המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

שלג על עירם

אותי חינכו שאין לי מקום אחר מלבד טירה. לילדי הייתי רוצה לתת כרטיס יציאה

בלונדון היה קר, ובחדשות סיפרו שהמלכה קצת חולה ולא היו בטוחים אם היא תבטל את הביקור המתוכנן שלה באיטליה. "אנשים בטח התכוננו", אמר הכתב המסקר את בית המלוכה, "קנו פרחים ושמלות לקראת ביקור המלכה". בוושינגטון היה קצת יותר קר, ובטלוויזיה סיפרו שמתקרבת לעיר סופת שלגים רצינית, אולי המשמעותית ביותר שהיתה העונה. עוד אמרו שם שיש ארוחת ילדים חדשה במקדונלד’ס שנמכרת במחיר מבצע.

עכשיו אני בשיקגו, נהג המונית שלקח אותי בבוקר משדה התעופה אמר שזו בוודאי היתה הטיסה האחרונה שתנחת בשדה התעופה או’הר בעיר. שיקגו כולה לבנה, ובחדשות הבטיחו שבמשך היום השלג רק ילך ויתחזק, וסיפרו שזו אכן סופת השלגים הגדולה של השנה. 10 אינץ' של שלג, הבטיח החזאי, ואני ניסיתי לחשב כמה זה בסנטימטרים, ללא הצלחה.

אני עדיין בתחילתו של המסע, ואני מתגעגע מאוד הביתה, או יותר נכון לאשתי ולילדים. אני מסמן באיקס כל משימה שבוצעה, כל עיר שאני נוחת בה, כל טיסה וכל יום שחולף. למזלי, אני עסוק מכדי לשקוע בדיכאון עמוק, ואני פוגש אנשים מעניינים בכל מקום שאני מגיע אליו. רובם אנשי אקדמיה, הרבה ישראלים ולא מעט ערבים. איכשהו היתה לי תחושה שלהקראות שלי מגיעים רק מהגרים.

צילום: עמוס בידרמן

אחרי ההקראות יש תמיד ארוחה, או קבלת פנים. אנשים שואלים איך זה בארץ עכשיו, ואני עונה "אלחמדוללה". אנשים מספרים לי תמיד על הזמן שעבר מאז עזבו את מדינת האם, על הגעגועים והקשיים, לצד ההצלחה והחיים הפשוטים יותר. "אני כבר לא יכול לחזור למקום המטורף הזה" - הוא משפט שחוזר על עצמו ללא הפסקה, ומיד אחריו מופיעים הרהורים אודות הילדים, השפה ומחשבה שאולי בכל זאת יום אחד הם עוד יחזרו לשם.

יש ישראלים שמספרים שרק אחרי שעזבו את המדינה הבינו כמה החיים בה לא הגיוניים, כמה הם היו לחוצים, וכיצד בבת אחת הדאגות הופכות לאחרות. דאגות הקשורות לעבודה, לחיי היומיום, למזג האוויר ובעיקר למשפחה.

אני יודע שהייתי רוצה לעזוב. לא להגר, אלא רק לעזוב לשנה, מקסימום שנתיים. לקחת פסק זמן מהמלחמה ולעבוד ברצינות על הספר החדש. אמנם אני לא מעביר יותר מ-24 שעות בכל מקום שאליו אני מגיע, אבל מיד עם הנחיתה אני מתחיל לדמיין את עצמי שם, לחשב את שכר הדירה לשנה, לשאול על מערכת החינוך, לברר אודות מזג האוויר, התחבורה ואחוזי הפשיעה.

אני חייב לצאת קצת, חייב להירגע; אני מוכרח למצוא מקלט, לעצמי ובעיקר למשפחה, לילדים. אותי תמיד חינכו שאין לי לאן ללכת. הורַי התנגדו מאז ומעולם לרעיון של הגירה, או ללימודים מחוץ למדינה. "אין לך שום מקום אחר מלבד טירה", נהג אבא שלי לומר וכך הוא אומר עדיין, "אין לך לאן ללכת".

הייתי רוצה ללמד את הילדים שלי אחרת. אני יודע שאם ירצו לעזוב יום אחד לטובת לימודים או מגורים בארץ רחוקה הלב שלי ייקרע, אבל אני מרגיש חובה לספק להם כרטיס יציאה. אני מרגיש שעלי לצייר בפניהם את האפשרות הזאת כאפשרות חיה. הרבה רגשות אשמה אוחזים בי כשאני חושב על ילדַי, שעליהם כפיתי את אורח החיים שנכפה עלי.

לעתים אני מרגיש אשם על מערכת החינוך המעורבת, או הישראלית בלבד, שהכנסתי אותם אליה, "למען חינוך טוב יותר" - כך אני נוטה לשכנע את עצמי. לפעמים אני מפוחד מעצם העובדה שכפיתי עליהם חיים בשכונה יהודית. "זה לא המקום הטבעי שלך, ולא שלהם" - עוד משפט קבוע של אבי. לפעמים אני חושש מתגובתם למציאות, מרמת הבלבול שהם עלולים ללקות בו, ממידת האשליה שעשויה להיות מנת חלקם.

אני חייב לספק לילדי את התחושה שישראל היא לא סוף העולם, שאם חלילה הם אינם מצליחים שם, שאם ירגישו דחויים, שונים, חשודים, או שהמציאות תתנפץ להם בפנים, הם ידעו שיש אופציות אחרות. הם אמנם יהיו שונים, אבל באופן שונה. הם יהיו מהגרים, ואולי יהיה להם מבטא, והם ירגישו קצת זרים, אבל הם יהיו זרים בארץ זרה ולא במולדתם. אני כל כך חושש מהיום שבו יגדלו ויבינו את עומק המצוקה, ויבואו אלי בהאשמות על שהרסתי את חייהם של גחמותי. אני חושש שיום אחד, בגלל ילדי, אבין שאבי צדק, שאין לי מקום מלבד טירה, ושיש דבר כזה מקום טבעי שבו מגדלים בני אדם.

"הלו", אמרתי לאשתי לאחר שחישבתי את הבדלי השעות והתקשרתי בתוכנת המחשב הביתה. "מה אתה רוצה?" היא ענתה כמו שאשה שננטשה לבדה בעיר זרה עם שלושה ילדים יכולה לענות, "אני באמצע הכנת ארוחת ערב".

"כלום", עניתי, "עוד מעט אני חייב לזוז מכאן ורציתי לדבר עם הילדים".

"טוב", היא אמרה והתחילה קצת להירגע, "איך אתה?"

"עייף", אמרתי את האמת, "עוד מעט נוסע למיניאפוליס".

"מצאת מקום?" היא שאלה.

"אני עובד על זה חזק", אמרתי לה.

"אני מכירה אותך", היא גיחכה, "אתה בחיים לא תעזוב כאן", היא הספיקה להגיד לפני ששני הבנים כבר היו מול מצלמת המחשב וצהלו: "אבא, אבא".

"היי", חייכתי אליהם ונופפתי אל המסך, מנסה לעצור את דמעות הגעגוע שאיימו לפרוץ מעצמן, "אתם רוצים לראות את השלג?" שאלתי כשהרמתי את המחשב אל חלון חדר המלון, מפנה אותו לעבר שיקגו הלבנה. הם התרגשו - הם לא האמינו ששלג יכול לרדת במקום אחר מלבד ירושלים הבירה.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 איש אחד מצא מקום אחר לגור בו מעבר לים, ואפילו שינה את שמו כדי שלא ידבק בו כתם המהגר. סיפור על איש שניסה וחזר
  • 09:17
  • 08.03.13

רצה הגורל( או מישה), והוצע לו ג'וב פוליטי בכיר במדינה ים תיכונית קטנה עם אופציה להתרחבות, ארז האיש את מטלטליו, נישא לדיילת ששירתה אותו במטוס, והריהו כאן מלקק מכל טובה של הארץ.

  •   האיש הזה עלה על המטוס הראשון לארץ כשפרצה מלחמת יום כיפור וסיכן את חייו למען המדינה, למרות שיכל להשאר בביטחון מלא מעבר לים ואיש לא היה מכריח אותו לחזור להלחם עבור המדינה ממנה נסע לארץ שמעבר לים...  (לת) טעות קטנה באנלוגיה
    • 11:19
    • 08.03.13

  •   תגובה מעולה!  (לת) אירוניה
    • 11:30
    • 08.03.13

  •   לפני כן הוא פגש בחייל המנדט הבריטי.  (לת) סדר הארועים
    • 12:14
    • 08.03.13

  •   רשימה נהדרת, תגובות עלובות.  (לת) ניר
    • 13:43
    • 08.03.13

  •   האיש שרץ למטוס הראשון היה מאושר להקריב חייו למען גולדה ודיין?  (לת) פטריוטיזם
    • 15:53
    • 08.03.13

  •   אני זקוק נואשות לגלידת פיסטוק וקצת פודרה כדי להבין על מה 1 מדבר  (לת) דוד
    • 01:25
    • 09.03.13

  •   בחילוץ סבנה הקצינים הסתתרו אחרי גבו של חייל פשוט בשם רחמים מרדכי העיראקי ממשפחה עניה ואז רצו להצטלם עם פוזות לעיתונים ורחמים נסע הביתה עם הגרוטאה וחולצה קרועה. אבל בזיכרון הלאומי יש את ברק עם סרבל לבן בפוזה עם אקדח שלוף על כנף המטוס ואת ביבי-רמבו עם תחבושת ביד ומדי קצין צנחנים בטקס בבית הנשיא ורחמים יושב מבויש בצד. @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
    • 01:54
    • 09.03.13

    בחילוץ סבנה הקצינים הסתתרו אחרי גבו של חייל פשוט בשם רחמים מרדכי העיראקי ממשפחה עניה ואז רצו להצטלם עם פוזות לעיתונים ורחמים נסע הביתה עם הגרוטאה וחולצה קרועה.
    אבל בזיכרון הלאומי יש את ברק עם סרבל לבן בפוזה עם אקדח שלוף על כנף המטוס ואת ביבי-רמבו עם תחבושת ביד ומדי קצין צנחנים בטקס בבית הנשיא ורחמים יושב מבויש בצד.

  •   אתה מתכוון לליברמן? או לגיידאמק?  (לת) רוסייה שחזרה למלחמה באזרבייג'ן
    • 08:13
    • 09.03.13

  •   אני לא מכיר הרבה ישראלים שלא חשבו על רעיון ההגירה. אני מכיר הרבה ישראלים כולל בני משפחה שמימשו את רעיון ההגירה. גם אני מהגר. עליתי לארץ מאתיופיה ומאז חושב להגר למדינה טובה יותר מישראל ולבטח טובה יותר מזו שעזבתי. מדינה שבה חייל קרבי סוג א לא הופך לאזרח סוג ג. מדינה שבה היחיד שנמצא מתחתיך בסולם הזכויות האזרחיות והשוויון הוא הערבי. פעם , מזמן מזמן,כשהייתי צעיר נמרץ ואופטימי, חשבתי שיש אפשרות לקדם ולטפח ולהגיע לשוויון אמיתי. היום אני מסתפק כמו סייד בהצלחתי האישית ובמתן הזדמנויות לילדי לצאת מכאן למדינה בה השוויון לא נמדד בהצלחה בתוכנית ריאליטי או בזכיה בתואר מלכת יופי. אני כבר לא אעזוב. הספיקה לי חווית הגירה אחת לכל החיים. את ילדי אני מחנך להגירה עוד לפני שהצבא יחטוף אותם. הגדול בן 10, עד גיל 16 אני חייב למצוא לו סידור בחו"ל. בשום פנים ואופן לא אתן לו להקריב את שנותיו היפות למען מדינה שתרמוס אותו לאחר מכן. לי זה הספיק. האירוניה היא שאני וסייד מגיעים לאותה מסקנה לגבי ילדינו למרות שאנו באים משני מקומות שונים לגמרי. את חובי למדינה שהעלתה אותי מאתיופיה אני שילמתי וממשיך לשלם בשירות מילואים, במיסים,ובהתנדבות בקהילה. ילדי זכאים לחיים טובים יותר במדינות מתוקנות שבהן המילים זכויות אזרח ושוויון אינן סיסמת בחירות חלולה.  (לת) אתיופי ומהגר תאורטי
    • 13:56
    • 10.03.13

02 Best thing I did was leaving Israel - not for always Miko
  • 09:40
  • 08.03.13

I live in Germany, with my wonderful German wife. Only here I can live in a free way: no more Iran, no more Bibi or any other politician, no more rat race, no more terrible work market - no more slavery. I have a quiet life - that's it: just a quiet life.
I know that one day, in many years, I will be back in Israel - I think as an old person, when you have money, Israel is a good place to live in - but until than, only here: only outside from this crazy place.
Now talkbacks will say: wait until the Gas comes, or how can you live in Antisemitism - I know it all. To these I'll say: I know how terrible it is in Israel - here it's simply better. I know what I am saying: it takes one to know one - I lived in Israel most of my life, so this nonsense talk of DATIYYIM talkbacks or stupid ignorant right wings (YEMANIIM) is nonsense !

03 בנתניה גם אני מרגיש זר במולדתי , שומע רק רוסית ברחוב, בקרוב הם יעשו טרנספר לכולנו יהודים וערבים כאחד  (לת) שניים רבים השלישי לוקח
  • 09:54
  • 08.03.13

  •   הם עולים חדשים עזוב אותם ;
    • 13:17
    • 08.03.13

    נראה אותך מדבר בארץ זרה שפה זרה. עזור להם להתאקלם ולהרגיש נעים במקום

  •   חחחחחחחחחחחחחחחהה כ"כ נכון . תגובתך הצחיקה אותי
    • 15:26
    • 08.03.13

    ככה זה במדינה הזו יש גטאות מקום המדינה , כל עולה שבא ממקמים אותו באיזור מסויים מנגד יש גם כאלו שבוחרים לבדל את עצמם מהשאר .

  •   זה יהיה לפני או אחרי א
    • 15:28
    • 08.03.13

    שהערסים (וכולנו יודעים מאיזו עדה) יעשו את זה?

  •   גם האתיופים עולים חדשים אבל מדברים עברית עם הילדים שנולדים להם כאן  (לת) זה ההבדל
    • 21:55
    • 08.03.13

04 למרות שמזג האוויר בישראל פחות מעניין, אין אצלנו גזענות בכלל והצה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם.  (לת) לא הכל כאן רע!
  • 09:55
  • 08.03.13

  •   מזמן לא צחקתי ככה- מעולה!!! שתי סיבות לחיות בישראל- איזו בדיחה עלובה  (לת) דני
    • 16:13
    • 08.03.13

  •   נו באמת, כדאי שתפתח את העינים ותראה את המציאות כפי שהיא, ולא ציוני
    • 16:19
    • 08.03.13

    בצורת פנטזיה בה כל העולם אנטישמי שונא יהודים.
    צה:ל הוא לא הצבא המוסרי בעולם. אין אצלנו גזענות? אתה רציני? - יהודים, ערבים, חילונים, דתיים, חרדים, עולים, ותיקים, מזרחים, אשכנזים, תימנים, מרוקאים, עובדים זרים, מסתננים, פליטים, מתנחלים... כל קבוצה גזענית כלפי השנייה. לדעתי ישראל גזענית לא פחות ממדינות אחרות בעולם, ובטוח שאף יותר מחלק. התגובה שלך הינה בדיחה עצובה.

  •   אוי, אתה לא מבין בדיחה? עפרה
    • 14:41
    • 15.03.13

    הוא אמר את זה בציניות!

05 הקדמתי אותך. מזיג
  • 09:58
  • 08.03.13

כבר לפני 30 שנה חשבתי שלא יתכן לחיות ולגדל משפחה בארץ שנלחמת כל הזמן ואף מחפשת אוייבים נוספים ומרוחקים.לכן דאגתי שלכל המשפחה תהיה אזרחות נוספת ולפני כעשר שנים קניתי בית קטן בכפר קטן בצרפת.
עכשיו הכל תלוי בילדים,ירצו יבואו,ירצו ישארו.

06 רגיש ואמיתי. תודה. להיתראות בברקלי, סייד.  (לת) לאה
  • 10:15
  • 08.03.13

07 כל כך מובן ליבי
  • 10:22
  • 08.03.13

תוציא אותם מכאן, שילמדו שפה זרה, שיראו שאפשר גם אחרת שתהיה להם אופציה לעתיד טוב יותר

  •   בדיוק כך, קשוע. הלב ממש נכמר עליך, כמה שאתה סובל אצל היאהוד האכזריים. יאללה תעבור לחו"ל (רק אז לא יהיו שמאלנים שירטיבו עליך כמו ליבי)  (לת) זיבי
    • 10:29
    • 09.03.13

08 איכשהוא המשפט האחרון עשה את שלו.  (לת) Yigi Man
  • 10:26
  • 08.03.13

09 אתה לא לבד חיים
  • 10:28
  • 08.03.13

תתפלא, הרגש הזה משותף להרבה מאוד אנשים בארץ, לא קשור למוצא, פשוט נמאס.

  •   צריך לעשות שינוי בארץ דורון
    • 12:16
    • 08.03.13

    כדי שנרצה להישאר בכיף. ובשביל זה צריך יותר תרבות ואמנות, יותר חינוך, כמו באירופה. ובשביל זה, חברים, צריך לרסק את עולם הישיבות.

  •   וגם להפסיק לבנות בתים בצורה מכוערת. בארץ יש את בניית הבתים הכי רעה  (לת) T
    • 13:21
    • 08.03.13

  •   ישראל 2013 מדינה של ערסים ופרחות ועברייני הכבישים רוצחים חופשי רק החזק שורד אדם לאדם זאב כמו אמריקה אתה צודק
    • 13:38
    • 08.03.13

    רע לחיות פה וחבל רוב הישראלים חיים כאן מחוסר ברירה רובם משתכרים מינימום ולמט מזה

  •   אווו סופסוף תגובה לעניין ארכי טקט
    • 19:12
    • 08.03.13

    האמת שגם מה שכבר בנו בצורה יפה מזניחים איזה בעסה!!

  •   כמו אמריקה?? חבוב, תעביר ערוץ.  (לת) שחר
    • 06:32
    • 09.03.13

10 אני מזדהה באופן כה עמוק עם שכתבת - יחד עם זאת דובר עברית עם משפחתי
  • 10:51
  • 08.03.13

עיקר ה"בעיה" אצלי שבגינה לא יצאתי לפוסט דוקטוראט וכנראה גם לא אצא לשליחות בחו"ל מכל סוג שהיא, הוא לא המקום הטבעי\מולדת אלא האנשים שנמצאים במקום הטבעי\מולדת וכמובן בעיקר המשפחה.

אני אשתי וילדי קשורים קשר בל ינותק עם משפחותינו.

וכמו שבעצם אמרת, כשהמקום שפוי אתה מתחיל "לדאוג" לדברים הרגילים - משפחה, חינוך, עבודה, מזג אוויר...

נקודה נוספת היא כמובן השפה. הרי זה כל מה שאנחנו "הומו-סאפינסים" דוברי עברית. והעברית היא התוכן שהופך אותנו מקופים לבני אדם (כפי שכל שפה אחרת של בני אדם עושה זאת בעבורם).
אני הרי חולם בעברית, אז לעבור למדינות דוברות ספרדית, גרמנית או כמובן אנגלית יגרום לשינוי גדול מדי בין המהות הפנימית שלי למהות ילדי. שוב חזרנו למשפחה :-)

הרעיון הוא להפוך את המקום המשונה הזה לשפוי וכך לפתור את כל בעיותינו.

מי ייתן.

תודה על שניסחת את מחשבותי במילותיך הקולחות והמרגשות.

11 הם לא האמינו ששלג יכול לרדת במקום אחר מלבד "ירושלים הבירה".  (לת) בירת ישראל כן?
  • 10:56
  • 08.03.13

  •   מסיק שלעניות המדרגים ירושלים הבירה הנה בירה של מדינה אחרת מזו של ישראל? התחרפנתם לגמרי!
    • 14:14
    • 08.03.13

    תסמונת שטוקהולם???

  •   הבנת ודאי שקשוע היה חייב להגיד את המילה האחרונה, תרתי משמע. שימי
    • 02:50
    • 09.03.13

    גם במילווקי עושים בירה

12 עדיין לא מאוחר מדי מיכל
  • 10:59
  • 08.03.13

בדיוק אתמול דיברנו אני ובן זוגי על מה הבעיה המרכזית של מערכת החינוך הישראלית. והגענו למסקנה שהבעיה המרכזית היא ההטמעה החל מגילאי הגן של המנטרה "אנחנו נגד העולם" זה מתחיל בלימודי החגים והמסורת שמנציחים את היותנו עם קטן שכולם רוצים להרוג ותמיד אנחנו מנצחים. הילדים לומדים זאת ברצף חגיגי של אנטיוכוס הרשע, המן הרשע, ופרעה הרשע. וכלה בלימודי הגבורה של השואה , הציונות, כיבוש הארץ וכו'. הטעות הגדולה של מערכת החינוך הישראלית היא ההנצחה של "עם לבדד ישכון" ואת חוסר היכולת להעביר את המסר החשוב מכל, שישראל היא חלק מעולם שלם, מלא בארצות ושפות שונות . ההבנה שהעולם הוא גלובלי. מערכת חינוך כמו זו של הישראלית, היא מערכת עם תפיסה מיושנת, פחדנית, וחולה. עלינו כהורים, לעשות תיקון גדול של הנזקים האילו. כן לחשוף לשפות, לעולם, ללמד שכולנו שווים ולא כולם באים להרוג אותנו. שהיהודים הם לא העם הנבחר והנעלה מכל העמים. כן ללמד ולחשוף לתרבויות זרות. גם אם אין אזרחות זרה או כסף לקחת לטיולים, אז ללמד ולחשוף, דרך אינטרנט,ספרים,ללמד תפישת עולם גלובלית. זה קשה, כי הילדים מושפעים מאוד משטיפת המוח של מערכת החינוך הישראלית.
לימדתי את ילדי שישראל היא מדינה קטנה מאוד ושהעולם גדול ומלא אפשרויות. ילד שגדל כך, הוא ילד שמבין שחו"ל אינו מעבר להררי החושך.

  •   יפה, מיכל, והנה הצעה לחוג שכדאי לך לשקול לשלוח את ילדייך דורון
    • 12:19
    • 08.03.13

    חוג ללימוד אספרנטו

  •   רוב שעות היום נמצאים ילדיך במסגרות חינוכיות תחת פיקוח משרד החינוך נו באמת
    • 12:48
    • 08.03.13

    ובהנחה שאת ובן זוגך עובדים, לא סביר שאתם אוספים את הילדים להרצאה על גלובליזציה ולימוד שפות. שר החינוך הנוכחי אשם בהקצנת הסו קולד "ציונות" בחינוך מהגיל הרך, ויש לקוות ששר/ת החינוך הבא יהיה אדם נאור ותרבותי פתוח להשכלה רב תרבותית רחבה.

  •   מה לעשות וההיסטוריה מראה שבאמת מנסים להרוג אותנו, במיוחד במזרח התיכון (אבל לא רק), ובכל מקום אחר לא אוהבים יהודים  (לת) קסנדרה
    • 13:59
    • 08.03.13

  •   נכון מרתין
    • 18:46
    • 08.03.13

    תגובה מדוייקת לידעת משרד החינוך ולריענון הנושא

  •   צודקת מאה אחוז רק עם תוספת קטנה, תגידי להם גם שאין לי ארץ אחרת...ואני רציני-כתבת היטב!  (לת) פרץ ממעלות.
    • 18:47
    • 08.03.13

  •   אמנם בעניין שר החינוך הנוכחי כל מלה בסלע, אבל רוזה
    • 19:05
    • 08.03.13

    גם בימי ילדותי ונעוריי (שנות השבעים והשמונים) המסרים שהועברו במערכת החינוך לא היו שונים ממה שמיכל מתארת.

  •   מיכל היקרה - יש עדים אילמים שלא יכולים להעיד על כך שבאמת רודפים אותנו . הם 6 מיליון במספר. עוד 26 אלף חללים קבורים 2 מטר באדמה שגם פתיל חייהם נגדע בטרם עת שגם הם עדות לכך שרוצים להנרוג אותנו. עכשיו חוץ ממלים ריקות יש לך הוכחות שההיפך הוא הנכון?  (לת) רוברט
    • 04:40
    • 09.03.13

13 בוא נניח שהמצב היה הפוך...ובישראל היו חיים היהודים כמיעוט מופלה לרעה במדינה ערבית, וסביב ישראל היו 22 מדיניות יהודיות, חלקן עשירות בנפט כמו סעודיה או אבו דבאי, ובכולן נוהגת הדת היהודית, מדברים עברית וחוגגים את אותם חגים. כמה יהודים היו נשארים לחיות כמיעוט מדוכא במדינה הערבית, ולא מחפשים את הדרך הקצרה ביותר לעבור לחיות באחת המדינות היהודיות שמסביב...קפיש?  (לת) הפוך בריבוע
  • 11:16
  • 08.03.13

  •   מה אתה אומר בעצם?? מזיג
    • 11:39
    • 08.03.13

    אתה כנראה סוג של גזען מתחכם.תמיד עם השאלה מה היה קורה אם היה הפוך.עייפנו.

  •   לו הייתי ערבי משכיל עם מקצוע מבוקש-הייתי עף מפה לאבו דאבי, סעודהי או כוויית וחי שם כמו מלך או מוחמד דחלאן... ולא נשאר לחיות חיי ולגדל את ילדי כמיעוט במדינה גזענית שמדאכת מיעוטים.  (לת) מה שאני אומר הוא פשוט
    • 15:30
    • 08.03.13

  •   ודאי! ואם הבת שלך היתה יוצאת מהבית בסעודיה בלי ליווי, היו מצליפים בה בשוט. אבל מה אכפת לערבי משכיל עם מקצוע מבוקש מהבת שלו, או מאשתו, או מהומואים, או מנוצרים?... אין, אין בעולם גזענים לאומנים כמו הערבים. אין. מודרניסט
    • 23:57
    • 08.03.13

    ודאי! ואם הבת שלך היתה יוצאת מהבית בסעודיה בלי ליווי, היו מצליפים בה בשוט. אבל מה אכפת לערבי משכיל עם מקצוע מבוקש מהבת שלו, או מאשתו, או מהומואים, או מנוצרים?... אין, אין בעולם גזענים לאומנים כמו הערבים. אין.

14 סייד טור יפייפה, רק תבטיח לנו שאם במקרה תרד ותנטוש תמשיך לכתוב את טוריך מנכר.  (לת) BlackMamba
  • 11:24
  • 08.03.13

15 מר קשוע, אתה לא יודע אבל אתה מזמן באמריקה -ארץ האפשרויות,קוטף דולרים יהושע
  • 11:40
  • 08.03.13

מהעצים ומטיל בעולם. מטירה יצאת,זה לא מעט ואת ההומור שלך היפנים והצרפתים לא יבינו אז מה? תהיה שם צבעי? המשך נסיעה טובה.

16 לפעמים אני קורא וחושב לי שבעצם מדובר בתחפושת ואתה בעצם "עולה ותירק" מהמזרח שכותב לנו את החיים כל שבוע מחדש כל הכבוד.  (לת) איש
  • 12:01
  • 08.03.13

17 כל טקסי ההקראה האלה כאלה משעממים.... ואין אף אחד שצועק המלך הוא עירום חוץ ממני דוק. ב', בוסטון רבתי, MA
  • 12:03
  • 08.03.13

אנשים יכולים לקרוא לבד. אל תטרח לבוא וכך תחזור מהר יותר לאשתך ולילדים.

אני חוזר לארץ שלי בעוד שנה אחרי שאסיים פה כמה מטלות באוניברסיטה.
בוסטון יפה, האוקיינוס נהדר וגם הנהר כאן בעיר, אבל ארץ ישראל יפה פי כמה! וגם רק הרבה פחות

  •   עובדה שאנשים באים וימשיכו לבוא לערבי הקראה אותך זה משעמם
    • 12:18
    • 08.03.13

    הם רוצים לפגוש את הסופר שמאחורי המילים שהם מכירים, ו/או לקבל פיסת תרבות.

  •   נו באמת - מה רצית לומר . שאתה החכם היחיד . הנה רשימה של אירועיםותגיד לי מה מביניהם הוא משעמם: ערבי בינגו, צפיה בחדשות , שירה בציבור , ריקודי עם, אופרה, כדורגל, ישיבה בבתי קפה , תפילה בבית הכנסת. עכיו בוא תגלה לנו איפה המלך עירום ונרוץ ונסגור ונבטל את כל המקמות שאתה לא משתעמם בהם - שהרי העולם קיים רק בשבילך ודומיך. אין זכות קיום ובטח לא עניין אוביקטיבי בשום דבר חוץ מהמטלות שלך באוניברסיטה שלך בבוסטון. יש שם לאנשים כמוך: מיזנטרופ. תלמד לחייך , תלמד לפרגן מר דוקטור לכלום ושום דבר בשקל.  (לת) רוברט
    • 12:57
    • 08.03.13

18 אפשר פשוט לא לראות חדשות - וחול זה פה א
  • 12:33
  • 08.03.13

כלי התקשורת עסוקים בלעצבן ולהכניס להיסטריה את צרכני החדשות.
הכל בשביל רייטינג.

19 בהחלט אפשר להזדהות אם המצב שאתה מתאר. כתוב מעניין וברגישות- תודה!  (לת) ל
  • 12:39
  • 08.03.13

20 סייד מרוב ששטוב לנו אנו מבולבלים מדשא השכן.כאן לא מלים נשים לא מלקים אותן אחר שנאנסו. ירון
  • 12:59
  • 08.03.13

בכיכר המדינב לא אונסים תיירות,ובתל אביס לא מענים תינוקות כבסוריה.םעם חזר נהג מונית לארץ
ונשבע שהדולרים באמריקה לא גודלים על העצים.

  •   ירון נמאס (!!!!!) כבר התגובות עייפות כמו שלך. פשוט דבילי להגיב ככה יותר מיכ מיכ
    • 13:37
    • 08.03.13

    מה הקשר בין זה שמבאס ומחניק ומעציב לחיות פה לבין זה שאונסים נשים בסוריה???
    מה לעזאזל הקשר????

21 כן, נראה שכדאי לך ולמשפחתך לצאת לכמה שנים, להתאוורר ולחזור מחוזקים. נראה לי שזה באמת יועיל לילדים, שכדבריך חיים בסיטואציה לא פשוטה. יאללה, מספיק להתלבט!  (לת) אוהדת
  • 13:19
  • 08.03.13

22 מהמם. אני חולקת את אותם רגשות.  (לת) מיכ מיכ
  • 13:23
  • 08.03.13

23 פעם חשבתי שקוראים לך צריך שעשוע אבל למדתי שאתה באמת סייד קשוע כמו בגרפיקה - רגיש וישר עם אחרים והוגן עם עצמו וכך גם הכתבות השבועיות - ואכן נתוני האמת אצלי הם שלילדי אין מה לחפס כאן ולכן הם יהודים טובים ומוגנים טוב מאוד בפילנד ובבלגיה  (לת) פלץ
  • 13:30
  • 08.03.13

24 באיזה ארץ לא תרגיש זר סייד, מה דעתך שנחפש לך ביחד ארץ אחרת? אמריקה, אוסטרליה, אנגליה?
  • 13:31
  • 08.03.13

צריך להירגע רגע עם הארצות הנאורות שלא היו מסכימות כמונו לאזרח בתוכן עם שיצא נגדן למלחמת שמד בגלל שקיבלו רשות מהאו״ם להקים לעצמם מדינה על אדמותיו ההיסטוריות, תוך שהוא מסכים להיפרד מחצי מהן לטובת עם ערבי שזה מקרוב נדד כשבטים מחצי האי ערב.
מה לעשות חפצי שכנות טובה אנחנו, מבחינתנו ערכי השכנות חשובים לנו, לו העמים הערבים היו מקבלים את העובדה שגם לעם היהודי מגיע לחיות על אדמותיו ולהיות ריבון עליהן.
אולם אתה סייד חושב שאין לעם היהודי זכות לריבונות על אדמתו, אבל מודאג שאולי רצונותינו ותקוותינו יתגשמו ואולי יום אחד עלולים הפלסטינים שרוצים מדינה וריבונות משלהם, להכיר בישראל כמדינתו של העם היהודי ומה יהיה עליך אז הא? תגור במדינה יהודית? אתה סייד? יש סיכוי?
לי נראה שאולי תעדיף אפילו את הסורים, המצרים, האיראנים, הלובים, אולי בצפון קוראה? הכל יראה לך טוב יותר מאשר לגור במדינה היהודית שהעניקה לך אזרחות, יהודית כמובן. כי איזה אזרחות אחרת היה לנו להעניק לך, הוטנטוטית?
אולי במדינת טירה תוכל לסגור את הדלת באופן הרמטי מפני היהודים האלה שחושבים שישראל שייכת להם לא ברור למה אנחנו חושבים כך, אבל עדיין ישנן מובלעות שאין לנו כניסה אליהם: הכפרים הערביים. שם אתם חוגגים את הנכבה והנכסה ובוכים מבוקר עד ערב על מר גורלכם.
אכן רע ומר גורלו של הערבי במדינת היהודים, דורשים ממנו שוויון בחובות. היש חוצפה גדולה מזו? בכל מדינה אחרת שהערבים ירצו לחיות בה, ברור שלא ידרשו מהם לשרת בצבא, לא ידרשו מהם לחגוג את עצמאותה, ולשיר את הימנונה? אזרחות שווה את כל הסבל הזה?
ליבי ליבי עם סייד שנוסע בכל העולם וחולם על המקום שיתאים לו ביותר, נכון שהוא אינו נוסע לסוריה וחולם עליה, או לאיראן, לבנון ומצרים. כי על איזה עתיד הוא יחלום שם? על המהפיכה הבאה שתנסה להביא דמוקרטיה שתתנפץ לילדיו בפנים כי שם רק מחכים התארגנויות שונות לתפוס את הכסא הרודני הבא.
אז לאן תיסע סייד, איזו מדינה נאורה תוותר על שותפות מלאה שלך במילוי חובותיה, איזה מדינה תסכים שלא תכיר בה, איך קוראים למדינה הזו סייד? תגלה לנו אם נבטיח שלא נבוא בהמוננו להשבית לך את השמחה?

25 תקופה בחו"ל נדב
  • 13:43
  • 08.03.13

סייד,
אין כל רע לשהות תקופה בחו"ל . זה רק טוב . כל אנשי הסגל האקדמי באוניברסיטאות היו חייבים לעשות זאת כדי להתקבל כאנשי סגל באוניברסיטה . הדבר הכי טוב בשהות של שנה - שנתיים בארץ מתקדמת כגון ארה"ב או ארץ באירופה זה שניתן להנות מכל הטוב שהארץ מציעה ואילו כל הבעיות שלהם לא מעניינות אותך כי אתה אורח .
כמובן שזה מרחיב את האופק לילדים , מוסיף שפה ומראה אפשרויות נוספות .

לך על זה - רק תהנה !

26 הגירה היא דבר נכון בריא ומוסרי, לאף אדם אין מקום גיאוגרפי "נכון" יאיר
  • 14:22
  • 08.03.13

מי שטוען שכל ישראלי או יהודי מקומו בישראל טועה ומטעה. ישראל היא בסך הכל מדינה, מדינות הן שום-כלום בימינו ואין להן יותר מדי חשיבות. האדם צריך לנצל את האפשרויות העומדות לרשותו ולא להרגיש כלוא במדינת הלאום.
המגורים בחו"ל לא יתאימו לכל אחד, יש אנשים שישראל היא הגומחה האקולוגית הכי מתאימה להם, אבל יש אנשים שיהנו ויפרחו במדינות אחרות וירגישו הקלה אדירה לצאת מהמחנה הצבאי הזה ששמו מדינת ישראל.

27 גרתי 10 שנים בארה"ב. בסוף חזרתי לארץ בגלל הריחות, בגלל הזכרונות, בגלל שזהו הבית, ובגלל הבדידות. ואני מכיר ישראלים שחיים בחו"ל 40 שנה ועדיין קוראים רק עיתון ישראלי. ולסייד אומר, בוא נשנה את המקום הזה לטוב יותר: ללא מלחמות, ללא גזענות (משני הצדדדים), ללא בורות ודיעות קדומות. אז הוא יהיה הרבה יותר טוב מאמריקה.  (לת) AA
  • 14:24
  • 08.03.13

  •   התעללות בחסרי ישע... תגובה ל aa
    • 16:53
    • 08.03.13

    נולדתי בישראל, חינוך, צבא, לימודים.. כל החבילה.
    עזבתי לפני 20 שנה כי פשוט נמאס מהשקרים והגועל. לא יכולתי להשלים עם האווירה הקבועה הזו שמסביב. כיום אני נגרר לישראל אחת לכמה שנים לביקורי נימוסין. לא שבחו''ל הכל טוב - בכלל לא, אבל העלבון על טימטום השכל מילדות - כל זה לא קיים בחו''ל.

  •   פשוט תגובה מעולה !  (לת) פרץ ממעלות
    • 18:18
    • 08.03.13

  •   יאללה, מסכים, מתחילים ביום ראשון.  (לת) שחר
    • 06:49
    • 09.03.13

28 אל תמכור אשליות לילדיך, אלא אם התמזל מזלך וירשת פספורט זר מאבותיך, לא ידוע לי על מדינה מערבית אשר פותחת את שעריה להגירת ישראלים. באירופה היחס לתייר הישראלי נהדר, כל עוד יש תאריך ידוע מראש לסוף ביקורו. אמריקה מתעללת אפילו במי שרוצה לבוא לחופשה של שבוע עם בדיקות משפילות, חקירות בקונסוליה ושאר חסמים שמאפיינים מדינות אויב. אל תבטיח לילדיך את מה שלא תוכל לספק להם. איתי
  • 14:40
  • 08.03.13

אני אישית ביררתי את האפשרות להגר למדינה מערבית והאופציה היחידה היא להשקיע סכום דימיוני של מאות אלפי דולארים כדי לקנות תושבות זמנית. כיוון שפרט לזכייה בלוטו לא נראה שאגיע בימי חיי לסכום כזה עלי להשלים עם כך שאחייה בישראל.

29 זהו סייד, הפכת ליהודי באופן רישמי אחת זקנה
  • 15:16
  • 08.03.13

יהודי נודד עם קוצים בטוסיק

  •   למה את מקללת אותו? יהודי?
    • 00:05
    • 09.03.13

    מי היה בוחר להיוולד יהודי לו הייתה לו ברירה אחרת?

  •   כמה שהתגובה נכונה!- אך בכ"ז הערה. שרגא
    • 06:49
    • 09.03.13

    רק דבר אחד שכחת, היהודים כמו אותם עכברים מפורסמים, למדו לברוח מאוניות טובעות, ולמען האמת לאחרונה נראה שזה המצב בארץ.

30 עקידת בני אכילס ותהילת אביהם השוחט הסרבן
  • 15:27
  • 08.03.13

למעשה זו היא הדילמה הישנה של אכילס. פאלאס אתנה אמרה לו שהוא יכול לחיות חיים ארוכים משעממים, להיות עשיר, אבל לא תהיה לו תהילה; או שהוא יכול לצאת למלחמה ולמות צעיר, אבל אחר כך ייזכר. הוא לא חשב פעמים, הלך לטרויה, מת בגיל צעיר, והיום אנחנו יודעים את שמו.
ההבדל בינו לבין מה שקשוע כותב הוא שלאכילס לא היו ילדים, הוא לא לקח אותם איתו לשדה הקרב, ולכן לא אלץ אותם להשתתף בסיכון שלו. הבחירה שלו לא הייתה בחירה מוסרית אלא אישית.
כנגד זה, בחירתו של קשוע היא למעשה בחירתו של אברהם, שהסכים לשחוט את בנו לתפארתו ולתהילה שלו. זוהי כמובן החלטה מאוד לא מוסרית. ומה שהיה הכי לא מוסרי, היה שהוא כתב סיפור על זה, כדי ללמד את בנו שלהרוג את בנו שלו בעתיד, יהיה מעשה טוב. זה היה המעשה המפלצתי ביותר: ללמד שלהרוג את הבן שלך לתהילתך הוא דבר טוב. זו הייתה תחילתן של כל הצרות.
מה שקשוע באמת אומר, זה שהוא מכריח את הילדים שלו להסתכן במוות, כך שהוא יכול להישאר כאן ולהיות מפורסם, וליהנות מהתענוגות של זכרונות ילדות.
ואם אתה כועס על ניסוח זה, אז אתה הפנמת את העקדה, ומסכנים ילדיך.

31 כותב כל כך יפה. מזדהה עם הרגשות לחלוטין. המדינה הזו מטורפת לגמרי לכל עדותיה  (לת) חיים. תל אביב
  • 16:10
  • 08.03.13

32 אין וגם לך ארץ אחרת, אבל זה לא עובד בינתיים, אתה ואני היינו סוגרים עינין בחצי שעה !!! פרץ ממעלות
  • 17:21
  • 08.03.13

שמע סייד גם אני מרגיש כמוך אבל מנקודת מבט אחרת, למשל כשהבן שלך מסיים הארץ דוקטורט ומשלמים לו במוסד מהמפוארים בעולם ובישראל 8400 ברוטו, מה היית מייעץ לו? כן אני יודע, אינני מסוגל והוא בסוף יחליט לבד... ממש לא נעים.

33 "הם יהיו זרים בארץ זרה ולא במולדתם" כלכך הרבה עצב במשפט אחד...מדהים!  (לת) יניב
  • 17:40
  • 08.03.13

34 לך על זה! ומתי יש ערב הקראה בניו יורק? פרנצ'סקה
  • 19:08
  • 08.03.13

אנחנו כבר 10 שנים בארה"ב (בוסטון וניו יורק). מרוצים מאד. ברור שיש פה בעיות, אבל גם יש תקווה לשינוי, ורוח של אופטימיות, שזה משהו שאיבדנו בארץ.

  •   שנים בארה"ב אלמנת צה"ל.
    • 15:35
    • 15.03.13

    בעלי נהרג בשירות צה"ל כשכבר היה לנו ילד אחד, והשני בדרך. החלטתי לברוח מהמקום הנורא הזה כי לא יכולתי לדמיין את שני בניי משרתים בצה"ל. חיי הילדים שלי היו חשובים לי יותר מהמולדת או מהשפה. הייתה להם ילדות יפה בארה"ב. כאן הם גדלו בלי טכסי זכרון, בלי מלחמות, בלי גזענות, ובלי מתח. היום שניהם בוגרי אוניברסיטה, עובדים, ונהנים מהחיים.

35 רוח בלא רג'ע  (לת) גבי
  • 19:47
  • 08.03.13

36 יש לי פתרון פשוט בשבילך: חזור למולדת אבותיך יהודי
  • 20:55
  • 08.03.13

כדי שילדיך לא ייאלצו להיות זרים בארץ זרה, אתה מוזמן לחזור למולדת אבותיך בחצי האי ערב (או לכל אחת מ22 מדינות ערב, כרצונך). שם בטוח הילדים שלך לא ירגישו זרים, אלא בני בית - הם לא יהיו מהגרים אלא בני המקום, לא יהיה להם מבטא, שפתם, תרבותם ודתם יהיו זהות לאלו של בני המקום.
אני אפילו מוכן לשלם את כרטיס הטיסה שלך ושל כל בני משפחתך המורחבת, התנאי היחיד שלי הוא שתוותר על אזרחותך הישראלית - אותו מקום "מטורף" שלפי דעתך החיים בו "לא הגיוניים".

37 לך על זה. וד"א מתי יש הקראה בניו יורק? פרנצ'סקה
  • 20:57
  • 08.03.13

אנחנו פה כבר 10 שנים. ברור שגם פה יש בעיות, אבל לפחות יש תקווה לשינוי ושיפור. משהו שנגמר בארץ מזמן.

38 יפה אבל לא ממש נכון קנדי
  • 22:22
  • 08.03.13

ישראלים רבים מתגעגעים באמת ובתמים לארץ ומבינים שמקומם האמיתי בארץ, רק שכאשר הילדים גדלים כבר מן הנמנע לחזור. למרות שאתה ערבי, בארץ תיהנה יותר, ולילדיך יהיו גם אפשרויות. אם תרצה אין זו אגדה (ואני לא מתכוון דווקא למדינה משלך...)

39 אבא שלי לא נתן לי כלום - תחשוב על זה . מצד שני אתה מנווט את הספינה . לעשות איתך חסד
  • 23:27
  • 08.03.13

אגב , בבוסטון בחורף חם חכה לקיץ אז תגלה מזה קור כלבים .

40 סייד אחי judy
  • 04:49
  • 09.03.13

אילו ידעתי שאתה עוצר בשיקגו הייתי עושה הכל על מנת להשתתף בהרצאה שנתת. שיקגו אמנם לא מקום מטריף אבל אני מברכת על כך שחסכתי לילדי
לגדול במדינה כ"כ בעייתית כמו ישראל.
אכן במשך כמה שנים טובות סבלתי מהניתוק מישראל אך בסופו של דבר אימצתי את ארה"ב כמולדתי וגידלתי בגאווה שני אמריקאים מוצלחים.
אתה חב זאת לילדיך: רגשות האשמה שלך בהחלט במקום - חובה להוציא אותם ולתת להם הזדמנות לגדול ולהתפתח בארץ סך-הכל-נהדרת כמו ארה"ב!
וכי מהי האלטרנטיבה? - להיות ערבי בין יהודים?
בברכה, יעלי

41 ממלא את הלב דורון
  • 06:20
  • 09.03.13

סעיד כרגיל ממלא את הלבבות ואת המוח במחשבות ותחושות החודרות עמוק פנימה. לסופר והעיתונאי הזה יש תפקיד מרכזי בחברה הישראלית . הוא גשר של בן אדם אחד . בימים הקרובים , עת כול המדינה משתנה , כנראה לטובה, אנשים כמו סעיד קשוע יהיו ראש החץ.
תודה חבר !!!!

42 היהודים בתתמודע רואיםעצמםאורחים ולראייה מוציאים דרכונים כפולים ולא ממש מנסים ליצור מערכת שלטון ותרבותבתקיימא,הערבים חיים את התסכול מהפסדם ולא משתחררים מהנרטיב הנעשק ונמנעים מביקורת עצמית. מה יוצא? גן חיות משוגע שבטוח שבחו"ל הכול מושלם.  (לת) ממש טרגדיה יונית
  • 07:43
  • 09.03.13

43 שאלה לסייד קשוע ירושלים הבירה?!?!
  • 08:59
  • 09.03.13

כתבת ירושלים הבירה ברצינות?
אני שואל ברצינות. אתה מתייחס לירושלים כבירת ישראל?
אני מתייחס אליה כבירה הנצחית של ישראל כי אני יהודי מאמין.
אבל אתה מוסלמי.
אז ברצינות כתבת את זה?

  •   You didn't understand! Ofra
    • 15:50
    • 15.03.13

    Sayed's punch line is what made the whole essay! As he deals with his wish to get out of the place where he was born, but due to racism he does not feel at home there, his children know only one place as their home, and its capital city is Jerusalem.

44 סייד,, בוא לסידני סידני
  • 11:25
  • 09.03.13

עיר מהממת ביופיה, רגועה אך תוססת, בטוחה להפליא. יש כאן שפע זרים, ולאף אחד לא באמת אכפת מהיכן אתה. יש חופש דת/לאום/צבע וגזע.
בהצלחה, ובלי רגשות אשמה. העולם גדול ופתוח ויש שפע אפשרויות אם באמת רוצים.
בהצלחה.

45 "אין לך שום מקום אחר מלבד טירה", נהג אבא שלי לומר Reuven Holzer
  • 15:44
  • 09.03.13

אבא שלך צדק

46 שנה שעברה עשיתי 130,000$. עמיתי עם השכלה דומה עשה חצי מזה ובשקלים. ישראלי באמריקה
  • 18:06
  • 09.03.13

כשאני יוצא החוצה אף אחד לא רוצה לפוצף אותי או לקחת לי את הבית, להיפך יש פה אדמה בלי סוף. אין יותר מדי ערבים ומה שהרבה יותר יותר חשוב גם אין יותר מדי יהודים למעשה אין פה יותר מדי משום דבר. כבר 20 שנים כאן ולא רק שאני לא חושב לחזור, יש לי גם סעיף בצוואה שאם הילד הולך לצבא האפרטהייד המסריח שלכם הוא מנושל מהירושה. שיהיה לכם כיף לחיות בביוב של עצמכם ולספר לעצמכם כמה שאתם אנשים מיוחדים, אני מעדיף לחיות בכיף ולשמוע את הציפורים שרות כל בוקר ולדעת שיש מצב שאני גם אשמע אותן מחר.

47 סייד אתה צודק כך חינכו אותנו אני גם נולדתי וגדלתי בטירה ראדה
  • 23:32
  • 09.03.13

אבל אני חושבת שהצלחתי לתת לבנותי את כרטיס היצאה המוצלח אם הן יחליטו לעזוב זה כן אפשרי