בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אופנה לוהטת: רעלה ושטריימל בשיא הקיץ

למה החרדיות מתעטפות בשל, מדוע הגברים יוצאים לשמש הקופחת במעילים? חוץ מכללי הצניעות, זו התשובה לאופנה החילונית והחושפנית

תגובות

משהו במראה של הנערה החרדית שהלכה לפני כשבועיים בשכונת שערי חסד בלב ירושלים משך את המבט. בשיא הקיץ היא עטתה על בגדיה שכמייה כהה. אבל לא רק לבושה יוצא הדופן עורר תשומת לב. הליכתה הזקופה והחיוך המתריס שהסתמן בזוויות שפתיה רמזו כי היא בזה לחום המהביל.

את השכמייה, כעין מעיל חסר שרוולים מבד אטום, שכפתורים מעטרים את חזיתו, לבשה הנערה מעל תלבושת חרדית תקנית: גרביים כהים, חצאית כחולה ארוכה כהה וחולצה ארוכת שרוולים, רכוסה עד צוואר. לא היה טעם לתהות מדוע בחרה להתלבש כך באותו יום לוהט, שכן זה לא כבר פורסמו בכל ירושלים מודעות קיר מטעם מנהיג העדה החרדית, הפלג הקיצוני ביותר בציבור החרדי, הרב יצחק טוביה וייס. המודעות מחזקות את ידיהן של לובשות השל - כך מכונה פריט הלבוש הזה, שמקצת הנשים והבנות החרדיות בירושלים עוטות באחרונה מעל בגדיהן - כמי שמחזירות עטרה ליושנה ומביאות גאולה לעולם, לא פחות.

האופנה התפשטה עד כה רק בקרב הפלגים הקיצוניים בירושלים. אבל עיתוי הפרסום של המודעות יכול ללמד על בעיה שהחברה החרדית נוטה להשתיק: החום. איש מהחרדים אינו מעז, לא בגלוי לפחות, להעלות לדיון את האי נוחות שהחובה ללבוש בגדים ארוכים וכהים, גם בלהט הקיץ, גורמת לנשים ולגברים. מכאן אין להסיק שהרבנים אינם ערים לכך שבתקופה זו של השנה הלבוש הנוהג בחברה החרדית הוא אתגר תובעני. זו אחת הסיבות לצורך להעניק חיזוק לנשים המהדרות בחוקי הצניעות דווקא עכשיו.

השבחים שהעתירו על השל לא מנעו מרבני העדה החרדית להוקיע את הרעלה. הרעלה היא המעטה הכהה המכסה את כל הבגדים, מכף רגל עד ראש, שאימצו לפני כמה שנים קבוצת נשים מבית שמש. מנהיגת הקבוצה ברוריה קרן, שנודעה בכינוי "אמא טליבאן", הורשעה בהתעללות בילדיה ונידונה לארבע שנות מאסר. אבל השם הרע שדבק בה, מתברר, לא ריפה את ידי חסידותיה והנשים האחרות שהלכו בעקבותיהן.

עם זאת, האופנה שהנהיגה קרן לא התקבלה בציבור החרדי כולו, בשל הדמיון שלה ללבוש מוסלמי. בשונה מהרעלה, לשל יש תדמית חיובית, בין השאר משום שהוא מגיע מתוככי החברה החרדית - נשים בחסידות תולדות אהרון החלו להתעטף בו - אבל לשתי תופעות האופנה האלה יש מקור דומה: מגמה של הקצנה בכללי הצניעות. העלייה בפופולריות של השל והרעלה היא תולדה של הרעיון שיש לטשטש את קווי המתאר של הגוף הנשי.

לא במקרה, את מגמת ההקצנה בכללי הצניעות מובילות נשים. במוקד תפישת הצניעות עומד הצורך בהסוואה של הגוף הנשי כמקור פיתוי לגבר. גם אם תפישה זו היא עניין מודרני - הסוואת הגוף אינה ציווי הקיים בתורה - לרעיון שהגוף הנשי הוא מקור הפיתוי יש שורשים עמוקים במסורות דתיות, ולא רק ביהדות. "בחברות פטריארכליות כמו החברה הנוצרית והחברה המוסלמית, לאשה, לאופן שבו היא מתנהגת ומתלבשת, להופעתה החיצונית, מיוחס כוח שטני - היכולת לגרות את הגבר", אומר חוקר החברה החרדית מנחם פרידמן, פרופ' (אמריטוס) במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בר אילן. "החטא של ניאוף רובץ לפתחה. ומתוך תפישה זו גם נובע שהנטל של מניעת החטא מוטל עליה, ולא על הגבר".

להדיח גברים

התלמוד מרבה לעסוק בכוחה של האשה להדיח גברים, תלמידי חכמים. הצניעות נתפשת כתרופה לכוח הפיתוי של הגוף הנשי. עם זאת, העיסוק הנרחב בקוד הלבוש בחברה החרדית החל מאות שנים לאחר חתימת התלמוד. מקור הלבוש החרדי המוכר לנו היום הוא באופנה שהיתה מקובלת במזרח אירופה במאה ה-19, בקרב לא יהודים ויהודים כאחד. סגנון לבוש זה השתרש בחברה החרדית רק כשבשורת המודרנה החלה להתפשט ועמה עלתה גם מגמת החילון. "בעקבות המודרנה החלה מגמה של שינוי סגנון הלבוש: קיצור החליפות, המעילים והחצאיות, הסרת שרוולים וכיסויי ראש וגילוי השערות", אומר פרידמן. "ככל שיהודים החלו להיכנע לצווי המודרנה, החוגים הקנאים יותר תייגו את המגמה הזאת כפריצות ויצאו בריאקציה נגדה. כלומר, התפתחה מגמה של דבקות בלתי מתפשרת בלבוש הארוך והכהה".

רבני העדה המדברים על "החזרת עטרה ליושנה" בכל הנוגע ללבוש, מתכוונים לבגדים שהיו מקובלים במזרח אירופה ואזורי הכפר בהרי הקרפטים. ד"ר סימה זלצברג מאוניברסיטת בן-גוריון, שחקרה את השימוש בשל בירושלים במאה ה-19, אומרת שהנשים אז הלכו כשרדיד (צעיף או מטפחת שמונחים על הכתפיים) מעל בגדיהן. הגברים החסידיים שימרו את הלבוש הכבד והרב-שכבתי, שנועד לחמם את הגוף בקור המקפיא של מזרח אירופה: כובעי הפרווה, השטריימל והספודק, כובע פרווה גבוה, שחובשים בשבת, מעיל ארוך ושחור עשוי משי מעל הבגדים שמתחתיו וסט, ועל החולצות ציצית מצמר. גברים בפלגים המכונים ירושלמיים לובשים בשבת חלוק עשוי פסים, "קפטן ירושלמי", כפי שנהגו אנשי היישוב הישן בירושלים. הנשים מכסות את רגליהן בגרביים. על פי הציווי, אין לראות את הרגל מבעד לגרביים.

מקצת הגברים החסידים לובשים גרביים עבים עד הברך. בישיבות הליטאיות הגישה למודרנה היתה יותר פתוחה, מציין פרידמן. בתמונות מסוף המאה ה-19 ומתחילת המאה ה-20 נראים בחורי ישיבות מגולחי זקן ולראשם כובעי קש, מפאת החום. החסידים שומרי החומות הוקיעו את הבחורים על דרכם הנלוזה. בחברה החרדית העכשווית, התאמת הלבוש לקיץ הישראלי אינה עולה לדיון פומבי. ההתעטפות בשכבות בגדים ארוכים רק מחדדת את מסירות הנפש וההקרבה הכרוכות בדבקות הדתית. "הרי כל חוקי הדת הם במידה רבה לא נוחים", אומר פרידמן. "לכן אין מקום להרהור אחר סגנון הלבוש". כלפי חוץ, רוב החרדים מסבירים שהלבוש החם דווקא מונע מהחום לפגוע בהם, חלקם מדברים על מסירות הנפש שמבטאת האופנה שאימצו.

"בינינו לבין עצמנו דווקא יש קיטורים על החום ועל הדרישה להתלבש כך בקיץ", מבהיר ש', חרדי תושב בני ברק. ש', שמגדיר עצמו אדם מודרני, נוהג ללבוש חולצה עם שרוול קצר. לדבריו, בביתו הוא לובש מכנסיים קצרים וחולצת טריקו, או אפילו גופייה. גם חרדים שמקפידים יותר ממנו מצאו הקלות משלהם לימות החום. רבים מהם, לדוגמה, יוצאים לרחוב כשהם נושאים בידיהם את הז'קט המקופל. תלמידי ישיבות, ליטאים בעיקר, נוהגים להניח את הז'קט על הכתפיים. "ז'קט בקיץ זה רק לצולים", אומר ש'. צולים (במלעיל) הוא מונח בסלנג חרדי המתאר חרדים שאינם סוטים מהקווים, ראשי תיבות של הביטוי "צדיק ורע לו".

ק', חסיד שבקהילה שלו נהוגה תלבושת מלאה, בלי הקלות, אומר כי הוא נזקק למקלחות תכופות ומחליף חולצות "לפחות כמה פעמים ביום". דיאודורנט לגברים? מחוץ לתחום. דיאודורנט נחשב מוצר טיפוח, ולא מקובל שגברים ישתמשו בו.

רצון לפתוח

האיום שנשקף לסגנון הלבוש החרדי חידד את ייעודו לשמור על הצניעות. אף שגם ללבוש הגברי יש זיקה לקדושה - הוא אמור להזכיר את לבושו של הכהן הגדול בבית המקדש - הצניעות היא עניין נשי. "בחברה החרדית יש מתח בין הפיקוח החברתי על חוקי הצניעות ובין הרצון הטבעי והאנושי להקל", אומר פרידמן. "ככל שסוגרים, יש רצון לפתוח".

בקיץ המתח הזה מגיע לשיאו. הצורך בשרטוט הגבולות עולה ביתר שאת. ההקפדה על לבוש צנוע מודגשת בעיקר בקרב הנשים. בכל סמינר לבנות במגזר החרדי מטיפים לא לפתוח את כפתור הצווארון ולא לקפל שרוולים. תלמידות שמתעלמות מהחוקים נרדפות. אופנה קיצית שפורחת באחרונה כוללת חולצות פתוחות וקצרות, שתחתן לובשות הנערות חולצות טריקו לבנות ארוכות שרוולים. הסגנון הזה נראה כגרסה נוספת של אופנת השכבות, רק במגמה הפוכה, ודומה כי הרבנים עומדים על רגליהם האחוריות כדי לסלק אותו מהמערכת.

סגנון זה אסור בתכלית האיסור על בנות הסמינרים החרדיים, אבל בקיץ האיסור נפרץ. מכיוון שהצניעות התפתחה כריאקציה לאופנה המודרנית, צוויה מתעדכנים כל העת. ככל שסגנון הלבוש בעולם החיצון נעשה מתירני יותר (ביונסה, ליידי גאגא וכוכבות אחרות), גוברת אובססיית צניעות. הרב וייס ניסח זאת כך בפשקוויל שלו: "להגביר את צד הקדושה על צד הטומאה שכנגד". כדי למשוך עוד ועוד נשים להתעטף בשכבות למרות החום, מבטיחים נסים ונפלאות לאלה שידבקו בצניעות.

לאחרונה, לדוגמה, חולקה לתיבות הדואר בבני ברק חוברת הטפה לצניעות, שכותרתה "הדרך אל האושר". מחבריה מתארים בפרטי פרטים נשים שזכו בפרי בטן או ניצלו בנס מכל מיני רעות חולות - תאונה, מחלה של ילד או פטריות ברגליים - לאחר שהחלו ללבוש שכבה נוספת. בחוברת מובא סיפורה של אשה, "מאחת מערי הארץ: תיכננתי הרבה זמן להחליף לגרביים עבות, עד שביום אחד החלטתי זהו, צריך לבצע. לבשתי שני זוגות של 40 דנייר (מידה שמציינת את עובי הגרביים). אמרתי כך, ריבונו של עולם, אני מקבלת על עצמי גרביים עבות ומה שאני לובשת עכשיו, רק תראה לי שאתה אוהב את זה... החברים החליטו שבני יהיה הנהג. במהלך הדרך התקלקלו הבלמים והם כמעט נתקעו במשאית גדולה שבאה ממולם. בני אומר שאינו יודע איך הצליח, אך בשנייה האחרונה הסיט את ההגה לצד וניצלו".


שחור הוא השחור החדש מדריך ללבוש החרדי

נשים גרביים כהות חצאית כחולה ארוכה חולצה ארוכת שרוולים, רכוסה עד צוואר של - מעל הבגדים

גברים כובעי פרווה - שטריימל, ספודק מעיל משי ארוך ושחור וסט - מתחת למעיל ציצית מצמר גרביים עבות עד הברך



חרדי בחוף הים באשדוד. מקצת הגברים החסידיים לובשים גרביים עד הברך



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו