בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תוכנית אריסון מלמדת על "מהות החיים" ללא אישור נדרש

כך חדרה תוכנית הלימודים של שרי אריסון למערכת החינוך

תגובות

המורה סימה הדליקה את הרשמקול והחדר התמלא בצלילי מוסיקת ניו-אייג'. ילדי כיתה א' בבית הספר "שז"ר" בתל אביב התחילו בתרגיל במסגרת תוכנית הלימודים "מהות החיים" - נגעו באוזניים, עיסו את אפם ויצרו "כדור אנרגיה" בין הידיים. אחר כך הם קמו ונגעו ביד ימין עם ברך שמאל ולהיפך. "זה טוב לפתיחת החסימה בין שתי האונות במוח", הסבירה מנהלת בית הספר, שרה ישראלי. תלמידים תיארו את התרגול כ"עושה אותי חזק", כ"מזרים את הדם" וכ"עושה אהבה".

מאז 2002 נחשפים מדי שנה אלפי תלמידים וילדי גן במערכת החינוך הציבורית לתוכניות של עמותת "מהות החיים", המנוהלת על ידי המיליארדרית שרי אריסון. התוכנית - הממומנת על ידי העמותה - מופעלת על אף שלא אושרה על ידי אנשי המקצוע האחראים לכך במשרד החינוך. מהות התוכנית ועצם הפעלתה זוכים לביקורת מצד אנשי מקצוע בתחום החינוך ומצד הורים.

ב-2002 ציידה מנכ"לית משרד החינוך אז (והח"כית כיום) רונית תירוש את אריסון במכתב המלצה חם, המעיד על "שיתוף פעולה בין 'מהות החיים' למשרד החינוך". השילוב בין המכתב, שמה של אריסון והמסרים החיוביים של התוכנית עשה את העבודה ושיכנע מנהלי מחלקות חינוך בעיריות לאפשר את הכנסתה למוסדות חינוך. ואולם, תוכנית כמו "מהות החיים" מצריכה אישור של שפ"י - השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך ושל הממונים על אגפי הגיל - בחינוך היסודי ובחינוך הקדם-יסודי. בפועל, איש מאלה לא אישר את התוכנית, אבל מכתבה של תירוש הספיק כדי להניח שהיא אושרה.

תירוש אינה רואה בעיה בכך. "התוכנית מדברת על גישה חיובית לחיים, שצריך לראות את חצי הכוס המלאה, לחייך ולאהוב, וזה מתאים למסרים שרציתי להעביר למערכת", אמרה.

לדבריה, "זאת לא שיטת הוראה שצריך לאשר אצל מומחה לעניין". לטענתה, התוכנית מביאה לתוצאות חיוביות מובהקות בבתי הספר כמו רוגע, סבלנות וירידה באלימות.

לדעת חגית גור זיו מ"המרכז לפדגוגיה ביקורתית" בסמינר הקיבוצים, יש בעיה במסר שמעבירה התוכנית - בייחוד לילדים החיים במציאות קשה. לדבריה, "יש כאן אחיזת עיניים מסוכנת. ילד לומד שהכל מתחיל ונגמר בתוכו, ואם הוא יכניס כדור אור לבטן כל בעיותיו ייפתרו. יש ילדים דחויים, מוכים ועניים, והתוכנית הזאת לא נותנת להם כוח ולגיטימציה להתלונן, אלא מלמדת אותם שהבעיה היא בצורת החשיבה שלהם". גם הפרקטיקה של התוכנית מנותקת לדעתה. "באיזה בתי ספר אפשר לשבת על מזרונים, לעמעם את האור ולהירגע עם 40 תלמידים בכיתה?" היא תוהה.

לפי נתוני העמותה, במערכת החינוך נחשפו עד כה לתוכנית כ-40 אלף איש - רובם תלמידים. רמת גן, באר שבע, אשדוד, עחולון ורחובות הן כמה מהערים שבהן מופעלת התוכנית. בסוף החודש תצטרף גם ירושלים. המנהלת ישראלי סבורה, שהכנסת ניו אייג' בכלל ותוכנית "מהות החיים" בפרט לבית ספרה בשנים האחרונות עשתה לכולם רק טוב. "זה שהשלום מתחיל בתוכי זה הכי נכון", היא אומרת, "אתה לומד לשנות את עצמך ולא את האחר".

"אני לא מאמין בהכנסת תוכנית באמצע שנה", אומר מנהל מחלקת החינוך בעפולה, ג'קי ונונו, "אבל חברי העמותה באו עם מכתב של המנכ"לית והפגינו כוונות טובות. אני מודה שעבר לי בראש שאם נקבל תוכנית של אריסון לבתי הספר, אולי ייצא לעפולה משהו מזה בעתיד". גם מנהלי מחלקות חינוך אחרים מודים, שהתקווה לקבל מאריסון תרומה לבניית בית ספר חדש היתה אחד השיקולים שגרמו להם לאשר את התוכנית.

מנכ"ל "מהות החיים", אירית עצמון, מסבירה שהפצת התוכנית מתחילה מלמעלה. "אנחנו זורעים זרעים של מודעות", היא אומרת. לדבריה, בשלב הראשון פוגשים את ראש העיר וראשי אגפי הרווחה והחינוך, ומעבירים להם "סדנת מודעות". אחר כך עושים את אותו הדבר בדרג המפקחים והפקידים ולבסוף מארגנים מפגש "חשיפה" בפני מנהלי בתי הספר בעיר. מנהלת החטיבה החינוכית ב"מהות החיים", איריס דרור, מדגישה שאיש אינו מכריח מנהל לבחור בתוכנית.

"השימוש בכלים פסיכולוגיים כמו דמיון מודרך על ידי אנשים חסרי הכשרה הוא מדאיג", אומרת הד"ר לייעוץ חינוכי רחל ארהרד מאוניברסיטת תל אביב. לדבריה, "צריך הרבה הכשרה ותרגולת לכך ואי אפשר להסתפק בלקרוא טקסט מהדף". לדעתה, יש בתוכנית "אשליה ניו-אייג'ית שדברים משתנים בקלות".

הד"ר נמרוד אלוני, מרצה לפילוסופיה בסמינר הקיבוצים, מתקומם על השטחיות שבתוכנית. "בית ספר צריך להיות מקום עם סטנדרטים גבוהים של תרבות ועומק, שמאתגר את התלמידים, ולא לארח אופנות שאנטי גימיקיות", אמר, "ברור גם, שאם לאריסון לא היה הרבה כסף, איש במערכת החינוך לא היה מדבר איתה".

לדברי יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך בשלטון המקומי, אבי קמינסקי, במערכת שורר היום אי-סדר גדול בתחום התוכניות המוצעות על ידי גורמי חוץ. לטענתו, "הכסף אולי חשוב, אבל המקצועיות חשובה יותר".

יש גם הורים שאינם נלהבים מהתוכנית. "פתאום הבת שלי מגיעה מבית הספר עם סיפורים על כדורים והילות", סיפר גיא כהן, אב לתלמידת כיתה ז' במרכז הארץ, "רק משיחה עם המנהל נודע לי שפועלת תוכנית כזאת ורק בעקבות דרישה שלי איפשרו לה שלא להשתתף. אם הייתי רוצה לשלוח את הילדה שלי לבית ספר דתי, הייתי עושה את זה".

הקלות שבה הצליחה אריסון לחדור למערכת מרגיזה את ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה). לדבריה, "הרעיון שמיליארדרית תקנה בכספה זמן של מערכת החינוך הממלכתית כדי להפיץ את רעיונותיה הניו-אייג'יים - יש בו אלמנטים מסוכנים".

מלשכת שרת החינוך, יולי תמיר, נמסר כי לא היתה מודעת לקיומה של התוכנית וכי תבקש מהמשרד נתונים על היקפה ותכניה. "ההחלטה שתתקבל תהיה מהותית לגבי כלל המערכת - אילו תכנים אפשר להכניס לבתי הספר ואיך מפקחים עליהם - ולא רק לגבי תוכנית כזאת או אחרת", מסרה תמיר.



תלמידי כיתה א' בביה"ס שז"ר בת"א מבצעים תרגילי "רגיעה", שלשום. "זה מחזק אותנו", אמרו


שרי אריסון. צוידה במכתב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו