מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

אווה אילוז מסבירה למה השמאל צריך להנהיג את ישראל

בקרקס שהוא הפוליטיקה הישראלית, פוליטיקאים מוסריים וישרים נחשבים קיצוניים או מוקצים. אבל ההיסטוריה מלמדת שערכים שמאלניים הם העומדים בבסיס חברות ומדינות חזקות ויציבות יותר

המילה “שמאל” הפכה למילה מגונה בפוליטיקה הישראלית. יעידו על כך ניסיונותיה הנואשים של יושבת ראש מפלגת העבודה לרוקן אותה מכל זיהוי עם הרעיונות המסורתיים של השמאל ‏(ההתמקדות בנושאים חברתיים היא דרך לדאוג ליהודים בלבד, ולא לגורל הפלסטינים‏), או אינספור הגוונים האפורים של המרכז־ימין שבהם צבעו עצמם מנהיגי עבר רבים של המפלגה. השר גדעון סער, שאיני שותפה לדעותיו הפוליטיות, העיר הערה מבריקה במהדורת “יומן” עם איילה חסון ביום שישי, 7 בדצמבר.

“הימין”, אמר סער, “חזק מפני שאנחנו יכולים להניח את המחלוקות בצד ולהתאחד סביב חזון אחד. השמאל מפולג כי כולם שם נלחמים למען אינטרס אישי”. גם אם יש בעלי אינטרסים ובעלי עקרונות בשני הצדדים, וגם אם פוליטיקאים מהימין יכולים ללמד את כל השאר את ריקוד המינואט של הכנסת, הערתו של סער משקפת נאמנה את האופן שבו נתפסים השמאל והימין. במילותיו של הפילוסוף האנגלי ג’ון סטיוארט מיל: “אדם אחד עם אמונה, כוחו שווה מאה אלף איש שלהם רק אינטרסים אישיים”, ונכון לעכשיו נראה שלימין יש אמונה.

הגורמים לפוליטיקה האמורפית של השמאל ידועים היטב: הכישלון הצורב של קמפ דיוויד, היעדר משמעת סיעתית בקרב פוליטיקאים תאבי כוח, מגמות דמוגרפיות המעניקות יותר כוח למתנחלים ודתיים והבלבול הפוליטי שמגיע יחד עם “הקוּליות” פוסט־מודרנית. אבל יש לכך גם סיבה עמוקה וחמקמקה יותר: המפלגות המעטות שעדיין מייצגות את ערכי השמאל - מרצ או חד”ש - נתפסות כלא מציאותיות; רבים סבורים שערכיהן אינם מתיישרים עם ה”ריאל פוליטיק” שעליו רק הימין יכול להגן. שמאלנים רבים אף מאמינים בקלישאה שהמוסר מנוגד לריאליזם פוליטי וכי אחד בא על חשבון השני. ההפך הוא הנכון: רק מוסדות מוסריים יוצרים כוח פוליטי אמיתי.

חברי הליכוד אחרי הפריימריז במפלגה בחודש שעבר. בליכוד החדש מייחלים למלחמה
חברי הליכוד אחרי הפריימריז במפלגה בחודש שעבר. בליכוד החדש מייחלים למלחמה. צילום: תומר אפלבאום

הקוראים ודאי מקמטים כעת את מצחם, חצי בספק, חצי בלגלוג: כמי שמורגלים לראות את הקרקס הפוליטי היומי שלנו, ודאי תאמרו שצריך רק לראות מה עלה לאחרונה בגורלם של בני בגין, מיכאל איתן ודן מרידור - שלושה ח”כים מרשימים ובעלי עקרונות - כדי להבין עד כמה קטן תפקידו של המוסר בפוליטיקה. הקושי לשכנע אתכם ברעיון הזה - שמוסריות יוצרת כוח פוליטי - הוא במובן מסוים הבעיה עצמה. אנחנו כל כך מוצפים בביטחוניזם ‏(מתנדנדים בין פחד לבוז לאויב‏), לאומנות דתית תוקפנית, השתוללות של אינטרסים אישיים, אדישות לזכויותיהם של לא יהודים, אדישות לרווחת הציבור בכלל, עד שמבני המחשבה והרגש שלנו מקשים עלינו להעלות עקרונות מוסריים לשיח הפוליטי, לדמיין איך נראית פוליטיקה בעלת עקרונות. כמובן, יש פוליטיקאים עם עקרונות: זהבה גלאון, ניצן הורוביץ, דב חנין, מוחמד ברכה. אבל עצם העובדה שהם נתפסים כמי שמשתייכים לקיצונים במפה הפוליטית הנוכחית, מוכיחה את טענתי.

תקופת הבחירות היא בדיוק הזמן להזכיר את האמונות הבוערות שמייצג השמאל ואת ההישגים הגדולים שהושגו בזכות האמונות האלה. כפי שאמר ההיסטוריון האמריקאי הדגול האוורד זין ‏(Zinn‏): “בלי ההיסטוריה, כל בעל סמכות יכול לאחוז במיקרופון ולהגיד כל דבר ‏(למשל, חייבים לצאת למלחמה הזאת והזאת‏). ואם אין לכם היסטוריה, אין לכם שום דרך לבדוק את זה”. לכן, לנגד תהלוכת האנשים שעולים על במה ומפריחים שקרים בלי לבדוק, בואו נזכיר לעצמנו מה מייצג השמאל. ההיסטוריה מלמדת שהיה זה השמאל - ולא הימין - שהציע דרכים יעילות לדמיין ולעצב חברות מחדש.

השמאל הוא משפחה גדולה עם הרבה אחים. הוא מתפרש על הקשת שבין אנרכיזם לסוציאל־דמוקרטיה, דרך מרקסיזם. אך למשפחה הגדולה והקקופונית הזאת יש שני ענפים מרכזיים: ליברליזם ‏(הגנה על זכויות יסוד וחירויות של בני האדם‏) וסוציאליזם ‏(יצירת מנגנונים להבטחת צדק חלוקתי‏). מרבית ההבדלים בין פלגי השמאל השונים נובעים מהדגש היחסי שנותן כל אחד מהענפים לחופש או לשוויון ‏(בארצות הברית הרוב ליברלים; באירופה מאז ומתמיד שילבו בין ליברליזם לסוציאליזם‏). אך למרות ההבדלים, לשמאל יש עיקרון מוסרי בולט אחד, ובמילה אחת: אוניברסליזם, או האמונה שמתחת למדי הדת או המעמד החברתי, כל בני האדם שווים והם זכאים לחירויות ומשאבים דומים. עמדה מוסרית זו השפיעה עמוקות על עיצוב התופעה ההיסטורית העצומה שאנו מכנים “מודרניות”: הזכות האוניברסלית להצביע, שוויון בין גברים לנשים, חלוקה מחדש של העושר ויצירת מוצרים ציבוריים כמו בתי ספר ופארקים ציבוריים, שוויון של כל בני האדם בפני החוק, חופש הביטוי והעיתונות, חופש הדת, כל אותם מרכיבים שנראים לנו מובנים מאליהם, מרכיבים “ניטרליים” של מדינות מתוקנות, היו המצאות של השמאל הליברלי ושינו את עולמנו מקצה לקצה.

זכויות אדם

הרעיון שבני האדם נולדו עם זכויות טבעיות, ששום מדינה או סמכות פוליטית לא תוכל לשלול מהם, הוא אחת ההמצאות הגדולות בהיסטוריה האנושית. המהפכנים הצרפתים הם שהמציאו אותה, כשניסחו את הצהרת זכויות האדם ב–1789 ‏(המודל הצרפתי, ולא האמריקאי, הוא שאומץ ברחבי אירופה‏). זהו גם המודל שנתן השראה להצהרת זכויות האדם האוניברסלית שנוסחה באו”ם בין 1946 ל–1948. אחד מחברי תת הוועדה שניסחה את ההצהרה האוניברסלית באו”ם, הרנאן סנטה קרוּז מצ’ילה, סיכם את תמצית היוזמה: “נטלתי חלק באירוע היסטורי חשוב שבו הושגה הסכמה לגבי ערכו העליון של האדם, ערך שאינו נובע מהחלטתה של סמכות חולין כלשהי, אלא מעצם עובדת הקיום - שהולידה את הזכות הבלתי ניתנת להפרה, לחיות חיים חופשיים ממחסור ודיכוי ולפיתוח מלא של האדם”.

זכויות האדם העתיקו את קדושת האל אל בני התמותה, שהיו כעת שווים באנושיותם העירומה והקדושה. החזון הגרנדיוזי של האנושות נמשך לאורך המאה ה–20 שבמהלכה נאבקו קבוצות מדוכאות ומופלות רבות, בדמוקרטיות מערביות ולא מערביות, על זכותן ליחס שווה ולמען מה שנחשב היום לחירויות מקובלות. נשים, שחורים, נכים, חולים, זרים, פליטים, הומוסקסואלים, אנשים שחיו תחת משטר דיקטטורי, כל הקבוצות האלה ראו את זכויותיהן כזכות יתר המקודשת להם כבני אדם. הקידוש הזה של זכויות בני האדם - ההגינות והשוויון בפני החוק, חופש התנועה, החופש לבחור היכן לחיות - כל כך ברור ומובן מאליו היום במדינות מערב אירופה, עד שלפעמים שוכחים שהיה זה השמאל שהמציא אותן.

אבל זה לא הכל: זכויות אלה הגנו על יחידים נגד כוחה השרירותי של המדינה, ודווקא בדרך זו הגבירו את כוחה. מחקרים רבים מראים כי מדינות המגנות על זכויות אדם הן בעלות עוצמה רבה יותר משום שהן יציבות יותר מבחינה פוליטית; משגשגות יותר מבחינה כלכלית; מסוגלות לקלוט מהגרים; זוכות ללגיטימיות בינלאומית, וכך הן יכולות לבטא מה שמכונה במדע המדינה “כוח רך”. ולהפך, צריך רק לצפות במהדורות החדשות מדי ערב כדי לדעת שהרשימה הארוכה של מדינות שאינן מכבדות זכויות אדם מתאפיינות בתרבות פוליטית הפכפכה ובלתי יציבה. אפילו סין העצומה אינה מפריכה את הטענה הזאת. זכויות אדם, אם כן, אינן רק קידמה מוסרית, אלא גם משאב פרגמטי המגדיל את כוחה של מדינת הלאום.

זכויות עובדים

את קרל מרקס נהוג לקשר, באופן מעט היסטרי, לשמאל הקיצוני. אך האם היו רעיונותיו קיצוניים כל כך? הבה נבחן את הראיות. עם כניסתן של המכונות לפסי הייצור במאה ה–19, קבעו הקפיטליסטים יום עבודה של 15–17 שעות, תוך העסקה נרחבת של נשים וילדים. באנגליה היו הנשים והילדים 50%–60% מכוח העבודה בענף הכותנה במחצית הראשונה של המאה ה–19. בעקבות זאת נוצר, כמובן, ציבור גדול של מחוסרי עבודה, וכתוצאה מכך, כפי שיחזו הכלכלנים, ירד גם שכרם - אל מתחת לשכר הקיום. במובן מסוים, מצב העובדים במאה ה–19 היה גרוע משל עבדים, מפני שבעוד האחרונים קיבלו מזון וקורת גג וזכו לטיפול ‏(כסחורה יקרה‏), העובדים של הקפיטליזם התעשייתי נוצלו באופן ברוטלי וחיו בתנאים סוציאליים מחפירים. מותם לא הטריד את הקפיטליסטים, שידעו כי הם מהווים מקור בלתי נדלה של כוח עבודה.

קרל מרקס. נוהגים לקשרו לשמאל הקיצוני
קרל מרקס. נוהגים לקשרו לשמאל הקיצוני. צילום: המוסד הבינלאומי להיסטוריה חברתית, אמסטרדם

עובדי בתי החרושת ביצעו עבודת פרך, חיו בתנאי רעב ומעברה וסבלו ממחלות וממוות בטרם עת. לתנאים האלה הגיב מרקס ‏(והמרקסיזם‏), מה שהביא לתסיסה בקרב מעמד הפועלים ולעלייתן של תנועות סוציאליסטיות שונות, שמאוחר יותר הפכו לארגון העובדים הבינלאומי, שהוקם ב–1919 במסגרת חבר הלאומים, כדי להגן על זכויות העובדים. הזכויות האלה, שבאותה עת נתפסו בעיני רבים כאיום על הסדר החברתי, כללו את הזכות לעבוד, איסור העסקת ילדים, תנאי בטיחות מינימליים בעבודה, הקמת איגודים וזכות השביתה. הן הפכו למרכיב כה יסודי בחברה שלנו, עד שאיננו חושבים עליהן כבעלות גוון פוליטי כזה או אחר.

אבל שוב, הנה עובדות מפתיעות: בכך שאיפשרו את התארגנות זכויות העובדים, תרמו המרקסיזם והסוציאליזם בעקיפין להתרחבות והתייצבות של הקפיטליזם, דווקא בכך שהפכו את הכלכלה הקפיטליסטית לנסבלת עבור מאגר רחב של אנשים שהיא ניצלה. הסדרת שוק העבודה באמצעות השכר סייעה להסדרת התעסוקה ולהעלאת השכר, מה שתרם תרומה מכרעת להתפתחות הקפיטליזם. כפי שהתברר בעקבות ה”פורדיזם” בעשור השני של המאה ה–20, היה זה מעמד של פועלים מועסקים שהשתכרו שכר גבוה יחסית שאיפשר את המעבר לצריכה המונית, שציינה את פיתוחו המכריע של הקפיטליזם ‏(תוכנית ה”ניו דיל” של רוזוולט הוכיחה עוד יותר את כוחה של השקפה זו בתקופת השפל הגדול, כאשר השיק תוכניות ממשלתיות שמטרתן תעסוקה מלאה‏). לכן, היה זה השמאל שעזר למנוע מהכוחות הטכנולוגיים האדירים של הייצור הקפיטליסטי מלהרוס חברות עד ללא הכר וסייע לבנות חלוקת משאבים צודקת יותר ‏(ראו את ספרו של ההיסטוריון הכלכלי קרל פולני, “The Great Transformation”‏). למרבה האירוניה, השמאל הוא שהציל את הקפיטליזם מעצמו.

הפרדת דת ומדינה

החוק הצרפתי מ–1905, שקבע את הפרדת הכנסייה מהמדינה, נחקק בתקופת הרפובליקה השלישית וכונן משטר חילוני בצרפת ‏(laicite‏). באותה תקופה שלט בצרפת ה”Bloc de gauche” ‏(קואליציית שמאל‏) בראשותו של הסוציאליסט אמיל קומב ‏(Combes‏). חוק זה כונן את אחד העקרונות החשובים ביותר של המדינה הדמוקרטית, והוא כי עליה לשמור על יחס ניטרלי לדת. כפי שהבהיר הסעיף הראשון בחוק, בניטרליות זו ביקשו לשמר עיקרון מוסרי ראשון במעלה: “הרפובליקה מגנה על חופש המצפון”. מדוע הפרדת דת ומדינה היא תנאי לשימור “חופש המצפון”, שכה חשוב למשטר דמוקרטי? משום שמדינה המוגדרת על ידי דת נוהגת בסלחנות ומעניקה זכויות יתר לקבוצה אחת ולא לאחרת. במצב של רב־גוניות דתית, מהר מאוד הופכת המדינה לכלי ישיר לדיכוי מיעוטים דתיים על ידי הרוב הדתי. אפילו מבלי דעת, מדינה כזאת ממסדת אפליה וגזענות והופכת אותן לדבר שבשגרה.

קחו לדוגמה את חבר הכנסת מהליכוד דני דנון, שב–2005 קרא לאסור על חבר הכנסת הערבי מוחמד ברכה להשתתף בטקס זיכרון באושוויץ. מה יכול להסביר מעשה נתעב שכזה? רק זיהויו ההדוק של טקס ממלכתי עם הרוב היהודי, שממנו משתמע כי “זה שייך ליהודים בלבד”. עקרון הניטרליות הדתית של המדינה הוא לכן הכרחי ליצירת אמנות חברתיות רחבות וגמישות, שיכולות להכיל מגוון של קבוצות ולכונן ביניהן יחסי שלום.

פציפיזם

המלחמה התאימה לחברות הקדם־מודרניות מפני שכלכלתן היתה מבוססת על התרחבות טריטוריאלית ועל שליטה באוכלוסייה. זוהי הסיבה שהחברות הקדם־מודרניות נבנו סביב חלוקות של העולם ל”אנחנו והם”, “חברים ויריבים”, “בעלי ברית ואויבים” וכיוצא באלה. המחשבה האוניברסליסטית היתה צריכה לשנות את צורת החשיבה הזאת. מלחמת העולם הראשונה היתה האירוע שבו חברו יחד חברי האיגודים המקצועיים, האנרכיסטים והמרקסיסטים בהתנגדותם למלחמה מפני שראו את האנושיות של אלה שנשאו את הדגלים. גם אם מאוחר יותר רבים מהם שינו את דעתם, די היה בכך כדי לכונן את החיבור האמיץ בין שמאל ופציפיזם. אלפונס מריים ‏(Merreim‏), מהפכן צרפתי וחבר איגוד, חזה את הקטל של מלחמת העולם הראשונה. ב–1915, בהתייחסו למנהיגים הפוליטיים הצרפתים, אמר: “הם משקרים. האמת היא שהם קוברים, מתחת לבניינים ולמשפחות שהרסו, את החופש של בני עמם כמו גם את עצמאותן של אומות אחרות”. לאורך מחציתה השנייה של המאה ה–20, אט אט התגבש קונסנזוס סביב הרעיון שהמלחמה פוגעת הן בחירות האומה שנכבשה והן בחירותו של מי שהפעיל את כוחו הצבאי.

ספקנותו של השמאל ביחס למלחמה פשתה בציבור האזרחים במערב אירופה, שרובם רואים את המלחמה כלא מוסרית ולא אפקטיבית. כפי שמזכיר זין עצמו: “מלחמות אינן דרכים פרגמטיות להשגת מטרות. בעת האחרונה, יותר ויותר אומות חזקות מגלות שאינן יכולות לכבוש אומות חלשות מהן בהרבה”. הדחייה המוסרית ממלחמה כדרך היחידה לארגון ריבונות לאומית מתבססת על הבנה פרגמטית לחלוטין כי המלחמה מפריעה להתפתחות כלכלית ותרבותית של אומות.

הווארד זין. השינויים החברתיים החשובים ביותר התחוללו באמצעות פעולה ישירה, לא דרך הקלפי
הווארד זין. השינויים החברתיים החשובים ביותר התחוללו באמצעות פעולה ישירה, לא דרך הקלפי. צילום: אי–פי

בשלב זה אפשר לשאול שאלה פשוטה: מדוע הוכיח את עצמו האוניברסליזם כדרך מוסרית ופרגמטית כה אפקטיבית לארגון החברה? לדעתי, התשובה פשוטה להפליא: משום שהוא מעודד שיתוף פעולה. הסדרים פוליטיים פרטיקולריים, מעצם הגדרתם, מתמקדים בקבוצה אחת וחייבים תמיד, בשלב זה או אחר, להעדיף קבוצה אחת על פני אחרת, וכך ליצור אי שוויון ואפליה, שבתורם מייצרים אלימות בין קבוצות ובין קבוצות למדינה. האוניברסליזם, מנגד, יוצר חוקים ומבנים שנועדו להקל את כניסתם של כולם לחוזה החברתי, וכך הוא מאפשר אמנות חברתיות יציבות.

לליכוד החדש יש עם זאת תכונה אחת טובה: הפוליטיקאים שלו אינם נגועים בפגם הצביעות. הם מציגים את הדברים כפי שהם ואפילו אינם מעמידים פנים שהם מגנים על חזון נדיב של אנושיות, על החובה לעזור לחלשים, על שאיפה נלהבת לשוויון או על זכויות בסיסיות של בני אדם. הפוליטיקה שלהם חשה נוח מאוד עם ההיבטים החמים והברבריים של פרטיקולריזם אתני ודתי.

המדינה שתחכה לנו ביום שלמחרת עליית הליכוד החדש לשלטון תהיה בלתי יציבה והפכפכה מפני שחברי הליכוד החדש מזוהים כעת ברובם עם פרויקט ההתנחלויות, מבצע נרחב שהמערכת המשפטית והכלכלית שלו מבוססת על זיהוי הדוק עוד יותר של המדינה עם היהודים, על תפיסה לוחמנית של מדיניות חוץ ועל שלילת זכויות אדם בסיסיות ‏(לדוגמה - חופש התנועה, זכות הבנייה, זכות הבעלות. לאחרונה התחילו לנסוע בשטחים אוטובוסים ליהודים בלבד‏). הליכוד החדש לא יביא ליציבות פוליטית ולא לשגשוג כלכלי מפני שהכלכלה שלו פרטיקולריסטית: היא תמשיך לשרת את צורכיהם האינסופיים של החרדים, של המתנחלים, של אחוז אחד של העשירים ביותר. לחברי הליכוד החדש זה לא מפריע, מפני שהם - בסתר או לא ממש בסתר - מייחלים למלחמה גדולה שאחת ולתמיד תקבע מיהו בעל הריבונות הצבאית באזור, ולמצב של מלחמה מתמדת הממומנת מכספי ארצות הברית והחילונים. הליכוד החדש פועל כאן לפי כללי הכאוס והאלימות המוכרים היטב מההיסטוריה של מפלגות הימין הקיצוני באירופה: על ידי יצירת אלימות, הוא מקווה להביא להפחדה והשתקה או מבקש תגובה אלימה, שבתורה יכולה להוביל להפעלת אלימות לגיטימית מצדו.

כמו שהימין ניצח את השמאל כשהפך אותו למילה מגונה, כך גם השמאל ניצח בקרב נגד הימין, כשהבהיר לכל כי הוא הקול היחיד המדבר בשם המוסר האוניברסלי ופרגמטיות פוליטית. כפי שטענתי כאן, החזון המוסרי של השמאל הוכיח פעמים רבות במהלך ההיסטוריה כי הוא הדרך הפרגמטית היחידה לארגון החברה לכדי ציבור אזרחים משגשג ויציב.

עם זאת, אף שיהיה עלינו להתגבר על הגועל שמעוררת בנו הפוליטיקה, בואו לא נשכח שהפוליטיקה אינה שייכת למפלגות, אלא לרחובות ולאנשים.

שוב, האוורד זין: “אמת היא שהאמריקאים מצביעים אחת לכמה שנים לחברי קונגרס ונשיאים. אבל אמת היא גם שהשינויים החברתיים החשובים ביותר בתולדות ארצות הברית - העצמאות מאנגליה, שחרור השחורים, ארגון כוח העבודה, הישגים בתחום השוויון בין המינים, איסור ההפרדה הגזעית, נסיגת ארצות הברית מווייטנאם - התחוללו לא דרך תיבות הקלפי, אלא באמצעות פעולה ישירה של מאבק חברתי, דרך ארגון של תנועות עממיות בשיטות לבר־משפטיות ובלתי חוקיות”.

לא רק מפלגות פוליטיות, אלא גם החברה האזרחית ואזרחים מהשורה יכולים להתנגד לפוליטיקת המוות של הליכוד החדש, ויכולים להמשיך את אותו מאבק שנשים וגברים רבים נאבקו בשלוש המאות האחרונות.

האם החזון של השמאל מוסרי יותר?



הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 צבועה \ מסעודה מדימונה לא מעניינת אותך  (לת) הרב עובדיה
  • 09:06
  • 28.12.12

  •   ואותך היא מענינת??  (לת) הרב סעדיה
    • 15:18
    • 28.12.12

  •   הכינוי המתאים לך יותר : "שחור מנשק ידיים של זקן מקלל"  (לת) צבי
    • 18:09
    • 28.12.12

  •   ראינו כבר את הסמול ברוסיה הקומוניסטית ובימי סטלין הזוהרים - "שמש העמים"  (לת) שוקי
    • 19:49
    • 28.12.12

  •   שוקי, הגיעה העת שתלמד מה ההבדל בין סוציאליזם לבין קומוניזם טוטליטרי.  (לת) כפיש?
    • 00:33
    • 29.12.12

  •   הגם אתה משבט אפריים? כי אווה אילוז דיברה על השמאל. צלילה
    • 03:47
    • 29.12.12

    מילה שכבר נמחקה כמעט מהמילון המקומי:שמאל. עכשיו יש רק סמול. וסמול אצלם זה מין מחלה.

  •   ראינו כבר את הימין בימי מוסוליני  (לת) שוקי שקשוקי
    • 10:07
    • 29.12.12

  •   מסעודה היא משדרות...וסימונה היא מדימונה...  (לת) התבלבלת כבוד הרב
    • 10:09
    • 29.12.12

  •   כמובן שכשמדברים על השואה "שוכחים" להזכיר לנו איזה שלטון ימני זה היה, השלטון שהוביל את גרמניה.  (לת) פה בשביל להזכיר
    • 12:42
    • 29.12.12

  •   א"ד גורדון, ברל כצנלסון, מאיר יערי, בן גוריון, יעקב חזן, יצחק בן צבי ורחל ינאית בן צבי, דב בר בורוכוב, נחמן סירקין, יצחק טבנקין, מאיר פינס, זלמן שזר, משה בילינסון, צביה לובטקין, משה הס, אניטה שפירא ועוד... : אווה אילוז, תנוחי. היה כאן משהו לפני שהגעת עם הפיליטונים מפריז.  (לת) ^
    • 12:47
    • 29.12.12

  •   חבל שיש רבים שלא מבינים מה זה שמאל. סטאלין זה לא שמאל, זה האים-אימא של הפשיזם בלבוש של סוציאליזם, זה השקר הגדול של המאה ה-20. סוציאליזם זה מה שיש היום בצפון אירופה: יופי של שלטון שדואג לרווחת אזרחיו, בלי לעשות מהם צחוק בתוך הווילות עם הסיגר...  (לת) יאיר
    • 19:56
    • 29.12.12

  •   גם אנחנו לא מעניינים אותה. אני סטודנטית בבצלאל מהתנחלות בשומרון. הנשיאה של המוסד שלי נגדי? ש.מ.
    • 21:58
    • 29.12.12

    אני תוהה כיצד המועצה להשכלה גבוהה לא מפטרת את פרופ' אווה אילוז, על התנהלות לא אתית ולא מוסרית בהתערבות פוליטית גסה ערב בחירות..
    קראתי את המאמר ונדהמתי. היא קוראת באופן פומבי להצביע לשמאל הקיצוני. כן גם מפלגת העבודה איננה שמאל לדעתה.
    אני חשה כסטודנטית במוסד נפגעת. האם אני צריכה לחשוש לבטא בעבודותי גישה ימנית שהיא לדעתה הרסנית. גם כך כל ראשי המחלקות הם שמאל קיצוני. ראו את ראש המחלקה שלי וקרובו המשפחתי שהיה לפניו צבי אפרת שמציג את ההתנחלות שלי ככיבוש. אני לא יכולה לבטא את הזעם שלי בכיתה פן יבולע לי.
    היא עשתה לכל החברים במחלקה ובבצלאל שהם תומכים בימין דה לגיטימציה. מה אנחנו אמורים להרגיש כאן?
    זה מוסד שנתמך על ידי המדינה. אם יש לה דיעות פוליטיות פחות מחודש לפני הבחירות שתשמור אותן לעצמה.
    הרעיון שרק השמאל חושב אוניברסאלי ואוניברסלי זה נכון הוא טעות. אפילו בגרמניה הפלורליסטית טוענים כעת שהרב תרבותיות התנפצה להם בפרצוף. אני גאה ביהדות שלי ובזיקה שלי לארץ ישראל. איפה השר גדעון סער? למה הוא מפקיר אותנו?
    השמאל תמיד חושב שכל הצדק בידו, וכל האמת בידו. השמאל אינו טועה. אך הויכוח על ארץ ישראל אינו שחור לבן. וזכותנו על הארץ הזאת עדיין במחלוקת. האם יש מחלוקת שישבו יהודים בשומרון? כל מי שקרא מעט הסטוריה יהודית ידע זאת. אך אילוז קוראת רק היסטוריה צרפתית ובאופן חלקי. השמאל הצרפתי שיתף פעולה עם הגרועים שבנאצים. וגם לו יש חלק בתמיכה בארגוני טרור.
    לי יש ויכוח עם אילוז. האם אני יכולה לבטא את זה במסדרון? בכיתה? אני מפחדת.
    אז זהו. בטח הארץ יצנזר אותי. כי זה לא מתאים לשופר החדש שלו.
    אני חושבת שזה לא ראוי שנשיאה של מוסד אקדמי עם 2000 מצביעים צעירים תשפיע על קהילה הזאת ערב בחירות. זה לא ראוי. אולי חוקי אבל לא ראוי.
    יש לה אומץ? שתתנצל בפני הסטודנטים תומכי הימין. ואין לכם מושג כמה תומכי בנט נסתרים יש בחבורה הזאת בבצלאל. הם רק משחקים אותה מרץ.

  •   גם אני סטודנטית בבצלאל, במחלקה לארכיטקטורה, ואני חושבת שאת טועה עדי יחזקאלי
    • 09:49
    • 30.12.12

    פרופ. אווה אילוז היא הקול שחיכינו לו. סוף סוף מישהי שמעיזה להשמיע את דעתה השפויה במציאות הקשה של מדינת ישראל, שבה בעלי דעה הנוגדת את מדיניות השלטון מושתקים בברוטליות, במיוחד אנשים במעמדה.

    זה נכון שהרוב המכריע של הסטודנטים ואנשי הסגל משתייכים לשמאל, ולמרות זאת, ואולי בזכות זאת, סטודנטים בעלי דעות מנוגדות תמיד זוכים לבמה פתוחה להציג בה את רעיונותיהם.

    אנשי הימין במדינת ישראל הם מפונקים - כמעט לעולם הם לא נדרשים לנמק את דעותיהם בטיעונים תקפים המבוססים על עובדות, או לחשוב מחדש על הנחות הבסיס שלהם - פשוט בגלל שהם הרוב.

    ולכן אני במקומך הייתי משחיזה טיעונים, ויוצאת להביע את דעתי השנויה במחלוקת (תחשבי שזה מה שאנחנו ה"שמאלנים" נדרשים לעשות כל הזמן). את מוזמנת להתאמן עלי במסדרון.

    אבל בבקשה, בואי להתמודד בדיון אמיתי, ואל תקראי להשתקה כוחנית של אנשים שחושבים אחרת ממך.

  •   חבוב הייתי סגן יו"ר המפלגה הקומוניסטית ועורך בטאון המפלגה. אני הייתי קומוניסט וסוציאליסט ומשם ינקתי את יסודות הפשיזם  (לת) מוסליני
    • 18:29
    • 30.12.12

  •   בשמאל אף פעם לא אהבו את הדמוקרטיה, אתם מיעוט, תקבלו את כללי המשחק.  (לת) אבי
    • 21:34
    • 01.01.13

  •   כן! כן!  (לת) יעס
    • 18:58
    • 12.04.14

02 משום מה מעלימה הכותבת את שיתופי הפעולה בין הסוציאליסטים הלאומיים לסוציאליסטים האוניוורסאליים במלחמת העולם השנייה? מדוע להסתיר את העובדה שהמשת''פים העיקריים של הכיבוש הנאצי בצרפת היו השמאלנים הפאציפיסטים? כדי לשבות את עם הארץ בעוד אילוזייה ?  (לת) Sabra Cadabra
  • 09:57
  • 28.12.12

  •   תלמד היסטוריה, קשקשן אלון
    • 20:55
    • 28.12.12

    מי שהגיש את צרפת לנאצים היו הימנים בראשות המרשל פטן שהיה ימני שמרן ולאומן. את סיסמת המהפכה(חופש, שוויון ואחווה) הוא החליף ל"עבודה, משפחה ולאום". נשמע כמו החברים שלך מהימין הישראלי.

  •   שקר וכזב. הימין השתתף ברצח יהודים. הקומוניסטים היו במחתרות  (לת) מזהה פשיסטנים
    • 21:43
    • 28.12.12

  •   ומה עם הדחקת העובדה שהנאצים עצמם אנשי ימין היו?  (לת) אלון
    • 22:47
    • 28.12.12

  •   ומי בדיוק חתם על הסכם עם ריבנטרופ? ואיזה עיתון אם לא הפראוודה הצרפתי L'Humanité הופיע תחת הכיבוש הנאצי? אלחנן יקירה פרסם ספר מאלף בנושא השת''פ בין הפאציפיסטים הצרפתים לכיבוש הלאומני-סוציאליסטי. הרי הם היו הרוב בפארלמנט ש''הכתיר'' את פטאן.  (לת) Sabra Cadabra
    • 23:08
    • 28.12.12

  •   למי בדיוק אתה מתכוון ? תן דוגמאות  (לת) זה פשוט מעניין אותי
    • 07:17
    • 29.12.12

  •   אה, כן. והנשיא הסוציאליסטי מיטראן עוטר בצלב כבוד של ממשל וישי הלאומני-סוציאליסטי, זה ששלח יהודים למחנות.  (לת) Sabra Cadabra
    • 08:05
    • 29.12.12

  •   כמה יהודים חיסל סטלין?  (לת) אבי
    • 13:56
    • 29.12.12

  •   משום מה תגובותי נחסמות. ע''ע NSDAP משמעות ראשי התיבות; לגבי הפאציפיסטים, פרופ' סימון אפשטיין מהאונ' העברית פרסם ספר בצרפתית בשם Un paradoxe français, Antiracistes dans la Collaboration, antisémites dans la Résistance Sabra Cadabra
    • 14:47
    • 29.12.12

    בטעות יחסתי אותו לאלחנן יקירה.

  •   השמאל הוא רוצח תעב דם, שבכל מדינה בה תפס את השלטון הוא הביא לרצח ולשואה. מטרת השמאל צמא הדם היא לתפוס את השלטון ותו לא.  (לת) ימני ליברל
    • 10:22
    • 31.12.12

  •   מי יתן וידעו כולם את האמת הפשוטה הזו כמו שניסחת  (לת) מסכים לכל מילה
    • 20:47
    • 01.01.13

03 לא צריך לקשקש אם את לא בקיאה בחומר  (לת) שמלאן
  • 10:13
  • 28.12.12

  •   השמאל אוהב לרמוס את חירות הפרט בכדי שיוכל לפקח על השוויון ל"חברים" ועד היום אנחנו משלמים על זה בשיטת הועדים שסוחטים את הקופה הציבורית של העם כולו לצרכיו הפוליטיים והחומרניים.  (לת) אבי
    • 12:25
    • 28.12.12

  •   אווה אילוז צריכה סוף סוף להבחין בין שמאל לבין סמול אשכנזי אחרת נחשוב שהיא מדברת על המתרחש בצידו השני של הירח !  (לת) מוני יקים אנטיציוני
    • 12:32
    • 28.12.12

  •   לא מה שטוב לפלשתינאים בהכרח טוב לנו, לכן המשקפים של הפלשתינאים כלל לא מענינות אותי  (לת) יעל
    • 19:53
    • 28.12.12

  •   מה קרה לך? בישראל של היום אפשר להתקדם יופי מקישקושים בלי לדעת את החומר (וגם מיללות אכלו-לי-שתו-לי), ולהתמנות למשרה שאין לך שום כישורים אליה  (לת) שוק בצלאל
    • 19:02
    • 29.12.12

04 אם מישהו קרא מן ההתחלה עד הסוף! - שיעמוד!  (לת) שפכטל
  • 10:13
  • 28.12.12

  •   אני קראתי עד הסוף סביח
    • 17:41
    • 28.12.12

    ואני גם הבנתי להבדיל ממך וחברייך המתלהמים והטיפשים שבוחרים בבהמה מירי רגב. בכתבה היא אומרת דברים שידועים לכולם, חוץ מלמצביעי הליכוד הטיפשים/מקומבנים בתעשייה הבטחונית, הוט, סלקום ושאר חברות חזירים אחרות..

  •   לא קראתי עד תום, אבל יש לי כבוד רב לאילוז.  (לת) מישהי דופקת בדלת
    • 20:12
    • 28.12.12

  •   עומד  (לת) ירושלמי
    • 10:07
    • 29.12.12

  •   אם לשיעור המבוא לא הייתה לך סבלנות, מה יהיה בהמשך?  (לת) אחד
    • 11:31
    • 29.12.12

  •   מעניין למה סביח משייך עצמו לשמאל האוניברסלי, הרי כינויי גנאי והשתלחות באחר הם סימנים
    • 18:55
    • 29.12.12

    בשיוק לבועטים בפלורליזם המאפיין את שוחרי כבוד האדם.
    אתה סביח אולי רוצה שיכבדו אותך, אולם יש לך תירוצים מדוע אינך מכבד אחרים

  •   אוקיי, עומד נועם
    • 22:16
    • 29.12.12

    ודרך אגב, אני גם מוחא כפיים.
    מה עכשיו?

  •   קראתי עד הסוף והדברים ראויים ביותר  (לת) דני
    • 23:28
    • 29.12.12

05 רק מ-ה-פ-כ-ה נגד הפאשיזם ונגד האפרטהייד  (לת) הציונות לסל וחסל
  • 10:19
  • 28.12.12

06 האם השמאל חשוב למדינה יציבה? יתכן, אבל שמאל קיצוני ותבוסתני הוא גורם מערער חברות, וזה מוכח שוב ושוב. שלוש הוויבערס
  • 10:48
  • 28.12.12

לכן, מבחינתי: שלי ולא זהבה.

  •   שמאל קיצוני ותבוסתני גם הביא לתבוסת גרמניה במלחה"ע השניה, אליבא דהיטלר  (לת) רק לשמאלנים, שמבינים מה זה "אליבא"
    • 10:11
    • 29.12.12

  •   קיצוני זה יחסי, תבוסתני זה המצאה של הימין. כל הביקורת שלך תלויה יותר בססמאות מבמציאות.  (לת) רועי
    • 20:12
    • 29.12.12

  •   השמאל הרדיקלי בגרמניה גרם במידה רבה לדחיפת הגרמנים להצביע עבור היטלר. דבר דומה קורה בארץ כיום כאשר השמאל הקיצוני השולט בתקשורת בעקר דוחף את ההמונים להצביע נגדו, משמע להצביע לימין, למרות שרובו של צבור זה איננו ימין אידאולוגי ולא תומך בהתנחלויות למשל.  (לת) הפרשן
    • 21:14
    • 29.12.12

07 חשוב לזכור כי על ביטול העבדות נלחמו דווקא רפובליקנים, ומתנגדיהם הגדולים היו הדמוקרטים.  (לת) הווארד יוז
  • 10:52
  • 28.12.12

08 זה כבר לא חסר שחר, המאמרים של גברת אילוז. זה כבר פשוט מגוחך. כל כך הרבה מלים, שמטרתם לכסות אמירה אחת קצרה: הגברת אילוז קוראת להצביע בעד מוחמד ברכה ודב חנין ולתמוך במאמצם הבלתי נלאה לחיסול מדינת ישראל. והגברת הזאת עומדת בראש מוסד להשכלה גבוהה במדינת ישראל, המתוקצב ע"י הממשלה. זה לא ענין של ימין ושמאל, גברת אילוז. זה קונפליקט בין חמאס, פתאח, האחים המוסלמים, הניאו נאצים והשמאל הקיצוני הבינלאומי מצד אחד, ובין כל השאר בשמאל השפוי, במרכז, ובימין השפוי מצד שני. הראשונים רוצים בחיסול העם היהודי ומדינת ישראל והאחרים לא. זה עד כדי כך פשוט, גברת אילוז. ונא לצפות עכשיו לעשר תגובות בנוסח: מאמר נפלא, התעלפתי מרוב התרגשות, מקסים, מגניב וכיו"ב.  (לת) ג'ימי ברגר
  • 11:11
  • 28.12.12

  •   לא טעית - זו אויטה!  (לת) Sabra Cadabra
    • 19:08
    • 28.12.12

  •   הכותבת היא סוג של "ספרדי תורן", ובמקרה שלפנינו אחת שמנסה להיות יותר שמאלנית ממרקס כדי לרצות את אדוניה המדומיינים האשכנזים ולומר להם "אני יותר (סמולנית) ממכם". (אז תעריכו אותי).  (לת) יעקב מועלם: אני מרחם עליה.
    • 01:40
    • 29.12.12

  •   ולכן בשורה שש היא מתחנפת לגדעון סער יור מלג  (לת) א.א.
    • 08:31
    • 29.12.12

  •   כל הכבוד, גבלס לא היה מנסח את זה טוב ממך.  (לת) אכלולי
    • 10:12
    • 29.12.12

  •   לג'יימס ברגר: נו שוין, יש רק בעייה קטנטנה עם ה"תיזה" ה"מלומדת" שלך. את מדינת ישראל בנו סוציאליסטים - לא סוחרי גאלאנטריה מן הגטו. אלמלא הסוציאליזם - לא היתה לציונות האמיתית, זו של האבות המיסדים, תקומה. רוב היהודים העדיפו אז ומעדיפים עתה חיים של "תאכלעס". בין אם זה בפלאט בוש ניו יורק , ב"פלעלצעל" של פאריס או בהתנחבלויות בשטחים הכבושים. ההבדל הוא שבחו"ל היהודים מתפרנסים מלרמות את ה"גויים" ובישראל הם מ מתפרנסים מלרמות את הישראלים שבתוך הקו הירוק. על זה נאמר בשמאלנית למתחילים: VIVE LA PETITE DIFFERENCE ...  (לת) ערן ארגוב
    • 14:44
    • 29.12.12

  •   ג'ימי ברגר- תגובה מעולה.  (לת) ר.
    • 15:26
    • 29.12.12

  •   תודה למערכת שקיבלה את תגובתי לעצמי  (לת) ג'ימי ר. ברגר
    • 23:50
    • 29.12.12

  •   ארגוב הוא עוד אשכנטוזי מלוקק משתמש ביידיש לצרכי השמצה,מנכס ליהודים סימנים מתדריכי הוורמאכט מוסא קאראף
    • 10:00
    • 30.12.12

    הריני להציג לפניכם סולן סמולני ערן שמו.מלגלג על מי שלא קומוניסט בשפה שפלה ואינטילגנטית.בוקר טוב

  •   מוישלה, פרענקלה חביב שלי, זה שאתה מבין שפה שפלה - זה ברור, אבל מה לך ול"אינטלגנטית"?...ושנה טובה לך.  (לת) ערן ארגוב
    • 17:04
    • 30.12.12

09 מהו סוציאליזם? ("צדק חלוקתי" או צדק יצרני?) YGH
  • 11:24
  • 28.12.12

הכותבת מונה שני ענפים מרכזיים של השמאל: ליברליזם וסוציאליזם. במאמר מוסגר היא מגדירה את הסוציאליזם כ- "יצירת מנגנונים להבטחת צדק חלוקתי‏". ובכן, קיים זרם בשמאל מיסודם של הוגים כמו קלוד אנרי דה סן-סימון, קארל מארכס, פרידריך אנגלס או ולדימיר איליץ' לנין שעסק בצדק יצרני, ולא ב- "צדק חלוקתי".

שיטת "החלוקה" יכלה אולי לקיים את היישוב הישן בירושלים במאה התשע-עשרה, אולם "צדק חלוקתי" אינו יכול לפתור את בעיות החברה המודרנית. "צדק חלוקתי" הוא סמטה חסרת מוצא, ואין פלא שהשמאל ההולך בסמטה הזו מתגמד לממדים ננומטריים. כחלופה לימין יכולה לשמש רק תנועה שתעז לדגול בצדק יצרני.

10 לא כל מי שיודע לכתוב - כותב דברי חכמה. גם אם הוא ד''ר או פרופ'.  (לת) ישראל
  • 11:34
  • 28.12.12

11 מאמר נהדר. רק אציין כי התנועות של הרחוב צריכות הנהגה טחינה צהובה
  • 11:40
  • 28.12.12

כי "הרחוב" אינו סתם כך מתעורר. נייחל כולנו לנצחון הגוש הנכון ונביס את הליקוד הלאומי שעסוק בהזרמת כסף למנחלים.

  •   רק לידיעתך, אילוז לא רואה עצמה ברחוב, רז
    • 07:26
    • 29.12.12

    ולא תהיה מוכנה לוותר בשביל הרחוב על אגורה ממשכורתה המנופחת באקדמיה , גם לא על נסיעות לחו"ל לשם גלגול רעיונות השמאל, "כל עוד זה לא על חשבון חייה הנוחים.

  •   משכורת באקדמיה הילית
    • 17:27
    • 29.12.12

    ממש לא מנופחת!!! אתה כנראה לא יודע מהי...

12 לימין אין לב ולשמאל אין שכל  (לת) המתנחבל חגי סגל אמר
  • 12:04
  • 28.12.12

  •   דווקא לימין יש שכל? בקבוצה בה יש יותר אנשים שמאמינים בסיפורי אגדות על אלים, קסמים, מקדשים ונחשים מדברים? משתגיד.  (לת) dra
    • 12:32
    • 29.12.12

  •   החבר הדימיוני בשמים של הדתיים עושה פחות נזק מהחבר הדימיוני של השמאל במוקטעה  (לת) ל-DRA
    • 11:49
    • 30.12.12

13 אוףףף  (לת) סתם קשקשנית
  • 12:13
  • 28.12.12

14 עוד מנדטים בורחים לש'ס הם לפחות עוזרים לחלשים יוסי
  • 12:25
  • 28.12.12

אתם בליכוד זרקתם את העניים לכלבים מי יצביע לכם בכלל

  •   ש"ס בעיקר עוזרים לחלשים להישאר חלשים מיקי
    • 08:44
    • 29.12.12

    מגדלים דור של בורים, מעודדים המנעות מעבודה, ומקדמים בנייה לחרדים בלבד.

  •   גם זה משהו, לפחות הם יודעים שהם חלשים ולא מאשימים אותם ברעות הכלכליות שמיוצרות על ידי המדכאים  (לת) שס שמוס
    • 15:33
    • 29.12.12

  •   שס עוזרים לערבים בני דת משה להתבכיין שדופקים אותם שוקי
    • 08:45
    • 31.12.12

    כשמי שדופק אותם הם אותם מנהיגים בהם בחרו
    והדוגמה הטובה ביותר כמובן, שראשי שס שולחים את ילדיהם ללמוד במוסדות חרדיים לבנים ולא שחורים...

15 אם נלך אחרי הראש של אילוז ספק אם מדינת ישראל כמדינה יהודית תמשיך להתקיים  (לת) בסודיה
  • 12:39
  • 28.12.12

  •   הימין עובד קשה כדי להקים פה מדינה דו לאומית עם מיעוט יהודי ואהבלים כמוך מתלוננים על זה שהשמאל מעוניין בפתרון שתי מדינות כדי להציל את הרעיון הציוני. הגיון זה לא הצד החזק שלכם.  (לת) dra
    • 12:34
    • 29.12.12

  •   אבל אם נלך אחרי הראש שלך ,מדינת ישראל בספק פלישתי
    • 13:25
    • 29.12.12

    תמות נפשי עם פלישתים ?

16 במציאות הציונית - לימין אין רעיונות אלא אינטרסים בלבד ואילו הסמול האשכנזי יש לו גם אינטרסים/פריבילגיות וגם רעיונות איך לשמר את אותם אינטרסים/פריבילגיות על בסיס של רעיונות מבולבלים ועמוסי סתירות !  (לת) מוני יקים אנטיציוני
  • 12:44
  • 28.12.12

17 כן יש לשמאל יתרונות רבים אבל יש לו בעייה אחת הסטורית הוא לא פופולרי
  • 12:59
  • 28.12.12

לא רק בישראל גם במדינות רבות אחרות במערב הימין ניצח ברוב מערכות הבחירות מאז מלחה"ע ה2. כך בארה"ב כך בבריטניה כך אפילו בצרפת אם אינני טועה. הציבור הרחב מעדיף תכנים שמדגישים א השתייכותו לקבוצה מסוימת והתבדלותו מאחרות, מעדיף תכנים דתיים ותכנים מיליטריסטיים. כך גם אצל הפלשתינאים אולי אפילו ביתר שאת. ואז מגיע השלב שבו אתה אומר אם אני בוחר במפלגה פייסנית כשבצד השני יש מיליטריזם אני בבעייה. אז אתה הולך על הפתרון הקל יותר.

  •   במדינת ישראל שלטו מפלגות השמאל מספיק, לכן הן לא פופולריות רפי
    • 15:45
    • 28.12.12

    אתה מספר לעצמך סיפורים על השתייכותך למחנה השלום ושנאתך למחנה הדתיים וטוען שזה שונה.

  •   בארהב נבחר פעמיים אובמה, זה שמאל להזכירך  (לת) עילם
    • 20:50
    • 28.12.12

  •   זה התפקיד ההיסטורי שלו יהודית
    • 09:42
    • 29.12.12

    כפי שכותבת אילוז בסופו של דבר הערכים של השמאל מחלחלים לערכים של החברה בכללותה וגם לימין והופכים לעיתים חלק בלתי נפרד מהם.

18 נקודה למחשבה: השמאל מאד אוהב לשנוא, הוא חיפש איזה קבוצה קצת רחוקה בשביל לאהוב, הפלסטינים, ואת השאר הוא שונא.  (לת) רועי
  • 14:19
  • 28.12.12

  •   שטויות על גבי שטויות- מי רצח את ראש הממשלה? משה
    • 18:54
    • 28.12.12

    איך אפשר לכתוב כאלו שטויות?? השנאה וההתלהמות היא בקרב תומכים של משטרים ימניים, גם בישראל גם בחו"ל. שנאת כל מי ששונה, מי שנחשב לאוייב, אחר. האלימות בקרב תומכי הימין היא לא רק מילולית, אלא מסוכנת פיזית.

  •   יש לך עוד נקודה? כי צריך עוד נקודה כדי שאפשר יהיה להעביר קו ישר בין התגובה שלך לאפס המוחלט.  (לת)
    • 15:07
    • 29.12.12

19 תמשיכי לספר לעצמך סיפורים ולהיות באופוזיציה... רפי
  • 15:44
  • 28.12.12

הרי ברור שההסכם של הפיציפיסטים ב 38 עם היטלר מנע את צלחמת העולם השנייה והציל את בריטניה, לפחות למי שחסר יכולת לוגית כמו הכותבת

20 כשלמר"צ יהיו 40 מנדטים.  (לת) אנטי-יוכוס.
  • 16:40
  • 28.12.12

21 אמנם קראתי מהסוף להתחלה אבל אחלה מאמר  (לת) אני
  • 17:21
  • 28.12.12

  •   אין מאמרים "טובים". מאמרים טובים על שמאל וימין למשל, נקראים משמאל לימין ולהיפך, וזה לא המקרה. מאמר שלא מסתיים בביקורת המאמר הוא מאמר מוטה.  (לת)
    • 15:01
    • 29.12.12

  •   אחת הטובות. אבל אולי תסביר מהי ביקורת המאמר שאמורה אני
    • 15:51
    • 30.12.12

    להופיע בסוף ?

22 כך, למשל, מתבטא "פוליטיקאי עם עקרונות", מוחמד ברכה: "העכביש הגדול ארה"ב והעכביש הקטן ישראל הם שני בעלי האינטרס המובהקים ליצירת המשבר בין סוריה ולבנון..." הראו לי ניאו מרקסיסטית שמתהדרת בנוצות "מוסריות", אראה לכם אדיוטית שימושית שמתחנפת לגרועים שבמנוולים. לו היתה חיה אילוז בימי סטאלין העליזים, היתה מסבירה לנו כיצד ברית המועצות שוחרת שלום, ואיך הגולאג הוא "תעמולת זוועה אימפריאליסטית". היות והיא חיה היום, מופנית חנופתה למתועבי האיסלמיזם. מודרניסט .
  • 17:34
  • 28.12.12

כך, למשל, מתבטא "פוליטיקאי עם עקרונות", מוחמד ברכה: "העכביש הגדול ארה"ב והעכביש הקטן ישראל הם שני בעלי האינטרס המובהקים ליצירת המשבר בין סוריה ולבנון..." הראו לי ניאו מרקסיסטית שמתהדרת בנוצות "מוסריות", אראה לכם אדיוטית שימושית שמתחנפת לגרועים שבמנוולים. לו היתה חיה אילוז בימי סטאלין העליזים, היתה מסבירה לנו כיצד ברית המועצות שוחרת שלום, ואיך הגולאג הוא "תעמולת זוועה אימפריאליסטית". היות והיא חיה היום, מופנית חנופתה למתועבי האיסלמיזם.

  •   ואתה מודרגניכט לו היית חי בתקופות מסויימות כספרדי או איטלקי (שלא לדבר על משהו אחר) אין לנו כל ספק באיזה צד היית  (לת) ירושלמי אם לסבתא היו גלגלים
    • 10:14
    • 29.12.12

  •   יללה מלחמה? ערבי
    • 10:36
    • 29.12.12

    ב- 48 הייתה הנכבה ב- 67 הייתה הנקסה
    ובפעם השלישית -גלידה?

  •   וגם ברוסיה הקומוניסטית אגב, לו חי המודרניסט, היה תומך בשלטון, כי מהותו של אזרח כזה היא לתמוך בממסד, כל ממסד, והיה מלשין לק.ג.ב על דיסידנטים (כפי שכנראה עושה למען המשטר המתקצן של מדינת ישראל בשנים האחרונות)  (לת) מודרנישט
    • 12:38
    • 29.12.12

23 כך, למשל, מתבטא "פוליטיקאי עם עקרונות", מוחמד ברכה: "העכביש הגדול ארה"ב והעכביש הקטן ישראל הם שני בעלי האינטרס המובהקים ליצירת המשבר בין סוריה ולבנון..." הראו לי ניאו מרקסיסטית שמתהדרת בנוצות "מוסריות", אראה לכם אדיוטית שימושית שמתחנפת לגרועים שבמנוולים. לו היתה חיה אילוז בימי סטאלין העליזים, היתה מסבירה לנו כיצד ברית המועצות שוחרת שלום, ואיך הגולאג הוא "תעמולת זוועה אימפריאליסטית". היות והיא חיה היום, מופנית חנופתה למתועבי האיסלמיזם. מודרניסט
  • 17:35
  • 28.12.12

כך, למשל, מתבטא "פוליטיקאי עם עקרונות", מוחמד ברכה: "העכביש הגדול ארה"ב והעכביש הקטן ישראל הם שני בעלי האינטרס המובהקים ליצירת המשבר בין סוריה ולבנון..." הראו לי ניאו מרקסיסטית שמתהדרת בנוצות "מוסריות", אראה לכם אדיוטית שימושית שמתחנפת לגרועים שבמנוולים. לו היתה חיה אילוז בימי סטאלין העליזים, היתה מסבירה לנו כיצד ברית המועצות שוחרת שלום, ואיך הגולאג הוא "תעמולת זוועה אימפריאליסטית". היות והיא חיה היום, מופנית חנופתה למתועבי האיסלמיזם.

24 השתכנעתי סופית: השמאל הוא סכנה קיומית לכל אומה חפצת חיים ולכל אדם המבקש לצמוח להתפתח בחברה חופשית. השמאל מקדש פציפיזם ניהיליסטי במקום בטחון אישי, דורסנות של וועדי עובדים במקום יזמות פרטית שיוצרת מקומות תעסוקה, תורמת לצמיחה ומעלה את איכות החיים, תרבות זכויות של מגיע לי במקום סולידריות ותחושת חובה, פרזיטיות במקום תרומה, אנרכיזם של זכויות אדם במקום סולידריות אזרח (שמשמעותן גם זכויות אבל גם חובות של אזרח למדינה ולחברה).  (לת) סוציולוג
  • 17:57
  • 28.12.12

  •   דוגמא טובה למדינה נטולת שמאל: גרמניה הנאצית גבריאל
    • 11:11
    • 29.12.12

    נכון שלא קראת את הכתבה? נכון שגיבוב השטויות בתגובה שלך מראה שאין קשר בין המציאות לבין מה שנאמר? נכון שלא הית מקושר למציאות הכלכלית העולמית ב 5 שנים אחרונות שבה "כלכלת השוק" השמידה את עצמה לדעת??
    השקר הכי גדול של הימין הוא בכך שהקפיטליזם תומך ב "שוק חושפי" שלכאורה נותן את הסיכוי לכל אחד להתעשר, שקר שבזערתו ממשיכים האוליגרכים והתאגידים לשדוד את הקופה, בתמיכתם של האנשים שנידפקים מכך הכי הרבה, כמוך למשל.

  •   לסוציופאט: נו טוף. שמענו על "שטוטולוגים" מסוגך ועל הקלישאות הקפיטליסטיות שלכם שבאמצעותן אתם מקדשים ניצול של אנשים עובדים למען בעלי ההון, המתנחבלים, הרבנים והדגנרלים. עובדה היא שהשמאל בהיסטוריה לחם כשהיה צריך (למשל:בארץ ובארה"ב מי שעשה מלחמות היו בהתאמה תנועת העבודה והדמוקרטים ודווקא הליכוד הוא זה שנסוג מסיני ומרצועת עזה והרפובליקנים הם שהחלו את החנופה לסין הקומוניסטית בימי ניקסון ולאיראן בימי רייגן. וועדי העובדים מגנים על אינטרס של עובדים - ואילו הימין מגן על הפרזיטיות של חרדים וסרוגים. יזמות פרטית יוצרת מקומות תעסוקה על תנאי תוך ניצול פטורים מתשלום מסים על רווחי בעלי ההון והטלת עול המס על השכירים במעמד הבינוני בעיקר אך גם המעמדות הנמוכים. רק בגלל תאוות הבצע חסרת הרסן של בעלי ההון שפירקו את תעשיותיו המפוארות של המערב והעבירו אותן לסין להודו ולברזיל כדי לחסוך בעלויות - המערב כולו - כולל ארה"ב ואין צריך לומר - מערב אירופה - זוחל עכשיו על גחונו. לא ממלקקי מגפי ההון מסוגך נקבל הטפות מוסר על "סולידיות" ו"תחושת חובה". לך ספר את זה לעשרים המשפחות ששולטות במשק הישראלי שילדיהן כבר מזמן בחו"ל - והמושג "אנארכיזם של זכויות אדם" שקול כנגד "חזיר כשר" או "שלג שחור" - הכנס למה שאמור להיות בין אזניך: זמנכם עבר.  (לת) ערן ארגוב
    • 18:43
    • 29.12.12

  •   זמנך עבר סמולן קטן. הסקרים מוכיחים זאת. מוצי מולצומסק
    • 10:02
    • 30.12.12

    נו שוויין,נו טוף

  •   רומנשטה אוייל ! אלמלא היית ימני נמוך מצח היית מבין שאני מדבר על שינויים גלובליים ולאו דווקא על הפרובינציה העלובה שבה אתה חי... אבל מה אפשר לצפות מפשיסט טמפיט מסוגך?... לאריבידרה !  (לת) ערן ארגוב
    • 13:18
    • 30.12.12

  •   ערגוב המיסיונר, באת בין חג המולד לראש השנה לברבר לנו קצת מהבליך? הרטוריקה הסוציאליסטית הארכאית והעלובה שלך לא שכנעה אף אחד, אולי כמה צרפתים בשנות ה-60, ונחמד לראות שאתה מתבהם עם כל תגובה ולאט לאט נשמע כמו תקליט שבור, שילוב של סיסמאות וגסויות, כמו עוכר חוקן וכו. בהמה  (לת) אלברט
    • 12:24
    • 31.12.12

  •   לאלברט התוכי הימני:תענוג לראות איך אתה ושאר בני מינך כאן יוצאים מכליכם בטירוף כשקישקושיכם השמרניים מופרכים כאן אחד לאחד. אתה למשל נשמע כמו ילד מפוחד ששורק בחושך רק כדי לא להרטיב את מכנסיו. אגב: כנראה שה"ריטוריקה" הסוציאליסטית שיכנעה בצרפת יותר מכמה אנשים (הסוציאליסטים היו בשלטון מ-1980 עד 1995 ולאחרונה הם חזרו - ובגדול) ואגב: בשנות ה-60 שלט דה גול השמרן - אבל מה לתוכי ימני מסוגך שרק חוזר על הסיסמאות הפשיסטיות של הימין ולידיעת ההיסטוריה? בורות היתה ונותרה הסמל המסחרי של הימין...  (לת) ערן ארגוב
    • 16:13
    • 31.12.12

  •   ראנימבין שהחמרמורת מליל אמש עדיין נותנת סימניה. השפעה פוליטית אינה מתבטאת רק בזהות מפלגת שלטון, אלא בהשפעה אינטלקטואלית. אידיוטים שימושיים כמוך היו בצרפת בשנות ה-60 ולמען האמת עד לימינו אלה, המצדיקים אלימות חסרת רסן, ובלבד שתהיה בכיוון הנכון ותופנה למי שה"אינטלקטואלים" קובעים כי הוא הרע. חוצמזה, לך תשתוף את הפה, אידיוט.  (לת) אלברט
    • 15:57
    • 01.01.13

  •   ערגוב, תודה. די משמעש לראות אותך קופץ ורוקע כמו קוף מצילתיים. אני מבין שהחמרמורת מליל אמש נותנת אותותיה.... השפעה פוליטית אינה נמדדת על ידי כותרות של מפלגות שולטות. "אינטלקטואלים" מהשמאל האירופי תמיד הצטיינו בתמיכה ללא סייג באלימות קשה כל עוד היא מופנית כלפי מי שהם הגדירו כרשע, ועל ידי מי שהם הגדירו כ"העם" או המדוכא. בור שכמותי מכיר כמה טקסטים על העניין, בטח עילוי כמוך יכול לשים את ידיו עליהם. חוצמזה, לך תשתוף את הפה.  (לת) אלברט
    • 16:03
    • 01.01.13

  •   ערגוב, תודה. די משמעש לראות אותך קופץ ורוקע כמו קוף מצילתיים. אני מבין שהחמרמורת מליל אמש נותנת אותותיה.... השפעה פוליטית אינה נמדדת על ידי כותרות של מפלגות שולטות. "אינטלקטואלים" מהשמאל האירופי תמיד הצטיינו בתמיכה ללא סייג באלימות קשה כל עוד היא מופנית כלפי מי שהם הגדירו כרשע, ועל ידי מי שהם הגדירו כ"העם" או המדוכא. בור שכמותי מכיר כמה טקסטים על העניין, בטח עילוי כמוך יכול לשים את ידיו עליהם. חוצמזה, לך תשתוף את הפה.  (לת) אלברט
    • 16:03
    • 01.01.13

  •   אלברטיקו, אהבתי את הנסיון מכמיר הלב להתחפש לאינטלגנט עם מילה כמו "חמרמורת" אך החמור הבור שמאחורי החמרמורת מתגלה דרך הכתיב הפגום. התכוונת ככל הנראה ל"תשטוף"... דיסלקסיה ימנית כבר אמרנו?... ואשר לטקסטים: ממליץ לך לקרוא את Réflexions sur la violence ("הרהורים על האלימות") מאת ז'ורז' סורל. נדמה לי שיש תרגום גם למרוקאית מנוקדת במיוחד לדיסלקטים ימנים שמגדפים את ה"שמאל" אבל חפים מכל ידע ומכל הבנה באידיאולוגיה שלו ובתולדותיו...  (לת) ערן ארגוב
    • 23:28
    • 01.01.13

25 ציטוט מדויק יוסי
  • 17:58
  • 28.12.12

בעת האחרונה, יותר ויותר אומות חזקות מגלות שאינן יכולות לכבוש אומות חלשות מהן בהרבה

26 השמאל האקטיביסטי ניהל את המדינה מאז טרומה יליד הארץ
  • 18:20
  • 28.12.12

ועד 1977.
השמאל היום של זהבה ויריב וויסים אינו שמאל
של סוציאליסטים אלא שמאל של ערביסטים.

27 החופש המהולל לבחור מקום מגורים פירושו מליוני מהגרים מוסלמים בוחרים להגר לישראל  (לת) אנחנו לא רוצים את זה, הבנת?
  • 18:36
  • 28.12.12

28 למוחמד ברכה יש עקרונות? העיקרון המרכזי שלו הוא לא להקלע למצב שהדעה שלו חופפת לדעה האמריקאית או הישראלית. הוא אמר זאת בעצמו בריאיון לערוץ מפגת הבעת' הסורית.  (לת) עמית
  • 19:13
  • 28.12.12

29 כל מילה בסלע !  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 19:37
  • 28.12.12

30 מוסר? מעניין כמה צמחונים וטבעוניים יצביעו למפלגות הימין; אני מנחש שהרבה! אני בכל אופן אצביע למרצ
  • 20:10
  • 28.12.12

וכן אני אוכל בשר ^^

31 זה לא משנה מה תאמרי. העובדות הן ש20 שנה אחרי אוסלו אי אפשר לדברעל שלום בלי להסביר היטב מדוע הפעם זה יעבוד. אנשים תמיד יעדיפו פוליטיקאים "חזקים" על פוליטיקאים שדרכם כשלה ולא מודים בכך. זה נקרא חוש השרדות.  (לת) א
  • 20:29
  • 28.12.12

32 רגע אחד. המושג "שמאל" בישראל מזמן כבר לא חופף את מה שמכונה במערב שמאל. שיינדלה
  • 21:51
  • 28.12.12

כעת כל מי שמאמין בחוק וסדר, כל מי שתומך - מתוך עמדות בורגניות מובהקות - במשטרה ובמערכת המשפט משלם מיד מחיר כשתג ה"שמאלן מודבק למצחו. כלומר ישראל נמצאת בדרדור מהיר לבור תחתיות משום שהחברה עצמה קורסת. שיר כמו "זהירות הגורילה" של בראסאנס שזכה לביצוע עברי מפי יוסי בנאי משקף את מסורת השמאל הצרפתי שבחל מטבעו לפחות למראית עין , בבורגנות השבעה. בישראל גם הבורגנות נדחקת לרובריקה של השמאל.

33 תקלה בהיסטוריה של "בצלאל" !!!!!!!!!!!!!!!!! אבי אפרת
  • 22:06
  • 28.12.12

ואת הגברת הזו מינו לנשיאת "בצלאל "?
עד עכשיו מילה אחת על אמנות לא נשמעה ממנה במרחב הציבורי !
נראית כל כך דעתנית במישורים הפוליטיים/סוציולוגיים ובעלת חללים של ממש בתחומי המוסד לנשיאותו נבחרה .
היתה שם איזו טעות היסטורית.
ת ק ל ה !!!

34 בכסות אקדמית ובאריכות אין קץ אווה אילוז פרסמה רשימה ילדותית ביותר מרדכי
  • 22:26
  • 28.12.12

כל כולה אומרת "הטובים בצד שלי והיתר הם הרעים" האם באמת אווה אילוז מאפיינת עם הימין את שלטונות הטרור הקומוניסטית במזרח אירופה של המאה ה-20 ואת המשטר הסיני או שמכיוון ששם לא שומרים על זכויות אדם - אין לזהות משטרים אלו עם השמאל??

מה לגבי הקריאות של מרקס וממשיכיו לשבור את בעלי ההון ולנשל אותם מרכושם - פיזית - האם גם כאן יש שמירה על זכויות אדם ? מה עם זכות הקניין ?

כיצד השמאל הפך למקור לשגשוג ? האם ממשלת שמאל עומדת בראשות גרמניה שהיא המדינה המשגשגת ביותר באירופה ? האם בבריטניה שולטת ממשלת שמאל?

35 חזק!  (לת) יעל
  • 23:27
  • 28.12.12

36 מאמר נפלא של חוקרת נפלאה.  (לת) הארץ חוזר לעצמו
  • 23:46
  • 28.12.12

37 גם צאבס וקסטרו שמאלנים - יש שוויון מלא -כולם עניים  (לת) shimon
  • 00:46
  • 29.12.12

38 ההצמדות ל"שמאל" או "ימין" מטופשת. סטלין זה טוב? קסטרו זה טוב? האמת היא בשכל הישר: יש מפלגה ושלטון טובים ומועילים, ויש רעים ומזיקים, וזה לא קשור ל"שמאל" או "ימין".  (לת) גברת, צאי מהקלישאות. "מדעי" החברה זה הבל.
  • 01:36
  • 29.12.12

39 אני בעד שהשמאל יחזור לשלטון. וכל אלה שאומרים סמול וסיבולת במקום שיבולת צלילה
  • 03:44
  • 29.12.12

שיחזרו לשבט אפריים, וסלום על יסראל.

40 לחתוך מבזבוזי האקדמיה על שכר והטבות מנופחים, לטובת העניים! עמית
  • 07:23
  • 29.12.12

כרגיל הכותבת אוהבת את המילים המתייפיפות של עצמה, ונהנית מהגיגים חלולים משהו שהיא מייצרת בשפע בתפקידיה האקדמאים חסרי הערך. האם תהיה הכותבת מוכנה לוותר על משהו מתנאי ההעסקה המנופחים שלה, כפי שבעצמה הודתה שעבודתה נוחה ביותר, כדי לחלוק את הכנסותיה עם אלה שגורלם לא שפר עליהם? כי על זה מדובר. לא על תיאוריות ריקות עם מילים שמצלצלות יפה. אולי פחות נסיעות לחו"ל על חשבון משלמי המיסים?

41 זמן טוב להפרדת החברה מהפוליטיקה אילנה שזור
  • 08:12
  • 29.12.12

אני מקווה שהמאמר הזה יתחיל משהו חדש בשמאל. אבל אני "בוגרת" הפוליטיקה של השמאל לכן ברור שזה לא יקרה, כרגע.
המסקנה שלי היא שהגענו לשלב שבו אין להסתפק במעורבות אזרחית כדי ליצר פוליטיקה של "קידמה", אלא יש ליצר הפרדה בין הפוליטיקה לחברה ולתת לחברה לנהל את עצמה באמצעות התאגדות אזרחים פעילה שעומדת מול הפוליטיקה. זו שפה אחרת, חברתית -אוניברסלית.

42 תודה על המאמר הנפלא!  (לת) יאיר
  • 08:22
  • 29.12.12

43 בולשביקים ברוסיה. שטאזי במזרח גרמניה. חמר רוז' בקמבודיה. מאו צה טונג בסין. צ'אבז בונצואלה. אכן, רק השמאל יכול.  (לת) שאני אמשיך?
  • 08:33
  • 29.12.12

  •   הנאצים בגרמניה. הפשיסטים באיטליה. אנדר
    • 14:12
    • 29.12.12

    הטענות שלך פשוט מגוחכות. בשני הצדדים יש קיצוניים.

  •   אני אמשיך: פינושה בצ'ילה, פרנקו בספרד, סאלאזאר בפורטוגל, פרון בארגנטינה, סטרוסנר בפאראגוואי, טרוחייו ברפובליקה הדומיניקנית, סומוסה בניקרגואה, פרסטר בדרום אפריקה ... מבסוט?  (לת) ערן ארגוב
    • 18:48
    • 29.12.12

  •   רובם אגב ידידים טובים של ממשלות ישראל לדורותיהן ולקוחות נאמנים של סחר הנשק הישראלי  (לת) ישראלי אמיתי
    • 20:57
    • 29.12.12

  •   לטיפשים שהגיבו לי: לא טענתי שהימין טוב מהשמאל. כל טענתי היא שאווה אילוז משקרת מבורות או רשעות כשהיא טוענת שהשמאל 'נעלה' על הימין  (לת) חמורים קופצים בראש
    • 05:14
    • 30.12.12

  •   לחמור חמורותיים שמגיב בלי ראש: פרופ' אילוז צודקת בהחלט. השמאל נעלה על הימין משום שהאידיאולוגיה שלו נעלה יותר. הימין משרת שמרנות לאומנות וקפיטליזם המכנה המשותף של שלושתם הוא : כוחניות ואנוכיות השמאל ממסה להגשים הומניזם, קידמה וצדק חברתי. הטענה הימנית שערכי השמאל הם מנוגדים לטבע האדם היא שיקרית בה במידה שהיא מרושעת ואידיוטית. אם האדם היה נותר נאמן לטבעו האמיתי - הוא היה יושב עד היום על צמרות העצים. הנכון הוא שהימין מנסה בכל כוחו להחזיר אותנו לשם עם אג'נדה פרימיטיבית מתקופת שוכני המערות...  (לת) ערן ארגוב
    • 17:13
    • 30.12.12

  •   ערגוב, את ה עדיין טוען שאתה ליבראל שמאלני?! אידיוט שימושי. אם אתה פשוט ממסגרת אחרת את האחר האולטימטיבי כאיזה אנטי-קריסטוס בו יש להילחם ואותו יש למגר כאיזה מין "ימין" אז מה הועילו "חכמים" בתקנתם?  (לת) אלברט
    • 12:27
    • 31.12.12

  •   אלברט MON CHER , כשתצליח להתגבר על הדיסלקסיה שגורמת לך נעבעך לייצר טקסט כל כך לא ברור - נדבר. ושמא זו לא הדיסלקסיה הימנית הטיפוסית אלא סתם התקפת אמוק או בפשטות קריזה שתפסה אותך בלי שהתרופות תהיינה בהישג ידך - רק כי למעט גידופים וחירופים אינך מסוגל לענות ולו לנקודה או פסיק אחד מדברי? אפייני לתת תרבות של מרכז הליכוד על מנתקי המקרופונים והופכי השולחנות ששורצים בו ...  (לת) ערן ארגוב
    • 16:19
    • 31.12.12

44 השד הדמוגרפי: הזבל האורגני יוצר בעצמו הרבה יותר זבל, השמאל חושב על כל שקית שהוא זורק. זו כל התורה כולה.  (לת) אלון
  • 08:34
  • 29.12.12

45 פרופ' אילוז, אז מדוע אין ההמון הישראלי יוצא לרחובות - מה ההסבר לכך שאנו נוהגים כצפרדע המתבשלת לאיטה במים ההולכים ונרתחים של הימין הפשיסטי?  (לת) סטודנט לשעבר
  • 08:37
  • 29.12.12

46 הימין בישראל הוא פאשיסט חסר תקנה, אל תצביעו לימין זה יהיה אסון למדינה  (לת) ירון
  • 08:45
  • 29.12.12

47 לגברת אווה היקרה אני יסביר לך למה מצביעים ימין אדם פשוט מהימין
  • 08:53
  • 29.12.12

קראתי את מאמרך הפילוסופי והחכם עכשיו רק נשאר שהערבים גם יבינו
השמאל בארץ לא יצליח בישראל לעולם לדעתי גם אים הוא יהיה חברתי
כלכלי ויטיב עים האזרח לא בגלל השמאל אלא בגלל הערבים הם הבעיה של השמאל מספיק רצח אחד של משפחה או פיגוע ואז השמאל מקבל כמויות
אדירות של שנאה לכן השמאל תלוי תמיד בערבים אין סיכוי שהם יהיו
מאוחדים ויפסיקו את הטרור הלוואי שבאמת יהיה שלום אבל אין סיכוי

48 בשביל מה צריך כל כך הרבה אברכים הרי יש רק משיח אחד יריבה גור
  • 09:08
  • 29.12.12

רק משיח אחד וכשיגיע מספיק עשרה צדיקים שילוו אותו לברך את חיילי צהל ,

49 גם מאמר (מאוד מעניין) לא יכול להשכיח את הרצח של 100 מליון בני אדם ע"י הסוציאליזם הטוב והמטיב.  (לת) היטלר,סטאלין ומאו צא דונג.
  • 09:20
  • 29.12.12

  •   היטלר רצח סוציאליסטים. סטלין לא היה סוציאליסט אלא דיקטטור קומוניסט. סוציאל דמוקרטיה משטר מננצח - ראו מדינות צפון אירופה שמובילות בכל המדדים  (לת) אא
    • 19:54
    • 29.12.12

50 כתבה מעולה. תודה  (לת) רועי
  • 09:21
  • 29.12.12

51 מעבר לגישה האבסולוטית, שאיננה מגלה כל גמישות, רגישות או יכולת לקיים דיון פלורליסטי בעמדות מנוגדות, אני לא בטוח שזה ראוי שנשיא של מוסד אקדמי יפרסם פמפלט פוליטי כזה בוטה. יש חופש ביטוי, זה ברור, אבל יש גם אחריות מוסדית. וכי מי יערוב לנו שהכותבת איננה משליטה במוסד שעליו היא מופקדת את תפיסת עולמה, שבגדול ניתן לתמצת אותה בביטוי: "רק אני צודקת"?  (לת) אורן
  • 09:23
  • 29.12.12

52 שאפו על כתבה מבריקה ששופכת אור על תרומתו של השמאל לאנושות. ולגבי החונטה החמסטנית שהזכרת והפוטיניסיטית שלא הזכרת- זו דרכם של מקופחים מקפחים, שחושבים שכוח לא להם יהיה מזור לאפס אגו שלהם. על כוחו של הרוב השפוי במדינה, שעד היום לא נוצל בחוכמה כנגד צונמי ההונים- ימים יגידו  (לת) שומר חוק
  • 09:52
  • 29.12.12

  •   גם ההונים הם בני אדם... והצגתם כצונאמי היא הוכחה לדה-הומניפיקציה שעושים תועמלני השמאל למתנגדיהם הפוליטיים.  (לת) לך יא גזען
    • 10:44
    • 29.12.12

53 שאפו על כתבה מבריקה ששופכת אור על תרומתו של השמאל לאנושות. ולגבי החונטה החמסטנית שהזכרת והפוטיניסיטית שלא הזכרת- זו דרכם של מקופחים מקפחים, שחושבים שכוח לא להם יהיה מזור לאפס אגו שלהם. על כוחו של הרוב השפוי במדינה, שעד היום לא נוצל בחוכמה כנגד צונמי ההונים- ימים יגידו  (לת) שומר חוק
  • 09:52
  • 29.12.12

54 ביום בו החל השמאל להזדהות עם הפאשיזם האיסלמי לסוגיו, הוא הפך להיות לא רלוונטי לרוב הגדול של הציבור.  (לת) נקודת השבר של השמאל המדיני
  • 09:52
  • 29.12.12

55 למה השמאל צריך להנהיג? פנטזיה של הכותבת. הוא לא צריך, ולראיה: היא תומכת בפציפיזם. בלי צה״ל, מדינת ישראל לא תשרוד דקה. גולדה כבר אמרה: שלום ייכון עם הערבים, ברגע שהם יאהבו את בניהם יותר משיעור שינאתם כלפינו. כעת הם משתוקקים שבניהם יהפכו לשאהידים, על אף שמשמעות העניין הוא מות הבן. מי יגן עלינו מפניהם אם יפורק הצבא? הם לא יחוסו על איש, כולל הכותבת עצמה.  (לת) מציאות
  • 09:55
  • 29.12.12

  •   בלי צהל יהיה לנו כל כך הרבה כסף שאנשים כאן ישתגעו, זה נכון. כל השאר - קשקוש רגיל של גזענים שפלים  (לת) ערבים אוהבים את הילדים שלהם יותר מאשר אמא שלך אותך
    • 20:55
    • 29.12.12

  •   מי לוקח ילדים לפניו ונלחם,מי יורה טילים מבתי ספר ממסגדים מבתי חולים,מסריחים שכמותכם!!  (לת) ערבים בהמות סרוחות ושקרנים !
    • 19:12
    • 31.12.12

56 הפיסולוף המדיני דיטר פון פמפריק קבע לפני למעלה מ-100 שנה, כי השמאל הוא כמו פלפל חריף. מעט מידי והאוכל תפל, קצת יותר מידי-שורף בלשון ומנת יתר שורף גם בתחת. המציאות הוכיחה שהוא צדק. לא מאמינים? תסתכלו על כל הקשת מדיקטטרות פאשיסטיות המדכאות פועלים, דרך קפיטליזם סקנדיבני, דרך סוצילטליזם מופקר נוסח יוון וכלה בצפון קוריאה.  (לת) הכי חשוב זה המינון פרופסור, המינון
  • 10:05
  • 29.12.12

57 אף תגובה עניינית אחת לא ראיתי פה מצד הימין  (לת) אבל גם לא ציפיתי
  • 10:16
  • 29.12.12

  •   כל השינויים למען זכויות הפרט בבריטניה הובלו על ידי הימין ואין שם בכלל שמאל ולא היה אף פעם, ובכל זאת יש זכויות עובדים וכלכלה טובה וגם משגשגת בתקופות רבות שיא הימין הקפיטליסטי
    • 11:56
    • 29.12.12

    יותר מזה, בית הלורדים האולטרא-ימני הוא הקול הכי שפוי מבחינת זכויות העם.

  •   ולא, לייקים זה לא נקרא 'תגובה עניינית'  (לת) תגידו למשלם
    • 14:43
    • 29.12.12

  •   מצנזרים אותנו תדיר, שלא נפריע לתעמולת הסמאל ההזוי ובזוי.  (לת) מושון
    • 15:33
    • 29.12.12

  •   הם פשוט לא בנויים לתגובות ענייניות. החשיבה שלהם מבוססת על תבניות שהופכות בעידוד מנהיגיהם לסיסמאות.  (לת) גיורא
    • 15:26
    • 30.12.12

58 על כותבי מאמרים מסוג זה אמר פעם דוד לוי שהם סובלים גם מאשליות וגם מאילוזיות...ובבנין E1 ננוחם  (לת) היסטוריון חובב
  • 10:18
  • 29.12.12

59 חזק!!!  (לת) מעריצה ומתפעלת
  • 10:19
  • 29.12.12

60 אכן מעורר השראה. רק איפה זה ואיפה השמאל הישראלי? אין חדש
  • 10:20
  • 29.12.12

ממש ערך לאנציקלופדיה בריטניקה או בעצם מכלל או תרבות.

61 השמאל, דת המיעוטים, לבוש שלובשים כדי להיות שווים עם קבוצת הרוב, אשר היסטורית שילמה במחיר דמים (ואולי ניצחה דווקא מיעוטים) כדי להגיע לשלטון זה לא כך במזרח
  • 10:31
  • 29.12.12

אני כערבי מוסלימי סוני אמור להשתתף בשלטון עם ערבי נוצרי וערבי יהודי ומוסלימי שיעי כשידוע שאבותי הם אלה שלחמו ומהם הורכב הצבא ונשמר הסדר והשלטון. זה עוול היסטורי שלא מתקבל על הדעת.
לבקש מאפל להשתתף ברווחיה עם חברות סמארטפון זעירות. אין בזה היגיון וזה מנותק מכל הקשר היסטורי.

62 אני קורא פה קריאה למרי " דרך ארגון של תנועות עממיות בשיטות לבר־משפטיות ובלתי חוקיות"  (לת) dudidu
  • 10:40
  • 29.12.12

63 כתבה מעניינת מאוד, מאשה שפיה ולבה שווים . לא יודעת כמה שמאל אמתי יש בישראל ??!!התחושה שלי שמעט מאוד , החברה הישראלית בהחלט שייכת לחברה הטרום מודרנית , כמו רוב החברות מסביב במזרח התיכון המדוכא , רק שזו חברה במיני , וזו חברה עם רעלה !  (לת) ערבייה
  • 10:51
  • 29.12.12

64 חבל חבל חבל, ש"חד"ש" ו"מרצ" אינן מתאחדות. זה היה חוסך מאנשים רבים כמוני לבטים רבים, ומה שבאמת חשוב - היינו נעשים כוח משמעותי בכנסת ובכלל.  (לת) משה
  • 10:59
  • 29.12.12

65 הכל נכון, אז מה? אורנית
  • 11:01
  • 29.12.12

מאמר שפורסם לפני שבועות אחדים מקשר את ההצבעה לימין או לשמאל למבנה המוחי. האדם נולד שמאלן או ימני. למרות שכל מה שכתבה אילוז בזכות השמאל נכון ואף מדויק, הציבור בישראל היום בנוי מוחית להצבעה לימין. נכון שהימין דואג רק לציבורים מסוימים המסוגלים להפעיל לחץ, לחרדים, למתנחלים, שהרי האידיאולוגיה של הימין מבוססת על רעיון ארץ ישראל השלמה, והם החלוצים לפני המחנה, לאלפיון העליון שזוכה בתספורות בעוד האלפיון התחתון, לדוגמה ילנה שהושלכה מדירתה בשל חוב של 30000 שקלים, אינה זכאית אפילו לדיור ציבורי. אך הבוחר הימני אינו מאמין שתפקיד הממשלה לדאוג לרווחתו ולחלוקה סוציאלית של המשאבים. האבטיפוס של הבוחר הימני הוא מעוט השכלה, פרימיטיבי בתפיסת עולמו, פאטאליסט שאינו מאמין שיוכל להחלץ מעוניו ועליבותו, לאומן שמעדיף ממשלה שדופקת את הערבים על פני ממשלה שמסייעת לכולם, ערבים כיהודים, וחולם על מנהיג חזק שיראה להם.

66 כתבה מדהימה!  (לת) תודה
  • 11:20
  • 29.12.12

67 שתדבר בסוריה, כל יום אני מתפלל שנהיה כמו סוריה, בסוריה הכל מושלם, שם לא נותנים לסמולנים לדבר, הכי טוב שתלך לסוריה ותדבר שם. אני עם סוריה, בסוריה יש צדק, סוריה היא הדרך הכי טובה והכי טוב שנהיה מזוהים עם הדרך של סוריה  (לת) אלכס
  • 11:32
  • 29.12.12

68 סוף סוף תעמולה כמו שצריך! תודה! דוד
  • 11:33
  • 29.12.12

במקום לכתוב עוד מאמר "מערכת" "לא מוטה"

69 השמאל תמיד יצר והימין תמיד הרס,גם את ישראל וגם את העולם משה
  • 11:40
  • 29.12.12

לא צריך יותר מהשכלה ברמה של בית ספר יסודי בשביל לדעת עובדה כל כך פשוטה וברורה

70 הכל טוב ויפה אבל ישראל והאיזור הם מדינות עם משפטר קדם-דמוקרטי שבו כיבוש אדמה הוא העיקר וגם המנוע של הכלכלה אי אפשר להתנתק מהאיזור
  • 11:44
  • 29.12.12

לא משנה כמה שמאל ישראל תהיה החברה מסביב תחזיר את ישראל למצב של צרפת ואנגליה ואירופה לפני שלוש מאות שנה.

בכל מקרה מאוד מבורך ורצוי להזכיר לפוליטיקאים בישראל (במיוחד לאשכנזים היענו נאורים) מה הם הערכים של השמאל ועל מה עומדת חברה מתקדמת ובריאה. אולי בעוד דור זה יהיה בעל תוקף ויעזור.

71 הסיבה לעדיפות המוחלטת של השמאל על הימין היא מאוד פשוטה משה
  • 11:48
  • 29.12.12


הימין מתאחד רק מול פחד ושנאה,ולכן הוא מפורר גם את עצמו(חברי הקבוצה שונאים ומפחדים ונאבקים גם אחד נגד השני),השמאל מקדם אחדות אמיתית,מהותית,כזאת שמבוססת על אהבה ורגישות לאחר,ולכן מחוללת חופש פרטי ואישי שמאפשר יותר מרחב לאנשים יצירתיים שמסוגלים גם לבנות ולא רק להרוס

72 לציפי שלי יאיר..ורמון כמובן דרור עפרון
  • 11:49
  • 29.12.12

זה הזמן לקמפיין משותף שכותרתו

" תנו לנו להרכיב את הממשלה הבאה "
תמונות השלישייה. ותמונות של 3-6 נוספים/ות משלושת המפלגות עם פרטים נוספים על כל מועמד שיופיע במודעות. הדגשה על איכותיות המועמדים.
אין אזכור מי המועדף וייתכן שיוחלט על מישהו שלא עומד בראש. עמימות.
לא להתקיף תנועה את רעותה..אחדות. יתרון לגוש יתרון לכל תנועה.

73 הימין תמיד מחסל את עצמו,רק שבדרך הוא גורר גם אנשים טובים  (לת) משה
  • 11:50
  • 29.12.12

74 השמאל הישראלי אברהם
  • 11:53
  • 29.12.12

השמאל מרכז מזמן כבר לא מתעסק עם כלכלה וריווחת הציבור .ובשטח המדיני אין לשמאל מה למכור לציבור .רוב הציבור מושך ימינה וזה הולך ומתגבר. מתי תודו שהדרך שלכם נכשלה .האשמה היא לא בכם .מי שדפק אותכם הם הפלסטינים שזרקו גם את ההצעות שלכם לאשפה .אולי הגיע הזמן להתעשת .

75 מאמר מבריק!  (לת) יורם
  • 12:03
  • 29.12.12

76 מאמר מאלף ד"ר מיקי כץ
  • 12:52
  • 29.12.12

מאמר ששופך אור על מושג השמאל, מקורותיו וחשיבותו. כל מילה בסלע.
בזכות מאמרים כאלה כדאי לקרא את "הארץ".
חזקי ואמצי!

  •   מצד אחד זכותך מיקי לחשוב כרצונך, אולם מכיוון שבתגובות מדובר הרשה לי בבקשב להגיב אליך
    • 19:11
    • 29.12.12


    אין ספק שהשמאל נועד לאפשר לאזרחים במדינה חיים דמוקרטים, חופשיים בכל אספקט של שהחיים מאפשרים.
    אולם בעצם החופש הראשון ניתן לנו דווקא על ידי עשרת הדיברות: דווקא אלוהים, או מה שמיוחס לו, מאפשר לנו חוקים שאם נשמור עליהם, נוכל לחיות חיים חופשיים תוך הקפדה על חוקים שמהווים את פילוסופיית ה״חיה ותן לחיות״.
    אולם בישראל לא מתקיימים החיים האלה דווקא על ידי השמאל, שמאמין ששוויון הזכויות בכלל לא תלוי בשוויון בחובות. כלומר מבחינתו אתה תבנה בית ומישהו אחר יגור בו, אתה תשלח את ילדיך להגן על המדינה, והערבי במקרה שלנו, ישלח את הבן שלו לאוניברסיטה. כשיגמור את הלימודים הוא ימצא עבודה כשהבן שלך אם יצא בחיים ממשמרתו הצבאית, רק ילך ללמוד, וכשיגמור, המשרה כבר תהיה תפוסה על ידי הערבי שהגיע שלוש שנים קודם.
    זה ליברליזם? זו דמוקרטיה? זה שוויון זכויות? כך יוצא שהערבים מקבלים זכויות יתר, כי אתה, שרוצה שוויון זכויות לא מבין שדווקא אתה בועט בהן

77 אווה, אני מבין שהצלחת לשכנע את עצמך. זה מאוד חשוב, רק לא באמת משמעותי.  (לת) קולג
  • 13:05
  • 29.12.12

78 בסך הכל מאמר ימני קיצוני בכסות פסבדו-שמאלנית. שלומי בראון
  • 13:13
  • 29.12.12

בפועל הגברת הנכבדה לא קוראת לשום צעד ממשי כנגד הממסד האוליגרכי הישראלי.כל הצבעה בימינו היא בעד נתניהו,אפילו אם תצביע למרצ או למפלגה ערבית.
שימו לב לכותרת המאמר שמתחילה ב"בקרקס שהוא הפוליטיקה הישראלית".הפוליטיקה הישראלית היא ממש לא קרקס כי אם מערכת פוליטית מתוחכמת ושיטתית שמגנה על מיעוט העושק את העם,קואליציה של וועדי עובדים,שופטים וכד'.

  •   לשלומי בראון-לייק מכל הלב אקרובאט-פעם קרקס תמיד קרקס
    • 20:33
    • 29.12.12

    אצלנו בקרקס הפוליטי(אכן קרקס מתוחכם ומשומן להפליא)-אכן רוב"ההכנסות"נעלמות לידי מיעוט עושק-קהל הצופים נהנה מעט,וחוזר לביתו עם חור בכיס..וחוזר חלילה..ואין סוף..

79 הכותבת טוענת ש"ההיסטוריה מלמדת שהיה זה השמאל - ולא הימין - שהציע דרכים יעילות לדמיין ולעצב חברות מחדש". האמנם? לאיזה דרכים יעילות היא מתכוונת? לקומוניזם של סטאלין? של מאו צה טונג? של קמבודיה? של צפון קוריאה? של קובה? של וונצואלה? היא גם מצטטת את ההיסטוריון הוארד זין :“בלי ההיסטוריה, כל בעל סמכות יכול לאחוז במיקרופון ולהגיד כל דבר ‏, ואם אין לכם היסטוריה, אין לכם שום דרך לבדוק את זה”. אז לאיזה היסטוריה היא מתכוונת? אולי היא מתכוונת לשמאל בישראל שתמך בבריה"מ גם לאחר שנודע שסטאלין הוא רוצח המונים? שצאצאיו ממלאים את השורות הריקות של מר"צ? או אולי לשמאל שתמך ותומך במדינה דו-לאומית? השמאל שלא למד כלום מההיסטוריה של הבלקן, ומציע לנו את ההוה של סוריה? או אולי לשמאל שתומך ומחזק את הסרבנות של הפלשתינאים לפתרון של "שתי מדינות לשני עמים"?  (לת) ציונה
  • 13:15
  • 29.12.12

  •   סטלין אריק
    • 19:37
    • 29.12.12


    בלי סטלין (לא רק) היטלר לא היה ניכשל במילחמה וגם מחנות הריכוז לא היו משתחררים.
    בלי ההצבעה של סטלין ושל הבלוק הקומוניסטי בעד החלוקה, מצבה הבין לאומי של ישראל הייתה מסתבחת.

    מבלי הנשק הצכי שסטלין אישר להגיע לישראל , לא היינו מנצחים (אולי) במלחמת העצמעות.

    בקיצור אנו חייבים יותר לסטלין מאשר לאצ"ל, וודעי לארצות הברית שגם היססו לתמוך בהקמת המדינה וגם נמנעו מלהפציץ את מחנות הריכוז

    איזה פרדוקס היסטורי. אנו חיים כאן הודות (בין היתר) אנטישמי אחד.

80 "ערכים שמאלניים" אצל אווה אילוז: כל מה שנאור ונפלא ביקום כולו, בעיניה. מ.א
  • 13:23
  • 29.12.12


הפסקתי לקרוא אחרי הקטע הזה, כי הבורות זועקת לשמיים:
"הרעיון שבני האדם נולדו עם זכויות טבעיות, ששום מדינה או סמכות פוליטית לא תוכל לשלול מהם, הוא אחת ההמצאות הגדולות בהיסטוריה האנושית. המהפכנים הצרפתים הם שהמציאו אותה"

ועל המהפכה האמריקאית שקדמה לה, ועל ג'ון לוק, ועל אינספור הוגים אחרים שקדמו להם עשרות ואף מאות בשנים שדיברו על "זכויות טבעיות" ו"חוק טבעי" היא כנראה אף פעם לא שמעה. והניסיון שלה לנכס ל"שמאל" את רעיון הזכויות הטבעיות יכל להיות די מצחיק, אילו זה לא היה כל כך עצוב לאור העובדה ש"הזכות הטבעית" היחידה שהשמאל של ימינו מכיר בה זה ה"זכות" לקבל כל מיני דברים "חינם" על חשבון כלל הציבור. רעיון העוועים של הסוציאליזם המדיני, על כל גווניו, מסוציאל דמוקרטיה עד הקומוניזם הסובייטי, שתמיד נעשה בכפייה בשום אופן לא משתלב, לא התשלב ולעולם לא ישתלב עם רעיון הזכויות הטבעיות, לא משנה כמה דוקטורים למדעי הכלום יבקשו לטעון אחרת.

  •   זכויות אדם וזכויות אזרח הן אכן טבעיות... כנ"ל שיוויון בפני החוק והזדמנויות
    • 15:56
    • 29.12.12

    וסוציאל דמוקרטיה משולב כיום כך או אחרת בכל כלכלת המערב והשוק החופשי..

    כלום לא יכול לנצח בסופו של דבר ליברליזם ורוחב אופקים וערכי אדם וחברה אוניברסלים

81 ביבי החלשלוש , ביביל'ה החלש עם 94 חברי כנסת לא יכול להזיז שולחן  (לת) יהודה
  • 13:23
  • 29.12.12

82 פרופסור אילוז טועה מן הסיבה הפשוטה שהמשאבים האנושיים הם מוגבלים ובכל "מהפכה" יהיו אלה שיצאו נשכרים ויהיו אלה שיצאו נפסדים חמי
  • 13:40
  • 29.12.12

יש פגם אחד משמעותי בתפיסת העולם של אילוז והיא שהמשאבים האנושיים הם מוגבלים ולא תמיד ניתן לחלק אותם בצורה שווה והוגנת בין כולם. מה שאילוז לא מבינה שהאידאולוגיות מבעבעות מתוך מצב כלכלי וחברתי קיים שהמאפיין העיקרי שלו הוא מחסור במשאבים. אידאולוגיות קיצוניות צצות כאשר יש מחסור כזה והגישות האוניברסליסטיות לא רק הופכות להיות בלתי רלוונטיות בתקופות כאלה אלא אף מסוכנות משום שאם צד אחד מצודד בלוחמה חסרת פשרות ומחליט שיש לו זכות טבעית או היסטורית על משאב מסוים ( בין אם זו טריטוריה או מאגרי נפט), והשמאל מוכן לוותר על משאב חיוני זה תמורת הבטחות דיפלומטיות אך חסרות כל ערך גשמי, הוא הופך להיות מסוכן בהרבה מכל משטר לאומני שעלול לקום בעקבות המציאות הקשה.
בנוסף, לא ניתן להתעלם מהעובדה שכותבת המאמר מלאת שנאה כלפי כל מה שעולה ממנו ניחוח יהודי וציוני. אין לה שום ביקורת נוקבת כלפי הפלשתינאים באף אחד ממאמריה. אך בכל מאמר, גם כאשר היא כותבת כל נושאים אחרים, היא משתמשת בנרטיב של ה"כיבוש" על מנת לאשש את דבריה מה שמעיד בעיקר על חוסר מקצועיות מוחלט מצד הכותבת. הגיבורים ה"הומניסטים" שלה הם חברי כנסת אנטי ציוניים. כאשר היא מכנה את פעילי הליכוד "מחרחרי מלחמה" ומחוללי "פוליטיקת המוות" , מעידה באילו תבניות חשיבה אנטי הומניסטיות חושבת גברת אווה אילוז. היא לא באמת רוצה לקבל ולהכיל. הרי היא יודעת שרוב אזרחי מדינת ישראל מצודדים במפלגות הימין ורוב כמעט גורף בקרב המזרחים במדינה. אין ספק שיש פה שנאה לא כלפי סגנון פוליטי או אידאולוגיה מסוימת אלא כלפי האנשים שמייצרים אותה. כאשר האנשים שמייצרים פוליטיקה זו הופכים להיות מושא השנאה של אווה אילוז, הצביעות שלה מתפוצצת כמו בלון מנופח משום שגם היא משייכת עצמה אוטומטית למחנה מסוים ולא באמת רוצה להכיל בו את כולם למרות שכ"הומניסטית" היא בהחלט מטיפה לכך. במציאות זה לא באמת כך.
הערה נוספת : לעשות סקירה כללית על המרקסיזם ולתת כמה ציטטות מהווארד זין לא מעיד בהכרח על בקיאותה של הכותבת. נדמה שבכל הכתבות שלה היא נוגעת בנושאים רבים מבלי להבין בהם יותר מדי. הבעיה היא שחלק מהסוציולוגים חושבים שהסוציולוגיה היא "אם כל המדעים" כפי שאמר קונט כמדומני ואז הם בעצם לא טורחים ללמוד כלום משום דבר וכותבים על כל דבר כאוות נפשם. המאמר לא מעמיק ומתוחכם במיוחד וזה בלשון המעטה.

  •   זה לא משנה,לכל דבר יש תחליף משה
    • 14:48
    • 29.12.12

    וכיוון שתפישות ליברליות,שמאלניות,שמות את זכותו המהותית של האדם לקיום מוסרי במרכזן,הו גם מעצימות ותורמות לקידום מי ומה שיכול לתרום לפתרונות של מה שאנשים שתקועים תמיד בעבר,כמוך וכמו הימניים למשל,תמיד מזהים בטעות כבלתי אפשרי
    יש מספיק לכולם ועוד עם עודף,עוד לא התחלנו אפילו למצות את היצירתיות האנושית,והאשם בכך זה גם התפישות הכחניות,הקמצניות,הפונדמנטליסטיות כמו שאתה וימניים מציגים באופן עקבי

  •   ידידי היקר משה, ראה מה מתחולל היום באירופה חמי
    • 17:44
    • 29.12.12

    כלכלת אירופה מצטמקת והיא סוגרת את שעריה בפני מהגרים ממדינות האיסלאם ומצפון אפריקה. בצפון אפריקה, האוכלוסייה גדלה בקצב טבעי והתחרות על המשאבים שם רק הולכת ונעשית אכזרית יותר . יש סברות חזקות שארה"ב עלולה להיכנס לכמה שנים של בצורת מה שיביא להפחתה בכמויות המזון שניתן יהיה לייצא בפרט למדינות עולם שלישי.
    אינני נגד יצירתיות ומאמין גדול במשאב האנושי המביא לפריצות מדעיות ששינו וימשיכו לשנות את העולם ללא היכר אך לצד זו יש גם מציאות אחרת, מציאות שהקיום שלה לא תלוי במה שאנו נחולל. שינויים דמוגרפים, אקלימיים או כל מיני הפתעות שהטבע טומן בחובו עלולים תמיד להפר את המאזן. האנושות תמיד מתפתחת מבחינה טכנולוגית כבר כמה מאות שנים ובכל זאת משברים כלכליים לא נמנעו והמשיכו לפרוץ, וכאלה שגבו מחירים כבדים. הרבה כלכלנים מדברים על כך שהצמיחה שחווה העולם בעשורים האחרונים נובעת מכסף מדומיין שאנשים צרכו איתו מוצרים מבלי שיהיה להם כיסוי על הסיכונים שלקחו. הכלכלה שהתעצמה הפכה לבועה והובילה את הכלכלה למשבר הולך ומעמיק. היום מדינות רבות חייבות להיות זהירות במהלכים שלהן אם לא, הן עלולות לקרוס. לא בכדי נהגה אירופה בתבונה וסגרה את שעריה בפני מהגרים מאפריקה. מדוע אתה חושב שעשרות אלפי סודנים הגיעו לישראל? משום שבשום מקום אחר לא הסכימו לקבל אותם.
    על פי הגישה הנדיבה וה"הומניסטית" שלך שעל פיה "יש מספיק לכולם ועוד עם עודף" , מדינת ישראל יכולה להרשות סחף המוני אל גבולותיה ונסיגה טריטוריאלית משמעותית רק משום שזה הדבר ה"מוסרי" לעשות. המנטרות החוזרות ונשנות שאתה ושכמותך מדקלמים לעצמם מול המראה הם אלה שמונעים את הקידום משום שאתם בוחרים במכוון להתעלם מהשינויים המתחוללים בעולם. יש לכם אידאות של שינויים אך כאשר המציאות המשתנה לא מתאימה לאידאות שלכם, אתם ממשיכים להתעלם וחוזרים למלמל את אותן המנטרות.
    יש סיבה טובה מאוד טובה מדוע השמאלנים הליברלים (של היום) הם בדרך כלל אנשים שבאים ממעמד סוציו אקונומי גבוה יחסית. אין לזה שום קשר לרמת האינטלקט שלהם אלא בעיקר לעצם העובדה שרבים מהם לא חוו חוסר משמעותי בחייהם ואין להם שמץ של מושג מה זה לחיות במציאות הדורשת ממך לשים ראשית כל את הישרדותך בראש מעיינך. הגישה הנאיבית של השמאל נובעת בעיקר מכך שרמת החיים שלהם אפשרה להם לחלוק את המשאבים שלהם עם אחרים ולפיכך אין הם מרגישים מאוימים. אדם שגדל במצוקה כלכלית יטה בדרך כלל לימין המפה הפוליטית (ושוב, אני מדבר על החלוקה של היום ובפרט על השמאל והימין בעולם המערבי) משום שהוא קודם כל חושש לגורלו ובצדק.
    באחת המסכתות במשנה נאמר "עניי עירך קודמים" . והרי אין באמת מקום לכולם. אם לשמאל באמת אכפת, שקודם ידאג לעניי עירו. כמה נאבק השמאל בארץ עבור תושבי הדרום? כמה הוא נאבק עבור עקורי גוש קטיף?
    כמה מנותק מן המציאות אפשר להיות על מנת להגיד שיש מספיק לכולם ועוד עם עודף?

83 בגלל השמאל אנחנו כאן, בגלל השיטה של הוועדים הגדולים והגנבה הממוסדת. בגלל זה מצביעים ביבי.  (לת) אבי
  • 13:57
  • 29.12.12

84 עם הצחלה לא מתווכחים - בריה"מ, צרפת המהפכניתו האיחוד האירופי הקורס  (לת) אלי
  • 13:58
  • 29.12.12

85 מאמר מעמיק ומאוד נכון - תודה  (לת) os
  • 14:23
  • 29.12.12

86 החיים בישראל הם סוג של ספורט אתגרי, אבל לא מוכרחים, אפשר להתעמל במקום אחר. זכי חלטורה
  • 14:41
  • 29.12.12


הימין (בתופעתו ההבינ"ל לאו דווקא הישראלית) לא כזה טיפש והוא יודע ש"כל אותם מרכיבים שנראים לנו מובנים מאליהם, מרכיבים 'ניטרליים' של מדינות מתוקנות, היו המצאות של השמאל הליברלי ושינו את עולמנו מקצה לקצה" הוא רק חושב שהוא הרגולטור בדרך להשגת כל הדברים הללו ובלי הרגלוציה שלו היה משתרר כאוס.

במדינת ישראל אין שמאל ומעולם לא היה והתופעות החריגות, אורי אבנרי למשל, הן יוצא מן הכלל שרק מאשר את הכלל. אבנרי נפלט מהכנסת ומהחיים הפוליטיים כי שמאל לא אפשרי ב"מדינה קטנה מוקפת אויבים" שעסוקה במה שהיהודים יודעים לעשות טוב וזה כיתות ניאורוזות וחרדות לחניתות (מאבקים ומלחמות) ומזמרות (בונוסים ובוננזות) – הכל לפי הזמן העניין. גם הימין הישראלי הוא לא ימין אוניברסלי אלא סתם פשיזם יהודי שמקורו במורשת דתית ותרבותית (בעיקר הדתית). מה שאני רוצה לומר בכאן הוא שאת מדברת אל הקיר (או אל הכותל).

ולכן המאמר שלך הוא באמת יפה ונכון בהיבט האוניברסלי שלו אבל חסר ערך או השפעה במדינת ישראל שהיא בהכרה ובכוונה גמורה אנטיתיזה לכל האוניברסליזם הזה.

אין לי ספק שאם תציגי מועמדותך למשרה בכירה או אפילו מנהלת של סיינט מרטין סקול אוף ארט בלונדון, הם ישקלו זאת באהדה רבה. יש לך את הכישורים והיכולות, ועכשיו גם את הניסיון לתרום במקום הנכון במקום לשבור את הראש בספורט האתגרי שאת עושה בירושולים. את אדם ראוי ואישה חכמה ומדליקה, באמת חבל לי עלייך בכל פעם שאני נתקל ברשימות שלך כאן, אני חש את המצוקה של מי ששוקע בביצה טובענית ומרים את הראש לא כל כך בשביל לנשום, אלא בשביל לומר משהו אופטימי שזה כבר ממש הקרבה בחרוף נפש (על מה בעצם?). אני מאחל לך כל טוב מכל הלב.

87 אווה, את באמת חושבת שעובדות היסטוריות ישנו את תפיסת ההמונים? קרוסלה
  • 14:45
  • 29.12.12

תפיסת ההמונים היא סכום אפס: או אנחנו או הם, רק צד אחד יכול להרוויח על חשבון הצד השני.

זה נכון שהתפיסה הזאת אינה הגיונית חברות אנושיות מעולם לא באמת עבדו לפי העיקרון הזה, אלא להיפך, אבל זה עניין של טווח קצר לעומת טווח ארוך (ואפילו ארוך מאוד, מעבר לטווח החיים של אדם רגיל) ולכן אין שום דרך הגיונית לשכנע את ההמונים שסכום אפס הוא תפיסה מוטעית.

88 הכותבת חכמה, נאורה והומנית. היהדות תמיד התגאתה בתכונות אלה, ומה שעלה בגורלה בגין elis
  • 14:53
  • 29.12.12

אמונות אלה היו פוגרמים, שואה, מלחמות בלתי-פוסקות ועוד כהנה וכהנה.
הבעייה היא כפולה" (1) ממשיכים בהיצמדות לתכונות אלה ונופלים מן הפח אל הפחת (את באמת חושבת שהשאבאב בסוריה, מצריים ופלשתינה באמת "שם קצוץ" על תכונות אלה ולא ינסה להשמידנו), או לחלופין (2) מבינים שאנחנו לא חיים בשכנות עם סקנדינבים (שאגב בזמנו היו ויקינגים, אבל למזלם לא מוסלמים) ומנסים לנתב בדרך ה"אמצעית" בין (1) לעייל ובין הרתעה שתמנע את (1) ואולי...עם חלוף הזמן "יתרככו" שכנינו וכן יסכימו לפשרה זו או אחרת.

בקיצור, אווה, אין לנו את הלוקסוס ללכת בתלם התיאורטי הנאור שפרשת לפנינו, פשוט לא נשרוד...בינתיים "עד שיבוא השלום" לחיות על חרבנו ולנסות לגשר פערים עם שכנינו, פה ושם, זו נראית הדרך הפרקטית היחידה.

89 כמה נסיעות לאירופה יש לאילוז בזכות מאמרים כאלה? סטודנט
  • 14:53
  • 29.12.12

השתתפות בכנסים אירופיים אנטי ציוניםו וארגונים אנטיישראלים שאילוז מתגמת עבורם לאנגלית., ובכלל כמה נחמד לקבל שכר נאה מאוניברסיטה ישראלית ולדבר גבוהה גבוהה על סוציאליזם. עד שזה יגיע לקיצוץ בתנאי השכר המנופחים והמיותרים של אילוז עצמה.

90 אם הקמת מדינת היהודים פירושה יצירה של מוטציה נלעגת: ימנון תמנוני, אני אורזת מזוודה ויוצאת לעולם הגדול מהשלולית המגעילה הזאת  (לת) סואנה הירוקה
  • 14:58
  • 29.12.12

91 ישראל מנוהלת ע"י סוציולוגיה של מהגרים, של קורבנות ועבד כי ימלוך,של פרנויה ושואה-בורות האספסוף,אובססיות הארסים,תלות דתית,סרוס סובייטי,שדים ורוחות מהאטלס או אתיופיה,של משיחיות מתנחלית ופרמטיביות שבטית עדתית---רוב האזרחים הם נתינים שמסוממים לשנאת האחר ומפצים את עצמם בשתלטנות,בנקמנות ובאכול ושגול---אין מנהיגות אמת אלה סוחרי שררה שרוכבים על פאשיזם ועריצות כפי שהתנהלו משטרי העולם ושלטון הדת בהיסטוריה של אלפי שנה-נאורות השמאל לא מתאימה לחברה פרמיטיבית-בדיוק כמו בחברות שסביבינו-שרידי מסיכת הדמוקרטיה שיסדה הציונות בראשיתה מתחזקים שקר שיתפוצץ בחורבן  (לת) כבר לא עם השכל
  • 15:04
  • 29.12.12

92 מאמר שפורסם במוסף לפני שבועות אחדים מקשר את ההצבעה לימין או לשמאל למבנה המוחי. האדם נולד שמאלן או ימני. למרות שכל מה שכתבה אילוז בזכות השמאל נכון ואף מדויק, הציבור בישראל היום בנוי מוחית להצבעה לימין. נכון שהימין דואג רק לציבורים מסוימים המסוגלים להפעיל לחץ, לחרדים, למתנחלים, שהרי האידיאולוגיה של הימין מבוססת על רעיון ארץ ישראל השלמה, והם החלוצים לפני המחנה, לאלפיון העליון שזוכה בתספורות בעוד האלפיון התחתון, לדוגמה ילנה שהושלכה מדירתה בשל חוב של 30000 שקלים, אינה זכאית אפילו לדיור ציבורי. אך הבוחר הימני אינו מאמין שתפקיד הממשלה לדאוג לרווחתו ולחלוקה סוציאלית של המשאבים. האבטיפוס של הבוחר הימני הוא מעוט השכלה, פרימיטיבי בתפיסת עולמו, פאטאליסט שאינו מאמין שיוכל להחלץ מעוניו ועליבותו, לאומן שמעדיף ממשלה שדופקת את הערבים על פני ממשלה שמסייעת לכולם, ערבים כיהודים, וחולם על מנהיג חזק שיראה להם.  (לת) הכל נכון, אבל..
  • 15:24
  • 29.12.12

93 בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה = שמאל שמאל שמאל שמאל שמאל.....  (לת) יוני יון יוני
  • 15:26
  • 29.12.12

94 אוה אילוז קובעת! האווילות של הפומפוזיות! ורד
  • 15:27
  • 29.12.12

מי זאת אוה אילוז שהיא תקבע? יש לה דעה כמו שיש דעה הפוכה לרבים אחרים לא פחות ממנה. אי אפשר לקבוע כשמביעים דיעה אפשר רק לחשוב, לסבור להרהר. קובעים על סמך נתוני מחקר מדויקים ולא על סמך הגיגים פסאודו אינטלקטואליים.

  •   מעניין איך הוגי דעות העיזו לקבוע משהו חחח, תכתבי דחוף לאפלטון חחח  (לת) ימנים מתמחים בלתקוע מילים בלי משמעות
    • 18:00
    • 29.12.12

95 קצת צניעות, אוה אילוז, לא תזיק לך! לוטם
  • 15:30
  • 29.12.12

אינך היסטוריונית ודווקא ההיסטוריה מלמדת שאבירי הקפיטליזם בארה"ב, הם שהביאו לעולם את ערכי החופש והחוקה המקנה זכויות לכל. לא השמאל שהביא אסונות איומים על העולם.

  •   לא שמרנות ימנית הביאה את החוקה האמריקאית ...אלא תפישות ליברליות  (לת) הימין הביא ומביא יותר אסונות איומים
    • 17:53
    • 29.12.12

96 אוה אילוז שלומי
  • 15:41
  • 29.12.12

ישר כוחך ,את מנסה להפרות את הדיון ולהעלותו בכמה רמות מהשיח המקובל על השמאל.את מייצגת את השמאל הצרפתי -מערבי יותר אינטלקטואלי ומוסרי מהשמאל כאן-מזרח אירופאי בתפיסתו כלומר יהודי אשכנזי כפי שהיתהווה והנהיג את המהפכה הבולשביקית ( youri slezner) שלא בחל בשום אמצעי בכדי להגיע למטרה,את השמאל הזה החברה הישראלית דוחה היום אך מחוסר הבחנה בן שמאל שאיליו את מתכונת ובן השמאל הישראלי שהוא אחראי לחלק גדול מבעיותינו. כגון הכיבוש, היחס לערביי ישראל(העוצר הכפוי על הערבים עד שנות השישים) ההתנחלויות ,האפליה העדתית, ישוב וחלוקת הקרעות בשנות החמישים ועוד.לכל זה החברה אומרת די . זה לא השמאל שאנו רוצים אלא את השמאל שאת מיצגת השמאל הנאור . השמאל שנתן את חוק זכויוית האדם האוניברסלי ועד .אוה המשיכי לכתוב ולכתוב שהאשכנזים יבינו פעם אחת לתמיד.vive la france

97 יש במאמרך סימני אופטימיזם לגבי ישראל? אני לא שותף להם נתי
  • 15:43
  • 29.12.12

את עדיין שוגה באשליה שהשמאל בישראל יביא בסופו של דבר למהפך ולחזרה של המדינה לנורמאליות.
אני חושב שעברנו כבר את הקו האדום, מבלי שרוב הציבורעך לכך או שזה מעניין אותו.
לפיכך רק משבר קשה ביותר, שאין לי מושג מה הוא יהיה ומתי יתרחש, יכול להביא לשינוי חיובי. בינתיים נמשיך לדשדש בחושך ההולך ויורד עלינו.
פליטי המשבר, אולי יצליחו להקים מחדש את המדינה.

98 שטויות אריק
  • 15:54
  • 29.12.12

האמת שכל פעם שאני שומע ללד על שלום ואוניברסליות אני מססתת כי ידוע לי שמתחילום ליפול פצצות.
שאלה פשוטה. מי היסמך את אווה אילוז לדבר בשם האוניברסליות? גם "דה מאסתרה De Maistre היה שואל זאת. גם Faucault

טהות יסודית. הסוציאליסתים הצביאו בעד לתת אשראי למדינות הלוחמות במילמת העולם הראשונה. הסינדיקאליסתים המהפכנים משיכים ש Sorel תמחו במילחמה ואחר כך הצתרפו לפאשיזם.

מיקרה ישראל
זה מאבק שיבטית בין שני עמים. שום קשר לדיון הקשור לזכות אדם. השמאל כשל מיפני שארפת היכשיל אותו.

אין צדק יהודית ואין צדק פלסטני. יש מאבק שיוכרע בשדה ה ראשליזם הפוליט.

99 מי שעשה עד כה מלחמות בארץ זה השמאל ולא הימין דנה
  • 15:58
  • 29.12.12

לפני שמצטטים כל מיני הגיגים מן העולם. כדאי להבין את המתרחש פה. נתנהו שהגברת מייחסת לו מהרהורי ליבה אליות ומלחמות, לא עשה ולו מלחמה אחת. זה לעומת כל המלחמות שהשמאל עשה. וגם, כולנו בארץ, שמאל וימין איננו רוצים מלחמה. אבל מה בדיוק ניתן לעשות כשארגוני טרור נלחמים בנו? הכל נפלא בתיאוריה אבל במציאות,דווקא מי שמקדש את החיים, צריך להלחם. וכמובן שמלחמת העולם השניה היא דוגמא מצוינת.

100 אילוז, את חיה באילוזיה! אחת מהמרכז
  • 16:41
  • 29.12.12

כל זמן שאנשי השמאל (הקיצוניים), אלה שחדורים בהתרפסות ושנאה עצמית, תומכים בקולניות בערבים יותר מאשר ביהודים - לא יהיה לכם רוב במדינה!
אם טיפוס ......כמו דב חנין שאת כל כך מתפעלת ממנו, מסוגל לנופף בראש חוצות את דגל הפלשתינאים, אזי החזרה שלכם בתשובה עדיין ארוכה...
כשתחזרו לשפיותכם ותפנימו שה"גשם", הוא פשוט יריקה על פרצופינו (במקרה הטוב), יש סיכוי לשינוי

101 הימין מכופף ערכים ללאומנות ,ועוד קורא ללאומנות 'ערך' חחח  (לת) הימין מעוות ערכים,מעוות אפילו ציונות
  • 17:23
  • 29.12.12

102 כבר הכותרת מסגירה את הכותבת כמעורערת ולכן לא המשכתי לקרוא את הכתבה. אילוז זה לא שמאל היא גיס חמישי של הימין
  • 18:27
  • 29.12.12

אילוז כמו גדעון לוי ודומיהם הינם נכס לימין ,הם קיצוניים ודוחים את המסות של התומכים מהשמאל.אנא אווה עזבי אותנו את סוס טרויני של הימין.

103 אווה הפכתי-לאייקון-של-השמאל אילוז, למה הטקסט כל כך ארוך, כל כך לא מבריק (מה למשל גרם אצלך להתפעלות בהערה הטריוויאלית של גדעון סער?)? למה שוב הצדקנות היהירה הזאת באותו מעטה אקדמי אפרפר ונפוח? בקיצור, למה אתם משעממים ומתנשאים?  (לת) קורא
  • 18:27
  • 29.12.12

104 החיים בסרט מכיר ויודע
  • 18:32
  • 29.12.12

ד"ר אילוז,

למי את רוצה להפיץ רעיונות אלה? לאחים המוסלמים? לחמאס? לנסראללה שהיום התבשרנו שיש לו רשת להפצת קוקאין בדרום אמריקה.

את ואני לא חיים באירופה שהיתה רווית תרבות עד שהאיסלאם החל אט אט לחדור לשם.
אמרת אמת בהתחלה. בימים אילו הימין ריאליסט ואת חיה בחלום או בסרט בהתייחס לסביבה הפרימיטיבית כאן.
צדק אהוד ברק שכינה את מדינת ישראל "וילה בג'ונגל".
למען השם, הביטי צפונה לסוריה , אלה פני האביב הערבי עכשיו בהווה.

105 ואני מציע ששמאלנים כאלה ששונאים את מדינת ישראל, יעזבו אותה.  (לת) רוני
  • 19:08
  • 29.12.12

106 לפי הכותבת המלחמה שנלחמו בעלות הברית נגד הכובש הנאצי היתה פסולה.... יוסי
  • 19:26
  • 29.12.12

ואידך - זיל גמור.
שלא לדבר על הכישלון הקומוניסטי, וכן על הכישלון של הסוציאל דמוקרטיה שנהגה בישראל - קריסת ההסתדרות והקיבוץ.
ההתעלמות מהקיום של עם יהודי, היא הסיבה האמיתי, לשלילת השמאל ה"אמיתי" על ידי רוב הציבור!

107 רואה נכון, פרופ' אווה אילוז. היא נבונה. לאלה הפחות משכילים לוקח יותר זמן...אז ייקח עוד 4 שנים עד שגם לאחרון האומללים פה יאיר האור: הימין לא טוב לאזרחים!!! הוא טוב רק ל-10 משפחות של ביליונרים. והם יד אחת עם השלטון משחקים מעל כולנו. רוב השכירים חיים חיי עבדות של שכר זול וחיים בלחץ הישרדות אדיר. לביבי יש הסידור שלו בחיים. גם לאולמרט (בא מהימין) גם לשרון (לבנים שלו) וכך לכל עסקני הימין. זה חיקוי מארה"ב, שם המציאו את הנבזות של "הכלכלה החופשית" עאלק, חופשית לדרוך על השכירים, לנצל אותם ולהתעשר בטירוף, בטירוף ממש, תוך השתלטות על מוסדות השלטון. ואנחנו קצת יותר עצבנים מהאזרחים האמריקנים... אז עוד לפני שהאזרחים שם יתחילו לזוז כבר יימאס פה לאזרחים שלנו, ואז קיץ 2011 יוכפל ויהיו פה 2 מיליון איש בכיכרות כדי להפיל סופסוף את הימין הזה  (לת) תשמעו לחכמה
  • 19:52
  • 29.12.12

108 כשלים בסיסיים יונתן
  • 20:01
  • 29.12.12

אווה אילוז, מגה תאורטיקנית בהתהוות, מסבירה לקוראיה למה השמאל טוב. היא מסבירה למה האוניברסליזם והליברליזם הם מנת חלקו של השמאל לדורותיו, ואחראי על מיטב מההתקדמויות ההומניות שחווה העולם במאות האחרונות. אני אוהב את אווה אילוז כי היא מסבירה יפה וכי היא הומניסטית אמיתית. אבל יש לי כמה בעיות איתה.

הבעיה הבסיסית ביותר היא חלוקת העולם לטובים ופחות טובים. היא מניחה שהומניות היא ערך פוליטי ולא ערך אנושי בסיסי. בשם כך היא מייחסת לשמאל הומניזם ומדירה ממנו את הפוליטיקה הימנית עליה אומרת ש׳חשה נוח מאוד עם ההיבטים החמים והברברים של פרטיקולריזם אתני ודתי׳. לדידה של אווה, לא רק שהימין נעדר הומניות, אלא גם הערכים הלגיטימיים והבסיסיים שלו של דת ואתניות הם ברבריים. (יכול להיות שאווה לא ליברלית כלפי הופעות דתיות לכשעצמן?). בשם אותו כשל בסיסי, היא מייחסת את ההתנגדות למלחמת העולם הראשונה להתאגדויות עובדים מקצועיים מארקסיסטיים, כאילו שלא הסבל כשלעצמו ייצר התנגדות, וכאילו אותם פועלים לא לקו בשנאה אתנית תהומה לאומות נגדן לחמו.

כשל בסיסי אחר הוא העדר היחסיות. בכל הדוגמאות אותן מנתה (ואגב כל דוגמאותיה לוקות ביורו-צנטריות, כאילו מעבר לאירופה וארה׳ב לא קיימות דוגמאות הומניסטיות-ליברליות), היו נושאי הבשורה סובלניים כלפי אוכלוסיה אחת הקרובה אליהם, אך מאוד לא סובלניים כלפי אוכלוסיה אחרת, פחות קרובה ורלוונטית. המהפכה הצרפתית כמשל, נשאה בשורה לאיכרים הצרפתים, אך לא לאף אחד מאלו שעתידים להיות נתיני הקולוניות הצרפתיות. היחסיות רלוונטית, כי היא מרכיב הכרחי בהומניזם האנושי, שכמעט תמיד לצד נטרול וויתור על יחסי כח בחזית אחת, ישמר אחרים בחזית אחרת.

כשל אחרון הוא האידיאליזם הכמעט דתי לתפיסות השמאליות. היא מייחסת לשמאל את הבשורה, למרות שבפועל לא ייצר כזאת. ניקח את מדינת ישראל כמשל. בשלושת עשוריה הראשונים של המדינה שלט השמאל, ותחתיו נרמסו זכויות של מיעוטים, החל מעולים דתיים, עובר במזרחים וכלה בערביי ישראל. ועל כשלים אלה אנחנו משלמים עד היום. תאמר אווה אילוז, אלו הפוליטיקאים הקטנים שלא ידעו להוציא לפועל את האידיאולוגיה הטהורה של השמאל, בדיוק כמו שיאמרו החרדים, אלה משיחי הכשרות הקטנים שלא יודעים לייחצן את הדת.

הכתבה הבאה במוסף הארץ השבוע הייתה על אוטיזם, או על הספקטרום האוטיסטי. אני מאוד מקווה שאווה אילוז, או השמאל הישראלי, לא נמצאים שם, כי מרצ למשל מתנהגים כך כבר מספר עשורים.

בהצלחה בבחירות

109 לא צריך ללכת כלכך רחוק בהיסטוריה דן
  • 20:06
  • 29.12.12

ההתנתקות קרתה לא מזמן ויש לי תחושה שרוב העם דווקא למד את הלקח ההיסטורי.
השימוש שהשמאל עושה במוסר הוא פטרוניסטי וחסר הגיון בסיסי.
אם הפלסטינים רואים בכל הארץ את פלסטין השלמה אין הבדל בין אריאל לתל-אביב יפו. גם אם ניסוג מכל הגדה, נחלק את ירושלים ונסכים לזכות השיבה, הסכסוך לא יבוא אל קיצו, כיוון שעדיין אף מנהיג פלסטיני לא ויתר על חיפה, רמלה ולוד. עד שזה יקרה, אנו מצויים בסכסוך עם הפלסטינים ובמצב זה עלינו לשפר עמדות מבחינה בטחונית ומדינית. כמו כן יש סיכוי קטן, שאם הפלסטינים היו שומעים אותנו מדברים בקול אחד, אולי היו מאמצים קו פרגמטי יותר בנוגע לסכסוך. אבל אם אובאמה, אירופה והשמאל הישראלי מתעקשים שההתנחלויות הן מכשול לשלום, למרות שהוכחנו יותר מפעם אחת שאין לנו בעיה לפנות ישובים, מדוע שאבו מאזן יטען אחרת?

110 אווה אילוז מבריקה וחכמה וזה מטריף את הלאומניאקים  (לת) רוצי אווה רוצי
  • 20:19
  • 29.12.12

111 מחיאות כפיים ! כל הכבוד, חבל שהרמה של הישראלי הממוצא לא מספיקה בשביל להבין כאן כלום, אבל לפחות שני אחוז השמלאנים הבין  (לת) תודה רבה
  • 20:51
  • 29.12.12

  •   מצחיקים אותי הפסאודו-מבינים של הפסאודו החלול והמיותר אליפלט
    • 11:12
    • 31.12.12

    רק ההסטוריה תשפוט מי צדק במזרח התיכון . כתבות כאלה ואחרות אינן מציעות פתרונות ישחמים ומאמרים כאלה אהובים על פסאודו גרפומנים או כאלה שמאוהבים במילים של עצמם וסוחטים קריאות התפעלות מאווילים שלא ממש מבינים על מה מדובר אבל הציטוטים עושים עליהם רושם כביר. פאתט!. הפתרון המעשי שלא יביא להרס ישראל נעוץ בשמאל ובימין ביחד, בעבודה סיזיפית משותפת של שניהם. לכל אחד מהם הסתכלות תבונית מוצדקת על המצב. האור אינו מצוי בידיו של צד אחד.

112 די די די די. מספיק לחוסר השפיות. השמאל לא מסוגל להנהיג את עצמו, קל וחומר אחרים dsh
  • 22:22
  • 29.12.12

השמאל הוא צעצוע נחמד של אנשים משועממים שיש להם הכל בחיים ועכשיו גם רוצים להיות צדיקים קצת על ידי הכאה על חטא על חזותיהם של אחרים. סבתא שלי, עליה השלום, שהיתה ממחוללי המהפיכה הסוציאליסטית בזמן מלחמת העולם הראשונה אמרה לי את המשפט הבא:

"מי שלא סוציאליסט בצעירותו - אין לו לב. מי שעדיין סוציאליסט בבגרותו - אין לו מוח".

Enough said.

  •   לא מסוגל לנהל את עצמו? הגזמת - ראה את ציפי לבני השאירה את מפלגתה בחוב של 30 מיליון ברחה, הקימה גוף חדש גנבה מממפלגתה הקודמת 7 חברים עם מיליונים והתקשורת יפת הנפש תומכת בה מקיר לקיר - ויש אפילו ציבור נאיבי שקונה את ספורי מינכהאוזן שלה והולך לתמוך בחבורת הזאת  (לת) לכלוכית ו-7 הגנבים
    • 08:20
    • 30.12.12

113 המאמר הטוב ביותר שקראתי .  (לת) שירה
  • 23:19
  • 29.12.12

114 למה? בגלל מתאם בין IQ לאורינטציה פוליטית.  (לת) מדינת כל ערסיה
  • 04:16
  • 30.12.12

115 אני שמאלנית גאה  (לת) דפנה
  • 04:58
  • 30.12.12

116 התנחלות, כיבוש, פנטזיה סתם אחד
  • 06:14
  • 30.12.12

אחד הפרדוקסים הגדולים של השמאל הוא שבארץ המתנחלים גרים אנשים בעלי מודעות שמאלנית גבוהה: המעניקים ערך גבוה לערבי (באופן יחסי לישראלי הממוצע), המאמינים באינטגרציה (קחו את קרית ארבע כדוגמה), ובמובן מסוים מבקשים לממש את החזון האוניברסליסטי דרך מימוש של צדק חלוקתי, ליטול את מה שאבותיהם הנחילו להם.
ההאשמה כלפי הליכוד היא כלפי אותם אנשים שחולקים רק ערכים לאומיים עם דרך ההתנחלות, אך לא מקבלים את המובן הדתי העמוק שיש בהתנחלות. הכיבוש אינו של עם אחר, אם כי יש לו השלכות כאלו כתוצאה מניסיון לפרום את החזון של מגורים יחד. הפלסטינים בשלים לרעיון כזה, יותר מאשר היהודים.
בעולם דתי, קיימת רגישות ורחמים רבים על הבריות. המחשבה שהמוסר האוניברסלי שליט במידה שווה על כל מצב, מביאה לרעיונות עוועים.

117 נכון מאוד השמאל נוסח סטלין, מאו, קים זונג איל וקסטרו = מביא לשוויון וצדק כולם בזבל. פועל נקיון
  • 07:39
  • 30.12.12

לעומתן הקפיטליזם הפך את אירופה המערבית וצפון אמריקה וגם יפן ודרום קוריאה לשכונות העוני של כדור הארץ
(הכוונה לכדור ההזיות של עיתון הארץ)

118 עוד כתבה שטותית... את בעצם אומרת- שמאל טוב כי הם טובים. ימין לא טוב כי הם לא טובים. ישראלי שפוי
  • 07:48
  • 30.12.12

תנסי לחשוב על סיבה יותר טובה לשטויות שלך... "אין למוסר מקום בפוליטיקה" עצוב.

119 השמאל גם המציא את החמצן, את חיטה את הכליות...ואת אברהם לינקולן? bs
  • 08:21
  • 30.12.12

נו באמת... אגב לינקולן היה רפובליקאי ועל כך תגיב אילוז לא משנה מאיזה מפלגה הוא היה בליבו היה איש שמאל. הרי עבורה שמאל הוא מילה נרדפת לכל מה שצודק ונכון. כמי שאינו איש ימין המאמר הזה הוא בדיוק הסיבה שהשמאל נתפס כמנותק אליטסטי ומתיפייף. חבל.

120 זה אחד הניתוחים שהחולה מת בסוף  (לת) מאיר
  • 08:47
  • 30.12.12

121 לך תמכור את רעיונות אונברסליות במדינות ערב ביוחד היום בסורי מאוד זקוקים לרעיונתך יוסי
  • 09:30
  • 30.12.12

נסה למכור את מרכולתך לאירנים ל וארצות המוסלמיות הנאורות כמו סעודיה מצרים סוריה לבנון תורכיה פקיסטן אפגניסטן עיראק ירדן רצועת עזה ומוסלמים בכלל ביבשת אפריקה
ועזוב אותנו מאונברסליות וזכויות אדם שהמקום היחידי שיש זכיות אדם זה במדינת ישראל

122 הדמוקרטיה במדינה תתממש רק אם יהיו חילופי שלטון בהצבעה בקלפי קלי
  • 09:35
  • 30.12.12

בואו ניתן לדמוקרטיה לנצח ונחליף את ביבי כי הוא והימין והדתיים מובילים את המדינה ליאוש, לפי פחת, בידוד ופיגור בכל התחומים!

123 אכן מדינות צפון אירופה פורחות אך איזה אויבים יש להן?? נסיון
  • 09:48
  • 30.12.12

הלוואי היה כאן משטר כמו בשוודיה. הלוואי ואפשר היה להפנות את תקציב הבטחון לחינוך בריאות ורווחה אבל, אנו חיים במזרח התיכון וכאן צריך רק להיות חזק על מנת לשרוד. אז נותר לשאוף ולעשות הכל למען השלום ושיבוא יום ומשאבי המדינה יופנו לאזרחיה. נתחיל בדמוקרטיה אותה ניתן לממש על ידי החלפת השלטון בקלפי. אז בואו להצביע ולהחליף את הימין והדתיים במשהו יותר מתקדם שיוציא אותנו מהיאוש התהומי בו אנו שרויים וניתן צ'אנס למחשבה אחרת, אם לא יוצאים לרחובות לפחות ללכת לקלפי.

124 בעיה קטנה במאמר - הליברליזם זה הימין, השמאל הוא אנטי ליברל במהותו בני
  • 09:52
  • 30.12.12

כנראה שלאווה אילוז יש בעיה עם עובדות וההיסטוריה. הליברליזם בא מהימין ולא מהשמאל ועד היום הוא מנת חלקו הבלעדי של הימין.
נכון לא כל הימין ליברלי אבל כל השמאל אנטי ליברלי.

125 איפה הקולוניאליזם וראיה היסטורית אמיתית? סטודנט
  • 10:28
  • 30.12.12

ברמה הפוליטית אני מסכים עם אוה אבל מעבר לכך נראה שהיא שוכחת כמה פרטים היסטוריים. זה מדויק לומר שהשמאל (והימין) במדינות מערביות נאורות קידם לאורך השנים ערכים דמוקרטיים מוסריים בשביל העם שלו. לעומת זאת, בקולוניות של אותן מדינות אותם ערכים לא היו תקפים כלל. כלמור, האינטרס הלאומי תמיד עומד מעל הכל, כפי שציינה גם אוה לגבי ה"מהפכה" של מארקס שלמעשה תרמה לקפיטליזם. האם לא ידעו שזה מה שיקרה מראש? אולי בגלל זה השינוי צלח, משום שהוא תורם לאינרס הלאומי כלכלי ולא בגלל ערך מוסרי. בכל מקרה, מוסר זה עניין יחסי ומי שנחשב כשמאל היום לא ייחשב כשמאל מחר ולא נחשב כשמאל בעבר (ייתכן), לכן השוואות אלה חסרות משמעות.

126 פלורליזם וטולרנטיות דבורה בן אהרון
  • 10:57
  • 30.12.12

חברה שמקדשת אדמה על פני אדם ונעזרת באלוהים כדי לממש את המטרות שלה, אינה יכולה להכיל את כל מגוון האנושיות והצרכים. ולכן לא חשוב איך קוראים לזהם ימין או לאומן, יכולת להכיל צרכים של אחר ושונה אינם בסדר עדיפויות שלהם. כבני אדם פרטיים הם יכולים להיות מאד נדיבים, אך כעדר אין שם מקום לשונה.

127 "ערכים שמאלניים הם העומדים בבסיס חברות ומדינות חזקות ויציבות יותר" Yossi
  • 11:04
  • 30.12.12

האם הגברת מבינה מה גרם להתמוטטות הכלכלית ביוון וספרד?
האם הגברת מבינה שהתמוטטות כלכלית גורמת לחוסר יציבות?

"ספקנותו של השמאל ביחס למלחמה פשתה בציבור האזרחים במערב אירופה"

דוגמא טובה לכך היתה ב1938. הארופאים נתנו להיטלר את מה שהוא רצה ו"מנעו" מלחמה. Neville Chamberlain סיכם את הנושא בקצרה:

"My good friends, for the second time in our history, a British Prime Minister has returned from Germany bringing peace with honour.
I believe it is peace for our time...
Go home and get a nice quiet sleep."

128 השמאל הצליח להפוך את פרופסור אילוז מאינטלקטואלית מזרחית לוויבער פולניה...  (לת) לשמאל יש גם השגים!
  • 11:53
  • 30.12.12

129 אז מה. את מי את מסוגלת להזיז מעמדתו במאמר זה? שוב, כמו כל שמאלני את משכנעת את המשוכנעים.  (לת) שמאלנית
  • 11:55
  • 30.12.12

130 שיעור מאלף למי שלא רוצה ללמוד. כתמיד, השמאל מדבר ומשאיר לימין לעשות.  (לת) מה הועילו חכמים בתקנתם?
  • 11:56
  • 30.12.12

131 גם אילוז צריכה להתפרנס. אז היא מספרת לנו מה שאנו כבר יודעים, והארץ משלם לה. נו, טוב.  (לת) הגן האנוכי
  • 11:58
  • 30.12.12

132 הבעיה של השמאל דוד
  • 12:08
  • 30.12.12

שהוא הפסיק לייצג את הערכים הנעלים עליהם מדברת כותבת המאמר ברגע ששינה את הטקטיקה ובמקום לנסות לשכנע את הציבור בארץ הלך להוציא את דיבתנו רעה בעולם. אז הוא איבד את הלגיטימיות שלו.

133 למה לשקר? לעצב את מי? אלי
  • 13:20
  • 30.12.12

ההיסטוריה מלמדת שהיה זה השמאל - ולא הימין - שהציע דרכים יעילות לדמיין ולעצב חברות מחדש.

134 העבדים בארצות הברית שוחררו על ידי הימין/רפובליקנים והשמאל/דמוקרטים התנגדו.  (לת) אלון
  • 13:24
  • 30.12.12

135 גב' אילוז-תחליפי כדורים.ראי קובה ,צפון קוריאה וכל..  (לת) אין כנס לשטויות
  • 15:09
  • 30.12.12

136 תמשיכי לשכנע את עצמך שהשמאל שולט וישלוט, ההזיה נמשכת והשיירה הימנית עוברת בשקט מופתי. תודה.  (לת) דיאלוג סוקרטי
  • 15:13
  • 30.12.12

137 מאמר מדהים. חובה על כל אזרח לקוראו בעיון. הימין ללא כחל וסרק ומה שמצפה לנו אם ח"ו ניתן לו ממשלה.  (לת) גיורא
  • 15:22
  • 30.12.12

138 אז אמרה יעקב
  • 15:22
  • 30.12.12

עוד אחת שאמרה ...... לא חסרות ולא חסרים מהם.
הבעיה היא אחת המצביעים לא חושבים כך ....... וזה בסכומו של דבר מה שקובע ........
כדאי לפרשנית ולעיתון אולי לנסות לפענח למה ...... ולא בהסברים אליטיסטיים ...... המצביע הוא לא כל כך "חכם" כמו הפרשנים.......

139 התשובות פה ברובן מטומטמות ברמות. הן מביאות דוגמאות של "שמאל" ו"ימין", "פאשיזים" ו"קומוניזם", מערבבים מין בשאינו מינו ועושים סלט איש איש לפי טעמו האישי. תתיחסו למה שאווה כותבת, לא להיסטוריה.  (לת) משה בתיבה
  • 15:31
  • 30.12.12

140 לא אני, צ'רצ'יל אמר את זה: אדם שבצעירותו לא השתייך לשמאל אין לו לב. ואם בבגרותו הוא לא משתייך לימין, אין לו שכל.  (לת) מ.א
  • 17:49
  • 30.12.12

  •   למ.א.,נו שוין, אז צ'רצ'יל אמר... ככה זה בעדר הימני. תמיד צריך איזה אדמו"ר להתלות בו במקום לנסות ולהשתמש באופן עצמוני במה שאמור להיות אצלם בין האוזניים ....  (לת) ערן ארגוב
    • 12:07
    • 01.01.13

141 אלה הפזמונים של לפני עשרות שנים, צאו מזה  (לת) חבל
  • 18:32
  • 30.12.12

142 עדיף חלוקת תפקידים ליבנה
  • 20:11
  • 30.12.12

לדעתי יש אמת בהנחה הבסיסית שתפיסת עולם שמאלנית מונעת מהלך רוח אופטימי . כזה החולם על מציאות טובה יותר.
לעומת הימין המונע באופן כללי מפחד קיומי.
כמו האדם גם החברה צריכה את שניהם כדי לשרוד :
חשוב להזהר אבל גם חשוב לקחת סיכונים.
רוטציה בין מנהיג ימני חזק למנהיג שמאלני בעל חזון היא הפתרון.
ואת חלוקת התיקים יש לחלק לפי יכולות אישיות של השרים.
בשיטה כזאת יהנו מנגנוני השלטון מהרבה יותר פרגון מצד הבוחרים.

143 הארץ אולי תתחילו לצנזר תגובות, בייחוד במאמרי דיעות שכאלה ? היה יכול להתפתח כאן יופי של דיון, עמוק ורציני, אילוז סיכמה הרבה דברים היטב ומעלה לא מעט נקודות מעניינות ומעוררות שאלות (וביקורת) - אבל במקום זה מקבלים תגרנות זולה מתלהמת ומעוררת קבס.... יאק.  (לת) א.ד.
  • 21:18
  • 30.12.12

144 השמאל יכול מבחינתי לנהל את השרותים במכולת של דויד. קומץ הזויים צבועים ומזיקים דפני
  • 11:44
  • 31.12.12

וכדאי שתלכי לשטוף רצפות במקום לעשות שטיפת מוח

145 העיתון המגוחך מצא לעצמו עוד " גאונה" שהוא מייחצן אותה ורד
  • 11:45
  • 31.12.12

אנא מכם, החומרים הלעוסים הללו הגם שהם בכסות פומפוזית של מילים מיופיפות אינם עוזרים למציאת פתרונות מעשיים. נחוצים לא אנשי רוח בגרוש שמוכנים לכתוב מאמר על כל נושא, כמו שהם מוכנים לקבל על עצמם נשיאות של מוסד שאין להם מושג בתחום בו עוסק אותו מוסד. בעניין הפוליטי דרושים אנשי ביצוע חכמים, פתוחים בלי אידיאולוגיות עמוסות ציטוטים לא רלבנטיים. דרושים אנשים שהוכיחו עצמם ביצירתיות רעיונית בין תחומית לפתרונות כלכליים, בטחוניים ופוליטיים ישימים. אז אנא מכן, די כבר עם עוד מאותו דבר, די מלהג כאילו אינטלקטואלי שאינו נושא בשורה חדשה ותורם רק למאמריה של הגברת אילוזיה, כבודה במקומה מונח.

146 ברור, שרק שמאלני יכול להיות מוסרי, לא? אין מוסרי מלתת רובים למחבלים ולקרוא לנרצחים "קורבנות השלום". ואין מוסרי מלבצע טיהור אתני של יהודים מחבל עזה. ואין מוסרי מלהלך עלינו אימיים כשכל נבואת זעם שמאלנית התבדתה, וכל "מזרח תיכון חדש" התפוצץ.  (לת) אמיר ש
  • 12:07
  • 31.12.12

147 NO PASARAN  (לת) גיורא
  • 12:11
  • 31.12.12

148 מא''ד גורדון ועד אניטה שפירע מדובר בגזענים אשכנזים !  (לת) מוני יקים אנטיציוני
  • 13:12
  • 31.12.12

149 מא''ד גורדון ועד אניטה שפירע מדובר בגזענים כוזרואשכנזים שוטפי מוחות ליצירת מערך פריבילגיות לקידומו של האשכנזי הלבן העליון !  (לת) מוני יקים אנטיציוני
  • 13:13
  • 31.12.12

  •   מוניקו דושקו, זהו. הצלחת לשכנע אותי סופית שהאשכנזי הוא בהחלט עליון. עד עכשיו לא האמנתי בשטויות גזעניות כאלה אבל עם כושר השיכנוע שלך פשוט אי אפשר להתווכח. קה ביבאס קרסקאס אי פלורסקאס !  (לת) ערן ארגוב
    • 12:10
    • 01.01.13

150 השמאל מיכל
  • 13:30
  • 31.12.12

ב ר א ב ו ..........................

אנחנו בסוף העידן השחור, אני אופטימית.

151 מזמן לא ראיתי כל כך הרבה קשקושים מאורגנים ביחד אברי
  • 15:42
  • 31.12.12

מה החזון של השמאל?
שלוש מדינות איסלאמיסטיות שמקיפות את ישראל מכל עבריה?
לא מספיק שיש לנו את חיזבאללה בצפון ואת החמאס בדרום (וגם את מצרים), אנו נקים במו ידינו עוד מדינה במרחק חמש דקות מכפר סבא שתוך כמה חודשים החמאס ישלוט גם בה וישגר ממנה טילים ומתאבדים ללב המדינה?

152 צודקת! מרבית המקפידים, יתר על המידה, להתקרא 'יהודים' שכחו את הכלל הגדול בתורה! (רמז: 'רעך' זה כל אדם באשר הוא)  (לת) אורי כדורי
  • 17:50
  • 31.12.12

153 הימין הציוני לחלוטין דוגל ב"ערכי השמאל" - רק שהוא אינו מכנה אותם "שמאל". ז'בוטינסקי
  • 23:47
  • 02.01.13

פרופ' אילוז שבויה בקונספציה הרווחת בשמאל הישראלי - הימין הציוני מעולם לא היה כימין בשאר העולם! רגישותו של בגין לערכי הדמוקרטיה, עמידתו של ז'בוטינסקי על חשיבותם של שיוויון ושותפות בין יהודים לערבים - אלה הן רק דוגמאות להבדל התהומי הזהף ולעובדה כי הוגי הימין היו מוסריים ובעלי ערכים הומניסטיים אוניברסליים פי כמה מבן גוריון והציונות הסוציאליסטית אשר אופיה הפרגמטי הקיצוני לא איפשר לה כלל להתעמק בפילוסופיה של זכויות ושל ערכים.

הפרופ' המנותקת מייחסת למושגים חשיבות גדולה יותר מאשר למהויות - תופעה טיפוסית אצל הסוציאליזם המכניסטי וה"מדעי" נטול האמפתיה הבסיסית - מאז ומעולם היה זה כך!

154 אנחנו הרוב ואתם שמאלנים קטנים ובזויים, שבו בשקט דעתכם לא חשובה  (לת) ם
  • 02:12
  • 21.02.14

פרוייקטים מיוחדים