אני בשיחה || עילם גרוס, מיק ג'אגר של הפיזיקה

עילם גרוס, פרופסור לפיזיקת חלקיקים במכון ויצמן, רכז ומוביל החיפוש אחר חלקיק הבוזון היגס ב-CERN. חי על קו תל אביב–ז’נבה. בזוגיות. זוכרים לו: גילוי החלקיק האלוהי בוזון היגס. מתי: שני, 11:00. איפה: במשרדו במכון ויצמן

אני רוצה שתתאר לי את הרגע שבו הבנת שמצאת את מה שאתה מחפש כבר שלושה עשורים.

זה היה בסוף השנה שעברה. ישבתי עם שני חברים שלי, מאוד בכירים בפרויקט, מרוּמי היפני ואלכס הנורווגי, בבית של מרומי בפאריס. אכלנו, שתינו, השתכרנו. לא אשכח את זה בחיים שלי. מרומי אמר שהוא הביא אחלה גראפה מאיזה חור באיטליה ושאני חייב לשתות אותה. שתיתי ואמרתי להם, יו, זה מה־זה טוב. וטראח, נפלתי, נרדמתי לכמה שעות. ופתאום באמצע, בשלוש־ארבע בבוקר, מרומי ואלכס מנערים אותי ואומרים לי,
“Do you want to see the higgs?" ואני ככה מתעורר ואז הם מראים לי את התמונה על המסך.

מה רואים בתמונה?

זה לא תמונה של משהו, זה לא יצור. זו איזו תנודה סטטיסטית, שחיפשנו וחיכינו לה אבל היא לא קרתה אף פעם.

התעלפת?

הייתי בהלם, הלב שלי קפץ מהמקום. אבל מה שראינו אז לא היה במובהקות סטטיסטית מספיק גבוהה. זה היה מה שאנחנו קוראים 3 סטיות תקן.

וצריך 5.

5 זה מספר הזהב שלנו. אבל זה היה כבר - וואללה, זה קורה, אבל אני לא מאמין. הנה, כבר ב–2012 אני אומר לך שהתגלית שלנו היא ללא ספק אחת התגליות הגדולות של המאה ה–21, אם לא הגדולה ביותר. ללא ספק.

למה? כי מה משמעותה?

היא סגרה איזה מעגל אינטלקטואלי מטורף של ההבנה של מבנה החומר. תחשבי שהיה פאזל, והיה לנו מודל שהוא היה דמיוני כזה. וכל המודל הזה היה בנוי על החלקיק הזה. לא היינו מוצאים אותו, כל המודל הזה היה מתמוטט והיינו צריכים להמציא מודל חדש. ואז יכול להיות שהיינו תקועים עכשיו למאות שנים. מאות. היו לנו הרבה עדויות נסיבתיות לקיום שלו, אבל לא היה את ההיגס.

צילום:גלי איתן

אוקיי, אבל המודל הזה, אתה יודע, הוא בנפשכם. עבור רוב האנושות הוא פחות קריטי. איך התגלית קשורה לחיים שלנו באופן ישיר? עכשיו, שגיליתם את החלקיק, מה יקרה?

האלטרנטיבה לא היתה לא לגלות אותו, היא היתה לגלות שהוא לא קיים. היינו שם.

זה היה שובר את לבך, או משמח אותך?

אז היתה תחושה של ניסיתי אבל לא הצלחתי, לפחות עשיתי את שלי, אבל חרא. ואת יודעת מה, זה יהיה איום לומר את זה, יהרגו אותי, אבל... אם עכשיו אני אמות, בסדר, נו. מבחינה מקצועית, עשיתי את זה. באמת.

איזה כיף לך. בטח מעט מאוד אנשים בעולם שותפים לתחושה הזאת.

תמיד רציתי לעשות משהו שיש לו אימפקט.

אבל אתה לא מסביר לי את האימפקט.

כתבנו טקסטבוק בפיזיקה. הפכנו דף בספר הטבע של ניוטון. אוקיי?

אבל מה אפשר לעשות עם זה?

זה לא מעניין אותי.

לא מעניין אותך???

לא. את יודעת, אני מצטער שאני חוזר על הקלישאה שוב ושוב, אבל כשג’יי.ג’יי תומסון גילה את האלקטרון, ב–1895, הוא הרים כוסית שמפניה to the useless electron.

כן. כי הוא חשב שזה Useless.

וכשאני עמדתי מול החבר’ה שלי וחגגנו, במסיבה, אז הרמתי את כוסית השמפניה ואמרתי לחבר’ה: To the useless higgs. כי מה את חושבת, שב–1895, כשגילו את האלקטרון, אמרו לתומסון “מה אתה מחפש משהו שאף אחד לא רואה אותו”? אני לא יודע היום מה ההיגס יביא לנו.

אנחנו לא יכולים להבין את השלכות הגילוי?

זה הבנה של היקום, זה להבין את התוכניות הגדולות של אלוהים. להבין איך העולם נוצר, החל מעשירית מיליארדית שנייה שאחרי המפץ הגדול עד היום. אני חושב שזה דבר ענק. את הקלישאה הגדולה שקשורה להיגס את מכירה? שבזכות ההיגס יש לנו את האינטרנט?

כן. ידעתי את זה.

הייתי נוכח בזה גם, כשהייתי סטודנט ב–89’ הכרתי את טים ברנרס־לי, והוא המציא את ה–World Wide Web. למה? היו צריכים משהו שיאפשר לאלף פיזיקאים לחתום על מאמר. אז ההיגס הביא לנו את ה–Web באופן עקיף. מה יקרה בעתיד אני לא יודע. אבל זה כל כך לא משנה, כי את הטקסטבוק כתבנו עכשיו. אני לא יודע אם יהיה איזה יישום. מה זה משנה אם יהיה לזה יישום או לא?

קיוויתי שתיתן לי איזו תשובה עתידנית כזו. משהו מתוך ספר מדע בדיוני.

אז תכתבי שקיווית שנדבר על משהו עתידני, וישב מולך פרופ’ גרוס ואמר, לא מזיז לי מה יעשו עם זה, כי זה לא מעניין אותי. זו המהות של מדע בסיסי. אנחנו היום משחזרים בזעיר אנפין את מה שנקרא המפץ הגדול. מה זה אומר? שאנחנו משחזרים בהתנגשות את האנרגיה ששררה ביקום בין פרוטון לפרוטון מיד אחרי המפץ הגדול. כדי לשחזר את המפץ הגדול, צריך פשוט לקבץ את כל היקום לנקודה ולהתחיל מהתחלה. היקום ייעלם אם נשחזר את המפץ הגדול.

צילום:גלי איתן

עד כמה האופן שבו אתה מבין ותופס את החומר משפיע גם על תפיסת העולם שלך, ברמה היותר פילוסופית?

בשנתיים האחרונות איבדתי גם את אמא שלי וגם את אחי. ובסוף ימיהם, בשיחה האחרונה שלי איתם, שהיתה גם השיחה האחרונה שלהם עם מישהו אי פעם, התוודיתי בפני שניהם שהעיסוק שלי במדע גרם לי להבין שהמדע יכול להיות כל כך ביזארי, שאי אפשר לפסול שום דבר. לך תדע מה קורה אחרי.

צר לי. נראה לך שאתה תופס את המוות בצורה שונה משהיית תופס אותו אלמלא?

את יודעת, ביום ההכרזה נסענו אלכס, מרומי ואני באוטו. ופתאום אלכס ואני מוצאים את עצמנו אומרים אחד לשני את אותו הדבר. את מכירה את זה ששני אנשים אומרים את אותו הדבר באותה שנייה?

כן, בטח.

מין כזה משפט, “וואו, תראה איך העולם נראה אחר”. הכל פתאום יותר ברור לנו. תראה, אפילו הפרחים נראים אחרת. אפילו האוויר, כאילו אתה רואה אותו. היתה לנו תחושה שזו כבר לא תיאוריה, אנחנו מבינים את החומר באמת. תחושה שהכל מדבר אלינו, ששום דבר פה לא נסתר - הכל ברור פתאום. פתאום אין מסתורין מאחורי הפרפר היפה, אין מסתורין מאחורי הבגד, אין מסתורין מאחורי הפרח, אין מסתורין מאחורי גרגיר האדמה. הכל ברור. שום דבר הוא לא פלא. זה מה שזה עשה לנו, הגילוי הזה.

זה יפה מאוד ועצוב מאוד.

והמדהים הוא שאלכס ואני אמרנו את זה באותה שנייה. אני גם זוכר שאחר כך, הרמתי גרגיר חול מהאדמה, היינו עם חברים שם, ואמרתי להם שעכשיו המשפט של וויליאם בלייק מקבל כפל משמעות: “I see the world in a grain of sand”. כי ממש פתאום באמת היתה תחושת התרוממות רוח, שאתה רואה את כל היקום בתוך גרגיר של חול. אני לא יודע איך להסביר לך, זה נתן לנו תחושה של...

הכל מתחבר.

כן. הכל מתחבר. ואז יש קליק פתאום.

כמו הארה רוחנית.

עכשיו אני שואל את עצמי אם באמת היתה הקבלה בין מה שאני הרגשתי לזה. אני חושב שבאמת התחושה הזאת עם אלכס בנסיעה היתה דומה מאוד. סוג של הארה. סוג של התגלות.

אנשים שחוו הארה מדברים על זה באופן מאוד דומה לאופן שבו תיארת את זה. הכל אחד.

ועל מה נאבקת הפיזיקה בכל מאה השנים האחרונות? למצוא את אותה משוואה מתמטית שמתארת את היקום בצורה פשוטה, במשוואה אחת, פשוטה, בעלת מינימום של איברים, איבר אחד אולי. מה שנקרא, הכוח שמכיל את כל הכוחות. היוניטי. אז גם הפיזיקה מחפשת - מאמינה - שהכל נובע ממקור אחד. אין לנו שום עדות לזה. אבל זה מקרב אותנו לשם.

אתה חי על קו ז’נבה–תל אביב, נכון? ספר לי על החיים שלך בז’נבה. מה אתה עושה שם כל הזמן?

קורע את התחת, לא ישן.

מה זה קורע את התחת?

אני דואג לזה שהמחקר יתקדם בכל החזיתות, כי לחפש את החלקיק ולמדוד את התכונות שלו זו סאגה מאוד רצינית. אז אני מארגן פגישות, נוכח בפגישות, מעיר הערות בפגישות, ואני מתווה לאנשים דרך אם הם לא יודעים אותה. וקורא מאמרים, וכותב מאמרים, יש המון עבודה. מאות פיזיקאים עובדים על זה. והתפקיד שלי הוא לתאם בעצם את כל המאות האלה, שיעשו דבר קוהרנטי ולא יהיה בלגן.

איך זה נראה, CERN? אני מדמיינת את זה כמו כנס מעריצי “סטאר טרק”. המון המון גיקס במקום אחד. יש שם איזה הווי?

כן. יש מהמשותף בין זה לבין כנס מדע בדיוני, רק שהאנשים ב-CERN הם קצת יותר שפויים. הם פיזיקאים, הם יודעים מה שהם עושים, חלקם משוגעים לדבר, וגם בשעת קפה ואוכל מדברים רק על פיזיקה. אני לא מאלה. אבל אין לי זמן לאכול, אז אני אוכל רק סנדוויצ’ים.

נשמע בודד. מנוכר. כמו במפעל.

יש זמנים של בדידות. אז מצלצלים לחברה בארץ. אנשים עובדים מאוד קשה, ועובדים הרבה פעמים לבד. זה כן. אבל זה לא מפעל. אתה לא בא בשמונה, הולך הביתה בחמש. אתה בא ל-CERN, אתה חי את הפיזיקה. אין לך שעות. יש ישיבות בשבע בבוקר, יש ישיבות בתשע בערב, אין זמן. אין משמעות לזמן.

באופן אירוני ביותר.

כן. מה גם שכשאנשים עובדים בסביבה בינלאומית משני צדי האטלנטיק, מתי תעשה ישיבה אם צריכים להשתתף אנשים מיפן, מארצות הברית ומז’נבה? אתה ממש בבעיה.

אז אתה מייצר קמט ביקום ומזמן את כולם. איך היתה ההרגשה, לפני הגילוי, לדעת שאתה מקדיש את החיים לחיפוש אחרי משהו שאולי לא קיים?

יש לי שתי תשובות לזה. אחת היא שאולי זה האתוס של מדען אמיתי. ותשובה שנייה, ויותר פואטית, היא שכל החיים הרגשתי שאני מחפש, בין אם מחפש את האשה של החיים שלי, או מחפש את החלקיק. שני דברים שלא נמצאים. בסוף דווקא בשנת 2012 מצאתי את שניהם. גם את החלקיקה האלוהית וגם את החלקיק האלוהי.

אבל אני חייבת להבין רגע, בבורותי, מה המשמעות של למצוא את זה, בהיררכיות של התחום. עד כמה זה קיצוני? כמו להוכיח את משפט פרמה? כמו מה?

אם אני אומר שהפרויקט הזה בז’נבה גדול כמו הנחיתה על הירח, אז הייתי אומר שמציאת החלקיק אולי נופלת במעט מגילוי האלקטרון.

כשלמדת פיזיקה בתור נער ואחר כך כסטודנט, זה היה בכלל יעד?

לא, מה פתאום, לא ידעו על זה בכלל. בקושי ידעו על זה. תראי, כשאני למדתי פיזיקה בתיכון, למדו שמבנה האטום היה פרוטון ומסביב לו מסתובבים מעגלים אלקטרוניים, שזה שטויות במיץ עגבניות.

צילום:גלי איתן

אה, זה לא נכון?

ודאי שלא. וכשלמדתי באוניברסיטה, בשנות ה–80 של המאה הקודמת, זה היה כאילו משהו תיאורטי. זאת אומרת, זה צריך להיות שם, אבל אף אחד לא ראה את זה. ב–87’, בתור סטודנט, התחלתי להתעסק בזה.

אז מדובר בהגשמת החלום המקצועי הגדול ביותר?

ללא ספק. לא רק הגילוי, גם עצם זה שנהייתי אחראי על החיפוש אחר ההיגס בז’נבה. Higgs Convener. כל החיים חלמתי להיות הרכז. ונאבקתי על התפקיד הזה עשר שנים. זה אחד התפקידים הנחשקים באטלס. אף פעם לא קיבלתי אותו. תמיד מישהו אחר קיבל אותו. ולפני שנתיים בכלל ויתרתי, אמרתי, יאללה, כנראה שלא נועדתי לתפקיד. ואז עברתי תחום בכלל, התחלתי לעסוק בחיפוש אחר חומר אפל. איך שעשיתי את זה, ואיך שהרפיתי, קיבלתי את הטלפון מז’נבה. זה פשוט מדהים. למדתי מזה המון, וגם, אני אומר לכולם בבדיחה, לא רציתם אותי כשר, קיבלתם אותי כראש ממשלה. כל השנים לא קיבלתי, לא קיבלתי, לא קיבלתי, ופתאום כוחות הטבע חברו להם, לא רק להביא את ההיגס, אלא להביא אותי גם בתור מי שנמצא בראש הפירמידה.

אתה מיק ג’אגר של הפיזיקה.

נחמד, מיק ג’אגר של הפיזיקה. אבל זה כמו, בואי נגיד, השר שאחראי על חיפוש ההיגס בממשלת המאיץ. אוקיי?

אה, עכשיו הכל מובן. אתה טיפוס כזה שלא מתייאש אף פעם?

לא מתייאש. אובססיבי. וכל מדען הוא כזה. אתה חייב להיות.

הכל בחיים שלך ככה? מסודר, מדויק?

מדויק. אבל ממש לא מסודר. לא פתחתי דואר כבר שנה, למשל.

זה לא עושה עלי רושם, לא פתחתי דואר כל חיי.

כל הבלגנים שאת רואה פה על הרצפה, זה תמונות של המשפחה שלי. אמא שלי נפטרה לפני שנתיים וחצי. אמרתי שאסרוק סוף כל סוף את כל התמונות המשפחתיות, כדי לדעת מי המשפחה שלי. בינתיים גם אחי נפטר לצערי, והתמונות עוד פה, אין לי זמן. העבודה הזאת גנבה לי את החיים. אבל אני לא מתייחס אליה כמו עבודה, אני מתייחס אל זה כמו החיים שלי. החיים שלי זה חיפוש ההיגס.

מה המוטיבציה שלך?

להשאיר משהו אחרי.

באמת?

כן. זו תמיד היתה המוטיבציה. לא יכול לסבול את המחשבה שאני חי סתם. שאני סתם. תמיד היה לי את הקטע הזה.

מה מרתיע אותך? הבינוניות? הסתמיות של הקיום?

סתמיות. סתמיות של קיום מטרידה אותי. לא יכול לסבול את הרעיון של להעביר את החיים סתם, אני לא יכול, זה מכניס אותי לדיכאון. חייבת להיות מטרה ומשמעות בכל זה. ואני חושב שמה שמניע אותי זה להכניס תוכן בחיים שלי, כדי להשאיר משהו אחרי. מאוד היה לי חשוב להשאיר חותם.

מה שיפה בסיפור שלך הוא שלחיפוש יש יעד. אתה יודע, רוב האנשים מחפשים ולא יודעים מה. מתמודדים עם הסתמיות של הקיום.

כן, אז זהו בדיוק, אני ניסיתי למלא את הריק של הקיום.

צילום:גלי איתן

אבל עשית את זה אחד לאחד. מין הפשטה כזו של החיפוש המטאפורי.

עשיתי את זה בדרך הכי טבעית. למלא את הריק של הקיום, על ידי חקר הקיום. אבל על זה שבדיוק באותו זמן אני הובלתי את החיפוש, וזה לא היה חייב להיות ככה, אני חושב הרבה. למה יצא לי בדיוק להיות בזמן הנכון במקום הנכון. אם זה מקרי או לא.

ואיך אתה מבין את זה? מה אתה חושב?

התחושה שלי נעה בין שתי נקודות קיצון - אחת מהן היא שזה מקרי לגמרי, לבין תחושה הפוכה לגמרי, שאולי באמת בכל זאת...

.It was meant to be

עזרת לי, כי לא כל כך רציתי להגיד. אז או שהייתי סתם בר מזל או שלא. אבל זה לא משנה, התוצאה היא אותה תוצאה. הייתי שם במקום הנכון בזמן הנכון, וגם הגשמתי חלום אישי של חיים. מעט מאוד אנשים יכולים להגיד שהם הגשימו חלום שהם עבדו עליו 25 שנה. יפה.

זה הזמן לדבר על האנטי־קליימקס.

היה אנטי־קליימקס קשה מאוד אחרי זה. מאוד. הרגשת ריקנות, דווקא אחרי שהכל קרה, משהו פתאום התמוטט לי, כי לא שמתי את המטרה הבאה.

ואז כאילו מה? הסתגרת בבית ואמרת, אני רוצה את 25 השנים שלי בחזרה?

לא, הייתי נורא עצבני ופתאום לא הייתי שמח כמו שחשבתי שאני אהיה. זה היה ביום רביעי, אז עד יום שישי בערב עוד ממש נכנסתי לדיכאון כזה של, נו, מה עכשיו? אז מה? אבל דווקא מהר מאוד יצאתי מזה והיום אני מרגיש שהגשמתי משהו גדול מאוד, ואני מקווה שאני אדע להעריך את זה כל חיי, את הרגע הזה. ב–87’ כל החבר’ה פה חיפשו היגס. שני המנחים שלי חיפשו היגס, ואיכשהו הסטודנט של שניהם, אחרי 25 שנה, עומד בראש הפירמידה. אבל המסע לא נגמר, החיפוש לא נגמר. אנחנו בטוחים שיש עוד חלקיקים.

אוי.

אבל כבר לא אכפת לי.

שימותו כל החלקיקים עכשיו.

לא מעניין אותי כבר. אני את שלי עשיתי, את החלקיק שלי מצאתי.

אז אין את ה–Now What?

יש. זו גם תחושה שיש לי, שכבר אין לי מספיק שנים בשביל לעשות עוד פעם כזה בום.

קראתי משפט שכתבת: “חלקיק מסוגל בתנאים מסוימים להשפיע על העבר של עצמו”. מחשבה שהיא מסעירה מאוד בעיני ואני לא בטוחה שאני מבינה לגמרי מה המשמעות שלה.

היה בזמנו צמד פיזיקאים שאמרו, אנחנו לא נגלה בחיים את ההיגס, כי יש איזה קשר מהעתיד שימנע מאיתנו לגלות את ההיגס בעבר. זה משהו מאוד מסובך בפיזיקה, שאומר בעצם שבכל רגע נתון המצב שלנו הוא תוצאה של ההיסטוריה, והיום אנחנו חושבים, בגלל הקוונטים, גם של העתיד. צירוף של העתיד והעבר נותן את ההווה. בקונסטלציות מסוימות אתה יכול לשנות את המרקם הזה, ובעצם ליצור תנאי התחלה שונים. ואז אתה בעצם שינית את העבר. אבל כל הדברים האלה היום, מעבר לזה שזה מדע בדיוני, הם יכולים להתרחש רק בחלקיקים של חלקיקי שנייה, כך שהם לא ממש רלוונטיים בגדול. אני מודה, שמה שמשך אותי לפיזיקה שאני עושה בהתחלה היה באמת הקטעים המיסטיים האלה שבתוך הפיזיקה. כל העיסוק שלי בפיזיקה התחיל בעצם בספר שבמקרה לקחתי ליד בחנות מיסטיקה בניו יורק, שנקרא “הטאו של הפיזיקה”.

אבל הפיזיקה היא מספיק דמיונית היום, שאתה לא צריך לתבל את זה.

תראי, עצם העובדה שאנחנו מצליחים לראות אחורה 14 ביליון שנה ולשחזר רגעים, ולעשות התנגשויות. את רואה צינור של 27 ק”מ, את לוחצת על כפתור, ופתאום יוצא לך תמונה של תוך האטום. התנגשות כזאת, באנרגיה של המפץ הגדול. זה מדע בדיוני, לא? אז כאילו למה צריך לתבל את זה בעוד דמיונות?

מעניינים אותך פרסים? מעניינת אותך הכרה? אני חושבת שאתה אוהב מאוד תשומת לב.

כמו כל מדען, אתה לא אוהב לעשות דברים בלי שתקבל הכרה בהם. למה אתה כותב מאמרים? כדי שיצטטו אותם. ומה אתה סופר תמיד? כמה ציטוטים היו מהמאמרים שלי.

אוקיי. האפרוריות שבמדע לא טובה לך. אתה אוהב את אור הזרקורים.

כן. אני חושב שהמשותף בין מדען לאמן, שאמן לא מרגיש שהוא אמן אם הוא לא זכה להכרה ציבורית. אם אתה כותב למגירה, אתה חייב להוציא את זה, אם אתה אמן. נכון? אחרת אתה לא סופר. נכון? אז זה המשותף. אני מכיר הרבה אמנים, אישית. מתוסכלים רובם. לא הגשימו את עצמם.

קראתי קטע שלך שבו אתה מסביר שהקיום שלנו פה הוא לחלוטין תוצאה של המון צירופי מקרים.

אני מאמין בזה. כן. זה גם עונה לשאלה שלך מקודם מה אני חושב על דת.

אז אם הכל בעצם כל כך מקרי, ועל המילימטר, באותה מידה שאנחנו פה יכולנו לא להיות פה, למה בחשיבה שלנו אנחנו כל הזמן מחפשים משמעות ושואפים להכניס דברים להקשר?

כי כמו שאני אומר שאני לא יכול לסבול להרגיש שאני מכלה את חיי סתם, אני חושב שכולם ככה.

אתה לא חושב שבעצם - אני אגיד את זה בצורה קצת גסה - שבעידן שלנו, באיזשהו אופן, הכסף החליף את הידע, בתור משאת נפש?

נגעת בנקודה מעניינת. אני חושב שאת צודקת וזה מאוד מצער אותי. אני התחנכתי בבית על ערכים ועל השכלה, כך היה אבא שלי, שאגב קראו לו מתי, והוא היה גאון במתמטיקה, ונפטר כשהייתי ילד. אבל עד מותו הוא הנחיל לי את הקטע הזה של הכבוד להשכלה, ואת החשיבות של השכלה, והמילה כסף לא הוזכרה מעולם בבית. והיום אני צריך להילחם בחברה על המקום שלי, על המקום של המדען. כשאני אומר שכסף זה לא האלוהים שלי, אז כמעט מנדים אותי. זה מאוד קשה לי הקטע הזה. נגעת בנקודה עדינה. יש לי את הוויכוחים האלה עם אנשים מאוד קרובים אלי. הכסף הפך להיות האלוהים של הרבה אנשים. אני חושב שאנחנו מרוויחים על הפנים, הפרופסורים, ואף אחד לא נותן דעתו על כך. למה פרופסור במכון ויצמן, כשהוא הולך למסעדה, צריך לחשוב כמה הוא משלם? מנצלים גם את זה שאנחנו לא עושים את זה בשביל כסף. שאנחנו לא יותר מדי עומדים על הרגליים האחוריות.

צילום:גלי איתן

דיברנו על זה שאתה מבין את המוות בצורה אחרת. האם אתה מבין אהבה בצורה אחרת?

אני רק יכול לתת לך ציטוט מ”מלחמה ושלום”.

לא רוצה.

אני חייב, כי זה פשוט מדהים. פתחתי איתו הרצאה על הצורך הבלתי ייאמן להאמין.

טוב.

זה אחד הציטוטים הכי מפורסמים מ”מלחמה ושלום”, וזה אחד הספרים שהכי התחברתי אליהם בימי חיי. נתקלת ב”מלחמה ושלום”?

לא. פעם ראשונה שאני שומעת.

טוב, סליחה. כשהנסיך אנדרי מת, ונטשה יושבת על מיטת מותו, והוא אומר לה:
"האהבה מעכבת את המוות. האהבה היא חיים. את כל שאני מבין אני מבין משום שאני אוהב. הכל נמצא וקיים רק משום שאני אוהב, מאוחד רק על ידי האהבה. האהבה היא אלוהים, ומותי, משמעו, שאני, כחלקיק של אהבה, אשוב אל המקור הנצחי של הכל". אני בטח לא מצטט במדויק.

לא זכרתי את המשפט הזה, אבל אני יכולה להבין למה אתה כן.

יש תשובה יותר טובה מזו?

לא. אני מניחה שאתה מתייסר על כך שלא אתה כתבת את המשפט הזה.

כן, זה מאוד מפריע לי.

מה זה הצורך הבלתי ייאמן להאמין? זה מעניין.

היה פשוט כנס של פסיכואנליטיקאים, שדן בזה שאנשים מוכרחים להאמין במשהו.

במה אתה מאמין?

מאמין שאנחנו עוד לא מיצינו את מה שאנחנו יודעים. שמסתתר משהו הרבה יותר עמוק.

אתה מאמין בנסתר מן העין, אתה לא מאמין רק ב-data?

אני מדען. אני מקבל רק את מה שאפשר להוכיח. אבל להאמין מותר לי בהכל. ואני מאמין בזה שאנחנו, עוד יש לנו הרבה מה לגלות, גם על עצמנו.

אתה עושה מוזיקה. זו דרך נוספת שלך לגלות?

כן. זו הנפש שלי. זה כמעט יותר חשוב ממדע. כמעט יותר חשוב. קצת התבלבלתי השנה לגבי מה חשוב יותר, כי נבלעתי קצת במדע בשנים האחרונות, אבל יש לי תקליט מוכן כבר. אני מסתיר אותו כבר עשר שנים, כל פעם מחשש מה יגידו על המדען המזמר הזה, ואמרתי, כש, כש, כש, וכבר כל הכש האלה קרו.

אז תוציא. ממה אתה פוחד?

אולי אני פוחד כמו כל אמן הפעם, לא כמו כל מדען, שאני אוציא ולא יקרה שום דבר, את יודעת.

ואם כן, אז מה? תוציא ולא יקרה כלום.

אז כבר אני לא אוכל להגיד שהוא כזה גדול. כי אם הוא לא זכה להכרה ציבורית, הוא כנראה לא כזה גדול.

לא מסכימה. אם זה משהו שאתה אוהב אותו ואתה מאמין בו, מה זה משנה מה אנשים אחרים חושבים עליו?

כי אני רוצה להאמין שלא נדמה לי רק ש... אני לא יודע למה, אבל נורא חשוב לי שאנשים ישירו את השירים שלי. אחרת הם כאילו לא קיימים בעיני. אם אין הכרה הם לא קיימים. מה שאין לו הכרה, לא קיים. הכרה זה הדרך להפוך משהו מפיקציה לקיים.

רוק סטאר? זה מה שהיית רוצה להיות?

אם לא הייתי הולך לפרופסורה, בטוח. התחלתי ממוזיקה. למדתי מוזיקה בניו יורק. תמיד התלבטתי בין המוזיקה לפיזיקה, ובהתחלה המוזיקה ניצחה. בגילי המתקדם, כאילו, אני כבר רואה את הדברים היום קצת אחרת. אני רוצה לדלג על כל מיני מחסומים ראשוניים. אני לא יכול היום להופיע בפאבים ולהתחיל כמו שלמה ארצי. אני צריך לעשות את קפיצת הדרך. עבדתי על תקליט עשר שנים, גמרתי אותו בערך לפני שנה וחצי. את הנגיעה האחרונה שם יזהר אשדות. ואז ברגע שקיבלתי את המינוי לרכז ההיגס, שמתי אותו בצד.

פשוט תוציא אותו.

כשנגמור את ההיגס Convener, אני אוציא אותו.

אני לא חושבת שיש מוזיקאי בעולם שיכול להגיד את המשפט הזה. מה מנחם אותך?

אהבה.

יפה.

משום מה חשבתי על לאונרד כהן כשאמרת מה מנחם אותי. אל תשאלי אותי למה.

למה?

הוא כאילו עמד לי בראש. בגלל שיש איזה משהו בשירים שלו שעוסק כל הזמן במה מנחם אותי. כשהוא שר הללויה, הוא מתאר שם מעשה אהבה, נכון? הקשבת פעם למילים? וגם השירים שלי עוסקים בפיזיקה ובפנים מכניסים אהבה.

איפה פיזיקה ואהבה משיקות?

דרך השירים שלי.

וברמה המטאפיזית?

ברמה המטאפיזית אני חושב שהן באות מאותו מקום.

שהוא?

מהדברים שאנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים. אתה לא מבין למה, אבל אתה אוהב. אתה לא מבין למה, אז מאותו מקום אתה עושה פיזיקה. אני מרגיש שהפיזיקה והאהבה באות מאותו מקום.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 איזה בן אדם מדליק. כתבה מופלאה, איילת שני, כל הכבוד על ההתעמקות והשאלות החכמות  (לת) ואווו
  • 10:21
  • 24.08.12

02 יו איזה קשקשן.מה בדיוק חשיבותו לא הבנתי.  (לת) שלומי בראון
  • 10:46
  • 24.08.12

03 עילם לא תומסון ולא מיק ג'אגר אחד שנמאס לו
  • 11:10
  • 24.08.12

רק עוד אחד מאלפי פיזיקאים שרובם צנועים ועושים עבודתם נאמנה ואחד שהיה רוצה להיות כוכב רוק או לפחות מדען דגול

04 וואו, כמה שחלקיקאים אוהבים לחרטט.  (לת) פיזיקאי
  • 11:10
  • 24.08.12

05 איזה ראיון מקסים ומעניין.  (לת) דן
  • 11:32
  • 24.08.12

06 תרגמו את זה לאנגלית ושילחו את זה לג'נבה ל CERN תמצאו שרבים שם יתגלגלו מצחוק לקרוא על ה"השר האחראי לגיחוי ההיגס". יש כמה מאות מדענים העומדים הרחק לפניו בתרומותיהם המדעיות לתגלית ההיגס. ראיון טוב לצריכה במזרח.  (לת) מוגזם, מביך לא מדויק ובעיקר מופרז
  • 12:18
  • 24.08.12

07 סוף סוף מישהו נמנע מהביטוי האינפנטילי "החלקיק של אלוהים".  (לת) אא
  • 12:44
  • 24.08.12

08 נדהמתי מהכתבה ! מעניין ביותר הפיזיקאי פרופ' גרוס  (לת) אלון
  • 12:54
  • 24.08.12

09 על עילם גרוס תרצה
  • 12:57
  • 24.08.12

כל הכבוד לך שהיית מראיינת אינטליגנטית ומשכילה למול עילם גרוס, שהגבת בדיוק מהמקום שהנכון שאפשר לו לענות תשובה אמיתית ומעניינת

10 השורה הכי פלצנית בהיסטוריה של הפלצנות חחחחח
  • 12:59
  • 24.08.12

איפה פיזיקה ואהבה משיקות?

דרך השירים שלי.

11 אלוהי! רוזן
  • 13:54
  • 24.08.12

כתבה נהדרת ומלאת תובנות. נפלא לשמוע אדם כל כך חכם. קצת טיהר לי את כל השבוע הנורא של הלינץ', ביבי והקלידן שלו. כן ירבו!

12 לא יודע כלום עליו והתגלית שלו אבל השחצנות שלו מבחילה  (לת) אולר
  • 14:16
  • 24.08.12

13 משכורתם של פרופסורים מלאים באקדמיה הישראלית היא גבוהה למדי ומכבדת את בעליה. לא מוצא חן בעיניך, לך תתפרנס מכתיבת שירים.  (לת) צביה
  • 14:24
  • 24.08.12

14 נחמד. גם המראיינת וגם המרואיין.  (לת) קליל כזה
  • 14:34
  • 24.08.12

15 פרסומת לצבע שער  (לת) אבי הספר
  • 14:38
  • 24.08.12

16 העיקר הצניעות  (לת) או שלא...
  • 15:27
  • 24.08.12

17 הפרופ' הנ"ל ממש לא מאפיין פיזיקאים. אם כבר עושה בושות למקצוע המכובד והרם.  (לת) אני
  • 15:51
  • 24.08.12

18 ובעניין הידע והכסף - בארשבעי
  • 15:52
  • 24.08.12

כל מה שאנחנו יודעים על העולם - הפיזיקה, המתמטיקה, הלוגיקה, הביולוגיה, הבלשנות - הכל כפוף בסופו של דבר לעיקרון העליון שעומד מעל כל השאר: מציאת עבודה. מדען שמכוון את תשומת לבו לנושאים או תיאוריות שלא נמצאים מספיק באופנה, או שאין בעלי אינטרסים כלכליים שיממנו את המחקר בהם - יישאר בלי עבודה, בלי תקציבי מחקר, בלי אפשרות לפרסם ממצאים שהוא איכשהו בכל זאת יצליח למצוא בכתבי-עת מוערכים, בלי אפשרות להשפיע באופן כלשהו על התפתחות המדע. בסופו של דבר, גם במדעים, בעל המאה הוא בעל הדעה, וכל עקרונות הפיזיקה, המתמטיקה, הלוגיקה והכל - כפופים לשיקול העליון של "איך אני משיג עכשיו ג'וב באקדמיה כשיש לי מאתיים מתחרים על כל פירור משרה".

  •   לגמרי,וזה מה שהורס את המדע משה
    • 04:19
    • 25.08.12


    למזלנו יש גם מגמות הפוכות ועם הזמן הנגישות למידע,לאמצעים,ליכולת הפצה והשפעה ובנייה הדדית של ידע הולכת ונשמטת מידם של האנשים הכחניים שכל מה שמעניין אותם זה להיות בראש הפירמידה או לשבת על איזה ברז טוב ולהתפרנס מלחנוק את כל מי שהצורך ליצור ולגלות בוער בדמו.
    ברגע שהמדע יתרחק מפוליטיקות האגו המטורפות ומרדיפת הבצע הממאירה האנושות תזנק לגבהים אין סופיים,בסוף זה יקרה,בינתיים האנשים הכי טובים סובלים הכי הרבה

19 צריך לתת קרדיט לכל המדענים מצרן, זה ממש לא פרויקט של גרוס כמו שהוא מנסה ליצור את הרושם.  (לת) דוקטורנט לפיסיקה
  • 16:09
  • 24.08.12

  •   מה האמת? האמת
    • 11:38
    • 26.08.12

    זה מה שהוא כותב:
    אני דואג לזה שהמחקר יתקדם בכל החזיתות, כי לחפש את החלקיק ולמדוד את התכונות שלו זו סאגה מאוד רצינית. אז אני מארגן פגישות, נוכח בפגישות, מעיר הערות בפגישות, ואני מתווה לאנשים דרך אם הם לא יודעים אותה. וקורא מאמרים, וכותב מאמרים, יש המון עבודה. מאות פיזיקאים עובדים על זה. והתפקיד שלי הוא לתאם בעצם את כל המאות האלה, שיעשו דבר קוהרנטי ולא יהיה בלגן.

20 כל הכבוד לו  (לת) דני
  • 16:32
  • 24.08.12

21 הבנאדם נמצא בהיי ירון
  • 16:32
  • 24.08.12

זה די צפוי ממי שיש לו אהבה טרייה, רק קצת חבל שהוא נשמע יותר כמו איזה רב לייטמן קשקשן ופחות כמו מה שהוא כנראה באמת - כלומר איש רציני וחוקר מוערך.

22 זה באמת עובר כל גבול! נתן זייברג
  • 16:37
  • 24.08.12

למה נותנים במה לנרקסיסט הזה?
הוא פיזיקאי רגיל, שלא הלך יום אחד בשדה הרים את עיניו הגאוניות לעץ הקרוב ומצא עבורנו (שאר תושבי האנושות הנחותים) את ההיגס..
סך הכל בורג קטן במערכת מטורפת שהיתה עובדת מעולה גם בלעדיו.
סע לשלום עילם וקח איתך את השירים הדבילים שלך...
נמאס כבר לראות את החיוך הזחוח הזה בכל מקום הוא מבייש את עולם הפיזיקה.

23 הכל טוב ויפה, אבל למה כל הזמן ״ראש הפירמידה, ראש הפירמידה״. די. לא המצאת את התיאוריה על ההיגס (זה היה אחד בשם היגס) ולא בנית את המכון בז׳נבה, אלא בסך הכל קיבלת תפקיד מתאם בנקודת זמן מסוימת. שום ראש לשום פירמידה. התכונה הראשונה לאנשים גדולים באמת, לא כמוך, היא צניעות.  (לת) יהללך זר, האדמו״ר גרוס
  • 16:38
  • 24.08.12

24 פיזיקת החלקיקים (ציטוט מהזיכרון של הבוב מארלי של מדעי המחשב) עודד מ
  • 16:41
  • 24.08.12

הנדסה עם יומרות מטפיזיות או דרך יקרה לעשות מתמטיקה?

25 And what the hell is this comparison with Mick Jagger  (לת) Kirtchuk
  • 16:50
  • 24.08.12

26 כתבה מרתקת ומעניינת ! איפה אפשר לשמוע את השירים ? או שלא פורסמו  (לת) מעיין ויורם
  • 17:24
  • 24.08.12

27 וגם נזכרתי בבדיחה עודד מ
  • 18:31
  • 24.08.12

שהיינו אומרים על המורה לפיזיקה שלנו בתיכון (מורה גרוע בבית ספר יוקרתי) שהוא הלך ללמד פיזיקה כי קרא את זה בעתידות של הבזוקה (כמו עוגיות מזל סיניות למי שלא ידע את בזוקה). לא שיש לי ביקורת על למידת פיזיקה בגלל ה"טאו" - הרבה אנשים למדו מדעי המחשב בגלל גדל אשר בך או בגלל הייפ פופלארי על בינה מלאכותית. מתוך שלא לשמה בא לשמה.

28 לא יפה לקחת קרדיט על עבודה של אלפים פיזיקאי
  • 18:38
  • 24.08.12

מה גם שתרומתך לעניין מבחינה מהותית היא מינורית.

  •   ומה תרומתך לעניין, מר פיזיקאי?  (לת) פיזיקאי ממכון ויצמן
    • 00:11
    • 25.08.12

  •   לשון הרע האמת
    • 11:40
    • 26.08.12

    זה מה שהוא כותב:
    אני דואג לזה שהמחקר יתקדם בכל החזיתות, כי לחפש את החלקיק ולמדוד את התכונות שלו זו סאגה מאוד רצינית. אז אני מארגן פגישות, נוכח בפגישות, מעיר הערות בפגישות, ואני מתווה לאנשים דרך אם הם לא יודעים אותה. וקורא מאמרים, וכותב מאמרים, יש המון עבודה. מאות פיזיקאים עובדים על זה. והתפקיד שלי הוא לתאם בעצם את כל המאות האלה, שיעשו דבר קוהרנטי ולא יהיה בלגן.

29 לכל המגיבים הנבזים פיזיקאי ממכון ויצמן
  • 19:37
  • 24.08.12

איפה ראיתם שהוא סיפר שגילה את החלקיק בעצמו ושהכל עבודה שלו? להיות היגס קונבינר בקולבורציה של 2,500 פיזיקאים זה גם לא עניין של מה בכך. מדובר באחד התפקידים החשובים בניסוי ובקבוצה הניסויית הגדולה ביותר עם תחרות אדירה על כל אנליזה וכל מקום פנוי. עצם זה שהוא הגיע לשם מעיד על משהו.

30 בעיתוני חו"ל הוא אפילו לא מוזכר פעם אחת בחו"ל
  • 20:25
  • 24.08.12

מדכא, פשוט מדכא לראות את ההילולה סביב ה-"ישראלי" שתרם קמצוץ של קמצוץ לפרוייקט ענקי זה. כל כך דרוש, כנראה, לנו בארץ למצוא את הישראלי ולרומם אותו. בעיתוני חו"ל, דרך אגב, שמו לא מוזכר פעם אחת ובמקומו מופיעים הפיזיקאים והפיזיקאיות שתרמו "קצת" יותר לפרוייקט. למה יש לנו כאלו רגשי נחיתות?

  •   ומי כן מוזכר? פיזיקאי מCERN
    • 13:39
    • 25.08.12

    עבודה בקבוצות ניסיוניות גדולות שונה מעבודה של מדענים עצמאיים במעבדות הקטנות שלהם. מדובר בארגונים של אלפי פיזיקאים ובשיתופי פעולה בין-לאומיים ובין-יבשתיים של עשרות מוסדות ואוניברסיטאות. במבנה כזה יש היררכיה, יש בעלי תפקידים שונים ואין איש אחד שאחראי על הכל. ספציפית, עילם גרוס הגיע לעמדה בכירה בקבוצה הנסיונית היוקרתית והגדולה ביותר באחד משני הניסויים הגדולים ב-LHC. זה לא "אנחנו" שמרוממים אותו. הוא הגיע לזה בזכות ולא בחסד.

  •   לא מוזכר? האמת הצרופה
    • 13:15
    • 26.08.12

    הפקה של סרן
    http://www.youtube.com/watch?v=cgEUoT9DTsw

31 Narcissism for no reason A mathematician, USA
  • 20:28
  • 24.08.12

I haven't read something so pathetic since Ari Shavit articles ... To compare himself with Newton or Einstein is more than a Chutzpah, pure intellect vs management, the former did their great discoveries without a single funding/grants/ while this jester takes a credit for something that he didn’t' envision in the first place ( Higgs did) and didn't design the multy-billion project, just was a some manager in the right time. As usually, humbleness is inversely proportional to scientific greateness, and if this narcisist has ever invented something it is the hyper arrogance .

  •   אין לך מושג מה זה עבודה בקבוצה גדולה נרקיסיזם
    • 00:29
    • 25.08.12

    פיזיקת החלקיקים הניסיונית של היום לא דומה לפיזיקה של פעם כשמדען אחד היה יכול לבנות ניסוי על שולחן במעבדה. כיום מדובר בפרויקטים אדירים שאפילו מעצמות-על לא יכולות להרים בעצמן (ראה את פרויקט ה-SSC האמריקאי שבוטל לפני כמעט 20 שנה). בשיתופי הפעולה הענקים האלה אין אדם אחד שמתכנן את הכול או הוגה את הרעיון מא' עד ת'. הכול עבודה של צוותים ושיתופי פעולה חוצי-יבשות והמון המון שותפים לכל עשייה.

    אז לפני שאתה ואחרים מזלזלים באיש שעבד קשה מאוד כדי להגיע לאן שהגיע, ולא בזכות איזו גאונות יוצאת דופן אלא באמת בזכות דברים שעשה, תלמד קצת איך דברים עובדים. ברור שהיה לו מזל להיות במקום הנכון בזמן הנכון, אבל הוא הגיע לשם בזכות ולא בחסד, על אפם ועל חמתם של כל המלעיזים והמזלזלים.

32 כל הכבוד לעילם גרוס פיזיקאית
  • 21:44
  • 24.08.12

עילם גרוס מביא כבוד למקצוע שלנו. מקדיש את ימיו ולילותיו כבר 25 שנה לקדם את האנושות. לא למען כסף או תהילה אלא למען התקדמות

33 המראיינת לא שמעה על מלחמ ושלום?! מה הפלא שאפשר לזבל לה את המוח עם פיזיקה בגרוש? ד.ז.
  • 00:47
  • 25.08.12

גרוס כבר זמן מה נעשה לליצן החצר של התקשורת. ואוו, גם פיזיקאי וגם עגיל באוזן - ממש סנסציה. מזמן לא קראתי משהו כל כך מלא "אני ואפסי עוד" - ממש כמו פרופ' סטיב ווינר (מאותו מכון) שהלעיט עיתונאי לא מזמן ב"אני אבי המיקרו-ארכיאולוגיה" מה זה השטויות האלה? וגרוס מצא את חלקיק ההיגס? אם אי פעם היה שיתוף פעולה מדעי שמגיע עבורו קרדיט לאלפי מדעניות ומדענים - זה הפרויקט. הבחירה בגרוס שוב ושוב לכתבות על תקן סופר-סטאר היא תעודת עניות לעיתונות. כאילו אין פיזיקאים אחרים שיכולים לתרום לשיח הזה, בצניעות ובלי כל הבלה-בלה-בלה הזה, אבל למה לחפש? יש גרוס מן המוכן. והגברת שני: רוצי לקרוא לקרוא טולסטוי. לא יזיק.

34 ריאיון מביך עד מאוד  (לת) LL
  • 00:48
  • 25.08.12

35 ראיתי את הפרופסור מסביר פיזיקה לתלמידים בני עשרה-זה היה כישלון מוחלט נימרוד
  • 03:39
  • 25.08.12

נכון הוא יכול להיות מדען ממדרגה ראשונה חכם אפילו גאון אבל להסביר לילדים על קצה המזלג במילים פשוטות הוא לא הצליח בכלל- והאמת גם כאן נוצר אותו רושם לא טוב -כמה כאן כינו את הדברים שהוא אומר "קישקושים".
אני מקווה מכל לב שלפחות הוא יודע משהו.המראיינת עשתה רושם שהיא מבינה יותר ממנו .בכל נקודה בראיון הוא מתמרן כך שהוא העבודה שלו ההישגים שלו יהיו המוקד ולא המחקר והגילויים- הוא מאכזב.שמעתי את החלק המוזיקאלי שלו - אני ממליץ לו להשאר מחוץ לתחום זה-מוזיקה זה לא הוא -שישאר כמו הרבה אחרים מאזין פאסיבי .

36 כתבה שכיף לקרוא, מראיינת שקולעת בול כאן  (לת) שמוליק
  • 04:40
  • 25.08.12

37 נשמע אדם מעצבן בעל חשיבות עצמית גבוהה וללא סיבה!! אין בו מעט צניעות - כמתקיים אצל האישים הגדולים באמת..  (לת) -
  • 08:38
  • 25.08.12

38 שחצן לא שחצן אלי
  • 08:54
  • 25.08.12

ההרצאות שלו ביוטיוב לדעתי פשוט מעולות ,לוקח נושא מאוד מורכב והופך אותו לנגיש ומובן, מומלץ לכל מי שמתברך בסקרנות ורצון לדעת .

39 ראיון מרתק, מדען מרתק, אדם עורר כבוד. לא ברורות התגובות הלא מפרגנות.  (לת) אחת העם
  • 09:15
  • 25.08.12

40 6 תמונות של הפרופסור בכתבה אחת. לא הגזמתם קצת ? קוקי
  • 09:26
  • 25.08.12

מה זו עבודת האלילים הזו לכם ?

41 "מבנה האטום היה פרוטון ומסביב לו מסתובבים מעגלים אלקטרוניים". עילם באמת אמר את זה? מדענים כבני אדם
  • 09:35
  • 25.08.12

הפרופסורים שלי לפיזיקה ולמתמטיקה התנסחו טוב יותר.

42 מכיר אותו ישראלי
  • 09:45
  • 25.08.12

עילם גרוס היחיד והמיוחד,אני מכיר אותו,למדתי אצלו.נכון הוא שונה מיתר חבריו למקצוע אבל מה זה משנה הוא פיסיקאי ברמ"ח אבריו ועל זה מגיע לו את כל הכבוד שבעולם הוא עושה הכל באהבה ומאהבה .

43 בן אדם פאתטי קורא
  • 10:06
  • 25.08.12

במקום לרוות נחת ממעמדו האקדמי עסוק בשיווק עצמי קיטשי לרבות התעקשות על זוויות צילום שיטשטשו הגיל, השתלת שיער וכיו"ב. עצוב לראות את זה.

44 כתבה מוזמנת כדי ליחצ"ן את השירים שלו.  (לת) עכשיו הבנתי
  • 10:17
  • 25.08.12

45 מזמן לא קראתי על מישהו שכל כך מתפעל מעצמו. מזכיר לי את שימון...  (לת) בידור
  • 10:26
  • 25.08.12

46 מעורר בי דחייה האיש הזה... דניאל
  • 10:44
  • 25.08.12

הוא כל כך מלא מעצמו, כל כך רדוד וזחוח, כל כך שחצן...
ומה זה התמונות האלו? האם מדובר במדען או באחד שחושב שהוא דוגמן? נראה כמו אלבום של ילד מתלהב בפייסבוק...

47 לפחות הוא מודע לזה... צר עולמך?
  • 10:59
  • 25.08.12

לעמוד הבית הוא קורא "רק על עצמי ידעתי לספר"
https://sites.google.com/site/eilamgross/home/biography

48 "כשאני למדתי פיזיקה בתיכון, למדו שמבנה האטום היה פרוטון ומסביב לו מסתובבים מעגלים אלקטרוניים". עילם באמת אמר זאת? פיזיקאי בפנסיה
  • 11:30
  • 25.08.12

מעגלים אלקטרונים הם electronic circuits, לא לכך התכוון המשורר שלנו, כמובן. ואם כוונתו למודל האטום של בוהר הרי בטוחני שבשנות השבעים בהן בילה בתיכון כבר לימדו אותו שמודל בוהר מיושן.

49 נראה שיש הרבה אנשים שמקנאים בו... ואולי מספיק אחד שכותב הרבה תגובות שטנה... מישהי
  • 11:36
  • 25.08.12

התרשמתי מאוד מהראיון ומהאיש..

50 שיצטרף למפלגת הלפיד היהיר..... הם מתאימים....  (לת) מוטי
  • 11:47
  • 25.08.12

51 בדיקה פשוטה ב-World Wide Web מעלה שמדובר בפיזיקאי בעל רקורד ציטוטים בינוני לגמרי שאינו מצדיק קיומו של אגו כל כך גדול.  (לת) אריה
  • 12:51
  • 25.08.12

  •   ספר את זה לראשי "אטלס" שבחרו בו לרכז קבוצת ההיגס בניסוי נו
    • 18:50
    • 25.08.12

    או שפשוט אין לך מושג מה זה עבודה בקבוצה גדולה.

  •   בינוני? האמת הצרופה
    • 13:03
    • 26.08.12

    שני המאמרים הסטטיסטים המצוטטים ביותר בחיפוש אחרי ההיגס הם שלו ושל סטודנט שלו (אחד לבד ואחד עם גלן כוהן וקייל קרנמר)
    1.
    Asymptotic formulae for likelihood-based tests of new physics.
    Glen Cowan (Royal Holloway, U. of London), Kyle Cranmer (New York U.), Eilam Gross, Ofer Vitells (Weizmann Inst.). Jul 2010. 25 pp.
    Published in Eur.Phys.J. C71 (2011) 1554
    DOI: 10.1140/epjc/s10052-011-1554-0
    e-Print: arXiv:1007.1727 [physics.data-an] PDF
    References | BibTeX | LaTeX(US) | LaTeX(EU) | Harvmac | EndNote
    Journal Server; ADS Abstract Service
    Detailed record - Cited by 73 records
    2.
    Trial factors or the look elsewhere effect in high energy physics.
    Eilam Gross, Ofer Vitells (Weizmann Inst.). 2010. 11 pp.
    Published in Eur.Phys.J. C70 (2010) 525-530
    DOI: 10.1140/epjc/s10052-010-1470-8
    e-Print: arXiv:1005.1891 [physics.data-an] PDF
    References | BibTeX | LaTeX(US) | LaTeX(EU) | Harvmac | EndNote
    Journal Server; ADS Abstract Service
    Detailed record - Cited by 31 records
    http://inspirehep.net/search?ln=en&ln=en&p=find+a+gross+and+a+vitells++and+title+physics+and+not+collaboration+ATLAS+and+journal+EPJ&of=hb&action_search=Search&sf=&so=d&rm=&rg=25&sc=0

52 ראיון על פיסיקה ללא פיסיקה... א
  • 13:31
  • 25.08.12

תנו כמה לינקים לאתרי פיסיקה פופולרית.

53 כפיסיקאי, עילם גרוס עשה זאת בגדול, ומזמן התרשמתי שהגדולה מלווה אותו, במדע ובאמנות החיים. ולא, איני מכירו ולא הוא אותי.  (לת) פרח הדובדבן
  • 14:00
  • 25.08.12

54 הבל הבלים בכל הבל......האדם אקראי ורגעי ,ו אין לו חשיבות בנצח. נביא הזעם...............
  • 14:48
  • 25.08.12

כשהאדם יגלה את המטמתיקה של הבריאה? הוא יכול לברוא? ואם כן? יחדל?

55 הבל הבלים הכל הבל...האדם אקראי ורגעי בנצח,לא היה לפני ,וגם בעתיד לא יהיה!!  (לת) נביא הזעם...............
  • 14:49
  • 25.08.12

56 לצוד בצוות צייד (לשעבר)
  • 14:56
  • 25.08.12

לפי התגוובת פה נראה שקשה לאנשים להבין איך עושים מדע בקבוצות גדולות.
האם בגלל שכדי לצוד את ההיגס היו צריכים מאות מדענים אף אחד מהם לא יכול להתגאות בעבודה שלו? להגיד שהוא היה שותף בציד?
כולנו יכולים להתגאות בציד - והוא של כולנו.

עילם לא טען בכתבה שהוא היחיד שמצא את ההיגס. להפך - זה מתחיל בתיאור שלו כיצד מרומי ואלכס מעירים אותו כדי לראות את התוצאה. וגם בתיאור הזה הכוונה לא היתה לגזול קרדיט ממאות מדענים ולהעניק אותם למרומי ואלכס אלא תיאור החוויה האישית שלו כאשר הוא הבין בפעם הראשונה שאחרי שלושים שנה כמעט יכול להיות שהולכים למצוא את ההיגס.

לגבי התפקיד שלו כעת. אפילו הוא לא טוען שהוא הכוכב הראשי (מיק ג'אגר) אלא השר האחראי. וזה מה שהוא אכן עושה בשנה האחרונה. עובד ללא שינה כדי לדאוג שהנסוי והמדענים השותפים בו יעבדו בצורה קוהורנטית, עם שיתוף מידע ובצורה פורה. לא כל אחד נבחר אליו. זה לא שר בלי תיק. הניסוי עצמו בחר את זוג המדענים שבוטחים בהם לרכז את העבודה, וזאת עבודה חשובה והכרחית - לא עבודה ייצוגית שהיתה נעשית על ידי כל אחד.

ולגבי הכתבה. זוהי כתבת פרופיל שמתארת את עילם כמדען שחיפש את ההיגס בקריירה שלו. האם בגלל שבחיפוש ההיגס היו מעורבים מאות/אלפי מדענים צריך היה לוותר על כתבה כזאת? לפי דעתי טוב שעשו כתבה כזו.
האנשים בארץ צריכים לראות שמדענים הם אנשים, עם תחומי עניין מגוונים ותשוקה אמיתי לעבודה שלהם. וגם כאשר עובדים בקבוצות גדולות עדיין יש גאווה וחשיבות אמיתי ואישית לכל פרט שמרכיב אותה

ובתור אחד שהשתתף בחיפוש, למרות שלא הוזכרתי בכתבה. אני לא מרגיש מנושל - אלא גאה בתוצאות, במדע ומעל הכל בקבוצה הישראלית שלוקחת חלק מרכזי בכל אספקט בניסוי: פיתוח ובניית הגלאים, בניית תוכנות מתקדמות לניתוח האותות בגלאי, ריכוז שלוש קבוצות עבודה (לא רק ההיגס) ושותפות מרכזית באינספור אנליזות. כל הכבוד!

57 נשמע ילדותי ובן אדם לא באמת מעניין, לא תמיד אנשי מדע ואפילו מוכשרים הם אינטילגנטים במיוחד  (לת) עמוס
  • 14:58
  • 25.08.12

58 לא צריך להיות חכם כדי להבין מה זאת קנאה ! זה אומר שהוא שווה מאוד !  (לת) הוא פיזיקאי ברמה גבוהה
  • 20:43
  • 25.08.12

59 כתבה מרתקת , נהניתי  (לת) יאיר
  • 21:12
  • 25.08.12

60 מי לא היה רוצה להיות פרופסור ברמה של גרוס ? הרבה . לחלוטין ברור !  (לת) תחום כימיה
  • 21:27
  • 25.08.12

61 איילת , אחלה כתבה ! נהניתי מאוד לקרוא על הפרופסור  (לת) עורכת לשונית
  • 22:37
  • 25.08.12

62 המשותף לגרוס וג'אגר היא השחצנות והזחיחות. ג'אגר לפחות כתב כמה שירים יפים בצעירותו.  (לת) קית' ריצ'ארדס
  • 02:54
  • 26.08.12

63 understand The Bigger Picture Leah
  • 04:40
  • 26.08.12

to see the world through the quantum eyes
check ou this lnk
http://www.kryon.com/k_channel11_Patagonia%201-12.html

64 גילוי האלקטרון יצר את התשתית למהפכת המידע,גילוי ההיגס יאפשר אינטרנט של חומרים  (לת) משה
  • 05:27
  • 26.08.12

65 תחזקנה ידי גאוני הדור בפקולטע לפיזיקע שבמעכון ועייצמען. שתי התגליות הגדולות של המאה, בוזון ההיגס והאיתאן הדומימאני, הם פרי הגאונות של הפרופסורים הדגולים.  (לת) מיתן נודאני המקורי
  • 05:42
  • 26.08.12

66 עילם הוא תותח עם קליבר בלתי רגיל. פעם חבר
  • 17:49
  • 26.08.12

ידו בכל ויד כל בו. כל מה שתגידו נכון. עילם כל כך חכם שזה מביך להיות חבר שלו. יש לו חשיבה מופשטת שרצה אלפיים מהלכים לפני רובנו. והוא כל כך מוכשר בכל מה שהוא נוגע שזה לא יאומן. ולך עילם , גמור את העניין וצא לך לתור את העולם .די לך בחיים מטורפים שכאלו - תן לעצמך לרקוד .

67 במחשבה שנייה עודד מ
  • 15:05
  • 27.08.12

כשבאים לשפוט ראיון כזה חשוב להתייחס לקונטקסט. מצד אחד, זה שחושפים בפני הציבור הרחב את היופי שיש במדע, את זה שאנשים מתלהבים ממה שהם עושים ומיחסים חשיבות לדברים שהם מעבר לבהמי ולגשמי ולחומרי ("חומרי" זה פרובלמטי פה) זה חיובי. להראות לדור שגדל על טלויזיה מסחרית שיש חיים אחרים ושאפשר להיות מדען ו"קול" זה חשוב בסופו של דבר. עמא מה, בערוץ צר הסרט של התקשורת בין ההדיוט למומחה, דברים נהיים כל כך מפושטנים (ביטוי שלי) שקשה לאדם שמבין קצת במדע לא לקפוץ על כל מיני אמירות - אבל זה נכון גם לכל הצגה פופולרית של מדע - למשל תמונת העולם הפופולרית של הביולוגיה היא כיום כל כך מעוותת בגלל הגישה הגנו-צנטרית של הביולוגיה המולקולרית, כך שמאמרים כמו "נמצא הגן שמקודד להיות כוכב רוק" מחלחלים בקלות לעיתונות. ויש כל מיני תהיות על המהות והתועלת של המדע סביב מאיצי החלקיקים וגם סתם קטנוניות וקנאה אישית. עצם זה שהמדע מושך אליו (לא רק) מגלומנים ואגו-מניאקים זו עובדה עליה אני יכול להעיד מידע אישי.

68 ועוד הערה עודד מ
  • 15:09
  • 27.08.12

אני חושב שהמשפט הסוגר (למיטב זכרוני) של "הסליל הכפול" של ווטסון מסכם את הסיטואציה בדרך הטובה ביותר. הוא מתאר איזו מסיבה בפריז אחרי שקיבל את פרס הנובל, והוא יוצא אחרי זה לטייל ברחובות, רואה כל מיני צעירים וצעירות ומבין סוף סוף שהוא כבר לא יהיה בחור מדליק.

69 מרתק, כל הכבוד!  (לת) רועי
  • 23:53
  • 28.08.12

70 זמן-אנרגיה דודי
  • 08:00
  • 29.08.12

רק למען השקיפות: עשירית מיליארדית השנייה לאחר המפץ הגדול האנרגיה הטיפוסית של חלקיקים נפלה לערך של אחד חלקי מאה מיליארדים מהאנרגיה ששררה ברגע המפץ ממש, מה שאומר שהמון חלקיקים עשויים עוד להתגלות עד להשלמת הפאזל האמיתי. מה שהושלם הוא רק הפאזל הידוע לנו שבסך הכל מבטא את מגבלתנו להגיע לאנרגיות האופייניות של המפץ. עשירית מיליארדית השנייה לאחר המפץ הגדול נשמע מאוד קרוב לבראשית אבל בפיזיקה של החלקיקים הגודל הקובע הוא האנרגיה ולא הזמן והאנרגיה דעכה מאוד מאוד מהר מייד לאחר המפץ. באופן כללי, נהניתי לקרוא את הראיון.

71 עכשיו הבנתי ירד לי האסימון אשתו של פיסיקאי
  • 16:49
  • 29.08.12

בעשר שנים האחרונות בעלי הגיע כל יום מאוחר הביתה ואמר שהוא מחפש את ההיגס ועובד נורא קשה. אם עילם הוא זה שמצא את ההיגס אז איפה היה בעלי כל השעות האלה?????!!!!! אני בשוק.

פעילות
המלצות
פרסומת