בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גוגל בחנה דרכים לשימוש במידע שאספה על גולשים

במסמך סודי שחשף "וול סטריט ג'ורנל", מפורטת האפשרות לשימוש במידע על משתמשי ג'ימייל והקמת פלטפורמת מסחר למידע ברשת. במסמך הועלו שאלות הקשורות לשימוש במידע שצברה החברה

תגובות

>> מסמך פנימי סודי של גוגל, שכולל "הצהרה" על חזון החברה לעתיד, מציג את הדרכים שבהן ענקית האינטרנט עשויה להרוויח ממאגרי הענק של נתונים אישיים שצברה על המשתמשים - כך חשף העיתון "וול סטריט ג'ורנל". המסמך נכתב בשלהי 2008, על ידי איתן ויינברג, המשמש כיום מנהל מוצר בכיר בגוגל ולשעבר בכיר בחברת הפרסום המקוון דאבל-קליק, אותה רכשה גוגל ב-2007 תמורת 3.1 מיליארד דולר.

הוא מעיד על כך שבגוגל מתקיים דיון עקרוני לגבי הסוגיה של עד כמה מותר לחברה להרוויח משפע הנתונים שאספה על פעילות הגולשים. המסמך מכיר בכך שמדובר ב"נושא רגיש", ומציין כי על החברה להימנע מ"אי-הבנה של פעולותיה מצד המשתמשים". במסמך הועלו שלל שאלות הקשורות לשימוש במידע שצברה החברה על משתמשים, בהן האם לנצל את המידע על משתמשי שירות המייל ג'ימייל, והאם להקים "פלטפורמת מסחר" לקנייה ומכירה של מידע באינטרנט.

רעיון זה הוא האגרסיבי ביותר מבין הרעיונות שהועלו במסמך בן שמונת העמודים. רעיון נוסף שמעלה המסמך הוא מכירת שטחי פרסום ברשת לפי מידע שנאסף מהשימוש בג'ימייל ובשירותים אחרים של גוגל, כמו צ'ק אאוט, שירות מתחרה לשירות התשלומים המקוונים פיי-פאל, או יו-טיוב.

המסמך מעלה גם אפשרות של שירות חיפושים, שיתאים מודעה למשתמש בתוך 15-60 דקות מרגע הקלדת מלת החיפוש במנוע החיפוש של גוגל. בנוסף לניסיון לנסח את חזון גוגל בתחום השימוש במידע, כולל המסמך גם ראיונות עם יותר מתריסר עובדים ועובדים לשעבר של גוגל. עם זאת, מקורב לנושא אמר ל"ג'ורנל" כי המסמך כולו משקף לא יותר מאשר "סיעור מוחות", וכי הוא מעולם לא הוצג בפני ההנהלה הבכירה של גוגל. חלק מהרעיונות שהועלו בו "כלל לא יצאו לפועל", הוסיף המקור.

חלק מהרעיונות יושמו

עם זאת, חלקם כן יצאו לפועל: בשנה שעברה החלה גוגל לראשונה לאסוף מידע על האתרים שבהם מבקרים הגולשים, ולהשתמש במידע כדי להציג להם מודעות המתאימות לטעמם האישי.

עם זאת, ה"ג'ורנל" דיווח כי חלק מהרעיונות שנכללו במסמך יושמו בפועל. כך למשל, החלה גוגל לאסוף בשנה שעברה מידע מסוג חדש על אתרי האינטרנט שבהם מבקרים גולשים, ולהשתמש בו כדי להחליט אלו פרסומות להציג בפני כל גולש בזמן שהוא משוטט ברשת.

ה"ג'ורנל" ציין כי עד לאחרונה, נמנעה גוגל משימוש נרחב מדי במידע שצברה על משתמשי אינטרנט, מחשש שהדבר יעורר טענות בדבר פגיעה בפרטיות. עם זאת, כניסתן של חברות אחרות לתחום של איסוף ושיווק מידע על פעילות מקוונת של גולשים, לצד צמיחת הרשת החברתית פייסבוק, אילצו את גוגל לשנות את מדיניותה.

"חששות היפותטיים"

התחקיר ב"ג'ורנל" התפרסם על רקע חששות כבדים שהועלו בשנים האחרונות בנוגע להיקף המידע שבו מחזיקה גוגל על הרגלי הגולשים והעדפותיהם - בין היתר בעקבות השירות השנוי במחלוקת Street View והשירות הכושל באזז, שהואשם כי הפר את פרטיותם של משתמשי ג'ימייל. כ-75% ממשתמשי האינטרנט בעולם, או 943.8 מיליון בני אדם, השתמשו בשירותי החברה ביוני - יותר מכל חברה אחרת.

לארי פייג', ממייסדי גוגל, אמר בחודש שעבר כי החששות בנוגע להיקף המידע המצוי בידיה של ענקית החיפושים הם "היפותטיים", וכי "תמיד קל לפחד ממה שעלול לקרות".

גוגל, ש-95% מהכנסותיה נובעות מפרסום צמוד תוצאות חיפוש, דיווחה ביולי על תוצאות מאכזבות לרבעון השני של 2010. החברה, מפעילת מנוע החיפוש הפופולרי בעולם, מתמודדת בשנים האחרונות עם איומים מצדן של הרשתות החברתיות כמו פייסבוק, שנוגסות בנתח שלה בשוק הפרסום המקוון.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו