"הארץ" חושף: מערכת ההגנה מטילי נ"ט מוקפאת, ונגמ"שי החי"ר מחכים למיגון - כללי - הארץ
המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

"הארץ" חושף: מערכת ההגנה מטילי נ"ט מוקפאת, ונגמ"שי החי"ר מחכים למיגון

ההתחממות השבוע בדרום שבה והעלתה את סוגיית מיגון החיילים אל מול איום הנ"ט. הארץ השבוע חושף מאבק הניטש בין התעשיות הביטחוניות: רפא"ל מכרה לצה"ל את מערכת "מעיל רוח" ואילו תעש, שפיתחה מערכת מיגון נגמ"שים המוגדרת "מבריקה" התבקשה להמתין. מהם השיקולים מאחורי ההחלטה? האם היא תסכן חיילים? מבקר המדינה מגלה עניין

איום הטילים נגד טנקים והמענה הישראלי עליו טיפסו למקום גבוה בסדר העדיפויות של מערכת הביטחון בשבועות האחרונים. הרמטכ"ל, גבי אשכנזי, חשף השבוע את העובדה שהחמאס ירה לראשונה טיל מתקדם מדגם "קורנט" ברצועת עזה ופגע בטנק מרכבה. עד היום היו טילים כאלה רק בידי סוריה וחיזבאללה.

לנוכח האיום החדש החליט צה"ל כי בקרוב יוצב בגבול הרצועה הגדוד היחיד שהטנקים שלו צוידו ב"מעיל רוח", מערכת המיגון האקטיבי מפני טילי נ"ט, שייצרה רפאל. ההחלטה, לצד דיווחים על ניסויים חדשים במערכת, התקבלה בהתלהבות תקשורתית: "מעיל רוח" מצטלמת נהדר, מה גם שמדובר במענה לאיום ממשי. מראה הטנקים השרופים מפגיעות נ"ט במלחמת לבנון השנייה עודנו טרי בזיכרון הקולקטיבי. המחשבה שהמוח היהודי שוב מצא פטנט טכנולוגי מבריק לבעיה אקוטית בוודאי מעודדת.

בפועל יש כאן סיפור נוסף, שונה לגמרי, שבמרכזו מאבק רותח וייצרי המתנהל מאחורי הקלעים בין שתי תעשיות ביטחוניות, שתיהן בבעלות המדינה. אחת מהן, רפאל, נראית כרגע כמנצחת הגדולה. לא רק שהחברה נמצאת בחזית הטכנולוגיה, אלא שהיא זכתה בפרויקט היוקרתי למיגון הטנקים ובשוק בינלאומי פוטנציאלי שעשוי להגיע למאות מיליוני דולרים (העלות המשוערת של כל מערכת היא 200-300 אלף דולר). מן העבר השני נמצאת תעש, התעשייה הצבאית, חברה השקועה בצרות זה שנים, שכעת פשוט נלחמת על חייה.

ההחלטה של במשרד הביטחון בקיץ האחרון, להקפיא את ההשקעות במערכת המתחרה שפיתחה תעש, "חץ דורבן", שתוכננה כמיגון האקטיבי של הנגמ"שים הכבדים מדגם נמ"ר, היא כמעט מכת מוות לשאיפות החברה. החרב מונחת על צוואר הפרויקט, שתעש תפשה כפרויקט הדגל שלה לשנים הקרובות. תעש נאבקת עליו בתחושה של תסכול, כמי שנגרם לו עוול קשה. בשבועות הקרובים אמור שר הביטחון, אהוד ברק, לקיים דיון מחודש בפרשה. בד בבד מגלה משרד מבקר המדינה עניין בתהליך קבלת ההחלטות בפרשה, בעקבות פניות שקיבל מאזרחים מודאגים.

חשובה יותר מעתיד תעש היא שאלת טיב המיגון שיינתן ללוחמי החי"ר בנגמ"שים. גם אם מקבלים את טענת הצבא ומשרד הביטחון ש"מעיל רוח" בשלה ומתאימה יותר (וזאת סוגיה השנויה במחלוקת נוקבת), קשה להתעלם מהפיגור הצפוי בלוח הזמנים. תהליך הזיווד של טנקים חדשים ב"מעילי רוח" הוא הדרגתי וארוך. בקצב הזה, יעברו עוד שנים עד שחיילי החי"ר ייהנו ממיגון דומה. קצינים בכירים בדימוס טוענים שהדבר יעלה בחיי חיילים בסיבוב הלחימה הבא. במשרד הביטחון דוחים את הדברים ואומרים שמדובר בטענות חסרות אחריות.

כתף קרה

רעיונות לפיתוח מערכות שישבשו ויירטו טילי נ"ט הנורים לעבר רכב משוריין נבחנו בישראל כבר באמצע שנות ה-90. הפרויקט הותנע לראשונה, בקצב מואץ, אחרי ההלם הלבנוני. ברקע עמדה הרגישות הציבורית הגוברת לתקריות מרובות נפגעים בלחימה. המרכבה סימן 4 אמנם נחשב לטנק הממוגן בעולם, אבל היה ברור שנדרש מענה משלים לאיום הטילים. הצורך הישראלי הדחוף השתלב במגמות דומות בצבאות מערביים, המתמודדים עם לחימה א-סימטרית בעיראק ובאפגניסטאן. לפתע הכל חיפשו מיגון אקטיבי לטילים נגד טנקים. רפאל היתה הראשונה לספק את התשובה.

האור הירוק לרכש "מעיל רוח" למרכבות ניתן סמוך לאחר המלחמה ב-2006. בד בבד הציגה תעש לראשונה את הפתרון שלה, "חץ דורבן". המערכת, שמומחים חיצוניים מתארים כ"מבריקה בפשטותה, זולה ואפקטיבית במיוחד", זכתה להכרה באביב 2009. סגן הרמטכ"ל אז, האלוף דן הראל, החליט ש"חץ דורבן" תותקן בצי הנמ"רים המתרחב של צה"ל. לצורך הפיתוח הקצה משרד הביטחון לתעש כמה עשרות מיליוני שקלים. הסכומים שקיבלה רפאל היו גבוהים בהרבה.

ההחלטה של הראל התקבלה באופוריה בתעש. בערב שבו נפלה התכנסו כמה מהמפתחים ואנשי השיווק לחגוג את ההישג בפאב שכונתי (כמה מהם עוכבו בידי המשטרה בדרכם הביתה, בחשד לנהיגה בהשפעת אלכוהול). השינוי החד בעמדת מערכת הביטחון אירע כעבור יותר משנה. ביוני 2010 עוד קיבלה תעש מסמך רשמי ממפא"ת, המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתית במשרד הביטחון, ובו הקביעה שהמערכת נמצאה מתאימה להמשך פיתוח בהיקף מלא, לצד בקשות לשיפורים מסוימים.

כעבור חודש הבחינו בתעש בשינוי יחס. משרד הביטחון, טענו, מפנה לנו כתף קרה. בסוף אוגוסט התקבלה הודעה רשמית: המשרד מקפיא את ההתקשרות לפיתוח "חץ דורבן" בנימוק שהמערכת אינה די בשלה. בעתיד, נאמר לתעש, יאוחדו "חץ דורבן" ו"מעיל רוח" כדי ליצור את הדור הבא של המערכות להגנת הנמ"רים. מבחינת תעש, היה כאן שינוי חד בהתרעה קצרה.

כדי להבין מדוע הבשורה התקבלה בהלם כה גדול בתעש צריך לחזור ליחסי הכוחות בינה לבין רפאל. לרפאל, שמייצרת שלל טילים מתקדמים - מ"פיתון", "ברק" ו"גיל" ועד "כיפת ברזל" - יש דימוי חד כתער, הצלחה מוכחת בייצור ובשיווק וצמרת ניהולית שבראשה שני אלופים במילואים כריזמטיים ורבי השפעה, יו"ר הדירקטוריון אילן בירן והמנכ"ל ידידיה יערי. תעש, בהשוואה, היא הבת החורגת של מערכת הביטחון וסובלת מדימוי לא הוגן של מסגרייה. הסיבה לכך אינה רק שזה חודשים רבים אין לתעש יו"ר. תעש לכודה בין משרד הביטחון, שמחייב אותה (משיקולי כוננות וחירום) להחזיק פס ייצור יקר ותובעני של תחמושת כבדה, לבין האוצר, שמשתוקק להפריט אותה ולהיפטר מהצרה. ברקע מעורבים ועד עובדים לחוץ ופעיל ויזמי נדל"ן שלוטשים עיניים אל הקרקע היקרה שתופסת החברה ליד רמת השרון.

לרשות תעש עומדים כמה מוצרים מצליחים, אבל במצבה הנוכחי ההברקה שסיפק לה צוות מפתחי "חץ דורבן" הפכה את המערכת לקרש ההצלה של החברה. משרד הביטחון מציג סדרת נימוקים להחלטה מאוגוסט, אבל נדמה שברקע קיים שיקול נוסף, נסתר: מדוע להעניק פרויקט בתקציב גדול, על פני חמש שנים לפחות, לחברה שעתידה לוט בערפל?

את הבחינה המחודשת של ההצטיידות ערך צוות מומחים ובו שלושה תתי-אלופים: ראש מפא"ת אופיר שוהם, ראש מינהלת טנק המרכבה ירון לבנת וראש מו"פ איתן אשל. ב-18 באוגוסט אישר מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (מיל') אודי שני, את החלטתם. בוויכוח מציגים תעש ותומכיה סדרת נימוקים. "חץ דורבן", נטען במסמכים שהועברו למשרד הביטחון, עולה על "מעיל רוח" בכל הפרמטרים: השילוב בין מערכת המשבשים של הראש הקרבי המיירט יעיל יותר, זול יותר, מתאים יותר לאינטגרציה עם מערכות אחרות; יש לו שרידות גבוהה יותר (יותר קני שיגור) והוא מכסה את כל קשת האיומים והטווחים.

זמן התגובה שלו מהיר ובאפשרותו לטפל במהירות בשני איומים מיידיים. "חץ דורבן" עברה סדרה של מאות ניסויי יירוט, בהצלחה מרובה, חלקם בחו"ל. העניין הבינלאומי ברכישתה, מארצות הברית ומערב אירופה ועד מזרח אסיה, גבוה. אבי פלדר, מנכ"ל תעש, טען באחרונה ש"חץ דורבן" הגיעה לרמת בשלות גבוהה בהרבה מזאת שמתאר משרד הביטחון וכי אפשר יהיה להשלים את ייצורה עד סוף 2011.

באחרונה גם נתקל ניסוי רשמי חשוב של "מעיל רוח", בשיתוף עם מדינה זרה, בתקלות מהותיות. קיימת עוד סדרת פרשיות משנה שנויות במחלוקת, שהיריעה קצרה מכדי להתייחס אליהן בפירוט: מסאגה ארוכה של החלפת מכ"ם ל"חץ דורבן", שלטענת תעש נכפתה עליה (בין מכ"ם מתוצרת ראדא למכ"ם של אלתא מהתעשייה האווירית), ועד לקשיי הקידום שבהם נתקלים קצינים בדרגי ביניים, לכאורה משום שחטאו בתמיכה מופגנת במערכת המפסידה. וברקע, כל העת, תחושת הקיפוח המתמשכת של תעש.

"קיימת כאן נחיתות מובנית", אומר משקיף מבחוץ, שכמו כל המרואיינים לכתבה מסרב להזדהות בפומבי. "רפאל היא יקירת המערכת. יש לה קדימות מובהקת במפא"ת. תחשוב על קצין בן 45 שעוד מעט משתחרר. הוא צריך להיות קדוש, כדי שבזמן ההחלטות לא תסתנן למוחו המחשבה היכן יעבוד אחר כך. רפאל היא אופציה הרבה יותר מפתה מתעש, אבל מה לעשות שבמקרה הזה הפתרון שהציגה תעש מוצלח יותר?"

קצין בדימוס, שמילא תפקידים בכירים במטכ"ל, טוען: "המערכת של תעש טובה במידה ניכרת מזאת של רפאל, הן מבחינת הנדסת האנוש והן בביצועים. מי שטוען אחרת, טועה ומטעה. השערורייה הגדולה מכולן היא שכתוצאה מההחלטות הללו, לנמ"ר לא תהיה מערכת זמינה בשנים הקרובות. זאת טעות היסטורית, מחדל שיסכן חיי חיילים".

מכתב אזהרה

הטענה המרכזית שמשמיע בתגובה מקור ביטחוני בכיר, שהיה מעורב מקרוב בהחלטות, היא שתהליך הפיתוח וההצטיידות ארוך בהרבה מכפי שמתארת תעש. "כבר היינו בסרט הזה עם רפאל. בין הצגת הוכחה טכנולוגית מבוססת לכך שהמערכת עובדת לבין הצטיידות במוצר שיתפקד בפועל בטנק עברו שלוש שנים. צריך לזכור שמדובר במערכות שמפעילות את עצמן מול איום ובעצם מפקיעות את שיקול הדעת מידי מפקד הכלי. אי אפשר לקחת כאן סיכונים. מעיל רוח עברה דרך ייסורים של שלוש שנים, שחץ דורבן עוד לא החלה בה. התחזית של תעש, על הבשלה בתוך שנה, אינה ריאלית. במשך הזמן התברר לנו שזה יעלה יותר וייקח יותר זמן ממה שחשבנו", הוא טוען.

ההחלטה, טוען המקור, היתה עניינית ושקולה. "אודי שני רצה לעשות סדר. הצוות בחן מחדש את השיקולים ביסודיות ובאריכות וקבע שצריך לחבר בין הניסיון העצום שנצבר ברפאל לטכנולוגיית היירוט הפשוטה יותר של תעש, שסובלת מחוסר בשלות". המקור מאשר שהדבר עלול להביא לעיכוב במיגון הנמ"ר, אבל טוען שזו "עצירה הכרחית לצורך הערכת מצב". הוא מודה שלתעש יש יתרון בבלימת איום קינטי ובהתמודדות עם טווח קצר יותר, אבל סבור שמדובר ב"ניואנסים".

"הצלחה בניסויי יירוט עדיין אינה אומרת שהמערכת בשלה", הוא אומר. על הטענות בדבר קשיי רפאל בניסויים באחרונה, הגיב: "תקלות בניסויים יש תמיד. זה לא מעמיד בספק את הפרויקט".

בעיקר מרגיזה אותו הטענה בדבר סיכון חיי חיילים. "זו שרלטנות. אנחנו דואגים לחיי חיילים לא פחות מכל אחד אחר. במו ידינו חילצנו אנשי צוות פצועים והרוגים מטנקים פגועים. לגנרלים בדימוס קל להטיח האשמות. מי שאין לו אחריות יכול להגיד מה שהוא רוצה".

משרד הביטחון הסתפק בתגובה קצרה: "המשרד מצפה שהתעשיות הביטחוניות לא ינהלו תחרות עסקית מעל דפי העיתונות". ברקע שיגר משרד הביטחון איום בוטה למדי. "אם תעש ורפאל לא יתעשתו במהירות ויחליטו לעבוד ביחד על המערכת לנמ"ר, מנכ"ל המשרד יכול לנצל את סמכותו להפקיע מידן את הפרויקט ולהעביר את הידע שנצבר לחברה שלישית. שתיהן צריכות לזכור שהן בבעלות המדינה". ייתכן, כמובן, שזה איום סרק, אבל ברור ששני מאס במלחמת התעשיות. האיום משתלב ביוזמה מקיפה יותר של המנכ"ל, המעוררת כעס רב בתעשיות הביטחוניות, בניסיון למשטר ולהגביל את התחרות ביניהן על חוזים בחו"ל.

לתקשורת אין יכולת אמיתית לפסוק מי צודק בפרשה הזאת. נדרשת התמצאות טכנולוגית והנדסית רחבה - וגם המהנדסים עצמם אינם חדלים מלהתגושש בעניין. הטענות של תעש מושמעות בלהט, בביטחון מלא, אבל מולן מציג משרד הביטחון מה שנראה כסדרת הסברים מנומקת ושקולה. בין בכירי מערכת הביטחון הופצו מספר מכתבי אזהרה נוקבים ותקיפים, נגד הפסקת הסיוע ל"חץ דורבן".

בנובמבר החל מבקר המדינה לאסוף חומר על הפרשה. בשלב זה המבקר לומד את הסוגיה וטרם הודיע אם יפתח בבדיקה מקיפה ורשמית. שר הביטחון והרמטכ"ל, שמתקשים להסכים על משהו באחרונה, סבורים שניהם שהאיחוד בין התעשיות לצורך מיגון הנמ"ר הכרחי, אבל שהדרך שבה הורחקה תעש מהפרויקט ביטאה חוסר רגישות המחייב תיקון. ברק, שביקר בתעש בתחילת דצמבר, מצא "יתרונות מעניינים", כהגדרתו, ל"חץ דורבן". הוא מבטיח להיכנס לעובי הקורה בשבועות הבאים.

מול מסע הלחצים של תעש, רפאל שקטה יותר. המגעים בעניין איחוד המערכות למיגון הנמ"ר לא הניבו דבר עד כה. שתי התעשיות אינן נלהבות. בתעש חושדים שרפאל מחכה ש"חץ דורבן" יגסוס וייעלם, כדי להשלים את השתלטותה על הנמ"ר. בינתיים החליט דירקטוריון תעש להמשיך ולהשקיע מכספי החברה ב"חץ דורבן", למרות הקפאת התקציב מהמדינה, "כאות לאמון שלנו בפיתוח הזה". הניסויים בחו"ל נמשכים ותעש עדיין מייחלת להתערבות ברק. הסיפור רחוק מסיומו ועוד יעמוד במרכזם של קרבות עסקיים וביורוקרטיים עזים בחודשים הבאים.



חייל חי'ר לצד טנק מרכבה בגבול עזה


תרגיל הדגמה של נגמ''ש הנמ''ר. אחרי ההלם הלבנוני הואץ קצב הפיתוח של מיגונו

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת