גומאים מרחקים - כללי - הארץ
מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

גומאים מרחקים

למה כדאי לנסוע באוטובוס ברחבי אירופה ולא ברכב שכור, איפה עוצרות הרכבות ומה צריך להביא בחשבון אם טסים בטיסה זולה; הדרכים הנוחות והזולות ביותר לנסוע בין כמה ערים ביבשת

  • פורסם לראשונה: 30.11.2005
  • 23:00
  • עודכן ב: 01.12.2005
  • 23:00

מכונית, אוטובוס, רכבת, טיסה קצרה - באיזו מהאפשרויות כדאי לבחור כאשר נוסעים, בייחוד בחורף, בין כמה ערים באירופה? לרבים נדמה ששכירת מכונית היא הדרך הנוחה ביותר. אבל למרות היתרונות הגלומים בה, הדרך הזאת עלולה להתגלות כבעייתית מהרבה בחינות.

אם רוצים לטייל בעיקר בערים, המכונית נהפכת למעמסה. קשה למצוא מקום חניה, קשה להתמצא בעיר, הדלק יקר ומרכזי ערים רבות סגורים לתנועת מכוניות פרטיות. בחורף, כאשר הדרכים קופאות, שלג מכסה את האוטוסטרדות ופקקי התנועה נמשכים שעות, מתחדדים יתרונות הנסיעה ברכבת או באוטובוס; מישהו אחר נוהג ועליו מוטלת האחריות להביא את הנוסע למרכז העיר, על פי לוח הזמנים.

השוואת מחירים בין שכירת רכב לנסיעה באוטובוסים או ברכבות מלמדת שהמכונית אינה משתלמת כלל לנוסע יחיד. שכירת רכב עולה בממוצע כ-50 יורו ליום, ולכך יש להוסיף דלק, שימוש באוטוסטרדות, חניה וביטוח. מכאן שההשכרה משתלמת בדוחק לזוג שנוסע במכונית אחת, והיא משתלמת יותר כאשר שלושה או ארבעה אנשים חולקים מכונית. אם מתכוונים לגמוא מרחקים גדולים חשוב להוסיף לכך את זמן הנסיעה, עייפות הנהג, התובענות המייגעת של הנהיגה וכן הסיכון.

אפשרות אחרת היא לטוס אל היעד הבא. לטיסה יש יתרון של מהירות, וחברות התעופה הזולות, בהן ריאן אייר ואיזיג'ט, מציעות מחירים שמתחרים במחירי כרטיסי הרכבות. אבל הבעיה מתגלה רק לאחר הנחיתה: רוב שדות התעופה שאליהם טסות החברות האלה רחוקים ממרכזי הערים. כך, הזמן והמחיר שיידרשו כדי להגיע משדה התעופה פרנקפורט האן למרכז העיר פרנקפורט, או מסטאנסטד ללונדון - ימחקו את רוב היתרונות שהעניקה הטיסה בתחומים אלה.

הסעה מאורגנת ולא מכופתרת

אפשר, לעומת זאת, לבסס את כל הטיול על נסיעות ברכבת או באוטובוס. שתי האפשרויות זולות יותר, מעניינות יותר ובמידה רבה גם נוחות יותר, אף על פי שלא תמיד קל להאמין בכך. דרוש שינוי חשיבה כדי לשכנע אדם, שרגיל לנסוע לכל מקום בישראל במכוניתו הפרטית, לצאת ולטייל באוטובוס או ברכבת. תחבורה ציבורית אינה נתפשת בדרך כלל כלוקסוס. מערכת הרכבות והאוטובוסים באירופה מעמידה את התפישה הזאת בסימן שאלה.

התדמית עדיין בעייתית. נסיעה באוטובוס בין ערי אירופה מעלה בדמיון טיולים משנים עברו, כאשר קבוצות מאורגנות שעטו במשך שבוע בין שמונה ערים באירופה, אנשיהן מבלבלים בכל בוקר בין ונציה לווינה ובין רומא לרומניה. מדריכים היפראקטיוויים דחקו בחברי הקבוצה המשתהים לעלות אל האוטובוס, כדי שיהיה אפשר להספיק לבקר בעיר נוספת. לא עוד. כמה חברות מציעות עכשיו אפשרויות חדשות לנסיעות זולות מאוד ובקצב אישי בין ערי היבשת.

שתי החברות הבולטות בתחום נסיעות האוטובוסים באירופה הן באסאבאוט (Busabout) ויורוליינס (Eurolines). שתיהן מציעות עסקאות דומות - כרטיס חופשי (פאס) מוגבל בזמן המאפשר תנועה חופשית בין הערים שאליהן מגיעים האוטובוסים של החברה. חשוב לזכור שלא מדובר באוטובוסים שעוצרים בתחנות שונות בדרך; הם עוצרים רק בתחנת היעד. אין העלאה והורדה של נוסעים בדרך, ולמעשה מדובר בהסעה מאורגנת ברשת של יעדים. חלק מן הקווים עוצרים בטרמינלים של שדות התעופה הגדולים.

המחיר הנמוך והאופי של הנסיעות האלה מביאים לכך שרוב המשתמשים בחברות האוטובוסים הללו הם סטודנטים או תרמילאים צעירים שנודדים בין ערי היבשת. בגלל קהל הנוסעים הצעיר, האווירה ברבים מהאוטובוסים האלה נינוחה ומכופתרת פחות מאשר ברבות מהרכבות. קהל הנוסעים אינו מתחלף במהירות, היחס אישי יותר מאשר ברכבת, והתחנות ממוקמות בדרך כלל בכיכר מרכזית בעיר או בתחנת אוטובוס מרכזית שצמודה לתחנת הרכבת.

באסאבאוט מציעה רשת תחנות ב-36 ערים באירופה. התחנות כוללות אמנם את כל הערים המרכזיות בתריסר מדינות, אבל בחינה מדוקדקת יותר של רשימת הערים מלמדת עד מהרה על החסרונות. החברה לא מגיעה כלל לאתונה ביוון, לא עוצרת במילאנו, בבריסל או בפרנקפורט.

באסאבאוט מציעה שני סוגי כרטיסים: פאס רגיל שמאפשר תנועה חופשית במשך כל התקופה בין כל היעדים, או פאס גמיש, שמאפשר מספר מוגבל של ימי נסיעות במשך חודשיים. כרטיס חופשי לשבועיים עולה 350 יורו למבוגר ו-320 יורו לסטודנט. כרטיס גמיש ל-12 ימי נסיעה נבחרים במשך חודשיים עולה 570 יורו למבוגר ו-496 יורו לסטודנט (אתר החברה http://www.busabout.com).

החברה המתחרה והוותיקה יותר, יורוליינס, היא איחוד של 32 חברות עצמאיות במדינות שונות. יורוליינס מציעה כרטיס חופשי בין 35 יעדים ב-18 מדינות. גם כאן אפשר למצוא את כל הערים המרכזיות, מאוסלו ועד רומא, מלונדון ועד בוקרשט.

אם מתכננים היטב את המסלול, קל לבחור בין החברות. באסאבאוט, למשל, מגיעה ליעד כמו צ'סקי קרומלוב בדרום צ'כיה, יורוליינס עוצרת רק בפראג. שתי החברות לא מגיעות עדיין ליעדים שזוכים לפופולריות בשנים האחרונות כמו קרואטיה או סלובניה, אבל בשתיהן מוסיפים בכל שנה ערים חדשות במזרח אירופה, שעולות על מפת התיירות. ביורוליינס הוסיפו השנה את ריגה בלטוויה, את בודפשט בהונגריה ואת קראקוב בפולין.

המחירים של יורוליינס נחשבים לעסקה הטובה ביותר בנסיעות באירופה. הם מציעים 15 יום של נסיעה חופשית למבוגר תמורת 230 יורו (לא בשיא העונה) ואותה עסקה לצעיר תמורת 195 יורו. צעיר נחשב כאן כל מי שלא מלאו לו 25 שנים, או עבר את גיל 60. (האתר http://www.eurolines.com).

טסה טסה הרכבת

הנסיעה ברכבות יודעת פריחה באירופה. הנוחות, המהירות של הרכבות החדישות, ההגעה למרכזי הערים הגדולות, בלי צורך לבזבז הרבה זמן וכסף על נסיעה לשדות התעופה - כל אלה מעניקות לרכבות האירופיות רנסאנס לא צפוי.

לא מדובר בעסקה זולה במיוחד, ובהחלט לא כזאת שמתאימה לכל נוסע. הכרטיס הפופולרי ביותר הוא יורייל פאס (Eurail pass). הכרטיס אינו מיועד לתושבי אירופה ולכן חשוב להזמין אותו עוד לפני שיוצאים מהארץ. אפשר לקנות אותו ישירות באינטרנט או דרך סוכני הנסיעות. כרטיס חופשי ל-15 ימים עולה 502 יורו ומעניק לבעליו נסיעה במחלקה ראשונה. כרטיס חופשי לשבועיים לצעיר עד גיל 26, במחלקה שנייה, עולה 326 יורו.

יורייל פאס גמיש, שמאפשר עשרה ימי נסיעה במשך חודשיים, עולה 592 יורו למבוגר (מחלקה ראשונה) או 385 יורו לצעיר (מחלקה שנייה). כרטיס ל-15 ימי נסיעה בחודשיים עולה 780 יורו למבוגר ו-507 יורו לצעיר. אפשרות מעניינת אחרת בבחירת כרטיס חופשי ברכבת מיועדת לאלה שלא מתכוונים לחלוף על פני יותר משלוש, ארבע או חמש מדינות במשך נסיעתם. אפשרות זו נקראת Eurail Selectpass. הנוסע מגביל עצמו, לפי בחירתו, לכמה מדינות. המחיר לחמישה ימי נסיעה למבוגר במשך חודשיים, בין שלוש מדינות, הוא 316 יורו. עסקה דומה לצעיר עולה 205 יורו. יש כמובן אפשרויות רבות נוספות, לפי מספר הימים והמדינות שנבחרו.

המתכננים לטייל במדינה אחת בלבד יכולים לרכוש כרטיס לנסיעה חופשית בתחומיה. המחירים שונים מאוד בין המדינות. ארבעה ימי נסיעה נבחרים (במשך חודש) למבוגר בצרפת עולים 224 יורו; עסקה זהה בצ'כיה תעלה רק 71 יורו, וביוון מחירו של כרטיס כזה הוא 100 יורו. ההבדלים נובעים בין השאר גם ממהירות הרכבות, מהנוחות שלהן ומיוקר המחיה באותה מדינה (http://www.eurail.com).



באוטובוס בצ'כיה. אם מתכננים היטב את המסלול, קל לבחור בין שתי חברות האוטובוסים הגדולות. "באסאבאוט" מגיעה אל צ'סקי קרומלוב בדרום צ'כיה, "יורוליינס" עוצרת רק בפראג




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
פרוייקטים מיוחדים