אני בשיחה || ענת הופמן חושבת שלפמיניסטיות חסר הומור

ענת הופמן, אקטיביסטית, יו”ר תנועת נשות הכותל וראש המרכז לפלורליזם יהודי. אם לשלושה. מתגוררת בירושלים. זוכרים לה: את מעצרה המתוקשר בעת תפילה ברחבת הכותל באוקטובר. מתי: שני, 13:00. איפה: בבית קפה בתל אביב

איך התחיל הסיפור של נשות הכותל?

זו תנועה שנולדה בכלל בחו”ל, על ידי נשים דוברות אנגלית מארצות הברית, קנדה ובריטניה, שהגיעו לארץ בקבוצה ב–88’. הן לנו במלון "היאט", ורצו להגיע לכותל, לקרוא בספר תורה, ולהניח אותו על שולחן מתקפל. בעזרת נשים בכותל אין שולחן מתקפל, בעזרת הגברים יש, כמובן, עשרות. ב"היאט" לא הסכימו לתת להן שולחן, לי יש שולחן מתקפל והן ביקשו ממני להצטרף. בכלל, להפגנות צריך תמיד שולחן מתקפל ומגפון, ולי יש את שניהם. ביקשו להביא, הבאתי, הן הגיעו לכותל בשני אוטובוסים, באו להתפלל, וראיתי אותן חוטפות. מה זה חוטפות. ואז אני עם קבוצה של נשים ישראליות שהיו שם החלטנו שנתחיל לבוא כל ראש חודש ולעשות את הדברים שהן עשו - תפילה, תורה, תפילין וטלית. כירושלמית דור שני לא היה עולה בדעתי לגשת לכותל. ראיתי בו דיסקוטק של החרדים, כפי שאמר ליבוביץ. הן האירו את עיני שאפשר גם אחרת.

ומהרגע שבו גילית שבאמת אפשר אחרת את עולה לכותל מדי ראש חודש.

כן. כבר 24 שנים. בשעה מטורפת. שבע בבוקר מתחילות התפילות.

את אוהבת לעלות על בריקדות.

מכורח הנסיבות אני מוצאת את עצמי על בריקדות. אני לא מסוגלת לרדת. זה הסיפור.

למה?

מין מנגנון כזה. אם השעה היא שש בבוקר בראש חודש ולא קמתי לתפילה הזאת - שום דבר לא ישווה למוות שאני אעשה לעצמי. לא משנה מה קרה לי, מה מצבי הנפשי, הפיזי, המשפחתי - אני איתן.

גם אם את יודעת שהלילה ייגמר במעצר.

אני מחויבת לחבורה הזאת. אין בישראל עוד חבורה כזו, שמתפללת ביחד, מכל הזרמים. הן האחיות שלי. הלילה במעצר היה נורא באמת, ואני לא מסתירה את זה שיצאתי משם מצולקת. בפרט משום שהיתה לי תחושה שהאיש שעצר אותי נהנה מזה.

אזקו אותך בידיים וברגליים.

אזקו אותי, עשו עלי חיפוש גופני, והכי נורא, בזמן שאני עירומה מולה, השוטרת לוקחת ומלבישה על היד כפפת לטקס. עכשיו, אני ראיתי את “אקספרס של חצות”. את יודעת מה, עזבי “אקספרס של חצות”. כל אשה יודעת שכשהיא עירומה, ומישהו בחדר שם כפפת לטקס, היא מרגישה מה הולך לבוא.

וזה בא?

לא. מתברר שהיא לבשה את הכפפה רק כדי לבדוק את הבגדים שלי, לראות שלא מוטמנת שם פצצה. אבל אני כבר הייתי שלולית. שלולית! זה תיאטרון. אין לי ספק שידוע שזה מה שאנשים מרגישים.

לוחמה פסיכולוגית. למה בעצם עצרו אותך?

קיימתי טקס דתי בניגוד למנהג המקום הפוגע ברגשות של אחרים. רב הכותל הזעיק את המשטרה.

אבל זה סעיף פתוח לפרשנות, לא? מי יקבע מה פוגע ברגשות אחרים?

לכן עתרנו נגד קרן מורשת הכותל. תפקידו של רב הכותל הוא לקבוע מהו מנהג המקום ולדאוג שהוא יקוים. אני 24 שנים שם כבר. אני מנהג המקום. נשות הכותל הן מנהג המקום, ולעולם לא נהיה מנהג
המקום.

24 שנים, חודש אחרי חודש אחרי חודש. יש סיכוי שההתרסה פה גוברת על המניעים האחרים?

לא.

זה ניואנס? האם יכול להיות שחצית את הקו המפריד בין הרצון לקדם את האידיאולוגיה שלפיה לאשה מותר להתפלל בכותל כשהיא עטופה בטלית לבין הרצון לנצח את המערכת?

לא. ההתקדמות היא ממש בצעדים קטנים, אבל עברנו את נקודת המפנה. יהיו בת מצוות בכותל. נשים יתפללו בכותל. גם המחיצה תצא לטיול. זה יקרה מתישהו. הציבור בישראל רוצה בזה. כשהמחיצה תעוף, המחיצה במוח תעוף ונתחיל לראות דברים כמו חופש בחירה.

ומה הקצה של זה? האם באותה מידה שאת מקדמת את תפילת הנשים בכותל את יכולה לתמוך ולהזדהות, נגיד, עם פייגלין וחבורתו שעולים על הר הבית?

פייגלין ואני נמצאים באותו ביזנס של חופש המצפון וחופש התפילה. עד כאן מה שמשותף לנו. אבל את יודעת מה, אם כל הדבר הזה ייפתר ומותר יהיה ליהודים להתפלל בהר הבית, אני אלחם עם פייגלין על זכותן של נשים להתפלל בהר הבית.

אפשר להפחיד אותך?

כן. השוטר הפחיד אותי מאוד באותו לילה שנעצרתי. פחדתי מזה שהוא נהנה מזה. כשהוא גרר אותי על הרצפה אני פשוט לא האמנתי. הייתי חברת מועצת העיר, הסיכוי שאני אברח אפסי, אבל הוא גרר אותי על הרצפה כשאני כבולה באזיקים.

מה חשבת לעצמך ברגעים האלה?

שהוא יצא מדעתו. שנפלתי לידיים של הבחור הלא נכון. הגשתי תלונה למח”ש ותוך כמה ימים הם החליטו שלא קרה שום דבר. ישבתי בתא עם עוד שלוש אסירות, אחת מהן, טטארית מסיביר, מואשמת בשידול לזנות, שאלה אותי למה אני פה. הסברתי לה. היא שאלה אם אני “pussy riot”.

מה את עונה למי שאומר לך שאת מחפשת פרובוקציות?

שאם הייתי צריכה לחשוב על פרובוקציה בכותל ממש לא הייתי חושבת על קבוצת נשים, לבושות בצנעה, שמתפללות על פי ההלכה בשבע בבוקר. את רוצה פרובוקציה בכותל? יש לי רעיונות שיעמידו את כל העולם היהודי על הרגליים. אני גם לא מכירה פרובוקציה שמחזיקה מעמד 24 שנים. זה לא פרובוקציה. זו תנועה שלא מוכנה לקבל את זה שהכותל הפך לבית כנסת חרדי. ממשלת ישראל מוכנה להרים ידיים, אבל הן לא. המשפט החילוני והכנסת החילונית והמשטרה החילונית החליטו להרים ידיים, אבל הקבוצה הזאת לא מתכוונת להיכנע.

לא תוותרו?

מה פתאום.

נגד כל דבר אפשר לפעול?

לא. אויבים צריך לדעת לבחור. בזהירות. אני בוחרת אותם לפי מה שמתאים לאישיות שלי. יש עוולות נוראות שלא מתאימות לאישיות שלי. הכותל תפור עלי כמו כפפה.

למה?

הנושא של השתקה זה הסיפור שלי. אני לא סובלת שמשתיקים אותי. פשוט לא סובלת. אולמרט היה משתיק אותי במועצת העיר, היה לו מפסק קטן כזה ליד הברך, והוא פשוט היה מכבה לי את המיקרופון.

קיצוני. כמה זמן היית חברת מועצת העיר?

14 שנים. הייתי באופוזיציה. הוא לא רצה לשמוע. הוא היה מכבה לי את המיקרופון כשהוא הרגיש שמיציתי. אז הבאתי מגפון.

וכשהוא היה משתיק אותך היית מוציאה את המגפון וממשיכה לדבר?

כן. אבל אחרי שעשיתי את זה כבר לא הרשו לי להכניס את המגפון. ואז עשיתי מחקר שהתבסס על 48 ישיבות מועצה, במשך ארבע שנים. הסתכלתי לראות אם יש דפוסים שחוזרים על עצמם באופן שבו אולמרט משתיק גברים לעומת נשים כשהוא כועס.

ומה גילית?

גיליתי שיש דפוסים ברורים. שהסיכוי שמישהו ישסע את דבריהן של חברות מועצה גדול פי שבעה מאשר הסיכוי שזה יקרה לגברים.

איך עשית את המחקר?

עבדתי עם פרוטוקולים - הרי כל דבר שטות שנאמר במועצה מתומלל. לא הכנסתי שתיים מהישיבות כי אולמרט לא חתם שמה שכתוב בפרוטוקול זה גם מה שקרה בישיבה. וגיליתי שכשהוא קץ בגברים יש לו שיטות אחרות להשתיק. הוא אומר “נגמרה רשות הדיבור”. ולנשים קודם כל הוא היה מחמיא על שתיקה. לאשה שלא דיברה בכלל הוא היה אומר “את היחידה שהביאה כבוד לקרקס הזה”, “הנוכחות השקטה שלך”. וראיתי ממש, שאחרי שהחמיאו למישהי על השתיקה, בישיבה שאחרי היא באמת דיברה פחות. אשה שאמרה דברים רעים על עצמה זכתה לדבר יותר. אם היא היתה מתחילה ואומרת, למשל, “אני לא זוכרת, אני לא מבינה בזה כלום”.

 

מתחילה בדיסקליימר.

כן. זה מאוד השתלם לה. היתה חברת מועצה אחרת שהיה לה קול מאוד מאוד גבוה, ועוד יותר גבוה כשהיא היתה לחוצה. ספרתי בפרוטוקולים 98 הערות על הקול. מה את מצרצרת, מה את מצייצת, תפסיקי את ההיסטריה הזאת. היא לאט־לאט השתתקה וגם לא נבחרה לקדנציה נוספת. אחר כך שאלתי את יעל דיין ואת ציפי לבני ואת לימור לבנת אם הקול הנמוך הוא הקול האותנטי שלהן. כולן הודו שהן מנמיכות את הקול כדי להישמע יותר סמכותיות. לי אולמרט היה קורא שמות גנאי ביידיש, למרות ששנינו צברים. ינטע. קלפטע. מכשייפע. זה הצחיק מאוד את החרדים.

את לפחות נהנית מהפרובוקציות?

בטח. יש יצירתיות בניסיון לאתגר את המערכת בשיטות לא צפויות. להסתובב עם האצבע של הנו־נו־נו זה הכי צפוי ומאבד מכוחו. ב”דה וויס” היה מישהו שאמר שהוא נגע לג’ניפר לופז בתחת, הפמיניסטיות יצאו מהכלים, ורשת פירסמה שקופית התנצלות. יש משהו מאוד צפוי ולא אפקטיבי בתגובה הזאת. אני תמיד מנסה להשתמש בדרך הכי פחות צפויה בפמיניזם. כל מערכת רווית טסטוסטרון ופטריארכלית פשוט נופלת על הפרצוף מול הומור. נשים צריכות לייצר את זה. להמציא שיטות מצחיקות.

כמו המחקר הזה?

כן. הצגתי אותו במועצה בנוכחות אנשים רבים ושלחתי עותקים ממנו לכל חברות הכנסת של הליכוד, ולאשתו של אולמרט, לכל מי שהוא מכיר, ופירסמתי את זה גם בתקשורת, ואנשים צחקו. הם צחקו כששמעו את הציטטות, כשנחשפו לדינמיקה, המנגנון הזה התפצח. תחשבי שאולמרט עצמו היה חתום על האותנטיות של הדברים, על הפרוטוקול. אנשים צחקו עליו. והוא אמר “תפסיקו לצחוק, אתם רק מעודדים אותה”.

זו באמת פרובוקציה יצירתית. ומושקעת מאוד.

זה נהדר. הקטע הזה שהוא עומד שם ומתבייש, זה דבר נפלא. בעקבות המחקר הזה לא היה יותר מה לתעד. אולמרט אמר “אם אני אדבר היא תתחיל לרשום, אז תחליטו אתם מה אתם רוצים”. זה נגמר.

זה עבד.

כן. זו העצה שלי לפמיניזם העברי, להיות בלתי צפוי. לעקוץ.

לא הסתדרת עם אולמרט.

היו לי לא מעט בג”צים נגדו, ניסיתי לגרום לחקירה נגדו, אבל לא הייתי אומרת שלא הסתדרנו.

מה את חושבת עליו?

שהוא איש נבון בצורה בלתי רגילה, יכולות פוליטיות פנטסטיות. הוא לקה בהיבריס. ולא היו סביבו אנשים שיגידו לו את האמת.

את יודעת שמצאתי ציטוט מדהים שלך, מלפני עשר שנים, שאת אומרת “הוא מוקף באנשים הלא נכונים, למעט שולה זקן”.

כתבתי חוות דעת להקלה בעונש בשבילה. אנחנו לא מכירות, שיהיה ברור. מעט המפגשים שלנו היו מאוד לא נעימים. היא נאמנה לו, אבל היא היתה הכתובת בשבילי. הייתי באה עם עיוורת ממזרח ירושלים שפירקו לה את מכונת הכביסה והרסו לה קיר בבית. בתוך 24 שעות שולה היתה בונה לה קיר חדש ומארגנת לה מהרווחה מכונת כביסה חדשה.

אז היא היתה האוזן הקשבת שלך?

כן. היא היתה יחידה. כי אולמרט כל כך אוהב נאמנות. אבל גם איתו יש לי דיבור. יש דבר שלא ידעתי שקורה, אינטימיות בין אויבים. אני אולמרטולוגית - אני ידעתי הכל עליו. כמה עולה הסיגר שלו, מה תקציב הפרחים של הלשכה, הכרתי הכל. כשהוא עזב הייתי בשוק. הייתי אומללה בלעדיו. קניתי לו את הספר “שונאים - סיפור אהבה”. והוא הגיב. גם לו זה היה חסר. ומאז יש בינינו דיבור. אני חושבת שהוא היה פספוס נורא כראש עיר, עם היכולות שלו הוא היה יכול להביא את ירושלים לפסגה.

היית רוצה לראות אותו חוזר לחיים הפוליטיים כראש ממשלה?

הוא פוליטיקאי מחונן. אחד הטובים בישראל. נבון בצורה יוצאת דופן. הוא מעד בצורה נוראה.

אם את מכירה אותו כל כך טוב, למה את חושבת שהוא מעד?

אני חושבת שהוא התבלבל בין בלתי חוקי לבלתי הולם. העורך־דין שבו אמר לו שמה שהוא עושה הוא חוקי, וייתכן שבאותו הזמן אפשר היה לבנות פרשנות שזה חוקי. אבל זה היה לא הולם. בדיוק שם חסרים האנשים שיגידו לך. קשה לי להאמין שהוא עשה כסף לעצמו. אבל לדאוג שנאמניו יהיו בכל מקום, זה כבר מאוד מתאים לו. את זה ראיתי גם בעיריית ירושלים, וזה באמת גם קשור לאנשים שסביבו. הוא שואב את כל החמצן בחדר. הוא לא יודע להקיף את עצמו באנשים שיעזרו לו באמת. אבל אני באמת מעריכה אותו. גם כשהוא פותח את הברז של הצ’ארם הוא יודע להיות צ’ארמינג בענק.

באמת?

תשמעי, עליזה אולמרט לא מטומטמת. אולמרט נשוי לאשה שמצביעה שמאל. ילדיו מצביעים שמאל. והוא בן זוג אוהב ואב נפלא. האהבה שוררת שם. והם לא באותו ראש. זה כוחות אגו לא קטנים. האיש בנוי טוב.

בביוגרפיה שלך ניכרת חתירה עקבית נגד המערכת. מאבק מתוקשר שהובלת נגד בזק. נשות הכותל. אופוזיציה לוחמת במועצת העיר ירושלים. אם יש קיר, את נכנסת בו עם הראש.

בקירות אני תמיד מחפשת סדקים. יש קבוצה שלמה של צמחייה שגדלה בתוך סדקים. אף אחד לא מטפח אותה, אבל היא שם והיא נותנת לקיר את האופי שלו. הכותל ייראה לך כמו סתם חלק מחומת ירושלים בלי הצלפים או השיכרון הזהוב שגדלים בתוכו. נאחזים בסלע, מחפשים מזון, נהנים ממי הגשמים, ובסוף מפרקים את הקיר. זו רפרזנטציה סימבולית למאבק שלנו. כל נפילה של קיר מתחילה בסדק. וסדקים מרתקים אותי. אבל אני בוחרת את הקירות בקפידה.

יפה בעיני. זה מסוג הדברים שאנשים עושים כשהם צעירים, זה קצת נרגע כשעול החיים מתיישב עליך. אצלך השריר הזה לא התנוון.

זה דווקא מתחזק, אני חושבת, בגלל החיפוש הזה אחר משמעות לחיים. וגם ההבנה שהקבוצה שאנחנו היא כבר חלק מהמעגל שנותן משמעות. אני תמיד עם הרבה אנשים. אני אף פעם לא לבד.

המאבקים הם דרכך למשמע את חייך?

האמריקאים מדברים על “pursuit of happiness”, אני אף פעם לא התלהבתי מזה. אני מחפשת משמעות. אני מוצאת משמעות בזה שאני מתקנת דברים שאני חושבת שאם לא הייתי מתעקשת עליהם לא היו קורים. יש גם כישלונות, כמובן.

אילו משמעויות מצאת עד כה?

כל הנושא של איך מתפקדים כאופוזיציה בישראל, ברמת המועצה המקומית, אני חושבת שקבעתי איזשהו סטנדרט ב–14 השנים הללו במועצת העירייה בירושלים, של מה אפשר לעשות. תראי, חברי מועצה לא מקבלים שכר. קל מאוד לקנות אותם. זה עצוב מאוד.

ממה התפרנסת בתקופה הזאת?

לי היה את הלוקסוס לא לעבוד, ובן זוגי תמך בי. בדיעבד זה מה שחיסל את הנישואים שלנו.

מתי זה קרה?

לפני שמונה שנים ואחרי 33 שנות נישואים. יש אהבה גדולה בינינו, גם עכשיו. אני מאוד מעריכה, מכבדת, אסירת תודה. אבל אסירות תודה היא לא בדיוק תבלין טוב לזוגיות.

אני מנסה להבין מה מניע אותך. הכי קל לומר “האשה הזאת צריכה הרבה תשומת לב”, אבל אני לא חושבת שאת באמת כזו.

על כל אשה שעשתה שינוי בהיסטוריה של ישראל אמרו שהיא פרובוקטיבית ומחפשת תשומת לב. נשים שהתנהגו יפה לא עשו שום שינוי.

אז מה באמת מניע אותך?

השאלה “למה לא”. ואני אסביר לך גם מה המקור של ה”למה לא” הזה. אחי, וזה סיפור אמיתי, הוא גאון. אני בצלו של אח גאון. ובתור מי שכל החיים נכשלה בלימודים, גם אמרו לי את זה. למה את לא יכולה להיות כמו רון הגאון? אז ה”למה לא” הזה נשאר איתי.

כמה בג”צים הגשת בחייך?

עשרות.

קל לגייס אותך למטרות?

לא. לא קל לגייס אותי. הרבה פעמים אתן למישהו עצה טובה ואפנה למישהו אחר. אני אוהבת להפעיל מערכת רב זרועית על דבר אחד ולנצח.

וכשאת לא מנצחת?

אז אני חושבת אולי לעשות את זה בסגנון אחר.

אבל תתקפי את אותה המטרה. עד שתנצחי. בולדוג.

כן. הלסתות ננעלות וזהו. תשאלי את אולמרט.

אשאל אותך.

אולמרט היה מאוד לא מעוניין שיתפרסם שהוא מעשן סיגרים. הם עולים 150 שקל היחידה.

יש פוליטיקאים שבסטנדרטים שלהם זה צנוע.

כן. אבל העיר הענייה בארץ וזה מה שהוא מעשן. אני פירסמתי את הסיגרים שלו בכל במה אפשרית. עד כדי כך שכשהיו פריימריז בירושלים הוא הגיע למקום השלישי. ראש העיר הגיע למקום השלישי.

אכפת לך מה חושבים עלייך?

ממש לא. יש שישה אנשים שאולי באמת הם מורים שלי, מנטורים שלי, שאכפת לי מה דעתם.

ילדייך?
המשפחה שלי לא במעגל הזה. אין מישהו במשפחתי שחושב שהמאבק על הכותל הוא ראוי.

באמת?

אפילו לא אחד.

ואיך זה?

התחושה הטובה שיש לי מעצמי לא באה מבחוץ. אני יכולה ללמוד הרבה מאנשים בחוץ, אבל המאבק עצמו, אם הוא ראוי או לא ראוי, לזה יש לי רק המצפן שלי.

מה ילדייך אומרים לך?

בני יואל בן ה–17 אמר לי, “כשיצטרכו לנגב לך את התחת, מישהו מהפוליטיקה יבוא? זה יהיה אני! אני! את תמיד בטלפון, תמיד זה חשוב יותר ממני”.

את מרגישה אשמה?

בוודאי.

בצד כל המאבקים שלך את גם יודעת להסתדר היטב עם המערכת. מבפנים. קראתי על הטקטיקות שלך לגיוס תרומות, נגיד. את יודעת להשיג את מה שאת רוצה. את מבינה את הקודים של המערכת.

כן. בפירוש. נכון. אני מבינה את הקודים. תראי, נגיד עם אולמרט - על כל שישה מכתבי תלונה שהייתי כותבת עליו, הייתי שולחת גם מכתב אחד של תודה או שבח על משהו טוב שהוא עשה. זה החזיק אותי בתוך המערכת. כי גם זה בלתי צפוי, את מבינה? עשית טוב בנושא הזה והזה. אני תומכת ומחזקת את ההחלטה שלך בתיק הזה והזה.

אז הטקטיקה היא לעשות את הבלתי צפוי.

כן. ולקחת את הערך שלי כמטרידה ולהשתמש בו כדי לעשות דברים בתוך המערכת. היתה לי מחברת שכתבתי בה בדיוק כמה שלחתי ומה שלחתי ועל מי. משום שגם מול עצמי הייתי צריכה להיות מאוזנת, ולא להיות מוזנת רק מהרעל והטינופת. גם לדעת איזה דברים נפלאים עשו עובדי העירייה. וכך, למרות שאולמרט האמין שכרטיס הכניסה למועצת העיר הוא למרר את חיי האופוזיציה, בתיק האישי, מכתב מחברת אופוזיציה שמפרט כמה טוב טיפלת בעניין כזה וכזה זה נכס.

את אוהבת לעשות דווקא?

זה שריר מאוד מפותח, אבל יש משהו מאוד רוקע ברגליים־גיל שנתיים הנורא ב”דווקא”. אז לא הדווקא הזה. אני לא מוכנה להשלים, אני לא שלמה ואין לי מנוחה אם משהו דפוק במערכת ויש לי הפוטנציאל לתקן אותו.

תני לי דוגמה לרעיון יצירתי במיוחד שלך.

בתקופת “נשים בשחור” אסור היה ללכת עם דגל פלסטין. שש מאיתנו נעצרו כי היו לנו סיכות כאלה שהיו עליהן שני דגלים, ישראלי ופלסטיני, וכתוב שלום. זה היה בתקופת הפקודה למניעת טרור, והמטרה שלנו היתה לבטל את הפקודה. זו היתה תקופה שחיילים ביקשו מילדים להוריד עפיפונים שהיו באדום ירוק שחור, הורידו מפלסטינים תחתונים בצבעים האלה. גזענות. החלטתי שאני מפיקה עשרת אלפים סמלים. דגל פלסטין. אבל במקום להדפיס עליהם את הדגל בצבעיו, היה עליהם את המתאר של הדגל, והיה כתוב עליו “אדום, ירוק, שחור”.

כמו בחוברת צביעה לילדים.

כן. המשטרה לא ידעה מה לעשות עם זה. זה הגיע ליועץ המשפטי. זה הדגל או לא הדגל? מה מהותו של הכתם במשפט היהודי? הם הגיעו עם זה עד לדיני נידה. מה עושים עם הדבר הזה?

מצחיק.

זה מצחיק. זה ענק. זה שוס. שלושה חודשים אחר כך בוטלה הפקודה למניעת טרור. זה באמת כישרון והנאה. לחשוב מה הדברים הצפויים שעושים ארגונים, ואיך אנחנו יכולים לעשות אחרת. מהבחינה הזאת נשות הכותל סוחפות את העולם היהודי. יהודים מכל העולם מצלצלים לנתניהו לדבר איתו על זה. את יודעת איך שמנו סוף לסיפור הזה של הדרה באוטובוסים?

ספרי לי.

אחרי שכל הסיפור הזה התפוצץ, גילינו שעדיין נמשכת ההדרה. ביותר מ–2,000 נסיעות ביום. אז התחלנו לתבוע את הנהגים. תביעות קטנות. הם שילמו בין 8,000 ל–12 אלף שקל, כל אחד מנהגי אגד שנתבעו. וזהו. הם לא משתפים יותר פעולה עם זה. אשה שנוסעת, וצועקים עליה שתשב מאחור, ובועטים ומטלטלים לה את הכיסא, יכולה לפנות לנהג האוטובוס והוא יגיד להם שזכותה לשבת בכל מקום שהיא רוצה. אחרת היא לוקחת את הכרטיס, שבו כתובה השעה ושם הנהג, ומביאה אותו אלינו. אנחנו נתבע אותו. זה עבד מצוין.

את יהודייה אופטימית?

בטח. יהודים הם אופטימים. אנחנו בסביבה מספיק שנים - זה שאנחנו שרוטים, זה שיש אנשים שמנצלים את השריטה הזאת כדי להיבחר, זה שאנחנו פחדנים ובגלל הפחדנות הזאת גם נאכל את הבצלים המסריחים וגם נחטוף מכות - הכל נכון. אבל יש לנו מסורת ארוכה של גבורה. איזהו גיבור, הכובש את יצרו - לא יצר מיני - יצר לכוח, לשוביניזם, לשררה. ואיזהו גיבור - ההופך את אויבו לאוהבו, זה המוצא את התשתית המשותפת עם אויבו, כדי שאפשר יהיה לפחות להתחיל לדבר. לי יש תשתית משותפת עם ציפי חוטובלי, נגיד. בסך הכל יש לנו עניין לנווט את הספינה הזאת לכיוון של חיים.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 wow !!  (לת) wow !
  • 07:19
  • 01.02.13

02 הקיר התומך אבן מקיר תזעק
  • 08:35
  • 01.02.13

פלורליסטיות ,מודרניות,סובלניות,פמנסיטיות,משכילות כל מיני מושגים שרומזים שהן אחרות , לא חשוכות כמו "ההם", אבל בסוף גם הן נתקעות עם קיר תומך שאין בינו ובין המקדש כלום (פרט לכך שתמך בהר הבית כמו כתליו האחרים),
האם בסוף בסוף אחרי שמגרדים את הכל מגיעים אל אותו חושך?
אל אותו פולחן שמקדש מקומות ולא רעיונות?
הגיע הזמן לחזור אל התנ''ך ,

03 עוצר נשימה! למה אין אנשים כאלו בנוף הפוליטיקה המקומית? ר.א.
  • 09:02
  • 01.02.13

מוריד את הכובע.

04 תמשיכי ככה!  (לת) מומו
  • 09:16
  • 01.02.13

05 היחסים במשפחתה אומרים כמעט הכול דאגה לערבים יותר מיהודים נגד ההלכה מאיר
  • 10:03
  • 01.02.13

היא ממש לא מבינה שלעולם היא לא תנצח את ההלכה היהודית

06 האני הוא לא מרכז העולם macabi
  • 10:09
  • 01.02.13

יהדות זה לא דמוקרטיה זה דרך חיים אם כללים.

07 הקבוצה דל התומכים בזכותן של נשים להתפלל עטופות טלית בכותל היא קבוצה גדולה. הקבוצה של התומכים בזכותם של יהודים להתפלל בהר הבית גם היא קבוצה גדולה. אלא שאין חפיפה בין הקבוצות. הקבוצה שמכילה את "העקביים", אלו התומכים בשתי הקבוצות כאחת, או מתנגדים לשתי הקבוצות כאחת, היא קבוצה ריקה. ההסבר בפנים: דן לב פועם dlpoem@gmail.com
  • 10:44
  • 01.02.13

לרוב בני האדם אין משנה פוליטית סדורה שתנחה אותם בכל נושא ועניין. הם מנהלים פוליטיקה של זהויות.
אם הם מרגישים תמיכהוהזדהות עם השמרנים, הדתיים, או הימניים, הם יתמכו בכל מהלך שיהיה מקובל על קבוצות אלו. הם יודעים שהעליה להר הבית שייכת לימין, ללאומיים, לצד שלהם. הם בעד.
התפילה בכותל שייכת לצד השני. אז הם מתנגדים. בעצם, אם תחקור לעומק מה אכפת להם שיהיו הסדרי תפילה לרפורמים ולקונסרבטיבים לא תמצא הסבר ממצה. אלו הם אויבים פוליטיים, לפיכך כל דרישה שלהם פסולה.
כנ"ל אנשי השמאל. אם ליברמן מציע משהו זה רע. כל מפלגות השמאל הצביעו נגד הצעת אביגדור ליברמן לגיוס כל ישראלי בגיל 18. לגייס את החרדים זו מצווה, אבל להצביע בעד הצעת חוק שמעלה ליברמן, זו עבירה, ונמצינו מצביעים בעד מצווה הבאה בעבירה. אם אדם כלשהו תובע זכות בסיסית של פרט, להתפלל במקום הקדוש עליו, זה הגיוני ביותר. אבל נאמני הר הבית והפייגלינים הם בלתי הגיוניים בעליל.

עכשיו תקראו פעם, פעמיים ושלש את תשובתה של הופמן על השאלה האם היא תומכת בפייגלין? מה הבנתם? שהיא תומכת? לא. היא לא אומרת. המראיינת נותנת לה את זכות ההתחמקות. הופמן עונה לה שהיא ופייגלין נמצאים באותו הביזנס.(מה זה אומר, ששניהם קולגות? שהיא מבינה ללבו?) ואם הוא ישיג אישורי תפילה ליהודים היא תדרוש שזה יכיל גם נשים. ברור. אלא מה?

08 בקיצור, לא כותל, לא אקטיביות, ולא פמיניזם. תסביך נחיתות שמצריך אותה להוכיח ש"היא שווה משהו".  (לת) מתי
  • 11:06
  • 01.02.13

09 אשה מרשימה, ההופמן הזו, אך לדעתי מאבק נשות הכותל מגוחך אורכידאה
  • 12:19
  • 01.02.13

מה הן רוצות, נשות הכותל עם הטלית הצבעונית והכיפה הסרוגה? להתפלל במקום המקודש ביותר לכל יהודי מאמין, שממשלת ישראל החליטה להפוך אותו לבית כנסת אורתודוקסי תחת כיפת השמים. הכתובת למחאתן אינה המתפללים בכותל והשוטרים השומרים על החוק והסדר במקום אלא הכנסת. יש לבטל את ההחלטה לראות בכותל בית כנסת אורתודוקסי ולאסור בכלל תפילות בציבור במקום הזה. מי שמרגיש צורך להתפלל שיתפלל בשקט לעצמו, לא במניין. הרי הופמן וחברותיה לא יפלשו כך לבית כנסת בנוי. נכון? ושאלה כללית, כדתיות רפורמיות האם הופמן וחברותיה מייחסות קדושה, נוכחות אלוהית, לקיר שנבנה על ידי העריץ האדומי הורדוס או אפילו מאוחר יותר? הכותל הוא קיר תמך, אפילו לא חלק מבית המקדש, וגם הוא אינו מקום קדוש אלא למאמינים בקדושת עצים ואבנים.

10 זוכרת אותה חזק מאוד מילדות ירושלמית
  • 13:33
  • 01.02.13

בכיתה ו' היא הגיעה אלינו לכיתה ודיברה על כך שרק האמהות שלנו עושות עבודות בית. אחת הילדות אמרה לה לא נכון, אצלנו אבא כן עוזר לאמא. ענת כתבה על הלוח בגדול: עוזר לאמא. נצרב לי מאוד חזק עד היום. אלו אנשים שבאמת עוזרים לשנות את העולם.

11 יאללה, כמה טוב ומצחיק  (לת) עשית לי את היום הזה
  • 13:38
  • 01.02.13

12 למה זכותם של מיעוט קטן כל כך צריך לבוא על חשבון זכותם של קבוצה גדולה הרבה יותר? יהודה
  • 14:23
  • 01.02.13

הרי עם כל הכבוד, אני לא חושב שמספר הרפורמים והקונסרבטיבים בארץ יחד עוברים את השני אחוזים מהאוכלוסייה, וזאת לעומת כמעט שני מליון דתיים לאומיים וחרדים ומאות אלפי (ואף יותר מכך) המגדירים עצמם כמסורתיים - אך אורתודוכסים. ולכן, לא ברור לי מדוע היא מאמינה שזכותה בתור מיעוט כזה חסר משמעות באופן יחסי יכולה לבוא על חשבון אוכלוסייה שגדולה ממנה לעין שיעור.
ועוד יותר מכך - מדוע יש לה זכות כלשהי לדרוש את ה'שויון' הנ"ל בכותל, שהוא למעשה מרכז היהדות האורתודוכסית (המאמינה בקדושת א"י, ובקדושת הר הבית - אשר הכותל הוא חלק ממנו) בעוד התנועה הרפורמית אינה מאמינה בכך, ובאף למשך תקופה ארוכה הייתה אנטי ציונית?

13 רגע אחד, הרי בג"ץ אמר את דברו אלי
  • 14:31
  • 01.02.13

נשות הכותל יכולות להתפלל בכותל באיזור שער רובינזון.
המקום לא פחות מקודש מאשר הרחבה שמשמשת בית כנסת אורתודוקסי.

אני באמת לא מבין את הסיפור המוזר הזה.
לא מבין גם מדוע עתון הארץ מתעלם באלגנטיות מהפשרה שכפה בג"ץ.

14 כתבה חשובה על מאבקים חשובים של אישה מיוחדת במינה דליה מ, ירושלים
  • 14:38
  • 01.02.13

תודה

ומי ייתן שהמאבקים הללו יצליחו כל כך עד שהם ישמטו את הסיבה לקיומם.

15 קודם כל היא מביעה תמיכה במדיניות ההתנחלות בהתשכנה במלון היאט שנמצא מעבר לקו הירוק בשטח כבוש, אז ככה שהסימפטיה שלי כבר מראש לא איתה.. רפורמים- בסה"כ סוג של חרדים..
  • 14:55
  • 01.02.13

וחוצמזה היא גם מגבה בעצם נוכחותה באתר הכותל את פעולות הטרנספר האכזריות של הכיבוש ב67 שבמסגרתן גורשו מאות משפחות שגבלו באותו קיר אבנים הרודיאני ובתיהן הושמדו לנצח כדי שהגברת הופמן וכתות נוספות ישתמשו באתר הגזול ליצירת קשר עם יצור דמיוני שלפי אמונתם הוא מעניק מוסר וצדק לבני האדם...
וזה בכלל לפני שנכנסנו לגיחוך המובנה בעצם התפיסה הרפורמית לפיה ניתן לוגית לפסול חלקים מהציווים האלוהיים כביכול של הדת היהודית בטענה שאינם מוסריים או אינם עדכניים. .. אז השאלה אלוהים של מי מעודכן יותר ומוסרי יותר- של האורתודוכסים או של הרפורמים, את זה צריך להפנות ישירות לאותו קב"ה, אבל בינתיים אולי שהרפורמים יטלו קורה מבין עיניהם, ואם הם חושבים את עצמם כל כך נאורים ומוסריים, שיפסיקו את פולחן האתרים המקודשים, וגם שימנעו מלנסות להדמות לחרדים ולא יקחו כסף מכיסי האזרחים (=תקציב ..) עבור שרותי הדת שהם מקבלים. תביאו בבקשה כסף ותבנו בעצמכם את בתי הכנסת ותשלמו לרבנים שלכם את המשכורות..
זה שהחרדים והסרוגים מקבלים זה גניבה, ואתם שכביכול יותר טובים , חוטאים בדיוק באותו סוג של עבירה מוסרית.
אז תעזבו אותנו בבקשה בשקט ותסתכלו היטב במראה לפני שאתם מתעלקים לנו על המצפון הליבראלי שלנו- אתם בסה"כ סוג של חרדים בתחפושת.....

16 היתה אלופת הארץ בשחייה (נדמה לי)  (לת) עומר
  • 14:55
  • 01.02.13

17 Well-Behaved Women Seldom Make History  (לת) Laurel Thatcher Ulrich
  • 14:57
  • 01.02.13

18 את מהממת בת 22
  • 15:08
  • 01.02.13

נותנת השראה. תודה!

19 אולמרט החטיף סטירת לחי למאבטח בנמל התעופה. הסיבה-המאבטח לא זיהה את אולמרט והעז לתשאל אותו (אולמרט היה אז ראש העירייה אא"לט) בכניסה. היבריס ? גרוע מזה. סמי מפ"ת
  • 16:22
  • 01.02.13

מאמין לכל מלה שלך-המיקרופון וכל זה.

20 התרשמתי שלגברת הופמן אין א
  • 16:25
  • 01.02.13

טיפה אחת של קלאסה.

21 חיילים נהרגו בכיבוש הכותל בשביל לאפשר לטרור רבני לשלוט בנו.  (לת) מתו בשביל טרור רבני
  • 16:27
  • 01.02.13

22 מתי אוכל ללכת עם הבן שלי לכותל? למה אף אחד לא דואג לזה?  (לת) אימא ובן
  • 16:28
  • 01.02.13

23 כתבה מקוממת - עם עיתונאית מרגיזה במיוחד רויטל שירי-הורוביץ
  • 17:23
  • 01.02.13

אילו שאלות מתריסות!!! לאדם יש תפיסת עולם שאומרת שמותר לאנשים להתפלל. כולם יהודים! למה לשאול שאלות שכביכול מנסות להציג "עושת בעיות?" - האישה בסך הכל עומדת על זכותה. בשום מקום בתורה לא נאמר שעל נשים לא להתפלל, לא להניח תפילין ולא להתעטות בטלית. כל כדב הוא פרשנות. מה יש לעצור אישה שמתפללת? למי היא מפריעה בדיוק? האם היא תוקפת מילולית? פיסית? מה העניין פה? ולמה לא כל הנשים בארץ הולכות לעמוד איתה כדי לעמוד על זכות כל כך בסיסית? אם היתי יודעת שזה קיים הייתי עומדת איתן, ולא, אני ממש לא אוהבת הפגנות, האמת היא שמעולם לא עמדתי באחת, אבל זכות של נשים היא דבר שיש לעמוד עליו.

24 השאלה שצריך לחקור למה כולם שם אשכנזיות .או מסכנים היהודים המקוריים מהגזע השמי שאין להם שום צד במלחמה הזאת .אשכנזים חייבים להיות קיצונים מה יש בנפש האשכנזית שתמיד חייבית לעשות דווקא .כי הרוב האשכנזים שכתבו תגובה בעד הנשים האשכניות הם לא באמת מאמינים באלוהים ושארץ ישראל קדושה לעם היהודי .תפקידו של הערב רב בארץ ישראל בשם הפרורליזם .  (לת) פרנעק שבז לציונות האשכנזית .
  • 17:38
  • 01.02.13

25 יש הרבה רפש ושנאה מתחת להתיפיפויות לתקשורת  (לת) מכירים
  • 17:42
  • 01.02.13

26 מגניבה ביותר, כך צריך כך ראויי ואין נשים כאלה, רובן מרובעות! יישר כח הופמן!!!!!!!!!  (לת) תום
  • 17:49
  • 01.02.13

27 משוגעת עם פיז'מה  (לת) ח. לטיף
  • 18:06
  • 01.02.13

28 אל תתבלבלו - עדיין פרימיטיבית. מי בכלל רוצה לנשק את האבנים האלה? הרצל עמר
  • 18:09
  • 01.02.13

ההתעקשות של נשות הכותל לבצע טקסים פרימיטיביים היא בדיוק ההיפך מנאורות. זה כמו האוהד הערבי של בית"ר ירושלים שלא רוצה שישחקו שם ערבים והוא ערבי בעצמו

29 נפלאה מעוררת השראה אבחנה כל כך מדוייקת -שימוש בהומור ויכולת להפתיע  (לת) הומור זו מעלה רוחנית
  • 18:39
  • 01.02.13

30 השוטרת לוקחת ומלבישה על היד כפפת לטקס. עכשיו, אני ראיתי את “אקספרס של חצות”. את יודעת מה, עזבי “אקספרס של חצות”. כל אשה יודעת שכשהיא עירומה, ומישהו בחדר שם כפפת לטקס, היא מרגישה מה הולך לבוא. וזה בא? שאול
  • 20:41
  • 01.02.13

לא

31 When will you stop being angry?  (לת) Charlie
  • 20:54
  • 01.02.13

32 יש לי צמרמורת אחת
  • 21:16
  • 01.02.13

איזו אישה אמיצה וחכמה.

33 אישה גיבורה! ג'ני
  • 21:46
  • 01.02.13

רק בזכות אנשים כמוה יש עדיין עתיד, קלוש ככל שיראה, ליהדות טובה ונאורה, בה נשים וגברים מתפללים יחד, כתף אל כתף. יהדות שתהיה משוא לקנאה והערצת הגויים במקום מושא לשנאה.
חברה נמדדת במודרניות בקדמה שלה לפי היחס לנשים. ההקצנה ביחס לנשים בישראל הפסבדו חרדית מובילה אותנו לאט אבל בטוח למקום מאוד נמוך ברשימה בדרך לאיראן ואפגניסטן.

34 ענת את בראת נהדר אזרח תומך
  • 02:12
  • 02.02.13

לראות אותך לובשת טלית ומחזיקה ספר תורה זה עושה טוב על הנשמה
כשרואים את החרדים עם חולצה שפעם הייתה לבנה ועם מעיל שפעם הייה שחור והם מסריחים אז רוצים להקיא.
תמשיכי בדרכיך ותנצחי

35 כל כך הרבה אנרגיה וכשרון על כאלה שטויות תוהה
  • 03:05
  • 02.02.13

אז יוענקו לכמה אמריקאיות זכויות פולחן מסוימות בזמנים מסוימים באותו מקום מפוקפק.
אז מה.
או שמשהו לקוי אצל הופמן או שמטרותיה האמיתיות לגמרי אחרות.

36 מעוררת השראה  (לת) קול תפילה
  • 05:36
  • 02.02.13

37 גב' הופמן היא אישה מדהימה יגאל מור
  • 06:00
  • 02.02.13

חבל שלא רואים אותה בפוליטיקה הארצית.

הלוואי והיו עוד כמותה על מנת לתקן כאן את הנדרש תיקון.

מאחל לה ולבני ביתה אושר והמשך עשייה.

38 מכשייפע  (לת) אישה, דווקא
  • 07:41
  • 02.02.13

39 ראשית, וואו! אשה מרשימה ומודל לחיקוי. ולכל מי שמדבר על מאבק בהלכה, כמה הבהרות: אין שום הלכה חד משמעית האוסרת על נשים להתעטף בטלית ולהניח תפילין. ישנן נשים, כמו בנותיו של רש"י הגדול, שאינן חשודות ברפורמיזם, שעשו בדיוק את זה. אם כך - מהי הבעיה האמיתית? פרטים בפנים.... ריקי1, דתל"שית ברוך השם
  • 12:29
  • 02.02.13

מצוות טלית ותפילין הם חלק ממצוות רבות אשר נשים פטורות מהן, ז"א אינן חייבות לקיימן, אך זה לא אומר שאסור להן לקיימן. לדוגמא - נשים אינן חייבות בישיבה בסוכה או ב-3 תפילות ביום - אך זה לא אומר שאסור להן לקיים מצוות אלה.

אם כך - מה העניין הגדול עם טלית, תפילין וקריאה בתורה (בעיקר כשהיא נעשית בפני ציבור נשים בלבד)?
כל הפעולות הללו הם סמלי סטטוס של המעמד השליט, ז"א, של הגבר היהודי. אלו הסממנים של המעמד היחידי המותר בלימוד החוק היהודי והכי חשוב, המותר בפסיקת הלכה. כאשר אשה עוטה את סמלי המעמד השליט - היא למעשה רומזת על כך שהצעד הבא יהיה - הדרישה לקחת חלק בעיצוב בחוק, ז"א הדרישה לפסוק הלכה (וכמובן, יש כבר נשים אורתודוקסיות שעושות בדיוק את זה).
כידוע בהסטוריה, אף מעמד בעל פריבילגיות לא וויתר בקלות על זכויות היתר שלו. ובקצרה: הם מ-פ-ח-ד-י-ם!

40 בקיצור כי די נמאס ממנה עזרא מועלם
  • 02:07
  • 03.02.13

1. הציבור החילוני חופשי דמוקרטי העניק לענת הופמן מנדט לשבת 14 שנים במועצת העיר ירושלים. היא נלחמה מלחמות חשובות ביותר אבל זעירות וזניחות עבור הציבור הערבי המקופח שזה סבבה אבל במקביל עשתה קולות של הזועביז מחדש שזה לא מרצ ולא מה שהבוחרים שלה רצו וציפו.
2. היא לא נלחמה בהתחרדות של ירושלים. המאבק המשונה שלה בשם נשות הכותל צודק אבל הדרך לפתור את הבעיה היא להחזיר את החרדים לפורפורציות בכל תחומי החיים כשזה יקרה לא יהיה להם דיבור בכותל ובכל מקום אחר מעבר לכוחם היחסי באכלוסיה - 10 אחוזים.
3. אולמרט היה ראש עיר נפלא ענת הופמן הציקה הפריעה השמיצה וזיהמה את שמו. לאחר העירעור של הפרקליטות בעליון ובגמר משפט הולילנד כולם גם ידעו שאולמרט היה נקי כפים.
4. יכול להיות שצריך להוסיף עוד כמה הערות אבל מודה לא היה לי כוח וסבלנות לסיים את הראיון.

41 מה היא בעצם רוצה שכולנו נדע את מחיר הסיגר גיא הררי
  • 00:43
  • 06.02.13

למרות שלרוב היא צודקת קשה להתייחס אליה כשפויה.הפרובוקציה היא דרך תפילתה.

42 את מדהימה! יש לך המון תומכות בארה״ב.  (לת) שרונה
  • 05:13
  • 06.02.13

פעילות
המלצות