בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אסור ליח"צנים לטפל בחברות המועלות באמון הציבור

תגובות

עזבו אתכם מספין-דוקטורס ומלהטוטנים - אין באמת קסמים, אין נסים ונפלאות, אין!

מה שיש זו עבודה סיזיפית ומתמשכת עד להשגת התדמית הרצויה. זה מה שיש וכל היתר אינם אלא פתרונות ברוח הג'אנק פוד - מזון מהיר, עתיר קלוריות, שנותן מענה מיידי לרעב, אך לאורך זמן גורם לנזק מצטבר לגוף. רוצים ניהול משברים אפקטיווי? בבקשה! תתנהלו ותנהלו מתוך אחריות ציבורית!

נכון להיום ישנם לא מעט יועצי תקשורת ומשרדי יחסי ציבור המבטיחים ללקוחות הנמצאים בעין הסערה למגר כל זיכרון להרס ולחורבן תדמיתי בהינף קולמוס. לקוחות אלה, המשוועים לסירת הצלה, נאחזים ביועצים כבקרנות המזבח. אלא שגם אם התרגיל ביחסי ציבור מצליח לכאורה, בסופו של דבר מדובר בפתרון אינסטנט נקודתי, שבדומה לרפואה מערבית כושלת מטפל רק בסימפטומים של המחלה.

אם כן, מה הועילו חכמים בתקנתם? הלקוח בצעד קל יעשה את דרכו ממשבר למשבר, לספין-דוקטורס זה יביא אולי עוד פרנסה, אבל לאורך זמן מדובר בנזק תדמיתי מצטבר. שכן, אם ספין-דוקטורס עוטפים מוצר קלוקל בעטיפת צלופן יפה, ואם הם עוסקים בקוסמטיקה ולא עוקרים הרגלים רעים מהשורש, הם לא רק גורמים לנזק תדמיתי ללקוחותיהם, אלא גם מועלים בתפקידם וגורמים לנזק תדמיתי למקצוע, למוניטין שלהם, וכמובן לאינטרס הציבורי.

נכון, ניהול משברים הוא תורה שלמה, ומי שרוצה ללמוד אותה צריך קודם כל ללמוד למנוע משברים. מניעת משברים היא ניהול משברים אמיתי. מכאן, שהתרופה האמיתית, אם לא הבלעדית, למגיפת המשברים הנמרחים על פני אינספור עמודים בעיתונים, היא לא ספין-דוקטורס מדופלמים אלא ייעוץ תקשורתי מונע - ממש כמו רפואה מונעת!

מצער לגלות שארגונים ציבוריים, ממשלתיים וחברות עסקיות מתפתים לספין-דוקטורס, שפעמים רבות אינם מעורים בהיסטוריה של הארגון, בשורשיו, במורכבויותיו ובנקודות החולשה והעוצמה שלו, ומתייחסים באופן שטחי לכל משבר; פעולתם שווה למריחת לכה משובחת על עץ שהחל להעלות ריקבון. לארגונים אלה נדרש בראש ובראשונה ייעוץ תקשורתי מונע. ייעוץ זה חייב להיות מעורב ברמת קבלת ההחלטות, תוך שקלול ההשלכות הציבוריות הנובעות מהן.

הייעוץ התקשורתי יהיה יעיל רק אם יהיה שותף מלא בהליך קבלת ההחלטות. כאשר יזוהו החלטות מוטעות, יוכל היועץ להציג את כל הטיעונים האפשריים נגד הצעה מסוימת או להציע דרך פעולה חלופית תוך ניתוח ההשפעות על קהלי היעד. למעשה, אחד מתפקידיו של הייעוץ התקשורתי הוא לשמש כססמוגרף המשקף את המצפון הארגוני, מעין נציג של הציבור בתוככי הארגון.

הבעיה מתחילה כאשר היועץ התקשורתי לא שם. יועץ ממודר ולא מעורב הופך מגורם שביכולתו למנוע משברים בצורה אפקטיווית ביותר - יותר מכל חברה חיצונית לניהול משברים שמגויסת אד-הוק - למי שעוסק בכיבוי שריפות. כידוע, לאחר כיבוי שריפה נותרת אדמה חרוכה. או אז נזכרים קברניטי החברות לשכור כל מיני ספין-דוקטורס ומשלמים להם הון עתק כדי שישקמו את מה שלא השכילו למנוע מראש.

בסופו של דבר, בעיית הבעיות בתחום יחסי הציבור היתה ונשארה בדיוק כמו לפני יותר מעשרים שנה - תפישת איש יחסי הציבור כמי שאמון על יצירת תדמית חיובית לתוכן לאו דווקא חיובי. תפישה זו היא המקור לתדמית השלילית שהתפתחה כלפי המקצוע במהלך שנות ה-80 והיא זו שתחזיר אותנו כיום, לאחר יותר מעשרים שנה, לאותו מקום ממש. לכן, על העוסקים בתחום להיות מחויבים לציבור, שכן יחסי ציבור שאינם משרתים את הציבור חוטאים למהותם הבסיסית כמי שאמורים לשרת את טובת הכלל.

לא נותר אלא לחתום בכך שעל יח"צנים, ספין-דוקטורס ככל שיהיו, לסרב לשרת לקוחות שפעם אחר פעם מועלים באמון הציבור, או תוכניות שמטרתן להוליך שולל את הציבור. אחרת, הציבור יתפוש את תחום יחסי הציבור ככזה שמנסה "למשוך אותו באף" ואת העוסקים בו כמי שמהות עבודתם היא ייצור מגוון של תרגילים ביחסי ציבור.

הכותבת היא דוברת רשות העתיקות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו