מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

אני בשיחה || פרופ' אורן הרמן מאמין באמפתיה טהורה

פרופ’ אורן הרמן, 39, סופר והיסטוריון של המדע. ראש התוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר אילן. רוצה לקדם: את ספרו “מחיר האלטרואיזם - ג’ורג’ פרייס והחיפוש אחר מקורות טוב הלב”. זוכרים לו: את הזכייה בפרס “ספר השנה” של “Los Angeles Times”. מתי: רביעי, 11:00. איפה: אצלו בבית.

אז מה אתה חושב? יש באמת אלטרואיזם אמיתי, טהור? איזו שאלה. את חושבת שאין? אני לא בטוחה פתאום. כשאנחנו מתנהגים בצורה טובה כלפי מישהו, יש לנו תגובות פיזיולוגית להתנהגות הזאת. אתה יכול להיתקל בהומלס ברחוב והוא מסריח ויורד לו דם מהרגל ואתה מרגיש סטרס אדיר, ואתה נותן לו 20 שקל ומרגיש הרבה יותר טוב. זה אלטרואיזם? זו השאלה. נכון. אז אני חושב שאנחנו צריכים להתעסק פחות בשאלה של המוטיבציה, שזו שאלה שכלים מדעיים לא יוכלו לתת לנו מענה בעל משמעות לגביה. אם התוצאה היא שאתה נתת למישהו אחר והוא הרוויח מזה, אז זה אלטרואיזם. בספר שלך אתה מנסה להתחקות אחר חידת האלטרואיזם דרך...

רוצים להמשיך לקרוא?
הירשמו חינם לאתר באמצעות הטופס או לחצו כאן לרכישת מנוי ב-4.90 ₪ בלבד לחודש הראשון. כבר יש לכם מנוי? לחצו כאן כדי להתחבר לאתר
הירשמו חינם כדי לקרוא 10 כתבות בחודש:
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
טלפון נייד        
נא אשר את תנאי השימוש
נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ?  התחברו   |   שחזרו סיסמה



הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מקסים!  (לת) שלומית
  • 09:44
  • 12.04.13

02 איזה ראיון נהדר, ואיזה איש מיוחד! אמנית
  • 10:19
  • 12.04.13

תודה

03 כתבה מעניינת ביותר אקדמאי ממולח
  • 14:55
  • 12.04.13

נושא המחקר של פרןפ הרמן משלב בין מדע לרוח - כן ירבו!

04 איש רנסנס  (לת) חבר
  • 15:08
  • 12.04.13

05 איםה אפשר לקנות את הספר?  (לת) שאלת תם
  • 15:10
  • 12.04.13

06 קראתי את הספר ישראל חוברס
  • 15:11
  • 12.04.13

באנגלית לפני מספר שנים ומדובר בסיפור יוצר דופן ומרגש. ממליץ מאד

07 הסיפור של פרייס ראשיתו ואחריתו מסופרים בקונטקס של מהפכות רעיוניאיות מאז איין ראנד עד המפולת הכלכלית ב2008, צפו בסדרה של אדם קרטיס בי.בי.סי. ובערוץ 8 הוט "נשלטים על ידי מכונות", או בתרגום מדוייק יותר , מפוקחים על ידי מכונות.  (לת) הצד האפל של האוטופיה
  • 19:49
  • 12.04.13

  •   אכן סדרה גאונית של חוקר התרבות והדוקומנטריסט החשוב של תקופתנו. אחד הבודדים שמצליחים לנסח אמירה קוהרנטית על הכאוס שמקיף אותנו. למרות המסקנה הקשה לעיכול משהו של הסדרה, שלא משנה מה יעשה המין האנושי, כל הכוונות (הטובות והרעות) מובילות לאבדון...  (לת) לא להחמיץ
    • 09:57
    • 14.04.13

08 לא ברור איך אתם מעסיקים כתבת אהבלה כזאת. למה, מה הסיבה?  (לת) דרורה
  • 21:11
  • 12.04.13

09 אין אלטרואיזם בשום מקום - אולי חוץ מן הראש של הפרופסור לא מובן
  • 00:10
  • 13.04.13

דוגמת הדבורים היא עלבון לאינטליגנציה, מי אמר שלדבורים יש מנגנון שיקול דעת והן לא פועלות על אינסטינקטים בלבד? מי אמר, שרוב הפעולות בטבע הם לא תוצאה של אינסטינקטים? האם רוב האנשים חושבים לפני שהם פועלים? כתבה פסבדו חכמה שממחישה יותר - פרופסור, אתה קיים בשביל לעזור לעצמך (במקרה זה - למכור ספר) בדיוק כמו כל אחד אחר - לא אלטרואיזם אלא קידום מכירות

  •   איפה ראית שכתוב שלדבורים יש שיקול דעת? נשמע שאת/ה לגמרי לא מבינה את מה שנאמר בכתבה.  (לת) אחת
    • 21:40
    • 13.04.13

  •   מה שלא מובן זה למה חשבת שצריך לספר לכולם שלא הבנת את הכתבה  (לת) ירושלמי
    • 22:46
    • 13.04.13

  •   מי אמר שלך יש מנגנון שיקול דעת ושאינך פועל ע"פ אינסטיקטים בלבד? הכל בעיני המתבונן  (לת) זיו
    • 23:04
    • 13.04.13

  •   איפה האלטרואיזם הזה שמדובר עליו מבין גם מבין
    • 13:36
    • 14.04.13

    דוגמת הדבורים שהועלה על ידי פרופסור מתעלמת מכמה עובדות בסיסיות. לפועלות בכוורת אין תפקיד ביולוגי מלבד לשרת את המלכה (הן לא יכולות להתרבות). ברגע שנכנס פולש לכוורת, המלכה משפריצה הורמון שגורם לשאר הדבורים לתקוף את הפולש. כלומר, אף דבורה לא יכולה לעמוד בצד כיוון שההורמון מפעיל אותה ללא שיקול דעת. ואם אין לה שיקול דעת - אין אלטרואיזם כיוון שאין בחירה. דוגמת חסר הבית - אולי נרצה לתת לו כסף בכדי שיתרחק מאיתנו ותחושת ההקלה היא בחלוף הסכנה? לסיכום, מומלץ לכל הקוראים המלומדים לא לפספס את ההתחלה בכל טיעון, כי אם אין דוגמאות לאלטרואיזם בטבע אז אין שום בסיס לטיעון. מומלץ להם גם לזכור ע״י מסקנתו של פרייס הייתה שאין אלטרואיזם.

10 ראיון מרתק - בין הטובים של איילת שני קפקא
  • 00:56
  • 13.04.13

אלך עכשיו לקרוא את הספר

11 סחטיין על שיחה מרתקת  (לת) צפוני
  • 00:57
  • 13.04.13

12 בומבה של חוקר/סופר - תמשיך לכתוב בהארץ, מתגעגעים  (לת) אצ"ג
  • 01:01
  • 13.04.13

13 במילה: מרתק! סטודנטית
  • 01:02
  • 13.04.13

פרופ הרמן מעביר קורס על הנושא באקדמיה?

14 אורן הרמן כתמיד מרשים, רגיש, מעורר מחשבה רגרסיה לממוצע
  • 01:13
  • 13.04.13

אחלה כתבה

15 קראתי בשקיקה ורץ לקנות הספר  (לת) דרוויניסט מדופלם
  • 01:24
  • 13.04.13

16 וואו, מעולה. שמעתי את פרופ הרמן מדבר באדרבא ירושלמית
  • 02:23
  • 13.04.13

לפני שבוע והוא היה מדהים! ממליצה על הספר בחום

17 נושא מאלף, מעלה שאלות רבות ירדן
  • 02:24
  • 13.04.13

לא בטוח שיש תשובות, אבל השאלות מצוינות

18 תגידו לי אתם: יש נושא יותר מדליק מאבולוציה??? שלום אסייג
  • 02:26
  • 13.04.13

פשוט אין!

19 היי, לפי הסיפור עם הדבורים, חרדים בישראל הם פסגת האבולוציה! דני
  • 09:26
  • 13.04.13

וואוו

  •   מבחינת עצמם - בוודאי שזה נכון. בוודאי
    • 10:14
    • 14.04.13

    היצרים הדארוויניסטיים שלהם ממושמשים במקסימום - אפילו אם הם לא קראו שהיה פעם דארווין. ועל חשבונך.

20 אלטרואיזם נושא סבוך מאד ומורכב. נראה שהפרופ מבין את הדקויות ראש אינדיאני
  • 10:15
  • 13.04.13

ומדבר בצורה כנה ורגישה, ללא פוזה ובטעם טוב. אהבתי

21 מצוין!  (לת) סספורטס
  • 10:15
  • 13.04.13

22 רץ לקנות הספר שביל החלב
  • 10:16
  • 13.04.13

זה נשמע לי כמו סיפור בדיוני כמעט - מדהים

23 מישהו יודע מסוקרנת
  • 10:17
  • 13.04.13

אם הפרופ הצעיר פנוי?

24 אהבתי - מעניין, מעורר מחשבה ומעודד עשייה !  (לת) ננה
  • 10:20
  • 13.04.13

25 ואף מילה על ניטשה??  (לת) זאב
  • 10:34
  • 13.04.13

26 אני גם מאמינה שיש אלטרואיזם טהור מאמינה
  • 10:37
  • 13.04.13

הציניקנים שחושבים אחרת מפספסים ולא נותנים לאור להבקיע

27 בעניין היחס בין אינטרס לאהבה... אמממ...
  • 11:10
  • 13.04.13

לא חייבים לקרוא את כל הכתבה החביבה, מספיק לקרוא את הטוקבקים של אמא והחברים.

28 כתבה מרתקת, אשמח להשתמש בספר בכיתה שלי. אני מורה מורה בתיכון
  • 11:11
  • 13.04.13

לאזרחות וגם לביולוגיה בפריפריה, וזה נשמע כמו שילוב בול

29 וואלה שכנעת אותי - וזה לא קל כי אני סקפטי בטבע שלי קפיטליסט
  • 11:13
  • 13.04.13

אבל אם חושבים על תוצאת ההתנהגות ומתרכזים בה לעומת הכוונה, אז כן - יש המון אלטרואיזם בבני אדם, וכנראה שזה מה שחשוב יותר מכל. יפה מאד

30 לינק לראיון מרתק שלו אצל קובי מידן טלי
  • 11:33
  • 13.04.13

http://youtu.be/ZaHI4ThsXYY

  •   תודה - ראיון מרתק ומכונן - לעצם הסוגיה מאמינה שאכן אהבה לאחר היא אהבת עצמי כי אני העולם ולהפך... ממליצה
    • 14:26
    • 13.04.13

    אהבתי גם את הבנת מוקבלות המדע והטכנולוגיה שנראה שהן הופכות להיות האלוהים והדת החדשים מה שמלמד על המהות והדת בתודעה האנושית מהות שהיא כלי לשליטה

    ואולי בדיוק אותה שליטה ושתלטנות הן שמתמידות באותו אילוף הקרוי חינוך את האמונות באקסיומות של האנושות בדבר רצון
    בדבר בחירה בדבר טוב ורע וגם בדבר מושג האני והאחר
    ואולי אף בדבר היש והאין

    לעניין השליטה שכביכול מניעה הכל אולי יש פה כשל תודעתי
    שנובע מבאג או סתם פרמטיביות
    כי אם אני העולם והעולם זה אני
    אז אני אלוהים ואין צורך בשכזה חיצוני
    והמדד של גודל יכולת שינוי המציאות
    נובע שוב רק ממוגבלות עדשת התודעה האנושית ועצם הצורך
    בשינוי המציאות
    (שהיא אולי בסיס של אותה תודעה אנושית מובנית
    כמו ב"אם תבכה אמא לא תאהב אותך" וזה ממש לא סותר את התמורה בחיי בני אדם תודות למעשיהם ולכוונתם)

31 אם אין אלטרואיזם בעולם, קורא בקפה
  • 11:36
  • 13.04.13

למה אנחנו חשים שיש? מסכים עם הפרופסור המכובד

32 שיחה משובבת לב. פתחה לי את השבת בחיוך. נהדר  (לת) שמש ניצחית
  • 11:52
  • 13.04.13

33 החכם מדבר מתוך ידיעה. הטיפש אומר את דעותיו  (לת) זנון
  • 11:57
  • 13.04.13

34 הפרופסור האלטרואיסט - אהבתי  (לת) שלמה
  • 12:07
  • 13.04.13

35 אלטרואיזם היא שאלה סוציולוגית ותרבותית לא פחות מאשר במדעי הטבע שרה שלו
  • 12:36
  • 13.04.13

"מותר האדם מן הבהמה" היא היכולת להתעלות עמל לאינטרס האישיים האגואיסטיים ולראות את האחר. את זאת חברה מנסחת בערכים ובדרכי ההתנהגות של חייה המשותפים.
ראה: "השיח האלטרואיסטי: מוסר נשים ופוליטיקה 2003

36 נראה אינסופי. תמיד התועלתניים ימצאו תועלת כלשהי.. פילוסוף מתחיל
  • 12:40
  • 13.04.13

תועלת יכולה להיות תלויה בזמן, בכמות ובאיכות, אבל הכי חשוב: בנקודת המבט. כל אחד יוכל לטעון לתועלת סובייקיטיבית כלשהי - לך תוכיח שזה לא נכון..
מי שם אותך לקבוע מהי תועלת? - הרי גם נשימת אוויר צח יכולה להוות איזושהי תועלת. שלא לדבר על "סתם הרגשה טובה".
לדעתי אין תשובה לשאלה זו, וטוב שכך, אין גם צורך. פחות חשוב מה הסיבה למעשה כלשהו יותר חשוב עצם עשייתו ותוצאתו.

37 אין. לא קיים. יש אגואיזם טהור (כלונר אגו נקי מכל גורם אחר) ויש הדחקה. ואותה נוטים לבלבל עם המושג החלול אלטרואיזם  (לת) לא צריך לנסות לחפש את הלא קיים. הטבע מאוד מסודר בעניין הזה לכן חבל להסתבך
  • 12:51
  • 13.04.13

38 הרמן כמו אחרים חוטא באידאליזיציה של מדען שהתחיל ברעיון נאצל והדרדר לאובססיה קומפולסיבית להוכיח בגופו ובנפשו את הרעיון, עד שהתחרפן ..איפוא היתה האמפאתיה של חבריו באותה עת ??  (לת) לקרוא לדברים בשמם
  • 12:54
  • 13.04.13

39 מדוע רק אני שם לב כי הוא מצטלם עם פיטבול. פיטר מארי
  • 13:06
  • 13.04.13

עכשיו פיטבול,כאמסטף וכרוטווילר הם כלבי טרף. איני אומר רעים -אין בכלב רע או טוב. רע וטוב הם מושג שקיים באנשים.לבח הדוקטור הנ"ל חקר ומבין רע וטוב ,טוב ממני.
אבל האיש בוחר את הכלב והעיתון מלא שלל דוגמאות של קורבנות אדם לגזעי הכלב הללו.
צאו ולימדו.

  •   גם אני שמתי לב, ואני לא מבין איזה אדם בר דעת מחזיק חיית טרף כזאת חיים
    • 20:45
    • 13.04.13

    אין לו נכדים כנראה.

  •   רק אתמול כלב אמסטף ביתר כמעט למוות ילדה אריאלה
    • 08:38
    • 14.04.13

    הפרופסור הזה הזוי לדעתי. מדבר על אלטרואיזם ומחזיק חיה טורפת.

  •   תרגיעו! ג.ג.
    • 11:32
    • 14.04.13

    נכון, יש כלבים שנוטים יותר לתוקפנות.
    במקרה או שלא במקרה מי שפיתח את הזנים האלה דאג ליצור כלב עם יכולות קטלניות - שיניים, לסת וכו'
    גם נכון - אנשים אלימים נוטים לקחת להם כלבים כאלו.
    ל א נ כ ו ן לקרוא לכל הכלבים האלה רוצחים מכיוון שמי שעושה אותם לרוצחים הם האנשים שמגדלים אותם ומטפחים את התכונות הרצחניות הללו.
    עם טיפול ואילוף נכון יכול רוטווילר להיות חמוד (כמעט) כמו לברדור או גולדן-רטריוור.

40 האם אלטרואזים זה תכונה גנטית?  (לת) שוטר
  • 13:38
  • 13.04.13

41 בן אדם: קבל ח״ח. אהבתי במיוחד את המשפט הבא: גלעד צוקרמן
  • 13:45
  • 13.04.13

״לכל בעיה יש את רמת הרזולוציה שמפיקה ממנה את הכי הרבה אינפורמציה. אז לומר שהכל כימיה זה נכון, נגיד, עובדתית, אבל זה לא נותן לנו יותר מדי. אם אתה רוצה להבין את מלחמת לבנון השנייה תקים ועדת חקירה שמורכבת מכימאים?"

42 אלטרואיזם זה הדבר הזה ששמאלנים לוקים בו לא? היה לי ברור מהתגובות. בימין אין לנו את הדבר הזה, ואין מצב שאני משלם עבור גיבובים.  (לת) נראה לכם שכל פעם שתכתבו על איזם אני אעשה מנוי?
  • 14:19
  • 13.04.13

43 רק בהארץ מוכרים כתבה על אלטרואיזם.  (לת) תמיר
  • 14:36
  • 13.04.13

44 ראיון מעורר מחשבה. תודה  (לת) חיים
  • 16:44
  • 13.04.13

45 "הברירה מביטה" - איזה הבלים. איך שלא הופכים את הדרוויניזם המטומטם הזה, תמיד מגיעים לכך שיש משהו ש"מביט" מבחוץ, ש"מווסת", ש"מכוון" את הבריכה הטבעית, ולמשהו הזה כל מטומטמי דארווין, כולל הצעיר החינני וחסר הדעת שבראיון הזה\, קוראים "מקרה" במקום לקרוא לו פשוט אלוהים ולהבין את הדבר הלא-יאומן בפשטותו, שיש אלוהים. גאונים במתמטיקה עלק, ולא קולטים את הסתירה הפשוטה והמהותית שיש בעמדתם, עמדת "המקריות היודעת".. אבל ככה זה, כל מאמיני כת האבולוציה נדונו לגחך את עצמם עכשיו ולדורי דורות. זה חלק מהבדיחה המדעית, כמו שגליליאו הפך את המדענים שקדמו לו לבדיחה  (לת) עוילם גוילם
  • 19:38
  • 13.04.13

  •   ונניח שיש משהו שמווסת, למה לדעתך הוא בעל אישיות ילדותית שכזאת שיהיה איכפת לה שנאמין בה? לדעתי יישות אינטליגנטית ברמה כזאת תעדיף אותנו חוקרים ובודקים מאשר חבורה של חסידים שוטים  (לת) אכן בחרת שם ראוי
    • 02:14
    • 14.04.13

  •   אגוז הקוקוס רוצה ליפול על ראשך  (לת) אוסט
    • 06:07
    • 14.04.13

  •   קיללת וקיללת, אבל הוא לא אמר שאין אלוהים  (לת) מני
    • 07:55
    • 14.04.13

  •   לו לא אכפת שתאמין בו (כלומר, אכפת במידה שהוא לא רוצה שתהיה מפגר, ומעדיף אותך חכם ומבין). אבל בעיקר לך צריך להיות אכפת. זה חלק מהבנת העולם הנבונה, וחלק מההבנה שאלוהים זה דבר הרבה יותר גדול, גמיש ופתוח ממה שעשו ממנו הדוסים  (לת) עוילם גוילם
    • 10:47
    • 14.04.13

  •   מי שמדבר על "האבולוציה נוטעת בנו מכניזמים" ועל "הברירה מביטה", לא מבין שיש אלוהים שמכוון את הדברים , והאלוהים הזה הוא לא דארווין וגם לא המקריות. פשוט לגמרי. אלא אם כן אתה מחסידי דת האבולוציה. להם קשה להסביר דברים פשוטים  (לת) עוילם גוילם
    • 10:53
    • 14.04.13

46 מצטרף למחמאות על ראיון מעניין מאוד!  (לת) ניר
  • 22:01
  • 13.04.13

47 בלבול בין חוויה (רגשית, פיזית, קוגניטיבית) לבין מאן דהו
  • 00:15
  • 14.04.13

תכלית ברמה תאית. זה נכון על כל פעילותינו.
כשתינוקי בוכה, ליבי נכמר, אני מיניקה אותו ושנינו שמחים. מובן שבאותו רגע איני מודעת לתכנון הגנטי שנועד להבטיח את השרדות הגנים. גם כשאני מכינה מוס שוקולד ונהנית לאוכלו איני מודעת לתכנון הגנטי המבטיח את הישרדותי ואת העברת הגנים הלאה. וכו׳ וכו׳

48 תחילה הלך אורן לקובי מידן ב'חוצה ישראל' עם הספר וסיפר על ה'מפתח' שנתן לו הדיקן או השד יודע מה באניברסיטה בלונדון לאחר שזה פרייס הראה לו 'משוואה' על פיסת ניר. אם ככה נראית האקדמיה פרופסור לאלטרואיזם בן 36 ופיסת ניר זה קתדרה בלונדון אז מה שוה כל הזיבולי שכל על 'מצבו של האדם' שכבר פנחס שדה מת עליו לפני הרבה שנים כאן בארץ . נא עיין במשנה לפני 2000 שנה כבר אמרו: אלה דברים שאין להם שיעור.... גמילות חסדים. וזה לא בא מהים כמו אצל שמיר זה בא מחכמים קודמים שאמרו כבר את הכול, ככה אותו פרייס שחילק מזומנים להומלסים בלונדון  (לת) אלי מייזליש
  • 10:23
  • 14.04.13

  •   מייזליש, מה זו הכתיבה המבולבלת הזו? אתה נחלש עם השנים! אגב, לפי מה שאתה אומר אוניברסיטת בר אילן האהובה עליך היא מעוז בינוניות..  (לת) דני
    • 11:39
    • 14.04.13

49 דמיון בין החוקר לכלבו מדהים ומאושש את קביעתו של פרופסור קונרד לורנץ בספרו "איש איש וכלבו".  (לת) ארצי
  • 12:36
  • 14.04.13

50 שונאת פסיכולוגיה אבולוציונית. זה משעמם  (לת) וכבר נמאס מזה. מתי ימצאו משהו חדש?
  • 22:29
  • 14.04.13

51 אחלה כתבה!!  (לת) שלומי מלכה
  • 00:48
  • 15.04.13

52 מעניין ומשעמם כאחד... רחל בר-יוסף-דדון
  • 06:47
  • 15.04.13

ריאיון מעניין, שבו מובע צורך בחוויה של שיר של עמיחי, אבל עם זאת - הראיון עצמו מעט שכלתני מדי, בחלקו הראשון... עם זאת, סיפור כאבו ואובדנו של מי שחישב מתימטית את האלטרואיזם - חזקים לא פחות משיר של עמיחי... אז כנראה שהמרואיין הנבון כן הצליח לגעת בנו היטב... או לפחות בי...
רחל בר-יוסף-דדון, פסיכולוגית קלינית

53 ענק! תודה על שיחה מרתקת  (לת) גדול
  • 22:05
  • 16.04.13

54 כמו חוקרים אחרים מהז'אנר גם הרמן מציע תיאור מלבב ודי חסר משמעות של טבע מורכב ולא מובן.  (לת) שיהיה לו בהצלחה. משעמם.
  • 09:12
  • 17.04.13

55 כביולוגית חישובית מאד נהניתי מהראיון. משב רוח מהנה ומעשיר ירדנה
  • 14:45
  • 17.04.13

יופי

56 כמי שמצא את ג'ורג' פרייס מת בחדרו בבית בלונדון בו גרנו יחדיו, וכמי שהעיד בשימוע המשפטי שקבע את סיבת מותו כהתאבדות ושמע את העדויות השונות מן העדים הרבים שהופיעו באותו שימוע, חסר לי פרט חשוב ואולי מרכזי בסיפור המופיע בכתבה: שמוליק עטיה
  • 22:56
  • 22.04.13

חסר ההיבט ה"כימי" אותו הזכיר המחבר. וגם אם נכון הוא שברזולוציה מסוימת, לא ניתן להבין את המציאות דרך ניתוח כימי -מדעי בלבד, הרי שמנגד, אם משמיטים את ההיבט הכימי, ייתכן שבמקרים מסוימים, כמו למשל במקרה שלפנינו, לא נצליח להבין את המציאות לעומקה. במקרה של ג'ורג' פרייס, ואכן כל שאר הדברים שנאמרו עליו בכתבה נכונים הם, הושמטה העובדה כי ג'ורג' היה חולה ועבר ניתוח בבלוטת התריס! הוא הסתובב עם צלקת גדולה בצווארו, וכל מי שמתמצא בהיבטים ה"כימיים" של בלוטת התריס, יודע כי תפקוד לא מושלם או פגום של הבלוטה הזאת, משפיע בצורה רדיקלית על מצבי רוח ועל האישיות בכלל. זה גם מסביר את הצורה בה בחר להתאבד, בנעיצת מספריים בדיוק במקום שגרם לו לייסורים כה רבים. דבר זה הוסבר על-ידי הרופאים שטפלו בו והעידו בשימוע המשפטי שקבע את סיבת מותו כהתאבדות, בבית המשפט בלונדון. כך שלא ניתן להבין את השינוי העצום שחל בחייו של פרייס, כולל הפיכתו מאיש משכיל ובעל מעמד חברתי גבוהה, להומלס נרדף וחסר כל, מבלי לקחת בחשבון את ההיבט הכימי של סיפור הזה. וכמו תמיד, החיים מציגים בפנינו תמונה מורכבת, שבה האמת היא "גם זה וגם זה" או אם תרצו, האמת היא "לא זה ולא זה"...

  •   ההיבט הכימי מוזכר שלמה
    • 00:56
    • 25.04.13

    ההיבט הכימי מוזכר בהרחבה בספר של הרמן - אני מציע לך לקרוא אם לא קראת עדיין. זו אכן נקודה חשובה, והמחבר נותן לה מקום לא מבוטל

פרוייקטים מיוחדים