אווה אילוז: איך תרבות ה״שושו״ הישראלית השתלטה עלינו

הסודיות, שהפכה ערך מקודש בחברה הישראלית ובמדינה היהודית, עיוותה את הנורמות באופן כזה שאיננו יכולים עוד להבחין בין טוב לרע, בין מוסרי ללא מוסרי, בין הגנה לאלימות חסרת מעצורים

נורמות הן ישויות בלתי נראות אך בעלות עוצמה. הן קיימות בכל קבוצת השתייכות חברתית ומהוות את הבסיס להתנהגותם של רוב בני האדם; גם אם לא באופן מודע, הן מאלצות אותנו לפעול בדרכים צפויות. הן מורות לנו להחזיר ארנק אבוד לבעליו; לקום בפני זקן; לא להידחף בתור. נורמות הן הקול השקט בתוכנו שדורש מאיתנו להיות טובים, הגונים ומכובדים.

מסיבה זו, נורמות הן הגביע הקדוש של הסוציולוגים. אחת השאלות המסקרנות ביותר שעליהן מנסה הסוציולוגיה לענות היא: מדוע אנשים שונים מתנהגים באופן דומה וצפוי, אפילו כשאף אחד, על פניו, אינו מכריח אותם? התשובה פשוטה: באמצעות הנורמות הם לומדים וסופגים מסביבתם. יתרה מכך, באמצעות היכולת להבחין בנורמות, אנשים מתאימים את עצמם לתנאי החברות בקבוצה. כשאנו מפנימים נורמה של קבוצה, אנחנו רוכשים מעין חיישנים מובנים המסייעים לנו להבין ללא מאמץ מה מותר ומה אסור, מה מוסרי ומה לא מוסרי. מסיבה זו, השינוי הנורמטיבי מעניין כל כך: מה גורם לנורמות מסוימות לאבד רלוונטיות ולנורמות אחרות להפציע ולהתחזק?

אנשי שב"כ ומג'די אבו ג'ומע אחרי חטיפת האוטובוס בקו 300
אנשי שב"כ ומג'די אבו ג'ומע אחרי חטיפת האוטובוס בקו 300. צילום: אלכס ליבק

לדוגמה, במחקריו רבי ההשפעה הראה הסוציולוג נורברט אליאס כי בימי הביניים המאוחרים ותקופת הרנסנס המוקדמת “הומצאו” נורמות חדשות, ובהן האיסור ‏(החדש‏) לאכול בידיים; ליטול אוכל מצלחת משותפת באותן אצבעות שמחטו אף מנוזל; להפליץ או לגהק בפומבי; להטיל צרכים בקרבת אחרים וכיוצא באלה. מה שנחשב לנורמות חדשות במאה ה–15 נתפס היום כטבעי כל כך, עד שכלל איננו רואים את ההתנהגות הזאת כנובעת מנורמות. נורמות חזקות הופכות לחלק מהשגרה עד שכלל איננו מבחינים בהן. הן משמשות מעין מסגרת שבתוכה אנו מארגנים את התנהגותנו ורגשותינו: איננו רואים את המסגרת, אך היא מגבילה את מעשינו ומעצבת את מה שאנחנו רואים “באופן אינסטינקטיבי” כמותר, ראוי וכמקור לגאווה ‏(או בושה‏). נורמות גורמות לנו לרצות לפנות את מקומנו לזקנים ובו בזמן גם לרגשות האשם או הבושה שאנו חשים אם כשלנו בהגשת עזרה. נורמה לאו דווקא מעצבת את התנהגותנו, אך היא מעצבת את תגובתנו לכישלון שלנו לקיים אותה.

הנורמות - ולא עצם המעשה - הן שגורמות לנו לחוש לא בנוח להשליך מסטיק ברחובות שווייץ או נוח מאוד להשליך בקבוקים ריקים בחוף ציבורי בתל אביב. זו הסיבה ש”נורמה” ו”נורמלי” הן אותה מילה. “נורמלי” אינו אלא השם שאנו נותנים למה שהנורמות מכתיבות לנו בדממה.

איך נוצרות או נאכפות נורמות? אין לכך תשובה חד משמעית. לפעמים די באדם חזק אחד כדי לקבוע נורמה: כך למשל, כשרפיק וסלי, אלבני מוסלמי בן 17, החליט להציל את בני משפחת מנדיל היהודית שנמלטה לאלבניה במלחמת העולם השנייה, הוא הפך למודל לחיקוי בכפרו ותושבים רבים אחרים החלו להחביא יהודים גם כן. אבל בדרך כלל, נורמות קשורות למוסדות חזקים. לדוגמה, מוסד הפטריארכיה - הקשור למוסד הנישואים - התיר לגברים לקיים יחסי מין מחוץ לנישואים, אך אסר זאת על הנשים. יתרה מזאת, מוסד הנישואים, שבעצמו קשור למוסד הקניין הפרטי, הופך לנורמה שבמסגרתה מתויגות נשים לא נשואות כ”רווקות זקנות”.

מוסדות יכולים להקפיד על מנגנונים נאותים לקיומה של נורמה; החל במנגנונים רשמיים ‏(בתי כלא, קנסות וכדומה‏) וכלה בעונשים לא רשמיים ‏(לעג, תיוג, השפלה, נידוי‏). בסופו של דבר, הנורמה משוחזרת במגוון נרחב של הקשרים חברתיים ותרבותיים. החזרה הזאת היא שמעניקה לה כוח, הופכת אותה לתכונה בלתי נראית ורבת השפעה על דרך חשיבתנו. לדוגמה, ספרי הבלשים והסרטים חוזרים אינספור פעמים על הנורמות הנהוגות במערכת המשפט, במערכת החינוך ובמוסד המשטרה, כלומר שפשעים ועבירות ראויים לגינוי, הם יתגלו והמבצעים יבואו על עונשם.

מדוע מדינות או ארגונים שונים זה מזה בצורה כה דרסטית במבנה הנורמטיבי? מדוע יש מדינות שבהן נהוג לתת שוחד, ומדינות אחרות שבהן שוחד נחשב להפרה מתועבת של אמון הציבור? מדוע במדינות מסוימות, כשפוליטיקאי נתפס בשקר הוא מתפטר, ואילו באחרות ‏(כמו שלנו‏) שקר נתפס כחלק שגרתי מההתנהלות הציבורית? התשובה לשתי השאלות האלה היא לא שלמדינה אחת יש נורמות ולאחרות לא, אלא שבשני ההקשרים מדובר במוסדות שונים המעצבים כל אחד את הנורמות של המדינות.

מריה זקוטסקי היא רופאה ממוצא רוסי שעלתה לישראל לפני שנים רבות. היא עובדת כרופאה מרדימה בבית חולים בישראל. לפני כשש שנים, היא פגשה גבר - שמעון קופר - שהיה בעברו, כך סיפר לה, סוכן מוסד, שירות הביון היוקרתי של ישראל. הוא טען, שכרבים מחברי הארגון, הופקד בידיו מידע סודי ביותר והוטלו עליו משימות רבות, קשות ורגישות, שבחלקן היה מעורב בחיסול אויבי המדינה. יום אחד הוא ביקש ממריה לעזור לו להשלים משימה מסובכת. עליו לחסל את אחד מאויבי המדינה. הוא ביקש ממריה את עזרתה, כי המוסד הורה לו להשלים משימה זו לבדו: עליו להשיג רעל שיכול להרוג מבלי להשאיר עקבות. בהיותה רופאה מרדימה, מספקת לו ד”ר מריה זקוטסקי את החומר שביקש, בהבינה היטב שהוא יכול להמית אדם, ואכן ימית אדם. כעבור כמה חודשים היא נעצרת על סיוע לבן זוגה במה שהתברר כרצח הזוועתי של אשתו השלישית. בראיון שנערך עמה, הסבירה זקוטסקי: “הקשר שלנו היה נהדר... הוא אמר לי שהיה סוכן מוסד במשך 25 שנה, שעבד ביחידת חיסול מיוחדת. הוא סיפר על משימות באיראן, עיראק וטורקיה, ואני האמנתי לו... כשישה חודשים לפני שג’ני נרצחה הוא התחיל לספר לי על משימת חיסול בארצות הברית והביע עניין בחומרים שיכולים להרוג בלי להשאיר עקבות... אמרתי לו כל מה שאני יודעת. הרגשתי שאני משרתת את המדינה”.

 

הפרשה הזאת כוללת את כל האלמנטים המרכיבים סרט ליגה ז’: אהבה בין יליד הארץ לאשה רוסייה, האמון שניתן והופר, זיוף המשרה היוקרתית בסוכנות ממשלתית רבת עוצמה, רצח של בת זוג, האיום מצד אויבי המדינה, השירות החשאי. מתברר ששתי נשותיו הקודמות של הגבר הזה מתו בנסיבות דומות, אך הוא הצליח להתל במשטרה על אף קווי הדמיון המוזרים בין מותן בטרם עת של הנשים, והצליח להתחזות במשך שש שנים לחברה המסור של מריה בעודו נשוי לאשה אחרת, בזמן שהוא מגלם סוכן סודי של המוסד. הסיפור מערבב ז’אנרים שונים - דרמה מינית זולה, רצח בדם קר, סיפורו של נוכל, דרמה לאומית בהילוך גבוה. אבל מה שמעניין ואפילו מרתק בסיפור הוא הדרך שבה הוא משקף תחושה מוצקה של נורמליות בחברה הישראלית.

לסיפור יש שתי רמות: הבדויה ‏(מה שהגבר התחזה אליו‏), והאמיתית ‏(מה שהוא היה באמת‏). המשטרה והציבור מעוניינים ברובד האמיתי - מי הוא היה באמת, מה באמת עשה או לא עשה, העובדות האמיתיות של סיפור הרצח. הסוציולוגים מתעניינים בממד הבדוי של הסיפור - כלומר, כיצד נוצרת מראית העין של הנורמליות, הן עבור ד”ר זקוטסקי והן עבור הקורא הפשוט של הסיפור.

איך יכולה אשה שנראית נורמלית על פי כל קנה מידה שבעולם, אזרחית נאמנה, להפוך בלא ידיעתה לשותפה לרצח נתעב? כי האיש הזה, שמעון קופר, פנה לאיזושהי תפיסה רווחת של נורמליות.

מריה זקוטסקי היא רופאה מרדימה המחויבת למקצוע שלה. מקצועות הרפואה הם המוסדרים ביותר מכל המקצועות. בהגדרתו, מקצוע הרפואה דורש מידה מקסימלית של דאגה מוסרית לחייהם של בני אדם. רופא הוא אדם שהתחייב להוקיר חיי אדם ולהצילם, והוכשר לכך. מעטים הם תחומי ההתמחות הרפואיים הדורשים אמון כמו תחום ההרדמה. הרופא המרדים צריך להביא את המטופל למצב של חוסר הכרה כדי למנוע ממנו לחוש כאב, וגם מחזיר אותו אל החיים לאחר תרדמת שנראית כמו מוות. כיצד יכלה אותה רופאה, שחונכה על ערך החיים, להפוך ‏(ללא ידיעתה‏) לשותפה לפשע? כמובן, הקורא שיתעצל ויעדיף את קיצורי הדרך, יחשוב שהתשובה לכך פשוטה וכי מקורה בפגם נפשי של אותה אשה. עיתונאי ערוץ 2 שאלו את ד”ר זקוטסקי ללא רחמים: “אז מה, את נאיבית או שאת טיפשה?”

 

אבל סוציולוגים מתייחסים לזה אחרת: הם מניחים שכחברה בקבוצת השיוך שלה, ד”ר זקוטסקי היא חברה כשירה בהחלט. היא החליטה לעזור לשמעון קופר משום שבקשתו היתה בטווח מסוים של מה שהיה מקובל עליה מבחינה נורמטיבית. מעט מאוד אנשים - למעשה רק פושעים - פועלים מחוץ למסגרת זו, של טווח ההתנהגות המותרת. אינני אומרת שכל אשה היתה נענית לבקשתו של קופר. אני פשוט מעלה את האפשרות שמשהו בטווח ההתנהגויות הנורמטיביות האפשריות בחברה הישראלית גרם לבקשה הזאת להישמע הגיונית באוזניה של אשה שהיא חברה כשירה בקבוצתה - ואת טווח הסבירות הזה עלינו לחקור. עלינו לשאול מה בבקשתו נראה לה אמין דיו כדי לשתף איתו פעולה, מה גרם למשטרה לקבל זאת כעדות לחפותה ולקורא להבין, אני מניחה, למה כוונתה ב”חשבתי שאני עוזרת למדינה”. בקיצור, מה גרם למריה זקוטסקי לחוש שהיא אזרחית נאמנה כשעזרה לסוכן מוסד מתחזה להרוג אדם שלא הכירה ברעל קטלני שאינו ניתן לאיתור?

בנם של זוג חברים קרובים, שאיתם יצא לי לשבת הרבה בארוחות ערב שבת באחרונה, התחיל קורס אינטנסיבי ביחידת עילית של המודיעין בצבא. באחת מארוחות שישי אלה נדהמתי ונבהלתי לגלות ששאלותיה הסקרניות של אמו על פעילויותיו האחרונות נתקלו בחומה של שתיקה. היא ניסתה להבין מה טיב החומר שהוא לומד, מי הם המורים שלו, לאיזה תפקיד הוא מיועד, בקיצור, איך נראים הימים הארוכים האלה שמתחילים ב–07:00 ומסתיימים בחצות. אבל שאלותיה נענו לעתים קרובות ב”זה סוד. אני לא יכול להגיד”. עם הזמן למדה חברתי להיזהר בשאלות מסוג זה ולימדה את עצמה לא לשאול אותן. היא למדה לקבל שסודיות היא טקס שבו גברים ‏(וחלק מהנשים‏) לומדים לבדל את עצמם מחיי המשפחה הרגילים, מאבות, אמהות, נשים, ילדים וזקנים.

כפי שהתחוור לי עצמי לאט־לאט, לסודיות יש כוח רב בבניית החברה הזאת באופן שהנו ייחודי לחלוטין לישראל. הסודיות מפרידה בין בעלים לנשותיהם, בין אמהות לבניהן, ומסמלת את נוכחותה המסיבית של המדינה, שם, בין המרק ללחם. מעטה הסודיות כובל ‏(בעיקר‏) את הגברים לארצם, יוצר חיץ בינם לבין המשפחה ומלמד את הנשים לא לשאול שאלות. סודיותם של הגברים היא משהו שנשים צריכות ללמוד לקבל, והן מקבלות את הקשר החזק, הבלתי ניתן להתרה הזה, את הסולידריות של גברים עם המדינה ועם גברים אחרים שמתעסקים בעניינים סודיים.

המוסד הוא סוכנות הביון הישראלית. סוכנות ביון פועלת תחת מסווה ומסתירה את פעילויותיה. בכך, מטרתו של המוסד דומה לזו של סוכנויות ביון אחרות בעולם ‏(איסוף מידע על אויבי מדינה פוטנציאליים בגבולות ישראל ומחוצה להם‏).

אבל למוסד יש מומחיות שאין לסוכנויות דומות אחרות: מופקדת בידיו המשימה להגן על העם היהודי בכל העולם. וזה כולל הבאת יהודים שחייהם בסכנה לישראל או ענישה של אויבי העם היהודי, והכוונה היא לפזורות היהודים בכל העולם. לדוגמה, המוסד הוא שחטף והביא את אייכמן למשפט ב–61’ או רדף את מבצעי הפיגוע במומבסה ב–2002 שבו נהרגו שלושה ישראלים ו–13 קנייתים. טווח הפעולה של המוסד חוצה אם כן גבולות טריטוריאליים, ויש לו מעין משימה רוחנית של הגנה על העם היהודי כולו בכל מקום שבו יימצא בסכנה. במובן הזה, באמצעות המוסד, ישראל היא מדינה ללא גבולות, משום שהקשר שלה ליהודים יגיע לכל מקום בו יימצאו. פירוש הדבר גם שפעולותיו של השירות החשאי הישראלי מגובות בכוח מוסרי עצום ורב ‏(ואכן, מה יכול לקבל לגיטימיות גדולה יותר מאשר הגנה להלכה ולמעשה על הישות הרוחנית שנקראת “העם היהודי”?‏).

המוסד ממלא תפקיד חשוב ברגולציה של מה שהוא תופס ככישלון או כסירובן של מדינות להילחם ביעילות באלה המסכנים את ביטחונה של מדינת ישראל ושל היהודים ברחבי העולם. זו הסיבה לכך שאחת המשימות המרכזיות של הסוכנות היא לאתר ולחסל את אלה המסתתרים במדינות ערביות ‏(מעריכים כי המוסד הוא האחראי, למשל, לחיסולם של המדען האיראני ב–2012, של מנהיג ג’יהאד האיסלאמי הפלסטיני פתחי שקאקי ב–95’ ושל ג’רלד בול, המשקיע הקנדי ב”תותח העל” של סדאם, ב–90’‏). מבצעיו המוצלחים של המוסד מתקבלים בכלי התקשורת הארצית בגאווה, הקלה, ובתחושת חוזק משונה, מכך שהעם היהודי הקטן תובע נקמה מהעולם הגדול והעוין של לא יהודים. באותם רגעי גאווה, הקלה והעצמה, אנו יודעים שהמוסד הפך למקור לנורמטיביות - הוא מעצב את מה שאנו מעריכים. טענה כזאת אין פירושה הבעת דעה על איכותם של ראשי המוסד. היא נועדה להצביע על כך שארגונים מסוימים הם כה חזקים עד שהם מסוגלים ליצור נורמות, ללא קשר לאיכותם או לכוונותיהם של העומדים בראשם.

המוסד אינו הסוכנות היחידה מסוגה. היא מהדהדת בסוכנויות רבות אחרות דומות לה. בסרטו המרשים של דרור מורה שעלה באחרונה, “שומרי הסף”, שישה ראשי שב”כ לשעבר - יובל דיסקין, אברהם שלום, כרמי גילון, יעקב פרי, אבי דיכטר ועמי אילון - מתראיינים על פעילויות השב”כ. מבלי משים, אותם ראשי שב”כ דיברו כמו סוציולוגים, ושיחזרו את עלייתן של נורמות חדשות שעוצבו על ידי הארגון שבראשו עמדו, נורמות שלא היו לגמרי מודעים אליהן אפילו כשיישמו אותן. מהן אותן נורמות? כך אני מתרגמת את מה שהם אמרו.

מימין למעלה, נגד כיוון השעון: אילון, שלום, פרי, דיסקין, דיכטר וגילון ב"שומרי הסף". המוסר לא רלוונטי

1. להרוג ללא משפט. ראשי השב”כ לשעבר דנים בפוליטיקה של סיכול ממוקד שיישומה הוחל בשטחים הכבושים בשנות ה–80 אך בעיקר בשנות ה–90. בסרט, הסיכולים הממוקדים קשורים לפרשת קו 300, שבה שניים מהפלסטינים שחטפו אוטובוס נלכדו על ידי כוחות שב”כ שהצליחו להשתלט עליהם, אך במקום להביאם למשפט, הם חוסלו. בזמנה, חשפה הפרשה את הכוח היחסי של הכבוד הישראלי לשלטון החוק, מפני שהדבר הפך לשערורייה ‏(למרות שהמעורבים שיקרו בעדותם והסתירו פרטים‏). אך מה שנחשב אז לסקנדל הלך אט־אט והפך למדיניות שיטתית של סיכולים ממוקדים ‏(לדעתי, ישנו הבדל אנליטי בין חיסול ממוקד לבין פרשה זאת, אבל אפשר לתהות אם אין תוצאות דומות בשני המקרים‏). חיסול של בני אדם - אפילו אויבי המדינה - מבלי להביאם למשפט, מעביר מסרים חזקים לחברה. אחד מהם הוא שלמדינה יש זכות, ריבונות וכוח לעשות כרצונה, להפר את החוק הבינלאומי ולפרוץ גבולות בינלאומיים, במטרה לנקום באויבי מדינה ממשיים ופוטנציאליים. כך המדינה מגינה על גרסה פרימיטיבית של צדק שעוקפת את החוק ואת בתי המשפט. בעשותה כן, המדינה מציבה עצמה מעל החברה האזרחית, המוגדרת כאזור שבתוכו אזרחים מוגנים מפני כוח שרירותי ואלימות; במובן זה, ובניגוד לתיאוריה בסיסית של דמוקרטיה, היא אינה משקפת את ריבונות האזרחים, אלא דווקא את ההפך: אלה הם האזרחים שצריכים לבצע את דרישות המדינה. המסר השני הוא שהאלימות מציגה עצמה כשגרה, דרך פעולה מקובלת המשמשת את המדינה לפתרון בעיותיה. האלימות עוברת נורמליזציה, הופכת לבלתי נראית כאלימות, משום שהיא הנורמה.

 2 . ד יסקין מעלה בסרט הבחנה טובה, ולפיה עבודתה של סוכנות השב”כ - לאתר ולמצוא אויבים - מכתיבה תפיסת עולם שהופכת שגורה בדרכי חשיבה ספציפיות, המוגדרות כחשיבה בינארית. לכך יש לפחות שתי תוצאות. הראשונה היא קוגניטיבית: כשמחלקים את העולם בצורה חדה לחברים ולאויבים, אופן החשיבה נעשה פשטני, שחור ולבן. כפי שדיסקין עצמו אומר: מקבלי ההחלטות לא אהבו לחשוב על כמה אופציות בו זמנית, וכשהיה צורך לקבל החלטה, היה צריך לצמצם אותה לשתי אופציות, לצורת חשיבה של או־או. ברור שחשיבה כזאת אינה מעודדת יצירתיות ומורכבות, אבל בנוסף לכך, היא גם מחלישה את היכולת השכלית והרגשית לראות את העולם במונחים נייטרליים, כמערכת של תהליכים שיש להבינם בלי קשר לשאלה אם הם בעד או נגד היהודים. שנית, חלוקה דיכוטומית כזאת של העולם, מעודדת צורת חשיבה פרנואידית, שמטרתה העיקרית היא לזהות ולהשמיד אויבים. המנטליות הזאת של “אנחנו והם”, “אויבים וחברים”, מחלחלת עמוק לתוך החברה האזרחית. ואיך היא משפיעה על החברה האזרחית? היא מבססת את הסולידריות החברתית על פחד מאויב משותף. מה שנחסם בתהליך הזה הוא סולידריות חיובית, שמתפתחת ממודעות אוניברסליסטית והרצון להגן על זכויות אדם וצדק לכל, ללא קשר לדת או קבוצה אתנית.

3. כתוצאה מכך, המוסריות הופכת ללא רלוונטית ליחסים שבין אדם לחברו. חלוקת העולם לחברים ולאויבים היא הצידוק לכך שכל מי שאינו חבר הוא בהכרח אויב. ואם יש לך כל כך הרבה אויבים, היא גם מצדיקה התעלמות משאלות מוסריות. כמו שאברהם שלום אומר בסרט, בחיוך סרקסטי: למוסר אין שום קשר ללחימה בטרור. כשאתה נלחם, אתה רק רוצה לנצח. ואכן, מדינה שנלחמת במה שהיא מגדירה “טרור” מרשה לעצמה, בהגדרה, לעקוף את המוסר, מפני שהיא יכולה לראות את האחר, בהגדרה, רק כאיום קיומי ומשום שהיא עצמה מרגישה כנתונה תחת איום קיומי. זו גם הסיבה לכך שעינויים והתעללות הפכו לדרכים שגרתיות להתייחס אל האויב: אלה רק האמצעים שנועדו להחליש את האויב. הרעיון שלפיו אפשר, ולמעשה צריך, לפגוע בגופם ובכבודם של אויבינו כדי להשיג את מטרתנו - ביטחון מרבי - הופך לדרך מחשבה שגורה, הופך אותנו לאדישים לאחר ולפגיעותו של הזולת.

4. ולסיום, השב”כ, כמו המוסד, פועל תחת מעטה סודיות. סודיות נראית כמו תכונה זוהרת של ארגונים ואנשים. המוסד, השב”כ, אמ”ן, יחידות מודיעין רבות בצבא, שירותי האבטחה הרבים והמגוונים שמספקות המדינה וחברות פרטיות, כל אלה ממלאים חלק נרחב בחברה הישראלית וחלק אף גדול יותר בחברה הגברית הישראלית. אעז אפילו לתת הערכה גסה, שאחד מכל חמישה גברים שהיה או הנו בשירות פעיל, לומד בשלב זה או אחר בחייו את חובת הסודיות, בצורה זו או אחרת. בעוד מדיניות CIA מוגבלת לפלח קטן מאוד באוכלוסיית ארצות הברית, נוהג ה”סודיות” בישראל רווח בקרב חלקים נרחבים מהאוכלוסייה ומתפשט בהתאם לכך. הסודיות ממלאת חלק גדול כל כך בעיצוב המנטליות של גברים וקבוצות אלה, עד כי אנו שוכחים לשאול מהן ההשלכות שלה. בהגדרתה, סודיות אינה ניתנת לבדיקה, איזון, בחינה או ביקורת ציבורית. היא נוטה לפעול הרחק מעין הציבור. לכן היא גם סותרת את הנחות היסוד של משטר דמוקרטי המבוסס על שקיפות. יותר מזה: סודיות מלמדת לבוז לנטילת אחריות ציבורית. זהו לב־לבה של המנטליות האנטי־דמוקרטית. היא גורמת לאנשים להסכים לא לשאול שאלות ‏(“אני לא יכול להגיד לך מה שיטות העבודה שלנו”, אומר לי תמיד קצין הביטחון של אל־על בגסות‏).

 

הרשו לי אם כן להציע הצעה צנועה לפתרון התעלומה הסוציולוגית שאיתה פתחתי: המבנה הנורמטיבי הזה הוא שמסביר את התנהגותה של ד”ר זקוטסקי. שיתוף הפעולה של זקוטסקי עם קופר מבוסס על כמה נורמות:

א. הסודיות שלו - האיש הזה לא יכול היה לספר לה מה היתה משימתו, ממד מקובל ואפילו נערץ בחברה הישראלית.

ב. היא לא שאלה שאלות, כי כמו חברתי מארוחות ערב שבת, היא יודעת שזה מה שנשים עושות: הן לא שואלות את הגברים שיוצאים למשימות מסוכנות במה הם עובדים.

ג. מטרידה עוד יותר היא ההשלמה הנאיבית עם כך שמדינת ישראל יכולה ולמעשה חייבת לרצוח אדם ממדינה זרה, אם אותו אדם מוגדר כאויב. קופר פרט על נימיה של תפיסת עולם פשטנית מאוד, המבוססת על חברים ואויבים.

ד. השעיית שלטון החוק היא פשוט הממד שבו ישראל מנהלת את ענייניה באופן שגרתי. וכך ניתן לדעתי לפתור את התעלומה הסוציולוגית שממנה התחלנו. זו המערכת הנורמטיבית שמסבירה את הפיכתה של זקוטסקי לשותפה לפשע של קופר ‏(אפשר לתהות - רק לתהות - אם המבנה הנורמטיבי הזה אינו דומה במשהו לאופיה הפרנואידי והברוטלי של המדינה הסובייטית, שאותו הכירה זקוטסקי לפני שהיגרה לישראל‏).

מרבית ראשי השב”כ אמרו אותו דבר: המחנה הדתי לאומי, שחלק מחבריו הביעו את שמחתם על רצח רבין, הוא תוצאה של המדיניות העיוורת של רבות מממשלות ישראל, מימין ומשמאל, ושל הדרכים שבהן יישם השב”כ מדיניות קשוחה של מעקב, הפחדות, עינויים וחיסולי פלסטינים בשטחים. תנועת ההתנחלות צמחה באין מפריע מפני שהמדינה היהודית שירתה בשקט את האינטרסים שלה. שיהיה ברור: תנועת ההתנחלות הדתית מייצגת את הכוחות האפלים ביותר שיכולים לצמוח בחברה דמוקרטית - לראות את העולם כאויב מסוכן, להצדיק את חוסר המוסריות הבוטה, לשלוט ולשעבד אחרים באלימות, להפוך את הברוטליות והאלימות להלכי נפש שגרתיים, והחמור מכל, לעטוף את הכל בטלית של תכלת, של ערכים יהודיים ופטריוטיים. כל אלו דנים את ישראל להפוך לאחת מאותן מדינות שאינן יכולות לראות את אלימותן שלהן. לישראלים רבים, האלימות שהם מפעילים נראית, מסיבה מסתורית כלשהי, מוצדקת ואפילו מוסרית ‏(דוגמה אחת מני רבות: דני דנון, שהציע בצדקנות כי על כל טיל שישוגר על ישראל, צה”ל ימחק שכונה אחת בעזה‏).

אכן, כפי שמבהיר הסרט “שומרי הסף”, תופעת ההתנחלויות - שכללה השתלטות לא חוקית על שטח פלסטיני, הטרדה חוזרת ונשנית של פלסטינים על ידי הצבא והתושבים, יחסים קולוניאליים עם מעמד האדונים והשימוש השגרתי באלימות - קמה תחת השפעתה האטית של מדיניות שיטתית של כמה מממשלות ישראל ושל הנורמות שנכפו אט־אט על ידי סוכנויות ביטחון ועל ידי הצבא. נפתלי בנט ובוחריו יכולים להתעטף בטלית הרוחניות היהודית, אך הטלית הזאת אינה גדולה מספיק כדי להסתיר את הפרימיטיביות של תפיסת עולמם. הערכים היהודיים שמקדמת תנועת ההתנחלות בגאווה רבה כל כך מבוססים למעשה על נורמות של אלימות והיעדר חוק ‏(ראו רצח רבין, שזכה לתמיכה רחבה; או קריאתו של פייגלין לאי ציות אזרחי‏). ד”ר מריה זקוטסקי, שותפה לרצח שלא מרצונה, היא רק חוליה אחת המחברת את החברה הישראלית להתנחלויות, בשרשרת ארוכה של נורמות שהפכו לנורמליות עגומה.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אנחנו פשוט חיים פעם נוספת בספר יהושע. מה שאבותינו עשו אז, אנחנו עושים עכשיו שוב. השם צריך להיות מאוד מרוצה מאיתנו.  (לת) אגג הקיבוצניק
  • 06:28
  • 25.01.13

02 הערה אחת לעניין האזרח ק'
  • 06:33
  • 25.01.13

טעות בידיך. יודעים היטב להבחין בין טוב לרע .השאלה איזה צעד ומעשה נוקטים כלפי הדבר? לדאבון לב מדד האיכפתיות קרוב לאפס ומדד האגוצנטריות וההישרדות (מה לי ולזה? אני את נפשי הצלתי) המריא במקומותנו לשחקים.
ישראל בת 64 ויותר ולאן פניה?

03 מזל שהכותבת לא הכניסה מתכון לרוטב פסטו עם צנוברים למאמר המבולבל והלא מאורגן הזה.  (לת) כתוב וערוך גרוע במיוחד
  • 06:35
  • 25.01.13

04 עוד מאמר גאוני של הגברת אילוזיה. צריך להפסיק מיד את כל הסודיות. יש להודיע לציבור מראש על כל מהלך הגנתי של ישראל. יש לדווח בדייקנות לחמא"ס על מקום נפילתה של כל רקיטה. יש לחלק פרס ישראל שנתי ופומבי ביום העצמאות למרגל הישראלי הפעיל ביותר באותו רגע, באשר הוא שם. יש לפרסם מה הגברת אילוז עושה, ועם מי, בכל רגע של היממה. יש להוציא שבועון קבוע עם תכניות הפעולה המעודכנות של צה"ל בכל נושא. אבל אולי הגיע הזמן להפסיק לפרסם גם את השטויות של גברת אילוז ובעיקר את התגובות המגוונות והרבות לכל מאמר שלה, בנוסח: נפלא, מקסים, נפעמתי, נהדר כתמיד, חישמלת אותי, ודומיהם.  (לת) חסר אילוזיות
  • 06:47
  • 25.01.13

05 ועל זה נאמר שחצי אמת גרועה משקר. אני מניח שהכותבת היתה שמחה לדעת איך עובד המודיעין הישראלי, איך עובד הבטחון באל על ועוד עובדות שהיו עוזרות אולי ללוחמי זכויות האדם הפלשתינים להפיל עוד מטוסים ןלרצוח עוד ישראלים. אברהם שלום טעה בענין טרור ומוסר - אין דבר מוסרי יותר מאשר להרוג אדם שמתכנן להרוג עשרות בני אדם רק כי הם ישראלים. וד"ר זקוטסקי? כן, היא טפשה או שהיא עדין מפנימה את הנורמות של המשטר שגב' אילוז רוצה להשליט בעולם, המשטר הקומוניסטי. לכל ישראלי ברור שהמוסד לא פונה למאהבת של סוכן כדי להשיג אמצעים אלא עושה זאת בדרך מסודרת. בקצור, מצאה אילוז עוד דרך לכתוב שטויות במסוה של מאמר מנוסח במונחים אקדמים ואני בכוונה לא כותב מדעים כי סוציולוגי אינה מדע.  (לת) ע.ג.
  • 06:48
  • 25.01.13

06 מאמר למופת. תודה  (לת) ערן
  • 06:53
  • 25.01.13

07 תודה על מאמר מנומק ואנטליגנטי - תענוג לקרא  (לת) אדם ק.
  • 06:55
  • 25.01.13

08 הכתבה יכלה להיות כתבה מרתקת אלי
  • 07:02
  • 25.01.13

אלמלא הייתה נגועה בכל כך הרבה שנאה ובוז לכל מה שישראלי/יהודי. ניתוח ,שלפחות על פניו היה יותר אובייקטיבי , היה עוזר למסר הסוציולוגי החשוב לעבור

09 כן אבל... יובל
  • 07:07
  • 25.01.13

כמו תמיד מה שכותבת אילוז נקרא צלול ומנוסח היטב אף שהתוכן מעציב לעתים. עם זאת, הפעם נשארו, לי לפחות כמה קצוות פרומים ולא פתורים. כך למשל אילוז מבהירה היטב שנורמות הן תוצר של זמן וסביבה ובד בבד מתייחסת למוסר ולתפיסות מוסריות כאל מסגרות מוצקות, מובהקות ועל זמניות. האמנם? עניין שני לא פתור להבנתי בדבריה הוא הזכרת עניין האי ציות האזרחי כחלק מנורמות עברייניות שמתקבלות אצלנו בקריצה ובעצימת עין. לי נראה שאי ציות אזרחי הוא נושא לדיון בפני עצמו ופעמים לא מעטות הוא כלי כמעט יחיד שעומד לרשות האזרח החלש והמדוכא לצורך נקיטת עמדה מוסרית.

10 התייחסות מינורית לכתבה יאיר
  • 07:24
  • 25.01.13

דמגוגיה לשמה - הגב' אווה אילוז בכתבתה (שהנו גם סוג של כלי נשק)
פוגעת ומקעקעת את תדמית מדינת ישראל ע"י איזה הצגת פרוצדורה כביכול מוצדקת, (מעוותת - חולנית)

11 מרתק!  (לת) Sharon
  • 07:49
  • 25.01.13

12 זאת משנתו של פרופ ישעיהו לייבוביץ המנוח, במקום הטובים לטייס יהיו הטובים לשב"כ על כל המשתמע מכך  (לת) רק שהוא זיהה את זה שבועיים אחרי ששת הימים
  • 07:51
  • 25.01.13

13 מדהים איך מכתבה מענינת וחשובה, היא עברה לראיה בינארית של שחור לבן, להשתלחות שקרית והסתה כנגד ציבור שלם- האם מדובר בנורמות עיתונאיות שהשתרשו בשמאל מבלי משים?  (לת) דניאל, תל אביב
  • 07:54
  • 25.01.13

14 הניתוח כאן בעייתי ומפספס את הנקודה האמיתית דרור
  • 07:58
  • 25.01.13

המצב האמיתי הוא הפוך. ישראל היא חברה קשקשנית, רכלנית, ושונאת סוד. מצד אחד זה מסביר מדוע דווקא עולה מרוסיה הייתה קורבנו של קופר הרוצח: אולי דווקא ברוסיה אפשר לקנות את הסיפורים האידיוטיים שהוא סיפר לה ולהאמין להם.
זאת גם הסיבה שכשילדים מתגייסים ליחידות מודיעין בצבא מזהירים אותם באלף אזהרות לא לספר כלום על שום דבר. הנטיה הטבעית היא דווקא לספר הכל והדרך היחידה למנוע דליפות של סודות רציניים היא לצמצם ככל האפשר את הנכונות לדבר.

בקיצור, הניתוח כאן בעייתי

15 אל תשווי בין רצח רבין שהוא מעשה נתעב לאי ציות אזרחי שזה אחד מאושיותיו של חברה דמוקרטית. אי ציות הוא כלי חשוב גם בידי איש שירותי הבטחון אם הוא נדרש לעשות פעילות שאינה הגנה עצמית אלא בלתי מוסרית, ושל כל אדם אם נדרש לעשות מעשה בלתי מוסרי שנוגד את השקפת עולמו. למעשה אי ציות אזרחי הוא חובתו של כל אזרח מוסרי כי זו התנגדות לא אלימה. גם לך צריכים להיות קווים אדומים שבשלם תהיי מוכנה ללכת לכלא או אפילו להיהרג ולא לעשות מעשה שנוגד את ושיות חייך. אין שום פסול בזה שמתנחלים יעדיפו כלא על פני פינוי יישובים, אין פסול בזה שחרדים יעדיפו כלא על פני שלילת עולם התורה, אין פסול בזה שאנחנו הלכנו לכלא על מנת לא לשרת בלבנון. גם כאיש ימין היום אני סבור שמלחמת לבנון הראשונה היתה בלתי מוסרית והוראתו של ישעיהו ליבוביץ ללכת לכלא אז היתה מוצדקת.  (לת) זהו מאמר שטחי להפליא
  • 08:00
  • 25.01.13

16 קישקוש אופייני ליפי נפש אבידן
  • 08:01
  • 25.01.13

בלי המאפיינים של השב"כ, המנויים בכתבה, אין שב"כ. בלי שב"כ אחוז הנרצחים היהודים היה ממריא באופן דראסטי, וכבר ראינו לאן הגיעו האינתיפדות וכו'. אגב, רבין היה אחראי למותם ופציעתם של אלפי יהודים, אך איש אינו מצדיק את הדין שפסק לו רוצחו. מאידך גיסא, הרצחו של רבין לא כיפר במאומה על חטא מדיניותו שהביאה כאמור לרצח ופציעה של אלפי יהודים בארץ.

17 ומה הקשר בין אשה מאוהבת ומסוחררת לבין שמירת סודיות? אוסף של קישקושים
  • 08:07
  • 25.01.13

אני יליד 1950 ועד היום יש למשפחתי מידע כללי ביותר עד תחום העיסוק בשירות המדינה, וכמובן לא פירוט של תחום ההתמחות הספציפי או התכנים. מעולם אף אחד מהם לא הרים גבה או תמה על כך.

אולי אצל הכותבת אין משמעות למידע שעלול לעלות בחיי אדם או אפילו באובדן המדינה (ממש כך !). נראה שהכותבת מעולם לא שמעה על מידור או מבינה שאפילו שמץ של מידע תמים יכול לפתור תעלומה מודיעינית.

18 גב' אלוז הנכבדה. עליך לקבל שיש דברים הנשגבים מבינתך. פשוט כך.  (לת) פרופסור למחול
  • 08:10
  • 25.01.13

19 אהה! למה לא אמרתם מההתחלה מצאתי את הפואנטה
  • 08:25
  • 25.01.13

פה קבור הכלב. כל הכתבה המשעממת הזאת (שקראתי אולי 10 מילים מתוכה) היא ע ההתנחלויות. למה לא לכתוב את זה כבר בכותרת שאתם שונאים מתנחלים וימנים?!

20 מאמר עלוב וטיפשי.  (לת) זילזול באנטיליגנציה של הקורא.
  • 08:26
  • 25.01.13

21 אווה אילוז - פותחת חלונות לעולם של שפיות במדינה בפסיכוזה וראש ממשלה שהפך את השקר לנורמה..!!  (לת) אורי יעקב
  • 08:39
  • 25.01.13

22 מאמר חסר תוחלת  (לת) עזרא
  • 08:39
  • 25.01.13

23 Secrecy Max Stern
  • 08:42
  • 25.01.13

I sat once at a friends house and heard a converstaion from the next hose's garden where few nice people were sitting and talking.....I would have probably heard who is our manin Damascous who replaced Eli Cohen......these guys were talking and talking and I decided to tell them to shut up....I think that somewhere you are mistaken...the Israely guy likes to talk and he takes it for granted that the info he has in known to the rest of the world. And, you cannot compare Israel and the USA.....I would recomend that you live few years in Washington DC....you will then understand it better.

24 פוסט מורטם גלעד
  • 08:47
  • 25.01.13

אהבתי אבל לא הבנתי.
כבר בתורה מצוינים הנורמות הבסיסיות שהזכרת. צואה, אכילה והיגיינה כללית.
הסודיות הכלילת היא שהופכת אותנו יהודים. להיות יהודי זה סוד משום שאין דרך לתאר את מהות החויה. התודעה יחד עם השכינה בצוותא ללא חוצץ. במודע או שלא במודע.
בסוף הבנתי למה כתבת את שכתבת.
הובלת את כל תעלות השכל אל ים הרגש ושם, באין, אמרת את דברך.
"רק חוליה אחת" וכזאת גם את וכזה הוא גם אני.
תודה
היש בך משהו להיות אשמה בו שכך את משקפת את סיבת התוצאה? כן, למען להשפיע על דעת הקהל אבל רק מתוך עצמך את יכולה, אם בכלל? וכשלא אז מאין? כמו גורל. איך תדעי שאת מהדהדת את הבאמת. אולי טעית וקצת בלבלת? או שאולי עוד לא אמרת?

25 מהזה שושו  (לת) מיכאל
  • 08:51
  • 25.01.13

26 "רופאה ממוצא רוסי" - אילוז (ממוצא מרוקאי) - את לא תצאי מהקיבוע הגזעני שלך, נכון?  (לת) כסיף
  • 08:52
  • 25.01.13

27 תגידי לי, מבחינת האדם הסביר - נראה לך שאדם אינטליגנטי ומשכיל (רופאה) היה מקבל כי ה"מוסד" הישראלי הגדול והנורא היה שולח מי מסוכניו לחפש חומרי חיסול או דרכי חיסול בשוק או שהיה מצייד אותם באמצעים אלה ככלי עבודה? תסלחי לי אווה אילוז, אבל כל המובאות והחוקרים שאתנתלית בהם לא מצליחים להסתיר את העובדה שכדאי שתנהלי איזה בית ספר לאמנות. שם את כנראה תהיי טובה יותר....עאלק.  (לת) כסיף
  • 08:55
  • 25.01.13

28 כתבה מצוינת ומטרידה: איך מוציאים חברה שלמה מהלך המחשבה החד צדדי כל כך?  (לת) זאב
  • 08:55
  • 25.01.13

29 פספוס מכוון ולא מחקר הידיד
  • 08:56
  • 25.01.13

במסווה של "מחקר" סוציולוגי קיבלנו תערובת חמוצה ולעוסה של דעות פוליטיות ,"אקסיומות" מבית היוצר של הכותבת. ובילבול מוחלט בין ערכים ומושגים . הכל כדי לנגח את הציונות ואת העושים בחוד את השליחות הקשה והמורכבת המאפשרת לכותבת המכובדת לייצר את העיסה הדוחה שהיא מגישה לנו . מה שמצער שהשימוש המשולב שהיא עושה מבלבל את הצעירים וההדיוטות.

30 טול קורה אמיר
  • 08:59
  • 25.01.13


כמה נאים הם החיים במגדל השן בו "הכל שקוף ואין סודיות"" הן מי כמו פרופ' אילוז יודעת שרק הגופים הבטחוניים אפופי סודיות וקשרים, שכל ההחלטות בגופים האקדמיים, קידום, סגירת ופתיחת חוגים, הקמת אוניברסיטאות הן עניניות ובלתי מפלות, ללא שיקולים זרים .
לסיום שתי שאלות:
האם הורים מספרים הכל לילדיהם?
האם ייתכן יתכן כי אם פרופ' אילוז היתה משרתת בצבא ניתוח הדברים היה אחר ? כמה נחמד להעביר ביקורת מבלי לשלם את דמי החבר.

פרופסור שמאלני ששרת בקרבי .

31 Brilliant! They murdered Rabi with the same ugly smile  (לת) Dani
  • 09:06
  • 25.01.13

32 על איזה שושו כותב הכותב ? יעקב
  • 09:14
  • 25.01.13

בישראל יש שושו ? הרי תוכן של כל ישיבה /שיחה/ התבטאות סודית מוצאת עצמה מיד. בתקשורת . ההפך הלוואי מעט שושו על ההפקרות השוררת כיום .

33 מאמר מצוין.  (לת) מוטי, מנהטן
  • 09:16
  • 25.01.13

34 כל הכתבה הזאת רק כדי לרדת על מתנחלים ודתיים? נועם
  • 09:20
  • 25.01.13

לא חבל? היית כותבת ״דתיים ומתנחלים הם מפלצות בעלות שבע קרניים שיער סגול ורגליים של סוס שאוכלות ילדים פלסטיניים מסכנים בשעה שהם שרים על שלום עולמי, וגם המוסד הם רעים כי הם לא מגלים לאמא שלהם סודות מדינה שלא יכולים להועיל לה בדבר״ ברור שהגרסה שלי הרבה יותר טובה והיא מאגדת בתוכה את כל הרעיונות שעולים מהכתבה שלך.

35 רואים שלא גדלת בארץ, גב' אילוז. אין לך את החושים הנכונים והיכולות לקלוט את הסובב אותך. ייתכן שהחינוך הצרפתי (לרבות הקוליניאליזם המכוער והפתטי המתגלה עכשיו באפריקה) מאפשר לך להבין את החברה הצרפתית אבל במפורש לא את החברה הישראלית. חבל ומצער כשמדובר במי שעוסק באקדמיה ובהוראה.  (לת) פרו' ארנון דבוראי- באזנאווי
  • 09:24
  • 25.01.13

36 קריאתו של פייגלין לאי ציות אזרחי היא מימוש של אחד האמצעים החשובים והמהותיים ביותר הקיימים בדמוקרטיה בפניו של אזרח המבקש למחות נגד עוולות השלטון (כפי שהוא תופס אותן).מי שמבקש לשלול מפייגלין פעולה של אי ציות אזרחי יהיה חייב לשלול פעולה דומה מאנשים אחרים בעלי דעות אחרות מאלה של פייגלין.אילוז איננה מבינה את מהותה של הדמוקרטיה ואת הזכות הבסיסית לפעול במסגרת כללי המשחק שלה.ולעניין תרבות השושו - ישראל של 2013 שונה מאוד מישראל של פעם ודברים שאפשר היה להסתיר בעבר מן הציבור נחשפים כיום במהירות ברשתות החברתיות.  (לת) הדס
  • 09:25
  • 25.01.13

37 Every nation must defend itself ILAN
  • 09:28
  • 25.01.13

"שמדינת ישראל יכולה ולמעשה חייבת לרצוח אדם ממדינה זרה, אם אותו אדם מוגדר כאויב" - Any lefty will tell you that Nation /State is old news
Isreal to defend itself any way It wish,

The USA, England, France & Germany sends their armies 1000's of miles away to kill their anemy

  •   ומה עושה המדינה כאשר הטרוריסט צומח בתוכה? מאיר
    • 00:49
    • 29.01.13

    טימותי מקווי, שרצח 168 אזרחים אמריקאים, הוא טרוריסט מבית אשר לא עלה על המכ"ם של ה-FBI, בדיוק כמו יגאל עמיר אצלנו.

    אני אישית מסכים שמדינה צריכה לעשות כל שביכולתה כדי להגן על אזרחיה ועל שלום העולם כולו אך חייבים לתת מענה לטרור מבפנים. זה רק עניין של זמן עד שיגאל עמיר או ברוך גולדשטיין הבא יפציעו, בעיקר כי לשב"כ אין כמעט יכולת לחדור לשורות ארגוני טרור יהודיים למרות יכולתו למגר כמעט לחלוטין טרור פלסטיני.

38 יפה ממש. אנליטי ובהיר. נהנתי לקרוא  (לת) פ.
  • 09:33
  • 25.01.13

39 הנפיחה הפשטנית דלעיל היא ככל הנראה במסגרת הנורמטיבית של מוסכמות המוסר בקבוצת השיוך של האילוזייה. הס מלהזכיר מהי ומיהי אותה קבוצה השואפת להשתלט על אמות המידה והמידע באופן מודע אך ללא מדע: זה לא ישראלי במובהק ולכן בל נלעיז. הלא-כן?  (לת) Sabra Cadabra
  • 09:33
  • 25.01.13

40 סודיות? בארץ? הישראלי המצוי רץ לספר לחבר'ה אפילו לפני שהוא גומר!  (לת) Eddie Shor
  • 09:34
  • 25.01.13

41 מאמר מעולה. אבל בואי נדמיין שהרופאה היתה ערביה ולא רוסיה  (לת) מה היה קורה?
  • 09:35
  • 25.01.13

42 מופתי. נהדר לקרוא את דבריה של פרופ' אילוז.  (לת) מ
  • 09:39
  • 25.01.13

43 מאמר מצויין,אכן תרבות הכיבוש האלימה השתלטה על מוחות האזרחים בישראל כאשר במשך שנים הם עוברים אינדוקטרינציות פאשיסטיות מבית מדרשם של הליכוד,ישראל ביתנו,הבית היהודי ...ועוד.כמובן שתמיד יש סיבה מוצדקת להתנהגותם בעצם קיומם של איומים קיומיים על מדינת ישראל(שנכונים בחלקם ראה ערך האיום האירני ) ,גם לאחר הבחירות לכנסת ה-19 מעניין לראות,פניה של ישראל לאן?האם הנורמות המקובלות ישתנו?או האם השקרים,האלימות,השחיטות,ותאוות הבצע ימשיכו להיות הנורמות המקובלות ומנת חלקנו. איתי
  • 09:43
  • 25.01.13

מאמר מצויין,אכן תרבות הכיבוש האלימה השתלטה על מוחות האזרחים בישראל כאשר במשך שנים הם עוברים אינדוקטרינציות פאשיסטיות מבית מדרשם של הליכוד,ישראל ביתנו,הבית היהודי ...ועוד.כמובן שתמיד יש סיבה מוצדקת להתנהגותם בעצם קיומם של איומים קיומיים על מדינת ישראל(שנכונים בחלקם ראה ערך האיום האירני ) ,גם לאחר הבחירות לכנסת ה-19 מעניין לראות,פניה של ישראל לאן?האם הנורמות המקובלות ישתנו?או האם השקרים,האלימות,השחיטות,ותאוות הבצע ימשיכו להיות הנורמות המקובלות ומנת חלקנו.

44 כתבה מצוינת  (לת) yaron
  • 09:58
  • 25.01.13

45 תנו לפילוסופים לנהל את המדינה ויקרו אחת מהשניים : או שהם יקבלו שכל או שאין מדינה.  (לת) קורא 1
  • 10:02
  • 25.01.13

46 מאמר מכונן ומצויין! אני כבר מחכה למאמר הבא שלך! בינגו
  • 10:05
  • 25.01.13

ובנושא זכותך לשנוא את מדינת ישראל באשר היא. והגיוון יכול להגיע מתיאור גרפי על הדרך שנועזב את הארץ כשנצא( על חסקה, אלונקה, נאחז בקורת עץ).

47 יוסטון, ווי הב א פרובלם. ד"ר טוקבק
  • 10:10
  • 25.01.13

אווה אילוז איבדה קשר למציאות.

48 מצויין זיו
  • 10:13
  • 25.01.13

כתבה כל כך מעניינת ואינפורמטיבית. כן ירבו.

49 כנראה השבכניקים מכינים עצמם למשפטי נירנבר והם כנראה יודעים למה  (לת) אחד העם 15
  • 10:26
  • 25.01.13

50 אישה נפוחה שהיתה מוצאת את מקומה ביש עתיד. מתאימה להם כמו כפפה ותותב  (לת) כסיף
  • 10:27
  • 25.01.13

51 תכניסו עוד 20 "מחיאות כפיים סוערות" נהגתם לעשות את זה אצל ציפר וראו לאן זה הביא אותו...  (לת) כסיף
  • 10:28
  • 25.01.13

52 אווה אילוז ויאיר לפיד - קצף על פני קצף כסיף
  • 10:28
  • 25.01.13

לפיד: "לא אשב עם כל הזועבי'ז האלה"
כסיף: "מזכיר "מוישלאך", הלא כן?
לפיד: לא הייתי בשיעור ההיסטוריה הזה ...דא?:) :) :)
כסיף


רגע אחד לפני...או משיח צדקנו בן מוטי
מוקדש לבני משפחתי הקרובים, "השבתאים" מודל 2013

כשנכנסתי היום הביתה , זרקתי מבט לעבר מסך הטלוויזיה. מזווית העין ראיתי את יאיר לפיד שר לרעייתו איזה שיר אהבה של רמי וריטה שמאלצי עם כל העויתות והעוויות שהוא רגיל בהם. "הרי זו אותה שפת גוף המשמשת את חקיינו של ביבי בארץ נהדרת כאחד מסימני הזיהוי המשניים של אותו "קוסם טלוויזיוני" העובר מסך באופן מדהים כל כך." אמרתי לעצמי בחטף.

"אין ספק," זרקתי לאשתי "כמו שאמרה אופרה, הוא הרבה יותר סקסי מזהבה גלאון ומשלי יחימוביץ'. רק בגלל הסקסיות הזאת ראוי לו לעמוד בראש ממשלת אחדות הסקס עם ליברמן (לא סקסי), נתניהו (סקסי-קלטת) , דרעי (סקסי-סקסי), אלי ישי (סקסי מבד"ץ) אטיאס (סקסי עם אישור מחפוד) ובנט (סופר סקסי- תשאלו את איילת שקד). הרי אם יצלצל הטלפון האדום בשלוש לפנות בוקר, אין לי ספק לרגע, שמר אובמה ירצה לדסקס כמה נושאים סקסיים במיוחד עם גבר סקסי עם עבר של מתאגרף ולא עם איזו עיתונאית בעלת תפיסת עולם מעמדית, פסאודו סוציאל-דמוקרטית , רחמנא לייצלן..."

"עזוב את הפוליטיקה" מהרה רעייתי להרגיעני. "לחמם לך מעט מרק?"

הזדרזתי להסב את עיני מנתח השמאלץ הנוטף כולסטרול , דבש וצוף והינהנתי בראשי. אחרי הכול חזרתי מנסיעה של כמה שעות טובות ועיני פשוט בקשו להיעצם מעצמן.

עליתי למיטתי ורגע לפני שאשכב לישון ניגשתי למסך ולמקלדת והקשתי את המילים:

"רגע אחד לפני..." המקלדת הגיבה בצלילים יבשים. "אשוב לזה בבוקר," אמרתי לעצמי אך מקשי המקלדת המשיכו והתנגנו מעצמם.

רגע אחד לפני שיסבירו לי כמה יאיר לפיד שנון, פיכח וחכם באופן טבעי...אמנם הוא לא קפץ כיתה אבל זה בגלל מערכת החינוך הדפוקה ברמת אביב ג והמורה הרוסיה הזאתי - סבטלנה מבאקו שעדיין חושבת שתלמיד צריך לעשות שיעורי בית....

רגע אחד לפני שיספרו לי כמה מסכן הוא היה כאשר יצא לו החצ'קון מעל השפה העליונה ולמרות זאת המשיך להגיע ל"במחנה" כאילו אבא לא התקשר למפקד גלי צה"ל...

רגע אחד לפני שיציגו לנו אותו מטייל עם רעייתו יד ביד בשבילי גן צ'ארלס קלור כשמאחוריו שמש אדומה שוקעת לים...

רגע לפני שהשכנה הזקנה תראה לנו את שברי קופת החיסכון ששבר יאיר הקטן כאשר נודע לו כי לשכנתו נגמר הקוויאר ואורחים צפויים להגיע מרחוק....

רגע לפני שיראו לנו אותו מחליף גלגל מפונצ'ר בכיסא גלגלים עליו יושב נכה מלחמת יום הכיפורים בלי להפוך את הכיסא....

רגע לפני שיצלמו אותו על רקע הטאפט בדוגמת גביהם של ספרים לטיניים, כשהוא קורא שתי שורות בספר הפתוח על רגליו ואחר כך נושא מבטו למרחק...אל ההרים התכולים...

רגע לפני שנשמע אותו מראיין את שגריר ארצות הברית באנגלית, את אשתו של סרקוזי בצרפתית ואת אנג'לה מרקל בגרמנית מצוחצחת...

רגע לפני שכל חולצותיו תהפוכנה כחולות פרט לחולצות הניקי השחורות שהולכות כל כך טוב עם הג'קט השחור...

רגע לפני ג'קט העור עם צווארון פרוות-כלב ומשקפי רייבנד בתרגיל אוגדה בצאלים כשהוא נושך את העט מלא האבק וחושב על משפט פתיחה נוקב למאמר....

רגע לני שנראה אותו יושב לרגליה של אמו, תמונתו של אביו בחיקו והוא מניח את ראשו המתולתל משהו על ברכיה...

רגע לפני הצילום האולטימטיבי שלו משחק דמקה עם ילדים במתנ"ס בראש העין/אור יהודה ו/או סביוני מוסקבה באשדוד...

רגע לפני שהוא חומק בחשיכה עם תשע עשרה מאבטחים לאופרה הישראלית כדי להתענג על רגעי חסד של שינה לצלילי נאבוקו....

רגע לפני שהוא נתפס מחובק עם אייל גולן, כששלומי סרנגה לוחש לאוזנו כי הוא בעצם אחד מילדי אתיופיה שנחטף מהוריו בעת הירידה מהמטוס ב"מבצע משה"...

רגע לפני שהוא מחבק את כלבו (אותו הציל מטביעה בהנשמה מפה לפה) כשהוא מצפצף קלות לכנרית שלו תוך שהוא קורץ לחתולת הרחוב הפצועה שאימץ...

רגע לפני שהממשלה נופלת, המפלגה עם העתיד הופכת לעבר, האיש נרשם כמרצה בכיר ברשות המרצים, האיש שב לעשות לביתו ובודק אפשרות לקבל את תפקיד מזכיר האו"מ....

בקיצור רגע לפני...לפני שכל עיתונאי ישראל ההגונים, המלומדים וישרי הדרך מעוניינים רק בגלל הגינותם, למדנותם ויושרתם, לחשוף בפנינו את היהלום הנדיר, את הפנינה החבויה, את התבלין יקר הערך ממנו עשוי מר לפיד שהוא כבר ממש, אבל ממש-ממש, חומר גלם לראש ממשלה. קוסם, עובר מסך, נואם בחסד, בעל ליטוש אמריקאי, איש מכירות מדהים, גיבור ישראל מרתק, בקיצור "הו הא מי זה בא" שלם. "יאיר- מללללך ישראל!!!" "ליהי, בואי אנחנו הולכים!" כזה אוטנטי.

שהרי בשניפישוק אנחנו מדברים, בעירת הפריץ שבין יהופיץ, חלם וקוטצינקא ... ונכון,שצריך עוד לארגן בביוברפיה שלו איזה "שיפוצון קטנצ'יק" לגבי שירות בסיירת ו/או בשווה ערך (סיירת גל"צ או דובדבן במחנה), ואולי תוארצ'יק פצפונצ'יק (אולי נובל ע"פ תקדים אובמה) ואנחנו מסודרים. אבל היי, זאת הרי קוסמטיקה שכל טייקון מתחיל היה מארגן במחי שיק אחד קטן.

כי אם כל זה יקרה רגע אחד אחרי, כולכם תגידו לי "איפה היית רגע אחד לפני?"

אז ובכן, אני הייתי פה ואתם?

53 כתבה ארוכה, מבולבלת, מפותלת ושונאת ישראל ניר
  • 10:51
  • 25.01.13

התחילה בסוציולוגיה, עברה לפלילית וסיימה באהבת נפשה- שטיפה לא ממוקדת במים מלוכלכים כלפי מערכות הבטחון הישראליות. אז חוץ ממה שלא היה עובר בשיעור לשון של כיתה ד' יש לנון כאן שנאת ישראל עם הערכות שהפכו לעובדות. בושה לאינטיליגנציה.

54 כמה הערות על ראיה דיכוטומית דנידין
  • 10:56
  • 25.01.13

1."לישראלים רבים, האלימות שהם מפעילים נראית, מסיבה מסתורית כלשהי, מוצדקת ואפילו מוסרית" האם אלימות היא תמיד בלתי מוצדקת ובלתי מוסרית, או שאולי אפשר להצדיק אותה לפעמים (לדוגמא ירי במחבל מתאבד רגע לפני).
2. "תנועת ההתנחלות הדתית מייצגת את הכוחות האפלים ביותר שיכולים לצמוח בחברה דמוקרטית." לא צריך להוסיף. אגב, מוסלמים אדוקים שמתיישבים בשטחים שנויים במחלוקת הם לא כוח אפל.
3. יכול להיות שלסודיות יש גם פנים חיוביים?

נראה שהכותבת סובלת ממנטליות של "אנחנו והם", וכל מה שאנחנו עושים הוא בלתי מוסרי ולא ניתן להצדקה.
המנטליות הזאת מחלחלת עמוק לתוך החברה האזרחית. ואיך היא משפיעה על החברה האזרחית?
מצד אחד היא מחלישה את עמדתנו ומקשה על הגעה לפתרון בסכסוך ומצד שני ברור שהיא לא הגיונית ולכן מחלישה את האמון בעיתונות ובגוש השמאל.

55 אוסף של חירטוטים ג'ורג'י
  • 11:01
  • 25.01.13

אוסף של חירטוטים של כתבת קשקשנית שאין לה שמץ של מושג על הנעשה בחדרי חדרים ,,וטוב שכך
יושבי בתי הקפה בשינקין המזדעזעים עם כל מה שעובר ברחוב ,,,או בשירותים המסריחים,,
מסניפים כל חולירע , לבושים באופן משונה ,ואוכלים כל דראק שמבשלים להם
ועוד מדברים ,,כאילו ,,כזה כזה ,,סבבה,בשפה דלה

56 אין קשר בין סודיות פעולות השב"כ להתנהגותה המוזרה בלשון המעטה של זקוטסקי! ישראל
  • 11:01
  • 25.01.13

תערובת משונה במאמר אחד.

57 אחרי כמה מאמרים מעולים של אילוז, המאמר הזה הוא פשוט נפילה. סלט שלם, דילוגים מנושא לנושא, וניסיון (מאכזב ופשטני!) לקשר הכל לשאלת ההתנחלויות. חבל חבל חבל כי בדרכ היא נהדרת  (לת) רמי
  • 11:06
  • 25.01.13

58 האם לאילוז יש אינטרס בזיכוי גברת זגוצקי , כי לזקוצקי היה אינטרס בגרימת המוות אניהן
  • 11:14
  • 25.01.13

בכל מעשה רצח שואלים מי מרויח מהמוות. ושם החשד הגדול.
מצד שני יש את התזה המורכבת מאד של אילוז שנבנתה להגנת זגוצקי.
מזלנו שיש שופטים שעליהם להכריע מה היה המניע כאן.
המעשה עצמו הוא בהחלט פשע. לתת חומר רעיל בידי אדם שמתכנן רצח כאן או בארה"ב.
ומה האינטרס של אילוז?

59 אין לי שום כוונה לקרוא את המגילה ה"מלומדת" הזו. חנה אייזנמן
  • 11:16
  • 25.01.13

אני מכירה את התמונה - באמצע זו מפלצת ג'יהאדית, בלשון שונאי ישראל - "פלסטיני", שחטף אוטובוס מלא ביהודים, וגם התכוון לרצוח אותם. הוא חוסל, וזה בסדר גמור, מפתיע אותי שנציגי המדינה הזו עשו דבר נכון נכון כל כך. כל אל-מסרי (מצרי) וכל אבו-תורכ (יוצא תורכיה) וכל אחד ואחד המזדהה כ"פלסטיני", הוא רוצח העם היהודי, בהגדרה, והוא בן מוות.
עכשו תארו לאצמם שהיינו מעמידים לדין אלפי מרצחים, אחד, אחד... אנה אנו באים. מה עוד, שהם, ממילא, משתחררים בעסקות "תהליך השלום" של שמעון פרס. קוזו אוקאמוטו הגיע מיפן, כדי לרצוח יהודים בארץ ישראל, עמד לדין, והיום הוא חפשי, גם אלה שהוא טבח, חפשיים היום, פטורים מעולם מעוות, שבו יכולים להיכתב מאמרים כאלה. גם קונטאר, שרצח אב לעיני בתו, בת הארבע, ואז רוצף את ראשה, חפשי היום, גם ניתן לו לשאת אשה בכלא.
מעניין אם הכותבת התייחסה גם לרדיפת המתנחלים על ידי השב"כ. להעסקת אבישי רביב בקרב המתנחלים, להשתולל בשמם, וכך לעשות להם דמוניזציה. האם הכותבת מתייחסת לרצח רבין על ידי השב"כ. את זה השתיקו, אבל, את הילדה, שלא היה לה שום קשר לענין, העלו על מווקד התיקשורת כ"מכשפה", כן, כך הם קראו לה, להבדיל מכל השב"כ, היא יכלה להציל את רבין ולא עשתה זאת..... על המדינה הזו צריך היה לבוא מבול, מזמן, מאז שהוקמה על ידי גדולי שונאי ישראל בכל הזמנים, ה"ציונים".

60 הנורמה לפיהם ערביי ישראל הם לא חלק ממרקם תושבי ישראל היהודיים ולכן קולם בכנסת לא נחשב. אד' יעקב חי מקמילאן
  • 11:36
  • 25.01.13

לפניי יומיים נשמעה תגובתו של מר יאיר לפיד לפיה הוא לא יצטרף לגוש חוסם עם "זועבי", כלשונו.האמירה הזו לא הוציאה את השד העדתי מהבקבוק אלא את השד החברתי גזעני לפיה-"זועבי אינה נחשבת". ד"ר חנן זועבי אינה נחשבת כי היא ערבייה ישראלית . למרות היותה חברת כנסת ונבחרת ציבור במדינה דמוקרטית היא לא חלק ממה שנקרא "כל ישראל חברים". המדינה היהודית כאן היא נורמה שמנסה ומצליחה ,לצערי, לגבור על חוקי היסוד הבסיסיים ביותר,
במדינת "כל" האזרחים. למה הדבר דומה? עמוד, שתפקידו בבניין לתמוך את
התקרה מורכב מכמה אלמנטים. היסוד לאדמה, הבסיס, העמוד האנכי,
הכותרת, הקורה. כל אלמנט בעמוד עומד בפני עצמו והוא חלק מן השלם.
נכון, שבעידן העכשווי איבדו הבסיסים והכותרות את תפקידם אולם הם לא איבדו את העיגון שלהם לקרקע. לדעתי, נורמה מחפשת לקעקע את הזיון לקרקע ובכך הסכנה הנובעת מנורמות שמסכנות את האחר. הן ערובה לרעידת אדמה ולביטול האחר ע"י סיכונו.

61 מרתק, אבל ד"ר זקוטסקי רוסייה וגם הנורמות הסובייטיות צריכות להבחן כאן. Lior Waterman
  • 11:41
  • 25.01.13

במאמר שזה נושאו, לא הייתי מוותר לעובדה שמריה זקוטסקי היא ממוצא רוסי. למרות דברי הטעם שיש בניתוח הנורמות הישראליות, נדמה שנדרשת עבודה מקבילה גם על הנורמות הפוסט סובייטיות. לטעמי מבחינה סוציולוגית, הנושא הראוי להבחן במקרה זה הוא דווקא האופן שבו הדמיון המסויים והפערים בין הנורמות הסובייטיות לבים אלה המקומיות הובילו להצלחת ההונאה. דווקא על סמך הנושאים שהמאמר פותח, לא ברור אם הציות של ד"ק זקוטסקי לבקשת הרעל היא ציות לנורמה סובייטית, ישראלית או שהיא איפשהו תוצאה של כשל בהבנה של בפערים בינהן.

62 גברת אילוז היקרה....ידע וידענות,לא בהכרך מוביל ל"דעת"  (לת) נביא הזעם..
  • 12:03
  • 25.01.13

63 סודיות צבי מיפו
  • 12:07
  • 25.01.13

המצב אינו מבית מדרשם של המתנחלים. עם הקמת המדינה לא ידענו להיפרד מהמעמד של עם בלי מדינה , לכן במקביל פועלים כאן כוחות נוספים בתחושת שליחות לאומית. האצ״ל והפלמ״ח לא פורקו באמת עם קום המדינה, תנועת ההתנחלות היא עוד גוף כזה , המדינה לא נילחמת בה ובמעשיה הלא חוקיים כי היא משאתת את השילטון תוך פעולה מחוץ לחוק.סידור נוח לשולטים המקפידים על ניקיון ידיהם ומשחקים משחק כפול תוך תמיכה,אבל לא שליטה מלאה ,בגופים לא פורמלים. הצרה היא שהגולם קם על יוצרו והוא שמקים ומפיל ממשלות ורב הציבור כלל לא מבין את המציאות! בקרובגם אם יבין זה יהיה מאוחר מדי המאבק נגד החרדים הוא חלק מזה. היהדות הקרויה חרדית היתה תמיד אויבת של הציונות ובמיוחד של ביתר והמפ״דל שפנו לציונות עם כיפה על הראש, אין בעיה ליפגוע בהם ולהצר את צעדיהם באיצטלה של דרישה לאומית כללית. הנה לכם עוד נומה השומרת על סודות משלה.

64 גברת אילוז, קראי את התגובות ואמרי לי שלא שכחת נורמה אחת, תרבות של פחדנות צדקנית. יובי
  • 12:29
  • 25.01.13

ראי את האימה במילות המגיבים, כל ביקורת היא איום, כל מילה היא התקפה.
את החרדה הישראלית שכחת, שנים של איומים קיומיים (אמתיים ומדומיינים), דימוניזציה של הערבים וכעת של השמאל מעוררים פחד וחרדה אצל לפחות 50% מהאזרחים היהודים, רמת האמון שלהם אפסית והם נושכים כל יד הבאה ללטפם או להאכילם...

65 ושום מלה על ענת קם שנשלחה לכלא על חשיפת פשעים אוייב
  • 12:42
  • 25.01.13

השב"כ הוא האינקובטור שבה צמחה והתפתחה התרבות האלימה בישראל.
זה הגוף שדאג לבזות חיי אנשים ולהטמיע שמחשבה, דעה או אידיאולוגיה שאינה עולה בקנה אחד עם האידיאולוגיה השלטת היא האוייב.
מונח האוייב התרחב משמעותית בתמיכת השב"כ ובעידוד כמובן של ליבוי השנאה על ידי בנימין נתניהו כך שמאז רצח רבין שנבע מליבוי השנאה בקרב חוגי הימין הופך גם חלק מהעם לאוייב.

קבוצת החברים והאחים מצטמצמת, מסתגרת, הופכת קיצונית יותר.

66 תודה לגברת אילוז - מאמר מאלף  (לת) כרמיק
  • 12:53
  • 25.01.13

67 מושגים בסוציולוגיה התבלבלו לך גב' אילוז שומרון
  • 12:57
  • 25.01.13


נושא ה"שושו" הוא נייטרלי. מקרים בהם יש להשתמש בסודיות ומקרים בהם יש להימנע מסודיות.

השושו יכול להביא תועלת ולפעמים עלול להביא נזק - תלוי איך משתמשים במכשיר הזה .

אצל אילוז התבלבלו המושגים לא איך משתמשים בשושו אלא מי משתמש בשושו.

אם היא או בעלי השקפת עולמה נוהגים בשושו - זה חוקי יפה ונורמטיבי

אם מי שאינו דוגל בהשקפת עולמה נוקט בשושו זה כבר פסול ולא נכון וגם לא מוסרי

כתבתה של אילוז הינה מגמתית פסבדו מדעית מטעה ובלתי מוסרית בעליל.

לא ניתן לכותבת לבלבל אותנו.

68 דוגמא ל''תרבות'' שושו נאורה ומוסרית: רק צו בימ''ש צרפתי אילץ את כתב רשת החדשות ה-2 של צרפת בארץ להוציא מחסיונו צילומי סצנות של עזתים משחקים במלחמה. נכון שזה צודק ופואטי וארכי- מוסרי?  (לת) Sabra Cadabra
  • 12:58
  • 25.01.13

69 למיח היא מחוברת שמדפיס ומפרסם את מאמריה ועוד דואג לשתול להם תמיכה וקריאות התפעלות מעושות ומאוסות?  (לת) כסיף
  • 13:27
  • 25.01.13

70 היחס אל ההתנחלות הדתית כפשע מוסרי מעלה את השאלה המחקרית הבאה: מקווה שפרופ' אילוז תקרא ותגיב
  • 13:41
  • 25.01.13

מניין הנורמה הרגילה לפיה אינטלקטואל (ואני סבור כי הכותבת היא אכן כזו) נוהג להשתלח בקבוצה, להכליל, ולגנות גינוי מוחלט ללא סייג?
היחס החד-ערכי אל המתנחלים מגלה שהכותבת אינה מכירה אותם, וסבורה כי הם באים באיצטלה? אצולת האיצטלה הצרפתית נגד הטלית הדתית. האם אינך סבורה כי יש בהם במתנחלים קולות מוסריים רבים, חפצים בשכנות טובה, והשמצה שלהם מעל דפי עיתון שמזוהה עם טינה כלפיהם, אינה תרומה משמעותית, אלא היא יישור דרך עם הנורמה הקבועה של פרופ' מהאונ' העברית (אם להכליל). הייתי מאוד שמח אם פרופ' אילוז תענה על כך, למרות שזה רק טוקבק

71 אלוהים איזה אוסף של שטויות.  (לת) שאול
  • 13:42
  • 25.01.13

72 תרבות הסוד בחיינו. זהבה קלמן
  • 13:50
  • 25.01.13

לא הייתי מחברת בין השניים תרבות השושו והעדר נורמות הומניות בקרב המתנחבלים. היום אני מתביישת לומר שאני יהודיה הם הביאו לי את התחושה של הבושה.... מצטערת לא לילד הזה התפללתי . ומי שאומר יגאל עמיר ניצח אולי צדק.....

73 יופי. עכשיו, במסגרת המאבק בסודיות המחינקה, אנא גלי לנו מי בחר אותך לנשיאת בצלאל, ומה היו הנימוקים.  (לת) יוסי
  • 14:08
  • 25.01.13

74 גיבוב כזה של הבלים כבר הרבה זמן לא יצא מהפקולטה לסוציולוגיה. יחוד ישראלי? צריך להיות הזוי במיוחד לכתוב זאת  (לת) אורה שמש
  • 14:19
  • 25.01.13

75 עדיין לא מובן עדיין לא מובן
  • 14:25
  • 25.01.13

כיצד חשבה שהמוסד המהולל זקוק לחומר ממנה

76 זה האדם, יא פרובינציאלים מוחמד גילון
  • 14:33
  • 25.01.13

תוציאו את הראש, אנחנו לא שונים מאף אחד אחר. צדקנות מיתממת

77 מאמר מבריק. אמיץ. מסביר מציאות עצובה. אווה יקרה. התכונני ל״עליהום״ של הטוטבקיסטים הפשיסטים.  (לת) ירמיהו
  • 14:35
  • 25.01.13

78 אשה מלאת שנאה ומרירות- לא יפה בפנים ובחוץ  (לת) בן
  • 14:35
  • 25.01.13

79 סודיות צבי מיפו
  • 14:49
  • 25.01.13

המצב אינו מבית מדרשם של המתנחלים. עם הקמת המדינה לא ידענו להיפרד מהמעמד של עם בלי מדינה , לכן במקביל פועלים כאן כוחות נוספים בתחושת שליחות לאומית. האצ״ל והפלמ״ח לא פורקו באמת עם קום המדינה, תנועת ההתנחלות היא עוד גוף כזה , המדינה לא נילחמת בה ובמעשיה הלא חוקיים כי היא משאתת את השילטון תוך פעולה מחוץ לחוק.סידור נוח לשולטים המקפידים על ניקיון ידיהם ומשחקים משחק כפול תוך תמיכה,אבל לא שליטה מלאה ,בגופים לא פורמלים. הצרה היא שהגולם קם על יוצרו והוא שמקים ומפיל ממשלות ורב הציבור כלל לא מבין את המציאות! בקרובגם אם יבין זה יהיה מאוחר מדי המאבק נגד החרדים הוא חלק מזה. היהדות הקרויה חרדית היתה תמיד אויבת של הציונות ובמיוחד של ביתר והמפ״דל שפנו לציונות עם כיפה על הראש, אין בעיה ליפגוע בהם ולהצר את צעדיהם באיצטלה של דרישה לאומית כללית. הנה לכם עוד נומה השומרת על סודות משלה.

80 שמתי לב שהרבה אנשים עם בעיות נפשיות של שינאה עצמית שופכים את מר ליבם ב״הארץ״  (לת) אורי
  • 15:04
  • 25.01.13

81 אשה מתוסכלת בעלת נטיה לשמאל מתעלמת ממציאות קשה ועוני מרוד בישראל ומעדיפה להתמקד במוסלמים הרצחניים שאותם היא מציגה כקורבנות, ילדי וקשישי ישראל העניים והמוזנחים לא מטרידים אותה. אותה מעניין לנגח כל מי שהוא לא אשה כלומר אם אתה גבר אז קבל מטח אש! הסבל של העם שלי יותר חשוב יותר משל עמים אחרים
  • 15:12
  • 25.01.13

המוסלמים התחילו את כיבושיהם בעולם מערב הסעודית וכבשו במשך מעל אלף שנים עוד ועוד שטחים במצטבר זה המון! לכן המוסלמים הם הכובשים! המקום היחיד שהוא לא תחת כיבוש מוסלמי הוא ערב הסעודית כלומר חצי האי הערבי כל טריטוריה אחרת שבה שולטים ערבים היא כתוצאה מכיבוש, וכמובן שילדי ישראל העניים שהורייהם עובדים ולא יוצאים ממעגל העוני, הקשישים שנזרקים אל מותם בגלל מחסור והכוונה בלתי כתובה, לאחר שנוצלו כל חייהם.

סליחה אווה אילוז הסבל של העם שלי יותר מעניין אותי מהסבל של עמים אחרים!

82 עלית יפה בסולם ופתאום קפצת 3 דרגות והתרסקת עודיש
  • 15:43
  • 25.01.13

הכותבת בונה את המאמר בצורה יפה נדבך על גבי נדבך. ובסוף לא יכולה להתאפק וקופצת 3 נדבכים נוספים ללא נימוק או טיעון לוגי על המתנחלים הנוראים . המנחלים האיומים שכל החטאים הקיימים מונחים על כתפיהם.

83 עם כך ביבי היה צריך להתפטר מזמן  (לת) יהודי פריפריה
  • 15:43
  • 25.01.13

84 מאמר מבריק!!  (לת) מרצה
  • 15:48
  • 25.01.13

85 לפנינו מקרה שהשמאל הוא מחלה. יש שמאל מבקר ויוצר , אבל זה לא המקרה שלפנינו  (לת) אלינוער
  • 15:51
  • 25.01.13

86 וואלה, את המרוקאית השניה שכותבת על השושו.. קדם לך זאב רווח עם 'מון פטיט שושו' האגדי אמיר, י-ם
  • 16:27
  • 25.01.13

הייתי מרחיב ומכניסך אל מעגל הסוד אבל כמו שאומרים אצלנו 'אזניים לכותל',
'משורה ישחרר רק המוות', 'מרוקאי בשטח - כולם במתח'...

87 מאמר מצויין מיכלתודה יכל
  • 16:53
  • 25.01.13

מאמר מצויין ופוקח עיניים. תודה

88 כל כך עמוק שיוצא מהתחת זקני ון ליר
  • 17:03
  • 25.01.13

פרופסור רות המנוח שהיה בחוג לפילוסופיה באוניברסיטה העברית אמר עלתיזה כזו שהיא כלכךעמוקה שזה יוצא מהתחת. כלההתגדרות בנורברט אליאס וcivilizing process יפה בשביל דרדקים בשנה ב׳ אחרי שהם לא מוטרדות מינית על ידי סגל המחלקה לסוציולוגיה. עבור מי שלמד סוציולוגיה בימים יפיםיותר זה לא עומד במבחן רציני . אולי בבצלאל בהפסקות בין המלחמות. אווה אילוז אישה מוכשרת אם רוצה באמת להשאיר חותם בסוציולוגיה שתרד לשדה למופעים החברתיים . עדיף שתעלה משם עם יותרממיקרו אנתרופולגיה של בנות דורה. רוצה לרשת את אייזנשטאדט התפטרי מבצלאל רדי כמה שניםלשדה. הציגי נאטריב לא פלצני וקבלי פרס ישראל. היום את רחוקה מזה. קצת פחות עיתונות לא יזיק.

89 יומרה שרי
  • 17:08
  • 25.01.13

גברת שלא מבינה בהוויה הישראלית ומבקשת לנתח אותה בעילגות מרשימה..אין עם ערבי עם גבולות ברורים,עוד מעט קט יתברר הדבר לגבי סוריה וגם לבנון.הסכמי הקולוניות צרפת ובריטניה הנוגעים לחלוקה באזורנו יתבררו כלא רלוונטיים אז מי זה בעצם העם הפלסטיני עליו איש לא שמע מעודו ?
כיבוש זה בטוח לא...לא יעזור לכם דבר ! כל העניין כולו בכתבה זו ובשאר הגיגי הבמה המפופקת הזו היא שנאה עצמית.מפנה אתכם אנשים אבודים בעלי אג,נדת הכיבוש לדברי ברל כצנלסון" היש עם נוסף כעם ישראל שבניו אכולי שנאה עצמית ? אין לכם תקנה.מקווה שתמצאו עצמכם בחו"ל מתמודדים עם האיסלם המאיים לכבוש את עמי המערב.אנחנו נסתדר כאן, ואתם ?

90 גם נשים אחת שיודעת
  • 17:39
  • 25.01.13

למה רק גברים שומרים על סודיות ונשים שותקות? זה עובד לשני הכיוונים

91 הייתי מגיב כאן, אבל דעתי היא סודית ואינני רשאי לפרסמה ברבים.  (לת) מר ------- שעבד פעם ב-------
  • 18:09
  • 25.01.13

92 סודיות דן אבי
  • 18:13
  • 25.01.13

מאמר מעולה המסביר התנהגויות שונות במצביים שונים . נורמות מסוימות שאנו מקבלים אותם כמובנים מאליהם מנחים אותנו אך אולי המלך הוא ערום? שוב הוכיחה אווה את הקשר בין הסוציולוגיה לפסיכולוגיה

93 תודה אווה מאמר מבריק! אנחנו והם, אויבים או חברים. ככה הישראלים רואים את העולם מדינה של סחים
  • 18:44
  • 25.01.13

לכו תצביעו בנט, ביבי ויאיר לפיד

94 "תרבות" השושו איפשרה לשכמותך לחיות חיים נוחים הרחק מהמלחה או מכפרי השלוחלנד במרוקו.  (לת) א.
  • 18:46
  • 25.01.13

95 מהרסייך ומחרבייך ממך יבואו דוד
  • 18:47
  • 25.01.13

שמעון פרס על חשבון מי אתה נוסע?

כמה עלית למדינה עד היום יושב על בית וקרקע שיכולים ליפתור את בעית הדירו לסטודנטים ומחסורי הדיור בירושלים
כמה ימים היה פרס בחו"ל מה עושים כל הצוותו במשכן וכמה הם עולים

96 מרתק אבל אוריה
  • 19:01
  • 25.01.13

כדרכם של המאמרים של אווה אילוז, הקריאה בהם מרתקת, התזה מעוררת עניין ומחשבה. אבל יש חולשה גדולה בטיעון לגבי נורמות והקשר שלהן להשחתה של הכיבוש. נורמה היא מילה רחבה מאין כמותה. כל התרבויות בנויות על נורמות. חלקן אפילו מתבססות על נורמות במקום על חוקים. רק חברות שלא יכולות להרשות לעצמן לסמוך על האזרחים שלהן התקדמו להנצחה של הנורמות בחוקים. משום כך, אפשר להסביר כמעט כל דבר בעזרת המילים המעורפלות נורמה, או הבניה חברתית.
אילוז בחרה להשתמש בזה בהקשר של סודיות ושל קריצות עין ממסדיות. באותה קלות היה אפשר להסביר בעזרת זה את ההתנגדות האלימה של הפלשתינים לכיבוש שמלכתחילה לא נועד לשעבד אותם (לא קולוניאליזם), אלא לבודד אותם. היה אפשר להשתמש בנורמות גם כדי להסביר איך שמאל מותנה חברתית לתמוך בזכויות אדם של הצד החלש. בקיצור, תודה על המאמר המרתק, אבל הנחתום (אקדמאית המתבטאת השכם וערב נגד זכותנו להיות בשטחים מבלי להציע פתרון ריאלי חלופי) מתקשה שלא להישמע מאולצת כשהיא מעידה על העיסה שהיא שותפה בבישולה כבר הרבה שנים

97 נכון,ונורא  (לת) משה
  • 19:03
  • 25.01.13

98 בסופו של דבר האור ישטוף הכל משה
  • 19:06
  • 25.01.13


והוא גם יספק הגנה של הכיעור האלים התלויה בהשתקה והכחשה מעולם לא סיפק ולעולם לא יספק

99 "חסמבה" הוא כל הסיפור של קהליה המייצרת מוסר מגמתי בשרות הציונות החמדנית וזו הסיבה למסיבת האוולות שבעיוולת הכיבוש - החוק הוא אבני הבניה של החברה והמוסר הוא הטית והתבן שאיכותם גורמת ליציבות המסגרת החברתית - המוסר שלנו הוא הגורם לנו לאבד את ערכינו מקדם שאיפשרו לעמנו לעבור את הגלות ולהגיע הלום  (לת) פלץ
  • 19:30
  • 25.01.13

100 תודה פרופ' אילוז על מאמר מרתק וחשיבה מקורית.  (לת) אוהד ירושלמי
  • 19:44
  • 25.01.13

101 האויב הגדול של האדם הוא האדם עגמי גילון
  • 20:33
  • 25.01.13

ובכלל זה האיום על הנורמות מתרחש מעיתונות חוקרת - כביכול אפשר לדבר על הכל, הכל שפיט ולכן הכל יהרס כפגע של הזמן מה שישרוד הוא המשטר הטוטאליטארי שלא ניתן לפורר אותו במאמרים צדקניים ומופרכים

102 עכשיו כל שבוע נצטרך להיתקל בהתפלפלויות המטומטמות והמשעממות של האילוז?  (לת) קוקו
  • 21:47
  • 25.01.13

103 עסקיח גם במה שפוקד את הנפשות הרופפות מול עריצות הטיפול חיסול והפינוי-בינוי והקדישי רבע שעה ליצירה של אמנות עדות, פלסטיקה מוחה כמנהלת בצלאל ותודה שאת פה ותודה ששמך אילוז. קראי כמה משירי אספן דיאגנוזות ההפרעותמכל הסוגים, ישראלי צה"לי-סובייטי סטליניסטינחמת איוב. תודה לך  (לת) יוסי פרלשטיין
  • 21:51
  • 25.01.13

104 אבל למה לדחוף מגדר לכל מקום ואיך הוא קשור? האם אין סוכנות מוסד? אין נשים בתפקידים סודיים בצבא ומשרד הביטחון? ואם המוסד היה מורכב מנשים בלבד - האם היו מספרות לכל דיכפין כל סוד מדינה וכל פרט מודיעיני שהשיגו? קשקוש.  (לת) גוג
  • 23:04
  • 25.01.13

105 excellent article kafka
  • 23:27
  • 25.01.13

But i do think that the doctor who assisted the murderer was conditioned by USSR norms rather than israeli ones. An israeli woman (or man) would have found it hard to believe that the Mossad needs to contract out this way. but then again we have proven so eager to believe - just se many of the responses here who ask Dr. Iluz to stop confusing them with facts...:)

106 שטיפת ידיים ועשיית צרכים בציבור אינם דוגמאות טובות להתהוותן של נורמות, יש להן רציונאל נלווה שנוסף לציווי החברתי (בריאותי-מדעי)  (לת) תום
  • 00:11
  • 26.01.13

107 מאמר מאד מעניין שמקולקל בבקורת שמאלנית שתלושה מן המציאות רבקה
  • 01:47
  • 26.01.13

אם כך האמרקאים שמשליכים פצצות מגובה רב, וגם הבריטים, למשל באפגניסטן ובעירק, גם הם היו צריכים להביא למשפט אם מטרותיהם. והם באמת נזהרים הרבה פחות מהישראלים והורגים הרבה אזרחים. כבר קולונל קמפ הבריטי שהיה מפקד הכוחות של בנות הברית בבוסניה שאין כמו הצבא הישראלי בהתנהגותו המוסרית. חבל שמאמר מעניין שכולל הרבה הגדים נבונים מקולקל בבקורת השמאלנית הרגילה.

108 Secrecy is just another tool to create a false comradeship ex
  • 02:13
  • 26.01.13

The secrecy, the exposition to minor "secret " stuff is a poor substitute to the real participation in public life. The average citizen feels flattered by the fact that the "Country" counts on him on very delicate matters,,,, but in reality this is just a smoke screen since REAL stuff is far away from being public domain.
Moreover, the secrecy is a powerful tool of the ruling Elite to create "circles of confidence " . The mere participation in these circles , or the movement between them is the tool by which the Elite compensates or punishes the members of the society,

109 ידע אינו בהכרח תבונה מחדלי אין ברירה
  • 02:54
  • 26.01.13

איש אינו מצדיק עברינות בכסות סודיות.אבל אילוז מתעלמת מהקונטקסט המיוחד של 65 שנות מלחמת קיום יום יומית,וכן לפעמים מתבצעות טעויות אבל הן להבנתי היוצא מן הכלל. כולנו חייבים תודה והוקרה לנושאים בנטל הסודיות.

110 מעורר מחשבה - תודה  (לת) עפר
  • 07:00
  • 26.01.13

111 ישראל היא חברה שמשקרת בכל רמה וערוץ. מפעל ההתנחלו הוא מורה הדרך של נורמה זו. ד.א.
  • 09:21
  • 26.01.13

מאמר מצויין ומטריד מאוד. מטרידות לא פחות הן התגובות הטובלות בשנאה ובסירוב להכיר בכל אמירה הפוגעת בתחושה ש'לנו הכל מותר' כי רק אנחנו נחשבים. החמור מכל הוא שהתפתחה כאן חברה שמשקרת בכל הרמות והערוצים ו'מדינת המתנחלים' היא שמובילה ומשליטה את הנורמה הזו.

112 מאמר נהדר! בשתי מלים - הכיבוש משחית.  (לת) מודרניסט
  • 09:35
  • 26.01.13

113 עוד שנאה מבית השמאל ההזוי שהולך ונעלם  (לת) קשקוש לטיפשים
  • 09:50
  • 26.01.13

114 גב׳ אילוז עשית כאן סלט שלא לומר סמטוכה. ובסוף יצא המרצע מן השק  (לת) בבלת זה הציון שלך
  • 09:50
  • 26.01.13

115 חותם על גינוי ההתנחלויות בשתי ידיים. אך מה לזה ולהתקפה על ה"סודיות"? המטרה האמתית של אילוז היא קטימת הפאלוס הגברי. אולם כפי שכתבתי בספרי "דרבנות", מעולם לא נתקלתי באשה שהכירה בתסביך הסירוס  (לת) ז. דרידה
  • 09:58
  • 26.01.13

116 והעובדות מה יהיה עליהן? הסופר
  • 10:53
  • 26.01.13

קצת מספרים. בארה"ב, לפי תחקיר של הוואשינגטון פוסט, יש כ-850000 אלף מועסקים בסוכנויות מודיעין שונות ובעלי סיווג בטחוני מכסימאלי. באמ"ן לפי מקורות זרים יש כ-7000 חיילים. במוסד, יש כ-1200 מועסקים. טוב, אז זו לא תופעה ישראלית. ואם כבר סודיות, ניסית לברר משהו על אפל? על פרוייקט בפיתוח של גוגל? בקיצור, כל המאמר בנוי על קרעי תרנגולת.
במפתיע, חלק מהמסקנות נכונות....

117 איזה גבב לא קריא של הגיגים לא מנומקים. האלו פניה של האקדמיה? בושה וחרפה.  (לת) אמריטוס
  • 12:18
  • 26.01.13

118 אווה - אחד המאמרים החלשים שלך  (לת) לירוי
  • 12:45
  • 26.01.13

119 המאמר הכי טוב של אווה אילוז בהארץ. תודה. למדתי ממנו רבות.  (לת) מו
  • 13:43
  • 26.01.13

120 חלומי הרטוב הוא שתרצי את משנתך בפני הפזורה הצפון אפריקאית.  (לת) יהויכין
  • 13:59
  • 26.01.13

121 יש גם נשים בשבכ ,מוסד, וכד'. לא כולן כסילות כמוך. שונאת גברים
  • 14:31
  • 26.01.13

בכלל מה רצית להגיד ?, חוץ מלהביע תיעוב כלפי המדינה .

122 עצוב מר"צ
  • 14:46
  • 26.01.13

עצוב שערכי השמאל החשובים כל כך מוצאים ייצוג אצל הכותבת הזו, שאין קשר בינה לבין המציאות. סילוף, הסתכלות על חצאי אמת וקפיצות למסקנות לא הגיוניות מובאים לכל אורך הכתבה. פלא שאחר כך זו בושה להיות שמאלני בארץ?

123 חיבור כה מאוס עוד קורא
  • 18:51
  • 26.01.13

אווה היקרה, אני לא מתווכח איתך על השורה התחתונה אבל אני כן רוצה לכפור בדרך בה את עושה זאת. לכתוב את השורה התחתונה באיצתלה של תרבות השושו, היא נמוכה. החיבור בין עמדותיך הפוליטיות לבין הדוגמה שאת נותת הוא מאוס ולא קשור, את מנסה לבסס עמדותיך באמצעות דוגמה לא קשורה

124 מוסר זה לא רק איך להרוג פחות ערבים אני רק הערה
  • 21:09
  • 26.01.13

אם אני נוהג ללא חגורת בטיחות
אני עובר עברה מוסרית של אי שמירה על חיי
ועל אפשרות שמשפחתי תאלץ לחיות בלי אב
או שאפצע ואהיה מעמסה על החברה
אי חיסול טרוריסט שעומד להרוג את בני ארצי
הינו פשע מוסרי ממדרגה ראשונה
כמובן שהמאמר עצמו מכיל אין סוף שטויות נוספות.

125 נשמה, את חופרת! אגב, היכן משיגים את החומר שלקחת? הא אווה ?  (לת) אוווואאהההה
  • 21:45
  • 26.01.13

126 מאמר מגוחך בתחפושת אינטלקטואלית. הכותבת מפגינה בעיקר הרבה הרבה בורות. אין קשר בין אירוע קו 300 שהיה אירוע עברייני שבאמת חצה גבולות (וכך הוא נתפס בשב"כ ובחברה הישראלית) לבין מדיניות הסיכולים שבה שרשרת קבלת ההחלטות היא ארוכה מאוד, שמנית יש לה חוקיות משפטית (ארצית ובינלאומית!) אם יש טמבלית שבשם הסודיות עושים פעולות אסורות זה צרה אחת אבל ברור לכל בר דעת שבמצב של מדינת ישראל יש הרבה גופים שעדין חייבים סודיות. אותה סודיות מאפשרת להם להגן על הכותבת הקשקשנית. פשוט מביך. מאמר פשטני ומלא תאוריות קונספירציה שמנותקות מהמציאות.  (לת) זיו
  • 02:15
  • 27.01.13

127 בסוף כל אגדה אורבנית יושבת סוציולוגיות עם תאורה פמיניסטית/קווירית אליהו
  • 11:58
  • 27.01.13

אכן, יש בארץ תרבות של שמירת סוד (אכן - לא פעם מדובר בקנאות יתר ולא פעם מחזיקי הסוד עושים בסוד קרדום לחקור בו). עדיין, הבן של חברתך הטובה נמצא בקורס שמחציתו (לפחות) בנות, כך שהאג'נדה המגדרית פה לא מאד משכנעת. ואגב - בחלק משמעותי מהמקרים יש אפילו הצדקה של ממש לשמירת הסוד.

128 אז אולי בהזדמנות זאת יוסר הלוט מהפרויקט הסודי של בצלאל במגרש הרוסים? ירושלמי
  • 17:26
  • 27.01.13

ההשתחררות מתרבות השושו צריכה להתחיל בבית.

129 עוד מאמר שהגברת תרגמה לאנגלית כדי להיות מוזמנת להרצאה באירופה? יעל
  • 07:22
  • 28.01.13

לכל צהלותיהם של כל שונאי ישראל והציונות. ואיך זה בדיוק מתקשר לג'וב שקבלת בבצלאל? את לא אמורה ללמוד קצת על האמנות הישראלית במקום הבירבורים החלולים האלה? אחר כך מתפלאים למה מוסדות אקדמיים כושלים כל כך. במקום להתעסק בקידום המוסד שמשלם לה...

130 תענוג לקרוא את אווה אלוז! כל הכבוד על הניתוח המעמיק והמשכנע  (לת) קורא לא קבוע
  • 08:00
  • 28.01.13

131 הצעת מחקר אם נדבר לגופו של עניין
  • 15:57
  • 28.01.13

ממקרא התגובות ניתן ללא ספק לפתח מחקר אינטרדיסיצפלינארי על מהותה ו"איכותה" הייחודית של השנאה. טבע האדם נראה כאן מבהיל למדי. אגב, המאמר עצמו ממש לא מצדיק ורק להיפך

132 הרופאה מריה זקוטסקי היא נאיבית או שהאהבה בלבלה את דעתה. המוסד אינו זקוק למאהבת הרוסיה של אחד מסוכניו שהיא במקרה רופאה כדי להשיג חומרים שלא נמכרים בסופרמרקט. יש לו גישה למיטב המדענים במערכת הבטחון. הרופאה, תמימה או לא, עברה עבירה חמורה כשגנבה חומרים מסוכנים ממקום עבודתה ומסרה אותם לאדם שאינו מוסמך להשתמש בהם. ואין לסיפור המזעזע על מסיה ורדו הישראלי, שמעון קופר, שום קשר לנורמות הרווחות בחברה הישראלית.  (לת) ה לטירוף האהבה ולנורמות?
  • 09:02
  • 30.01.13

133 דווקא את כסוציולוגית שומטת כל צידוק לדברים... פשוט מאמר חלש מכל בחינה אקדמית
  • 09:05
  • 01.02.13

הסוציולוגיה מעצם הגדרתה טוענת מראש שאין לה יכולת ניתוח פרטני - אישי, בשביל זה יש פסיכולוגיה שגם היא מצהירה על היותה בלתי מוחלטת. לקחת מושא מחקר (לא ממש מחקר אלא דעתה של המחברת בתוספת דוגמאות שחלקן לא קוהרנטיות או רלוונטיות) וממנו לבנות תאוריה נסיבתית כלפי אינדיבידואל(ית) ממש לא בסקופ יכולותיה של התורה או המחברת! גם אם ברקע הדברים הנושא קיים (ובעיני חייב להיות או שנכחד באופן דמוקרטי והומני) הסיפור של המרדימה בעל רקע אישי בעיקר ושם צריך לחפש. גם אם הממצאים יעידו על. בעיות מגדריות (שהמחברת כל כך שוללת) עם או בלי קשר לרקע ולסביבה.

134 לאווה אילוז ציפיות גבוהות מהחברה הישראלית ומה"מדינה" היהודית שאיננה אלא הזרוע הצבאית של היהדות הבינלאומית. זכי חלטורה
  • 13:26
  • 01.02.13

באופן אינסטינקטיבי ובכפוף לדפוסי פעולה כמו אבולוציוניים שרידותיים) היהדות הבינלאומית התעשתה בתוך שנים ספורות מתום מלה"ע 2 וביצעה רה-ארגון בשני מהלכים עיקריים:

1) העברת המרכז של היהדות הבינלאומית מאירופה לאמריקה
2) הקמת זרוע צבאית במסגרת של "מדינה"

מי שזה לא מוצא חן בעיניו רשאי לעבור מהמחנה הצבאי לאחת מהתפוצות האזרחיות בפזורה היהודית ברחבי העולם ולהצטרף למחנה הגדול (60%) של העם היהודי שחי מחוץ לבסיס.

135 לאווה אילוז ציפיות גבוהות מהחברה הישראלית ומה"מדינה" היהודית שאיננה אלא הזרוע הצבאית של היהדות הבינלאומית. זכי חלטורה
  • 13:27
  • 01.02.13

באופן אינסטינקטיבי ובכפוף לדפוסי פעולה כמו אבולוציוניים שרידותיים) היהדות הבינלאומית התעשתה בתוך שנים ספורות מתום מלה"ע 2 וביצעה רה-ארגון בשני מהלכים עיקריים:

1) העברת המרכז של היהדות הבינלאומית מאירופה לאמריקה
2) הקמת זרוע צבאית במסגרת של "מדינה"

מי שזה לא מוצא חן בעיניו רשאי לעבור מהמחנה הצבאי לאחת מהתפוצות האזרחיות בפזורה היהודית ברחבי העולם ולהצטרף למחנה הגדול (60%) של העם היהודי שחי מחוץ לבסיס.

136 מאמר מחכים מבחינת התיאוריה שבו, מהי בכל זאת הבעיה? איתמר
  • 23:21
  • 02.02.13

שבעוד לתיאוריה מקדישה הכותבת את רובו המוחלט של המאמר, להתאמתה אל המציאות היא מקדישה משפטים בודדים, שמהווים ביטוי של חשיבה סטראוטיפית ולא ביקורתית בעליל. כזו שלא באמת מנסה לעורר דיאלוג כלשהו עם אנשים שלא רואים "עין בעין" עם הכותבת,
אלא משכנעת את המשוכנעים ואולי עוד כמה שמסונוורים מההילה המדעית-
וזהו בדיוק הטריק המושלם-
ההילה המדעית-אקדמאית זוכה לעטוף את המאמר, על המעמיק ועל השטחי שבו כאחד, וגורמת לקורא לא ביקורתי לקבל את כל רשת הטיעונים כחבילה אחת.
בעיני- לא מכובד אינטלקטואלית לכתוב כך מאמר.

[דוגמות בודדות:
"המחנה הדתי לאומי, שחלק מחבריו הביעו את שמחתם על רצח רבין.."- מי? כמה? אם אפשר ציטוטים, ומאיפה הבאת פתאום את רצח רבין בלי להקדים מילה?
"שיהיה ברור: תנועת ההתנחלות הדתית מייצגת את הכוחות האפלים ביותר שיכולים לצמוח בחברה דמוקרטית - לראות את העולם כאויב מסוכן, להצדיק את חוסר המוסריות הבוטה, לשלוט ולשעבד אחרים באלימות, להפוך את הברוטליות והאלימות להלכי נפש שגרתיים"- טוב, זה בהחלט לא כ"כ ברור, אבל עצם זה שכתבת "שיהיה ברור" אולי מראה שגם את מרגישה כמוני.
ועוד אחרות.]


אחרי הכל, אולי גם העילוי הסוציולוגי [ואני לא כותב זאת בציניות] לא הצליחה בעצמה לחמוק מהנורמות השולטות אצל כל אינטלקטואל בינלאומי המכבד את עצמו..?

פעילות
המלצות