טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחקר: מקום שולי לישראל בזהות נוער יהודי בארה"ב

תגובות

80% מהיהודים בעולם חיים כיום בישראל או בארה"ב, ומקובל עדיין לראות אותם כבני עם אחד. ואולם, ממצאי שני מחקרים חדשים סותרים גישה זו. המחקר הראשון, שנערך במערכת החינוך הממלכתית בישראל, מצביע כי הידע של תלמידים יהודים-ישראלים על יהדות ארה"ב שואף לאפס. המחקר השני, שנערך בקרב בני הדור הצעיר של יהודי ארה"ב, מצביע כי ישראל תופסת מקום שולי בזהות היהודית שלהם.

במסגרת המחקר הישראלי, שבוצע על ידי מכללת לוינסקי בקרב 150 מורים להיסטוריה ולאזרחות, השיבו רק 13% מהנשאלים כי נושא יהדות ארה"ב נלמד בבית ספרם "לפחות פעם אחת". יותר מ-60% מהמורים אמרו כי הנושא לא נלמד כלל ו-25% לא ידעו להשיב על השאלה.

הרב אדוארד רטיג מהוועד היהודי-אמריקאי שריכז את שני המחקרים אמר, כי הופתע מחומרת הממצאים המעידים על "כישלון חינוכי והידרדרות במדרון הניכור ההדדי". רטיג סיפר שמפקחים בכירים במשרד החינוך ניסו להכשיל את המחקר ומנעו מהחוקרים גישה ישירה למורים. יו"ר ועדת הכנסת לחינוך, הרב מיכאל מלכיאור (מימד-העבודה), שיזם אתמול דיון בממצאי המחקרים טען, כי "הבטחות שרי החינוך בישראל להגביר את לימודי העם היהודי הן מס שפתיים, ובפועל נשארו כל תוכניות הלימודים בנושא על המדף".

שרת החינוך יולי תמיר הבטיחה לאחרונה להגביר את נושא לימודי היהדות ואמרה השבוע, כי הדבר "יתרום משמעותית לגיבוש הזהות היהודית של התלמידים". ואולם, בדיון אתמול בכנסת התברר שמשרד החינוך אינו פועל ליישום תוכניות לימודים חדשות בנושא, למרות שהכנתן של תכניות כאלה הסתיימה מזמן: יישום תכנית חדשה בהיסטוריה נדחה בשנה, ויישום תכנית באזרחות ממתין להחלטת השרה האם להרחיב את לימודי האזרחות מיחידה אחת לשתיים. תכנית לימודים נוספת בנושא יהדות התפוצות המיועדת לתלמידי כיתות ט' נלמדת מזה שנתיים כפרויקט ניסיוני בבתי ספר בירושלים ובבאר שבע.

המחקר שנערך בארה"ב סיכם את ממצאי כל המחקרים שנעשו בשנים האחרונות בקרב כמיליון וחצי יהודים-אמריקאים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם. המסקנה המשותפת לכל המחקרים היתה שישראל אינה מהווה מרכיב מרכזי בהגדרת הזהות היהודית של הצעירים. כך למשל במחקר שנערך בשנת 2000 דורגה ישראל במקום ה-11 מתוך 15 מרכיבי הזהות שהוצגו לנשאלים. בכל המחקרים דווח על ירידה עקבית ברמת ההזדהות עם ישראל ככל שגיל הנשאלים היה צעיר יותר. גם בתחושת השייכות לעם היהודי חלה נסיגה ניכרת עם הגיל: כך למשל נמצא במחקר משנת 2001, כי פחות מ-30% מהצעירים חשים שייכות "לעם היהודי" לעומת 42% מבני ה-65 ומעלה.

הרב מלכיאור, שהיה חבר הכנסת היחיד שהשתתף בדיון אתמול לכל אורכו, פנה במהלך הישיבה לתלמידי תיכון שנכחו בה באקראי ושאל אותם אם הם מכירים אישיות יהודית-אמריקאית אחת. הוא נענה בשלילה. התלמידים סיפרו, כי למדו על יהדות ארה"ב בין מלחמות העולם במסגרת לימודי ההיסטוריה, אך לדבריהם התכנית לא היתה מעניינת ולא נכללה בבחינות הבגרות. אחת התלמידות, תמר משה, טענה כי התכנית היתה יכולה להיות מעניינת הרבה יותר לו היתה כוללת מפגשים עם יהודים-אמריקאים בני גילה.

אחד המשתתפים בדיון ד"ר רפי שניאק אמר כי הדיון לא עסק בשאלות המהותיות ביחסי ישראל והתפוצות ובראשן השאלה "האם היהודים הם עדיין בני עם אחד". שניאק, מייסד המרכז להוראת העם היהודי במכללת לוינסקי, טען כי בארה"ב הופכת היהדות לדת "נורמלית" ובישראל הופכים היהודים ל"עם נורמלי". שניאק הסביר, כי ביהדות ארה"ב דומה היחס לישראל ולשפה העברית ליחס בנצרות הקתולית ללטינית ולוותיקאן, בעוד שבישראל הופכת הזהות היהודית למזוהה עם השפה והתרבות העבריים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות