אני בשיחה || למה יהושע סובול לא יורד מהארץ

יהושע סובול, 73, מחזאי וסופר. זוכרים לו: “גטו”. רוצה לקדם: את מפלגת מרצ. מתי: שני, 12:00. איפה: אצלו בסלון.

מה שלומך?

יחסית בסדר.

יחסית למה?

יחסית למצב המדינה.

תסביר.

אנחנו נמצאים במטוס שהטייסים שלו חטפו ורטיגו. נדמה להם שהם נוסקים אבל למעשה הם צוללים לאדמה במהירות מסחררת. בדרך כלל זה נגמר באסון.

איך אתה רואה את האסון?

אני רואה שמדינות העולם רוצות לנקוט צעדים נגדנו. הן כבר התחילו לרמוז מה הן רוצות לעשות. יוחזרו שגרירים, אחר כך ייקטעו הסכמים מסחריים, אולי סנקציות נוספות בדמות דרישה שישראלים יצטרכו ויזות כדי להגיע לאירופה, עד להטלת חרם ממש על המדינה. היו מקרים כאלה מעולם. בביקוריי האחרונים באנגליה ובארצות הברית שמעתי ביקורת חריפה מאוד על ישראל. אנחנו לא ממש מודעים לזה, שיהדות העולם כבר על סף אי־הזדהות עם ישראל, וכאן מטפחים שאננות, על סיפון הטיטניק.



איך אתה מבין את זה?

אני כבר מזמן בדעה שביהדות יש נטייה התאבדותית חזקה מאוד. פעמיים כבר הצלחנו לעשות את זה.

וכעת אנחנו מתקדמים לקראת הפעם השלישית.

כן. הקנאות היהודית בימי בית שני הובילה אותנו לחורבן, משום שבאמת היתה איזו תחושה שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו לצפצף על העולם כי אלוהים איתנו, ועכשיו אנחנו רואים כאן ממש את אותו הדבר. ההנהגה הנוכחית מובילה אותנו לקראת פיצוץ עם העולם.

יש אלטרנטיבה להנהגה הנוכחית? מה אתה חושב, למשל, על שלי יחימוביץ’, או על יאיר לפיד?

יאיר לפיד הכריז שזאת מפלגה של אנשים למען אנשים. שזה כמו להגיד שום דבר למען כלום. שום הגדרה אין שם. “באנו לשנות”. לשנות מה? יש פה בריחה מחשיבה מחייבת. מה אתה רוצה לשנות בדיוק? רק להעיף כמה אנשים מהכנסת ולהכניס אחרים שיחממו את אותם מקומות? יש בלבי גם על החבר’ה הצעירים שנכנסו למפלגת העבודה והם שותקים עכשיו. חטפו נזיפה מהגננת והם לא מעיזים לפצות פה כי היא לא תיתן להם תפקיד בהצגת חנוכה. האנשים הללו צריכים להשמיע את קולם, להגיד מה פרוגרמת השלום שלהם. והם נמנעים מזה באופן מוחלט, ובכך עוזרים לימין לגרוף את הקולות.

מעניין מה קדם למה. האם משבר המנהיגות גרם לכך שאף אחד לא מוכן להצהיר או להתחייב, או שלא צומח פה מנהיג בגלל שאף אחד לא מוכן להגיד שום דבר נחרץ.

אני חושב, כמו שמרקס אמר בשעתו, שהמציאות קובעת את התודעה ואנחנו במציאות של עם כובש ששולט בעם אחר ומרוויח מזה. המתנחלים חיים ונהנים על חשבון עם אחר. אנשים אומרים לעצמם - מה רע? מעמידים פנים שהבעיה לא קיימת. כל מי שנמצא מערבית לקו הירוק ומצביע בעד הימין, בעצם מעניק את קולו, כספו ומסיו למי שחי ממזרח לו. זאת החלוקה. אנחנו חיים ב”מגזרוקרטיה”, כל מגזר סוחט כפי יכולתו והמגזר הזה של המתנחלים הצליח להשתלט על התודעה ועל הקופה ועל כל מה שישראל יכולה להעמיד לרשותו.



אתה חושב שזה אבוד?

לא. אני חושב שיגיע משבר קשה מאוד, שמסתמן עכשיו, כי לעולם נמאס להיות מאוים מזה שמהמזרח התיכון תגיע מלחמה שתבעיר את כל העולם. אם הייתי אנגלי או צרפתי או אמריקאי, לא הייתי מוכן שהחיים שלי יאוימו בגלל איזו גבעה מחורבנת ממזרח לירושלים. ברור לי שככה הם רואים את זה, והם צודקים, הם מבינים יפה מאוד שישראל יכולה להתקיים בביטחון גמור בתוך גבולותיה. לעולם נמאס לשרת את האינטרס של 300 או 400 אלף איש שמשגעים את כל העולם.

לא נראה שההנהגה שלנו מתרשמת מדעת הקהל העולמית.

אני לא יודע. הם גייסו 70 אלף מילואימניקים ולא עשו איתם כלום, משום שקיבלו אולטימטום. זה ברור. לכן מבצע עמוד ענן הזה הופסק בלי תוצאות. תראי, השמאל מעולם לא שלט בארץ באמת, אבל כן הצליח לשנות דברים. בסופו של דבר הגענו לזה שראש ממשלה ישראלי עמד על המדשאה בבית הלבן ולחץ את ידו של יאסר ערפאת. ועכשיו אנחנו במצב דומה. מצב של דשדוש וגרירת רגליים, עד שיכריחו אותנו להכיר במדינה הפלסטינית, ואיתה ננהל משא ומתן לשלום. זה יקרה. אין שום מנוס מזה.

עברו בראשך מחשבות לעזוב את הארץ?

האמת שלפעמים כן. אבל אני לא יכול להרשות לעצמי לעשות את זה. זה לא הגיוני, מה שאני אומר עכשיו. ההיגיון אומר לך שמושכים אותך לכיוון של אסון. אבל הושקע פה כל כך הרבה, שאי אפשר להפקיר את זה, לוותר עכשיו, להסתלק מכאן.

אוי ואבוי. ממש לא התכוונתי להעלות דמעות בעיניך.

זה בסדר. להסתלק מכאן זה להפקיר את כל המעשה הזה שנעשה בידיים בלתי אחראיות שיביאו חורבן, בביטחון גמור. זאת הסיבה היחידה שאני נשאר פה. ודווקא משום שאני שייך למיעוט, שכל קול בו הוא חשוב, אני מרגיש אחריות.

מה עוד קושר אותך לכאן? המשפחה?

יש לי משפחה נהדרת. אבל זה לא זה.

אז מהו “זה”?

ראשית כל אני אתאיסט. כל הצידוקים להיותנו כאן מטעמי רצונו של הקב”ה הם כקליפת השום מבחינתי. אז אני צריך להסביר לעצמי למה אני כאן.



ומה אתה אומר לעצמך?

שהמקום הזה, בסופו של דבר, הציל את משפחות הוריי. הם ניצלו הודות לזה שהם היו ציונים. משפחת אמי ברחה מפוגרומים ב–22’, ומשפחת אבי עלתה מפולין ב–34’ כי הם הבינו שהקרקע בוערת מתחת לרגליים וצריך להסתלק. אז הזיקה למקום הזה היא היסטורית, כי הוריי היו אתאיסטים כמוני. המעשה שהם עשו, לבנות מקום, זה הציל אותם והציל את חייהם ואני מרגיש שאני חייב להמשיך את מה שהם עשו.

זיקה של הכרת תודה.

כן. אפשר להגיד. ואני אגיד לך משהו נוסף. אני חושב שיש לנו מחויבות להוכיח שיכולה להיות יהדות לא קניבלית ולא פראית ולא גזענית. זה בעצם מאבק על הצלת היהדות מידיהם של טורפיה. כשאומרים מהרסיך ומחריביך ממך יצאו, אני רואה את האנשים שמתיימרים לשאת את דגל היהדות והם מחריביה בעיני. ואני רואה את התפקיד של אנשים כמוני להציל מידיהם את היהדות, להוכיח שהיא לא חייבת להיות פראות טבטונית.

אני זוכרת התבטאות שלך מלפני מספר שנים. אמרת שאתה לא מרגיש בבית בשום מקום.

אני מין אדם כזה שיכול להיות בכל מקום, אבל שום מקום לא מחייב אותי להיות בו. 90% מהעבודה שלי מתנהלת מחוץ לגבולות ישראל. ההצלחה הבינלאומית של המחזות שלי מאפשרת לי לחיות שם. כבר התנסיתי בזה. ארבע שנים חייתי בלונדון. “גטו” זכה להצלחה עצומה ב־”National Theater”, היו לי המון הצעות, קיבלתי פרסים. בתום התקופה ההיא באנגליה שאלו אותי אם אני רוצה דרכון אנגלי. אמרתי לא. הסתכלו עלי כמו על משוגע.

דיסוננס. מצד אחד אתה לא מרגיש קשור לשום מקום ומתאר את התלישות כמהות, ומצד שני, כשאני שואלת אם היית מוכן לעזוב את הארץ, אתה דומע.

נכון.

התלישות הזאת שאתה מתאר מתחברת לי עם אמירה אחרת שלך. שאתה לבד בעולם. אתה עדיין מרגיש כך?

כן. אתה נולד לבד ומת לבד. אף אחד לא יעשה את זה במקומך.

ומעבר לרובד הפילוסופי? למה אתה חושב שאתה מרגיש לבד?

בגלל מה שקרה לי עם אבי, שמאוד האמנתי בו. הוא היה אדם חזק מאוד פיזית, וגם באופיו, והוא חטף התקף דיכאון ונשבר כשאני הייתי בן שמונה או תשע. פתאום הבנתי שאין לי על מי לסמוך. אני זוכר את זה כאילו זה היה היום, זאת החוויה המכוננת של חיי. שאבי הוא אדם, הוא לא עליון, הוא אדם חלש, עם כל החולשות האפשריות ועם כל הכוחות שיש בו, היו לו הרבה כוחות, וזהו זה. אני לא יכול לסמוך עליו שיעמוד ביני לבין התוהו. וגם היום אף אחד לא עומד ביני לבין התוהו, אני עומד חשוף מולו וזהו זה.



לראות את ההורים בחולשתם, זאת התחנה המכאיבה ביותר בהתבגרות.

נכון. אחר כך נמשכתי לפילוסופיה אקזיסטנציאליסטית.

ברור.

ברור. כי זה מה שנתן לי את ההסבר לשאלה למה אני מרגיש כל כך לבד בעולם. הבנתי דבר אחד: החירות מחייבת אותך לאחריות. אם אתה אדם חופשי ואין לך אלוהים, אתה אחראי על הכל - על עצמך, על מה שאתה משדר לאחרים, על המין האנושי. משם הנכונות שלי להיאבק בכוחותיי הדלים בגל העכור הזה ששוטף אותנו.

על מה אתה מתחרט?

על זה שלא דובבתי את ההורים שלי יותר לפני שהם הלכו לעולמם. והם מתו עלי כשהייתי צעיר יחסית. לא היה לי איתם דיבור אמיתי. לא הצלחתי לדובב אותם וויתרתי כנראה. וזה מציק לי.

איך אתה מבין את הפיחות במעמדו של השמאל? עיין ערך ההתנהלות של שלי יחימוביץ’. היא ממש בורחת מזה. יש תחושה שזה כבר לא לעניין להיות שמאלני.

אני רואה את זה מהכיוון של העיסוק בתיאטרון. תיאטרון הוא אמנות שמבטאת את מה שקורה בנפש החברה. איבסן, מולייר, שייקספיר, כולם התמודדו עם כל מיני מאבקים חברתיים. במצב שלנו היום, התיאטרון היה צריך לצרוח בקולי קולות. להיות פעמון אזעקה ולא לשרת את ההכחשה וההדחקה. משהו רע מאוד קורה בתיאטרון שלנו. ערב־ערב האולמות מלאים, והקהל מקבל בידור או שעמום. הנהלות התיאטרון לא יוזמות הזמנה של חומרים שיעמתו את הקהל עם המציאות שלו. להיפך. מעדיפים כל הזמן את המחזורים. אני חושב שזה לא נכון. בתיאטרון הישראלי, כשהיו מחזות שתבעו מהקהל רמה מסוימת של חשיבה והתמודדות, הקהל כן נענה.

זאת לא ראייה קצת נאיבית או מנותקת של תיאטרון? לתיאטרון באמת יש מקום כזה?

ועוד איך. זה תלוי איך הוא רואה את עצמו. אם הוא רואה את עצמו כספק של בידור, שמטרתו להדביק כמה שיותר ישבנים לכמה שיותר כיסאות, זה משהו אחד.



האם זה לא המצב עכשיו?

כן. זה המצב וזה מצב רע מאוד, כשהתרבות לא משקפת יותר את המתחולל מתחת לפני השטח. אנחנו אנשים שמתהלכים עם מחלות ולא רוצים לדעת מזה. כך החברה שלנו חיה, במצב של הכחשה, הדחקה וחוסר רצון לדעת. אבל אנחנו חיים בסביבה מאוד מסוכנת. במקום שנהיה רגישים לסכנה הזאת של מדינות ערב, אנחנו מתכחשים. ברק מדבר על וילה בג’ונגל. אני טוען שזאת לא וילה בג’ונגל, זה אידיוט בג’ונגל. אתה נכנס כמו אידיוט לג’ונגל, כשלמעשה אתה צריך לדעת שם הכל - מה זאת החיה ההיא ומה זה הצמח הזה ומה מסוכן לי ומה לא מסוכן לי. הרעיון של וילה בג’ונגל הוא רעיון עוועים. הרי יום אחד כל הג’ונגל ייכנס לך הביתה, כל הווילה תתמלא בנחשים. ברק נחשב לאנליטיקן גדול ואני חושב שהחשיבה שלו פשטנית מאוד.

הוא בעיקר מנותק. אין לו מושג איך זה מרגיש כאן, למטה. ברחובות.

נכון. מבחינה חומרית, אני יודע מה ההורים שלי יכלו לתת לי, ומה אני יכול לתת לילדים שלי. אני לא יודע כבר מה הם יוכלו לתת לילדים שלהם. יש כאן מעמד בינוני שמתכחש לעובדה שמכינים לו עתיד מאוד מאוד עגום. וזה מעמד בינוני טיפש, שלא מוכן לפקוח את עיניו ולראות שהוא גולש לעוני. אין בזה שום ספק. וזה גם מתקשר לתפקיד של השמאל. השמאל אמור לתפקד כמערכת העצבים של הגוף. מערכת העצבים היא מיעוט בגוף. משקלה אפסי. אבל בלעדיה כל הגוף לא שווה שום דבר. היא מתריעה בפני סכנות. בעוד שהימין הוא שומן ושרירים, השמאל הוא העצבים. וזה התפקיד שלנו כאן. לפעמים לעצב מתחשק להיות שריר אבל הוא לא יכול להיות. הוא חייב להישאר עצב.

גם הנהי השמאלני הפך כבר לקלישאה. יותר מבכים מאשר עושים, יותר תוהים מאשר מחליטים וזזים.

אני משתדל כל הזמן להיות בפעילות. אני רחוק מלהיות צעיר, אבל אני לא מוותר. אני משתדל לפעול בכל תחום שאני יכול - בחינוך, בחברות שלי במרצ - כל דבר שקוראים לי לעשות אני עושה. אני גם כותב עשר שעות ביום.

כל יום?

כל יום. הבוקר קמתי בחמש.

מאוד עגנוני מצידך.

אני כותב עכשיו על ואגנר, והבנתי שוואגנר הוא מבשר המנטליות של המאה ה–21. הוא התחיל בתור אנרכיסט ושבר לכיוון של גזענות עמוקה שמושתתת על הזדהות עמוקה עם המיתולוגיה הנורדית. זאת מיתולוגיית דמים איומה, שבנויה על הרעיון שמי שאוהב את אמא - כלומר, האומה - ובעצם מקיים איתה יחסים של גילוי עריות, הכל מותר לו.



כי מהרגע שהטאבו הזה נופץ, כל הגבולות נפרצו.

כן. מה שקורה בארצות ערב, למשל, זה שהמהפכה דווקא ממליכה את הקיצוניים. גזענות מלווה בדתיות פנאטית משתלטת על העולם. וזה מסוכן מאוד. האחים המוסלמים או הסונים הם כמו הניבלונגים של ואגנר. שוב עולות רוחות הרפאים האלה שמושכות את העמים האלה למערבולות דמים. ולכן חשוב שכן נשמע את ואגנר, כי הוא מייצג את מחשכי הנפש. חשוב שנבין איך הגזענות הזאת חלחלה לתוכנו, ומדוע אסור לנו להיתפס אליה. יש סיפור מדהים על היטלר בן ה–16, שהלך לראות עם חבר את “ריאנצי” של ואגנר, והחבר שלו מספר שהם יצאו מהאולם וטיפסו על איזה הר בפאתי העיר, והיטלר עמד על הצוק ואמר “הלילה הבנתי את ייעודי בחיים. האומה הגרמנית תאהב אותי ואני אוהב אותה ואוליך אותה לקראת הניצחון הגדול”.

חבל שהוא לא דחף אותו.

ממש. אבל את מבינה, זה דיבר לצעיר בן 16. זה שבה את לבו. ריאנצי היא דמות שגונבת את לב העם להזדהות את האצולה. זה בעצם כמו בגין, שגנב את לב העם להזדהות עם הנסיכים, עם המפלגה הכי פולנית. אני כל הזמן מחפש בכתיבה שלי את השורשים של המנטליות הישראלית, יותר נכון - הפתולוגיה הישראלית.

מה נכלל בפתולוגיה הישראלית?

האמונה בכוח. האטימות לגבי האחר. התנשאות. וכל זה מעורב גם בעיוות של היהדות. דתיות פרימיטיבית, סלקטיבית, שלוקחת מהדת רק את מה שנוח לה, רק את “ידנו תהיה רמה בגויים”. מין גסות כזו, כוחניות, התנשאות. העמידה של ביבי מול אובמה - שרם עמנואל חשף - היא בדיוק זה. הישראלים הרי שבעו נחת מזה שביבי כאילו הראה לו מה זה. רם עמנואל מספר שאובמה אמר שיש פתרון, שתי מדינות, גבולות 67’, ואז ביבי אמר לו שהוא לא מבין כלום. התנהג בעזות מצח. כי בראש של ביבי היתה המחשבה שהחבר שלו רומני הולך לקחת את המקום של אובמה בקרוב.

שהחבר שלו אדלסון הולך לקנות לחבר שלו רומני את המקום הזה.

כן. הוא הסתכל על אובמה וחשב “מי אתה בכלל? אנחנו תיכף נוריד אותך”. אדלסון השקיע 150 מיליון דולר ואנחנו נעיף אותך מהבית הלבן. אלו המחשבות שחלחלו לו בראש. אני בטוח. כמחזאי, אם הייתי צריך לכתוב את זרם התודעה או את הדיאלוג הזה, זה מה שהייתי כותב. והתכונה הזאת חדרה אלינו כי אנחנו מתהלכים עם תחושת העם הנבחר.

אתה מרבה לעסוק בנפש האדם - אבל אתה עושה את זה ממקום מאוד שכלתני. החשיבה שלך אנליטית, נסמכת על האינטלקט. איפה הרגש?

את שואלת על הרגש בחיי?

כן.

השאלה שלך אם הייתי מוכן לרדת מהארץ, פשוט הרסה אותי. את נגעת במקום שבו אני היום בעימות וריב עם עצמי.



אני רואה שגם עכשיו עומדות דמעות בעיניך.

גם עכשיו. כן. אני אגיד לך למה. משום שאני חרד לגורל ילדיי ונכדיי, ואני לא הייתי רוצה שהקנאות היהודית תהפוך אותם לפליטים של חורבן.

זה הפחד הכי גדול שלך.

כן.

אתה חושב שהפרספקטיבה שלך השתנתה עם הגיל? התרככת?

מאוד. אני היום חי בפרספקטיבה של כמה שנים קדימה. חמש? עשר? אני מרגיש שהמוות הולך לצדי. אני רואה חברים שלי שהיו ואינם. התחושה הזאת מחדדת את הארעיות של הקיום, את התחושה העמוקה הזאת עד כמה כולנו כאן על זמן שאול, ובאיזו קלות החיים יכולים להיחרב. הנכדים שלי, יצורים רכים, הם עדיין לא יודעים לאיזה עולם הם באו. והשאלה שמחלחלת בעומק היא מה עשינו. מה אנחנו משאירים להם. אני אקח ממחטה.

אני מתנצלת.

אל תתנצלי. זה טוב מאוד שריגשת אותי. אני שואל את עצמי אם עשיתי מספיק כדי להשאיר להם מקום יותר בטוח, יותר אנושי.

ממה שהיה לך?

כמו שאני קיבלתי.

ומה אתה קיבלת?

בכפר שגדלתי בו, תל מונד, לא היתה אווירה של התנשאות ועליונות, היו יחסים טובים עם הכפריים הערבים. זאת היתה חברה מאוד אנושית. אנחנו יכולים להיות אחרים. והארץ הזאת יכולה להיות אחרת. וזה הכל נובע מהיחס לאחר. לווינס ביסס את כל תורת המוסר שלו על היחס לאחר. הציווי “לא תרצח” לא כתוב רק בתנ”ך, אלא על המצח של הזולת. אנחנו הידרדרנו. הפכנו לחברה קשה כאבן. באיזו קלות הורגים. הראי שלנו הוא חמאס. אם אנחנו רוצים לראות איך אנחנו נראים, אנחנו צריכים להסתכל על חמאס.



כי אנחנו יצרנו אותו.

אנחנו בראנו אותו. את הגולם הזה. בראנו חברה פלסטינית שמערבבת לאומנות ודת, שדורשת זכויות על הארץ כולה, בשם הדת, ושמתבססת רק על כוח. ובתוכה היא אכזרית כמו שאצלנו היו רוצים להיות ועדיין יש לנו עוד כמה מעצורים. האלימות המילולית בתוך החברה הישראלית, אם אני לוקח את הטוקבקיסטים ואת ההתבטאויות של הימין כלפי השמאל, זאת שפה אלימה ממש כמו גרירת הגופות ברחובות עזה. כשראיתי את התמונות ההן אמרתי - אני מסתכל בראי. מה שהם עושים לאחיהם, זה בעצם מה שאנחנו עושים להם. אנחנו מתייחסים אליהם ככה. הרשינו לעצמנו. תראי את העניין הזה של הקלוריות. ישבה חבורה שלמה ותכננה הקצבה קלורית לעזה.

זה באמת, אחד לאחד. מצמרר. הטריף אותי איך הם לא קלטו את זה.

מפני שהתחוללה פעולה ויראלית. הווירוס שחדר בגטו פועל עכשיו בנפשות שלנו. ראיתי סרט של הבמאי הדוקומנטרי דוד אופק על מדיניות הכנסת המזון לעזה. בשלב מסוים אסרו הכנסת קיווי לעזה. ספקי הקיווי שאלו למה. התשובה היתה “ששוביו של גלעד שליט לא יאכלו קיווי מעל ראשו והמיץ יטפטף עליו”.

מה?

בחיי. יש סיפור עוד יותר מחריד. יבואן עזתי של בשר ייבא 500 עגלים מאוסטרליה לקראת עיד אל־פיטר. במחסום הודיעו לו: “לא מכניסים עגלים לעזה”. מגדל בקר ישראלי בדרום הציע את המכלאות שלו, עד שיגיע האישור. פרקו את העגלים אצלו. עברה שנה. העגלים הפכו לפרים אדירים. בגיל שישה חודשים הם הגיעו לבגרות מינית. באין פרות בשטח התחיל שם אונס קבוצתי של פרים על ידי פרים.

ליטרליזציה של המטאפורה.

כמו בבית הסוהר, הם אנסו את הפר הכי חלש. בבוקר החוואי היה מוצא אותו מת. ככה מתו 25 פרים. אחרי שנה פתאום הסירו את האיסור, והעבירו את הפרים האלה לתוך עזה. וזה בדיוק הפרצוף שלנו. התעמרות. לא עומד מאחורי זה שום דבר אחר. הפרים הדורסניים האלה שיקפו לי תמונת מצב. מהי ישראל היום. הסתכלתי והתפלצתי. שום מחזאי או קולנוען אבסורד לא היה ממציא משהו כזה.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 חובה על כל מי שאינו ימני פאנאט לקרא את הראיון המדהים הזה.  (לת) אוי, יהושע יהושע
  • 09:36
  • 21.12.12

02 הייתי מחלקת את הכתבה לשניים: האחד- האם מותר  לנו להישאר בשטחים עד שנשיג הסכם שטוב לשנינו והשני-
  • 10:37
  • 21.12.12

הדרך שבה מתנהלים החיים, עד שזה יקרה.

אזרחי ישראל מסתכלים כל יום בראי ומה הם רואים: האם הם רואים עם המתאכזר לחלש? עם הרוצה עימותים אינסופיים? עם המחפש תחת כל אבן צרות ואוייבים?
אולי הוא רואה עם שקיבל את גבולות החלוקה ובתמורה חטף מלחמה נוראה, או עם שישב עד 67 בשקט וחטף שוב מלחמה נוראה, או עם שחיפש שלום וחטף בפרצוף תשובה משולשת של לאווים חרטומיים, שיוצאים בכלל נגד האפשרות להידברות איתנו.
הדיבור על בני האדם שאיישו את הכפר הערבי שלידך, העובדה שהם אנושיים כמוך, שאפתנים כמוך, מקווים כמוך, רוצים להוריש לילדים שלהם עולם טוב יותר כמוך. לא לוקחת בחשבון את ההבדל התהומי בין שני העולמות- העולם הישראלי יהודי הוא עולם דמוקרטי, עולם שבו כל אזרח הוא ראש ממשלה, כל אזרח מרגיש בעלים על המדינה שלו. כל אחד יאמר כאן מה שבא לו, גם אם אלה דברי הסתה ממש נגד המדינה.
העולם הערבי הוא עולם רודני, תמיד. האזרחים שם תמיד יחיו עם ראש קטן, הם אינם אחראים לגורלם, הוא נתון תמיד בידיו של הרודן. הם חיים תמיד בתחושה שאם לא ימלאו את רצונו, הם פשוט לא יהיו!!!
אלה הם אותם אנשים, אבל הם חיים אחרת, אין להם אפשרות לעולם להיות יהושע סובול. אין להם אפשרות להתחבר לרצונות, שאיפות, תקוות, שקיימים אצל האדם הדמוקרטי, החופשי, הנאור.
תחשוב על כך שלא תיתן לילדיך את החופש להחליט מה לאכול, מה לשתות, מה לחשוב, מה ללמוד, מה לומר, ואיך למצוא חברים או בני זוג. האם הם יהפכו לאנשים היודעים באמת מה טוב עבורם? האם יהיו להם שאיפות עצמאיות משלהם?
לא נראה לך שהשאיפות של האזרח בעולם הרודני מורכבות משנאות שהסיתו אותם לנהל את חייהם ומחשבותיהם לפיהם? איך לחשוב ואיך להרגיש. ומי לימד: לא הרודן שחייהם תלויים בו?
המודעות היחידה של אזרחים במקום כזה, היא המודעות לכך שחייהם תלויים תמיד על בלימה, כל מהלך לא זהיר שלהם יגרור תוצאה הרת אסון.
תחשוב יהושע איזה מחזה היה נכתב בעומק ליבך, לו חיית תחת משטר שכזה, הכל, ממש הכל, היה נכנס פנימה ולעולם לא יוצא החוצה, ועדיין היית אתה מאושר לעומתם.
כי אתה גדלת לחופש שאותו כבר אי אפשר לגזול ממך, שום בית סוהר, שום עינויים, כלום לא יגזול אותך מעצמך. אזרחים במדינות רודניות נולדים לתוך כלא, אינם יודעים מי הם, ולעולם לא יחיו ללא החוטים המניעים אותם מלמעלה.
אתה חי סובול בתוך ארץ מאושרת כפי שחי העולם הנאור, תברח למדינה נאורה אחרת כי גורלה שפר עליה והיא מוקפת מדינות נאורות? לא ראיתי את הנאורות הזו אגב, כשהיטלר עלה לשלטון  

  •   לסיכום, מה שכתבת הוא: אנחנו העם הנבחר, אנחנו טובים יותר, אנחנו צודקים יותר, הערבים עם נחות.  (לת) אכלולי גזעולי
    • 10:57
    • 22.12.12

  •   אוי, קשיים חמורים בהבנת הנקרא... ל רפי
    • 10:55
    • 23.12.12

    מה שכתבה הכותבת בפירוש איננו מה שהבנת. מה שהיא כתבה שונה בתכלית ועיקרו בא"י ישראל נאבקות שתי ישויות לאומיות על אותה טריטוריה. האחת ישות היסטורית בעלת ותק של 3000 שנה ותרבות עולמית, והשניה יצירה פוליטית חדשה מאמצע המאה ה- 20, שנולדה בכדי לתרפד את שאיפת הראשונה לחזור למולדתה ההיסטורית. בין הישות ההיסטורית לבין הישות המלאכותית המייצגת את העולם הערבי שלו 22 מדינות, מתנהלת מלחמה קיומית באמצעים שונים.
    במסגרת מלחמה זו הוקמה כבר מדינה ערבית אחת בירדן שקבלה כ-80% מהטריטוריה שנועדה לישות ערבית אחת ויהוג-דית אחת כפשרה היסטורית. והמאבק עתה הוא על השאלה אם ב20% הנותרים, או על חלקם תקום הישות היהודית ובאילו תנאים, או תקום עוד ישות ערבית, שתסכן את קיומה של השארית היהודית. זה הסיפור האמיתי. כל השאר פלברות, אשליות, סיסמאות, ואינטרסים בוטים.

03 סובול, כמו המתנחלים שהוא מתעב, חוגג על התחת של רוב הציבור הישראלי וזו הסיבה שהוא מתעב אותם – הם רבים על אותם הפירורים. לעזוב את ישראל? אפשר לחשוב שמחוץ לרשת הפרוטקציה של סובול בישראל, מישהו יעלה את המחזות הבינוניים שלו.  (לת) ערן
  • 11:13
  • 21.12.12

04 לא הבנתי הוריך ברחו לכאן או הגיעו לכאן מטעמי ציונות? שירה
  • 13:54
  • 21.12.12

כלומר, ברור שבתקופות בהן מדובר היה הדבר שלוב זה בזה פעמים רבות אבל (!!!) אם לא היו ציונים יכלו להסתלק מכאן ברגע שניתן היה ולא עשו כן. משמעו, הם ראו בהקמת בית לעם היהודי דווקא פה עניין בעל משמעות וערך (כלל לא דתיים כי אם חילונים, בעלי הכרה ובעיקר חדורי תודעה היסטורית). לצערי ניכר כי למרות עסוקך הפורה בכאילו היסטוריה יהודית, הרי שלקשור, גם אם כלאחר יד בין דת ובין ציונות ובין פרספקטיבה היסטורית הינו עניין מוטעה מראשיתו. בהצלחה בארץ...

05 סובול "שכח" .. יעקב
  • 14:35
  • 21.12.12

סובול "שכח" שהתנועה הציונית קיבלה אל החלוקה - ז"א שהיא הכירה בעובדה ששני עמים חיים בארץ ישראל המנדטורית ובזכותם להגדרה עצמית ולמדינת לאום משלהם.
הוא גם "שכח" שהפלסטינים דחו את ההצעות הישראליות של ברק ושל אולמרט.
בנוסף, כל מייסדי התנועה הציונית היו חילוניים. המניעים שלהם היו לאומיים ולא דתיים. סובול נמצא בארץ כיוון שהוא שייך לעם היהדי, שהפך לעם במקום הזה לפני כ- 3500 שנה, ללא קשר לדת
בדבר אחד סובול צודק - ללא פתרון שתי המדינות יבוא סופח של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.

06 צודק בהחלט אני
  • 02:51
  • 22.12.12

לגבי צעירי מפלגת העבודה. הם לא מהדי.אן.די. של מפלגת העבודה אלא באו כדי לסדר לעצמם "סידור עבודה" בלבד.וכמו כל שכיר פוחדים מהבוס במיוחד שזו שלי יחמוביץ הידועה כדיקטטורית ואינה דמות של מנהיגה. היא רומסת ברגל גסה את ערכי מפלגת העבודה וזה חבל מאוד.

07 הראש בחול עופר
  • 08:51
  • 22.12.12

מעניין שאנשים שחושבים כמוך הם מעוט שבמעוט, ומרץ מדשדשת בעצמה .אבל מילה לא אמרת על ההתנהלות של הפלסטינאים.בבקשה תתעורר הם יהיו מרוצים שאנחנו לא נהייה פה תרתי משמע............שיהייה לך המשך יום נעים

08 סובול אדם שטחי.  (לת) דוד
  • 09:22
  • 22.12.12

09 האיש הזה דוחה מתנשא ולא ראוי לתגובה.  (לת) יוסי ארביב
  • 09:25
  • 22.12.12

10 חבל שהמראיינת והמרואיין לא הגדירו מה זה להיות שמאלני כי בניגוד לשניהם שיודעים בדיוק מהו תו התקן שהופך אדם לשמאלני רוב הציבור שרוי באפלה וראוי היה להבהיר את המושג.אם בלהיות שמאלני הכוונה היא ויתור מוחלט על שיקול הדעת והליכה בעיוורון ובאופן עדרי (גם אם מדובר בעדר קטן) אחרי הרעיון שכל מה שצריך לעשות כדי להביא את השלום המיוחל זה לסגת מהשטחים הכבושים מבלי לתהות מה יקרה אם לאחר הנסיגה יתברר שלפלסטינים לא די בכך ומה יקרה אם יחל ירי רקטות מהגדה המערבית לעבר ישראל ומי ימנע את הפיכת הגדה המערבית לחמאסטן - אם בכך מדובר אז לא פלא שישראלים רבים לא מגדירים עצמם כשמאלנים.איילת שני ויהושע סובול הם אנשים רליגיוזים ודת השלום היא דתם וכבר אין להם יכולת לחזור בתשובה גם כאשר המציאות טופחת על פניהם.כאשר באירופה ״מזועזעים״ מהחלטה של גוף ביורוקרטי בישראל שמאשר תוכניות בניה באיזו שכונה נידחת מעבר לקו הירוק שסביר שכלל לא ייצאו לפועל ופחות מזועזעים מאירועים איומים ונוראים שמתרחשים במזרח התיכון ובמקומות אחרים ברחבי העולם מדובר בצביעות שלסובול אין כבר היכולת להבחין בה.הוא עבר שטיפת מוח שכבר אין ממנה חזרה.וכל הדברים שכתבתי לא מצדיקים את הכיבוש ואת העוולות ואת הגזענות ואת העובדה שנתניהו,ליברמן,בנט והמתנחלים מובילים אותנו למציאות של מדינה דולאומית.העניין הוא שהמצב מורכב ומסובך ואולי אפילו בלתי פתיר והקלישאות הנבובות של שני וסובול,שני שמאלנים מטעם עצמם,לא ממש מקרבות אותנו למקום טוב יותר.  (לת) הדס
  • 09:42
  • 22.12.12

11 להיות שפוי בישראל זו סוג של מחלה. סובול לוקה בשפיות קשה, ללא ספק. ברטה
  • 09:44
  • 22.12.12

רק הערה אחת בשולי הראיון.
המציאות אינה בינארית. לומר שישראל טועה והעולם צודק זה לא נבון ולא מדויק. סובול, בניגוד למרבית הישראלים, מחובר לדעת הקהל העולמית. הוא יודע בדיוק עד כמה נלהבות היו הביקורות מהן נהנתה ההצגה האנטישמית של הגברת קאריל צ'רצ'יל בעקבות עופרת יצוקה.
קיים הבדל מהותי בין הביקורת של סובול על מדיניות ישראל שהיא לגיטימית ונובעת מחרדה לעתיד וקיום המדינה, ועמדת המערב, שמניעיו שונים.

  •   לברטה: אין לי ספק שסובול מדבר בדם ליבו. אולם שיקול האירופאים חושבים כך או אחרת הוא:
    • 17:08
    • 22.12.12

    שיקול בעייתי, לאור הסכם מינכן שהאירופאים הקריבו בו את חבל הסודטים של הצ׳כים, מבלי אפילו לקורא להם לבוא לדיון על כך.
    כל חיזקו את היטלר והחלישו את עצמם.
    קיבלו גם חרפה וגם מלחמה כדברי צ׳רצ׳יל, ולכן להקשיב להם היום לא יכול להיות מובן.
    רק אנחנו יודעים מה נכון עבורנו ולא שום מדינה אחרת בעולם, אין ספק שצריך לנסות לשכנע גם אותם, אולם הם לא המחליטים.
    העולם חשוב מאין כמוהו, אבל צריך לקחת דברים בפרופורציות

12 ילד מפונק נמאסת  (לת) רחמים
  • 10:03
  • 22.12.12

13 אתה כתבת את 'גטו' מקום בו העולם סגר את יליד הארץ
  • 10:06
  • 22.12.12

היהודים וחסם בפניהם את הקידום.
כך גם בארץ. הערבי רוצח כל מי שבא, בסובב הקרוב והרחוק.
סוני נגד שיעי נגד עלווי ומי אשם-ישראל.

מצידי אתה יכול לעבור לאחת הדמוקרטיות המוסלמיות. אינך חייב להתאסלם.

14 יסלחו לי האתאיסטים (שאני שייך להם!) אינני מבין את המשמעות של אתאיסט יהודי. הרי סובול בעצמו טוען שגם הוריו היו אתאיסטים... לא ברור מדוע סובול זקוק למילה ''יהודי'' (ולא לשום מילה אחרת) ע''מ להרחיב את האתאיסטיות שלו. הנתק מן היהדות הוא מושלם (מבחירתו) מצד אחד ואילו מן הצד השני קיימת התעקשות (מוזרה) על זהות יהודית. מדוע? ק.א.
  • 10:31
  • 22.12.12

נכון הוא שיש גם לי רקע היסטורי של שייכות ל''עם היהודי'' אבל הזמן עשה את שלו ועברו שינויים במציאות הן האישית והן הקולקטיבית. התכנים היהודיים הוחלפו בתכנים פסיכולוגיים של מחשבה-על-יהדות (במקום יהדות). זאת אומרת שאני נחשב - בעיני עצמי - כיהודי בגלל שאני שרוי (או מושרה) בפסיכולוגיה של להיות יהודי? בפחד שהוכנס לי מכיתה א' מאנטישמים וממחנות ריכוז? סטירת הלחי הזו שקיבלנו ממשרד החינוך הישראלי? לא נראה לכם אבסורדי? טיפול בהלם?

המערכת מסביבי מגדירה לי (דיר בלאק): אתה יהודי!
(אבל זהותי באה מתוכי ולא נכפית עלי מהמשרד לעניני יהודים).
מסתבר שזהות אפשר גם לכפות על אדם, או עכ''פ, על רוב בני האדם - והם משוכנעים שזה בא לחלוטין מהם במאת האחוזים. עצם השהייה בתחמיץ הופכת לחמוצים גם את המלפפון וגם את הכרובית.

15 המופתי אמין אל חוסייני היה הראשון שערבב לאומנות ודת אבל העובדות לא מפריעות לסובול שמתעלם לדוגמא מכך שמספר הקלוריות שעליה המליצה אותה ועדה צה״לית היה גבוה מזה המומלץ על ידי ארגון הבריאות של האו״ם (וכמובן שרוב המזון נכנס לרצועת עזה דרך המנהרות).סובול לא מבטא במילים את מה שהוא חושב באמת - ישראל היא יורשת המדינה הנאצית.יתכן שאת הדברים הללו שהוא מאמין בהם הוא נוהג לומר רק לתקשורת הזרה.  (לת) ש.מ.
  • 11:08
  • 22.12.12

16 תראו הסופר הנכבד מתרחק מן הציונות וממציא מחדש שוב את תאוריות השמאל בה שיתפנו פעולה עם האירופאים [אוסלו..] וקבלנו רצח ילדים ואזרחים! אנשים כמוהו לא יביא את הישועה להיפך הם עסוקים בהחלשת המדינה צה"ל והציונות בכלל.  (לת) שפכטל
  • 11:18
  • 22.12.12

17 האם סובול באמת לא מבין שהמחזה "גטו" הוא חגיגה לכל שונאי ישראל ?  (לת) חקלאי
  • 11:41
  • 22.12.12

18 אם הוריך היו בורחים לניו יורק מצבת היה הרבה יותר טוב וכך גם עתיד בניך ונכדיך  (לת) רמי
  • 11:54
  • 22.12.12

19 קישוט. רחל ב.
  • 12:04
  • 22.12.12

הרושם שמתקבל למקרא הראיון הוא רושם של אדם שמקשט את מצפונו באמירות מתיפייפות שאתן אולי קל לו לחיות אבל למציאות אין בהן שמץ של אמת
כי להגיד דברי חזון בחזקת "וגר זאב עם כבש" - כבר ניסו את זה קודם . אין בכתבה המתחנפת כל עוגן למציאות שבמזרח התיכון. אבל מה? סובל יכול להישמע נאור וליברלי. הוא רק לא מספר לי כיצד אוכל לשמור על ילדי ונכדי וגם על ילדיו ונכדיו , וזה העיקר!!!.

20 "חשבתי על זה אבל אינני יכול להרשות לעצמי " מאיזה בחינה סובול , כלכלית? פשוט סע לאירופה ותגיד שאתה פעיל שמאל בישראל, אולי יממנו אותך קצת, אם תמסור גם שם של קצין גולני שהגן עליך לאחרונה בכלל תוכל לפרוח באירופה........ בכיין אחד !  (לת) יאללה
  • 12:06
  • 22.12.12

21 ההיסטוריה היהודית: קטסטרופה מרגיעה את טירוף משיחי, אבל גם זה לא תמיד  (לת) תנו לימין לנצח ונראה מה יקרה
  • 12:13
  • 22.12.12

22 לחיות מחוץ לישראל עם חלום על משיח וציון- מהות העם היהודי הקח"מל מסאטמר
  • 12:16
  • 22.12.12

אתם חיים בישראל כאילו בא המשיח. אז זהו , סוף

23 גם תל מונד כבר מזמן לא אותה תל מונד שיהושע סובול זוכר. נגמר מזמן והשתנה טוטלית  (לת) נוסטלגיה
  • 12:26
  • 22.12.12

24 לאירופאים נמאס גם מהמחשבה המבעיתה שחבל סודטים קטן ולא נחשב יבעיר העולם כולו, ולכן התכנסו
  • 13:12
  • 22.12.12

ללא בעלי הבית הצ׳כים כמובן להעניקו במתנה להיטלר, וברכו על המוגמר.
כמה מחיאות כפיים מחאו אנשי הפרלמנט הבריטי לצ׳מברליין כשחזר הבייתה מועידת מינכן. כמה הקלה חשו כולם משניפטרו מהצרה שאיימה להתרגש עליהם, ובגלל מה? כולה חבל ארץ שלא מעניין אף אחד חוץ מכמה צ׳כים מגעילים שלא מוכנים להציל את העולם בגללו.
לא רק שלא הצילו את העולם, אלא קיבלו היטלר חדור בתחושת כל יכול גדולה ממה שהיה קודם לכן. קיבלו היטלר המתהדר בנוצות של מנהיג העולם, כי איש לא יעמוד ויחסום את דרכו. קיבלו גם חרפה וגם מלחמה כדברי צ׳רצ׳יל. 
כל בני האדם אמורים לחיות תחת משטרים דמוקרטים, האזרח אמור להיות ריבון על ארצו. אולם אנחנו מוקפים דיקטטורות מוסלמיות שחיי אדם נחשבים בהם כקליפת השום, שהאזרחים נועדו למטרה אחת בלבד והיא: האדרת כוחו ועשיית רצונו של הרודן הכל יכול.
הענקנו לערבים הכל: החל מקבלת גבולות החלוקה, דרך הושטת יד מייד אחרי ששת הימים לשלום, דרך הסכמי אוסלו העקובים מדם אזרחנו. שטפנו במהירות את דם ילדנו והמשכנו בעקשנות את התהליך, כי כל כך רצינו בשלום.
האירופאים מפחידים אותך סובול? כי החיים הטובים ממשיכים כל עוד הם חברים שלנו? אני מסכימה איתך באופן מוחלט, איפה אבא שלי יוזמן לנגן עם לא על במות אירופה המדהימות? אולם אירופה הוכיחה כבר כמה היא סומת עיניים כשמשחירים השמיים מעליה ומכסים אותם באופן מלא, עדיין היא רצה להעניק מתנות לרודן המאיים על חשבון אחרים, ובמקרה זה על חשבוננו, כדי שאיומי הכיבוש יוסרו מעליה.
אז שילמו הצ׳כים את המחיר, היום אתה דורש זאת מאיתנו. למה לא תראה נכוחה את חזרתה של ההיסטוריה על עצמה ותפיק לקחים יהושע. אין בי שום רצון לשלוט על אף אחד, וגם לא לאף אחד מחבריי. אבל כך לעצום עיניים מול מי שרוצה הכל לעצמו? ולא רק: הערבים הוכיחו לי במהלך 65 השנים האחרונות שיש לי סיבה לדרוש מהם גבולות ברי הגנה

25 למה.... זהבה ניסים
  • 13:18
  • 22.12.12

כשכותבים משפט אחד שיוביל אנשים לקרוא את כל מאות המילים הנפלאות והמרגשות האלה למה השתמשתם בשם התואר מ ר צ בראש הענינים הרי זה נחשב בעיני הרבה מחברנו שפרשו מחמת תיסכול כעוד סוג של נדנוד מדיה אני היתי בוחרת מילים כמו מהי ישראל היום

26 אני אתאיסט יהודי- כלומר גאה במורשת היהודים ובמה שנעשה כאן ע"י אנשים שאני תופס כאבותי. אני נגד אנשים כמו יהושוע סובול- שבעוד לשון זכויות האדם על שפתיהם, הם משדמים את הלאומנות הערבית והאיסלם, כדי לחסל את זכויות האדם. בלעם
  • 13:44
  • 22.12.12

בגלל יהושוע סובול כף רגלי לא דורכת בתיאטרון חיפה. אני חושב שהוא חילל את התיאטרון הזה.

27 הימין הקיצוני ידרדר את המדינה לתהום האבדון  (לת) נתן
  • 14:05
  • 22.12.12

28 יהושע סובול עידית צור
  • 14:12
  • 22.12.12

יהושוע הצליח לנסח במקומי את מה שאני מרגישה וחושבת. כמי שתמיד מוצאת את עצמה במיעוט אני גאה להיות חלק מהמיעוט הזה.

29 כי אף אחד לא מחכה לו בחו"ל. אחת שנמאס לה
  • 14:32
  • 22.12.12

צפונבונים תךפסיקו לאיים עלינו עם הירידה מהארץ- לא מחכים לכם באף מקום.

30 עוד שוטה קשיש שבטוח שהימין גנב לו את המדינה. יאללה ביי סובול. כרטיס טיסה על חשבוני.  (לת) דינה
  • 14:47
  • 22.12.12

31 המרואיין אוהב רק כאלו שפיזית נראים דומים לו - הולכי על שתיים ללא פרווה מאוכזבת
  • 14:54
  • 22.12.12

היחס שלו לפרים בסוף הכתבה - העיוורון המוסרי כלפי יצורים שאינם בני אדם - הוא אולי התשובה ליחס שלנו כלפי בני אדם השונים מאיתנו.
אין למרואיין תלונה על הגידול הנוראי והמסעות הקשים של העגלים, הפריקה באלימות מהאוניות (רק היו על כך כתבות בתקשורת). הוא מכנה אותם "פרים דורסניים" וזה אחרי שבני אדם הם שכלאו אותם בכפייה והכריחו אותם לנהוג שלא לפי טבעם. איזו ציניות. איזו עיוורון. עגלים כמו קיווי.

32 אוי, כמה שאתה צודק. זה ממש כואב.  (לת) ד.א.
  • 14:56
  • 22.12.12

33 מסכים os
  • 16:15
  • 22.12.12

מסכים עם סובול שהאידיאולוגיה היהודית תמיד תוביל את האוחזים בה לחידלון על קידוש השם.
בניגוד לסובול אני חושב שאני ישראלי ושאין זה מענינה של החברה או המדינה באיזו אמונה אני אוחז

34 "סופר" בינוני ואיש מבחיל. במה בדיוק אנו דומים לעזתים ? האם גוררים פה גופות של שמאלנים ברחובות ? האם משליכים מתנגדים פוליטים מעזריאלי ?  (לת) לילך
  • 16:24
  • 22.12.12

35 הרחבת משל הווילה בג'ונגל יפה ונכונה אך לעניות דעתי רון
  • 16:25
  • 22.12.12

גם אם הדבר הנכון הוא להכיר את הסביבה בה אתה חי ככל הניתן, צריך גם מעת לעת ותוך כדי לוודא שבזמן שאתה בוחן איזה צמח אקזוטי אינך נטרף. כלומר, דיאלוג עם כולם הוא נכון והכרחי אך שילובו עם דאגה בראש ובראשונה לאינטרסים שלנו, בעיניי, שם אותנו במקום יותר בטוח ובסופו של דבר הופך את הדיאלוג עצמו ליותר אפקטיבי.

36 מה הקטע עם החתול? זו איזושהי אמירה סמולנית על המצב שלא הצלחתי לקלוט?  (לת) טוב, אז ...
  • 16:53
  • 22.12.12

37 תודה רבה לך מר סובול שאינך עוזב אותנו ! היינו בלעדך כחגבים , כירוקת על הסלעים אשר בחוף הים אלכסנדר
  • 17:01
  • 22.12.12

אולי תפקח עייננו ונראה מסביבנו גן סובלנות ופילושמיות חלומי .
מה לא? אז רק אנחנו אשמים !
אתה יודע מה: מה שאנו עושים זה בשביל שלא נהייה בגטו , הבנת את זה מר סובול?

38 למה יהושע סובל כאן? טעון עלוב כמו הבנאדם
  • 17:14
  • 22.12.12

לפי דבריו כי הוריוניצלו מהשואה כי היו ציונים והגיעו לכאן.
אז הרבה יותר יהודים פי כמה וכמה הצילו את עצמם והגרו לאמריקה וחיים בטוב.. אז למה לבוא לכאן ולהפוך לעם ברברי?

39 דיוק ופיוטיות אורית גולדמן
  • 17:25
  • 22.12.12

אין כמו סובול, ככה לתוך הפנים הוא אומר את הגיגיו ודעותיו המוצקות, ותוך כדי כואב ומזיל דמעה. ראיון מצויין כמו שרק סובול יודע, התנסחות אותנטית.
וואוו. אכן אנשי התרבות אולי קצת נדמו, התאטרון מייצר מה שמביא כנראה כרטיסים.איזו אמת פנימית ונאמנות לה, שאפו.

40 אולי תרד מנשה
  • 18:29
  • 22.12.12

אולי תרד כבר אתה כבר שנים רואה שחורות אבל נעשה יותר ורוד אתה סתם בכיין כמו מרצ

41 אין בסיסמת הבחירות של מרץ שום סיבה למה להצביע עבורה, היא מנהלת קמפיין שלילי בלבד, לא מספרת לנו
  • 19:00
  • 22.12.12

למה לבחור דווקא בה.
הרי כל מי שנמצא בליכוד ובמפלגות המרכז, מעוניין בהסדר לטווח ארוך עם הפלסטינים. הסדר שיוביל אותנו לחיות כשכנים אחד ליד השני.
מרץ לא מספרת לנו איך היא תספק את הסחורה, כשבעצם כולם ניסו ולא הצליחו. איך תעשה מרץ אחרת, איזה שפן חדש יש לה באמטחתה.
קמפיין שלילי נגד מפלגה כזו או אחרת, לא יוביל אותנו לסיבה למה כן לבחור דווקא בה

42 מר סובול המתוסכל. אזרח גאה .
  • 19:08
  • 22.12.12

נכון ששירתת במילואים ביחידה קרבית ועשית מה שאמרו לך,זה היה לפני כ-40 שנה, זאת אומרת שהיית שותף "לפשעים" של מפלגת העבודה ומרץ, אינני רופא או פסיכיאטור אך אני ממליץ לך שתלך ליעוץ דחוף עם כל החוכמה שלך, אינך שלם אם עצמך . גם אני חרד לילדי ונכדי החיים בפיסת ארץ זו, אך אם הייתי חושב לרדת מהארץ זה בגלל אנשים כמוכם שמוציאים את דיבת הארץ ברבים, ושחושבים שנתינה זה תמריץ לשלום, רק לתת ולתת, טוב שאתם במיעוט מזהיר. אני את חובי למדינה שילמתי ואני יודע שאם הייתי נמצא בארה"ב בני היה חי כיום,אך החלטתי לחיות כאן ואינני מצטער על כך. כאן אני חש ביטחון לטייל בערים ובכפרים להניף דגל ישראל בגאון, להחזיק נשק ביד ולא להשלח לטבח כמו סבי וסבתי בשואה, חבל שאינך חושב כך היום אני יודע שלא אוכל לשנות את דעתך,וגם אתה לא תוכל לשנות את דעתי,אך אולי אוכל מעט להוריד ממך קצת את סף החרדה שבך. יש לי עוד הרבה מה לומר לך איש יקר שאיבד את הצפון.

43 איזה כף לחיות בעינים עצומות בלה לה לנד ולהאמין בתמימות שלו רק נסכים לסגת לגבולות 67, נחיה בשלום ושלווה וכל העולם יאהב אותנו.  (לת) אתאיסט ימני, שמקנא בסובול קנאת נפש
  • 19:27
  • 22.12.12

44 כל יהודי שרוצה להבין את המבנה הנפשי של השמאל הסהרורי חייב לקרוא את המאמר הזה. ולמרות זאת, סובול הוא אחינו. אמנם סהרורי, אבל תמיד יהיה אחינו!  (לת) מאמר חובה!
  • 19:44
  • 22.12.12

45 יהושע אתה צודק אתה אמיץ מדהים איך גם אנשים חכמים כאן כל כך עוורים הולכים כסומים אחרי סיסמאות ריקות שם המקשקשים אותן אינם מאמינים בהן  (לת) אליאב זכרוביץ
  • 20:53
  • 22.12.12

46 חכם, אמיץ, ומרגש. תודה לאיילת על השאלות ולמר סובול על הכנות.  (לת) מוטי, מנהטן
  • 21:32
  • 22.12.12

47 הרוע והקיצוניות של חמאס, אונס פרים, מחסור בקיווי בעזה על פי מקורות מהימנים, במה עוד הישראים היהודים אנחנו אשמים? סובל
  • 23:13
  • 22.12.12

סובול אני מאוד מעריך אותך, מאוד מקווה שביבי-ביתנו-איחוד לאומי וחבריהם ייעלמו מהמפה הפוליטית לטובת שיח הומני יותר, ואני מאוד תומך בשכנינו הפלסטינים, שראויים לכל הזכויות האנושיות להן ראוי כל אדם בעולם, אבל נדמה שאתה מאבד את היכולת שלך לאובייקטיביות. אם במשך כל השיחה הזו כל מה שהיה לך להגיד זה כמה היהודים רעים, כמה הישראלים חארות, איזה נאצים נהיינו, אז כנראה שקצת איבדת את זה.

48 ע ק ר ו ת דבורה ע.
  • 01:29
  • 23.12.12

לא ברור לי מדוע ולמה הוריך מר סובול הגיעו לארץ ישראל דווקא. האתיאיזם הורה להם את הדרך ? שמא יד המקרה ? אבל טוב שהם עשו זאת לא כן ? בשנים הקריטיות. יש לשבח את החושים הטובים שניחנו בהם ואשר מן הסתם גם הורו להם את הכיוון - ציונה.

49 מרגיש קרוב אליך יהושוע עצוב וחזק משה
  • 02:06
  • 23.12.12

ישראלי סתם בלי שמאל בלי סלסולים עכורים בלי אתה בחרתנו, חותם של בדידות הגונגל אינו מעבר לקיר, החמס מפחיד גם אותי, פוזה של כח, חזקים, אקשן, שטחים מזרח פרוע.
אפשר גם קירבה למרות אלוהים, מאיפה השנאה, יהודים עם של יהודים כל אחד אחר.

50 I enjoyed more the questions than the answeres Yasir
  • 02:46
  • 23.12.12

Is something wrong with me?

51 איש רדוד תלוש ופנאט של הגורל המקרי ימני פנאט/לא פנאט - מה שתרצו
  • 04:29
  • 23.12.12

אבא ואמא הרגישו שהקרקע בוערת באירופה - למה בוערת? יהודים אתיאיסטים? למה באו הנה? כי זאת היתה האניה הראשונה שהפליגה? ואם היו בורחים לקטמנדו, היית נאמן ואסיר תודה לקטמנדו? היכן זה קשור ליהדותך? האם יהדותך נושאת איזשהו משקל בעיניך? איפה זה מתבטא? בהתנהגותך היום-יומית? בהשקפתך?

52 למה אנחנו צריכים את זה?: קובי
  • 05:06
  • 23.12.12

למה כל שבוע בהארץ מביאים לנו ראיונות עם הזויים שכאלה כשאנו יכולים פשוט לקרוא בישראל היום כמה טוב לנו וכמה שפר מזלנו מאת דן מרגלית מתי טוכפלד דרור אידר ודומיהם חברה יש לנו אחלה עיתון [ועוד בחינם ]עזבו אתכם מהארץ אין כאופוריה טובה לעור הפנים שלדון אדלסון המלך

53 סובול צריך לשאול את עצמו מדוע כה רבים המסכימים עם דעותיו לגבי פתרון הקונפליקט עם הפלשתינאים, לא יכולים לסבול את השמאל בארץ עד כדי הצבעה עבור הימין. ולא התשובה איננה שאנחנו לא יכולים לסבול את מי שמטיח את האמת בפרצופנו, התשובה אחרת.  (לת) הפרשן
  • 06:10
  • 23.12.12

54 גטו כבר אמרנו? יצאה הויזה מן השק, המחזאי/סופר/איש-הרוח/השמאלן לא יוכל לנסוע חופשי לאירופה ...יצטרך בקרוב ויזה...? רגע...אמממ אופפסס, אני עדין צריך לא עשיתי ויזה גרמנית...  (לת) שפכטל
  • 06:14
  • 23.12.12

55 "מי שלא דואג לילדיו לדרכון זר הוא חסר אחריות הורית ושלא ייסתבר חס וחלילה פושע" (זכי חלטורה) זכי חלטורה
  • 06:17
  • 23.12.12

צריך להיות אידיוט מושלם או מטומטם גמור או חולה נפש כדי להאמין שמדמנת ישראל בגבולות כלשהם (גבולות 67, או בין הים לנהר, או בין הנהר לנהר) תתקיים עד סוף המאה הנוכחית. יפה שעה אחת קודם זו לא מליצה - תשאלו את מרסל, אדי, ז'ראר, אנטוני, ג'פרי, אלברטו אליסה, קלאודיה, מריאנה, אלינה, אלינור ודיאנה - כולם דור רביעי עד שמיני ועד עשירי של יהודים לשעבר באירופה באמריקות ובאוסטרליה שאבותיהם הבינו בזמן, לקחו אחריות והבטיחו את עתיד ילדיהם. מי שלא דואג לילדיו לדרכון זר הוא לא רק חסר אחריות הורית ופושע, הוא גם אגואיסט מהסוג הגרוע (שימכור את אמא שלא על מזבח העצלות שלו).

56 יהושע- פגשתי אותך ואת אשתך בסיאטל לפני כחצי שנה. תודה על מה שאמרת אז וגם עכשיו. עבור אנשים כמוך כדאי לחזור למולדת!  (לת) רענן
  • 06:41
  • 23.12.12

57 מרגש ומעורר הזדהות אפרת
  • 07:10
  • 23.12.12

מאמר מרגש ומעורר הזדהות. התגובות שברובן הן ירודות ותוקפניות רק מאשרות את הכאב והצער על שהידרדרנו כל כך וכמה חשוב שנשנה כיוון וסגנון דיבור, מחשבה והתנהגות.

58 אחרי ארבע שנים באנגליה הציעו לך דרכון ? קישקוש מוחלט רמי
  • 07:14
  • 23.12.12

מי הציע לך דרכון ? אני שהיתי חמש שנים באנגליה ואיש לא הציע לי דרכון . ובכלל אף מדינה לא מציעה דרכון . אתה מבקש והם מחליטים אם עתה עומד בתנאים .
ולעצם העניין . אתה לא חושב שהיית מציל את ילדיך ובוודאי את נכדיך אם היית מוליד אותם או חי איתם בארץ אחרת ?

59 חרדה ממה שקורה לחברה הישראלית אינה סיבה לעוות את המציאות כמחזאי אתה וודאי יודע שהמציאות היא מורכבת וקצת מוזר שאתה מטיל את כל האחריות למצב על ישראל ומצייר את הפלסתינאים כעדת פסיבים חביבה שרק ישראל מוציאה מהם את האלימות והברבריות. כדי להתמודד עם המציאות כדאי להכיר אותה על כל צדדיה ולהתייחס ברצינות למה שהצד השני הצהיר ומצהיר.  (לת) טובה
  • 07:28
  • 23.12.12

60 תתרכז במחזות כי בחיים אתה לא מבין הרבה  (לת) דרור
  • 08:35
  • 23.12.12

61 הזדהות חלקית יהודי שומר מצוות מאמין
  • 08:52
  • 23.12.12

לדאבון ליבי אני מסכים עם חלק מהדברים שנאמרו על ידי המחזאי ,

62 "הם [האירופים] מבינים יפה מאוד שישראל יכולה להתקיים בביטחון גמור בתוך גבולותיה" - להגיד זאת לאחר שמחצית מהמדינה הייתה תחת מיתקפת טילים מעזה - זה פשוט טיפשות בל תיאמן  (לת) ס.א.
  • 10:07
  • 23.12.12

63 איפה האיש ההזוי הזה היה חי ב-73 שנותיו? ס.א.
  • 10:11
  • 23.12.12

"בכפר שגדלתי בו, תל מונד, לא היתה אווירה של התנשאות ועליונות, היו יחסים טובים עם הכפריים הערבים. זאת היתה חברה מאוד אנושית. אנחנו יכולים להיות אחרים. והארץ הזאת יכולה להיות אחרת."

להגיד זאת לאחר מאורעות 1920-1, 1929, 1936-9 ו 1947 ואילך?

64 דווקא יש הצגות שמעמתות את הקהל עם המציאות שלו הג'יהאד האיסלנדי
  • 10:18
  • 23.12.12

הערב בתאטרון תמונע- הג'יהאד האיסלנדי.20:00
הצגה שללא ספק משקפת מציאות ישראלית

65 יהושע סובול, קנז וא.ב. - זה אותו איש?  (לת) תופאחה
  • 10:20
  • 23.12.12

66 התיחסות pension
  • 10:28
  • 23.12.12

היה פעם היסטוריון או איש חכם שהגדיר אנשים כגון המגיבים 12,20,30,31,34,40, 48 כ"לומפן פרולטריון".זה מה שאתם. אין לכם את האומץ את היושרה וההבנה המינימלית לראות את המציאות כפי שהיא כפי שסובול מתאר אותה ברוב תבונתו והבנתו את החיים.לפחות היתם מגיבים במשפט יותר חכם אחד כמו שחברים שלכם הימניים הגיבו.

67 סובול, למה באמת אינך יורד מן הארץ? ל רפי
  • 10:47
  • 23.12.12

מול כל הרעות והנוראות, התלאות והחטאים שאתה מוצא כאן על כל צעד ושעל, ומול העובדה שמדינת ישראל איננה חיקוי זול של הדקדנס האירופי (זה שהוליד את האנטישמיות, הפוגרומים, השואה, האימפריאליזם, הקולוניאליזם, מלחמות העולם ועוד) שכל כך מדברת אל ליבך - איך קם בך עוז הרוח להמשיך במקום הנורא הזה? רק זכרון הצלת הוריך? זהו משקל הנגד היחידשמחזיק אותך כאן? תמהני!

ואולי בתוך תוכך אתה מבין שרק כאן אינך פליט, ורק כאן אתה רצוי חרף המרה השחורה בה אתה אפוף ואופף את סביבתך ורק כאן אתה חלק אמיתי ממשהו אותנטי וגדול מהאגו הפרטי, גם כשהוא אינו תואם את דעותיך במלואן. אולי בתוך תוכך ובתת מודע האישי ברור לך שירידה מן הארץ אינה רק נטישת המקום בו גדלת, התפתחת ורכשת לך שם והישגים, אלא נטישת העם היהודי דה-פקטו, דווקא משום שאתה כביכול אתאיסט. כאתאיסט, נטישת ארץ ישראל אינה מותירה בידך שום זהות ייחודית, לא דתית לא לאומית ולא הסטורית. סתם אזרח העולם, אחד משבעה מיליארד יצורים שאינו דומה לרובם המכריע? עוד אמבה...
עזוב את האגדות שאתה מספר בתקשורת... מדוע באמת אינך יורד מהארץ?

68 יהושוע סובל מיקי
  • 11:52
  • 23.12.12

מה לעשות מילים הזויות של בן אדם הזוי

69 טוב להם דניאל
  • 12:30
  • 23.12.12

זה לא ראיון! כמו הזדווגות עם מכונת שכפול! העיקר שהעיתונאי נהנה. ואנחנו נשארים עם שיבוט פורנוגרפי של אותה הפוזה! ועוד בשחור-לבן!

70 אפשר יש עוד אנשים כמו סובול.. איש נדיר  (לת) מיה
  • 22:01
  • 23.12.12

71 טוב שיש אנשים כמוך. ויש פחות ופחות. תמשיך לכתוב.  (לת) רחל
  • 22:31
  • 23.12.12

72 לא נעים, אבל האיש הזה מעורר גועל  (לת) צופה
  • 00:00
  • 24.12.12

73 מסקנתי היא אחת , אדם הזוי ומנותק מהמציאות , רק שאלה לי להזוי הזה , יצאנו גואל
  • 08:22
  • 24.12.12

מעזה אז למה הם יורים עלנו ? אם תענה לי אני מוכן לעלות על מטוס ולמחוק את כל ההיתנחליות .

74 הבעיה היא לא שם, הסתכלו סביב מה אתם רואים?  (לת) משה בלגיה
  • 16:19
  • 26.12.12

75 האירופאים אולי גטוש
  • 01:39
  • 27.12.12

האירופאים אולי יחרימו אותנו, אבל גורלם כבר נחרץ. עוד דור, דור וחצי הם יתפללו 4 פעמים ביום עם עיניהם לכיוון מכה.

76 מרגיז לשמוע את סובול מצדיק את למה הוא נשאר כאן קרוסלה
  • 12:29
  • 31.12.12

רובינו נשארים כאן, מר סובול, כי אין לנו ברירה. אין לנו ארץ אחרת, ואדמתנו בוערת. אין לנו לאן ללכת. אין לנו אזרחות בשום מקום אחר, וגם לא יתנו לנו. זה מה יש, ועם זה אנחנו צריכים לעבוד.

77 החוצפה של סובול להגיד שהוא נשאר בישראל כי... קרוסלה
  • 13:01
  • 31.12.12

יאללה יאללה.
רובנו נשארים כאן כי אין לנו שום ברירה אחרת, לא נקבל אזרחות בשום מקום אחר.

78 סובול בדוי
  • 11:35
  • 08.01.13

מדהים איך אדם כלכך אנטילגנט רהוט ומוכשר, לא רואה את המציאות של הצד השני ולא מבין שלא משנה כיצד ננהג כלפי הערבים הם לא יאהבו אותנו.
המגמה של החלשות השמאל נובעת מיצר הישרדותי פשוט ואם לא כך ללא ספק שלא תהיה מדינה עבור ילדך ונכדך. איך אתה לא רואה את זה?

פעילות
המלצות