בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בקופסאות שהוסתרו 70 שנים נמצאו אלפי תצלומים של רוברט קאפה, גרדה טארו ודייוויד סימור ממלחמת האזרחים בספרד

בקופסאות שהוסתרו 70 שנים נמצא אוצר בלום: אלפי תצלומים של רוברט קאפה, גרדה טארו ודייוויד סימור ממלחמת האזרחים בספרד. צפייה בתצלומים מאפשרת להבין כיצד פעלו העיניים של שלושה מצלמי העיתונות החשובים במאה העשרים

תגובות

כששלוש קופסאות הקרטון המאובקות - שכונו יחד "המזוודה המקסיקאית" - הגיעו לפני יותר משנה למרכז הבינלאומי לצילום שבניו יורק, אחד הדברים הראשונים שעשה המומחה לשימור תצלומים היה להריח את סרטי הצילום המגולגלים שבתוכן, מחשש שמא הם מדיפים ריח חריף המעיד על התפרקותם.

אבל התברר שהפילמים במצב מצוין, אף שאיש לא נגע בהם זה 70 שנים. כך החל תהליך דקדקני של פתיחתם, סריקתם, ומאמץ לסדר את כ-4,300 התשלילים שצילמו רוברט קאפה, גרדה טארו ודייוויד סימור בתקופת מלחמת האזרחים בספרד. אלה יצירות פורצות דרך, שסברו שאבדו לפני זמן רב, אך לפני כמה שנים הן צצו מחדש במקסיקו סיטי.

חוקרי המרכז מצאו בחודשים האחרונים, בין 126 גלילי הפילים שבקופסאות, כמה תצלומים לא ידועים של קאפה, ממייסדי סוכנות הצילום "מגנום" ומחלוצי צילום המלחמה. היו שם גם תצלומים של טארו, שותפתו לצילום ובתקופה מסוימת גם לחיים, שנהרגה ב-1937 מפגיעת טנק סמוך לחזית, ממערב למדריד. אבל מפתיע יותר הוא עושר התצלומים החדשים של סימור, שנמצאו בקופסאות. סימור, שכונה "שים" ושגם הוא היה ממייסדי "מגנום", נודע לא בצילום מלחמה, אלא בתיעוד חודר של החיים בספרד בצל המלחמה.

"זה באמת מוסיף, לראשונה, נפח לתמונה שיש לנו בנוגע לשים בספרד. העבודות הן הישג גדול", אמר בריאן ווליס, האוצר הראשי של המרכז, שבו תיפתח בספטמבר 2010 תערוכה של צילומי שים. שים נהרג ב-1956, כשסיקר את משבר סואץ.

התשלילים לא סיפקו תשובה לשאלה שאופפת שנים רבות את הקריירה של קאפה: האם ביים את התצלום המפורסם ביותר שלו, "החייל הנופל", המציג לוחם רפובליקאי מתנדנד לאחור, במה שנראה כרגע מותו סמוך לעיר קורדובה? הקופסאות לא הכילו אף תצלום מהסדרה שצולמה באותו אחר צהריים של 5 בספטמבר 1936, אם כי כמה תמונות מהסדרה פורסמו בעבר, והביוגרף של קאפה העלה טיעונים משכנעים לכך שהצילום לא בוים.

לדברי אוצרת "אוספי קאפה" של המרכז, סינתיה יאנג, קופסאות התשלילים איפשרו הבנה עמוקה יותר לגבי הדרך שבה קאפה, טארו ושים עבדו, בתקופה הקצרה יחסית שבה יצרו את האבטיפוס של צילום המלחמה המודרני. לדבריה, התצלומים מאפשרים לחוקרים "להבין כיצד פעלו העיניים של שלושת הצלמים בשעה שצילמו את הסיפורים הללו". העבודות שנמצאו גם מוסיפות סיפורים חשובים מהמלחמה, למשל הסיקור של קאפה במארס 1939 של מחנות ההסגר הנודעים לשמצה שהקימה צרפת לפליטים מספרד.

גם עכשיו, אחרי חשיפת התמונות, לא התפזר כלל הערפל האופף את סיפור הגעתן מהסטודיו של קאפה למקסיקו. מפרטים שהצליחו לאסוף חוקרים שונים עולה שב-1939, אחרי שברח מפאריס לניו יורק, ביקש כנראה קאפה ממנהל חדר החושך שלו לשמור על התשלילים. אחר כך הגיעו כנראה הקופסאות למרסיי, ובשלב מסוים הועברו לפרנסיסקו אגילר גונסלס, דיפלומט מקסיקאי שהוצב בעיר כדי לסייע לפליטים אנטי-פשיסטים שברחו מספרד.

בהמשך, התשלילים עשו את הדרך למקסיקו. לאחר מותו של הדיפלומט, הם הועברו לבנג'מין טרוור, יוצר סרטים ממקסיקו סיטי, שדודתו היתה חברה של אגילר. בשנות ה-90 טרוור הודיע על קיומם של התשלילים וב-2007, לאחר משא ומתן ארוך, הוא הסכים למסור אותם למרכז הבינלאומי לצילום, שהוקם על ידי אחיו של קאפה, קורנל.

נוסף על התמונות החדשות של שים, המרכז מתכנן להעלות בשנה הבאה גם תערוכה גדולה של רוב היצירות שנמצאו ב"מזוודה המקסיקאית", אמר ווליס, שהוסיף ש"אנחנו רואים בכך את אחת התגליות החשובות ביותר של עבודות צילום מהמאה ה-20".



תצלומים: רוברט קאפה, גרדה טארו והמרכז הבינלאומי לצילום



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו