העיקר שיהיה שקט || לישראלים לא באמת אכפת מהמצרים

כמה צינית ההזדעזעות מדברי עמוס גלעד, שמצרים היא דיקטטורה, שהרי לעיתונות לא באמת אכפת מה מעוללים "האחים" - רק שלא יעשו לנו צרות

בשבוע שעבר אמר עמוס גלעד, ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, על מצרים כי "מתוך הרצון לדמוקרטיה, צמחה שם דיקטטורה מזעזעת". ומיד התחוללה סערה בכוס המים המקומית.

לכאורה הוא אמר דבר בנאלי לגמרי. כל מי שעיניו בראשו, המתמצא ולו במקצת במתרחש במצרים, יודע שתיאורו של גלעד מהימן לחלוטין. לא רק אלפי ישראלים היו חותמים על האמירה של גלעד אילו נשאלו לדעתם על המשטר במצרים, גם כמה וכמה מיליוני מצרים היו מזדהים אתה. ביניהם כאלה שהתעוררו מאופוריית "האביב הערבי" וגילו שנפלו מן הפח אל הפחת: במקום חוסני מובארק קיבלו את האחים המוסלמים.

והנה, במיטב הצביעות הידועה, קפצו כאן כל מי שיכלו לקפוץ כדי להסות את האמירה הבוטה והנכונה הזאת ב"ששש" גדול, בשם שמירת היחסים התקינים עם מצרים. ראשון קפץ משרד הביטחון והתנער רשמית מדברי גלעד. וכבמטה קסם הצטרפה לאומרי הנו-נו-נו העיתונות הישראלית כולה, הכתובה והאלקטרונית, על פרשניה הנאורים ומומחיה הרציניים ביותר לענייני צבא, ביטחון וערבים.

נשיא מצרים מוחמד מורסי
נשיא מצרים מוחמד מורסי. צילום: אי–פי

תחת כותרות בולטות במיוחד, הוקיעו כלבי השמירה הללו של הדמוקרטיה בנביחות מחרישות אוזניים, את האמירה הפסימית של גלעד על מצרים, כפליטת פה אומללה ובלתי אחראית, כפאשלה מצערת שמקורה בחוסר טאקט אם לא ברשעות.

ועומד האדם הקטן וצופה בכל ההצגה הזאת, ותוהה אם באמת כולם יצאו מדעתם. כי הרי לא חסרים סימנים המראים שהצדק עם גלעד. בין היתר, שהמשטר החדש במצרים עושה כל שביכולתו כדי להלך אימים על העיתונות בגסות שלא נראתה כמוה בימי מובארק. כך למשל, לפני כשבועיים יצאה הוראה מראש הבית העליון של בית הנבחרים המצרי, לפטר את העורך הראשי של העיתון החשוב "אל גומהוריה".

הבה נדמיין את התגובה של העיתונות הישראלית לפיטורים שרירותיים של עורך ראשי של עיתון על ידי הכנסת! אלא שכשזה קורה במצרים, זה לא כל כך מזעזע בעיני פרשנים לענייני צבא מישראל. ובוודאי שרק בשל כך, הם טוענים, אין מה להעליב את נשיא מצרים ולסכן את יחסינו אתו.

בשבוע שעבר הורה הצנזור של משרד התרבות המצרי לחתוך סצינה של ריקודי בטן מתוך סרט מצרי חדש שובר קופות. נכון שיש דברים גרועים מאלה, אבל אט אט, ככל שהדברים אינם נתקלים בהתנגדות, ממשיך המשטר בדיכוי החירויות. כעת מדברים על חוק, שיעבור בקרוב, שיגביל פתיחה של חנויות ומסעדות בשעות הלילה. קהיר, שמי שמכיר אותה יודע שהיתה עיר ללא הפסקה, עומדת להיות מואפלת אחרי חצות או בשעה שתיים בלילה. גם על כך אפשר לומר שזה לא סוף העולם, שיש דברים גרועים יותר ורק בשביל זה אין טעם להעליב את נשיא מצרים.

מצרים רבים חוששים מאוד בימים אלה, שבחוקה החדשה של ארצם, העומדת עתה לפני ניסוח סופי, ישונה משפט המופיע בחוקה הישנה מימי מובארק, הקובע כי התחיקה המצרית מתבססת על עקרונות השריעה, למשפט נחרץ יותר שיקבע כי התחיקה המצרית מתבססת על השריעה פשוטו כמשמעו. הבדל קטן שהוא תהומי. נכון שגם זה לא סוף העולם, אבל אני מוכן לחתום, שאותם פרשנים ומומחים שהיסו את עמוס גלעד, היו פחות דואגים לנימוסים אילו התעוררה סכנה שתתקבל בישראל חוקה המבוססת על ההלכה היהודית.

מי מעורר אם כן קבס בסטנדרטים הכפולים שלו? נכון, העיתונות הישראלית. זו שהיתה צריכה להזדעזע הרבה לפני גלעד ולהזהיר מפני ההידרדרות של מצרים לדיקטטורה איסלאמית, קיבלה עליה להיות המורה לנימוסים והליכות של האזור. ויש לה תירוץ נפלא: אין זה מתפקידנו להתערב כביכול במה שקורה בבית השכנים, גם אם עולים משם קולות "הצילו".

מעניין לציין, בהקשר זה, באיזו יעילות אימצה האינטליגנציה הישראלית (אם אמנם הפרשנים לענייני ערבים וצבא שייכים ל"אינטליגנציה"), את צווי האופנה הפוסט-קולוניאלית, שלפיהם אין זכות לאדם העומד מחוץ לחברה ולתרבות נתונה למתוח עליה ביקורת, שמא ייחשב למתנשא ולקולוניאליסט, לא עלינו. אופנה נחמדה, הפוטרת את מי שרואה את עצמו אדם נאור מדאגה למיני הדיכוי הבוטים והאכזריים המופעלים על בני אדם בחברות מסורתיות או דתיות קיצוניות.

נכון שלא מתוך דאגה לחירויות האזרח במצרים נזעק עמוס גלעד להתריע מפני הסכנה של דיקטטורה במצרים. הדאגה שלו היתה אנוכית לגמרי: החשש שדיקטטורה איסלאמית תביא לנתק או למשבר ביחסים עם ישראל. ועם זאת, הוא לפחות זעק את האמת הפנימית שלו בכנות ובלי חשבון. ואילו ה"ששש" שבקע מסביב היה כל כולו ציניות ואופורטוניזם: ה"ששש" הזה אמר: "מצדנו, שהמצרים יילכו לכל הרוחות עם האחים המוסלמים שלהם. אבל כל עוד הנשיא שלהם לא עושה לנו יותר מדי צרות, אנחנו צריכים להיות קורקטיים אתו".

כך בדיוק, בשל אותה ציניות אופורטוניסטית מצד ישראל, הידרדרו יחסי ישראל ומצרים בימי מובארק: כי אחת היה לישראל מה חשב העם המצרי על מובארק, ואחת היה לה אם העם הזה סובל או לא סובל מהדיקטטורה שלו – העיקר שיישמרו היחסים התקינים עם השליט. ועכשיו חוזרת ישראל על אותה טעות.

יש לי ידידה אמריקאית האומרת ש"common sense is ,alas, not so common", לאמור ששכל ישר הוא, אללי, לא כל כך נפוץ. במקרה של התגובה על דברי עמוס גלעד, אפשר להיווכח כמה זה נכון.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 וואו. אני מסכימה עם כל מילה של ציפר. לא ייאמן. ימות המשיח זה כאן!  (לת) צפור דרור
  • 15:14
  • 11.11.12

02 לצערי הכתבה נכונה, ומותר לנו גם להרגיש נעלבים , נתנו את כל סיני תמורת שלום לא מתקרר שאף פעם לא היה חם ואוהב  (לת) צביקה
  • 15:21
  • 11.11.12

03 הצדק עם גלעד ועם ציפר, מאה מליון מוסלמים רעבים בגבול הדרומי הרבה יותר מסוכנים מאיראן יוסי
  • 15:27
  • 11.11.12

לא צריך לצאת למלחמה אבל אסור לטמון את הראש.
בסופו של דבר החמאס יצליח לייצר מלחמה בין מצריים לביננו

04 אתה ציני לגבי האפשרות שתגובתם לכזאת גישה תוביל לחיסול ישראלים רבים  (לת) אבל הי... אתה הרי ציפר החכמולוג הנצחי
  • 15:28
  • 11.11.12

05 למנות את בני ציפר לשר החוץ. בעצם לא. לשר ביטחון.  (לת) ללא שהות
  • 15:28
  • 11.11.12

06 אבל ציפר! הבטחת שתפרוש!  (לת) אני
  • 15:28
  • 11.11.12

07 בני ציפר מבכה את העובדה ששגרירות מצרים בתל אביב כבר לא רואה בו אורח רצוי ואיננה מזכה אותו בכל הכיבודים שלהם הוא זכה בתקופת הדיקטטורה של מובארק אודותיה ציפר מעולם לא כתב גם כאשר משטרת מצרים התעמרה באכזריות בחברי הקהילה ההומואית של קהיר ואלכסנדריה.ציפר שתק באותם ימים אפלים ולכן תמוהה טענתו כנגד התקשורת הישראלית בימים אלה.  (לת) הדס
  • 15:30
  • 11.11.12

08 באלגנטיות אתה מתעלם שזו סוג התרבות שאתה קורא להידברות איתה  (לת) דני
  • 15:30
  • 11.11.12

09 העיתונאים מסתירים את האמת מהציבור, כי זה לא מתאים לקו הפוליטי של העיתון חיים
  • 15:31
  • 11.11.12

לדוגמה, שלל הכתבות על הראיון של אבו-מאזן ועל הוויתור על זכות השיבה לעומת אפס כתבות על הראיון שלו למחרת לטלויזיה המצרית, הוא הוא טוען בתוקף שזכות השיבה היא קדושה ואף אחד לא ראשי למנוע אותה מ-6 מליון הפליטים הפלסטינים ברחבי העולם

10 תפיסת ריאל-פוליטיק של מדינות היא בפועל אוניברסלית; לא סותר התנגדות למשטרים טוטליטריים  (לת) יונתן
  • 15:32
  • 11.11.12

11 רוב המצרים רוצים לבטל את קמפ-דיוויד  (לת) אז עדיף שלא תהיה דמוקרטיה
  • 15:34
  • 11.11.12

12 גזירה שווה - גם לגדעון לוי ול"הארץ" לא באמת אכפת מאיתנו ישראלי ויהודי
  • 15:45
  • 11.11.12

הם מוכנים בשם צדק לפלשתינאים לגזור על כולנו כליה ואבדון בשם ערכים לכאורה נעלים ונשגבים.

13 איזה תענוג לראות אותך סובל מכל דבר תגובה
  • 15:47
  • 11.11.12

אפילו אם גלעד אמר דברי אמת, את סובל קשה מאוד. איזה כיף לראות אותך סובל מאוד מכל דבר. הלווואי שהסבל שלך יימשך עוד ועוד ועוד.

14 לא כל משטר שהוא לא דמקרטיה מערבית ליברלית הוא דיקטטורה מזעזעת ארז
  • 15:47
  • 11.11.12

בהחלט מסכים עם זה שהאביב הערבי לא הוליד דמוקרטיה במצרים אבל יש לזכור שהציבור המצרי בחר במפלגות האיסלאמיות ברוב די גדול וזה בהחלט מבטא איזשהו רצון של העם במצרים. גם אם חלקים גדולים שלו לא מרוצים מהמציאות החדשה שנוצרה. לא הכל שחור ולבן

  •   הבעיה הינה הא-סימטריה בין דמוקרטיה מערבית ליברלית לאלו שאינן מלחמת תרבות
    • 16:24
    • 11.11.12

    הדמוקרטיה הליברלית, הלא מושלמת, מכילה ביתר קלות כוחות שונים, מגוונים, עד רמה קיצונית של הכלה של גורמים עוינים (ניאונאצים או איסלמיסטים הקוראים לשריעה בלונדון וכו').
    שלטון שאינו פרו מערבי, פעמים רבות מחזיק בתפיסות מנוגדות לערכי ההומניזם- זכוית נשים, הומואים, מיעוטים, נוצרים במדינות ערב וכו'.
    גם אם השלטון הקודם היה מושחת, הוא הגן בכוח הזרוע על הקופטים ואינטרסים שונים. כך גם אסד אגב.
    לצערינו, העולם המוסלמי והערבי טרם הוכיח עצמו, טרם נולד השלטון המוסלמי שמגן באופן גורף על אורח חיים שונה.
    בכל מקרה, על אף האכזבה, צריך להודות, כי שריעה איסלמית סותרת במידה רבה, תפיסות אוניברסליות של זכויות אדם וכו'.
    ממש כמו אצלנו, ש"ס ודומים להם.

15 ששש - אל תעשו גלים תושב האי
  • 15:52
  • 11.11.12

תגובת ה"ששש" מזכירה לי משום מה תגובה של כמה וכמה מדינות, כאשר גרמניה בתחילת דרכה הנאצית, החלה לרמוס את תושביה היהודים. גם אז נאמר - "העיקר שלא יעשה לנו צרות גדולות מדי". והיה כבר אז מי שאמר: "כשעצרו את הסוציאלדמוקרטים - שתקתי. כשעצרו את הקומוניסטים - שתקתי. כשעצרו את היהודים - שתקתי. כשבאו לעצור אותי, לא היה מי שיפתח את פיו".

16 הבחירות החופשיות במצרים הם הם החרות האזרחית אבל תוצאות הבחירות הם רצון הבוחר וזה מה יש שם, אבל וגם אצלנו הרי קיים משטר דתי לאומני עם חוקים דרקוניים שלא נדע  (לת) פלץ
  • 15:55
  • 11.11.12

17 ציפר מבקר ארץ ערבית ולא רק את ישראל?? זה מקביל לימות המשיח. אבל הפעם במקרה הוא צודק. מצרים הופכת לדיקטטורה חשוכה. אבל האחראי העיקרי לכך נבחר עכשיו לנשיא לעוד ארבע שנים שחורות  (לת) חיים ארד
  • 15:58
  • 11.11.12

18 תגיד לנו ציפר, אתה עולה חדש ? נולדת אתמול ? בוקר טוב אליהו
  • 16:01
  • 11.11.12

רוב הישראלים מבינים שפוטנציאל הנזק משכנינו הדרומיים - עצום.
המצב במצרים חמור וכנראה עוד יתדרדר.
אתה באמת חושב שהתערבות שלנו תעזור ?!
להזכירך ! גם בתקופת מובארק אפשר היה לקנות במצרים את כתב השיטנה
"הפרוטוקולים" ולגם אז לא נעשה דבר !!!

19 מזמן לא גיחכתי כל כך מכתבה "הארצית" כמו מהכתבה הזו. באמת אתה חושב, בני הגאון, שמעניינת אותי החירות של המצרים?? את הבאמת כל כך לא-אינטיליגנט שישבת וראית את המהמומות בתחריר וחשבת שבאמת תצפרוץ משם נאורות? דווקא אתה ושכמותך (גדעון לוי, אמרנו?) שכלך כך מנסים למכור לנו אשלייות מכיוונם של הערבים, סווקא אתם כל כך סומים שלא מבינים שפשוט:ככה הם! ולא. לא איכפת לי מהם. שיהרגו אחד את השני עד האחרוון. רק שיעזבו אותי בשקט..  (לת) חיים ח
  • 16:05
  • 11.11.12

20 שמע ציפר. אתה טמבל ברמות בלתי מוכרות. גאון
  • 16:07
  • 11.11.12

מה ציפית, שלא נדאג לאינטרס שלנו? אם לא נדאג, מי ידאג? כל מדינה דואגת קודם כל, אבל קודם כל לאינטרס של עצמה. במקרה שלנו האינטרס של עצמנו הוא עצם הקיום שלנו.
אז באמת פחות איכפת לנו ממידת החופש שמקבל האזרח המצרי הממוצע. זה נורמלי לגמרי. אפשר לחשוב שאם נדאג לאזרח הערבי מהשורה הוא יחזיר לנו בדאגה לאזרח הישראלי הממוצע.
אתה באמת טמבל. אנחנו דואגים לעצמנו. ככה זה בעולם הריאלי שלנו. אל תצפה שסבל של אזרח ישראלי יגע לליבו של מצרי, או סורי, או ווטאבר. האמת היא לגמרי הפוכה. הם מייחלים בכל לב שרק רע יהיה לנו. אוף, זה ממש גורם לי סבל פיסי שאני צריך בכלל להסביר דבר כל כח אלמנטרי.

21 כמה פתטי, עכשיו, לראשונה אחרי עשרות שנים, כשהעם המצרי בחר לראשונה את ממשלתו וריסן את הצבא, נזכרים ציפר וידידיו הממסדיים לבכות את נפילתו של הרודן מובארק. אין מה להשוות ביניהם. אמנם מורסי דתי ורחוק מלהיות נאור, אבל הוא לא דיקטטור, מה שאי אפשר לומר על מובארק.  (לת) דמוקרט
  • 16:11
  • 11.11.12

22 אבל למצרים באמת אכפת מהישראלים. הם מייחלים להכחדותם והיו שמחים לעשות זאת במה ידיהם.  (לת) פויה לנו, פויה - אנחנו כל כך רעים
  • 16:13
  • 11.11.12

23 הכותב לעולם לא פגש מצרי והבין שהשנאה אצלם היא מילדות.  (לת) ג'ו
  • 16:41
  • 11.11.12

24 חבל לי שלא הוספו שמות לכתבה. טל דין
  • 16:44
  • 11.11.12

אתה מבקר את העיתונות שלא עושה את עבודתה ורק מדווחת מה שנוח לה.
אבל למעשה גם אתה - העיתונות הישראלית לא תשתנה בעקבות ביקורת כללית כך שמאמר זה סופו להישכח..
אם היית מציין כתב פלוני הוא היה נעלב ורב איתך, אבל הוא לא היה יכול להסתתר תחת הכינוי "עיתונאי" אלה רק "כתב".. הכתבה הבאה שלו בנושא מצריים בטוח תהיה יותר אמיתית.

25 הו חוסני, חוסני, כמה שאנחנו מתגעגעים.  (לת) ציפר וגלעד
  • 16:55
  • 11.11.12

26 לישראל אסור להיגרר לבור הזה נח
  • 17:02
  • 11.11.12

אם יש משהו שישראל צריכה היתה להבין כבר מזמן:
ישראל לא יכולה ולא צריכה להתערב במה שקורה במדינות ערב.
השלטון החדש במיצריים נבחר על ידי העם המיצרי
שרצה בשילטון לפי השריעה .
בני ציפר למה אתה מסרב לכבד את ההחלטה הדמוקרטית של העם
המיצרי?
להבנתי -כנראה העם המיצרי צריך להבין את הברוך שהוא הכניס
את עצמו לתוכו אבל אם ישראל תתערב מיד יהיה הצדקה
לכל מטורפי האיסלם.
לכן דווקא כדי לעזור להם -הכי טוב שלא נתערב.
הם מהר מאוד יבינו שכל הסיסמאות של האחים המוסלמים
הם שטויות במיץ .
אני רק מקווה שהם יהיו מסוגלים לצאת מהברוך הזה מהר ולא להיתקע
עם דיקטטורה אכזרית בנוסח אירן ל30 שנה.

27 הניאנדרטלים בחרו את האחים בבחירות דמוקרטיות ניר
  • 17:16
  • 11.11.12

רוב המצרים רוצים דיקטטורה. שיחנקו איתה

28 דבראחד מענין אותנו שיהיה שקט בגבול הדרומי.טוב שהם לא עודדו תיירים אחרת הייהו רואים מאות אלפים מהם מתנחלים כאן כמו שעשו יותר מ100000 ירדנים נפיח
  • 17:20
  • 11.11.12

ציפר הצבוע מאשים את ישראל בצביעות כאילו מישהו מינה אותה להביע דעה על מה שמתחולל שם.ובכן הענין היחידי הוא שקט.כמו שאומרים בערבית."לא צמרם(הצמר שלהם) ולא כבשם (הכבש שלהם)ועיני אל תשזוף אותם." לא צופם ולא כרופם ולא עיני תשופם.

29 הכותב כנראה לא יודע את ההבדל בין דמוקרטיה לליברליזם...  (לת) עידן
  • 17:27
  • 11.11.12

30 הרבה זמן לא כתבת כזה קשקוש ערן
  • 17:43
  • 11.11.12

גם אצל מובאראק נזרקו עיתונאים לכלא והמשטר הצבאי חגג והצנזורה פרחה.
שכחת שעמוס (להרעיב את עזה) גלעד אמר את אותו דבר (ואיתו "בכירי" הפרשנים - יערי, בן דוד , דניאל) כאשר מורסי ביטל את הדיקטטורה הצבאית (וגם כשארדואן עשה את זה) וכל זה מאותן סיבות שציינת למעלה. חשבת לרגע, שעמוס גלעד ודומיו הם הבעיה? סוף סוף התקשורת מחזירה את ה"דמוקרט" הגדול גלעד לגודלו הטבעי. המצב במצריים אינו דומה לאיסלנד או שבדיה ומה לעשות שהרוב תומך באחים המוסלמים והרבה בתודה לדיכוי של מובארק. אותו דבר קרה עם חומייני שהרבה תמכו במהפיכה שלו בגלל שנאת השאה (ראה ראיון עם מחמלבף). לוקח זמן לדמוקרטיה להפוך אמיתית וזה בעיקר עניין של חינוך וזמן (אנגליה, ארה"ב, צרפת וכו פעם והיום - ברזיל, צ'ילה פראגוואי ועוד). ועדיף לא ללמוד מעמוס גלעד ודומיו מהי דמוקרטיה.

31 זוכר את הימים הטובים שהתעקשת ששום דבר לא יצליח לשנות את מצרים ?  (לת) עופר
  • 18:25
  • 11.11.12

32 מוסר כפול של בני ציפר אלכס
  • 19:55
  • 11.11.12

משום מה לא מפריעה לבני ציפר התעלמות התקשורת ממשטרים דיקטטורים ברוסיה או בסין (רודפים והורגים עיתונאים, אומנים ומתנגדי משטר). רק עם מצריים יש לו בעיה. זה בדיוק אותו מוסר כמו של משתתפי המשטים לעזה שלא מפגינים נגד משטרים רודנים אחרים רק בגלל שלהפגין נגד ישראל זה קל ונח וללא השלכות מדיניות, כלכליות או אישיות.

33 .... No common sense in this article as usual יעקב
  • 20:00
  • 11.11.12

Common sense is indeed not common in any of Ziper's articles, this one included

34 דעתך הנכונה והנבונה בענין זה, ציפר, מונעת ממך להצביע למפלגות המרכז שמאל. אז אתה עובר לביברמן?  (לת) אלטע לנה
  • 20:16
  • 11.11.12

35 היו היו שתי מדינות נפלאות במזה"ת: טורקיה ומצרים. והופ! כל מי שנוסע אליהן מתחייב בנפשו, ולכן מתחיל ללכלך עליהן  (לת) משועשע
  • 20:17
  • 11.11.12

36 מדהימה תעוזתו של ציפר לכתוב על מצרים אריאל
  • 20:39
  • 11.11.12

הרי לפני כשנתיים נחשפנו פה לסדרת טורים של תיפר ממצרים, שכל מטרתה היתה להראות לנו כמה יותר טובים המצרים מאשר הישראלים. ואז באה המהפכה, והבני שמצרים לא היתה משהו, כי בעצם מובארק היה רודן אכזר. גם למדנו שבמקומו לא באה נורבגיה על חוף הים התיכון, אלא ממשלה דתית קיצונית. ועכשיו, כאילו לא כלום - שוב ציפר?! מספר מבכירי עיתונאי ישראל, מסתבר, סובלים מעיוורון קשה, לכל הפחות.

37 ובנוסף, כן, בהחלט: אריאל
  • 20:41
  • 11.11.12

מי שחי במרכז המולת שנאה פרועה והמונית כמו העולם הערבי, נכון ובריא לו שידאג שההמולה הפסיכית הזו לא תפגע בו. יש לך בעיה עם זה ציפר? אתה באופן אישי מעדיף שהשנאה הזו כן תגיע עד אליך?

38 ממתי לישראלים אכפת מעוד מישהו  (לת) אולג
  • 23:00
  • 11.11.12

39 גם בישראל האחים המוסלמים משתלטים בובו
  • 23:49
  • 11.11.12

או איך נקרא להם? מפדל החדשה, שס, האיחוד הלאומי, ביברמן... דמוקרטיה? אביב ישראלי!

40 מוזר, לא מזמן פרסמתם האשמה של יחזקאלי ויתר פרשני ה אלברט
  • 00:33
  • 12.11.12

הערבים על ידי איזה דוקטורנט פעור של בש וון ליר לפיה כמיטב המסורת הפוסט קולוניאלית, אין להם זכות לחות דעה, לשפןט או אפילו לסקר עניני ערבים כי הם גזענים ומתנשאים....

41 חוזרים על טעותו של ביבי עוז
  • 06:30
  • 12.11.12

נראה שעמוס גלעד לא למד מטעותו של ביבי,שדחף את אפו לענייניה הפנימיים של מדינה אחרת.מעניין מה ממריץ חכמולוגים מסויימים, לדחוס את אפם בכל ״גורה״ זרה העולה על גדותיה?האם חסרות בעיות בישראל שיש לתקנן??? הרי ביבי חונק אט אט את חופש העיתונות בארץ.

42 פעם שנייה שאני כותב את זאת דני
  • 09:43
  • 12.11.12

אבל אני מסכים כמעט לחלוטין עם ציפר.

איה אי ההסכמה- אין מה לעשות יחסים מושתתים על אינטרסים. האינטרס שלנו הינו כרגע - להערכת קובעח המדיניות - לא לעשות גלים עם מצרים.

החיים קשים אין הרבה מה לעשות . פרט לכך הכול , אבל הכול נכון!

43 מי בחר את השלטון הזה? הרי עד לפני לא הרבה זמן היללת את העם המצרי כאוסף של אנשים מתונים, חובבי החיים הטובים והעושר התרבותי. איך הם עשו לך את זה עם בחירה של פנאט?  (לת) יבגני בוסקילה
  • 19:54
  • 12.11.12

44 כשכותבים בשבילך את מה שאתה נכשל לנסח ליאת
  • 16:05
  • 17.11.12

תודה בני

45 לא די לנו בצרות שלנו? שמעון
  • 16:11
  • 17.11.12

האם אנחנו צריכים לדאוג גם לצרות של שכנינו? איזה קשקוש, ציפר!

46 לא נותר אלא לומר تماثل  (לת) تماثل
  • 12:44
  • 25.11.12

פעילות
המלצות
פרסומת