בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ישראל ניתקה הבקעה מהגדההמערבית

תגובות

ניתוק הגדה - מפה

ישראל השלימה בחודשים האחרונים את תהליך ניתוק הגזרה המזרחית של הגדה משאר חלקי הגדה. לכשני מיליון פלשתינאים, תושבי הגדה המערבית, אסורה הכניסה לשטח - התופס שליש מהגדה וכולל את בקעת הירדן, אזור חוף ים המלח והמורדות המזרחיים של הרי הגדה. ממלא-מקום ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ושר הביטחון, שאול מופז, הכריזו באחרונה כי הבקעה תישאר בריבונות ישראלית בכל הסדר עתידי. ואולם, מתברר שבפועל הגדה כבר מנותקת מהבקעה. גורמים צבאיים אמרו ל"הארץ", כי מדובר באמצעי ביטחון שנוקט צה"ל, וכי אין לכך כל קשר לכוונות פוליטיות כאלו או אחרות. מכל מקום ברור כי במקביל להתעסקות הבינלאומית בהתנתקות מעזה, ישראל ביצעה ב-2005 תהליך ניתוק נוסף.

מגבלות על תנועת פלשתינאים בבקעת הירדן הוטלו בתחילת האינתיפאדה, ומאז הורחבו בהדרגה. ואולם, האיסור הגורף על כניסת פלשתינאים לבקעה הוטל דווקא לאחר שסמכויות השיטור ביריחו הוחזרו לפלשתינאים, ב-16 במארס 2005. לפי מקורות פלשתיניים, אז נאסר על הנוסעים דרך גשר אלנבי (המוצא היחיד של הגדה לחו"ל) לעבור דרך הבקעה ומחסומיה, גם אם נסעו לצפון הגדה ולכפרים הסמוכים למחסומי הבקעה (כמו נסארייה). הם מחויבים לנסוע ליעדיהם דרך יריחו, ומשם בדרכים ארוכות ומרובות מחסומים והמתנות. כמו כן נאסר מאז על תושבי יריחו ועל שאר תושבי הגדה לעבור במחסום עוג'ה ("ייט"ב"), שמצפון ליריחו, לכיוון הבקעה. האיסור חל גם על אלפים מתושבי עיירות וכפרים בצפון הגדה, כמו טובאס וטמון, שהרוב הגדול של אדמותיהם נמצא בבקעה, ושחלק מהם אף מתגורר בה במשך שנים.

תושבי כפרי הבקעה קשורים בכפרי צפון הגדה בקשרי משפחה, בבעלות משותפת על הקרקע, בעבודה, בלימודים ובשירותים רפואיים וחברתיים. כלולים באיסור גם אנשים שבמשך שנים התפרנסו מעבודה חקלאית עונתית אצל פלשתינאים בבקעה. בנוסף, חל האיסור גם על מספר לא ידוע מבין הבדווים ומשפחות רועות צאן - כנראה כמה אלפים - שחיים באזור דרך קבע במאהלים ובפחונים, ושכתובתם בתעודת הזהות היא של העיירות שבמרחק כמה ק"מ מזרחה. עם זאת, בחודשיים-שלושה האחרונים ישראל התירה למאות אנשים לשנות את כתובתם, כדי שיוכלו לגור בבקעה.

גם לתושבי העיר יריחו אסורה הכניסה לשטחי צפון הבקעה. מאז תחילת האינתיפאדה, אסור לפלשתינאים לנסוע בכביש הבקעה, כביש מספר 90 (שנקרא רשמית "כביש גנדי", על שם רחבעם זאבי). הנסיעה בו מותרת רק לתושבי הבקעה, וגם זאת רק מצפון ליריחו.

תמונה זו של ניתוק מוחלט של שטח פלשתיני כה נרחב משאר חלקי הגדה מתבררת מסיורים שעשה "הארץ" במקום במשך כמה שבועות; מעדויות שגבו תחקירני "בצלם"; וממעקב צמוד של עובדי מחלקת התיאום ההומניטרי של האו"ם, "אוצ'ה".

ארבעה מחסומי קבע, המוצבים בין גב ההר לבקעה, אוסרים על מעבר פלשתינאים, שכתובתם בתעודת הזהות אינה הבקעה. מותרת כניסה רק לאלפים בודדים, שלהם אישורי מינהלת התיאום והקישור שבמינהל האזרחי (המת"ק), ולכ-5,000 פלשתינאים שעובדים בהתנחלויות ולהם אישורים מחטיבת הבקעה. כ-1,500 מבעלי אישורי המת"ק (שתוקפם לשלושה חודשים והם לא תמיד מוארכים) הם מאזור טובאס, שלהם אדמות ועבודה בבקעה. כמה מאות הם מורים ועובדי בריאות. השאר הם בעיקר סוחרים ונהגים. כמו כן, מותר מעבר מיוחד, חד-פעמי, ל"מקרים הומניטריים" (כמו, למשל, נישואין, לוויות ואירועים משפחתיים), תוך תיאום מוקדם עם המת"ק ועם מפקד החטיבה.

לשם אכיפת האיסור, צה"ל עורך פשיטות ליליות תכופות על בתי אנשים בכפרים שבבקעה, לאיתור פלשתינאים שכתובתם אינה בבקעה, ומסיע אותם באמצע הלילה בג'יפים צבאיים אל מעבר למחסום הצפוני (תייאסיר). בדרך כלל מדובר באנשים שחיים בבקעה עם משפחותיהם במשך שנים, בפועלים חקלאיים, או באנשים בעלי אישורים, שאינם כוללים לינת לילה.

מקרי הפשיטות האחרונים ש"הארץ" תיעד היו בשבוע שלפני הבחירות לרשות הפלשתינית, בברדלה ובעין אל-ביידה. הפשיטות החלו, לפי מקורות פלשתיניים, אחרי החזרת סמכויות השיטור, במאי 2005. לפי מקורות צבאיים הן היו נהוגות גם קודם לכן. חיילי צה"ל מחרימים גם את תעודות הזהות של אנשים שכתובתם אינה "נכונה", ואחרי עיכוב של כמה שעות במחסומים שולחים אותם לטובאס. בכמה מהאישורים על החרמת התעודות, שהעתקים שלהם נמצאים במערכת, כתבו חיילים בכתב ידם שהתעודה הוחרמה בשל שהייה בלתי-חוקית בשטחי הבקעה. פעילות "מחסום-ווטש" שנתקלו במעוכבים במחסומי הבקעה מעידות ששמעו מהחיילים ש"אלו שוהים בלתי חוקיים".

צה"ל: ההגנה נעשית ע"י מניעת תנועה

אזור יריחו עצמו מוקף, מסוף 2000, בתעלה שחפר צה"ל בעומק ורוחב של שני מטרים, ושאורכה כ-30 ק"מ. הכניסות במזרח וצפון מזרח העיר, שפונות לכביש 90, חסומות.

גורם בצה"ל, שאישר באוזני "הארץ" את שורת איסורי התנועה, אמר כי הדרך היחידה להגן על שטח ענק כמו הבקעה היא באמצעות מניעת תנועה חופשית: מחסומים שימשטרו את התנועה וינתבו אותה. לדבריו, ההגנה היא על ההתיישבות הישראלית ועל כביש 90, שהוא "כביש אסטרטגי".

לדברי הגורם הצבאי, "תושב טבריה שיעדו אילת, נוסע דרך כביש הבקעה". הגורם ציין כי סגירת הבקעה לאיו"ש מאפשרת חיים נוחים יותר לתושבי הבקעה הפלשתינאים - כי מובטחת להם תנועה חופשית בבקעה וממערבה לה. לו היתה הבקעה נכללת כשטח אחד עם איו"ש, אמר, היו מחילים עליה "את המדיניות של איו"ש, שלא תמיד טובה לצד הפלשתיני" (כלומר ריבוי מחסומים וחסימות, ע"ה)). הגורם הוסיף כי ההגדרה "שוהה בלתי-חוקי" אינה מונח משפטי, ואינה כלולה בתדריכים לחיילים, "אבל מדובר בבן אדם שלא צריך להיות שם".

עמירה הס



כביש 90, שנקרא רשמית "דרך גנדי" בשבוע שעבר



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו