בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סינגפור ב-300 קמ"ש

מרוץ הלילה של פורמולה 1 מסעיר את סינגפור | לאחר שנה של קשיים כלכליים, הספורט היקר ביותר בעולם שוב גורף מיליונים, ומושך המוני תיירים ואנשי עסקים מרחבי העולם | ביזנס ופלז'ר, גרסת המכוניות

תגובות

סינגפור

80 אלף מבקרים שמתנקזים למתחם אחד בלב סינגפור, לא משפיעים על התנהלות התושבים. הסדר המופתי והסבלנות שמאפיינים את תושבי העיר מעוררים השתאות, במיוחד עבור מי שמגיע לשם מהמזרח התיכון המיוזע. התנועה זורמת ללא הפרעה, המבקרים מגיעים ליעדם מחמש תחנות של רכבת תחתית ממוזגת, שמאובטחת היטב על ידי שוטרים מחויטים ואדיבים, ואלמלא הרעש מחריש האוזניים הבוקע ממנועי הסילון של מכוניות המרוץ - אי אפשר היה לחשוד שמתקיים שם אחד מאירועי הספורט המלהיבים והיוקרתיים בעולם: מרוץ המכוניות "פורמולה 1", הראשון והיחיד מסוגו המתקיים בלילה.

המבקרים שהגיעו למתחם פורמולה 1 בשעות אחר הצהריים של סוף ספטמבר, היו עדים לאירוע שכלל, מלבד מרוצי פורמולה 1, מרוצים נלווים של גביע פורשה קאררה באסיה ופורמולה ב.מ.וו פאסיפיק. מדי לילה, בסיום המירוצים, הופיעו על בימות ענק אמנים מובילים כמריה קארי, מיסי אליוט, שון קינגסטון ואדם למברט.

סינגפור השקיעה 5 מיליון דולר סינגפורי (כ-3.8 דולר אמריקאי) בתוכנית בידור כדי להאריך את זמן הבילוי של המבקרים בין המרוצים. לכך היתווספו דוכני אוכל ודוכני מכירה של מותגים כמו פרארי, רד בול ומרצדס מקלארן. המבקרים צבאו על דוכני המכירה של הקבוצות, הפזורים ברחבי העיר ובמתחם התחרות, ורכשו חולצות וכובעים בעלות ממוצעת של 70 דולר סינגפורי, מטריות ב-90 דולר סינגפורי וכובעי מצחייה חתומים על ידי הנהגים ב-450 דולר סינגפורי. אבל הפריט הנמכר ביותר במגרש הוא ערכת הצלה - surviving kit - שעלותה כ-2 דולרים בלבד, והיא כוללת אטמי אוזניים ומעיל גשם מניילון.

לאחר שכל הכרטיסים לשלושת ימי המרוץ נמכרו מראש, הדאגה היחידה שנותרה לסינגפורים המארחים ולצוותים המתארחים היה מזג האוויר הטרופי, שאיים להציף את המגרש ולהקשות על המהלך התקין של המרוץ. אבל בסינגפור, כמו בסינגפור, גם השמים נשמעו להוראות ההפקה, ומלבד גשם שוטף שירד בשעות הראשונות של האימונים החופשיים ביום הראשון, מזג האוויר היה מצוין והתנאים היו מושלמים.

ברנדייט ונוויל, אנשי עסקים הגרים בסינגפור כבר כמה שנים, במקור מאירלנד ומניו זילנד, עודדו בהתלהבות רבה את פרננדו אלונזו, נהג המרוצים של פרארי שסיים ראשון את המרוץ לאחר קרב צמוד ביותר עם נהג רד בול, סבסטיאן וטל. השניים סיפרו כי הם נרגשים מהחוויה של מרוץ הלילה של פורמולה 1 בסינגפור. "לראות מכוניות מהירות באמצע העיר, במרכז הפעילות הפיננסית שבו אנחנו עובדים - זה מסעיר", הם אמרו. "היינו במרוצים במלזיה ובאוסטרליה, אבל פורומולה 1, המתקיים בתוך העיר שבה אתה חי ועובד - הרבה יותר מרגש".

האם זה שווה לדעתכם את ההשקעה הסינגפורית - 150 מיליון דולר בשנה?

"ללא ספק. אנחנו אוהבים את הרקע של גורדי השחקים שעליהם מתנוססים שמות של חברות, כמו הבנקים UOB ו-HSBC. מאוד מתאים לסינגפור לארח כזה מרוץ".

מלבד החסויות על המרוץ וזכויות השידור של המרוצים, אירוח חברות הוא עוד אחד מהמודלים להכנסות בתעשיית פורמולה 1. המארגנים מציעים לחברות חבילות אירוח הכוללות מקומות ביציעי המכובדים - מושבים הצופים על הסיבובים המרגשים ביותר במגרש, ארוחות ערב מפוארות עם מיטב היינות והמשקאות ואירועים ומסיבות נוצצות עם מיטב האמנים.

מרוץ פורמולה 1 בסינגפור נהפך לתאריך חשוב ביומן האירועים הגלובליים לאנשי עסקים מכל העולם, והם מגיעים בהמוניהם לאי הקטן כדי לעשות עסקים ולסגור עסקות, על רקע המרוץ המדובר כל כך. מודי מנו, סמנכ"ל ושותף בחברת הספנות Navig8 - העוסקת בהובלת נפט ודלקים ומנהלת את עסקיה מסינגפור מ-2005 - מארח זו השנה השלישית לקוחות ושותפים מרכזיים באירועי המרוץ של פורמולה 1.

"האירועים האלה נהפכו לחלק מהתרבות העסקית של חברות", מספר מנו, "בשלוש השנים האחרונות מדובר באירוע גלובלי שאפשר להזמין אליו לקוחות. די טבעי שנהפוך את זה למודל לאירוח, גם אם עלות האירוח בסינגפור מגיעה ל-5,000-6,000 דולר סינגפורי לאורח".

מתי אתם מתחילים להיערך לקראת המרוץ?

"ההיערכות מתחילה כבר ביולי, כשאנחנו משריינים חדרים בבתי המלון הסמוכים למגרש המרוצים, הנמצא בלב העסקים של סינגפור. בסינגפור הצביון הוא עסקי יותר. אנשי העסקים לא מגיעים במיוחד כדי לצפות במרוץ, אבל יכולים לשלב בין ספורט לפעילות העסקית. בבחריין או במונקו, למשל, אין את אותו עומק עסקי שיש בסינגפור. כשהלקוחות מגיעים, הם משלבים את פורמולה 1 עם פגישות עבודה וכנסים מקצועים.

"פורמולה 1 בסינגפור הוא האירוע הראשון בסדרת אירועים אינטנסיביים בעולם הספנות. כל קהילת הספנות של אסיה מגיעה לאירועים האלה, וזה שילוב של ביזנס ופלז'ר. בבקרים מקיימים פגישות עבודה ובערב מבלים בפורמולה 1 בצפייה במרוץ, בארוחות ערב חגיגיות ובמסיבות".

גם הבנקים מנצלים את האירוע ומתכננים סמינרים וארוחות מיוחדות ללקוחות שמגיעים לאזור. "פורמולה 1 מתאים למיתוג שסינגפור מנסה ליצור לעצמה - בירת עסקים עולמית, דינמית וזוהרת. אנשי עסקים שמחים להיות חלק מהמותג", מוסיף מנו.

600 מיליון צופים

האתגר המורכב ביותר של המרוץ בסינגפור, הייחודי רק לה, הוא העובדה שהוא מתקיים לאחר שהשמש שוקעת, כדי להתאים את זמני השידור לצופים באירופה. בשביל לקיים את תנאי המרוץ הנדרשים, הורכבה מערכת תאורה משוכללת שמציפה את המגרש באור יום מלאכותי. המערכת, שעוצבה באיטליה, מספקת תאורה בדרגת בהירות של תאורת יום, ללא אורות שיסנוורו את עיני הנהגים באף שלב במסלול. המאמץ בהחלט משתלם, כשרואים מרוץ שמנצנץ בחשיכה.

גם הנהגים זקוקים להתאמה מיוחדת של השעון הביולוגי להבדלים בין שעות היום והלילה, בעיקר משום שהם מגיעים מאירופה הנמצאת באזור זמן של שש שעות לאחור. הפתרון הטוב ביותר עבור הצוותים שבסיס האם שלהם הוא באירופה ורק לפני שבועיים התחרו באיטליה, הוא להשאיר אותם בזמן אירופה ולא בזמן סינגפור, שש שעות קדימה.

כיצד עושים זאת? מעירים אותם בסביבות 14:00, מגישים להם ארוחת צהריים בשעות הערב וארוחת ערב ב-3:00. גם החשכת חדרי המלון בקומות הרלוונטיות היא חלק משיטת הפעולה. כל המאמצים האלה משאירים את הצוותים עירניים בלילות - אך לא ממש מסונכרנים עם הפעילות שסביבם. "אנחנו מבודדים לגמרי מהפעילות היום-יומית סביבנו, אבל אנחנו צריכים להישאר חדים ודרוכים בזמן הערב ולכן חייבים לישון טוב ולשמור על קצב נכון", מספר לואיס המילטון הבריטי, אלוף העולם בפורמולה 1 ב-2008, ונהג מטעם קבוצת וודאפון-מקלארן-מרצדס. "זו משימה תובענית מאוד לוודא שאתה לא מתפתה לזמן המקומי, מכיוון שהגוף שלך אוטומטית רוצה להשתנות. כל הגורמים מסביב, כמו אור, טמפרטורה ולחות, מעודדים זאת".

אחרי סוף שבוע מרגש ומלא אדרנלין מוטורי, מופעי בידור ומסיבות, סינגפור יכולה לסמן "וי" נוסף בדרכה ליהפך ליעד תיירותי עסקי מוביל באסיה. כל הכרטיסים לתחרות נמכרו מראש, עם 240 אלף מבקרים שהגיעו לפורמולה - מתוכם 40% תיירים. חובבי הספורט המוטורי זכו למרוץ מותח ומלהיב עד השניות האחרונות, והמארגנים יכולים לנשום לרווחה על הפקה מושלמת ללא תקלות.

ארבעה מרוצים אחרונים בסדרת פורמולה 1 ל-2010, ביפן, בקוריאה הדרומית, בברזיל ובאבו דאבי - האחרון שבהם יתקיים ב-14 בנובמבר - יכריעו מי יהיו הנהג והקבוצה שיוכתרו כאלופי המרוץ. לאחר המרוץ בסינגפור, בשקלול מצטבר, הוכתר נהג קבוצת רד בול, מרק ובר האוסטרלי, כמוביל הטבלה עם 202 נקודות. אחריו בהפרש לא גדול, נמצא נהג קבוצת פרארי, פרננדו אלונזו הספרדי, שהגיע למקום הראשון במרוץ האיטלקי ובמרוץ הסינגפורי. במקום השלישי נמצא המילטון ובמקום הרביעי סבסטיאן וטל הגרמני מקבוצת רד בול, שהגיע שני בסינגפור.

המרוץ הסינגפורי היה מותח לכל אורכו, מכיוון שהזוכים בחמשת המקומות הראשונים היו בעלי סיכוי טוב לשפר את מקומם בדירוג. בסופו של דבר, המרוץ הוכרע לאחר תחרות צמודה שאותה הוביל פרננדו אלונזו, וסבסטיאן וטל דהר בעקבותיו עד לקו הגמר. אלונזו ניצח בהפרש של שלוש עשיריות השנייה בלבד.

עוד באותו מרוץ, נרשמה התנגשות דרמטית בין ובר להמילטון, שהובילה לפרישתו מהמרוץ. רגע דרמטי ומותח אחר היה בהקפה האחרונה לפני הסיום כשמכונית הלוטוס של הנהג הפיני, הייקי קובאליינן, עלתה באש. התקרית הסתיימה בשלום: הנהג לא איבד את עשתונותיו, שלף מטף וכיבה את האש.

בבוקר שאחרי המרוץ, מי שעבר בלב העיר יכול היה לראות רק ערימות ציוד, שממתינות לשינוע למחסנים לקראת השנה הבאה. התנועה זרמה ללא הפרעה והעסקים חזרו למסלולם. מגע הזהב של סינגפור הוכיח את עצמו פעם נוספת, והעיניים מופנות לעבר האטרקציה הבאה בתור.

הכנסות בעלייה מתמדת

סינגפור היא אמנם עיר-מדינה קטנה אך שאיפותיה ענקיות, כמו יעד של 17 מיליון תיירים מדי שנה עד 2015; והיא תעשה כל שביכולתה ובכספה כדי לעמוד במטרה זו, וליהפך ליעד מוביל באסיה לתיירות ולעסקים. זה התחיל עם בניית גלגל הענק הגדול בעולם, "סינגפור פלייר", גדול יותר מהגלגל המפורסם של לונדון, שמשקיף על כל העיר; והמשיך עם שלושת מגדלי "מרינה ביי אינטגרייטד ריזורט" של שלדון אדלסון, הכוללים קזינו מפואר, אולמות כנסים ו"סקיי פארק" - פארק בגובה 57 קומות, תלוי בין ים לשמים, ובו בריכה. חלק מהמבקרים העדיפו להשקיף על המרוץ דווקא ממנה.

זה לא נגמר שם: במי המרינה צף האצטדיון שרק לפני כמה חודשים אירח בהצלחה את אולימפיאדת הנוער. לא רחוק משם נמצא סנטוזה, אי של אטרקציות תיירותיות, שנהפך ליעד אקסקלוסיבי למיליונרים סינגפורים, ובו בית קזינו שלבדו רשם רווח של 503.3 מיליון דולר ברבעון השני של השנה. גם פארק השעשועים "יוניברסל סטודיוס" מושך אליו תיירים רבים ממלזיה ומהונג קונג.

ב-2008 אירחה סינגפור לראשונה את פורמולה 1, והצטרפה לרשימה מכובדת של 18 מדינות נוספות בעולם המארחות את צוותי פורמולה אחת לשנה במשך שלושה ימים. מסלול המרוצים עובר ברחובות המרכזיים של העיר סינגפור: המכוניות חולפות על פני בניינים עתיקים מהתקופה הקולוניאלית אשר לצידם גורדי שחקים המהווים את מרכז העסקים והבנקאות הפרטית. משם מתעקל המסלול תחת הגלגל הענק ואזור המרינה ביי, שבו בנויים מגדלי מרינה ביי סנדס והאינטגרטד ריזורט.

בחזית בית המשפט העליון הישן, שנבנה ב-1937 בתקופת השלטון הבריטי, מתנוססים שלטי UBS - חברת השירותים הפיננסים הגלובלית שמעניקה השנה את חסותה למרוץ - וסינגטל, ענקית הטלקום המעניקה חסות מרכזית לתחרות, החוזרים ומזכירים לכל מי ששכח, שפורמולה 1 הוא קודם כל עסק כלכלי עם שורה תחתונה. כל שלט ופינה פנויה עולים הרבה כסף לבעלי החסות, אך בסופו של דבר חוזרים לכיסם בזכות כ-600 מיליון הצופים בתחרויות פורמולה בבתיהם ברחבי העולם.

סינגפור התחייבה לארח את המרוץ בשטחה במשך חמש שנים, עד 2012, בעלות השקעה שנתית של 150 מיליון דולר, שמתוכם היא מממנת 60%. המרוץ הראשון בסינגפור התקיים בספטמבר 2008, שבוע לאחר שפרץ המשבר הגלובלי. ההשלכות של המשבר הכלכלי, כך פורסם ב"ניו יורק טיימס", פגעו קשות גם בפורמולה 1, הספורט היקר ביותר בעולם.

בשנה שלאחר מכן, איבדה הסדרה חלק מנותני החסות המרכזיים, בהם יצרניות הרכב הגדולות, שהזרימו לה בשנים עברו מיליארדי דולרים. לפי נתונים המופיעים ב"פורמולה מאני", הוצאה לאור המנתחת את הצד העסקי של הספורט, רווחי הענף כולו ירדו ב-2009 בכ-200 מיליון דולר כתוצאה מהשלכות המשבר.

"ניו יורק טיימס" מדגיש כי המשבר הכלכלי אילץ את הספורט להתמודד עם המציאות הכלכלית ולפעול באופן סולידי ומחושב יותר. חברות כמו רנו, טויוטה, הונדה וב.מ.וו, שאימצו קבוצות במרוץ, פרשו מהסדרה בעקבות קשיים כלכליים, אך שלוש אחרות נכנסו במקומן. בתקופה זו, יזמים חדשים שנכנסו לתמונה, קנו או יצרו צוותים חלופיים במחירים נמוכים יותר - ועדיין נהנו מהחשיפה הגבוהה.

ג'ררד לופז, שהוביל את השתלטות Genii Capital על קבוצת רנו ורכש 75% מחלקה בקבוצה, מעריך כי "כשערך המניות עולה וגם המדדים, זהו סימן לכך שהעסקים עובדים כשורה ושיש תקציבים לשיווק. לכן, תקציבים יופנו לאירועי הספורט הגלובליים. מכיוון שפורמולה 1 הוא הספורט הגלובלי הנצפה ביותר על בסיס שנתי, אז ברור שחלק מהכסף יגיע אליו".

