בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

במק"י כעסו מאוד

בחירתו של ראש מועצת עילבון, חנא סוויד, למספר שתיים בחד"ש מבטאת את נטיית המפלגה להבליט את הטיפול בבעיות הציבור הערבי בישראל תחת העיסוק באידיאולוגיה קומוניסטית

תגובות

השם ד"ר חנא סוויד אינו אומר הרבה לרוב האזרחים היהודים בישראל, אבל אם לא יהיו הפתעות, בעוד מעט יותר מחודשיים יצטרף לשמו התואר ח"כ. בשבת שעברה נבחר סוויד, ברוב של 54% מחברי מועצת חד"ש, לאיש מספר שתיים ברשימתה לכנסת, במקום ח"כ עיסאם מחול, שנדחק החוצה מהרשימה אך ימשיך לכהן כמזכ"ל המפלגה.

סוויד, בן 51, נבחר באחת הישיבות המתוחות ביותר שזכורות במועצת חד"ש בשנים האחרונות. בחירתו איימה לפלג בין מק"י לחד"ש כי ח"כ מוחמד ברכה ותומכיו שואפים לשחרר את המפלגה מהשליטה של מק"י. רק בסוף ההצבעה התברר, שהמהלך של ברכה הצליח ומינויו של סוויד עבר ברוב של כ-40 חברים מתוך כ-450.

הבחירה התקבלה בין חברי מק"י בכעס רב. חד"ש הוקמה ב-1977 על ידי מק"י (מפלגה קומוניסטית ישראלית), שביקשה לשתף פעולה עם תנועות פוליטיות שאינן דוגלות בקומוניזם, דוגמת הפנתרים השחורים. מאז פחתה התמיכה ברעיונות הקומוניסטיים, אבל עד היום שולטים אנשי מק"י במבנה הארגוני של חד"ש, בכספים, בנכסים, ביומון "אל-איתיחאד" ועוד.

כשנודעו התוצאות פרשו ותיקי מק"י, ובהם חברת הכנסת לשעבר תמר גוז'נסקי, לשולי האולם במחאה. כל הנוכחים המתינו בדריכות - לרגע היה נדמה, שהתנועה תתפלג. המשך ההצבעה נדחה עד לשובם של אנשי מק"י. אלה קיימו ישיבה מהירה להערכת הנזקים, ובסופו של דבר החליטו לא לפרוש והסתפקו בבחירה, ברוב גדול, של איש המפלגה דב חנין למקום השלישי.

המתח בין מספר אחת ומספר שתיים עד כה, ברכה ומחול, היה ברור. אף על פי שהם הקפידו לפנות זה אל זה בתואר "חבר", כמקובל במפלגה הקומוניסטית, הם לא דיברו ביניהם והתנהגו זה אל זה בקרירות מופגנת. "מי שניצח בשבת היה הפלג של אחמד טיבי בחד"ש בראשות מוחמד ברכה", הטיח מחול. הוא כיוון את דבריו למאבק בחד"ש על השאלה, אם לשוב ולרוץ עם טיבי ברשימה אחת גם לבחירות הבאות כפי שנעשה בבחירות הקודמות. מק"י מסתייגת מהצעד הזה.

שלשום, במשרדו שבכפר עילבון בגליל התחתון, פרש סוויד את משנתו. הנכס החשוב שהוא מביא עמו לכנסת הוא שליטה בחוקי התכנון והבנייה והבנה עמוקה של בעיית הקרקעות של הערבים. "הקרקע היא חוט המקשר בין האזרחים הערבים בארץ, לא חשוב היכן הם גרים", הסביר. "הקרקע קשורה לאיכות החיים ולרווחה. אדם פרטי צריך קרקע כדי לבנות עליה את ביתו, ויישוב צריך עתודות קרקע לצורכי ציבור".

סוויד סיים את לימודיו לתואר דוקטור לתכנון ערים בטכניון בחיפה בשנת 1988. בשנות ה-90 הוא שימש במשך שלוש שנים חוקר ומרצה באוניברסיטת רדינג בבריטניה, עד שחזר ב-1993 ונבחר לעמוד בראש מועצת עילבון. תומכיו מציינים, שסוויד, בנו של פועל קשה-יום מחברת "מקורות", הצליח להדיח מהתפקיד את "בנו של המוכתר", בצעד שהיה מנוגד למבנה המעמדי שהיה מקובל בכפר.

כ-5,000 תושבים גרים בעילבון, נוצרים ומוסלמים. זה יישוב מטופח, ובניגוד ליישובים ערביים אחרים אינו סובל מצפיפות בנייה רבה מאוד. משפחת סוויד היא משפחה יוונית-קתולית לא גדולה, שהגיעה לעילבון לפני כ-100 שנה מעראבה הסמוכה. שני אחיו הגדולים גרים בארצות הברית. כוחו של סוויד לא בא מהחמולה. "אני בניתי את עצמי במו ידי, וכך הגעתי לאן שהגעתי", הוא אומר. "נבחרתי לראשות מועצת עילבון בזכות מי שאני ונבחרתי בחד"ש בזכות מי שאני". המסר הזה בהחלט מתאים לחד"ש.

לאחר שכיהן כעשר שנים בראשות המועצה, שבמהלכן היה חבר פעיל גם בוועד ראשי הרשויות הערביות, החליט סוויד לפרוש מן התפקיד ולהתמסר לניהול "המרכז לתכנון אלטרנטיווי" שהקים.

סוויד מיטיב להתנסח בעברית, ולכן קשה היה להבין מדוע, בניגוד למרבית המועמדים, בחר לשאת נאום בחירות בלא מלה אחת בעברית. כל זאת אף על פי שחלק לא מבוטל מצירי המועצה הם יהודים שאינם דוברי ערבית. השיקול היה פוליטי, הוא אומר: "היה לי ברור, שאת הקולות לא אקבל מקרב חברי המועצה היהודים, שמקורם במק"י".

בפני הצירים הערבים הוא נשא נאום ובו מסרים, שלא היו מביישים את מפלגת בל"ד של עזמי בשארה. עקרון שיתוף הפעולה היהודי-הערבי שעליו גאוות חד"ש, נעלם מדבריו. אבל סוויד טוען שאם זה הרושם שנוצר מנאומו, הרי זה רושם מוטעה. "יש לי אמונה נחרצת בשיתוף פעולה יהודי-ערבי", הוא מצהיר, "זה סוד הכוח וההמשכיות של התנועה שממנה אני שואב את כוחי. אני אישית גם טיפלתי פעמים רבות בבעיות של הציבור היהודי בלבד, ואני מאמין שאני, גם בהיותי ערבי, צריך להיות אזרח שווה במדינה הזאת. שווה ב-100% ולא אחוז אחד פחות".

בחירתו של סוויד מבטאת את ניסיונה של חד"ש להתאים את עצמה לציבור בוחריה. האידיאולוגיה הקומוניסטית היא כיום נחלתם של מעטים, וכך קורה שמתוך יותר מ-90 אלף מצביעי חד"ש, רק אלפים בודדים הם יהודים. "יש למק"י זכויות רבות בעבר, בהווה וגם בעתיד. אבל היום הבחירות הן לא על אופי המשטר או על אידיאולוגיה", מבהיר סוויד, "אנחנו צריכים לטפל במעמדה של האוכלוסייה הערבית בחברה הישראלית".

בחירתו של סוויד היא תגובה למסר הלאומי-הפלשתיני של בל"ד, שמושך את לבו של הנוער הערבי. אבל, מבטיח סוויד, "בניגוד לבל"ד, אנחנו נטפל גם בנושאי היום-יום של הציבור הערבי. אצלי יינתן משקל גדול מהמקובל לנושאים מקומיים". גורמים בחד"ש הביעו שביעות רצון מבחירתו של סוויד, ומקווים שהוא יוכל למשוך קולות מבל"ד. ואולם, אם בבל"ד תיבחר אשה למקום ריאלי - דרישה שעולה בציבור הערבי - עלול סוויד למצוא את עצמו במאבק קשה.



סוויד. מסרים שלא היו מביישים את בל"ד



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו