בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בגלל עבודות בכביש: השקמה האגדית של חולון עוברת דירה

המבצע היקר ביותר להעתקת עץ בישראל

תגובות

עץ השקמה המרשים הניצב בצומת חולון שרד במשך דורות ארוכים בלב דיונות חול, שבהן חלפו שיירות גמלים עמוסי תפוזים בדרכם ליפו. הוא המשיך להתקיים בזמן שכבישים החלו להקיפו מכל עבר, ולפני 60 שנה הפך באופן רשמי לסמלה של העיר חולון.

בעוד כמה חודשים ייאלץ העץ - שגילו מוערך בכמה מאות שנים - לוותר על מקומו. הפעם לא תדרוס אותו הקידמה או תעקור אותו, אלא תדאג להעביר אותו בשלמותו, על כל ענפיו ושורשיו, למקום סמוך. מדובר במבצע העתקת העץ המורכב והיקר ביותר שנערך עד עתה בישראל, והוא יתבצע תוך חסימת נתיבי תנועה וליווי משטרתי צמוד.

ההחלטה על העתקת העץ התקבלה בעקבות עבודות תשתית המתוכננות בצומת חולון. חברת נתיבי איילון אמורה לבצע שם עבודות להרחבת התשתית התחבורתית, הכוללת כיום צומת וגשר העובר מעליו. בין השאר מתוכננת הקמת גשר לרכבת, שבו יעבור קו של רכבת פרברית וקו הרכבת לאשדוד ולאשקלון. כמו כן יוקם גשר נוסף כחלק מנתיבי איילון, שבו יסעו מכיוון צפון לדרום. בגשר הקיים כיום נוסעים מכיוון דרום לצפון בלבד.

"הקמת תשתיות אלה תביא לכך שהעץ יהיה מתחת לגשר וימות בגלל היעדר חשיפה לאור", אומר שי ברס, מנכ"ל חברת נתיבי איילון. "בדקנו כמה חלופות של השארת העץ במקומו אבל כולן היו בלתי ישימות מבחינה כלכלית והנדסית, או שהן היו משאירות את העץ כלוא בין גשרים. הן כללו הצעה להגביה את העץ מעל הגשרים באמצעות פסל ענק המורכב בחלקו מאדמה".

בעקבות כך, החליטו בחברת נתיבי איילון ובחברת ההנדסה אלדד ספיבק, המבצעת את עבודות התשתית בצומת חולון, שיש להעתיק את העץ בשלמותו. "ההנחיות שלנו היו שמעבירים את העץ בכל מחיר. ההעברה תהיה לסביבה הקרובה, ובניגוד להעתקות רגילות שבהן חותכים ענפים מהעץ, הוא עובר בשלמותו", אומר ברס. אלדד ספיבק, מנהל חברת ההנדסה, מוסיף: "זהו עץ שמור כמו כל עצי השקמה ובעל חשיבות סמלית רבה, ולכן אנחנו חייבים מאה אחוזי הצלחה".

בגלל חוסר הניסיון בהעברת עץ כה גדול בשלמותו, הוזמנו לישראל מומחים מארצות הברית ונשכרו שירותיו של האגרונום דני אלמליח, המתמחה בהעתקות עצים וצמחים. בחודשים האחרונים נערכו בדיקות להערכת עומק השורשים של העץ והחלו עבודות ההכנה להעתקתו. המקום החלופי שנבחר, נמצא כ-100 מטרים דרומה מהמקום הנוכחי ובו ניצב כיום פסל גדול של האמן בוקי שוורץ. הפסל יועבר על ידי עיריית חולון למקום אחר. המיקום החדש אמור לשמר את העץ מבחינת סמליותו בכניסה של חולון.

"שינינו את סדרי התנועה בכביש כדי שיהיה מקום לעבוד", אומר איתי ספיבק, בנו של מייסד חברת ההנדסה והאחראי על העבודות. "שטפנו מהשורשים את האדמה באמצעות התזת מים בלחץ גבוה והחלפנו אותה באדמה קלה יותר, כדי להקטין את משקל המטען שנעביר. חפרנו את השטח מסביב ויצרנו מעין ארגז אדמה מבודד שבתוכו העץ, כדי שניתן יהיה להרים אותו. בהמשך תוכנס רצפת פלדה מתחת לשורשים ובאמצעותה נרים את הארגז כולו".

בשבועות האחרונים נערך על ידי אלמליח ומומחה אמריקאי מעקב אחר מצב השורשים של עץ השקמה. אלמליח דיווח שמערכת השורשים נראתה בתחילה דלילה יחסית וחלשה מהרגיל, אבל הוא העריך שבתוך כמה חודשים היא תתאושש ותתחדש.

כשיגיע מועד ההעתקה, העץ - שגובהו 12 מטרים וקוטר הצמרת שלו כ-15 מטרים - יועמס על משאית, שתסיע אותו בשעות הלילה אל יעדו החדש. לא ניתן להעביר אותו ישירות לאתר החדש בגלל שהגשר חוסם את אפשרות המעבר. לדברי איתי ספיבק, מדובר בפעולה מורכבת שעשויה להימשך שעות. אם יתברר שההעברה לא הושלמה בלילה אחד, יובל העץ ל"מקום חנייה" בדרך לביתו החדש. "האמריקאים אמרו לנו שניתן להשאיר אותו בארגז האדמה, ורק לדאוג להשקות אותו".

חברת נתיבי איילון קיבלה אישור להעתקת השקמה מפקיד היערות ומנהל אגף בקרן הקיימת לישראל, ד"ר צביקה אבני, אבל הוא מבהיר שהאישור לא ניתן בקלות, בגלל חשיבותו הרבה של העץ. הקרן הקיימת הסכימה לאשר אחרי שהשתכנעה שמדובר בפרויקט בעל חשיבות רבה לתחבורה הציבורית. "זהו בהחלט לא תקדים אלא מקרה נדיר ויוצא דופן שבו הסכמנו להעתקת עץ כה גדול", אומר אבני. "היו מקומות שבהם נלחמנו נגד פגיעה בשקמים ובמקרה אחד, ליד צומת מסמיה, בוטלה תוכנית לסלילת כביש והעץ נותר במקומו".

ברס מעריך את עלות העתקתו של עץ השקמה ביותר משני מליון שקלים. אלדד ואיתי ספיבק מציינים שבדרך כלל אחוזי ההצלחה של העתקת עצי שקמים הם גבוהים, אבל הם יודעים שהפעם מדובר במבצע מורכב במיוחד ובעץ זקן. "אנחנו לא ניכשל", אומר אלדד בביטחון. "אם ניכשל אני בכל זאת אשן טוב בלילה", אומר בנו איתי. "אני יודע שאנחנו עושים כל דבר אפשרי כדי שהעץ לא יפגע".

"הסמל של חולון"

עץ השקמה עומד בצומת חולון כבר עשרות שנים, ונמצא על גבול שטח השיפוט של העיר. הוא שולב בסמל העיר, שבו נראים לצדו דיונת חול ובתים. בראש הסמל חקוקה הכתובת "אף על פי כן ולמרות הכל", שנלקחה משיר של המשורר דוד שמעוני. הכתובת מוסיפה לקשר הסמלי של עץ השקמה לעיר - היכולת להיאחז בחולות. בשנות ה-90 הוקמה תאורה לילית סביב העץ, וכעת הוא עובר לצדו השני של הצומת במבצע לוגיסטי מורכב



עבודות התשתית לקראת העברת עץ השקמה בצומת חולון, השבוע. ייחסמו נתיבי תנועה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו