סוד האושר על פי רפאלה בילסקי: אומללות נסבלת

ספרי לי איך התחיל מסע הצלב שלך נגד האושר.

ב–95’ לימדתי סמינר על צדק, חירות ושוויון. התחלנו לקרוא בסמינר את “על החירות” של ג’ון סטיוארט מיל, הגענו לפרק על האינדיבידואליות כאחד מיסודות האושר, וכל התלמידים לא התעניינו יותר בכלום והתחילו לשאול אותי שאלות על אושר. לא ידעתי מה לענות להם. זו גם היתה תקופה קשה מאוד בחיים האישיים שלי, וחשבתי, רגע אחד, למה שאני לא אקרא על אושר? לקחתי שבתון ואת כולו ביליתי בקריאה של ספרים ומחקרים על אושר, ובסוף השנה, הודעתי למחלקה שאני נותנת סמינר על האושר. תמיד הופיעו אצלי המונים, אבל לסמינר הזה הופיעו בקושי עשרה. בגלל האופי האינטימי שלו, ובגלל שהסטודנטים התחילו לשאול את עצמם, בקול רם, שאלות על החיים שלהם, הוא נהפך לסדנה חווייתית ממש.

מין דינמיקה קבוצתית.

נכון. שלוש שנים אחרי שהתחלתי ללמד אותו, הוא כבר היה הסמינר הכי מבוקש בחוג.



והמסקנה העגומה אך הנחרצת שלך היא שאין טעם לחפש את האושר.

ממש אין טעם. אי אפשר ללמד אדם להיות מאושר, אין אושר אינסטנט. אושר קורה, והוא גם נעלם מהר מאוד, כי יש לנו מנגנון של אדפטציה, מתרגלים מהר. במקום זה לכו לפתח כישורי חיים. מי שמבטיח לכם שתהיו מאושרים - סדנאות, תקשורים, מורים רוחניים - פשוט תברחו מזה.

לאן?

זהו. שהדבר שהכי מדהים אותי כל הזמן הזה שאני חוקרת ועוסקת באושר, זה שאין שום דבר שיגרום לישראלי להפסיק לחפש את האושר.

רק לישראלי?

לא, אבל בישראל זה חזק בעשור האחרון בצורה קיצונית, וזה קשור לסיבות של המחאה ולכל הדברים שאני לא חושבת שנתניהו מבין. את יודעת, למשל, כמה התרבו הכתות בישראל בעשור האחרון?

לא ידעתי.

המספרים מפחידים. רק עכשיו יצאה על זה תחיקה סוף סוף. פעם ראשונה שמטפלים בזה בישראל. פשוט תופעה מחרידה, כמות המורים הרוחניים, נתוני השימוש באלכוהול ובסמים. זה בעצם אותו דבר. בריחה לאושר אינסטנט מלאכותי, מנותק מהמציאות.

כי אנחנו מיואשים.

בדיוק. מצב האומללות במרחב הציבורי הלך וגבר בצורה כזו בעשור האחרון, ששום דבר לא יכול היה להשפיע. פעמיים בשנה עורך משרד האוצר סקר על רמת האושר של הישראלים, ותמיד יוצא שהישראלי מאושר בין 8 ל–9. ממש מאושר. ובשנה שעברה, עם מחאת האוהלים ו–400 אלף בהפגנות, גם אז יצא שהישראלי הוא בין 8 ל–9. אמרתי לעצמי, אלוהים אדירים, מה קורה כאן? זה כמו בארצות אחרות לפני עשור. אומרים שהם מאושרים ומתנהגים כאומללים. ואז עשיתי איזה מחקר קטן משלי, פשוט כדי לראות, והבנתי שאת התשובות לשאלון נותנים על המישור האישי - על המשפחה, הילדים, הנכדים והחברים, ושם זה 8–9 באמת. מתעלמים ומוחקים לחלוטין את המרחב הציבורי. כי שם זה אפס. אחת ההגדרות של אושר היא שביעות רצון מהחיים כמכלול. אז אם היו שואלים על שביעות רצונך מהחברה והמדינה, התשובה היתה אולי בין 2 ל–4. מאז רצח רבין הכל התחיל לגעוש וירדנו מהפסים.

וזה משפיע במישרין על האושר האישי.

כמובן. דבר ראשון יש חוסר ביטחון קיומי ממש. אתה לא מזעיק את המשטרה אפילו אם פורצים אליך, כי אתה יודע שהיא לא תבוא, ואם היא תבוא היא לא תעשה שום דבר. הפצצה מאיראן או הסקאדים, יש חוסר ביטחון קיומי נוראי לכולם. ויש חוסר ביטחון תעסוקתי אדיר. הסיכויים של צעיר שיוצא היום מהאוניברסיטה למצוא עבודה כל כך קלושים. וכל בני ה–40 פלוס שיש להם עבודה מצוינת, הם מתים מפחד, כי מפטרים אותם בגיל 45. בגיל 45 אתה זקן, החוצה. במקום ההפך. 20% מהאוכלוסייה פה יכולה לגלוש לעוני בבת אחת. ממש ליפול לעוני. שלא יהיה מה לאכול. מדינת הרווחה איננה, אז רשתות הביטחון שהמדינה נתנה אינן.

לאף אחד לא אכפת.

זו הנקודה. שאין סולידריות. דרום וצפון המדינה הזאת שרויים במלחמות, כבר שנים. באמצע, מחדרה עד גדרה, חיים כאילו כלום. גם כשמסתכלים על ההתייחסות לקשישים, לניצולי שואה, לעיוורים, פשוט קטסטרופה. יש הרגשה שהאנשים שבאליטות ובשלטון, ממש לא אכפת להם. אין להם שום אמפתיה לזה. כל מה שנתניהו עושה זה רק כדי שהוא יוכל לשלוט, לא כדי שהוא יוכל לעשות דברים למען העם פה. אז יש תחושה מוחלטת של ניכור מהשלטון וגם מהאליטות. האליטות שפעם פעלו - הקיבוצים, הסופרים - הם אינן, נעלמו. עכשיו, מי זה האליטה היום?

מי?

התחלתי לצפות בערוץ 10 לאות סולידריות כי רצו לסגור אותם. וכל יום בשעה שבע יש תוכנית, אני לא רוצה להגיד שום דבר על המנחה, הוא בחור נחמד. התוכנית עוסקת בסלבס, בגיבורי התרבות של החברה הישראלית. הסתכלתי כל יום במשך שבועיים ולמדתי להכיר דוגמניות, פליטי ריאליטי, אנשים שלא עשו שום דבר כמעט בחייהם, כלום. ואיתם מזדהה הנוער. זו האליטה החדשה, אלה גיבורי התרבות שלנו. איך הגענו למצב שאלה גיבורי התרבות שלנו? כי אין גיבורי תרבות מהעולם האקדמי, או מהעולם הפוליטי, או מהעולם הכלכלי, כי אלה מושחתים ואלה מושחתים, אז עם מי אתה יכול להזדהות? עם פליטי הריאליטי. אני בעצמי התחלתי לראות “האח הגדול” וראיתי גם “מאסטר שף”, ואני מודה ומתוודה שאני בהחלט מבינה את האנשים, למה הם בורחים לזה.



קוסקוס להמונים.

עד לפני 15 שנה היתה פה חברה אחרת. ידענו שאנחנו רוצים להיות שונים, שאנחנו רוצים להיות “אתה בחרתנו”. היתה סולידריות בחברה. וכל זה נעלם. עכשיו, כאשר השלטון הוא למען עצמו ולמען ההון, והתקשורת הפכה ממשפיעה למושפעת, והאזרח לא יכול להשפיע בשום דרך ובשום צורה, יש לנו כיום חברה שרק רוצה לברוח. לאלכוהול, לסמים, לכתות. חברה שחיה על צימרים, גבינה, יין וסלבס. חברה שיש בה השתמטות מהצבא, העלמות ממס הכנסה, חוסר שוויון בחלוקת הנטל של השירות הצבאי, מדרגות מס לא נכונות, פערי שכר איומים. התלמיד מתייחס למורה כמו לזבל, החולה לרופא כמו לזבל. אין שום דבר קדוש, מוערך. שום דבר שלא נופל באותה קטגוריה של “הכל רקוב”. מי חשב על דברים כאלה בכלל לפני 15–20 שנה?

עברנו תהליך של התבהמות.

לא מסכימה. הפכנו לחברה שנראית כאילו העם הוא רע.

כאילו?

כן. זה נראה כאילו זה עם גרוע, ילדים מופרעים, שכולם צריכים ריטלין. אנשים רדודים שרק רוצים רק לראות סלבס בטלוויזיה. אבל זה לא נכון. זה פשוט הסימפטומים של המצב שהשלטון והאליטות הביאו אותנו אליו. זו הסיבה וזו התוצאה. ולכן גם בחברה שלנו, האושר של הפרט באמת הפך להיות המפלט היחיד שלו. כי בתחומים הציבוריים אין שום יכולת לשום שביעות רצון.

שום נחמה.

בדיוק. שום נחמה. ואני חושבת שזה עם שמגיע לו הרבה יותר. זה עם מוכשר כמו שד, חבל שדפני ליף לא ידעה למנף את כל העניין של המחאה.

מה את חושבת? מה הטעות שנעשתה שם? אם את מדברת על סולידריות, זה בהחלט היה מנוע חזק מאוד שם. אנשים הרגישו פתאום שרואים אותם.

היא היתה צריכה להקים מפלגה מיד. היא לא עשתה את זה, אז עכשיו אף אחד לא יוצא לרחוב. כשאין שום סולידריות ואין ביטחון בשום תחום, אתה מאבד תקווה. כשאין תקווה אין פעולה.

התרסקותה של המחאה היא טראומה בפני עצמה.

כן. זה טראומה אדירה, ש–400 אלף איש יצאו לרחובות ותראו מה קרה. כלום. אז מתייאשים גם מזה. עכשיו, מה שהאזרח הישראלי המיואש יכול לעשות, כל זמן שהוא מרוויח ויש לו כסף, זה לבלות עם החברים והילדים שלו. הוא יכול לבהות בתוכניות ריאליטי. הוא יכול ללכת לקניון. אני רואה את הקניונים המלאים, אנשים שקונים וקונים וקונים, אנשים בורחים פה מהמציאות, ממש בורחים.

תמיד כשמדברים על המצב הכלכלי הגרוע, יש כאלה שאומרים “אבל תראו, הקניונים מלאים, בנתב”ג עברו בחגים יותר ממיליון איש”. את מצביעה פה בעצם על קשר סיבה ותוצאה הפוך. אסקפיזם. נתב”ג מלא בחגים דווקא כי אנחנו אומללים.

בפירוש. גם הצורך הזה לנסוע, לא משנה לאן, טורקיה, יוון. העיקר לעבור בדיוטי פרי, גם הוא בא במקום תכנים אמיתיים. “50 גוונים של אפור” הוא הספר הכי נמכר בעולם עכשיו. קראת?

לא היה לי כוח.

אני חושבת שזה ספר חשוב. זה שכל העולם קורא את זה, מראה שהצורך לברוח קיים לא רק אצלנו. אנשים שמתייאשים בורחים לכל מיני פינות. העולם הסאדו־מזוכיסטי, האפל, האינטימי, עם הסכמי הסודיות, מרתק את האנשים. מה הספר השני הכי נמכר בעשור האחרון?

הסדרה של הארי פוטר.

שוב, לברוח לעולם דמיוני. אלו שתי הסופרות שמכרו הכי הרבה ספרים ב–20–30 השנים האחרונות. ספרים מטומטמים, כמו “לאכול, להתפלל, לאהוב” הם רבי מכר. כולם רוצים לברוח.

שינוי נוסף שעבר על העולם ב–15 השנה האחרונות הוא המהפכה הטכנולוגית. איך היא משמשת כגורם במשוואה?

המהפכה הטכנולוגית מאפשרת לפרט לראות כמה גרוע מצבו. האינפורמציה עוברת במהירות שיא. וכל אדם רואה מי עלה למעלה מהמחזור שלו ואיפה הוא נמצא, ונעשה לו רע, ואז הוא בורח, מחפש אושר אינסטנט. המהפכה הטכנולוגית לא הביאה אושר ולא הביאה איכות חיים יותר טובה. בזכותה יש מה לקנות לילדים ויש במה להתעסק, ושוב - יש לאן לברוח.



והמצב הולך ומקצין.

כן. לא התראיינתי כבר שנים, ואני מתראיינת עכשיו כי אני חושבת שזו חובתי המוסרית להגיד את הדברים האלה. המצב התעסוקתי, מערכת הבריאות, פערי השכר - המצב שלהם פשוט לא יכול להיות יותר גרוע. אני מקווה שעוד ועוד אנשים יתחילו לדבר ואולי בבחירות האלה יהיה שינוי. אולי גם נתניהו, אם הוא ייבחר, ישתנה. אני לא חושבת שהוא אדם רע. הוא קצת הדוניסט, אבל הוא לא בן אדם רע. הוא רוצה את רעת העם הזה? לא. הוא שקוע כל כך בעולם הצר שלו, הפוליטי. אז איפה יש לו זמן לשבת ולחשוב מה צריך העם הזה? הרי הוא אדם אינטליגנטי.

אבל זה לא מעניין אותו.

אז צריך לדבר. ולהגיד את כל האמירות החריפות האלה. לעזור לאנשים לדבר. אולי יתחיל איזה שינוי. אי אפשר. אני לא יכולה לשבת יותר בשקט.

אולי תלכי לפוליטיקה?

ממש לא. הספיק לי. 17 שנה הייתי עם שמעון פרס ואז נפרדתי ממנו והלכתי עם דוד לוי להקים את “גשר”, שהיתה אמורה להיות תנועה חברתית. בוקר אחד העירו אותי בטלפון מהרדיו, לשאול אותי אם אני יודעת שדוד לוי חזר לנתניהו ו”גשר” נפלה. אמרתי שזה היה נורא מה שלוי עשה, והבנתי שאני לא פוליטיקאית. אותי אוכלים לארוחת בוקר בפוליטיקה. אבל יש לי הרבה רעיונות מה צריך לעשות.

מה למשל?

אנחנו צריכים לשבת ולראות מה מתוך מדינת הרווחה נשאר. מה בהפרטה אבל עדיין קיים, חי, לחבר את כל הדברים האלה. לראות מה יש, איזה שכבות עדיין בכלל לא מטופלות, ולהתחיל לטפל בכל השכבות האלה. לומר שזה סדר העדיפות הראשון שלנו, לא פצצה מאיראן, אלא להחזיר את החברה הישראלית למצב בריא. ייעצתי בענייני חברה ורווחה לשלושה ראשי ממשלה. רבין, פרס ושמיר. עמדתי בראש מועצות ציבוריות, עסקתי בתחיקה חברתית. אני יודעת על מה אני מדברת. אפשר לעשות.

שטייניץ מופיע בטלוויזיה ואומר שאנחנו במצב נהדר, ואיזה מזל יש לנו שאנחנו לא כמו יוון וספרד. אבל ברמת הפרט, עד כמה מצבנו שונה מהמצב של האזרחים היוונים והספרדים?

את צודקת, לא הרבה יותר טוב. כלכלת ישראל במצב הרבה יותר טוב מאשר בעולם, אבל האזרחים במצב מחורבן. שוכחים שכלכלה היא למען החברה. במאה ה–21, מה יותר חשוב מאשר ההון האנושי?

את למעשה מתנגדת לא רק למרדף אחרי האושר, אלא גם לתפיסה שהוא מטרה לגיטימית.

אני יוצאת נגד זה שלהיות מאושר זה טבעו של האדם. אני חושבת שזה לא נכון. טבעו של האדם לרדוף אחרי האושר. כשהפילוסופיה מונה את הזכויות הטבעיות של האדם, אלו חירות, חיים וקניין - לא אושר. בהכרזת העצמאות האמריקאית זה pursuit of happiness. גם מחקרי המוח והגנטיקה קובעים שזה לא טבע האדם להיות מאושר. לא יודעים מספיק אבל יודעים שיש הבדל בין בני האדם, שהוא כנראה מולד.

שהגנים משחקים תפקיד במסוגלות לאושר. בדיוק כמו נטייה לדיכאון.

נכון.

אז אין שום דבר שאנחנו יכולים לעשות כדי להפוך לטיפוס הזה שקם עם חיוך כל בוקר.

יש טריקים שמאפשרים להיות קצת יותר מאושרים. אבל בעיקרון זה גנטי, וכנראה גם קשור בשנות חיינו הראשונות. צריך להשלים עם זה, אם קשה לך להיות מאושר, ואתה רואה שאחרים שמחים ובקלות ממשהו שלך לא עושה כלום, אתה צריך להסתגל לרעיון שאתה כזה. זה כבר מוריד מהאומללות. את מכירה את האמרה של פרויד.

האושר הוא מטרה בלתי אפשרית.

בלתי אפשרית. מה שאפשר לעשות זה להפוך אומללות בלתי נסבלת לאומללות נסבלת.

אני יכולה להסתדר מצוין עם אומללות נסבלת.

אני אהיה מאושרת אם רוב הזמן אני אהיה אומללה נסבלת. לי זה יביא לאושר רב. את רוצה שאני אלמד אותך להיות יותר מאושרת? קראתי את כל הספרות המקצועית, אני אתן לך כמה טריקים, בסדר?



קדימה.

פעם בחודש ללכת למישהו שלא ראית הרבה זמן, ושאת יודעת שמצבו לא כל כך טוב. ללכת ולהביא פרחים או שוקולד. תראי כמה כיף יהיה לך. ישמחו כל כך לראות אותך. או, אם יש לך דמיון מפותח, תשתמשי בו ותדמייני את עצמך בסיטואציה שאת חושבת שתעשה אותך מאושרת. שאת יושבת על יד מעין עם איזה גבר יפה תואר, או מקבלת את האוסקר.

מה עוד יעשה אותי מאושרת?

ארגון וסדר גורמים גם הם להרגשה טובה מאוד. או דחיית סיפוקים.

מעולה. אני טובה בזה.

לדעתי, בכישורי חיים ובאינטליגנציה הרגשית, דחיית סיפוקים זה הדבר הכי חשוב. ניהול רגשות. פירושו שתדעי את עצמך, מי את, מה את, מה את באמת מרגישה, תעמדי על זה, תראי מה את יכולה לעשות כדי שתהיי יותר שלמה עם עצמך, כדי שתאהבי יותר את עצמך. כמה מאיתנו אוהבים את עצמנו? לא הרבה.

אבל האם האושר הוא לא מלכתחילה משהו רלטיבי? משהו שנמדד בהשוואה לקבוצת השווים שלי?

כן ולא. אני חושבת שבסופו של יום, מה שקובע זה התחושות שלך. עכשיו, אני מכירה הרבה מאוד אנשים שלא משווים את עצמם לאחרים. למדו שזה דבר לא טוב לעשות.

הרסני.

מאוד. היחסיות של האושר זה לא דבר שטוב להיצמד אליו. לא כדאי לבדוק בכלל בהשוואה למישהו אחר. אני כן שואלת את עצמי אם עשיתי כל מה שהייתי יכולה כדי להצליח, כדי להיות מרוצה.

והתשובה?

לא. הדבר שהכי רציתי, מאז שהייתי קטנה, זה לקבל פרס נובל. התחלתי בלימודי מדעי החיים, ובשנה השנייה נכנסתי למעבדה לכימיה והתברר שאני אלרגית ולא יודעים לטפל בזה. נאלצתי לעזוב ולכן אני במדעי החברה. אבל אני מצטערת על זה כל יום.

באמת?

כן, מתמטיקה, פיזיקה וכימיה. זה הראש שלי. אבל אולי אם אני אצליח בשליש האחרון של חיי לעזור, להשפיע קצת על מה שקורה במדינה הזאת, אולי זה יפצה אותי על הצער הזה.

כל כך הרבה שנים את חוקרת אושר. מה למדת מזה על חייך האישיים? האם הצלחת להגיע למיצוי פוטנציאל האושר שלך?

אני יכולה להגיד לך רק דבר אחד, אוקיי? לי אין ילדים. זו היתה החלטה. לא היה לי גם דחף לאמהוּת. אני לא מתביישת להגיד את זה, זה המצב. התחתנתי פעמיים אבל לא הבאתי ילדים. אבל אילו הייתי יכולה לחיות את חיי מחדש, הייתי יולדת.

את אומרת משהו יחסית רדיקלי, שהאושר אינו טבעי לאדם. בזאת את יוצאת נגד תעשייה ענקית, שמגלגלת הרבה מאוד כסף ומנציחה כל הזמן את החיפוש הזה אחרי האושר. איזה סיכוי בכלל יש לגבור על המנגנון הזה?

כשכתבתי את הספר שלי, לא ראיתי ספרים או מאמרים עם הטענה הזאת. היום אני כבר רואה. לאט־לאט מתווספים אנשים שבדיוק כמוני רואים איזה זוועה מביאה התעשייה הזאת של האושר, ומתחילים לכתוב נגד. הספר הכי חשוב שקיים לדעתי הוא “אמנות האהבה” של אריך פרום. זה ספר שאם מפנימים אותו וחיים לפיו, כל החברה יכולה להיראות אחרת לגמרי. פרום אומר שהאדם נולד לבדידות נוראה, והדרך היחידה לצאת ממנה היא באמצעות האהבה. לא כסף, לא פולחנים וכתות, לא אידיאולוגיות כמו פשיזם וקומוניזם, אלא האהבה. והדבר החשוב הוא לא שיאהבו אותך, אלא שאתה תאהב.



אם אתה יודע לאהוב.

בדיוק. אם אתה יודע לאהוב, אתה יוצא מהבדידות הזאת וחייך אחרים לגמרי, אתה מסוגל אז להגיע לאושר. אתה חי חיים ראויים. חיים שכדאי לחיותם. עכשיו, מה זה האהבה הנכונה הזאת? זו אהבה שמורכבת מדאגה, מאחריות, מכבוד לשונה. קל מאוד לאהוב כאשר האדם השני מסכים לכל מה שאני אומר. כל הרעיון הוא לאהוב כאשר הוא אחר, שונה. לקבל אותו.

חיים של אמפתיה. של אהבת כל הברואים.

בדיוק. זו אהבה אמיתית. זה לא חייב להיות בין גבר לאשה, זה צריך להיות בין בני אדם. הרבה סטודנטים שלי נשארו בקשר איתי, אני יודעת מה קורה להם בחיים, התחתנו, התגרשו. תמיד דיברתי איתם על אמפתיה. אם לבן הזוג שלכם אין אמפתיה אליכם, אתם עצובים והוא לא מסוגל להבין ממה, קומו ולכו. זוגיות בלי אמפתיה זה אסון. אמפתיה זה חלק מאינטליגנציה רגשית, צריך לפתח אותה מילדות. כמות האנשים שאין להם אמפתיה בכלל היא אדירה.

את חייבת לתת לי קצת תקווה לסיום. את אופטימית? מאמינה שיש תקווה?

יש, כן. אני מקווה. התחלתי את השיחה הזאת איתך, כי אני חושבת שהחברה הישראלית הגיעה למיץ של הזבל, היא צריכה לצאת ממנו. ולדעתי היא יכולה לצאת ממנו. אני תולה הרבה תקוות במפלגות, באנשים החדשים שנכנסים, בעוררות שאחרי המחאה, שיתחיל שוב דיון ציבורי על הדברים האלה. לא יכול להיות שלא יתחיל. אני חושבת שלאנשים זה די נמאס. יהיה שינוי. ואם לא יהיה שינוי בבחירות האלה, הממשלה הזאת לא תחזיק קדנציה.

את חושבת?

תראי, לפעמים צריך להגיע אל הקצה.

חשבתי שהגענו אליו, אבל כל פעם דוחפים אותנו עוד קצת.

לא. אני חושבת שעכשיו ממש הגענו.

מאושרות? ספרו לנו על זה באמצעות הפייסבוק שלכן
הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מבט אחד מהיר, סיום פרויקט מתיש, זכיה בפיס, חיבוק של ילד,נעלים חדשות אושר
  • 07:56
  • 16.11.12

מחמאה,נפילת אויבך הפוליטי,מציאת נפש תאומה,קו הסיום של המרתון.

02 השיחה הכי טובה עד עכשיו ח
  • 08:36
  • 16.11.12

החכמתי

03 יפה שהזכרת את אריך פרום בדבריך הנבונים. נתן גובר
  • 08:44
  • 16.11.12

הפילוסוף-פסיכולוג-סוציולוג היהודי אריך פרום אינו מוכר מספיק בישראל, למרות שרוב כתביו תורגמו לעברית. אם יורדים לסוף דעתו, הנראית פשטנית לכאורה, מבינים כיצד שבשו החיים המודרניים את המניע העקרי של האדם" לאהוב", לא לנצל או לשלוט.עקירת האהבה המרחב הציבורי של חיינו מביאה אותנו לפגוע באנושיותנו.מן הראוי ללמוד משהו מהוגה חשוב זה ויפה עשתה רפאלה שהזכירה אותו.

04 כתבה נהדרת. חתרנית ואינטיליגנטית, כנות מדהימה- חזק ואמץ גברת בילסקי.  (לת) ג'ק
  • 09:03
  • 16.11.12

05 אם המרואיינת היא נציגת האינטלקטואלים- אני מבין מדוע הציבור מתעניין ומזדהה יותר עם גיבורי הריאליטי. כמה התנשאות מיותרת על אנשים שחיים בארץ קשה ומנסים למצוא לעצמם נחמה בהנאות החיים הקטנות והפשוטות. אני מעדיף את האושר על הציניות הצדקנית והאימפוטנטית של המרואיינת.  (לת) איתי
  • 09:14
  • 16.11.12

06 אישה חכמה וראיון מוצלח גנדלף
  • 09:17
  • 16.11.12

קצת מדכא אבל כנראה שכבר אני בדיכאון ולא ידעתי מזה
תודה בכל מקרה

07 אנחנו לא צריכים לאהוב את מי ששונה מאיתנו אנחנו צריכים לכבד אותו. ירדנה
  • 09:19
  • 16.11.12

יותר מדי משתמשים במילה אהבה ופחות מדי בכבוד הדדי. ברמה הפוליטית התסכול והיאוש נובעים ממשלה שרואה כל התנגדות ציבורית לדרכה כעוינות אישית - או כי היא מאמינה בכך באמת או כמניפולציה לעורר תמיכה בקרב אוהדיה.

08 אבני דרך לאושר יחסי - כל אחת ומגבלותיו; מגבלות שאינן אגב בלעדיות לנו כפי שציינה רפאלה. מסכים מאוד עם האישה הנבונה
  • 09:22
  • 16.11.12

הנ"ל מזכיר לי את שאלת החוזרת ונשנית של חברתי האמריקאית משכבר, בעת לימודי בארה"ב. הנ"ל בחורה מוכשרת, חריפה ומלומדת ונאה מאוד (כך שמניין חוסר הביטחון?) נהגה לשאול אותי תדיר "אתה מאושר"? אמריקה הגיעה לישראל.

אבני הדרך שעובדים עבורי:

1. ללא טמבלוויזיה בבית
2. פעילות ספורט כפרט או משפחה
3. תזונה בעדיפות לפליאו
4. שינה בשעות סבירות
5. חברים
6. דת החוצה

אמנם אין ליד דירה משלי וההכנסות מקרטעות, אבל לראשונה זה שנים שאני מרגיש מאושר כמו בילדות; וזאת בזכות הצעדים שציינתי. האמת שהשינוי התחיל לחלחל במהלך טיול ארוך (לבד) בערבות אוסטרליה. אז הבנתי שכל המרדף אחר צבירת רכוש, ריהוט יקר, מכונית ספורט ומה לא, הם הבל והבלים (חוץ מתחרות עם השכן), כי בסופו של יום לאן כבר אנו יכולים לקחת את זה?

כמשקיף מין החוץ (חדש כאן יחסית), תמיד טענתי שמרבית תושבי מדינת ישראל חיים בהכחשה; כי או שמרדימים אותם או שמכניסים אותו לפניקה מיותר (סוג של שליטה). לכן כולם מחפשים מפלט: אם באכילה, בהתבטלות מול הקופסה המדברת (אני בטח טוב יותר מאלו המופיעים בתכנית הראליטי מגחך לעצמו הצופה בבית), או בבריחה לחו"ל ותופעה בעליה - שתיית אלכוהול.

ואם אתם קוראים את האמור לעיל ואומרים "...תגיד זה לא ****?" - אל תביכו אותי בשאלה......זה אתה? לפעמים כדאי להשאיר את הישירות בבוידם. יום נפלא ללא טילים!

09 רבה תודה..
  • 09:47
  • 16.11.12

תודה רבה על הכתבה. בהחלט משהו לא סטנדרטי.

10 רבין היה המשיח, ועכשיו כשהוא איננו, ישראל אבודה!  (לת) יש אנשים שלא מסוגלים להיות שקולים בדעתם
  • 09:50
  • 16.11.12

  •   ומי הוא "המשיח" כעת? המשיח?
    • 07:31
    • 17.11.12

    מנהיג צריך להוביל. היו לנו מנהיגים כאלה בעבר. כעת איני רואה מישהו שמוביל. אז אם ממשלה לא מסוגלת להחליט ועל כל דבר ראש הממשלה מקים ועדה ולבסוף גם לא מתיחס בכלל להמלצותיה ולא עושה כלום [דוגמת טרכטנברג ועוד ועדות] אז אולי בשבילך הוא משיח. ובכלל, האם צריך לחכות למשיח כדי שיפתור את הבעיות שלנו? כנראה שכן לפי הגישה שלך...

11 סתם עוד כתבה מגוחכת של הארץ שאומרת שאם העם לא מתנהג בדיוק כפי שהארץ מאמין שצריך אז סוף העולם יבוא עלוב
  • 09:55
  • 16.11.12

אפילו הסתייגות אין. הארץ כל כך בטוח שהוא צודק שאין אפילו דבר אחד שהוא עלול לטעות בו.

12 הראיון הזה הוא מתנה לשבת. תודה.  (לת) אחת
  • 10:01
  • 16.11.12

13 מה, חתולים זה לא נחשב אושר? אני היא
  • 10:05
  • 16.11.12

בעיני זהו אושר גדול...

14 קצת סדר שובל
  • 10:20
  • 16.11.12

תודה לגברת רפאלה בילסקי על שהעלתה דברים חשובים ונכונים.
אבל משהו קטן לסדר - בזה בדיוק עוסקות כל התורות הרוחניות במהותן: החיים הם סבל, ויש דרך לצאת ממנו בהרבה מאמץ מודע. הדרך היא ברובה ללמוד לאהוב, לשמור על טוהר המילה והמחשבה וההתנהגות, ערבות הדדית.
הבודהיזם מבוסס על זה, כך גם דבריו של ישוע, וכך גם טכניקות חדישות של היום כמו שיטת סדונה, למשל.
תרבות הסלבס אינה חיפוש מושכל אחר אושר אלא בריחה מהבדידות ומהריקנות. בריחה מהמציאות לא יכולה אף פעם להביא אושר, אלא רק קבלה שלה, כפי שאמרת נכון.

תודה ובהצלחה בהמשך

15 מרתק!  (לת) צ
  • 10:29
  • 16.11.12

16 לאור האמור, האם היא לא בעצם בודהיסטית ?!  (לת) לאה
  • 10:54
  • 16.11.12

  •   הבודהיזם אכן מדבר על סבל קיומי, אבל גם על אפשרות של אושר עמוק יותר דהרמה
    • 14:25
    • 21.11.12

    אושר במובן של אקסטזה מתמשכת או סיפוק נצחי אכן לא ניתן להשגה ובכך היא צודקת, אבל לימודי האושר שלה לא היו יסודיים מספיק. אם היא היתה בוחנת, למשל, מחקרים כגון אלה של ריצארד דיווידסון על נזירים ומתרגלים בודהיסטים (מאתייה ריקאר , הנזיר מ"הנזיר והפילוסוף", הוא המפורסם שבמושאי המחקר שלו), היא היתה רואה כי אושר - במובן של נחת בסיסית, אהבה יסודית, תחושת ביטחון ויכולת להתמודד עם כל מצב - הוא בר השגה ותלוי באימון נכון ועקבי. החופש מרגשות שליליים, פחדים, מחשבות מגבילות כדומה שמושג בדרך זו, מפנה מקום לחוויית חיים של אהבה, נחת ושביעות רצון מתמשכת.

  •   לא ממש, הבודהיזם לא נעצר באומללות נסבלת. יש מעבר לזה דהרמה
    • 16:12
    • 21.11.12

    אמנם נכונה המסקנה שלה שאושר במובן של אקסטזה מתמשכת או סיפוק תמידי לא ניתן להשגה, אבל הבודהיזם, אף שהוא מדבר על "הסבל השרוי בכל" של הקיום, מדבר גם על הפסקת הסבל ועל הדרך להיפסקותו. יש כיום גם מחקרים מתחום מדעי המוח - למשל אלה של ריצ'ארד דייוידסון - שמראים כי באמצעות אימון נכון ושיטתי, ניתן להגיע לאושר מתמשך. אושר כזה הוא לא אקסטזה אלא מצב יציב של נחת, תחושת ביטחון יסודית וחופש מרגשות שליליים וממחשבות כובלות. מושא המחקר המפורסם שלו הוא מאתייה ריקאר (הנזיר מ"הנזיר והפילוסוף"), אבל יש עוד הרבה אחרים שמדגימים שחיים של אומללות הם לא הכרחיים, אף כי הנסיבות לעולם לא ישביעו את רצוננו לחלוטין.

17 האושר הוא כעת. זהכל.  (לת) ניצוץ
  • 11:16
  • 16.11.12

18 כעת. האושר הוא כעת.  (לת) ניצוץ
  • 11:18
  • 16.11.12

19 קולקטיב יונג
  • 11:19
  • 16.11.12

יופי של ראיון. יופי של ניתוח מצב החברה. חבל שזה המצב ואני מסכים שיש תקווה וניתן לתקן אך זה דורש מנהיגות רוחנית ואחראית וכזאת אינה נראית באופק. המחאה רק הדגישה כמה אנשים רוצים שינוי אך אינם מסוגלים להבין מה הסיבה המסובב והתוצאה הרצויה... ואולי אין לאף אחד אומץ אמיתי לדבר על הקולקטיב ולוותר קצת על ה״אני״... 

20 לא כותבים על זה, אה? עברי
  • 11:45
  • 16.11.12

http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3368995,00.html

ובכן, לא חידוש גדול.

21 רציתם מדינה יהודית? קיבלתם את אחת ההונאות הגדולות בהיסטוריה.  (לת) לחרא אין גבול כנראה
  • 11:54
  • 16.11.12

22 תיאור פשטני ומוגזם מאוד. הסיכויים של בוגרי אוניברסיטה למצוא עבודה הם טובים מאוד, בטח שלא קלושים קיטו
  • 11:57
  • 16.11.12

ואני גם לא קונה את זה שהעם קונה וצורך, נוסע לחו"ל וממלא את הקניונים כי הוא אומלל ועני. אנשים קונים ונוסעים כי יש להם מספיק כסף וכי השטויות האלו חשובות בעיניהם. בתכלס המצב הכלכלי כאן הוא טוב, אין פה אבטלה אמיתית ויש ביטחון תעסוקתי.
מה שכן, הערכים השולטים כאן של אסקפיזם, תרבות האוכל והסלבס, הם באמת עלובים. אבל זה לא משהו שייחודי לישראל.

23 וולוט ירוקה מקנאה  (לת) לחם חוקה
  • 12:17
  • 16.11.12

24 כתבה טובה. מסקנות מוטעות לחלוטין של המרואינת. אא
  • 13:14
  • 16.11.12

בטח שאפשר להשיג אושר.
זה לא גנטי ( אגב זה מוכח מחקרית שזה לא גנטי).
אןשר נמדד מול נקודת ההתחלה. אפשר להעלות את מידת האושר תמיד. מכיוון שזו הרגשה. כמו כן יש היום הוכחות חותכות שניתן באמצעים פשוטים להעלות את מדד האושר.
המקורננת חכמה ומשכילה ומבריקה אבל אשה פסימית מאד.
לא הטיפוס האידאל לחקור אושר... ולכן אל לכם להסתמך על מסקנותיה....

25 ראיון בלי שאלות על איך להיות מאושרים רק שאי-אפשר כי הכל חרא אבל יש תקווה. דבר והיפוכו.  (לת) אחד
  • 14:33
  • 16.11.12

26 יש לה נטייה מוגברת להתלונן אריאל
  • 14:40
  • 16.11.12

וגם לצבוע הכל בשחור. מה לעשות שהתקשורת אוהבת אנשים שצובעים הכל בשחור.
אבל החתולים מדהימים.

27 קוסקוס להמונים דוד
  • 15:09
  • 16.11.12

ולמה לא גולאש? ישראל הפכה מזמן לחממת ערסים ללא קשר למוצא מזרחי. למעשה, למבקר מהחוץ קשה להבדיל מאחר והערסיות הפכה לסממן מרכזי בהתנהגות הישראלית. אז אנא, הפסיקו להשתמש במזרחים כעלה תאנה. התבוננות קצרה במראה לא תזיק.

28 ככה הגדרתי אושר.... יונתן
  • 15:35
  • 16.11.12

מספיק ענן בודד ברקיע
ואני אגלף מארשת פני בקיע
בקיע מסותת ועליז
שיפעיל פולס חשמלי במוחי
שישנה את מקצב ליבי
כך שכולי יהיה רציף

מספיק טל אבוד בדימדומי בוקר לח
ואני אעשן פאף
פאף דל עשן
פאף דל פחמן
נראה לי שזה עשיר בחמצן

29 כמה בנאלית, מראה מה שווים מדעי הדשא...  (לת) ר
  • 15:48
  • 16.11.12

30 Thank you Fish Air
  • 17:08
  • 16.11.12

gr8 article.

31 מצאתי כמה סתירות נעמה
  • 18:18
  • 16.11.12

אי אפשר לאהוב אם לא נאהב קודם את עצמנו. ואושר אמנם לא מוכרח להוות מטרה בחיים אך הוא בהחלט דבר שכדאי לשאוף אליו. העניין הוא שראשית כדאי להגדיר אותו (בינינו לבין עצמנו).
לדעתי, התעמולה שקיימת סביבינו בעניין האושר והאהבה היא מקור כל רע כיוון שהיא מסיתה את תשומת הלב שלנו אל אשליה ׳גרנדיוזית׳ שכביכול מייצגת אושר מהו.
אנחנו קודם כל אינדיבידואלים ויש לנו הגיון בריא שכדאי להשתמש בו.

32 מתנה נפלאה לא רק לשבת אלא -לחיים ושוב תודה למערכת הארץ על מאמרים מצויינים- והאפשרות להדפיס ולקרוא שוב
  • 19:43
  • 16.11.12

ממש מזדהה עם המרואיינת. ולכן חשוב שהיא אכן מביעה את מה שרבים מאיתנו חושבים. החברה שלנו הפכה לתרבות של סלבס ולעיתים עד לניאו פרימיטיביות. קולה של גב' ביילסקי צריך להישמע יותר.אמנם שימשה יועצת למנהיגים-אך לא נמצא הד מספיק לדבריה-וחבל. אנשים מסוגה צריכים להיות מרואיינים בקביעות בתקשורת לסוגיה.במקום כל הסלבס שממלאים כל פינה בהבליהם. השיבו לנו את התרבות !

33 אישה אומללה וממורמרת, בעליל אינה מאושרת. חייה על חשבון הציבור שממן את משרתה ומפרנס את הגיגייה הנבובים.  (לת) ד"ר כנען כובשי
  • 20:00
  • 16.11.12

34 כל הכבוד רפאלה אני מחכה לראותך...באהבה לילו ליאור
  • 20:19
  • 16.11.12

אני ליאור אני מאכלת לך הרבה אושר

35 עוד פסיאודו אינטלקטואלית המתימרת להכתיב לנו את החיים. צוחק
  • 22:14
  • 16.11.12

מרלין דיטריך אמרה פעם שאשה מבוגרת היא יפה רק אם היא טובה. הרעות
מלאות קמטי מרירות, שדלי של מייק אפ לא יכול להסתיר.

36 שנון ואינטלגנטי, צריך להשמיע קול כזה הרבה יותר.... וכן חייב להיות כאן שינויי!!!  (לת) דור
  • 22:59
  • 16.11.12

37 "אומללות נסבלת" - אחלה הגדרה. מעבר לזה - שיחת קשקוש חסרת חשיבות, מלאה קלישאות והכרזות פסקניות מגוחכות לגמרי. בקיצור - ראיון מיותר.  (לת) אסתר
  • 23:51
  • 16.11.12

38 אשה שפוסקת בוודאות ומרירות: למה לא נשאלה על שינוי דעתה להוליד???  (לת) כאן המפתח לבעייתה.
  • 01:06
  • 17.11.12

39 מחכה לסוף זקו
  • 05:12
  • 17.11.12

חייתי. בניתי. בכיתי. צחקתי. הולדתי. איבדתי.היה כדאי? כן. אבל מעצבן לחשוב שהאושר האמיתי מחכה לי במוות.

40 דבריה דברי טעם , אך אוסיף גם ניחוש פרוע: אריק
  • 07:38
  • 17.11.12

קיים קשר כלשהו בין הגברת הנכבדה לפולין?

41 המחאה החברתית גססה בגלל הבוגדים מבפנים. המשקיפה
  • 13:30
  • 17.11.12

כבר בתחילת המחאה השתתפתי.
אבל לצערי הרב, רוב האנשים פתאים ותמימים.
בשקרים ובתחבולות הסיתו אותם כנגד ראש הקבוצה.
וגררו אותם לקבוצה בשם שונה.
הסיבה עד היום לא ברורה לי.
זאת יכולה להיות קנאה
אבל יתכן במטרה לשבור את המחאה.
ואני שואלת את עצמי אם המסיתים קיבלו תשלום מגורם כלשהו.
למרות שכלפי חוץ הם עומדים בראש קבוצת מחאה חדשה.

42 אני אגיד לכם מה דרך האושר. בולען,NETAN29@WALLA.CO.IL
  • 19:42
  • 17.11.12

האושר הוא האמת האבסולוטית.
והדרך הכי פשוטה ,ארוכה שהיא קצרה להיות במסע מתמשך אל האמת הזאת (כי להגיע אני מניח קצת קשה...),היא פשוט להכיל באמת, כמה שיותר אנשים, תרבויות, דעות,לא בביקורת או שיפוט ,פשוט לראות את האמת המסוימת ,חלקית אמנם ,שיש באמירה של כל דבר בחיים האלה,בקיצור להיכנס לראש להם,להיות קונטיינר של חוויות ותובנות מנוגדות .על דרך המשל של ילדותינו,להיות "פה גדול אוכל הכל " מהדרדסים.
זה גובה מחיר כבד למי שרציני בקטע,כאב ראש מהצורך להבין כל יצור וכל שיטה עלי אדמות ,אבל לעבודה האינטנסיבית הזאת לפחות יש צ'ק עם כיסוי אחרי כל יום עבודה.
זו תובנתי הדלה בענין.

  •   הצחיק אותי הרבה... גלדיולה
    • 22:50
    • 17.11.12

    "זה גובה מחיר כבד למי שרציני בקטע,כאב ראש מהצורך להבין כל יצור וכל שיטה עלי אדמות ,אבל לעבודה האינטנסיבית הזאת לפחות יש צ'ק עם כיסוי אחרי כל יום עבודה. "

    וגם מסכימה עם התובנה :)

  •   על הדרך אחד
    • 10:21
    • 19.11.12

    עד המילה דרדסים הכל והקול היה סבבה
    הצעידה בזו הדרך לא אמורה להיות תובענית ,נהפוך הוא...הייה "קונטינר" אך אל תזדה עם דבר..רק הכלה ,עדות נוכחות ואז יש מלאות לא מעיקה לא מזוהה והקיבולת אינה מושפעת מהכמות-זה ה"פטנט" וכשאתה מלא הסובב אותך יכול להנות מהשפע ש"גולש" ממך וכך, תוך כדי צעידה יצרת עוד מעגל מחזורי ומיחזורי בטבע אחלה יעוד, גם אני נהנה וגם הסביבה ..זה מצב של אחדות עם עצמך ועצמותך .יש מצב לאושר .אתה שלם וחי בשלום עם הכל יש איזון יש אלוהים (יש לקרוא את האמור בפשטות הראויה ולא בקונטקסט הניו איג'י שמקפיץ לפעמים פיוזים)יללה ..."דרך צלחה "

43 לכן אני פעיל פוליטית בבחירות שמרי
  • 21:00
  • 17.11.12

גם אני חושב כמו רפאלה אבל אני החלטתי להיות פעיל פוליטית. כמוני חושבים עוד כמה עשרות אלפים פעילים פוליטיים ב״יש עתיד״. כל כך פשוט וכל כך חשוב!

44 בילסקי לא מזכירה את רצח רבין סתם כך. קבוצת האחוס"לים (אשכנזים חילונים סוציאליסטים ליברלים) שהיא משתייכת אליהם ושרבין היה מנהיגם באמת מאוד לא מאושרים. אבל מכיוון שהיא רואה הכל מבעד לעדשה הצרה של הקליקה שלה, בילסקי לא מסוגלת לראות שלא כולם כאן אינם אומללים כמוה. רוב הציבור היום אינו משתייך לקבוצה שאיבדה את שליטתה במדינה.  (לת) סוציולוג
  • 01:17
  • 18.11.12

45 אושר הוא עניין אישי וגם אז הוא שביר ויכול לגלוש לאומללות ברמה כלשהי. הניסיון לכוון אדם לאושר מראה על חוסר חוכמה בסיסית ומה חסר?כמובן- המובן מאליו
  • 01:32
  • 18.11.12

הפסיכולוגיה הפנימית של כל בן אדם, אופיו, כישוריו, סביבתו, מצבו הפיננסי, הבריאותי, הסוציאלי, החברתי וכו' קובעים לגבי כל בן אדם הרבה יותר מעיצות של "פסיכולוגים".
מצאה חן בעיני התג' של #01 שלמעשה כללה כמה חציות של קו הסיום של מירוץ מרתון.
ועוד דבר מרכזי: לחיות את חייך בלי להיות תלוי/ה במילייה. לא לחיות סמוך לגרעין הרוע האנושי .

46 בסך הכל מסקנותיה קרובות ליהדות גילי
  • 02:30
  • 18.11.12

אבל הדרך שונה מאוד. אנשים חכמים ורגישים במהלך הדורות עסקו ודשו בסוגיות האלה, ואט אט בנו כך את יסודות המשפחה והחברה. האהבה, הכבוד, כבוד הורים כל אלו הם היסודות. חבל להתנתק מהמשנה שזה לחם חוקה, מה שיכול להפיח באנשים הרבה מאד חיוניות להתמודד בעולם הזה, שאיננו קל.

47 סך הכל מסקנות קרובות ליהדות גילי
  • 02:39
  • 18.11.12

אלא שהדרך שונה מאוד. לעבוד בלהיות מאושר זו אנוכיות, אבל ביהדות האדם ירא משהו גדול ממנו ועל הדרך מקבל אושר . האהבה לאחר (או לאחרים) היא שלוחה של אהבה מממד גדול אף יותר שאדם יכול לחוש, כמאמין, אל הבורא.
הכל מצוי במשנה מזה מאות בשנים. לא חייבים להיות דתיים אלא אפשר פשוט להכיר ולקבל גישה למקורות ולזכות. אישה חיה בישראל מזה עשרות שנים ואיננה מכירה את מקורותיה? חבל

48 נושא מרתק, ישנן גישות אחרות רחל בר-יוסף-דדון, פסיכולוגית קלינית
  • 06:27
  • 18.11.12

אני אישית לא מסכימה עם הגישה של בילסקי, למרות שהיא מנמקת אותה היטב.
מי שרוצה לקרוא על דרך להגיע לאושר, מוזמן להיכנס ללינק הזה:

http://www.hargasha-tova.com/?cat=89

49 אושר אושו
  • 07:00
  • 18.11.12

אושר זה להנות ממה שיש לך,גם אם הוא מעט.
החיים קצרים וחד פעמיים,וכל אחד תופש את האושר,לפי אופיו.
יש מאושרים,ויש אומללים כרוניים.
ככה זה בחיים.

50 אין אושר ואין אומללות כשהגבולות נעלמים  (לת) זן
  • 07:13
  • 18.11.12

51 Happiness tjil Uilenshpigel
  • 07:20
  • 18.11.12

Happiness is obsolete: uneconomic.

52 אושר דבר יחסי שמח בחלקו
  • 07:29
  • 18.11.12

יש מאושרים שאחרי עצירות ממושכת,יש להם יציאה טובה,ואז אין אושר עילאי מזה(ביג שיט נו צ'יף..)זוכרים?? הרצינות של חלק מהמגיבים פה ממש פטתית,אין מפתח לאושר,או שאתה שמח בחלקך או שאתה קוטר מקצועי.
מי שרצה שיצפה בטלא נובלות ,ואחר שיקרא את ניטשה.

53 דווקא לכהנמן יש הסברים קצת אחרים על מדדי האושר... סטודנטית
  • 10:27
  • 18.11.12

השאלה האם אתה מאושר היא שאלה מורכבת מדי ולכן כאדם עונה עליה הוא מחליף את השאלה בשאלה פשוטה יותר. כך אם תשאלי אדם על המצב הכלכלי שלו והאם הוא מרוצה ממנו ולאחר מכן תשאלי עד כמה הוא מאושר תהיה קורלציה גבוהה בין רמת האושר שלו לרמת המחייה שלו. לעומת זאת אם השאלות היו נשאלות בסדר הפוך הקורלציה היתה נמוכה בהרבה. הנקודה היא שזה לא מפתיע שגם אנשים שמפגינים מגדירים את חייהם מאושרים. א. אולי האושר מוגדר על פי דברים אחרים וב. ככל הנראה רוב בני האדם לא מסוגלים לענות על השאלה הזו בצורה נכונה לחלוטין.

54 זה באמת שהאשכנזים לא יודעים לשמוח, אבל בנוסף הם גם רוצים שכולם יהיו מסכנים. תתבכיינו בשקט ואל תבלבלו לנו את המוח, אנחנו נמשיך למחוק ולהיות מאושרים  (לת) מרוקאי טוב לו
  • 19:08
  • 18.11.12

55 כתבה מעולה - תודה על תובנות נבונות, אנסה ליישמן ולהפיצן  (לת) רעננה
  • 03:46
  • 22.11.12

56 יפה.  (לת) אורי
  • 07:39
  • 22.11.12

פעילות
המלצות
פרסומת