המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

שאלות מהותיות | למה אין שלום?

  • א.ב יהושע
  • 21.04.2011
  • 06:09

לכאורה שאלה זו צריך להפנות אל מזרחן או אל מומחה למדע המדינה או אפילו אל היסטוריון מקצועי זר, ולא אל סופר שדמיונו היא מומחיותו. אולם כיוון שהשאלה היא אמיתית, וגם כואבת לכל אדם באזור, תהיה לאומיותו אשר תהיה, אנסה להציע תשובה.

זו שאלה רצינית ומטרידה בגלל שתי סיבות: ראשית, הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא אחד הסכסוכים הממושכים ביותר שקיימים בתקופה המודרנית. אם נציין את תחילתו מראשית ההתיישבות הציונית בארץ ישראל, בשנות ה-80 של המאה ה-19, הרי זהו סכסוך פעיל, בדם ובאש, כבר כ-130 שנה.

שנית, אין זה סכסוך נידח במקום שכוח אל, אלא סכסוך שנמצא באופן מתמיד במרכז התודעה הבינלאומית. ומכאן שזהו אחד הסכסוכים המושקעים ביותר שקיימים בעולם. רק ב-45 השנים האחרונות זוכה הסכסוך בין הפלסטינים לישראלים למאמצי תיווך רציניים של ממשלות רבות ושל ארגונים בינלאומיים נכבדים. נשיאי ארצות הברית ניסו לתווך אישית בין הצדדים. ראשי ממשלות מכל קצוות תבל נתנו וממשיכים לתת דעתם עליו, שליחים רמי מעלה באים לאזור לנסות את כוחם בתיווך ובפשרה. וכל זאת מלבד יוזמות בלתי נלאות של ארגונים ויחידים בסימפוזיונים ובמפגשים בעלי רצון טוב של שני הצדדים. מחקרים, ספרים ואין-סוף ניירות עמדה נכתבו ונכתבים כל הזמן. ולמרות שכבר נעשו הסכמים חלקיים בין הצדדים, בשיחות ישירות, סודיות וגלויות. ולמרות שהנוסחאות לפתרון נראות בעת האחרונה ברורות ומקובלות, ועל אף העובדה שמדובר כאן בשני עמים קטנים שנתונים לכאורה לתכתיבים בינלאומיים, עדיין קיים בסכסוך הזה גרעין פנימי שמתעקש לא להיכנע לשלום.

אמנם טעויות והחמצות של שני הצדדים לאורך כל השנים מצויות למכביר. וכיוון שהסכסוך הזה אינו לינארי אלא ספירלי, הווה אומר שהזמן אינו מקדם הכרחי אל פתרונו, אלא השלום מתקרב ומתרחק בצמתים היסטוריים בעבר ובעתיד, הרי יש טעם לתהות מה מיוחד בסכסוך הזה לעומת סכסוכים אחרים שמשמר את עצמו בקנאות כזו. אינני מתיימר שתשובתי היא בלעדית, אבל אנסה להעמיד אותה למבחן.

הסכסוך הישראלי-פלסטיני מסרב להגיע לפתרונו בגלל שזה סכסוך שלא היה עוד כמותו בתולדות האנושות. אין תקדים לכך, שעם, שאיבד את ריבונותו לפני אלפיים שנה ומאז היה מפוזר בין העמים, מחליט בתוקף נסיבות פנימיות וחיצוניות לחזור ולהתקבץ במולדתו העתיקה ולכונן בה שוב את ריבונותו. לפיכך, אם כולם מחשיבים את שיבת ציון המודרנית כאירוע יחיד במינו בהיסטוריה האנושית - מכאן שגם העם הפלסטיני או ערביי ארץ ישראל נאלצו בעבר ונאלצים בהווה להתמודד עם תופעה ייחודית, שאף עם בעולם לא התמודד איתה.

בתחילת המאה ה-19 היו בארץ ישראל כ-5,000 יהודים בלבד כנגד כ-300-250 אלף ערבים מקומיים, ובעת הצהרת בלפור ב-1917 היו בארץ ישראל כ-50 אלף יהודים כנגד 550 אלף פלסטינים (המספרים לקוחים מהאנציקלופדיה העברית). וכבר ב-1948 עמדו כ-600 אלף יהודים מול מיליון ו-300 אלף ערבים פלסטינים. כך ובמהירות נקבץ מכל קצוות תבל העם היהודי שלא ביקש לגרש את הפלסטינים, ובוודאי לא להשמיד אותם, אבל גם לא להטמיע אותם בתוכו כשם שעשו זאת עמים אחרים בתושבים המקומיים. יתרה מזו גם לא היה כאן שום ניסיון להשליט משטר קולוניאלי, שהרי ליהודים לא היתה שום מדינת אם ששלחה אותם לכיבושים קולוניאליים בנוסח אנגליה או צרפת. כאן התרחש משהו מקורי וייחודי בהיסטוריה האנושית - עם הגיע למולדתו של עם אחר כדי להחליף את זהותה בזהות עתיקה-חדשה.

לכן, בעומק הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא עומדת בעצם השאלה הטריטוריאלית כפי שהיא עומדת בסכסוכים היסטוריים רבים בין עמים, אלא עומד, משני הצדדים, מאבק על זהותה הלאומית של המולדת כולה, על כל אבן ופינה שבתוכה, כאשר לשני הצדדים, ובעיקר לפלסטינים, לא ברור גודלו של העם העומד נגדם, אם אלו רק הישראלים היהודים או הפזורה היהודית כולה, ואם מול הישראלים עומד רק העם הפלסטיני או האומה הערבית כולה. כלומר גם הגבולות הדמוגרפיים של שני הצדדים אינם ברורים. לכן אפוא, זהו קונפליקט יסוד שיוצר באופן מתמיד אי אמון ראשוני ועמוק בין שני העמים, ומונע לפיכך פתרון אפשרי.

האם ניתן עדיין להגיע לפתרון הסכסוך בלא להיכנס בסופו של דבר למלכודת של מדינה דו-לאומית? תשובתי חיובית, אבל כיוון שזאת שאלה שלא נשאלתי, לא אענה עליה עכשיו.



איור: מורן ברק




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת