הדרך אל האושר

ד"ר יובל נח הררי, 36, היסטוריון ומרצה באוניברסיטה העברית. נשוי לאיציק. מתגורר במסילת ציון | זוכרים לו: את רב המכר "קיצור תולדות האנושות". סקירה של ההיסטוריה מאז הופעת האדם על בימת העולם ועד ימינו | איפה: אצלו במרפסת | מתי: ראשון, 13:00

איילת: אני מאוד מוטרדת מדברים רבים שכתבת בספר.

יובל: מה למשל?

נגיד: "המין האנושי אינו אלא עדר כבשים שתאונה אבולוציונית הנחיתה לידיו טנקים ופצצות אטום".

כעיקרון, האדם, על מיניו השונים, היה יצור חסר חשיבות במערכת האקולוגית. ואז בבת אחת, הרף עין אבולוציוני, המין האנושי הופך מדבר חסר חשיבות לדבר הכי חשוב בעולם.

נהוג להניח שהיתה לנו עדיפות על המינים האחרים.

לא בהכרח. למשל, כולם כל כך מתלהבים מזה שהאדם יצר כלים. אבל זה לא הופך את האדם לחיה חשובה במיוחד. כמו שבונים בונים סכרים ודבורים בונות כוורות, לבני האדם יש חניתות. או למשל האינטליגנציה הגבוהה של בני אדם, היכולת לתכנן תוכניות, להעביר מידע - זה גם היה שם קודם, אבל זה, יחד עם הכלים, לא הספיק כדי להפוך את האדם למיוחד. אם אפשר לשים את האצבע על מה באמת מקפיץ אותנו מהעמדה השולית למרכז הבמה - זו היכולת לתקשר ולהעביר מסרים במספרים מאוד גדולים.

צילום סלולרי: איליה מלניקוב

דרך השפה.

דרך השפה. מה ששימפנזים או ניאנדרתלים יכולים לעשות בקבוצות של 50, אנחנו יכולים לעשות בקבוצות של 50 או 500 מיליון.

כך ניצחנו בריאליטי של החיים.

כן. תוכניות ריאליטי באמת ממחישות את זה יפה. המפתח לניצחון הוא יכולת מניפולציה ושיתופי פעולה יותר מאשר כישורים אישיים יוצאי דופן.

אתה מאמין שאנחנו לא מוכשרים מספיק כדי להתמודד עם כל הדברים שיצרנו?

ללא ספק. זה הרבה יותר גדול מאיתנו. אנחנו משחררים כוחות אדירים ומניעים מהפכות מדהימות, אבל לאף אחד אין מושג לאן זה הולך. קחי, למשל, את המהפכה התעשייתית, שעיצבה את פני העולם ב-200 השנים האחרונות. זה רק אוסף של החלטות קטנות ונקודתיות, נגיד - לקחת מנוע קיטור ששימש לשאיבת מים במכרה פחם ולהשתמש בו בשביל להזיז רכבת. או ההנדסה הגנטית של היום - מה זה יעשה לעולם זה מעבר להבנה שלנו. התודעה שלנו מספיקה כדי לייצר את השינוי, אבל לא מספיקה כדי להבין את משמעויותיו.

במובנים מסוימים עכשיו השלמנו את הסיבוב, השגנו את הכוח לברוא.

נכון, אנחנו מהנדסים יצורים אחרים כמו שאלוהים עשה בבראשית א'.

אנחנו קוף שהצליח להשיג את המפתחות של היקום.

כן. זה סיפור באמת מדהים. את מסתכלת בטווחי זמן של ארבעה מיליארד שנים של אבולוציה, ואת לא רואה שום דבר שאפילו מתקרב לזה. בציר זמן קוסמי של החיים יש בסך הכל שתי נקודות - יש את הופעת החיים, לפני ארבעה מיליארד שנים, ואז יש אותנו, עם הנקודה שאנחנו מגיעים אליה היום, של היכולת להתחיל להנדס חיים. מאז ומעולם החיים התפתחו על בסיס היגיון של ברירה טבעית. פתאום מחליפים את הדיסקט.

ואתה חושב שבאופן הזה אנחנו בעצם נגזור על עצמנו כליה.

התסריט היותר סביר הוא כליה על ידי שדרוג. שניצור משהו שמשדרג את עצמנו למשהו שונה מאיתנו. זה יהיה סופו של ההומו סאפיינס. עם הרקורד של ההומו סאפיינס בעולם, אני לא בטוח שזה רע. למרות שזה בעצם יוחלף על ידי משהו שתוכנן על ידי הומו סאפיינס. שום דבר לא מבטיח שזה לא יהיה עוד יותר בעייתי.



בזה עוסק הפרק האחרון בספר, והוא מאוד מטריד. קודם כל, איך אתה מגדיר את המונח "סינגולריטי"?

מבחינתי סינגולריטי היא הנקודה שבה מתמוטט עולם המשמעות שלנו.

ולדעתך, לא מן הנמנע שזה יקרה.

לי באופן אישי די ברור שזה קרוב. אני לא יודע אם זה בימי חיינו אנו, או עוד דור או שני דורות, אבל לא הרבה מעבר לזה. אני חושב שבתוך זמן מאוד קצר, במונחים של עשרות שנים, הטכנולוגיה תשנה את עולמנו באופן כזה, שאין לנו דרך לדמיין או לדבר על מה יקרה אחרי השינוי הזה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות אליכם

אתה מדבר, בין היתר, על עתיד שבו נוחלף בסופרמנים וסייבורגים עם יכולות פיזיות, קוגניטיביות ורגשיות שונות משלנו. למה, לדעתך, המחשבה הזו מעוררת בנו כזו אי נוחות?

קודם כל זה לא אנחנו, זה הם, וזה כבר מעורר אי נוחות. אני חושב שזה נובע מההבנה שלנו את עצמנו, שאנחנו לא נזר הבריאה כמו שתמיד חשבנו. בני האדם התרגלו, במשך אלפי שנים, לראות את עצמם בפסגת הפירמידה, ולהצדיק את כל מה שהם עושים, בעיקר לבעלי חיים, בטענה של "אנחנו נזר הבריאה". אבל אם אנחנו לא בפסגת הפירמידה, אלא מישהו אחר יושב שם, כל המטען האדיר של נחיתות שהדבקנו אלפי שנים לבעלי חיים ולמי שמתחתינו בשרשרת, פתאום מתפוצץ לנו בפנים. אם לנו מותר לעשות ניסיונות בקופים כי אנחנו באופן מסוים נעלים מהם, אז למישהו שהוא נעלה עלי מותר לעשות ניסיונות עלי.

אני חשבתי על זה גם במושגים של "המאוים" - הפחד מפני מה שהוא מוכר אבל בה בעת זר.

נכון. זה קשור גם למוות. בני אדם עושים על עצמם עבודה אינטנסיבית כל החיים, להדחיק תשוקות מאוד עזות להיות צעיר לנצח. וכשמישהו בא ואומר זה אפשרי - יש פחד מאוד גדול שיתפרץ החוצה כל המטען המודחק הזה. תחשבי איך נראה העולם במצב שבו אתה יכול לחיות לנצח, אבל רק אם יש לך הרבה כסף. נגיד שאפשר לחיות לנצח וזה עולה 500 מיליון. התסכול של מי שאין לו 500 מיליון או מה שמי שיש לו רק 400 יהיה מוכן לעשות, זה באמת יוצר עולם עם סכנה להתפרצות אדירה של הדחפים והיצרים הקמאיים ביותר. מאבק הישרדות טהור של "אני פשוט רוצה לחיות". וזה מאוד מפחיד. הצד המנחם הוא שלאדם יש כושר מופלא להתעלם מהדברים המדאיגים ולהמשיך הלאה.

אולי זה מותר האדם מן הבהמה.

באמת, אחת התכונות הפחות מוערכות היא היכולת המופלאה לדיסוננס קוגניטיבי. אנחנו כל הזמן פועלים בתהליך דואלי - אנחנו יודעים דברים, וכשהם מפריעים לנו אנחנו פתאום שוכחים שידענו אותם.

אני מניחה שאנחנו, כיום, מקיימים הרבה יותר דיסוננסים קוגניטיביים מאי פעם.



העולם נהיה לאין שיעור יותר מורכב. אנחנו רואים את זה בבירור בכל מיני בעיות מוסריות של העידן הזה. תחשבי שפשעים נוראים נעשים לכאורה בשמי ובשמך, מבלי שתהיה לנו מודעות לזה. אין לי מושג איזה ילד וייטנאמי תפר את החולצה שאני לובש עבור שכר רעב, ואין לי מושג אילו זוועות עברו על התרנגולת שאני אוכל את הביצה שלה. העולם מאורגן באופן כזה שאני אף פעם לא נתקל ולא צריך להיתקל בזה.

התהליך סמוי. יש רק תוצר.

בדיוק. ואפילו אם אני אתעקש להבין את התהליך - זה כמעט בלתי אפשרי להבין, נגיד, איך הכסף של קרנות הפנסיה שלי מושקע בחברה שסוחרת בנשק עם איזה דיקטטור אפריקאי.

אבל האם אנחנו חיים חיים שמאוד לא מתאימים לנו, לדעתך?

אני חושב שלהומו סאפיינס אין דבר כזה חיים שלא מתאימים לו. המשמעות של המהפכה הלשונית, של היכולת של בני האדם לברוא עולמות מדומיינים ואז לחיות בתוכם, אומרת שיש מצבים שבהם יהיו בני האדם מסופקים פחות או יותר, אבל אין יותר מצב טבעי של הומו סאפיינס. מצב החיים שלנו היום, אינדיבידואלים בעיר תעשייתית גדולה, הוא טבעי, במירכאות, בדיוק כמו חיי שבט הלקטים-ציידים שמתכנס סביב המדורה ומעלה באוב את זקני השבט.

אפשר להצביע על תקופה מסוימת בהיסטוריה שבה היה פוטנציאל גדול יותר לאושר או לסיפוק?

חלק מהבעיה של בני האדם היא שהם כל הזמן עסוקים בשינוי התנאים שלהם במקום לעשות את המירב ממה שיש להם. אם יש משהו שאני כן חושב שאפשר לקחת מהלקטים, זה לנסות להסתכל על העולם יותר כמו שהם ראו אותו - אני נתון בסביבה מסוימת, ואני מנצל את מה שיש לי, לא עסוק בלשנות את הסביבה. הרוב המכריע של המאמצים מוקדש להתמודדות עם מה שיש באמצעות מה שיש. ככל שההיסטוריה מתקדמת, בני האדם עסוקים באופן אובססיבי לא במה שיש.

אלא במה שיכול להיות.

בדיוק. לזה הולכים כל המאמצים. למרות כל ההישגים, עדיין בני אדם מתקשים לעמוד במקום. קצב השינוי הולך ומתגבר.

האם המסקנה היא שהרצון לנוע קדימה דן אותנו, למעשה, לחיים יותר קשים?

אם נחליף "קשים" ב"בלתי מסופקים" יהיה לנו יותר קל להסכים על זה. ככל שבני האדם משיגים יותר, הנטייה שלהם היא לא להיות מסופקים, אלא למצוא עוד ועוד בעיות במצב החדש ולנסות לפתור גם אותן. אנחנו רואים את זה, למשל, בתחומים של בריאות ויופי. בני האדם בריאים ויפים יותר משהיו אי פעם. אובייקטיבית. אבל למרות זאת, המערכת לא הגיעה לשיווי משקל. אין רוויה. בתחום הזה של שיפור היכולות האנושיות, השאיפה ליצירה של על-אדם, ברור מאוד שאין לזה סוף. אין נקודה שנגיע אליה ונגיד זהו. מוכן. זה הטבע הבסיסי של האדם. ושל הקיום בכלל. חוסר סיפוק.



ומאיפה הוא מגיע ולמה?

זו אחת השאלות הגדולות ביותר של המחשבה האנושית.

אין לך תשובה?

אני עובד על זה. למשל, אני הולך לריטריטים, סמינרים של מדיטציה. וזו בעצם השאלה שאני חוקר. שאלת הסבל וחוסר הסיפוק. לפחות מהניסיון שלי, אין שאלה יותר חשובה וקשה מזו. זה הדלק שמזין את כל המערכת, ברמת הפרט וההיסטוריה כולה. כל שנה בחופשת הקיץ אני נוסע לעשות קורס ויפאסאנה של 30 או 45 יום בהודו. ככל שעושים את זה יותר זמן, כמו כל ניסוי מדעי, התוצאות יותר טובות.

תוכל להסביר את התפיסה שלך את הוויפאסאנה כניסוי מדעי?

זה כמו ניסוי במעבדה שדורש סטריליזציה. חקר התודעה צריך להתבצע בסביבה סטרילית, וחלק מזה הוא להמעיט את הגירויים מבחוץ שמסעירים את התודעה, ואז קשה לה להתבונן בעצמה. השלב הראשוני של כל קורס כזה, זה באמת שלב של להשקיט ולרכז את התודעה כדי שתהיה חדה ומסוגלת להתבונן בעצמה. וזה בדרך כלל מאוד קשה. בימים הראשונים כל הזמן ממקדים את התודעה באובייקט אחד ויחיד שהוא הנשימה. מתבוננים בה נכנסת ויוצאת דרך הנחיריים. אומרים לתודעה: הנה, יש לך פה משהו מאוד פשוט, אוויר נכנס ואוויר יוצא, תתמקדי בזה. אל תנסי לשנות את זה. זה באמת אימון מאוד קשה לתודעה, שרגילה לעסוק רק במה שהיא רוצה ובמה נוח ולא נוח לה. ואז מתחילים לעלות המון תסכולים וכעסים ושעמומים, וההנחיה נשארת אותו דבר - רק להתבונן.

מעניין. אף פעם לא חשבתי על זה ככה.

כן. נגיד, כשאתה חוקר משהו, אל תהיה עסוק במה אתה רוצה להשיג ובמי אתה אוהב ומי לא, אלא במה באמת כתוב בטקסטים. כשמגיעים למצב של התבוננות במציאות בלי צורך להגיב עליה, לוקחים את הכלי המאוד חד הזה של תודעה מרוכזת, ומתחילים להתבונן בצורה שיטתית. להתבונן ברמה הסובייקטיבית. ההנחיה היא תמיד אותה הנחיה. לא ליצור שום דבר ולא לכוון את זה לשום אובייקט. רק להתבונן ולראות מה עולה. זו עבודה שבשבילי כאיש אקדמיה היא עבודה מדעית נטו.

היום חזרת מריטריט כזה, של שלושה ימים. הבאת במקרה מסקנות ביניים לגבי חוסר הסיפוק?

זה טבע בסיסי של המציאות. זה לא מערכת משנית, זה השורש העמוק. כל דבר שאנחנו רואים או חווים, כל ההבחנות שאנחנו עושים - טוב ורע וגבר ואשה ומה שאני רוצה ומה שאני לא רוצה - כל הדברים האלה, הבסיס שעליו הם עומדים הוא חוסר הסיפוק. אני רוצה שזה יהיה ככה אבל אחרת.

אולי זה משרת את המנגנון ההישרדותי? אם אתה אף פעם לא מגיע לאיזון, וכל הזמן שואף לשנות את מה שמפריע לך, הסיכויים שלך לשרוד עולים.

כן. בעיניים אבולוציוניות, יצורים חיים, כולל ההומו סאפיינס, אלו מכונות להפצה גנטית, שעסוקות ללא הרף באיך אני יכול למקסם את ההפצה הזו. אם הקיום שלי מאוים אני אגן על עצמי, או אשיג כל מיני משאבים שיאפשרו לי להעמיד עוד צאצאים ולתמוך בהם. אין שום מטרה אחרת. לכן הקיום של ארבעה מיליארד שנות אבולוציה חידד את הדבר הזה, עד שיש יצורים שמה שמפעיל אותם זה רק זה, חוסר הסיפוק האבולוציוני הבסיסי. מזווית ראייה אבולוציונית, אין דבר כזה מספיק. אין נקודה שבה האבולוציה אומרת "בסדר, יש מספיק גנים של זברות, לא צריך עוד גנים של זברות".

אתה חושב שאפשר יהיה לפתור את בעיית חוסר הסיפוק?

אני בספק. אני אפילו לא יודע אם זו בעיה שיש לה פתרון. הלך המחשבה של המדענים, ש"ימציאו כדור ונפתור את זה" - זו התמודדות לא טובה.



אבל זה כבר קצת קרה. אנחנו חיים היום כמו בספרים של סטניסלב לם, כל המד"ב מהסיקסטיז, שניבא שכולנו ניקח כדורים כדי שנוכל להמשיך לחיות באושר. אנחנו שם.

מהרבה בחינות כן, אבל זה לא השיג את התוצאות המקוות. הניתוח הצליח והחולה לא מת, אבל מצבו לא באמת השתפר.

אני מרגישה שנקודת המבט שלך בספר היא קצת כזו. הזווית שלך מאוד רציונלית. קרה. אתה כותב: ככל שאנחנו בודקים את פנימיותו של האדם יותר לעומק, איננו מוצאים שם שום נשמה, אלא רק איברים, הורמונים, סינפסות וגנים. אתה באמת חושב כך?

אישית, אני לא יודע. זו העמדה שהיא הרבה יותר דומיננטית במחקר המדעי, ואני משתדל לשים על השולחן את הדבר הזה. למשל, העלייה העצומה של הפסיכיאטריה מבוססת התרופות על חשבון פסיכולוגיה הומניסטית, זו באמת תופעה שאי אפשר להתעלם ממנה או להתכחש לה. זה חלק מסגנון החיים - לשנות את החיים באמצעות כימיה וטכנולוגיה.

אבל ההסתכלות הזו גם מחמיצה דברים רבים.

המהלך שאני מנסה לעשות בספר נובע מהנטייה האנושית המוצלחת לדיסוננס קוגניטיבי - שיש אמיתות, שכולם יודעים אותן, וכשלא נוח להתמודד איתן הן חוזרות למגירה. כאילו הן לא קיימות. ואני רוצה להוציא את הדברים מהמגירה ולשים אותם על השולחן.

ולנעול את המגירה אחריהם.

בדיוק. לשאול במה באמת החברה שלנו מאמינה? גם בתור ילד ומתבגר השיטה הזו שיגעה אותי. להוציא את הדברים ברגע הנכון, וברגע אחר להעמיד פנים שהם לא קיימים. נגיד, שאלת משמעות החיים. הקונסנזוס במערב היום, פחות או יותר, הוא שאין משמעות לחיים. אבל רוב הזמן מתעלמים מזה. מדברים על דברים כמו קדושת החיים, למשל. אבל הרגע אמרתם שאין. אותו דבר לגבי הקונסנזוס של סינפסות והורמונים. בבתי חולים זה הקונסנזוס, אבל במערכת המשפט, או במערכת הפוליטית, או בכלל בחיי היומיום, מתעלמים מזה. אז אני באמת מנסה לשים על זה זרקור ולהגיד: זה מה שהחברה שלכם באמת חושבת. אם זה מפריע לכם, ואני חושב שזה צריך להפריע לכם, תתמודדו עם זה. לא על ידי מערכת מאוד מסועפת של מגירות.

בן זוגך היה שותף גם לתהליך כתיבת הספר. הוא אחראי על האיורים והשרטוטים בו. אתה חושב שהנטייה המינית שלך משפיעה על הפרספקטיבה המחקרית?

כמובן. קודם כל, זה נותן איזה בסיס מאוד ברור להבין ממנו את כל המערכת של הסדר המדומיין. זאת אומרת שאנחנו מסכימים בינינו שיש חוקים ששולטים בעולם ואנחנו צריכים לחיות לפיהם. כדי שאנשים לא יערערו על החוקים האלה, אנחנו אומרים: כך אלוהים קבע, או אלה חוקי הביולוגיה או הכלכלה. נושא כמו נטייה מינית מלמד אותך באמת על בשרך את הסיפור הזה של "אבל אני לא מרגיש ככה" - רוב של אנשים מסכים על דבר מסוים שזה הטוב וזה הנכון. אבל למה? מי אמר?

אני זוכרת שפוקו מתאר סקס ברומא או ביוון כפונקציה רק של כוח והיררכיה חברתית. בלי שום שיוך מגדרי.

בהחלט. תפיסות של מגדר ומין במהלך ההיסטוריה השתנו מאוד, ואז את מבינה שזה באמת סתם מוסכמות של בני אדם, אין פה שום דבר מוצק.

אם כך זה יתרון.



נכון, כי זה מלמד אותך בצורה אישית את הלקח הזה. זה גם משהו מאוד חשוב בכל היחס לביולוגיה ולאבולוציה, כי מאוד ברור לי שאני באופן אישי לא תואם את המודל האבולוציוני האידיאלי. לכן הרבה יותר קל לי להיות מתבונן חיצוני על האבולוציה הזו, ולא לקבל גם אותה כמובנת מאליה. זה נותן לך מרחב ביקורתי. אוקיי, אז האבולוציה עובדת ככה.

אבל אני לא עובד ככה.

בדיוק. אני לא עובד ככה. מהבחינה הזו, כל חוקר טוב בכל תחום מביא מטען מהחוויות ומניסיון החיים לתוך המחקר. אז למה אני צריך להקשיב לאבולוציה? את החיים שלי זה לא מסביר כל כך טוב.

האם אפשר לומר שבסופו של דבר המשוואה היא הצלחה אבולוציונית על חשבון סבל אנושי?

החיסרון הגדול בתורת האבולוציה, ברמת הפרספקטיבה, שזה לא נכנס שם, הן השאלות של סבל ואושר. בעיני, זה בסופו של דבר מה שחשוב. ככל שאנחנו מתבוננים במציאות באמצעות הכוח החישובי הזה של האבולוציה, אנחנו שוכחים שלא אכפת לה מעניינים כמו סבל ואושר. אפשר לומר שהאדם עובר עכשיו אבולוציה לדרגה של אל - לחיות לנצח, לברוא כרצונו. אבל בזמן שאנחנו רוכשים את התכונות האלה, אנחנו לא מתייחסים לסוגיה של חוסר הסיפוק האנושי. והסכנה שטמונה בזה, לנו ובכלל לעולם, היא עצומה. תנסי לחשוב על אלוהים חסר סיפוק, סובל, מרוכז בעצמו באופן אובססיבי וחסר חמלה כלפי כל הברואים.

אם היית יכול לחזור לתקופה בהיסטוריה, באיזו היית בוחר?

התשובה הפשוטה היא שאני מותאם לתקופה הנוכחית, ואני כבר יותר מדי מבוגר בשביל לעבור תהליך התאמה לתקופה אחרת. אני מוכן לעשות סיבוב ולראות, אבל לא לחיות.

נגיד שזו מכונה טובה. אפשר לחזור. לא תיתקע שם כמו בקומדיות מהאייטיז. לאן תיסע?

להודו של ימי הבודהה, לדעת אם היה באמת אדם שהצליח לרדת לשורש של השורש של חוסר הסיפוק האנושי ולפתור אותו. אם כן, זה שווה כל דבר.

אם כן, אז גם אפשר להיתקע שם.

בדיוק. אם כן, אז אני מוכן להישאר.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 עלוב למדי. בייחוד האינסטגראמים  (לת) קרעכצן
  • 08:08
  • 20.04.12

  •   יש שם הרבה פוליטיקה וכדאי לקרוא באופן ביקורתי. הסוד - כתוב למכנה משותף רחב
    • 20:24
    • 02.12.12

    קראו מה כתב על ישראל עם עם עדויות לקיומו בסדר גודל של אלפי שנים הוגדר כעוגה שמרכיביה עתיקים אך היא בסך הכל חיבור חדש של מרכיביה.
    ובכן - זו השוואה פסאודו חכמה. הברקה מהשרוול שקוראים תלושים מהמציאות עם "ראש פתוח" יאכלו בקלות. אבל אולי הם הגיעו לעמוד 395 באורגזמה ולא יכלו להפעיל שיפוט .

02 ספר מעולה - מומלץ בחום. פשוט כתוב נהדר.  (לת) איתי
  • 08:59
  • 20.04.12

03 ספר מעולה ומרתק!!!! תודה  (לת) אני
  • 09:38
  • 20.04.12

04 שיחה אינטיליגנטית ומהנה סחה
  • 09:50
  • 20.04.12

תודה!

05 תודה! אבי כוכבי
  • 10:18
  • 20.04.12

אהלן יובל!
פנייה אישית שכזאצת, אבל אנחו בישראל..לטוב ולרע :)
למזלי היה את הספר שלך בשלושה במאה..כן, לא תשמח לשמוע על זה כי אתה מרוויח פחות אבל אלו התנאים שבהם אני חי בסביבתי, ואני מתאים את עצמי אליה :)
קניתי את הספר כי נראה לי מעניין...קראתי ואכן הורשמתי. לאחר מכן הבנתי שאני לא היחיד באנושות שהורשם, ויש עוד הרבה מסביבי שקראו את הספר. זאת כבר הצהרת כוונות שעמדה בתנאי של הצלחה, מבחינתי לפחות. העובדה שאני יכול לצטט או לדבר על נושאים מהספר עם תלמידים/חברים וקצת לפתוח להם עיניים כמו שאני פתחתי, היא כבר מעלה בעיני.
אז תודה על הספר, החלוקה עם חייך האישיים ובן זוגך וכמובן, תמונות האינסטגרם! אם אני לא טועה, זאת הפעם הראשונה שאני רואה דבר כזה כאן באתר זה או בכל אחר, שבו התמונות והפורמט הזה ייחשב כזול ונחות(אם לא אז למה לא רואים יותר) אבל בתור משתמש קבוע, זה נתן טאץ' אחר למוצר הסופי.
סוף שבוע מעולה..והנה אני הולך לשתף בפייסובק :)

06 טעות בסיסית בשאלה 8
  • 10:39
  • 20.04.12

הזווית שלו היא ההפך מרציונלית. היא אמפריציסטית

07 קשקושי בודהיזם וניו אייג' במסווה אקדמי  (לת) פפחחחח
  • 10:45
  • 20.04.12

08 איש מרתק וריאיון אינטליגנטי. תודה!  (לת) קיקה
  • 10:46
  • 20.04.12

09 זה חתיכת וואוו הכתבה הזאת והאיש הזה כרמית
  • 10:47
  • 20.04.12

נהניתי לקרוא, גם לי עלתה השאלה, כשהתחלתי ללמוד בודהיזם, איך התשוקה לדברים נוצרה בתהליך האבולוציה. את מה זה משרת? מה זה מקדם? נותן תובנות תודה רבה :)

10 המרצה הכי מוכשר באוניברסיטה  (לת) גיא
  • 10:55
  • 20.04.12

11 קשקוש פסבדו אינלקטואלי חגי
  • 10:57
  • 20.04.12

בסגנון האמריקאי של "הכל כלול", "היסטורי פור דאמיס", שהסופר עצמו מודה כי בדברים החשובים אינו עוסק כלל: מהות האדם ומודעותו למותו הקרב. לאחר קריאה של הספר אתה מבין שכל בר דעת עם ידע בסיסי על העולם צריך להתרחק מספרים מסוג זה שרק מגדילים את הבורות ומציגים את ההיסטוריה האנושית כקרקס הומוסאפיינסאני.

12 אני יכול להעיד מנסיון אישי שהעולם האנושי מתנהל בחוסר שפיות והגיון, אבל אז השאלה היא איך אנשים שחוסר שפיות מנהלת את חייהם הגיעו לכאלה הישגים? כתבה בהחלט מעניינת, אגב הסידרה משחקי הכס נוגעת ישירות בעניין!
  • 12:53
  • 20.04.12

אני לא יכול להחליט מה היא התשובה כמו כותב הספר אלא לבדוק ולמצא אותה..אצלי נכנסים לתמונה כוחות חוצניים שמשפיעים על העולם להתנהל לפי רצונם ומשם נובעת חוסר השפיות מנקודת מבט אנושית במיקרים מסויימים כלפי אנשים מסויימים אותם הם מנסים לחסום/להשבית/לעקם/לעוות להם את המציאות וכו אבל בדבר אחד אין ספק והוא ההישגים המדעיים של האנושות שכולם נבעו משכל ישר ולמרות זאת עדיין רוב הדינמיקה החברתית מתנהלת לפי העוקם השיכלי ..זה בעיניי הפרדוקס העכשווי ואני שמח שהרוב כבר מודעים אליו יחסית למה שהיה לפני 20 שנה!
אין ספק שיידע הוא לא רק דבר פסיבי אלא יש לו ותהיה לו השפעה גדולה בעתיד על המשך וצורת הקיום האנושית!

13 השליטה הגברית בנשים זווית חדה
  • 13:13
  • 20.04.12

בכל או כמעט בכל נושא, אתה מנסה לתת תשובה. לעיתים מאד מאירה, לעיתים פחות, בשאלת היחסים בין המינים, עשית לעצמך עבודה מאד קלה. פשוט טענת שאין לכך תשובה, ושהתשובות העכשוויות אינן מספקות.
ואני, כחוקרת את מערכת היחסים בין המינים (גברים ונשים, במקרה זה), הייתי שמחה לשמוע ממך כיצד אתה מנתח את העובדה שבכל העולם, להוציא נקודות מועטות ביותר, השתלט הזכר ההומוסאפיינס על הנקבה. מה היו הסיבות? באיזו נקודת זמן זה קרה? באילו תנאים?
דווקא בשל היותך מחוץ למעגל גבר-אישה, יש לך אפשרות לבחון זאת בעיניים של חוקר פחות או יותר אובייקטיבי.
הייתי שמחה מאד לתגובה.

14 אבל מה אשם הכלב שצריך להריח לו את הרגל  (לת) מיכאל
  • 13:18
  • 20.04.12

15 מדובר באמת במרצה יוצא מן הכלל.  (לת) מיכאל
  • 13:29
  • 20.04.12

16 אבל למה התמונות שנראות כמו לקוחות מפייסבוק של טינאייג'רית מטומטמת?  (לת) מובכת
  • 13:31
  • 20.04.12

17 למזלנו ולשמחתנו הדברים הם כל כך הרבה יותר מורכבים,ויפים משה
  • 13:36
  • 20.04.12


יש כאן שבבי הארות והערות יפות,ניצוץ פה ושם, אבל שום דבר שמצדיק את הכותרת והמסגרת היומרנית,שאולי גם זה מסימני הזמן,הבהילות לקשקש ולהיראות גם אם אין לך ממש משהו לומר.

18 ספר נדיר, איש גאון, תענוג אמיתי! אחד
  • 13:45
  • 20.04.12

שינה את חיי, ואת חיי כמה מחברי הטובים! ספר רוח וידע נדיר מסוגו. הקורס הכי טוב באוניברסיטה. ההרצאות הכי טובות ביוטיוב. מומלץ בחום!

19 פזמון הוֹמוֹ סַפְּיֶנְס
  • 13:56
  • 20.04.12

אַל תַּגִּידוּ פוּס / טלי בן ענת


קְטַנִּים גְּדוֹלִים
פָּשׁוּט אֲנָשִׁים,
בֵּין דְּמָעוֹת לַחֲלוֹם
מְקוֹשֵׁשִׁים מָעוֹת
וְכָךְ עוֹבֵר לוֹ יוֹם.

הִמְצֵאנוּ אֶת הַכֶּסֶף,
הִמְצֵאנוּ אֶת הָאֶפֶס,
הִמְצֵאנוּ אֶת הַדְּפוּס
אַל תַּגִּידוּ פוּס.

הִמְצֵאנוּ אֶת הַלֶּחֶם
הָלַכְנוּ גַּב אֵל שֶׁכֶם,
זוֹ לֹא הִתְרַבְרְבוּת
אֲנַחְנוּ זֶה תַּרְבּוּת.

הִמְצֵאנוּ אֶת הַכְּתָב
כִּבַּדְנוּ אֵת הֵסֵב,
הִמְצֵאנוּ ת'כָּבוֹד,
אַל תִּקְּחוּ זֹאת מֵאִתָּנוּ
רוֹצִים עוֹד לִהְיוֹת מְאֹד.

הוֹמוֹ סַפְּיֶנְס
אָב טִפּוּס,
הוֹמוֹ סַפְּיֶנְס
מַמָּשׁ טִפּוּס
וְאַל תַּגִּידוּ פוּס.

נִקְרַע קְרִיעָה,
כִּי מִי אִם לֹא אֲנַחְנוּ -
נֵזֶר הַבְּרִיאָה...
אֲנַחְנוּ אֵלּוּ שֶׁהִמְצֵאנוּ
אֶת הָאַהֲבָה,
....זִכְרוּנוֹ לְטוֹבָה...

20 יופי של מדור. המשיכי  (לת) א
  • 14:06
  • 20.04.12

21 האיש הזה נוגע במדוייק בכל מה שאנחנו עשויים ממנו. גאון  (לת) אלוהים אדירים
  • 14:45
  • 20.04.12

22 רק בשביל הבידור, טעון נגדי בשתי דקות של חשיבה לא מאומצת: המין האנושי מציג תכונות של חמלה, הומור, חקירה, פיתוח רעיונות מופשטים (סינגולריות ותיאוריית הקוונטים) שנבנים על עידנים של עבודה משותפת שהולכת ומתהדקת, הולכת ומשתפרת. בהווה משלבים בני האדם תובנות מתרבויות שונות, מבודהה לניוטון, מסוקרטס לקבלה. הכל מוביל לעולם טוב יותר, וליכולות אדם עתידיות שדוקטורים צעירים באקדמיה לא יכולים אפילו לדמיין.  (לת) ניו אייג, אל דה טיים
  • 14:49
  • 20.04.12

  •   נגעת בנקודות יפות - אבל מה הטיעון הנגדי פה?  (לת) אזוב שבקיר
    • 07:49
    • 21.04.12

  •   לא נגדי אבל מהותי משה
    • 10:21
    • 21.04.12


    שמתבטאת גם דרך העובדה שיותר יותר אנשים היום מסוגלים לייצר תיאוריות הרבה יותר מדוייקות ומבריקות ומקדמות מאלה הסגורות כתיאורים אקדמים או זוכות לאישור מימסדי ופרסום ,
    במידה מסויימת גם המרצה המרואיין כאן נוגע בהתפתחות הזאת כשהוא מעביר קורסים שהם הרבה יותר אסוציאטיבים והרבה פחות סמכותיים ומוגשים כחומר למחשבה ולא חומר לבחינה,
    זו התפתחות מאוד מהותית וחשובה שמדגימה את יפיו וחיוניותו של המסע האנושי לקראת קיום יותר הדדי,שיתופי,יצירתי ולכן גם מוסרי ומתחשב יותר.
    אני אישית מכיר הרבה מאוד אנשים שמסוגלים לייצר תוך שנייה,בספונטניות ובלי הרבה מחשבה,תיאוריות הרבה יותר מרגשות ועמוקות ומדוייקות מכל מה שכתוב בספר היפה מאוד שהדוקטור החמוד הזה כתב,
    ולדעתי גם הוא עשוי לגלות ואולי אפילו להסכים שגם זה עדות להתפתחות מאוד יפה ומהותית,אבולוציונית והיסטורית,ואנחנו ממש מתקרבים לזמנים שבהם כל אדם יהיה יוצר עמוק ורגיש ולכל אדם תהיה גישה רגישה ומרגשת לסוגות היקום המופלאים ביותר ולא רק לבכירי העולם האקדמי או התקשורתי,
    זו תהיה גם ההתפתחות שתיקח אותנו מעבר למה שהעולם הסגור הזה מזהה בטעות כסינגולריות.

23 הרבה תמונות ומלבד הראשונה הן סתמיות ביותר. הראיון בינוני ופחות, מתכננת לקרוא את הספר, מקווה שהוא יותר מעניין מהדברים הנאמרים בראיון  (לת) Blackmamba
  • 15:15
  • 20.04.12

24 אחוז המים בתפוח ובגוף האדם הוא בערך 70%. מסקנה: בקירוב ראשון אנחנו תפוח. תאלס
  • 15:17
  • 20.04.12

ההיסטוריה האנושית מהאדם הקדמון ועד ימינו?
נו באמת.

25 great lecturer  (לת) vladimir
  • 15:22
  • 20.04.12

26 כמה יחסי ציבור... כל שבוע כתבה?! כולו ספר... לובה
  • 15:28
  • 20.04.12



מה כבר בן 36 יכול לדעת על החיים ועל ההיסטוריה האנושית....

27 מספר שגיאות בסיסיות של יובל: ראובן גרפיט
  • 15:31
  • 20.04.12

1.לא ניתן ל"חדור או להגיע " לאותה תודעה פעמים, וויפאסאנה ,היא משתנה כל הזמן ועצם הניסון לחדור ולהבינה משנה אותה.
2.אבולוציה אינה בשליטה אלא תולדה של מספר רב של גורמים בלתי מותנים זה בזה ובעיקר של תנאי הסביבה המצוים בתהליך השתנות מרגע יצירת היקום ולבטח היוצרות כדור הארץ ולכן אנו וכל היצורים משתנים ונשתנה.
3.המושג חברה הינו מלאכותי, תרבותי,מדיני. בחינת כל פרט בכל חברה יוכיח שיש הבדלים יחודים בינהם. החברה הינה רק כסות מושגית לתודעה קולקטיבית שהפרטים נדבקים אליה לעיתים מחוסר ברירה או יכולת להתנגד.
4.חוסר סיפוק הינו אינהרנטי בתהליך האבולציוני, במאבק לחיים , המאבק לאוכל, מים, מין, שינה, ביטחון, כבוד! אלה הם סממני ומרכיבי החיים ובאופן טבעי המחסור, הצורך יוצר אי סיפוק. יש אנשים בתרבויות דתות המנסות לברוח מדילמה זו באמצאות התנזרות וקביעות ,תפיסת חייים בנוסח "איזהו המאושר השמח בחלקו או במופלא ממך אל תחקור".
5. החיים ו " התודעה" ,(לאדם שבמצב צמח אין תודעה) יוצרת את הצרכים ואלה מונעים ו מופעלים עלידי הורמונים כולל כמובן הערכים נוסח אהבה, שנאה, ילדים, חבירות, נאמנות,,,,

28 כשהיסטוריון מנבא את העתיד חצאית
  • 15:49
  • 20.04.12

צריך להתייחס בחשדנות. אילו היה במעמדו לפני שלושים שנה הוא גם היה אומר שהעתיד הוא בעל-אדם, וזה מפחיד (בלייד ראנר, כאילו דא). כמובן שהוא לא היה חוזה את האינטרנט, מהפכת המידע הנגזרת ממנו וכל השאר. כשהופיעו המכוניות הראשונות הניו-יורק טיימס יצא בשיר הלל לכלי הרכב החדש, שסוף סוף ישים קץ לזיהום האוויר הנובע מהחרא של הסוסים. נו, הם טעו. גם ד"ר הררי טועה, ולא הוא ולא אני יכולים לדעת איפה. ההיסטוריה ניתנת למחקר ושם להיסטוריון יש יתרון על אחרים, אבל יכולת ניבוי העתיד זהה עבור כולנו במידה זהה.

חבר הביא לי את הספר שלו לקרוא ואמר שזהו הספר החילוני ביותר שהוא קרא מעודו. קראתי, נהניתי מהכתיבה הקולחת, פחות נהניתי מהזחיחות של הכותב, ולבסוף בפרק על האושר הגעתי למסקנה שאחרי שהוא פירק את כל המסגרות הנפשיות והתפיסתיות של האדם הוא נותר מול שוקת שבורה. הפרק שלו על העתיד הוא הפרק הכי אנטי-חילוני שיש, כי אם זה מה שנשאר אחרי מאות העמודים האלה אז עדיף כבר להאמין באלוהים.

29 ספר שנותן פרספקטיבה על עברנו ועתידנו. רוב האנשים בורים בתחום זה ולכן ספר חשוב  (לת) ארז
  • 16:02
  • 20.04.12

30 שיחה ששודרה ברשת א' באוקטובר 2011 איתן אלמוג
  • 16:03
  • 20.04.12

חדש על המדף 10 – קיצור תולדות האנושות, מאת יובל נוח הררי, הוצאת דביר 2011

לפי "בראשית" פרק ד' – קין, הרוצח הראשון, בן אדם וחווה, ידע את אשתו, והיה בהמשך לסבא של הסבא של למך. למך מאד אהב לדעת נשים, ולכן התחתן עם שתיים בבת אחת והיה לביגמיסט הראשון. בפרק ה' נולד גם שת, האח הקטן של קין ושל אחיו הבל זצ"ל, וכך נפתחו בתנ"ך תולדות האנושות, פעם ראשונה. לבר-מיצווה שלי, לפני הרבה שנים, קיבלתי את הספר "תולדות האנושות" מאת הנדריק וילם ואן-לון, כ-376 עמודים; פעם שניה. ב-1961 הופיע בארץ עוד ספר בשם "תולדות האנושות" מאת מישל לקר, הכל ב-64 עמודים עם ציורים, פעם שלישית. בת"א יצא באותן שנים עוד ספר, בשלושה כרכים, 2224 עמודים, מאת ד"ר אמיל פויירשטיין, בשם "לקסיקון תולדות האנושות", אבל בלי המאה ה-20; פעם רביעית. ב-1969 הופיע בארץ עוד ספר - "קורות העולם: תולדות האנושות מראשיתה ועד ימינו" מאת שני מחברים - מריל וקולדוול, שני כרכים, 1008 עמודים; פעם חמישית. עכשיו יצא עוד ספר כזה, ממש-חדש, בהוצאת דביר – "קיצור תולדות האנושות" מאת ד"ר יובל נוח הררי, מרצה להיסטוריה באוניברסיטה העברית, רק 447 עמודים; פעם שישית. אני מתחיל ספרים מסוג זה דוקא מן המפתח שבסוף הספר, כדי לדעת מי ומה מחכה לי בתוך ספר. מצאתי שם, למשל, את המלך האנגלי אדוארד הראשון וגם השני, ואת המלכה אליזבט הראשונה, ואפילו את ריצ'רד לב-הארי. בולטות מאד בהעדרן - המלכה ויקטוריה, והמלכה הנוכחית אליזבט השניה. היטלר – יש, מוסוליני - אין. מרקס ואנגלס ישנם. אפילו לנין. סטאלין – אין. הפילוסופים הגל, קאנט, שפינוזה – אינם. ישוע מנצרת מוזכר, וגם מוחמד נביא האיסלם. לא מצאתי את אברהם אבינו, את משה רבנו או את הרמב"ם. מצאתי שם את אוגוסטוס קיסר אבל לא את יוליוס קיסר או את נירון קיסר. ויליאם שקספיר, ג'ורג' וושינגטון – אינם. מכל ראשי הממשלה שהיו לישראל מוזכר בספר רק אחד - בנימין נתניהו. הרצל – אין, נחמן מאומן – יש. האינטרנט מופיע, אבל המצאת הדפוס אינה נזכרת. בפרק העוסק בתגליות הגדולות למדתי, ואני מצטט:- "רק בשלהי המאה ה-15 היה אפשר להבחין שאירופה מתחילה להיות בית-יוצר להתפתחויות צבאיות, פוליטיות, כלכליות ותרבותיות חשובות." אני לתומי שיערתי כי אירופה זכתה להכרה בחשיבותה כבר באימפריה הרומית. לטעמי – תנו לי ספר היסטוריה מעמיק ואיכותי על פרק אחד בהיסטוריה, על שלב אחד כלשהו בתרבות, משהו של אניטה שפירא למשל, או שלמה אבינרי, או ברברה טוכמן, ורדו ממני עם הבוכטות של מאות עמודים רדודים-למדי על תולדות האנושות, עאלק.

איתן אלמוג, אוקטובר 2011 כ-370 מלה.


  •   זו הפעם הראשונה שאני נתקל באדם שמצהיר שלא יקרא ספר רק מפני שהספר עשוי ללמד אותו דברים שלא הכיר. אהוד אמיר
    • 22:39
    • 22.04.12

    אתה לא מוצא באינדקס דברים מוכרים לך ולכן לא תקרא? לתומי חשבתי שספר היסטוריה שווה קריאה דווקא בזכות הנושאים, ההקשרים והרעיונות הבלתי מוכרים שהוא צופן בחובו. היסטוריה היא הרעיונות הגדולים שיצרו את המין האנושי, ולא רשימת מכולת משמימה וחסרת תוחלת של אישים, תאריכים, תקופות או ראשי ממשלה. חבל שאתה בוחר ספרים רק עקב מה שאתה מצפה מהם להיות, ולא נותן להם להפתיע אותך.

  •   אהוד, מציע שתקרא שוב... איתן אלמוג
    • 09:40
    • 23.05.12

    לא כתבתי שלא קראתי. החומר הנ"ל שודר בפינה קצרה ברדיו לפני כמה חודשים, לא ידעתי שמופיע כאן. קראתי את הספר מאד ביסודיות. בשיחה של דקה וחצי בחרתי (קוראים לזה - ליצנציה פואטיקה) את מה שנראה לי כראוי לביקורת בקונטקסט הנ"ל. היסטוריה היא גם, לא רק אבל גם, "רשימות מכולת" ותחקירים למיניהם, ולקורא יש חופש לבחור.

  •   איפה בדיוק ... איתן אלמוג
    • 11:36
    • 23.05.12

    איפה בדיוק הצהרתי שלא אקרא או שלא קראתי את הספר? קראתי-גם-קראתי, למדתי, ובמסגרת ה"ליצנציה פואטיקה" (צריך תרגום?) - הכנתי פינה קצרה לרדיו, כפי שנתבקשתי. לא ידעתי שהפינה התגלגלה גם לכאן. וחוץ מזה אני מתנגד לתרבות של חסידים-שוטים (מישהו זוכר את ד"ר משה קרוי המנוח?) , ולא נבהל מרשימות מכולת (ראה תנ"ך, וגם המיתולוגיה היוונית, ועוד כמה מיתולוגיות היסטוריות-ספרותיות ממרכיבי התרבות שלנו}.

  •   האם יש כללים לפיהם צריך לכתוב ספר היסטוריה? אהוד אמיר
    • 10:06
    • 21.08.12

    יש ספרי היסטוריה נהדרים על אפיזודות קצרצרות. לפני כמה שנים נתקלתי בספר שלם על יום אחד בקרב גטיסברג - היום השלישי והגורלי של הקרב, בקיץ 1963. קיים גם ספר שלם, מאת גארי וילס (Wills), על יום אחד בנובמבר 1863, בו השלים לינקולן את טיוטת נאום גטיסברג - בקרון הרכבת בו נסע לגטיסברג, וממש לפני הנאום עצמו.

    יש ספרי היסטוריה על תקופות שלמות ואף עידנים שלמים, לא רק ברוח אסכולת ה"לונג דורה" (כמו "הים התיכון" של פרנן ברודל) אלא גם ספרים שמנסים לבחון תקופות של מאות שנים בגישה פוזיטיביסטית (שעוד לא פסה מהעולם), כמו "ראי רחוק" ו"מצעד האיוולת" של ברברה טוכמן, "עלייתן ונפילתן של המעצמות הגדולות" מאת פול קנדי, וכן ספריהם האחרונים של טוני ג'אדט זצ"ל (postwar, שלאחרונה תורגם לעברית) וניאל פרגוסון יבחלט"א.

    ולעומת כל הרבים והטובים האלה, יש ספרי היסטוריה שחשיבותם היא בקישורים שהם עושים, במבט-העל שהם מקנים, במשמעויות ובתובנות שהם מנחילים על אופיו של הטבע האנושי ועל האקראיות שבתהליכים ההיסטוריים. "קיצור תולדות האנושות" נמנע מליפול לפח הקלישאות של ספרי היסטוריה אחרים. הוא לא פוזיטיביסטי; הוא לא טוען לחוקיות בהיסטוריה (כמו "גורלות של אומות" מאת פול קולינוו); אחת ההצהרות השכיחות ביותר בספר היא "אנחנו לא יודעים", ובדרך כלל הצהרה כזו באה בעקבות שאלה שד"ר הררי מעלה בספר. כך שזהו ספר שמעלה יותר שאלות מתשובות, ומצליח לסקרן ולגרות למחשבה. הוא לא רק יוצר מבני ידע, אלא קושר אותם לשאלות שיש להן משמעות לעצם קיומו של האדם כבעל תודעה היסטורית.

31 וואי, כמעט קניתי את הספר. אם הוא בסטייל של השיחה כאן אז זהו ספר מיותר לחלוטין.  (לת) ד.ל.פ.
  • 16:18
  • 20.04.12

32 כל האנושות בספר אחד. כמה יומרה נרקיסיסטית בספר אחד.  (לת) צבי
  • 16:34
  • 20.04.12

33 כל התהילה בראיון אחד שלא אקרא.  (לת) צבי
  • 16:35
  • 20.04.12

34 חיי נצח מאפשרים חמלה ומימוש של אושר כדאגה ואהבה מושלמת לאחר משה
  • 16:49
  • 20.04.12

הרעיון של הסינגולריות הוא כמובן קשקוש הזוי שמבטא חוסר צניעות לגבי המידה שבה אנחנו יודעים את המציאות.
הסיבה שאיננו מרחמים ואוהבים אחרים וטרודים בעיקר בעצמנו נעוצה בתחושה ובעובדה שזמננו מוקצב ולכן אנשים הנוטים לתפישה כמותית על חשבון איכותית נוטים בדרך כלל להתנהל מתוך התפישה המוטעית שאת הזמן על האדם קודם כל להקדיש לעצמו,אלא שבאופן שנראה פרדוקסלי לחושבים מסוג המרצה המצוטט כאן דווקא הקדשת זמנו של האדם לאחר מקרבת אותו לחיי נצח,התפתחות התובנה הזאת מהווה את אחד האלמנטים הכי מרכזיים והכי משפיעים על התפתחות ההיסטוריה האנושית,בכל התחומים,מדע ,כלכלה,שפה,קהילה...
בסופו של דבר ברגע שנחייה לעולם יהיה לנו את כל הזמן הנחוץ להקדיש לאחר בשלמות,ולא מדובר רק על כמות,אלא בעיקר על איכות שתגבה את הכמות הזאת שיכולה להיות נאנו שנייה אחת מדוייקת או אלף שנה ,הכל בהתאם לזמן ולמקום ולצורך.
המאבק בזמן הוא מאבק למען החמלה והאהבה לאחר,מי שלא מבין את זה מחמיץ את אחד הפירושים הכי מקדמים ומדוייקים של האבולוציה וההיסטוריה,האנושית,וגם האחרת.

35 "המין האנושי אינו אלא עדר כבשים שתאונה אבולוציונית הנחיתה לידיו טנקים ופצצות אטום".,באמת ?  (לת) משה
  • 16:50
  • 20.04.12

36 נשוי לאיציק?! לא יאומן
  • 17:14
  • 20.04.12

אז סתם עשיתי לו עיניים כל השיעור?!

LOL

37 מכוער וטפשי ויומרני הוא באמת נראה מכוער כמו התיאוריות שלו  (לת) קורא מרוגז מהשטויות שלכם
  • 17:16
  • 20.04.12

38 אז מה למדנו? שלדוקטור יש הגדרה משלו לסינגולריות (שיעשה ביקור במחלקה לפיסיקה), שהוא לא יודע איך קרנות פנסיה משקיעות (שישאל חברים במגדל או מבטחים), שהאבולוציה לא יודעת מתי מספיק (שיבחן את המאזן בטבע בין מספר הטורפים ונטרפים, את הגורמים להיכחדות זנים וכיוב'), שמניפולציות ושיתופי פעולה הם המפתח לקדמה (שיבדוק את מקור גאונות זוכי פרס נובל לשלום למרות התנגדות הממסד לחדשנות), שהוא חושב שבני אדם לא מסופקים (אני ואשתי דווקא כן, ואם לא, שיבקש יעוץ מבעל מקצוע).  (לת) נו נו, פיקחות זה לא הכל
  • 17:39
  • 20.04.12

39 יובל הררי גאון! סטודנטית
  • 18:30
  • 20.04.12

הבנאדם הוא ללא ספק המרצה המרתק ביותר שהיה לי באוניברסיטה, כזה שהשכיל להבין מהו הערך המוסף שיש לה להציע בימים שלאחר מהפכת המידע ועדיין להיות רלוונטי, מעניין ובועט. הקורס שלו שינה את הפרספקטיבה שלי לגבי דברים רבים והוא מסוג הדברים שאזכור שנים רבות קדימה.

40 "אין לי מושג אילו זוועות עברו על התרנגולת שאני אוכל את הביצה שלה" גל
  • 19:03
  • 20.04.12

תנוח דעתך דוקטור יקר, גם לתרנגולת אין מושג אילו "זוועות" היא עוברת. לפני שכותבים ספר על "תולדות האנושות" ומצהירים שטכנולוגית גרעין היא "תאונה אבולוציונית" כדאי להבין אבולוציה. רדוד, שטחי ואפילו לא במיוחד חכם. יישר כוח הארץ

41 ראיתי את סדרת ההרצאות מוריה
  • 19:38
  • 20.04.12

שזמינה ביוטיוב של אוניברסיטת ירושלים אם איני טועה, הקדשתי לכך איזה חודש ובכל יום שמעתי שיעור אחד. אחד הקורסים המוצלחים שנתקלתי בהם, הוא מרצה בחסד וחוקר נועז. לא קראתי את הספר אמנם אבל אין ספק שעשה עבודה מרשימה. כל הכבוד ובהצלחה בהמשך!

42 ברכות על זכייתך בפרס פולונסקי. יניב ישראלי
  • 19:40
  • 20.04.12

ספר מדהים,
אני נהנה מכל רגע בקורס.

43 פאתטי! ממליצה לקרוא את ספרו של דניאל שבתאי מילוא "המצאת המחר" עילית
  • 19:56
  • 20.04.12

הוא עוסק בשאלה דומה אך ההשערה שלו מקורית ומרחיקת לכת. הנוח הררי הזה נשמע יותר כמו הפרעה נרקיססיטית

44 יש אושר: הבן בן 8, הבת בת 5. אושר עילאי.  (לת) תנסה עם בן הזוג
  • 20:47
  • 20.04.12

45 היהודי המאמין מזכיר לעצמו בכל יום כמה פעמים עד כמה הוא _אינו_ בראש הפירמידה, ועד כמה הוא צריך לדעת את מקומו הצנוע ולא לנסות "לשנות את העולם" האדיר ממנו בהרבה. ענווה זו אולי היא הסיבה שהיהודים דווקא מצליחים לשנות את העולם יותר מכל האחרים! אני מבין שבתור הומו, יהיה לך קשה להתחבר עם דבר שנושא תוית "יהדות", אבל יש המון חכמה ביהדות, ודברים משתנים (גם אצל האורתודוקסים!), ולא כדאי לזרוק את התינוק עם המים.  (לת) יהודי
  • 21:53
  • 20.04.12

46 מזכיר קצת את מישל וולבק (גם במראה)  (לת) אסוציאטיבי
  • 21:55
  • 20.04.12

47 משעמם לא חידשת כלום לא גילת שום כלום שילד בן 10 לא יודע  (לת) שמעון אדרי
  • 22:16
  • 20.04.12

48 ספר מדהים וכתבה גרועה, מאד לא רלוונטית ביחס לתוכן של הספר ג'ו
  • 22:49
  • 20.04.12

כל הנושא בכתבה מתייחס לפרק האחרון של הספר (והקצת מיותר). הפרק בו הגיגי הסופר על העתיד, פרק שונה מהותית משאר הספר.

49 מדויק יותר.... bat
  • 23:22
  • 20.04.12

ממליצה לקרוא את " אנטומיה התפתחותית של הנפש" .כתב דר. יואב יגאל, אם כבר רוצים לקיים דיון רציני בנושא אבולוציה,נפש ומשמעות. הוא לא קל לקריאה אבל שווה המאמץ.
ויהיה המשך ,עם הסברים מלומדים על ההתפתחות הנפשית שלנו בראי האבולוציה . קצת פחות הגיגים ויותר הבנה לעומק.

50 שמעתי אצלו קורס שלם, מרתק , מבריק ומעורר חשיבה.  (לת) שומעת חופשית
  • 23:36
  • 20.04.12

51 הצעה איתן
  • 23:36
  • 20.04.12

אתה משקיע חצי מכל קיץ שלך בלחקור את חוסר הסיפוק שלך מזה שאתה לא מסופק. אולי תקטין פעם אחת בחיים שלך?

52 הספר מבריק ומעורר מחשבה, גם הראיון מעניין  (לת) קיטו
  • 01:15
  • 21.04.12

53 מו"ל הארץ, נא להעלות את השכר של איילת שני  (לת) תענוג לקרוא, כל שבוע
  • 01:20
  • 21.04.12

54 מכירים אותך, היית פעם בלהקה "נוער שוליים" אוי אמסטרדם ווי מאדאם נו מאדאם
  • 01:55
  • 21.04.12

אחלה שירים!!

55 ממש עלוב התמונות, אני מבין שבהארץ התחילו לחסוך..... דניאל
  • 07:44
  • 21.04.12


כתבה מרתקת, את התמונות......שתהיו בריאים.

56 מרצה בחסד ואדם מבריק  (לת) אחד
  • 09:50
  • 21.04.12

57 כל אחד והראש שלו עם האושר או לא שלו....  (לת) יון
  • 14:31
  • 21.04.12

58 מה זה שאתה מתחתן עם איציק ? ואיך יבואו ילדים לעולם ?  (לת) שוטה הכפר
  • 15:36
  • 21.04.12

59 קראתי את הספר והתמוגגתי- חכם ומעורר מחשבות ותהיות מהותיות על חיינו  (לת) חנה שמשי
  • 18:45
  • 21.04.12

60 צפו בקורס שלו "היסטוריה עולמית" ביוטיוב. הקורס פשוט מעולה. אלי
  • 22:20
  • 21.04.12

קשה להבין את מה שנאמר בכתבה כי יש שימוש במונחים שלא הוסברו בה כמו "סדר מדומיין". הכתבה בהחלט לא עושה שירות טוב לאיש או לרעיונות שהוא מביא. מומלץ מאד לצפות בקורס. עושה הרבה סדר.

61 כל בר דעת רואה שהמין האנושי בדהירה אבולוציונית נביא זעם
  • 00:40
  • 22.04.12

במשך מאות אלפי שנים לא השתנה כמעט כלום, לפני 5,000 שנה בערך החל השינוי החקלאי, ואז במשך אלפי שנים גם היו שינויים איטיים כשבדורות האחרונים קצב ההשתנות והקידמה הטכנולוגית מהירים ומואצים בצורה שלא נתפסת.
אולי ה"עידן החדש" באמת עומד להגיע והכל ישתנה, פעם קראו לזה ימות המשיח.
לא אולי, בטוח שבקרוב המין האנושי כבר לא יהיה מין אנושי, אם הוא בכלל ישרוד, השאלה היא מי בכלל ישאר לראות את זה ובאיזו צורה ניכחד

62 התמונות והכתבה אינן מייצגות את מורכבות הספר ועומק ההרצאות עתון
  • 00:46
  • 22.04.12

ממש לא מייצג. הספר מומלץ בחום, קראתי וגם קיבלתי עליו המלצות מאנשים רבים

63 "הבעיה הקשה של התודעה" היא בעיה מדומה. סטודנט לפילוסופיה
  • 05:07
  • 22.04.12

לא קראתי את ספרו של הררי אבל שמעתי אותו מתייחס לטענה מהספר לפיה הפילוסופיה והמדע של ימינו לא הצליחו להסביר את מה שמכונה "הבעיה הקשה של התודעה" - מדוע ישנה בכלל מודעות ולא תהליכים פיזיקליים בלבד.

אני חושב שהקביעה של הררי רחוקה מאוד מהמציאות. הנושא הזה הפך "חם" בפילוסופיה של הנפש בשנים האחרונות בדיוק בגלל שהשאלה הזו קיבלה תשובות משכנעות שמנוסחות בשפה הרבה יותר ברורה מבעבר. למעשה, הבעיה הזו היא **אפילו** לא שאלה מדעית. תפקיד מדעי המוח להצביע על קורלציות בין מצבים נוירונליים למצבים מנטליים, כדי להגדיל את יכולת החיזוי וההתערבות שלנו במצבים הללו. ההכללות הללו הן כל מה שצריך ואפשר להסביר בנוגע לתודעה. אלא שבניגוד למצבים מנטליים ספציפיים מהסוג הזה, אין שום משמעות אמפירית להיעלמות או היווצרות של "התודעה" במובן של הררי.

וכל הטיעונים וניסויי המחשבה הדואליסטים קיבלו תשובה, ללא יוצא מן הכלל.

64 ההפתעה הגדולה ביותר היא גילו הצעיר יחסית התוהה ואינו טועה
  • 10:58
  • 22.04.12

זו ההוכחה שהמבצעים של 3 במאה מולידים פה ושם גם דברים טובים.
ספר רצוף אנקדוטות טרוויה מרתקות (החיטה שבייתה את האדם, צבא הרובוטים ההולנדי, הסוכר האשם בעבדות, מכסה הסיר המבעבע כרמז לפוטנציאל הזהוי שתמיד היה קיים לחוק שימור האנרגיה = המהפכה התעשייתית).
הקוספט העדכני של היסטוריה גלובלית, מוגש בישראלית קולחת, בראש צעיר ופתוח, ועם אמירות פילוסופיות אישיות לא מוסוות מחכימות, גם אם לא חייבים לקבל את כולן.
מסכים עם ההערה שהתמונות הנלוות לכתבה (הלא איכותיות במיוחד, ושיוצרות תחושה של איזה פולחן נרקסיסטי), אינן מיטיבות עם הספר.

65 האיש קבליסט, רק שבמקום קבלה, הוא לומד על בודהה עמית
  • 16:01
  • 22.04.12

(לא, ההבדלים לא כאלה היסטריים, קבלה זה לא דת היהדות הממוסדת כפי שהיא היום), אבל הוא לא הספקן כפי שאוהבים להציג אותו

66 חפשו ביוטיוב את הקורס המרתק שלו - "היסטוריה עולמית"  (לת) מומלץ מאד
  • 00:19
  • 23.04.12

67 יובל הוא המרצה הטוב ביותר שהיה לנו מזה שנים ישראל הס
  • 21:31
  • 27.04.12

יובל הררי הוא מרצה אדיר, שבעזרת המטאפורות החדות והכל כך קרובות לחיינו, שהוא מספק על תהליכי החשיבה ההיסטוריים, הוא נותן פרספקטיבה מדוייקת ומפוקחת על העולם בו אנחנו חיים... כדאי לצפות בסדרת ההרצאות שלו הנמצאת ביוטיוב תחת "היסטוריה עולמית"

68 התפתחות מונעת מ"חוקי טבע" אמיר
  • 11:30
  • 10.05.12

הספר באמת מהטובים שקראתי, אבל באופן מוצהר אינו דן ב"חוקי טבע" אשר גורמים להתפתחות בכיוונים מסויימים אלא צופה בהתפתחויות בלבד. סיבה אחת הינה כוויות מנסיונות קודמים שהחילו הסברים תרבותיים או פסאודו מדעיים מוטעים. אבל זה אינו אומר שאכן אין הסברים כאלו, לדוגמה כל העבודה המחקרית על כלכלה התנהגותית ("לא רציונלי ולא במקרה"). אפילו במסגרת השיחה, כשהנושא עולה דרך הנטייה המינית, זה מצטייר כסוג של בריחה או הצרה מודעת של תחום המחקר.

69 יש פה מלא אנשי השכלה פורמלית שכל הנושא הזה של חוסר סיפוק נגע להם בנקודה רגישה ובגלל זה הם מגיבים בעוקצנות ברשעות וגם מרגישים צורך לציין בדיוק למה הם כן "מסופקים" מה שמצביע בדיוק לכיוון ההפוך...  (לת) יטושע
  • 18:56
  • 14.05.12

70 ספר טוב וחשוב,כמה חבל שדווקא אלו שזקוקים לו כאנטיביוטיקה לבורות לא יהנו ממנו.  (לת) צדוק יחזקאל
  • 14:32
  • 21.06.12

71 כיצד נוצר המנהג להתלבש? מדוע אנשים מתביישים בגופם? התוהה
  • 08:40
  • 13.07.12

חיפשתי בספרך ולא מצאתי. מדוע רק האדם מכסה חלקים מגופו ? מה המקור לרגש הבושה לחשוף איברים מסויימים? ולמה רק אותם?
תודה

72 השאלה היא אם אתה מסתכל על האבולוציה מהזוית של הקוף או של האל  (לת) אבולוציונית
  • 10:28
  • 14.07.12

73 ממליצה בחום על הקורס ביו טיוב - אין קשר בינו לבין הכתבה דקלה
  • 12:30
  • 05.08.12

השיעורים ששמעתי עד עתה (אני בשיעור 15) מרתקים מאוד. בשיעור 15 אמנם מגיעים לתיאוריות ולתפיסות של ימינו - קפיטליזם (הכוונה לליברליזם?) נאציזם, קומוניזם, וכאן ההכללות של ד"ר הררי הן מדהימות ובלתי נעימות לנו כי הוא מפעיל עלינו את אותם מכשירים תיאורטיים שהפעיל על אבותינו הלקטים במערות שלהם או על אבותינו שתירבתו את החיטה.

74 התשובה לחוסר סיפוק הוא פשוט !! סיפוק הוא סוף ותחילת ניוון וחוסר סיפוק יעקב
  • 12:36
  • 01.09.12

הוא המשך החיפוש אחר הסיפוק וזהו מעגל החיים האולטימטיבי

75 בקיצור - תודות גלי בת חורין
  • 20:34
  • 02.09.12

כשאני מתארת לחברי את חווית הקריאה ב"קיצור תולדות האנושות" , לעיתים קרובות מעירים לי, שאני משתמשת יותר מדי במילה "מענג".
כל זה קרה כבר , כשקראתי לפי כ30 שנה את "דרקוני גן העדן" של סאגאן

76 איש משכמו ומעלה אברי
  • 12:46
  • 08.09.12

אני מאד מעריך את דעותיך
אך קטונתי להבין הכל

77 קיצור תולדות האנושות אסא רמץ
  • 18:19
  • 28.11.12

בין הספרים המשמעותיים שקראתי.מתחבר יפה עם המטריאלזם ההסטורי והדיאלקטי עליהם התחנכתי בקיבוץ בשנות החמישים.

פעילות
המלצות
פרסומת