בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יש לכם ג'ט-לג? אל תיקחו ויאגרה

מחקר שפורסם באחרונה טען כי ויאגרה מרפאת יעפת, אך ממחקרים אחרים עולה כי צריך פשוט לשתות קפה ולנמנם

תגובות

ניו יורק טיימס

>> בשורות טובות: ביוני 2007 מצאו חוקרים בארגנטינה דרך טיפול חדשה ומבטיחה בתופעת הג'ט-לג: התרופה סילדנפיל. אתם ודאי מכירים אותה בשמה הידוע יותר: ויאגרה.

המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי PNAS, הראה כי ניתן לכוון מחדש את הפעילות המחזורית של הגוף, השעון הפנימי שלנו, בעזרת אותה גלולה כחולה - תירוץ מוצלח ליוצאים לחופשה לבקש מהרופא מרשם לויאגרה.

העיתונות העולמית חוגגת, אך למעשה החדשות אינן כה ברורות כפי שמצוין בדיווחים. המחקר, היחיד מסוגו שנערך עד עתה, מראה כי הויאגרה פועלת על אוגרים. האם התוצאות יחזרו על עצמן במחקרים נוספים? האם לתרופה תהיה אותה השפעה של "גירוש שינה" על בני אדם? איש אינו יודע.

זוהי הסיבה לכך שד"ר מרק רוזקינד, מומחה השינה ומייסד אלרטנס סולושנס - ארגון המייעץ לחברות בנושאי ערנות בעבודת משמרות וג'ט-לג - נשאר ספקן לגבי מציאת פתרון פלא, החל בתרופות הומאופתיות הניתנות מעבר לדלפק ועד לכותרות מחקרים סנסציוניות. "אני פתוח לכל דבר, אבל אני מדען", הוא אומר. "תראה לי את הנתונים".

רמת הביצוע צונחת

מה שמציק לנוסעים בנוגע לג'ט-לג הוא כמובן אותה תחושת לאות וחולשה המצטרפת לשיבוש בסדרי השינה התקינים, שיכולה להפוך כל נסיעה ארוכה לעניין מעיק. רוזקינד אומר כי נתונים שאסף ממחקריו מראים כי "אם אתה פוגע במשך השינה או בסדרה, אתה מצמצם ב-20%-50% את רמת הביצוע, בנוסף לפגיעה בריכוז ובדריכות".

מומחים כמו רוזקינד וד"ר מרטין מור-איד, יו"ר סירקדיאן - חברה לייעוץ שינה הממוקמת ליד בוסטון - מספרים כי עד היום נצבר ידע רב בקשר לפעילות המחזורית של הגוף והדרכים לווסת אותו. "אם אתה יודע מה אתה עושה ויכול לשלוט בזה, אתה יכול להשיג תוצאות מרשימות", אומר רוזקינד. "ואולם ויסות המחזורים הוא עניין בעייתי, ואתה יכול בקלות לבצע טעות", הוא מוסיף. רוב הנוסעים לא עושים דבר בקשר לתופעת הג'ט-לג, ואלה שעושים "לא עוזרים לעצמם כלל או שמחריפים את הבעיה".

מור-איד מציין כי חלק מהבעיה הוא העובדה שאין דמיון בין האנשים. "מכיוון שבני אדם הם שונים, טיפול כללי לא עובד", הוא טוען.

ארגונים כמו נאס"א מתייחסים ברצינות לשינויים בשעות השינה ומכינים בהתאם את האסטרונאוטים שלהם, שיכולים בעקבות שעת השילוח של מעבורות החלל, למצוא את עצמם עובדים ב"משמרת לילה" לפי שעון בסיס האם ביוסטון. בעזרת הידע שהצטבר על הרגלי השינה של אדם כלשהו "ניתן לשגר אותו לכל פינה בעולם תוך יומיים או שלושה", אומר רוזקינד, שעבד עם נאס"א בשנות ה-90 והוביל חלק ממחקרי הארגון, שעיצבו את מדיניותו הנוכחית.

נאס"א מכינה כיום את האסטרונאוטים, כפי שעשתה במשימת השיגור האחרונה בתחילת השנה, על ידי הזזת שעות השינה שלהם בימים שלפני השיגור, ושליטה על החשיפה לאור וחושך במגוריהם. למרות זאת, אחד האסטרונאוטים, גארת רייסמן, התבדח במסיבת עיתונאים כמה שבועות לפני השיגור, ואמר ש"האסטרטגיה העיקרית שלנו היא לשתות המון קפה לפני שאנחנו יוצאים אל כן השיגור".

התרופות לא הוכחו כמועילות

לכל אלה שלא יכולים להרשות לעצמם את הלוקסוס של הכנות ארוכות, שליטה בשעות האור ושינוי סדר היום, ממליצים המומחים לנסות להסתגל עקב בצד אגודל. הגעה לאזור זמן חדש באור יום יכולה להיות יעילה יותר משימוש בתרופות לצורך איפוס השעון הפנימי, אומר מור-איד ומוסיף: "הדבר הטוב ביותר שאתה יכול לעשות הוא לצאת החוצה ולתפוס קצת אור".

רוזקינד מדגיש את החשיבות בצבירת שעות שינה רבות ככל שניתן לפני ובמהלך הנסיעה. מנוחה רבה מונעת "חוב שינה" שעלול להיגרר לכל אורך שהותך ביעד. לאחר ההגעה, עליך לדאוג לישון היטב ללא הפרעה בבית מלון, לדוגמה, המאפשר סביבה שקטה עם וילונות עבים ומוגפים. כמו כן, לפני השינה עליך להימנע משתיית אלכוהול, הפוגע במחזוריות השינה.

ישנם נוסעים המשתמשים בתרופות כמו פרוויג'יל, מרשם הניתן לחולי נרקולפסיה, כדי למנוע מהם הירדמויות פתאומיות. מור-איד מזהיר כי השימוש בתרופות חזקות כאלה לא הוכח עדיין כמועיל לסובלים מתיאום במחזוריות השינה, וההשפעות רחוקות הטווח עדיין לא ידועות. בנוסף, לא הוכח שהשימוש בהורמון מלטונין יעיל עבור מרבית האנשים, פשוט מפני שהניסיון לווסת את הפעילות המחזורית של הגוף, ללא הבנה עמוקה מהם המחזורים האישיים של כל אחד ואחד, גורמים להזזת יתר או הזזה מועטה מדי של המחזורים.

למעשה, טוענים המומחים, ברוב הנסיעות עדיף למשוך את שעות הערות ככל שניתן, אפילו בעזרת "נמנומים קלים וקפאין". מחקרים שנערכו בקרב טייסים הראו כי נמנום של 26 דקות במהלך טיסה, בזמן שטייס המשנה אוחז בהגאים, כמובן, משפר ב-34% את רמת הביצוע וב-54% את רמת הערות.

"שימוש בקפאין בשילוב נמנום במהלך נסיעה הוא אסטרטגיה מנצחת", אומר רוזקינד. לקפאין לוקח 15-30 דקות עד שהוא מתחיל לפעול, ונמנום יעיל לא אמור להימשך יותר מ-45 דקות, שאחריהן נכנסים לשלב של שינה עמוקה שמטשטשת את האדם. במלים אחרות, שתיית כוס קפה לפני נמנום, כך טוען מומחה השינה, יכולה להבטיח כי תתעורר עם תחושת מרץ.




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו