איש בשבוע | "דגמי מטוסים זה קל מדי, חיפשתי אתגר" - כללי - הארץ
המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

איש בשבוע | "דגמי מטוסים זה קל מדי, חיפשתי אתגר"

בונה דגמי האוניות אפרים רונן, בשבוע בו נפתחת תערוכה של דגמים במוזיאון הימי בחיפה. "אפילו במעט השעות שאני ישן זה ממשיך להעסיק אותי", הוא אומר

  • שני ליטמן, תצלום: אלון רון
  • פורסם לראשונה: 23.07.2010
  • 00:00
  • עודכן ב: 25.07.2010
  • 10:54

מערכת סולמות זעירה בגוון ירוק מטאלי, עם מעקות מוזהבים, אחוזה בעדינות בין אצבעותיו של אפרים רונן, בן 74. מה שנראה כמו פרט קטן מבית בובות הוא עיקר גאוותו של רונן בתשע השנים האחרונות.

הסולמות הללו יוצבו בקרוב על סיפונה של ה"אמריגו וספוצ'י", אוניית מלחמה שנבנתה באיטליה ב-1932. בשנים האחרונות היא נבנית שוב, בגרסה זעירה, בחדר העבודה של רונן בביתו בהרצליה פיתוח. האונייה עצמה כבר עומדת, מצוידת ב-11 סירות הצלה, כולן תוצרת עצמית, ובשלל אבזרים זעירים אחרים. חסרים לה התרנים והמפרשים, שרונן עמל עליהם בימים אלה.

שני דגמי אוניות עתיקות יותר שבנה יוצבו, ממחר, בתערוכה של דגמי אוניות במוזיאון הימי בחיפה: "מלכת הימים", ספינה שנבנתה ב-1637 באנגליה בהזמנתו של המלך צ'רלס הראשון ושהיתה ספינת הדגל של הצי האנגלי עד שנשרפה ב-1696, ו"סאן פיליפה", שנחשבה היפה בספינות הצי הספרדי והושקה ב-1690.

אחרי 26 שנות שירות כנווט בחיל האוויר, רונן פרש. הוא עבד כמה שנים בחברת ההיי-טק "אלסינט" ותיכנן בקפדנות מה יעשה אחרי הפרישה. מכיוון שתמיד אהב לעסוק במלאכות כפיים ובאמנות, היעד היה ברור: פיסול בברזל. הוא הקים בית מלאכה בחצר ביתו ורכש חלק מהמכונות הנחוצות. אבל אז, קצת לפני גיל 65 שבו אמור היה לפרוש, נפגע בירך, והבעיה הרפואית הותירה מגבלה פיזית שבעטיה נאלץ לוותר על חלומו.

חיפוש באינטרנט הוביל אותו לבניית דגמי האוניות. ללא הכשרה או היכרות עם התחום, ועם רקע אווירי בכלל, כזכור, הוא לימד את עצמו כיצד בונים דגמים והציב מיד יעד: חמשת דגמי אוניות מלחמה, הגדולים והמורכבים ביותר שיש. "לא רציתי להתחיל מהדברים הפשוטים, כי לא ידעתי כמה עוד זמן יהיה לי להתעסק עם זה", הוא אומר. מאז הוא מבלה את רוב שעות היום, וחלק ניכר משעות הלילה, בחדר העבודה המשוכלל שלו, בעבודת נמלים עדינה מאין כמוה, תוך כדי האזנה אובססיבית למוסיקה קלאסית.

שני העיסוקים ממלאים את עולמו הרוחני, והוא טוען שזו התקופה היפה בחייו: "שילמתי את כל חובותיי לחברה בכל המובנים, ואני עושה היום רק את מה שטוב לי". ומה חושבת אשתו על התחביב הזה? "בניגוד לי, היא טיפוס מאוד חברותי. אני מתרכז בעולם הפנימי שלי והעולם החיצון מעניין אותי פחות".

הדגם הראשון שבנה היה של "ויקטורי", אוניית המלחמה של האדמירל נלסון בקרב טרפלגר ב-1805. בניית הדגם ארכה שנתיים וחצי. הספינה הקטנה היא שכפול מדויק של המקור, מסביר רונן, גם מבחינת קנה המידה וגם מבחינת החומרים - היכן שנעשה שימוש בעץ, גם בדגם יש עץ, ומתכת היכן שהיתה מתכת. "אני עובד בקנה מידה של 1:76, על פי תוכניות שמבוססות על המקור. בעזרת הספרות אני לומד איך נראו הפריטים, למשל התותחים, ואז אני מכין אותם. בניית אוניות מצריכה גם היכרות עם התקופה ההיסטורית ועם הנפשות הפועלות".

את השאלה הבאה רונן כבר שואל בעצמו: למה בונה אדם מחיל האוויר אוניות ולא מטוסים? פשוט, כי מטוסים זה קל מדי. רונן חיפש אתגר, משהו מורכב יותר. "ההובי הוא כלי שמאפשר לך מימוש עצמי. כשאני בונה דגם ספינה אני מביא את עצמי לידי ביטוי. אצלי אין פשרות ובעיני אין אלטרנטיבה לשלמות. קשה לחיות אתי וקשה לחיות עם זה. אפילו במעט השעות שאני ישן, זה ממשיך להעסיק אותי, הראש כל הזמן עובד. לכן הדגמים יוצאים, עם כל הענווה, כמעט מושלמים".

פעם חייל - תמיד חייל, ורונן לא בונה ספינות שעשועים כמו הטיטאניק. "הספינות שאני בונה נוצרו בתקופה שהספינות היו מעץ והאנשים מברזל. יורדי ים היו אנשים שהחליטו להתנתק מהקרקע ויצאו למרחבי הים בלי אמצעי עזר, עברו את כל העולם הידוע והגיעו לעולם לא מוכר. יש לי שפה משותפת עם החבר'ה שהיו הקברניטים של האוניות האלה".

shanylittman@gmail.com


הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת