בסוף החורף משתוללת כאן פריחה - כללי - הארץ
מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

בסוף החורף משתוללת כאן פריחה

אזור: רמות מנשה • אורך: כ-25 ק"מ • משך: 5-7 שעות • מפות: הכרמל. מפה מס' 4 בסדרת "מפות טיולים וסימון שבילים" • דרגת קושי: ל-4x4 רך - בינונית. ל-4x4 קשוח - קלה • עונה מומלצת: כל השנה ובמיוחד בסוף החורף ובאביב • מגבלת שטחי אש: יש. הטיול מותר בסופי שבוע ובחגים בלבד

• פורסם לראשונה: 12.03.2008
  • 23:00
  • עודכן ב: 13.03.2008

"בנהר תנינים איומים והם שונאים את האדם יותר מכל חיה אחרת", קבע עולה רגל נוצרי משנת 1148 (זאב וילנאי, אנציקלופדיה "אריאל"). בשנת 1912 ניצוד התנין האחרון של נחל תנינים ולמעשה התנין "הטבעי" האחרון של ארץ ישראל. ואכן, נחל תנינים שזורם מרמות מנשה לים התיכון נקרא בערבית ואדי תמסחי בחלקו העילי וכן ואדי אל-זרקא ("הכחול") במישור חוף הכרמל. שם זה בא לו בשל זרימתו האיתנה, המונעת מן הסחף שבמימיו לשקוע - ולפיכך יש להם גוון כחול כהה (לעומת זרימה אטית ומתונה, המאפשרת שקיעת הסחף ולפיכך המים צלולים ובהירים).

מסלול הטיול שלהלן מלווה את נחל תנינים לאורך כמה קילומטרים קצרים ויפים באזור רמות מנשה. המסלול שמתאים לרכב שטח 4x4 ולאופניים חוצה את רמות מנשה ממזרח למערב. האזור עתיד להיות מוכרז כמרחב ביוספירי, שבו נשמר איזון אקולוגי בין הטבע, הצומח והחי לבין האדם. בניגוד לשמורת טבע או גן לאומי, מותרת במרחב הביוספירי פעילות של פיתוח ובנייה, אבל תוך שמירה על הטבע (פרטים נוספים אפשר למצוא באתר של המועצה האזורית מגידו).

נקודת ההתחלה היא צומת משמר העמק, החיבור בין כביש 66 לכביש 6953. הצומת נמצא 7 ק"מ מצפון לצומת מגידו. בצומת משמר העמק מאפסים את מד המרחק ונוסעים על כביש 6953 בכיוון צפון-מערב (לעבר עין השופט). ב-1.5 ק"מ יורדים שמאלה מהכביש לדרך עפר ובהתאם לשלט "יער משמר העמק". מאפסים את מד המרחק ונוהגים דרומה על דרך העפר שמסומנת בסימון אדום (מספר 4243 במפת סימון שבילים). דרך עפר מלבבת לצד שדרת ברושים. כעבור 200 מ' בלבד מגיעים לצומת - מפגש עם סימון שחור (4245). פונים שמאלה עם השחור בעלייה.

ב-750 מ' מגיעים לצומת משוכלל, ערב-רב של שבילים ודרכי עפר. מאפסים שוב. עכשיו צריך להתקדם לאט ובתשומת לב ישר לצפון-מזרח ולמעשה לחתוך חורשה קטנה של אורנים. מגיעים לדרך עפר רחבה ולצומת T ופונים ימינה, דרומה, עם המשך הסימון השחור ובמקביל לשביל צר (סינגל) של רוכבי אופניים שרץ בין העצים. ב-400 מ' צומת נוסף - פנייה שמאלה מובילה ליער הקיבוצים (יש שילוט של קרן קיימת), אבל אנחנו ממשיכים ישר, המשך הסימון השחור, ולפי השילוט "דרך הפארק". חגיגת הפרחים, בעונה, מתחילה באזור הזה. מרבדים של כלניות, שפע חגיגי של עיריות לבנות ופרחים נוספים.

נוף פתוח ב-360 מעלות

ב-1.5 ק"מ מגיעים לצומת ולשילוט קק"ל "חורבת בית ראס". הסימון השחור מושך שמאלה ומשולט "יציאה דרך הפארק". אנחנו מאפסים וממשיכים ישר דרומה בעלייה לחורבת בית ראס. ב-200 מ' במזלג בוחרים בזרוע שמאלית ונוהגים אל ראש הגבעה ולתצפית. הדרך מתעקלת שמאלה ובעלייה. המטרה היא להגיע לפסגה. ב-500 מ' מגיעים לראש הגבעה. הגובה כאן 360 מ'. הנוף פתוח ב-360 מעלות. והקוטר של דרך העפר שמקיפה את הגבעה היא - קל לנחש - 360 מ'.

מקיפים את הגבעה חצי הקפה בנסיעה וגולשים למטה בירידה תלולה ("דוכית") לכיוון מזרח. אם יש חשש - מורידים את אחד הנוסעים ומבקשים ממנו לכוון את הנהג/ת בירידה. בסוף הירידה משתלבים לדרך עפר משובחת ופונים ימינה, דרומה.

אחרי 50 מ' מגיעים למפגש סימון שחור וסימון אדום (4243 נפגש עם 4245). מאפסים את מד המרחק וממשיכים ישר דרומה עם הסימון האדום. ב-300 מ' מגיעים לכיכר הקיבוצים (זה השם שלה) ופונים שמאלה לפי השילוט הקק"לי "דרך הפארק גל-עד". סימון השבילים הופך כחול (4330). ב-450 מ' הפתעה - קטע קצר של אספלט. במזלג הסמוך ממשיכים ישר, דרום-מערב, כל הזמן עם הסימון הכחול והשילוט "דרך הפארק גל-עד".

ב-700 מ' מעבר בקר. הדרך גולשת לעבר נחל תנינים ויובליו. ב-1.2 ק"מ ממשיכים בירידה. ב-1.5 ק"מ צומת. מאפסים ופונים שמאלה באותה דרך קק"לית ("דרך הפארק, גל-עד"). השלט מזהיר "סכנה שטח אש" וסימון השבילים עדיין כחול. ממשיכים עם הדרך הראשית. ב-100 מ' גשר צרפתי - מקבץ של סלעים והמים זורמים ברווחים שביניהם. פטנט זול ויעיל. ב-300 מ' בצומת T פונים ימינה. ב-400 מ', מימין, משוכות צבר ושרידי הכפר הערבי אל-כופריין (כפריים, צמד כפרים, כמו "מחניים" במקרא). ב-800 מ' משמאל בסיס צבאי נטוש של הנח"ל.

ב-900 מ' מגיעים לצומת, ובדיוק לפני מעבר הבקר פונים ימינה, מערבה, בירידה מתונה לעבר ערוץ נחל תנינים. ב-1.4 ק"מ מגיעים אל מעיין עין כפר. המים נוסעים בתוך מבנה קטן וזורמים לשוקת בטון ומשם מפכים חופשי לערוץ הנחל. המבנה מעוטר כתובות נאצה. ממול עץ אלון תבור ענק. בצד השני מכלאת בקר של עין השופט.

מאפסים את מד המרחק. להמשך המסלול בוחרים את הדרך שנמצאת מימין למבנה, זו שמלווה את הגדה הימנית של נחל תנינים (מצפון לערוץ). ב-200 מ' מעבר בקר. ב-700 מ' חוצים את נחל תנינים. ב-950 מ' במזלג בוחרים בזרוע השמאלית וממשיכים לנהוג במקביל לערוץ. ב-1.7 ק"מ מזומנת חצייה נוספת של הנחל. בסוף החורף משתוללת כאן פריחה. משטחים צהובים ואדומים. חובה לרדת מהרכב ולהתבשם. ב-2.5 ק"מ, בעונה הנכונה, קצת בוץ. ב-2.7 ק"מ מבנה ומים זורמים (עין גלעד). ב-3.0 ק"מ מכלאת בקר וחורש אקליפטוסים (עין לבלוב). יש צל ויש מצב לפיקניק.

היכן הסוסים?

ב-3.4 ק"מ מתחברים לדרך עפר ראשית ופונים ימינה. כעבור פחות מ-100 מ' נוספים מגיעים לכביש 672, מאפסים את מד המרחק ופונים על הכביש ימינה, צפונה. הכביש יפה ומפותל. ב-1.2 ק"מ הוא גולש לעבר ערוץ נחל רז ומטפס אל הצד השני. רוכב אופניים מותש ומזיע הולך ברגל. ב-2.2 ק"מ הכביש מתעקל ימינה. אחר כך מופיעה ישורת וב-2.6 ק"מ גשרון. מיד אחרי הגשרון צריך לפנות שמאלה לדרך עפר (למעשה, יש כאן שתי דרכים. צריך לבחור בראשית. זו שנמצאת מדרום, משמאל, לעמודי החשמל).

מאפסים את מד המרחק ונוהגים על דרך העפר בכיוון מערב. הסימון הוא ירוק (4332). סימן זיהוי - הדרך מקבילה לקו החשמל ורוכבת על השלוחה הטופוגרפית. מימין, לכיוון צפון, קיבוץ דליה. ב-700 מ' מזלג - כל בחירה נכונה. ב-1.85 ק"מ ישר עם הדרך הראשית. ברקע כביש מספר 6, קטע 18, כיום לקראת השלמת העבודות. ב-3.1 ק"מ מגיעים לכביש. פונים ימינה ומיד שמאלה, במנהרה מתחת לכביש, ושוב שמאלה וימינה מהעבר השני. הכיוון הוא מערב, לעבר קו המתח, ועדיין עם סימון השבילים הירוק. ב-3.5 ק"מ מתחברים אל דרך עפר ראשית, ממש אוטוסטרדה של משאיות. פונים בזהירות ימינה, לצפון-מערב, לאורך קו המתח, צמוד לעמודים. הסימון הוא שחור (4340). ב-4.1 ק"מ עוזבים את הדרך הלא סימפטית הזאת ופונים שמאלה, מערבה, לדרך עפר עם סימון כחול (4355). מאפסים את מד המרחק ונוהגים בעלייה. יש מדרגות קטנות וחמודות והרבה קידה שעירה שפורחת בצהוב עז.

ב-500 מ' מזלג - מי שיפנה ימינה יגיע לנקודה 186, "הבקתה השרופה". אבל המשך המסלול הוא ישר, מערבה עם הכחול. ברקע כלניות אדומות וסגולות, ובצפון תחנת הכוח "חגית". ב-700 מ' העלייה קצת מסתלעת. ב-1.1 ק"מ בצומת פונים ימינה צפונה - ירידה עם הסימון הכחול בדרך משובשת למדי. ב-1.5 מעבר בקר ולצדו שלט: "רוכב יקר! בקר בשטח, סגור השער". היכן הבקר? היכן הסוסים? אפילו שער של ממש אין כאן.

גן שעשועים לג'יפאים

ב-1.8 ק"מ צומת T. מי שיפנה ימינה יגיע לגבעה 186. אבל המשך המסלול דורש פנייה שמאלה, מערבה. ב-1.9 ק"מ משיקים לנחל דליה, שזורם גם בקיץ. ב-1.95 ק"מ במזלג בוחרים בזרוע השמאלית עם המשך הסימון הכחול ולעבר ההר. ב-2.15 במזלג בוחרים בזרוע שמאלית עם הדרך הקלה יותר או בזרוע הימנית (התחתונה) עם הדרך האתגרית יותר. ב-2.3 ק"מ מגיעים לצומת ומאפסים. משמאל יש מעבר בקר ועלייה תלולה - מקום פופולרי בקורסי ג'יפאות. בכלל, אזור הר חורשן הוא גן שעשועים ידוע לג'יפאים.

ממשיכים ישר צפונה, בירידה, עם הסימון הכחול ובשולי ההר המיוער. ב-600 מ' במזלג בוחרים בזרוע שמאלית, דרך מעבר בקר, בעלייה עם המשך הסימון הכחול. מיד אחריו עוד מזלג - בוחרים בזרוע הימנית ישר, בעלייה, מערבה. כל הזמן ישר עם העלייה. ב-1.0 ק"מ - מד הגובה מראה 162 מטרים - מתחברים לדרך עפר אחרת. ממשיכים כל הזמן ישר בתוך יער האורנים.

ב-1.5 ק"מ צומת - מפגש סימון ירוק (4365) ואדום (4357). השלט מכריז "שמורת טבע הר חורשן". מאפסים ופונים ימינה צפונה עם הסימון הירוק (מי שיפנה שמאלה עם הירוק יגיע כעבור 5 ק"מ למושב עמיקם). נוהגים בירידה ולאורך הברושים היפים. ב-400 מ' פונים שמאלה, צפון-מערבה, בירידה, עדיין עם הסימון הירוק. ב-600 מ' עוד צומת. ממשיכים ישר עם הירוק. פשוט ישר. ב-1.0 ק"מ מפגש עם סימון שחור (4356) שמגיע מכיוון דרום-מערב.

אנחנו עם הסימון הירוק. ב-1.1 ק"מ מפגש עם סימון כחול (4360). ממשיכים ישר עם הירוק. השילוט מבשר "גוש יערות אלונה". בצומת שליד השלט פונים ימינה עם הסימון האדום (4357) - הגב ליער והפנים לבת שלמה ולצמחי הקנה על גדת נחל דליה. ב-1.3 ק"מ חוצים את נחל דליה וכעבור פחות מ-100 מ' חוצים את ערוץ נחל תות - שמו בא לו משדרת עצי התות בין צומת אליקים לבת שלמה, שנטעו טמפלרים גרמנים בצד טחנת הקמח שלהם, שפעלה בכוח מימי המעיין הסמוך המכונה היום עין תות (יהודה זיו, "רגע של מקום"). ממשיכים ישר בעלייה, קינוח מתוק לנהג, ועד למושבה בת שלמה ולסוף הטיול (כביש מספר 70, ימינה למחלף אליקים ויקנעם, שמאלה למחלף זכרון יעקב ולכביש החוף).