ואכן, למרות המשבר והפגיעה בהכנסות המגיעות מהספונסרים, ההכנסות של קבוצת פורמולה 1 ב-2009 ושל בעלת זכויות השידור של התחרות שבראשה עומד ברני אקסלטון, חצו את קו מיליארד הדולר - עלייה של 6.4% לעומת השנה שקדמה לה. ההכנסות של המפעל המשגשג הזה מבוססות בעיקר על זכויות השידור של אירועי הספורט ועל השקעות היזמים (40% כל אחד).

רוב יתרת ההכנסות מגיעות מנותני החסות כגון DHL - השותף הלוגיסטי הרשמי של פורמולה 1 - ו-Allianz, ספק השירותים הפיננסי הרשמי של המרוץ. שנתיים לאחר המשבר, לא רק שפורמולה 1 עדיין חי וקיים, אלא שמצבו בריא ומשופר ביחס לשנים עברו. האירוע ממשיך לשגשג, בין השאר בזכות סעיף משמעותי בחוזה פורמולה המחייב את העלאת מחירי הכניסה למרוץ ב-10% כל שנה. כך - משבר או לא - ההכנסות תמיד עולות.

פורמולה עם הפנים למזרח

עונת הפורמולה 1 כוללת סדרת מרוצים המתקיימים אחת לשבועיים בכל רחבי העולם. ב-2010 משתתפות במרוץ 19 מדינות, מתוכן שבע באסיה ובהן יפן, סין, קוריאה הדרומית ומלזיה. ב-2011 תצטרף הודו לרשימת המדינות. לכך כנראה התכוון נשיא פורמולה 1, ברני אקסלסטון, כשאמר בוועידת הספורט המוטורי באסיה, ערב פתיחת פורמולה 1 בסינגפור: "אנשים נהגו לומר: התקדמו מערבה אנשים צעירים, אבל עכשיו העולם נע מזרחה. פורמולה התפשטה ברחבי העולם ואנשים רבים נחשפו לספורט, אבל לקח לנו זמן רב להגיע לזה".

הצמיחה הכלכלית באסיה עוררה את הרצון והיכולת של המדינות לארח את המרוץ במדינתם: המרוץ מתפרש בכל מדינה על פני סוף שבוע, והיומיים הראשונים מוקדשים לאימונים חופשיים. בתום היום השני מתקיים ה-QUALIFING, מרוץ שבו התוצאה קובעת את סדר ההזנקה של התחרות על פי מהירות הנהגים.

מרוץ הפורמולה 1 מתקיים ביום השלישי, ובו הנהגים צריכים לעבור 305 ק"מ במהירות הגבוהה ביותר (61 סיבובים בסינגפור) על פני המתחרים. במהלך ההקפות, הנהגים מקבלים נתונים והתראות מהמערכת האלקטרונית ברכב וממרכז הבקרה של הקבוצה. על פי הנתונים והאסטרטגיה הנבחרת, הנהג והקבוצה מחליטים מתי לעצור בתחנת הפיט (PIT), שבה מחליפים את הצמיגים השחוקים או ממלאים אוויר, מתקנים נזקים וממלאים דלק. השאיפה היא למקסם את יכולות כלי הרכב במהלך המרוץ.

הזוכה בתחרות הוא הנהג שסיים את כל הסיבובים במהירות הגבוהה ביותר וקיבל את מספר הנקודות הגבוה ביותר בטורניר. הנקודות מצטברות במהלך הסדרה ואלוף העולם בפורמולה 1 הוא הנהג שסיים את הסדרה עם מספר הנקודות הרב ביותר. כמו כן מוענק פרס לקבוצה הזוכה.

נהגי המרוצים הם נהגים מוסמכי FIA, שאותם בוחרים נותני החסויות על סמך כישורי הנהיגה שלהם, אך גם בהתאם לשיקולים מסחריים שונים. המגרש בסינגפור אינו מגרש קבוע, אלא שטח העובר בכבישי העיר: הוא יוצא דופן ומהווה אתגר בלתי רגיל לנהגים. מצד אחד הוא כולל רחובות קופצניים עם עיקולים חדים והנהגים צריכים לתמרן ביניהם ממש כמו במונקו, ומצד שני יש גם רחובות ארוכים שמאפשרים האצה וביצועים מרשימים.



המרוץ על רקע בית המשפט העליון בסינגפור ושלטי החסויות. קודם כל עסק כלכלי עם שורה תחתונה תצלום: רדבול



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו