מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

מבצע ניקיון

ככה לא פגעתי ברגשותיהם של פועלי הניקיון הערבים

עוד מעט יהיה חושך ואוכל לצאת מהעבודה. אני חייב לוודא שאיש לא רואה אותי יוצא מהמשרד לחדר המדרגות, לאולם הכניסה ומשם כל הדרך עד האוטו. אני יכול עדיין לשמוע רעשים בבניין, ומחלון המשרד אני מבחין בחנייה במכונית אחת נוספת מלבד זו שלי. לא היתה לי ברירה והייתי חייב לנקות את המשרד. אמנם מדי פעם אני מעביר על שולחן הכתיבה מגבת-נייר שאני תולש מהמתקן בחדר השירותים ומרטיב במעט מים, אבל זה כבר לא היה מספיק והייתי מוכרח לנקות את הרצפה ואת הדלתות ולעבור גם על החלון. זה היה כבר בלתי נסבל, שכבה עבה של לכלוך דבקה במשרד וחששתי שדחיית מבצע הניקיון עוד יום נוסף עלולה כבר לעלות לי בבריאות ממש.

"אתה פשוט דפוק", אמר לי מדי פעם הבמאי הג'ינג'י, היחיד ששיתפתי אותו בבעיית הניקיון שיש לי בעבודה. "לפעמים כשאני מסתכל עליך אני תוהה עם איזה מין עם אנחנו מתמודדים בכלל".

"אתה לא מסוגל להבין", הטחתי בו מנגד, ופעם אחת, כשהוא קם ממקומו והכריז שהוא עצמו יבקש מעובדי הניקיון של הבניין לטפל בחדר שלי, איימתי - כשאני מתכוון לכל מלה - שאנתק אתו את הקשר ולא ארשה לו יותר להיכנס לחדר. "אתה פשוט לא מבין".

"מה יש פה להבין? זה התפקיד שלהם, זו העבודה שלהם, הם מנקים כל יום את כל המשרדים של החברה המחורבנת הזאת, אז למה לא את שלך?"

"אני לא רוצה", אמרתי לו, "אני פשוט לא רוצה שינקו לי את החדר וזהו".

"מה?" הוא רטן מופתע, "תגיד לי, מה הבעיה שלך בדיוק?"

איור: עמוס בידרמן
איור: עמוס בידרמן.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות אליכם

אני לא יודע מה הבעיה שלי בדיוק, אבל אני יודע שאני לא מוכן שעובדי ניקיון ערבים ינקו לי את החדר, אני לא יכול לחשוב על זה בכלל. אני תמיד נועל את החדר כשאני יוצא, וכשאני נתקל באחד מעובדי הניקיון הערבים בבניין, והוא שואל אותי בעברית "החדר שלך בסדר?", אני תמיד מהנהן בלי לומר מלה וממשיך בדרכי. אני לא רוצה שייכנסו לי לחדר, אני לא רוצה שינקו לי את החדר, ואני לא רוצה שיידעו שאני בכלל ערבי.

"אתה רוצה להגיד לי שהם לא יודעים?" שאל אותי פעם הבמאי הג'ינג'י.

"נראה לי שלא", עניתי לו. "אני, בכל אופן, מעולם לא דיברתי אתם בערבית והם מעולם לא פנו אלי בערבית".

"אז אתה רוצה להגיד לי", הוא אמר כשהוא מטלטל בעוצמה את רעמתו, "אתה רוצה להגיד לי שכל הבניין, כל החברה, כל העולם ואחותו יודע שאתה ערבי, חוץ מעובדי הניקיון הערבים?"

"נכון", עניתי לו.

הם באמת לא יודעים, ואני גם לא רוצה שיידעו. מצדי שיחשבו שאני איש מסתורי שלא אוהב שמנקים לו את החדר, העיקר שלא יידעו שאני ערבי. אני לא יודע איך להסביר את זה, אבל מלבד עובדי הניקיון אני הערבי היחיד בחברה הזאת, ועוד יש לי חדר עם מזגן, שולחן ומחשב, וזה פשוט לא נעים לי, לפעמים זה אפילו כואב. זה כאילו שמקומי הטבעי היה צריך להיות אתם, עם העגלות האלה והסחבות, לטייל בפרוזדורים ולהיכנס מדי פעם לבדוק מה קורה בשירותים. איך אני אוכל לגלות להם שאני ערבי, ואיזה סוג של קשר יהיה לי עם עובדי הניקיון כשיידעו שאני ערבי? ידידותי, חברי? איך הם יסתכלו עלי כשאני מתבדח עם עובדי החברה, אוכל אתם ארוחת צהריים, מעשן אתם סיגריה ושואל לשלומם? לא, זה לא טוב. אסור שיידעו, אני לא אדבר אתם והם לא ייכנסו לחדר שלי. מה גם שבאמת אני לא מרגיש בנוח עם המחשבה שערבי מנקה לי את החדר; גם אני ערבי, אני יכול לעשות זאת בעצמי. עובדה שעשיתי.

אתמול בערב נכנסתי לישון עוד לפני תחילת מהדורת החדשות של שמונה, וכיוונתי את השעון המעורר לחמש. בחמש וחצי כבר התגנבתי מהבניין בשקט, כשאני סוחב מלבד תיק העבודה גם דלי, סחבה, מגב וחומרי ניקוי. רק זה היה חסר לי, שמישהו מהשכנים יבחין בי ויחשוב שאני מנקה מדרגות כדי להשלים הכנסה. בשש כבר הייתי במשרד ותוך חצי שעה החדר שלי הבריק כמו חדש. את ציוד הניקיון הסתרתי מאחורי הספה ואיש מלבד הבמאי הג'ינג'י לא ידע בכלל על המבצע.

"האמת", הוא אמר כשהגיע לעבודה ונכנס לחדר שלי, "אתה די יסודי ורואים שניקיון זורם אצלך בדם".

"העיקר שזה נקי ושאני רגוע ולא פגעתי ברגשות של העובדים", עניתי לו.

"תהיה בריא", הוא אמר, "מה אני אגיד לך".

"הלו", עניתי לאשתי בטלפון והבטתי שוב מהחלון של המשרד אל החניה החשוכה.

"איפה אתה?" היא שאלה ולא חיכתה לתשובה, "אני פה עם הילדים, עוד מעט מקלחות ואתה מתחבא מעובדי הניקיון הערבים?"

"עוד מעט", אמרתי לה וראיתי שאורות הרכב הנוסף בחניה מהבהבים ושתי דמויות מתקרבות אליו. "זהו, נראה לי שאני יכול כבר לצאת, אה, וכמו שקבענו, כשאני מגיע לבניין אני מתקשר ואת שולחת את הילדה לקחת את המגב ואת הדלי, בסדר?"

יכולתי להישבע ששמעתי אותה אומרת "אידיוט", לפני שניתקה.

הוצאתי את חומרי הניקיון מאחורי הספה, כיביתי את האור במשרד שלי ובשקט עשיתי את דרכי החוצה.

"אדון", קרא מישהו מאחורי והקפיא אותי במקום. "אדון", הוא קרא שוב ואני הסתובבתי לגלות את אחד מעובדי הניקיון, רק שבמקום החולצה עם הלוגו של חברת הקבלן הוא לבש בגדים אזרחיים.

"למה?" הוא שאל, "למה זה?"

"אני לא מבין", עניתי בעברית ולא היה לי סיכוי להסתיר את המגב ואת הדלי.

"בגלל אנשים כמוך הם אמרו שיפטרו אותי, אדון", הוא אמר.

"מה?" נפלט לי, "למה? אבל אני בכלל לא..."

"אבל למה אתה עושה לנו את זה?" הוא המשיך לשאול בעברית ואני רק רציתי לעוף משם, לברוח ולא לחזור למקום הזה יותר בחיים, "זה בגלל שאנחנו ערבים?"




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מעולה! אדמור
  • 07:45
  • 30.03.12

אצלנו יש אתיופיות, וגם לי קשה שמנקים לי.. כלומר, דווקא הם, כלומר דווקא עם הצבע עור הזה שלהם.. אבל מה לעשות אחוכי, כולם צריכים כמה שקלים כדי לקנות עגבניות וחלב. פעם ראיתי קבצן בפריז ליד איפה שהייתי עובר כל יום. זה היה חורף, והוא היה צרפתי, לבן, מבוגר ובלי גרביים. יום אחד התגנבתי וזרקתי לו גרביים וכמה מטבעות. ואז ברחתי, כי פחדתי שהוא ידבר אליי, ואני צעיר לבוש היטב, עם חליפה ומבטא זר והוא זקן, צרפתי, עייף ויחף.. למחרת עברתי שם. הוא לא לבש את הגרביים. הוא לא ייתן לאיזה אף אחד לשנות אותו. הוא נשאר שם, גאה ויחף, ואני חזרתי לישראל למלחמות ולחומוס. שיהיה בוקר טוב!

  •   איזו תגובה יפה!  (לת) תודה לך ותודה לקשוע
    • 16:06
    • 30.03.12

  •   תשובה חכמה וגם לא חכמה.... לולו
    • 22:46
    • 30.03.12

    א. הקבצן חייב להיראות כקבצן.אחרת איך ירחמו עליו..???אם ילבש גרביים?
    ב. נכון כותב בתורה אם אתה נותן כסף לעני .שלא יראה אותך.
    ג. נכון עולם כמנהגו נוהג אי אפשר לשנות טבע אדם.
    ד.לגבי סייד.מבינה אותך חלקית.תמיד החבאתי את התארים מהשכנה הערבי שעושה ספונגה .וממשפחתי הנבלה!!!כי הפחידו אותי.אולי אתה פוחד מהערבים בתת מודע.

  •   מיכתב להדס מאיר מפתח תקווה הפסיכיאטר
    • 14:56
    • 31.03.12

    לפני שנים גרתי בשכנות עם אנשים נחמדים שיבאו כלה מאירן
    ובגלל תפקידי הבנתי אירנית ..אמא של הכלה המפחידה .היתה מרשעת...היתה איזו דודה רווקה שבאה לשחק עם הנכדים המקסימים...אמא של הכלה העיוורת והפדופילית יום אחד פונה לדודה ואומרת נכון שאבא שלך כלב????הדודה הפכה לגוש קרחחח.נדמה .לא השמיעה מילה .פחדה שתל ך שהסבתא השמט לא תהרוג את הילדים..הסבתא חזרה נכון???אז אמרה כל מה שאת אומרת נכון מעכשיו עד סוף העולם.!!!!!!ואמרה לנכד יואל כן תקשיב רק לה.הוא היה רק בן שנתיים.ילד מקסים והיום קצין וגנטלמן....ככה נישארים בחיים.אפרופו .הסבא מרדכי בצעירותו .אבא של השמט הרקובה בכוח לקח אותו לביתו כדי להשחיל לו את השמט. וסבא מרדכי ניגעל ממנה וברחחחחחחחחח.
    עותק למפכל היפיופ לרבנים .לראש הממשלה .ובמיוחד להדס היקא מאיר.....מה חשבת?!תישמרי על הילדה שלך השמט ממיתה במיוחד בנות!!!!בדוק.כמו אסי ממשפחתה .................

  •   פסיכיאטר יקר, לא הבנתי כלום.  (לת) מה לעזאזל...?
    • 22:57
    • 31.03.12

  •   גם אני לא הבנתי את הפסיכיאטר. כנראה שהסנדלר הולך יחף  (לת) אני
    • 18:35
    • 02.04.12

02 נפלא אנושי, אבל איך בעלי אומר לי כשאני מרחמת על עובדי הניקיון: יש להם פרנסה והם שמחים על כך  (לת) קריוקית
  • 08:05
  • 30.03.12

03 באמת כל כך מורכב להיות ערבי במדינה הזו ?  (לת) חמדה
  • 08:10
  • 30.03.12

  •   לא כולם מבינים שסייד יוצר ישראל דמיונית שבה הערבים נמקים ממו
    • 12:10
    • 30.03.12

    תחת משטר עריץ ומקפח וגזעני לפחות כמו משטרו של אסד .לא כולם מבינים שמדובר בהסתה מתוחכמת במסווה של פיליטון חבוט שכל תכליתו להעביר את מסר .לוחכי הפינכה לא רוצים פשוט מה לראות ולהפנים שמול עיניהם.

  •   האם מורכב להיות ערבי בישראל? חוש חש
    • 14:52
    • 30.03.12

    לא כל כך מורכב להיות ערבי בישראל, כמו להיות סייד קשוע. זה שהערבים דפוקים כאן, זה נכון, אבל כולנו דפוקים כאן בדרך כזו או אחרת.

  •   האם הם זה מסובך להיות ערבי במדי ת ישראל? שושנה חן
    • 14:53
    • 30.03.12

    לא, זה פשוט מאוד, בערך כפי שזה היה להיות שחור בדרום אפריקה בזמן האפרטהייד...ד.

  •   זה בדיוק כמו להיות מזרחי לפני 30-40 שנה  (לת) מ
    • 16:06
    • 30.03.12

  •   כדאי שתראה את כישרונו הגדול של קשוע כסופר, שהוא הרבה מעבר לפיליטון חבוט, כדבריך. ברגע שקשוע מגחך על עצמו, כמו גם על האחרים, הטור שלו הופך לאמירה אוניברסלית וברמה ספרותית גבוהה.  (לת) לממו
    • 16:09
    • 30.03.12

  •   רמה ספרותית? גבוהה? עתידי
    • 22:42
    • 30.03.12

    איזו ספרות את קוראת?
    קשוע- טור דעה בשקל.

  •   לא הסתה שרה
    • 14:36
    • 31.03.12

    כותב מהלב. כנראה שמעוניין להדגיש את חוסר השיוויון. מבינה ללבו וגם לי כואב על מעמד הפועלים שעושים עבודה קשה ומשתכרים פרוטות, בלי קשר למוצא ולצבע עור. היה מקום להגדיל את שכרם משמעותית.

  •   אני קורא ספרות יפה ולדעתי קשוע סופר ברמה גבוהה.  (לת) לעתידי
    • 22:23
    • 31.03.12

  •   את כנראה לא יודעת כל כך הרבה על האפרטהייד בדרא"פ  (לת) אברהם
    • 10:23
    • 01.04.12

  •   לא מסכימה איתך. הביקורת שלו צורבת אבל רחוקה מהסתה  (לת) י
    • 20:43
    • 01.04.12

04 מאמר שקר כלשהו? .
  • 08:23
  • 30.03.12

כאילו שרק ערבים עובדים בניקיון.
זה ממש לא המצב.
דווקא יוצא לי לעבוד עם ערבים.
לא בנקיון. בהייטק. במשרד.

ומה שמרגיז באמת, לא הוזכר כאן בכתבה.
המשכורות העלובות שמשלמים לעובדי הנקיון, שנמוכות אפילו משכר מינימום.
אבל.. אם זה לא עובד נקיון ערבי אלא סתם זקנה שלא יכולה להרשות לעצמה לצאת לפנסיה ונאלצת לעבוד, אז כנראה זה בסדר.

ו..כן, לכל אחד מאיתנו יוצא לפעמים להעביר איזה ויש על השולחן, כי באמת לא נעים להציק לעובד נקיון אומלל שבקושי עומד על הרגליים מרוב שהוא זקן וחולה. בבית שלנו נקפיד על הנקיון. במשרד.. חיים עם מה שיש.
לדרוש הצטיינות ממי שחי ממשכורת של עבד זה באמת הגזמה ורוע לב.

05 הפעם שיחקת אותה בגדול, גם להיות ערבי, גם להתחזות ללא ערבי וגם להיתפס כערבי כשרון צרוף של רוקד עם זאבים
  • 08:40
  • 30.03.12

בכל מקום שאתה נמצא, שם נמצא גם הצל שלך, הצל שלך ואתה יצאתם לדרך. גדלתם ביחד בישראל, הצל שלך מרגיש חופשי להלך אחריך לכל מקום שתיקח אותו אליו, אבל אתה לא יודע לאן כדאי לך לפנות.
נו כבר אומר לך הצל, אולי תזוז כבר, כמה אפשר לעמוד ככה ולבזבז את הזמן, תבחר כבר כיוון כלשהו, לא אכפת לי איזה, אבל בוא נצא כבר לדרך. זה מבאס שאתה לא יודע לאן ללכת, אתה תקוע ומשגע אותי הצל הנאמן שלך, שלא מצליח להיתנתק ממך ולצאת לחופשי.
על מה ההתלבטות מנסה הצל לברר בחוסר אונים של מי שברור לו שהדרך היחידה לצאת ממצבו העגום, הוא לנסות להיות הפסיכולוג הקשוב, ולרדת איתו לנבכי הפחדים ההולכים וגוברים ככל שהטור שלו בעיתון צובר תאוצה. לא יודע כוסס סייד ציפורניים: אני גאה להיות ערבי, אבל אני חושש שהערבים חושבים שנהייתי יהודי, ואני לא יודע איך להוכיח להם שאני ערבי בדיוק כמוהם.
אהה אומר הצל, אז אתה יהודי בכאילו? אבל נשארת מבפנים ערבי ואתה מסתיר את זה כל כך טוב כדי שאף ערבי לא יוכל לזהות אותך, אבל אתה רוצה בעצם שהוא כן יזהה?
לא, אני רוצה שהוא יזהה מייד שאני ערבי, אבל יבין שאני לא יכול שהוא יבין שאני ערבי. שיש לי חיים נוספים שאני רוצה לחיות במדינה היהודית, והקפיצות האלה מכאן לשם, הם רק בכאילו כדי שאני אוכל לחיות את החיים שאני רוצה בלי לחיות אותם באמת.
או קיי רועד הצל שמתחיל לראות איך הוא עצמו מתכווץ יחד עם סייד שלא מצליח לברר לעצמו, איך נהיים ערבים שלמים ועדיין חיים חיים יהודיים שלמים. יש לי רעיון: אולי תחליט שאתה ערבי גאה אמיתי, נוהג כערבי, מדבר כערבי, חי כערבי, שולח את ילדיך לבית ספר ערבי, וטוען בקול גדול ובלתי מתפשר שאתה ערבי.
אז היהודים לא יתנו לי עבודה בוכה סייד, הם לא יאהבו אותי יותר, ולא תהיה לי פרנסה טובה, ואני אהפוך למנקה משרדים בלילה. ואולי אפילו הילדים שלי יבוזו לי כי לא תואר לי ולא הדר: הלכו רבי המכר, הלכו סדרות הטלוויזיה, ואולי אפילו אשתי תחשוב שיצאתי בכלל מדעתי ותאשפז אותי בכפייה. אני אבוד: יהודי זה לא טוב הערבים ישנאו אותי ואולי אפילו ירצחו אותי כי יחשבו שבגדתי בהם.
די אולי נחליף תפקידים מתעורר פתאום סייד לתקווה חדשה: אולי אני אהיה הצל שלך מה דעתך? אתה תהיה ערבי גאה, שממלא את כל חובותיו האזרחיות למדינה היהודית כדי לחיות בשוויון זכויות? תחיה במדינה היהודית בשמחה כי בחרת מרצון לחיות כאן. כי זו דמוקרטיה טובה שכדאי לערבים לחיות בה. כי מאפשרים לי סייד להיות כאן רב מכר, להיות מפורסם כערבי אהוב ונהנה מהחיים. רק אל תספר כלום לאשתי, לא רוצה להסתבך איתה, היא צוחקת עלי כל הזמן ולא מבינה את הקשיים שאיתם אני מתמודד סיכמנו? 
בטח בטח נשם הצל לרווחה, מה שתגיד, רק בוא כבר נצא לדרך

  •   best comment ever,  (לת) Eran from England
    • 20:47
    • 30.03.12

  •   טבעי שסייד כאוהב חופש בטוי,יבחר סביבה מתאימה..עברית. בית תפילה לכל העמים
    • 08:45
    • 31.03.12

    הצלחתו היא קודם כשרונו. תפיחת שכם קטנה מגיעה לנו, שכמהים עימו לישראל משופרת במודעות ואומץ לצדק אוניברסאלי

  •   תבדוק אם אין לך איזה גידול בכתף הטופחת התופחת
    • 12:11
    • 01.04.12

    בכל אופן תפיחת שכם זה דבר לא כל כך נעים.
    אולי טפיחה...

06 בחיאת סייד ( וגם את , הקוראת ) אני צריך עזרה בנקיון פסח , אשלם כפול ! זאב כספי
  • 09:15
  • 30.03.12

צרו קשר בבקשה .
אפשר בוקר או ערב .

07 מעורר מחשבה דורון
  • 10:11
  • 30.03.12

גם לי הפער ביני לבין עובדי הנקיון הפריע כשהתחלתי לעבוד, ובשלב מסויים זה עבר. אני לא חושב שהם שמו לב להבדל.

צריך להתייחס לכל אדם בכבוד, מעבר לזה אין הרבה מה לעשות (אולי להצטרף לקיבוץ)

08 אצלנו העוזרת יהודיה ואין לנו בעיה עם זה, אז למה אצלך זה מסתבך? רחלי
  • 10:12
  • 30.03.12

יאללה, לא לקחת את התיסבוכים לכל אחת משישים השניות של הדקה. תודה לאל שאתה מוכשר ושאתה לא עוסק בסחבות מגבים וכו', ואין לזה קשר לעניני דת גזע ומדינה.

  •   תנסי להיות פעם מיעוט לא-אהוב-במיוחד יהודי
    • 10:32
    • 30.03.12

    כנ"ל מרגישים היהודים בגולה.

  •   ליהודי "תנסי להיות פעם מיעוט לא אהוב"??? ואת זה אתה אומר למיעוט עולמי 13 מיליון מול מיליארד ורבע מוסלמים מראה
    • 12:49
    • 31.03.12

    ואת זה אתה אומר למיעוט שלפני 70 שנה רצחו 6 מיליון איש מאחיו בגלל שהיה אהוב ואת זה אתה אומר למיעוט שנירצח מידי יום על ידי המיעוט שמייצג סייד קשוא?
    מספיק עם הפלצנות והצביעות החוזרת על עצמה כל שבועכ כמו שעון.אתם לא שמים לב שהמלך הוא עירום?פעם זה עוד איכשהוהי חדש רענן אבל כמה אפשר לחזור על אותה קלישאה מידי שבוע-ערבים -אישתי-הילדים חולים וכוחלאס
    ומידי שבוע עדת הטוקבקים "ניפלא" "מחוכם" וכו חברה המלך הוא עירום ואם לא הייתי בטוח שיש ביננו מטומטמים הייתי חושד שכל התגובות הם של סייד ומשפחתו מטירה
    אני בטוח שהארץ ואו סייד לא ייפרסמו את התגובה

09 אולי בכל זאת תסכים המערכת שהצל שלי ואני נצא לדרך? פעם הצל אמיתי ופעם הוא דמיוני
  • 10:15
  • 30.03.12

בכל מקום שאתה נמצא, שם נמצא גם הצל שלך, הצל שלך ואתה יצאתם לדרך. גדלתם ביחד בישראל, הצל שלך מרגיש חופשי להלך אחריך לכל מקום שתיקח אותו אליו, אבל אתה לא יודע לאן כדאי לך לפנות.
נו כבר אומר לו הצל, אולי תזוז כבר, כמה אפשר לעמוד ככה ולבזבז את הזמן, תבחר כבר כיוון כלשהו, לא אכפת לי איזה, אבל בוא נצא כבר לדרך. זה מבאס שאתה לא יודע לאן ללכת, אתה תקוע ומשגע אותי: הצל הנאמן שלך, שלא מצליח להיתנתק ממך ולצאת לחופשי.
על מה ההתלבטות מנסה הצל לברר בחוסר אונים של מי שברור לו שהדרך היחידה לצאת ממצבו העגום, הוא לנסות להיות הפסיכולוג הקשוב, ולרדת איתו לנבכי הפחדים ההולכים וגוברים ככל שהטור שלו בעיתון צובר תאוצה. לא יודע כוסס סייד ציפורניים: אני גאה להיות ערבי, אבל אני חושש שהערבים חושבים שנהייתי יהודי, ואני לא יודע איך להוכיח להם שאני ערבי בדיוק כמוהם.
אהה אומר הצל, אז אתה יהודי בכאילו? אבל נשארת מבפנים ערבי ואתה מסתיר את זה כל כך טוב כדי שאף ערבי לא יוכל לזהות אותך, אבל אתה רוצה בעצם שהוא כן יזהה?
לא, אני רוצה שהוא יזהה מייד שאני ערבי, אבל יבין שאני לא יכול שהוא יבין שאני ערבי. שיש לי חיים נוספים שאני רוצה לחיות במדינה היהודית, והקפיצות האלה מכאן לשם, הם רק בכאילו כדי שאני אוכל לחיות את החיים שאני רוצה בלי לחיות אותם באמת.
או קיי רועד הצל שמתחיל לראות איך הוא עצמו מתכווץ יחד עם סייד שלא מצליח לברר לעצמו, איך נהיים ערבים שלמים ועדיין חיים חיים יהודיים שלמים. יש לי רעיון: אולי תחליט שאתה ערבי גאה אמיתי, נוהג כערבי, מדבר כערבי, חי כערבי, שולח את ילדיך לבית ספר ערבי, וטוען בקול גדול ובלתי מתפשר שאתה ערבי.
אז היהודים לא יתנו לי עבודה בוכה סייד, הם לא יאהבו אותי יותר, ולא תהיה לי פרנסה טובה, ואני אהפוך למנקה משרדים בלילה. ואולי אפילו הילדים שלי יבוזו לי כי לא תואר לי ולא הדר: הלכו רבי המכר, הלכו סדרות הטלוויזיה, ואולי אפילו אשתי תחשוב שיצאתי בכלל מדעתי ותאשפז אותי בכפייה. אני אבוד: יהודי זה לא טוב הערבים ישנאו אותי ואולי אפילו ירצחו אותי כי יחשבו שבגדתי בהם.
די אולי נחליף תפקידים מתעורר פתאום סייד לתקווה חדשה: אולי אני אהיה הצל שלך מה דעתך? אתה תהיה ערבי גאה, שממלא את כל חובותיו האזרחיות למדינה היהודית כדי לחיות בשוויון זכויות? תחיה במדינה היהודית בשמחה כי בחרת מרצון לחיות כאן. כי זו דמוקרטיה טובה שכדאי לערבים לחיות בה. כי מאפשרים לי סייד להיות כאן רב מכר, להיות מפורסם כערבי אהוב ונהנה מהחיים. רק אל תספר כלום לאשתי, לא רוצה להסתבך איתה, היא צוחקת עלי כל הזמן ולא מבינה את הקשיים שאיתם אני מתמודד סיכמנו? 
בטח בטח נשם הצל לרווחה, מה שתגיד, רק בוא כבר נצא לדרך

  •   מקסים ונוגע ...  (לת) מרגש
    • 10:55
    • 30.03.12

  •   לא יפה, בכלל לא יפה: קשוע הוא ערבי גאה הכותב עברית מושלמת במרחב של צללים ואורות, צללי עוינות היסטורית וגזענות מתנשאת ואורות מעטים של אחווה בצלה של דמוקרטיה בערבות מוגבל  (לת) צללי מציאות
    • 13:45
    • 30.03.12

  •   תגובה מוזרה לערביי ישראל שקיבלו אזרחות נדיבה אחרי נסיון ההשמדה  (לת) אמרת ערבי גאה: אמרת הכל
    • 19:14
    • 30.03.12

  •   כל כך נכון וכתוב נהדר נעמה
    • 20:09
    • 30.03.12

    ה"ערבי" הינו חלק מסייד, אומנם הוא קצת מנסה להכחש לו, אבל הוא רודף אותו כצל

10 לסייד יש זכויות יוצרים על הלבנת המלה "ערבי" אפרים המאושר
  • 10:49
  • 30.03.12

סוף סוף אפשר לומר "ערבי" בגאווה:
.... כמו "מרוקאי" (עצבני), "תוניסאי" (סנדביץ' טונה), "פולניה" (קרצייה), "רוסייה" (קוזינה), "עיראקי" (תחמן), "פרסי" (קמצן).....

  •   צר לי לזעזעז אותך אבל... יושי
    • 04:18
    • 31.03.12

    כל היהודים יוצאי צפון אפריקה הם ערבים.
    ערבי זה עדה\מוצא, זו לא דת.

    מה שכל כך מצחיק ומטומטם במדינה הזו,
    זה שדווקא ליהודים הערבים יוצאי מדינות ערב (להלן המזרחיים)
    יש הרבה יותר מכנה משותף עם הערבים,
    וסטטיסטית, הם העדר שהכי קל לשלהב נגדם
    כשהגברדיה האשכנזית צריכה עימותים לנער את העדר קצת מלחשוב לרגע.

  •   לך תישן על האף אבוטבול
    • 18:18
    • 31.03.12

    גזען טיפוסי מתנשא. המזרחיים הם עדר של כבשים בעוד שלך יש מונופול על השכל הישר.

11 מעולה, כרגיל מהורהר, ניו יורק
  • 11:42
  • 30.03.12

הסיפור הזה מזכיר לי סיפור ששמעתי על אחד ממטפסי ההרים הטובים בעולם, (אד ויזטורס) שהחליט פעם אחת, כשטיפס על האוורסט בפעם הרביעית, שהפעם הוא לא ייתן לשרפה (בני המקום שסוחבים למערביים את המטען והציוד הכבד בין הבסיסים השונים על ההר) לסחוב לו את הציוד, אלא -מתוך הזדהות עם העובדה שכל מה שהם עושים הוא לסחוב ציוד - הוא יסחוב לעצמו את הציוד הכבד. לאחר שיירד מן ההר, אחרי כמעט ארבעה חודשים, הוא שמע שהשרפה מאוד כעסו עליו (במקום להעריך אותו), משום שהם חששו שהוא יהווה דוגמא ומופת לאחרים ואז הם יאבדו את מקום העבודה שלהם ואת ההכנסה השנתית שהם למעשה מקבלים מן המערביים שבאים לטפס על ההר. קצה אחר של העולם, אותן סיבות להזדהות ואמפטיה, אותן תוצאות עגומות ממושאי האמפטיה. אוי לי מיוצרי ואוי לי מייצרי.... תודה סייד, מעולה כרגיל.

  •   ואם כבר מדובר על אחד מניו יורק עודאבי
    • 21:29
    • 30.03.12

    העיר שגם אפשר למצוא בה עוזרות בית, מטפלות בילדים, מנקי חדרי מדרגות, אוספי אשפה,, וכל אלו הם מהגזע הישראלי הנבחר

12 משמעותה של גאווה ערבית היא להיות רק רופאים בבתי החולים, או עורכי דין? מה לעשות אם אנשי נקיון יהודים?
  • 11:57
  • 30.03.12

אולי משמעותה של גאווה ערבית בישראל היא דווקא נאמנות למדינה. למדינה שהעניקה להם אזרחות כדי שנחייה כולם ביחד. כדי שתשירו איתנו את ההמנון, לא כדי להפוך ליהודים.אלא כדי לחיות ביחד עם היהודים במדינה היהודית שמעניקה שוויון זכויות תמורת שוויון בחובות? היהודים בגולה היו נאמנים למדינה שבה חיו, נלחמו את מלחמותיה ושרו את הימנונה. אולי כדאי לקחת דוגמא כזאת דווקא, ולהחליט סוף סוף: לחיות כערבי גאה במדינה היהודית, לאהוב אותה ואת האפשרויות שהיא מציעה, להגן עליה ולשמור על צביונה.
כי הצביון הזה תורם לכולם: לערבים ויהודים כאחד

  •   למה שישירו " נפש יהודי הומיה"? נעמה
    • 20:13
    • 30.03.12

    איך מצפים מהערבים לשיר את ההמנון שלנו כשמופיעה בו השורה נפש יהודי הומיה?
    האם אנחנו היינו מסכימים לשיר שיר ובו משפט המזהה אותנו כנוצרים או מוסלמים?
    שיוויון אין פה.
    מזמן צריך היה להחליף את ההימנון למשהו קצת יותר רלוונטי. שיר על המדינה והתקומה ולא על 2000 שנותהגלות

  •   המנון הוא בעל משמעות ותוכן לא משנה
    • 21:13
    • 30.03.12

    אין טעם שאדם ישיר הימנון שאינו נוגע לו או בו. כיצד אתה מצפה מערבי ישראלי לשיר את המשפט "נפש יהודי הומיה"?! אתה באמת רוצה להכריח אותו לדקלם ולשיר משהו שאיתו הוא לחלוטין לא מזדהה? תרגיש אז יותר טוב? הערבים בארץ הפסידו במלחמת העצמאות ומתאבלים מאז.....אני מסכים שעדיף היה שירכזו את האנרגיה שלהם בלהשתלב במדינה שנכפתה עליהם במקום להתאבל ולשקוע במרה השחורה, אך אי אפשר לצפות מהם שישמחו על כך וישתפו פעולה עם תכנים שגורמים להם להיות אזרחים סוג ב'. אם אנו רוצים שערביי ישראל יזדהו עם ההמנון עלינו לשנותו ולמחוק ממנו סממנים יהודיים או דתיים. כנ"ל בנוגע לחוקי היסוד של המדינה: במידה ואנו רוצים תמיכה מלאה מערביי ישראל אז מדינתנו חייבת להפוך למדינה שיוויונית ללא הבדל דת: זה אומר לבטל את חוק השבות ועוד חוקים שיוצרים אפליה בין יהודים לגויים בישראל. ברור שהדבר מנוגד לרעיון של הקמת מדינתנו ולכן לא נסכים לכך אך זה לא אומר שאנחנו צריכים להתפלא כשסייד לא שר את "התקווה" ..........במקום זה אפשר פשוט לקבל את המורכבות שבדבר בהבנה ובסובלנות

13 לענין "המוח היהודי"-מן לם ימות בסיף מת בע'יריה"-מי שלא מת במלחמה מת מסיבות נפיח
  • 11:58
  • 30.03.12

אחרות .יש מי שמת בחרב ויש מי שמת ממחלה ויש גם כאלה שמתים מקינאה..הערבים שונאים אותנו שינאת נפש כי אנחנו מה שהם לא יהיו לעולם.

  •   וכנראה גם הם מה שאנחנו לא נהיה..למה בחרת במשפט בערבית? להראות שאתה "מכיר" אותם? למה טרחת להכיר את יושבי הארץ האמיתיים?  (לת) אבירם
    • 16:22
    • 30.03.12

14 אין מילים לכאן או לכאן. חיים אנושיים קשים לשני הצדדים מאותו הצד..באשר הם. יהודים מקסינקנים צ'רקסים, רומנים, ערבים וכו'..בכל מקום בעולם תמצא את הפרדוקס האיום הזה.  (לת) לובה
  • 12:13
  • 30.03.12

15 פנייה לסייד מעין
  • 12:25
  • 30.03.12

אני לא מאמין שאתה באמת קורא את הטוקבקים אבל זה שווה את ההימור.
דווקא בגלל שאתה ערבי אתה צריך להראות להם שאתה ערבי. להראות ולהם ולכולם שיש סיכוי גם אם קלוש לחיות בדו קיום, שיש לערב י סיכוי להצליח. לא להתחבא מפני הערבים בזה שאתה ערבי. אומנם אתה הכותב הגדול ואני באמת מעריץ, אבל אני מקווה שתקשיב גם לאזרח הקטן כמוני.

16 לפני כחודש הזמנתי דרך סוכן הביטוח שלי טכנאי לתיקון מכונת הכביסה,מתאמת הביקורים שאלה אותי אם לא אכפת לי שהטכנאי ערבי,לא הבנתי למה היא מתכוונת,לשאלתי טענה שיש כאלה,גם ערבים,שמסרבים לקבל שרות של טכנאים ערבים,גם אתם נתקלתם בזה? אני אגב התפלצתי מהתופעה ודרשתי רק טכנאי ערבי,וכשזה הגיע נהנתי לראותו מתקן את המכונה,מזמין בדחיפות חלק שחסר ועד שהחלק הגיע הוא פרש שטיחון על הרצפה והתכופף תוך כדי מילמול לכיוון דרום מזרח,שאלתי אם הוא תמיד נוהג לעשות יוגה כזו מיוחדת והוא הסביר לי שכל יום הוא נוהג לעשות כך 5 פעמים.  (לת) ממש תענוג
  • 12:27
  • 30.03.12

17 הוי גוועלד קולוניאליזם  (לת) טל
  • 12:31
  • 30.03.12

18 סייד קשוע יעל
  • 12:35
  • 30.03.12

Just be yourself... Or maybe not?

19 מבריק נועה אסטרייכר
  • 13:33
  • 30.03.12

סייד, אין כמוך.

20 סייד היקר רוני
  • 13:54
  • 30.03.12

בתור אדם כמוך שמבין את הקונפליקט ואת שתי העולמות היטב חשבתי ששאיפתך היא חברה שיוויונית. זה נראה שלפעמים גם לך קשה להמודד עם רצונך להיות שווה בין שוים ואתה שוב ושוב מכניס את עצמך למשבצת של השונה.
איזה תקווה ודוגמה אתה נותן למנקה ערבי ? אתה רק עוזר לו להנציח את היותו מקופח ועוזר בזריעת חוסר התקווה לגביו ולגבי ילדיו.
לטעמי יש לך הרבה במה להיות גאה ואתה צריך לשמש דוגמה ולתת תקווה.
אל תתחבא !!!
בלי קשר - מאוד אוהב את הכתיבה שלך - אל תפסיק !

21 לא מקנא במציאות המורכבת שהאתה חי בה. אדם שהזהות שלו שלה, לא יכול אפילו להתחיל להבין מה עובר על אדם כאשר זהותו נקרעת. לא צחקתי, לא התלהבתי מהפאנץ', פשוט נעצבתי.  (לת) נחל ים רווה
  • 13:55
  • 30.03.12

22 אותה מטבע אפי
  • 14:45
  • 30.03.12

אמש הייתי בבנק בכפר סבא ,בהמתיני להפקיד צ'ק ע"ס 1600 ש"ח
שמעתי שיחה בין מנהלת הסניף ללקוח הצעיר ממני ב 10 שנים ,לפי המבטא זיהיתי שהוא ערבי .
השיחה נדונה על יתרה של כמיליון ש"ח ומה לעשות איתה ,דובר גם על סכום של כ-150 אלף ש"ח שיכנסו עוד כמה ימים
בחור מוכשר ואני מפרגן לו

23 עובר דבר דומה בתור רוסי.  (לת) מזדהה
  • 16:20
  • 30.03.12

24 לחבר שלי בניו יורק יש בוס פיליפיני רם
  • 16:39
  • 30.03.12

וזה לא נראה שם מוזר שהפיליפיני לא מטפל בקשיש המציאות שלנו לא נורמאלית

25 עוד פרק לעבודה  (לת) בושרה
  • 17:16
  • 30.03.12

26 קטע מעולה. אבל לי עצוב תמיד הדס
  • 17:29
  • 30.03.12

שמישהו צריך לנקות את המשרד / הבית שלי.

27 כפי שנאמר, רצה לברך ויצא מקלל.  (לת) אמסלם, טבריה
  • 18:02
  • 30.03.12

28 עצוב נורא אבל הגזמת לגמרי. גם אני אורלי
  • 18:03
  • 30.03.12

עבדתי הנקיון לפני ואחרי התואר. זה אחלה כסף. במקום להתחבא תעזור תראה שאפשר גם אחרת ואם הם רוצים להשאר במשרה הזו, כן גם זה קורה, תלחם עבורם, נסה להשיג להם יותר. להתחבא רק מביא צרות, עובדה. עצוב כל כך השבוע

29 תמשיכו לנקות רוסי
  • 18:14
  • 30.03.12

כל עוד הערבי מנקה הראש שלו מלא ברעיונות על השטיפה והניקיון. ומוטב שלא יפסיק לחשוב על הדברים הנשגבים הללו, כי אחרת יש להם נטייה לחשוב על דברים זדוניים ולעיתים קרובות הם אפילו נוהגים להתפוצץ!!!!

  •   לרוסי - תמשיכו לעבוד באבטחה נועה
    • 18:15
    • 31.03.12

    כל עוד הרוסי מאבטח הראש שלו מלא ברעיונות על האבטחה והביטחון. ומוטב שלא יפסיק לחשוב על הדברים הנשגבים הללו, כי אחרת יש להם נטייה לחשוב על דברים זדוניים ולעיתים קרובות הם אפילו נוהגים להשתכר!!!!
    איך הרגשת רוסי? כל כך הרבה דעות קדומות, הכללות וסטריאוטיפים בתגובה שלך..................

30 ואם זו העבודה שלהם? זו בושה נעמה
  • 18:39
  • 30.03.12

דווקא ההתנהגות שלך היא זו המביישת אותם. זו העבודה שיש להם. אם לא תיתן להם לנקות, הם לא ירוויחו כסף, ולא יהיה להם אוכל לילדים . את התובנה הזו למדתי מנהגי הריקשה בהודו. בהתחלה בדומה לך לא הסכמתי לעלות לריקשת אופניים ( כזו שהנהג מפעיל בכוח רגליו) מאוחר יותר, בעקבות שיחה עם אחד מהם הבנתי שאם אני ועוד ׳יפיננפש׳ כמוני לא ינסעו איתם, לא יהיה להם כסף לאכול. אז מי אנחנו שנחליט שעבודתם לא ראויה? עדיף שלט תהיה להם עבודה?

31 חיכינו וחיכינו.. שמעון
  • 18:41
  • 30.03.12

ולא באת. בית ביאליק הרגיש בחסרונך. אבל עמוס עוז לא אכזב.

32 האם יש עוד משהו בעולם שקשוע מסוגל לכתוב עליו חוץ מהסוגיה הערבית-ישראלית? האם עולמו מורכב מעוד משהו חוץ מהיותו ערבי? האם זה המימד היחידי באישיותו והפן הבודד בחייו?  (לת) "כשרון כתיבה" חד מימדי
  • 18:44
  • 30.03.12

  •   לבטח ישנם נושאים נוספים שקשוע עוסק בהם בכתיבתו, והטור הקבוע שלו הוא לא המקום לפרסמם. בניגוד לבעלי טורים, שכותבים על נושאים שונים, קשוע מתמקד בנושא אחד ובכך מתאפיין הטור שלו.  (לת) איש ספרות
    • 22:29
    • 31.03.12

33 סייד- אתה כל כך צודק , אמנם לא הבנתי מילה..אבל שמאלנית פבלובית סתומה תמיד מלקקת לערבושים , עניין של הרגל  (לת) שמאלנית סתומה
  • 19:25
  • 30.03.12

34 תגובות מוזרות עמית
  • 19:41
  • 30.03.12

מפליא שיש יהודים ששואלים ברצינות ובתמימות : מה, זה כ"כ כך מורכב להיות ערבי בארץ ?

35 עזבו ערבים. מה עם זה שהם עובדי קבלן?  (לת) מאי
  • 19:43
  • 30.03.12

36 תפיסת המקצוע מצדך מטרידה גיא
  • 20:02
  • 30.03.12

"רק זה היה חסר לי, שמישהו מהשכנים יבחין בי ויחשוב שאני מנקה מדרגות כדי להשלים הכנסה."

למה אתה רואה בניקיון עיסוק מביש? כמו כל עבודה אחרת, עבודת הניקיון מכבדת את בעליה. גם לי לא נעים כאשר עובדי ניקיון בקניונים עוזרים לי לפנות את שאריות ארוחת המקדונלד'ס שלי, אבל לא מפני שעבודתם נחותה אלא מפני שאני לא מעוניין להרגיש כמו לורד. אז אני פותר את זה בתודה לבבית וכנה, מפני שבסופו של דבר מזה הם מתפרנסים.

במקום לשחק משחקים, נסה גם אתה להכיר תודה. תאמין או לא, זה יסגור קצת מהפער שאתה חושב שיש ביניכם.

37 סייד קשוע יקר בועז
  • 20:36
  • 30.03.12

קודם כל ובראשית כתבה מעולה על בושה מלהצליח והצלחה מבושה
חוצמייסה אם באמת ובתמים אתה אחראי על עבודה ערבית אזי קבל חית חית
דבר שלישי וישראלי אחרון חביב - הדור שלי שהוא הדור שלך היינו קוראים מעריב לנוער ושם כתב אחד איטו אבירם סיפורי מתבגרים...כן להתנשק...לא להתנשק...וגם היה קטעים כאלה של מי מקובל בכיתה ומי פחות מקובל...
אני אף פעם לא הייתי בקטע הזה של מי ככה ומי ככה
סתם כי יש לי עיניים
סוף שבוע רגוע ומה טוב ומה נעים.

38 מזכיר לי את שנות השבעים. . . מני
  • 21:18
  • 30.03.12

במשרד שלי. . . מנהל הפרסונל במוסד המכובד בו עבדתי עד
לפנסיה החליט יום אחד לחסוך הוצאות סוציאליות לעובדי נקיון
ושכר עובדים יוגוסלבים מקבלן. . . הם ניקו בגדול והרסו בקטן
עד שלקחתי מהם את המפתח ומאז במשך חודשים רבים וכל
יום שישי רחצתי את משרדי מסף ועד טפחות בפרהסיה מלווה
בחיוך מביך של שכנה מהמשרד הסמוך. . . אבל זה עזר. . .

לאחר כשנה בערך בוטל ההסדר עם הקבלן ועובדי נקיון גוייסו
למוסד זה כעובדים מקצועיים וקבועים ועמיתים לכולנו. . .

39 מזכיר לי סוג תואם הגיון שניכור יכול לעולל יוסי פרלשטיין
  • 21:23
  • 30.03.12

התאשפזתי מרצוני החפשי והמלא בביתחולים שאליו הגיעו צעירים נוספים שקרסו תחת עומס שלא מזיזד ליבליות אבל מוחץ סביונים. רעות חמימה ואחוות גורל התרקמה בחצר בית החולים ובביתנים, על המדשאות, בפינה מנותקת מן העולם ורחוקה מן המלחמה שהשתוללה אז, ואשר ימי הפגזים, אבק השריפה והגוויות בצדי שדות הקרב עשיתי מול ברכת דגי נוי מיניאטורית והמיית יונים ורחש ממטרות וניוחוח דשא קצור ואוכל משובח ששילמתיתמורת מה שנכנס לקיבתי במה הולך משם למוחי ומחק רבדי השכלה ודעת, אולי מעצם מפח הנפש- הכל היה חביב אבל בתנאי מוקדם שהיה הדיבר הראשון: מחוץלמתחם, אין אנו מכירים זה את זה,לא ניגשים ולא רומזים אפילו באופן קלוש על הכירותץ מן המקום שבו היינו כל כך ביחד בחודשי חורף 73-4 שהיה קר אבליפהפה, שופע גשמים, שקיעות כפריות, פליטת עננים מרהיבה ושמש שהיום כבר לא זורחת כמוה, בנוגה כבד, אלגנטי ושופע-. כל האיכפתיות, בסולידריות -עד לשער ומעבר לו, ביודענו שנתפזר איש לעברו- חאלאס! קוד של ניכור, של בושה, שלתחושת המשהו הנגוף והמנגע שמקנן בך- ובמציאות האמיתיתעשו שמיניות כולל קידוש קוד שקרי כדי להחזיק מעמד בפסק הדין הכבד מנשוא- והמיותר עד לגיחוך, אבל מאז הדברים השתנו.היום אינטרנט, פורומים וקהילות דנים במה שחבל שאז צרות המוחין נתבה את הכל לעבר תקציבי ענק שנעלמו, שלטון אין מצרים שנבנה על הבושה ואכזריות אשר הקיפה את התמימות בחבל תליה.

40 אתה מעייף. תרד מזה ערבי ערבי גם אני ההבדל שאתה טוני יפו
  • 22:20
  • 30.03.12

עושה מזה כסף. וואני מגיב לך. תן גז

41 פשוט חלש. כהרגלו. עתידי
  • 22:45
  • 30.03.12

מתחרה ביאיר לפיד.

42 הנושא מעניין, הכותב מוכשר אבל אם משקים יותר מדי אותו פרח, הוא מתחיל לנבול מאיר
  • 23:48
  • 30.03.12

חוזר על עצמו, אותה מנטרה של הערבי המבולבל, מול עולם מבולבל.

43 זה מה שעובר על רם עמנואל כשביבי מגיע לביקור בוושינגטון  (לת) עמי
  • 00:23
  • 31.03.12

44 אכן ניכר שמדובר ברגשות כנים של הכותב אבל.... שאדי
  • 00:56
  • 31.03.12

האמת שזה מאוד לא מעניין, והכתיבה ממש לא מרשימה... צר לי

45 למר קשוע היקר ר.א יוסף
  • 01:56
  • 31.03.12

ברצוני להודות לך על העונג הצרוף מכתיבתך, כמו גם התסריט הגאוני של הסדרה "עבודה ערבית".
הנני גם שולח יד בכתיבה, ובע"ה בקרוב מאוד ספרי הראשון עומד לצאת לאור.
לעניות דעתי, אין כיום סופר במקומותינו אשר מכיל את הרוח הרעננה והחדשנית כשם שמתבטא אצלך...
עלה והצלח, בכל אשר תעשה.
וממתין בקוצר רוח לפרי עטך החדש, בקרוב...
ממני ר.א יוסף

rourke721@walla.co.il

46 ממשיכים להיות חוטבי עצים ושואבי מים, כך זה במשטר של אפרטהייד, דיכוי והדרה - יש סרט על שיראל שנקרא הדרך לאפרטהייד - שווה לראות  (לת) קורא קבוע
  • 02:01
  • 31.03.12

47 סליחה מראש אבל מה זה האליטיזם הזה? מי שמך להיות הנעלב הלאומי? יושי
  • 04:12
  • 31.03.12

מה זו ההתנשאות הזו שלך מעל עובדי הניקיון רק בגלל שהם ערבים?
גזענות הפוכה, היא עדיין גזענות סייד.

אין עבודה שמביישת את בעליה,
כמו שיש מוקדנים ערבים, ורופאים ערבים יש גם מנקים ערבים,
רוצה לשמוע סוד? יש גם מנקות יהודיות, רק שהן רוסיות.

העובדה שאתה מרגיש שזו חובתך להעלב בשמם של אחרים,
רק בגלל שהם חולקים איתך את אותו לאום זו התנשאות איומה וגזענות לשמה.

כמו הערבי שמנקה, גם הרוסיה שמנקה, לא ממש מעדיפה לנקות,
אבל בגלל אי אלו סיבות, זו הפרנסה ואין שום בושה בכך,
ועצם העובדה שהבושה באה ממך וממשרדך הממוזג,
מראה עד כמה אתה בעצם לא רואה בערבים כבני אדם שווים בין שווים, וחבל.

נ.ב - אישתך צודקת, אתה באמת אידיוט - מה הילדה אשמה?

48 חכם, נוגע ללב.  (לת) ציון חורי
  • 07:01
  • 31.03.12

49 אפי מ 22 וילן
  • 08:31
  • 31.03.12

כנראה שהוא סוחר סמים. זה הדבר היחיד שהם יכולים לעשות. כאילו, חוץ מלגנוב רכבים כמובן. יאללה לצנזר, בולשביק תורן, העיקר שאתה יודע מה רובנו חושב.

50 מקסים וכואב יפה עוזרי
  • 08:37
  • 31.03.12

מה שאתה כותב. מקווה שבחיים האמיתיים יש לך לעיתים מנוחה

51 מזכיר לי את שנות השבעים. . . מני
  • 10:15
  • 31.03.12

במשרד שלי. . . מנהל הפרסונל במוסד המכובד בו עבדתי עד
לפנסיה החליט יום אחד לחסוך הוצאות סוציאליות לעובדי נקיון
ושכר עובדים יוגוסלבים מקבלן. . . הם ניקו בגדול והרסו בקטן
עד שלקחתי מהם את המפתח ומאז במשך חודשים רבים וכל
יום שישי רחצתי את משרדי מסף ועד טפחות בפרהסיה מלווה
בחיוך מביך של שכנה מהמשרד הסמוך. . . אבל זה עזר. . .

לאחר כשנה בערך בוטל ההסדר עם הקבלן ועובדי נקיון גוייסו
למוסד זה כעובדים מקצועיים וקבועים ועמיתים לכולנו. . .

[21:18]

52 1. פגעת בזכותו לפרנסה של עובד הניקיון הערבי כי שכחת שבעולם העבודה יש יחסי עבודה ותו לא. 2. מעניין איך בעלי כח הערבים (בעלי מקצועות "מכובדים" ובעלי נכסים עשירים) מתייחסים לעובדי הניקיון שלהם או לכפופיהם האחרים. נראה לי שלא בכבוד מיוחד.  (לת) אלודי
  • 18:35
  • 31.03.12

53 טור מקסים, מכיר הרבה רוסים שיכולים להזדהות... דן
  • 19:53
  • 31.03.12

זה תמיד בעייתי, לשאול את עצמך איך אני הצלחתי ואחרים מהקבוצה שלי נמצאים במקום אחר. זה קורה לי בתור מזרחי, וזה קורה היום המון לרוסים שהתקדמו - ובכל מקום נתקלים ברוסים אחרים שעובדים בתור מאבטחים ועובדי ניקיון.

54 סייד קשוע....תמיד תענוג לקרוא ליאור
  • 22:09
  • 31.03.12

אוהב מאוד את הכתיבה השנונה, כל הכבוד. אתה בין הכותבים הבודדים בעיתון המצדיקים את המנוי עליו....ישר כח.

55 מצחיק תו רון
  • 23:05
  • 31.03.12

אצלנו במשרד פעם הבוס הייה מנקה אבל היום אחת העובדות מגיעה בסופשבוע לנקות תמורת תשלום.

56 ניזכרתי בעוד משהו מצחיק תו רון
  • 23:13
  • 31.03.12

כאשר עבדתי בנקיונות בתקופת לימודי באוניברסיטה כולם היו מדברים איתי ברוסית ולא האמינו שאני לא מבין אף מילה...

57 זה כבר מאוס עמאש מוחמד
  • 09:41
  • 01.04.12

איני מעוניין בלזלזל בכשרונותיו של מר קשוע אך זה כבר מאוס כל העניין של הבלטת מוצאו בכל יצרותיו אומנם זה תפס אהדה אך כמה כבר אפשר ללעוס יצירות מסוג זה , כולם יודעים (גם אלה שמכחישים זאת בפומבית ) שהמיעוט הפלשתינאי -ישראלי סובל וימשיך לסבול ממאמצים כבירים של רמיסת תרבותו מצד הישראלים בכלל והממשל בפרט והנוסחה המוטעת של :תבכה יותר תתפוס אהדה יותר , כבר לא רלוונטית בדיוק כמו הניסיון הפתטי שלו לרצות את קהל קוראיו השמאלנים .

  •   איזה רמיסת תרבות איזה. לבינתים אנחנו מתערים תרבותית אלה באלה אם לא שמת לב. ההשפעה שלהערבים הישראלים גדולה מאוד על היהודים וזה נחמד דוקא  (לת) י
    • 20:48
    • 01.04.12

58 יישר כח ג'מילה
  • 21:01
  • 01.04.12

תענוג לקרוא את הטור שלך... אתה חולק איתנו רגשות אמיתיים, ובתוככי אני די מאמינה שכולנו חלק מהמעגל הזה, ההרגשה האינסופית של "זרות"

59 תגיד את האמת, סייד אבי ג.
  • 09:54
  • 02.04.12

אני "חושד" שאתה אחד מאלה (כמוני) שלא סובלים שאנשים זרים מזיזים את החפצים שלהם. נדמה לי שגם אם פועלי הניקיון היו יהודים או אפריקאים לא היית סובל שייכנסו לחדר שלך.
כל הסבר אחר אינו יכול להתקבל על הדעת, אלא אם כן יצאת מדעתך.

60 זה נראה כמו קטע מ"עבודה ערבית...." אבבי
  • 13:44
  • 02.04.12

אני יכול לדמיין את אמג'ד בסצנה הזאת.

האם לקשוע יש יכולת לכתוב על עוד נושאים פרט לזה.........?

61 אצלי במשרד אני תמיד יוצא קודם שלא אתקל בעובדי הניקיון בודיק
  • 08:54
  • 06.04.12

אבל אני עושה את זה אם הם ערבים או רוסים או אתיופים או סתם מזרחים. מצד שני כאשר אני יושב בבית קפה יהודי בעיר במרכז הארץ ומסביבי יש ערבים אני אומר לעצמי זה מצוין אבל האם אני יכול לדבר עברית בקולי קולות באום אל פחם למשל ?

62 אהבתי מאוד! גיל
  • 11:48
  • 06.04.12

אתה מצליח להעלות על השולחן את הנושאים הכואבים בצורה שנונה ומשעשעת.
אני נהנה לקרוא את הטור שלך כל שבוע!

63 אחת הכתבות החזקות...  (לת) נבילה
  • 10:47
  • 28.04.12

פרוייקטים מיוחדים