בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הבחירות של נבחרי העם

אומרים שהשרים נוהגים "להיאחז בכיסא", אך לעתים קרובות מדובר במושב האחורי של מכוניות השרד. מהלינקולן של בן גוריון, דרך הקאדילק של שרת ועד לאאודי של אולמרט - כך נסעו מנהיגינו

תגובות

<<בעוד כמה שעות, אחרי שתסתיים ההצבעה, ייהפכו האידיאולוגיות למשא מתן על הרכבת הממשלה הבאה. אחרי הכל, הלשכה, השררה והמכונית קוסמות לנבחרי העם, ומביאות אותם לשבת גם עם יריביהם הפוליטיים המרים ביותר.

מכונית השרים היתה תמיד סמל סטטוס נחשק, עוד בימי הקמת המדינה. בתקופת הצנע היו על כבישי ישראל 22.5 אלף מכוניות בלבד, ורק 7,477 מהן היו מכוניות פרטיות. ב-2007 נעו על כבישי ישראל 2.28 מיליון מכוניות, מהן 1.78 מיליון מכוניות פרטיות. יש בנתונים אלה כדי להסביר מדוע עצם החזקת המכונית הפכה את השרים למושא לקנאה וביקורת.

"לבן גוריון יש קאדילק ולנו יש קדחת", אלה היו מלותיו של שיר מחאה עממי בימים ההם, על אף שהקאדילק היתה שייכת דווקא למשה שרת. בן גוריון, כמו הנשיא חיים ויצמן, נסע בלינקולן. הנרי פורד השני, נשיא חברת פורד, העניק את המכוניות לשרי ישראל כחלק מעסקה של אספקת משאיות לצה"ל.

פורד, שביקש אולי לכפר על האנטישמיות של סבו, מייסד החברה, נתן לשרים מכוניות פורד ולראש הממשלה לינקולן קוסמופוליטן. מכונית זו היתה מסדרה מוגבלת של מכוניות שרד, שאחת מהן שירתה גם את הנשיא ויצמן. הלינקולן של וייצמן הוצגה בבית ויצמן במשך שנים ללא הגנה וניזוקה כתוצאה מכך. ב-2000 נשלחה המכונית לשיפוץ מקיף וכיום היא מוצגת שוב, הפעם באולם סגור.

רתיעה ממכוניות גרמניות

במהלך שנות ה-50 הוחלפו המכוניות האמריקאיות במכוניות ישראליות. אפרים אילין, מראשוני התעשיינים במדינה החדשה, הרכיב מכוניות של קייזר-פרייזר האמריקאית, ובאלה נסעו שועי המדינה. מכוניות כמו קייזר מנהטן וקייזר דה-לוקס אמנם נראו מרשימות, אך לא זכו למוניטין של אמינות או איכות, והשרים רטנו כי הם מעדיפים את הפורד הישנות.

הפטריוטיות הישראלית הפכה את קייזר-פרייזר למכוניות השרד של שגרירי ישראל בעולם. דגמי קייזר למיניהם הוחלפו על ידי מכונית אמריקאית-ישראלית אחרת - סטודבייקר לארק - שהורכבה אף היא במפעלי אילין. הלארק נחשבה למשפחתית בארה"ב, שם תוכננה, אך בישראל היא זכתה למעמד של רכב שרד - מכונית חלומות נחשקת. לנשיא המדינה השלישי, זלמן שז"ר, היתה לימוזינה ייחודית על בסיס הלארק. לפני כן, בתקופת "ירח הדבש" עם צרפת, נסע שז"ר בסיטרואן DS פתוחה, בדומה לנשיא צרפת שארל דה-גול.

ייצור המכוניות במפעלי אילין דעך בראשית שנות ה-70, ומנהיגי המדינה עברו לוולוו. ראשונים היו אלופי צה"ל, עם דגם 144, ואליהם הצטרפו השרים בדגם 240. הנימוק העיקרי לבחירה במכונית היוקרה השוודית היתה העובדה שהיא איננה גרמנית. באותה תקופה היה היחס לגרמניה עדיין טעון, וראשי המדינה לא רצו לנסוע במכוניות מאותן פירמות בהן נסעו בכירי הממשל הנאצי.

השרים שמרו אמונים לוולוו עד ראשית העשור הנוכחי עם דגמים כמו 740, S70 ו-S80, ורק ראש הממשלה והנשיא בחרו בלימוזינות אמריקאיות של קאדילק (רבין נסע בשברולט קאפריס, דגם ששימש אז את המוניות הצהובות של ניו יורק).

עבור היבואנים, לזכייה במכרז השרים יש משמעות תדמיתית ממשית, והם מעניקים הנחה של עד 40% למינהל הרכב הממשלתי כדי לזכות בפרסומת חינם. בכל מכרז כזה נבחרים כמה דגמים, ומתוכן בוחרים השרים. במכרז שנערך ב-2000 התחרו ביואיק לה-סייבר, פיז'ו 607, מאזדה קסדוס 9, ניסאן מקסימה, וולוו S80 ואאודי A6. הוולוו זכתה.

בינתיים נעלמה גם הרתיעה ממכוניות גרמניות, כשמשטרת ישראל החלה להשתמש בפולקסווגן פאסאט כניידת. בתקופת האינתיפאדה השנייה רכש משרד הביטחון ב.מ.וו משוריינת עבור הרמטכ"ל, והכשיר את הקרקע למכרז השרים של 2006. התחרות אז היתה עזה במיוחד, וכללה את אאודי A6, קדילאק CTS, ביואיק לוצרן, ב.מ.וו 523i, פיז'ו 607, וולוו S80, מרצדס E230 וסקודה סופרב. מינהל הרכב הממשלתי בחר בשתי ההצעות של היבאונית צ'מפיון מוטורס - אאודי A6 וסקודה סופרב - שעלות רכישתן לפני מע"מ היא 140 אלף שקל למכונית. כיום מתניידים ראש הממשלה והנשיא באאודי A8 ממוגנת. רוב השרים בחרו באאודי היוקרתית על פני הסקודה הצנועה יותר למראה.

מ-2000, עם התרחבות השימוש בליסינג, זכו גם חברי הכנסת לרכב צמוד. חברי הכנסת נוסעים במכונית מקבוצת הרישוי 4, ויכולים לבחור בין מכונית מנהלים למיני-ואן קומפקטי. רק חבר כנסת אחד, זבולון אורלב, עבר למכונית היברידית.

כיום לא ברור אם הזכייה במכרז מסייעת למותג, כפי שאירע עם וולוו בשעתו. אחרי הכל, המכונית שזכתה לחשיפה הרבה ביותר בתקופת אולמרט היתה המיני-ואן עמה הגיעו חוקרי המשטרה ללשכתו.

-

בהכנת הכתבה סייע בני הספל ממועדון החמש




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו