן הוא כנראה כנראה בלתי נמנע, בגלל בעלי עניין רבים שלכל אחד מהם יש יותר מדי מה להפסיד אם הוא יתעכב וימתין. זה מצב לא יציב מטבעו.

22 מה הלך פה? מתן
  • 20:21
  • 24.06.12

זה רק אני או שהכתבה במקום להתמקד בגרעין האיראני ובתרומתו של בן ישראל למדינתנו שיתפה יותר מדי פרטים מהסצנה הבוהמית של רמת השרון?

23 ארי שביט - הגרעין האירני חב לך חוב גדול שי
  • 20:22
  • 24.06.12

הייתי פעיל בסילוקו של ראש ממשלה שהיה מסוגל לקבל החלטות. גם אם נניח שאתה צודק לכאורה וכל האישומים נגד אולמרט יתממשו. יצא שכרנו בהפסדנו. האירנים יתגרענו ואנחנו נהנה מנקיון השלטון. (אני משוכנע שגם בזה אתה חא מאמין). משך שנים קידמת את צמד הלצים שאינם מסוגלים להחליט. עצוב לראות את הציונות נמחקת עבור מעטפת דולרים. תחשוב על זה.

24 לסבך דבר פשוט צריך אלוף במיל. ופרופסור.  (לת) שושנה
  • 20:24
  • 24.06.12

25 כל הרוצה ללמוד דבר מה על "חכמתו" הנשגבת של בן-נפחיאל ראוי שיקרא את תחזיותיו המפלאות על מלחמת המפרץ הראשונה שמהוות עד היום חומר לבדיחות ארסיות מוחק בן-נפחיאל
  • 20:30
  • 24.06.12

מונטי פייטון של ממש

26 לא הבאתם נתון חשוב ביותר הסיכוי שאירן תפעיל את הנשק שלה נמוך מהסיכוי שהיא תשרוד רונן
  • 20:40
  • 24.06.12

אין כמעט כל סיכוי שאירן תפעיל נשק גרעיני כנגד מדינה לה יש יכולת תגובה.
הפעלה של נשק זה תביא למחיקת אירן מהמפה.
האיום הזה ימנע את הפעלת הפצצה. משום כך אירן גרעינית מסוכנת הרבה פחות מאירן טרום גרעינית.

27 נראה לי שטעו בשם המחבר, ללא ספק זה אחד הטורים המוצלחים והמשעשעים ביותר של דורון רוזנבלום ירושלמי
  • 20:40
  • 24.06.12

ועכשיו ברצינות -- אין שום ניתוח מתמטי תקף שיכול לפתור את הבעייה. יש יותר מדי נעלמים עובדתיים שהם עניין של הערכה, ויש יותר מדי נקודות החלטה שהן עניין של דעה. כל מתמטיקאי יכול למצוא מודל שלפיו ההחלטה המיטבית היא בדיוק מה שהוא במקרה מאמין בו. ובאותה מידה כך גם בלתי אפשרי להוכיח שהמודל הזה אכן מתאר את המציאות.

במילים אחרות, היתרון הגדול של המתמטיקאי הוא ביכולתו לנסח את הדעות הקדומות שלו באמצעות מילים יפות.

28 לא הבנתי אם מפציצים פעם אחד וזהו רםרם
  • 20:42
  • 24.06.12

בן ישראל אומר שנפציץ ואז האירנים ימשיכו בהתגרענות אז נפציץ שוב וביתר שאת..נראה לי שהכותב לא הבין או שלא רצה להבין או שהוא חושב שהקוראים מטחמטמים ...ממתי במלחמה מפגיזים וממשיכים הלאה הנכון הוא שמפציצים ורואים אם חדל המקום לפועל ובמידה ולא ממשיכים עד שחדל לפועל...
או שאולי בן ישראל מרמז שכדאי מאוד להפציץ ראה מה הוא אומר לפני חמש ושש שנים אנו היססנו וזאת היתה הטעות החמורה ...עכשיו יש עדין הזדמנות לתת בראש ...טוב תעשה מדינת ישראל אם יקשיבו יותר לעצות כמו אנשים שבן ישראל מיצג.....

29 ניתוח ראוי אך לא מושלם. השאלה העומדת להכרעה אינה מדעית אלא, עניין של השקפה. נתניהו מאמין בחשיבות העברת מסר מרתיע ורואה בעצמו מנהיג בעל שיעור קומה היסטורי אשר יוזם מהלכים צופי פני עתיד ומתנגדיו מערערים על שיקול דעתו של נתניהו ומעריכים כי מדובר בבעיה כלל עולמית שמדינה בסדר הגודל שלנו לא אמורה לפתור לבדה. ככלל, לאחר ההפצצה יתכן כי האיראנים יאיצו את תהליך העשרת האורניום כי לא יהיה לה מה להפסיד אולם, גם ישראל תוכל לחזור ולהפציץ כי לא יהיה לה יותר מה להפסיד בהפצצה חוזרת. ואם כבר פן סטאטיסטי: ככל שמדובר בהפצצת כורים, דווקא לישראל יש סיבה מוצדקת ובדוקה להאמין שהתוצאה תהיה חיובית.  (לת) יואל
  • 20:50
  • 24.06.12

30 האלוף הפרופסור היסטוריון בגרוש
  • 21:14
  • 24.06.12

אם אני לא טועה בן ישראל גם זכה באירוויזיון ב 77 ועצר את הטנק בדגניה ב 48. בקיצור גיבור אלמוני. האומנם? כולם מכירים את הסיפורים של בן ישראל על בן ישראל. מצטער אבל אין לו שום קשר לכלום ב 2007. כמו גם שהוא לא שיכנע אף אחד ב 2006 בכלום. הוא תמיד ידע הכול בדיעבד אבל למי זה עזר. וגם עכשיו אני מציע לא לברר את נושאי הגרעין על מיץ גזר. ואם כן לא לקחת את זה יותר מידי ברצינות.

31 בעולם טוענים שלישראל 400 פצצות אטום מוכנות לשימוש לא יפה לא מעוצבת
  • 21:34
  • 24.06.12

הנאו ז'ורנליזם ממקלדתו של ארי שביט אינו יאה לנושא רציני כתקיפה אפשרית של ישראל באירן המתגרענת. תרומתו של האלוף במיל. בן ישראל, חבר כנסת מהספסלים האחוריים מטעם "קדימה" בעבר והיום חבר בחבר הנאמנים של המרכז האוניברסיטאי אריאל, לבטחון ישראל זיכתה אותו בפרסים אך על אירן הוא יודע מה שהציבור יודע, שהיא מעשירה אורניום, ועדיין רחוקה מדרגת ההעשרה הנדרשת לפצצה, שיש למדעניה הידע הדרוש ליצור הפצצה ולשיגורה, ובעתיד עלולות להיות בארסנל שלה כ 10 פצצות אטום. על פי מקורות זרים בידי ישראל מאות פצצות אטום, אולי 400, גם בידי מדינות עולם שלישי אחרות כהודו, פקיסטן וסין פצצות אטום וטילים מוכנים לשיגור, באסמים. החיים במצב של חוסר ודאות ואיומים קיומיים אינם מוסיפים בריאות ויש צורך בעצבים חזקים. לארי שביט אין והוא מנסה להדביק את הקוראים בפאניקה שלו. די להפחדות, לכל אחד מאתנו צרות משלו.

32 פון ניומן צידד במחיקת ברית המועצות פון ניומן
  • 21:40
  • 24.06.12

וכששאלו אותו אם כדאי להפציץ מחר בערב היה עונה תשובה שלילית לא להפציץ מחר בערב אלא מחר בבוקר והוא צדק שהרי הרוסים עזרו לאיראנים להיתגרען ובעצם עזרו לכל השכונה נכון שגם היו אמריקאים שהדליפו אבל זה לא אומר שאי אפשר לעצור את השטף הזה בסופו של יום זה יגיע לארגוני טרור ואז נגיד בכל רפה אמרנו לכם

33 אז תהיה מלחמה?!  (לת) פולי
  • 22:17
  • 24.06.12

34 מה זה טור ההלל ליצחק בן ישראל? דן כנר לא היה מנסח זאת טוב יותר דן כנר
  • 23:23
  • 24.06.12

הרי ידוע שיצחק בן ישראל היה הראשון שזיהה את הבעיה (או יותר נכון את כל הבעיות שהיו אי פעם בחיל האוויר, וביקום כולו) ופתר אותה בקלות ביד אחת, כאשר ביד השנייה הוא פותר את הקובייה ההונגרית.

35 ידעתי שהוא יגיע כך או כך לאולמרט.בגלל מל'ב 2 שלו לא הפצצנו.ומה אמר בן ישראל על אהוד ברק בסוגיית הפצצת הכור הסורי?את זה שביט לא מספר.שימעו שמוע.הוא אמר שאהוד ברק התנגד להפצצת הכור...  (לת) נפיח
  • 06:07
  • 25.06.12

36 כאשר מדובר בהישרדות מדינה קשקושי גזר
  • 08:08
  • 25.06.12

אין מקום לתורות משחקים,תיאוריות או דמיונות.
יש או שחור או לבן.
או שהולכים לאבדון או שנלחמים עד הסוף.אין שום אלטרנטיבה אחרת.
מלחמה גדולה ובלתי נמנעת בדרך,והיא מגיעה.
מי שלא רואה זאת פשוט מרמה את עצמו.

37 התרשמתי מצניעותו המופגנת של בן ישראל ומגישתו הביקורתית והספקנית של ארי שביט ג'ון קליז
  • 08:25
  • 25.06.12

ממלץ לשני האדונים הנכבדים לקרוא את כתבתו של ג'ונה לרר
"למה אנשים חכמים הם בעצם טיפשים" שהתפרסמה בסוף השבוע.
לינק לכתבה נמצא גם בדף זה

38 נקודת חולשה של הניתוח הבן-ישראלי - לכאורה, מדובר בשתי פעולות שאין ביניהן קשר ישיר, כלומר כאשר חמינאי יחליט להשלים את פיתוח הפצצה, אובמה יתקוף או לפחות אנחנו נתקוף. למעשה, יתכן קשר הדוק ביניהן, מאחר והוא יכול להחליט להשלים את פיתוח הפצצה, עניין של מספר חודשים כאמור, כאשר יחשוב שארה"ב/ישראל אינן פנויות לטפל בכך, כמו בתרחיש של מלחמה אזורית שבה איראן אינה מעורבת, משבר אמריקאי באזור אחר בעולם וכו'. המשמעות היא שכל משבר של מספר חודשים שמעסיק את ישראל/ארה"ב, וכאלה לא חסרים, יוכל לאפשר לאיראנים חלון זמנים להשלמת פיתוח הפצצה. ישראל וארצות הברית אינן יכולות להשלים עם מצב כזה.  (לת) בר קיקי
  • 09:05
  • 25.06.12

39 האינטרסים של אובמה נח
  • 09:32
  • 25.06.12

למרות הכל ארה"ב תפעל.הענין הוא שהיא תפעל רק אחרי
ולא ליפני.איך אני יודע את זה?ניתוח היסטורי פשוט מלמד
שהאמריקאים מגיבים רק לאחר שהם חוטפים (פרל הרבור ,התאומים)
רק אז ניתן לשכנע את דעת הקהל האמריקאית שאין ברירה.
האינטרס של אובמה הוא לא לעשות כלום.יש בחירות והוא רוצה
לעבור אותם בשקט.אם האירנים יתנהלו בחכמה אובמה לא יעשה דבר.
הענין הוא שזה כמו בספור של העקרב והצפרדע- בסוף האירנים לא ישלטו ביצר ויעשו .אז ורק אז יש סיכוי שאובמה יפעל.
נכון שהמחיר לארה"ביהיה קשה.אבל גם במלחמת העולם השניה נהרגו
מיליוני בני אדם.מה שיכול היה להיחסך אם היו פועלים בזמן.
לגבי ישראל-באופן עקרוני המדינה הזאת היא טעות סטטיסטית.
אין שום הגיון והסבר לקיומה של מדינת ישראל.מבחינה הזאת
רק אדם דתי או אדם חסר הגיון מה שנקרא פתי (יש אומרים שזה אותו דבר)
יאמין בהמשך קיומה.

40 אז בעצם, הגישה של אובמה היא הנכונה יותר.  (לת) ארוחת בוקר יקרה להפליא
  • 10:41
  • 25.06.12

41 בן ישראל-לשעבר אלוף פיקוד העתודאים  (לת) גיבור
  • 10:48
  • 25.06.12

42 הכתב והן ישראל ליבנו את הנושא האירני בבתי קפה  (לת) לא מצחיק
  • 12:01
  • 25.06.12

43 ארי יא מלחיץ !! אחרי כל פעם שאני קורא אותך אני מייד הולך לקנות שימורים.  (לת) ד'
  • 12:30
  • 25.06.12

44 וואלה איזה מוכשר וחרוץ בטונות פרופ' בן ישראל. אבל מה עם התמונה הגדולה? האם אין כוח ההרס העצום של ישראל הנו במקביל אויבה הגדול, המנוע ליהירותה, חמדנותה ופחזנותה, שייתכן שיביאו להחרבתה? את מיטב כשרונותיו הפקיד גבורנו בידי גידול בריוני ואלים הנמשל על ידי הנהגה היסטרית ופראנואידית שדי בקלות עלולה להביא את כלל האנושות לסף השמד. הבנת, בן-ישראל, למה תרמת?  (לת) סוקרטס?
  • 11:42
  • 27.06.12

45 מרויח כסף גדול מסחר באמצעי לחימה  (לת) הכסף הגדול בסחר באמצעי לחימה.
  • 21:39
  • 19.07.12

פעילות
המלצות