בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הבובות מסייעות להתגבר על הפחד

מנהריה עד אשקלון: כך מקלים על הטראומות של ילדי קו העימות

תגובות

"יום אחד הגיעו בני האדם, כרתו את העצים והפרו את שלוותה של קבוצת החיות שחיו ביער מיוחד וקסום". סיפור הילדים הזה הוא חלק משיטת טיפול חדשה, "בובותרפיה", שבאמצעותה מסייעים לילדים באזורי עימות להתמודד עם מצבים פוסט-טראומטיים. התוכנית, שנוסתה עד כה בהצלחה בגני ילדים בצפון, תחל לפעול בשנת הלימודים הבאה גם באשקלון, שנכנסה באחרונה לטווח הקסאמים.

התוכנית התחילה לפעול במרכזי קליטה של עולי אתיופיה בצפון אחרי המלחמה. לאחרונה היא מופעלת בקרב ילדי גנים בנהריה, אשר חלקם סובלים עדיין מחרדות בעקבות מלחמת לבנון השנייה. התוכנית מבוססת על סדרת מפגשים בהם משתתפים הילדים, הצוותים החינוכיים וההורים ומטרתה להרחיב את דרכי ההתמודדות השונות של הילדים עם קשיים ולסייע בבניית חוסן והעצמה בקרב הילדים.

את התוכנית, שנקראת "מה עוזר כשקשה לי", פיתחה התרפיסטית סמדר קופר-קיסרי בהתבסס על מודל שפיתח הפרופ' מולי להד, נשיא מרכז "משאבים" במכללה האקדמית תל-חי. ה"בובותרפיה" מבוססת על בובות של חיות, עמן יכולים הילדים להזדהות. "השימוש בבובות יוצר הרחקה, 'זה לא אני, זו הבובה', וכך הילד משתמש בבובות כמדיום לביטוי ועיבוד תכנים המעסיקים אותו", אומרת קופר-קיסרי. "דרך בלתי אמצעית זו נותנת ביטוי חופשי לנושאים ולקונפליקטים שמעסיקים את הילדים מבלי שיהיו להם רגשות אשמה ופחד". סיפור המסגרת של התוכנית מתאר את המצב המשברי אליו נקלעו החיות ואת סיפור התמודדותן השונה של כל אחת מהן. "החיות מזמינות השלכות והזדהויות, ומאפשרות לילדים לחזור לעבר ולהבחין בדרכי ההתמודדות שעמדו לרשותם, לחזקן ולתרגל דרכי התמודדות נוספות", אומרת קופר-קיסרי.

על פי המודל שעליו מבוססת התוכנית, ישנם שישה ערוצים בהם מבוגרים וילדים מתמודדים עם קשיים: אמונות וערכים, רגש ויכולת לבטא רגשות, חברה ותפקיד, דמיון, היגיון, וערוץ פיזי. הכבשה, למשל, מחזקת התנסויות קבוצתיות, בעוד התוכי מדגיש את הפן של הדימוי העצמי. בובת התרנגול מסייעת לפתח את ערוץ האמונות והערכים ומעלה תכנים של כבוד, גאווה עצמית והצלחה. הכלב מסייע לפתח את הערוץ הרגשי ועובד על הסתגלות לשינויים.

לדברי קופר-קיסרי, "התוכנית מספקת לילדים כלים להתמודדות עם אתגרים רגשיים וחברתיים ומפתחת בקרבם משאבי התמודדות המאפשרים התמודדות טובה יותר עם סיטואציות קשות בחייהם כילדים ומאוחר יותר כבוגרים".



ענת לוין, אחת ממנחות התוכנית, בגן בנהריה, בשבוע שעבר



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו