בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סוף לפקקים? אגרת גודש של 50-25 שקל בכניסה לת"א החל מ-2009

גורמים בענף: יישום התכנית יתאפשר רק ב- 2013; נזק הגודש בגוש דן למשק נאמד ב-5.5 מיליארד שקל בשנה

תגובות

מאת: צבי זרחיה ואבי בר אלי

משרד התחבורה יגבש עד סוף 2008 את התוכנית להטלת אגרות גודש על כלי רכב פרטיים במטרופולין תל אביב, כך הודיע אתמול מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן.

בין היתר נשקלת הצעה לשנות את גובה האגרה בהתאם לשעת הכניסה לעיר, האיזור, וכמות הזיהום שפולט הרכב. תוך שלושה חודשים אמור צוות ההיגוי הבין משרדי לסוגיית אגרות הגודש לקבוע את האזור הגיאוגרפי שהכניסה אליו תחויב באגרה.

הצוות בוחן כיום שלוש חלופות: חלופה מינימאלית, בה ישתרע אזור האגרה בין שדרות רוקח (צפון), דרך קיבוץ גלויות (דרום), נתיבי-איילון (מזרח), חלופה בינונית - הכוללת חלקים נרחבים מרמת גן, בני ברק ופתח תקווה - וחלופה מקסימלית הנתחמת בכביש ירושלים תל אביב (דרום) וכביש 5 (צפון).

בנוסף, נבחנות עדיין מספר חלופות לסוגי אגרות הגודש ולאופן הפעלתן. ל-TheMarker נודע כי בסקרי דעת קהל אשר ערך הצוות באחרונה נע טווח האגרה הנבדק בין 15-25 שקלים. בכוונת המשרד להחיל את תקנות אגרות הגודש כבר ב-2009, ואולם גורמים בענף התחבורה מעריכים כי הכנת התשתית החוקית והפיסית למהלך תארך 4-3 שנים לפחות.

בדיון שהתקיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אמר סיטרמן כי משרד האוצר הסכים כי הכנסות האגרה שיגבו יועברו לשיפור תשתיות התחבורה ולפיתוח התחבורה הציבורית. לדבריו, תביא התוכנית גם לחסכון בזמני הנסיעה של כלי הרכב בתוך המטרופולין ותצמצם באופן משמעותי את החשיפה לזיהום אוויר ורעש.

סקר שנערך באחרונה על ידי משרד התחבורה קובע כי הגודש מביא לאובדן של 277 מיליון שעות עבודה בשנה, במטרופולין תל אביב. ערכן של שעות אלה נאמד בכ- 5.5 מיליארד שקל בשנה.

עוד עולה מהסקר כי רוב תושבי מטרופולין תל אביב מעוניינים בהטלת אגרת גודש שתגביל את מספר המכוניות הנכנסות לעירם. מהסקר מתברר עוד כי גם נוסעי התחבורה הציבורית תומכים בהטלת אגרת הגודש שתשפר את זמני הנסיעה של התחבורה הציבורית ותצמצם את הגודש במרכז המטרופולין.

סיטרמן ציין כי התוכנית לגביית אגרה גודש היא חלק משורה של צעדים שמקדם משרד התחבורה במטרה לעודד את בשימוש בתחבורה הציבורית, בהם הקמת רשות ארצית ורשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית, ארגון מחדש של התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות והפחתת הכדאיות בשימוש ברכב הפרטי.

במהלך הדיון הציג סגן ראש עירית תל-אביב, פאר ויסנר, בדיקת כדאיות כלכלית אשר נערכה עבור מפלגת הירוקים, לפיה הטלת אגרות גודש בסך 25 שקל בכניסה למטרופולין תניב למדינה הכנסות בסך כמיליארד שקל בשנה.

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אופיר פינס (עבודה), אמר כי "צמצום זיהום האוויר צריך להיות יעד דומיננטי בתוכנית ולא רק פתרון העומס והצפיפות באגרת הגודש טמונה פגיעה בשוויון - "מי שיש לו - ישלם, ומי שאין לו - שיסתדר, זה חיסרון שצורם לי".

פינס הוסיף כי ההמלצה להפעלת אגרת גודש בתל אביב עלתה כבר בשנת 99' בעקבות עבודה של ועדה בין משרדית, ב-2004 פורסם המכרז להכנת התוכנית. "לא יכול להיות שעשר שנים לא קרה כלום, יש הרבה דיבורים ומעט מעשים".

פינס אמר עוד ש"התוכניות הן ראשוניות ווירטואליות, אנחנו רחוקים מאוד מיישומן". הוא קרא למנכ"ל משרד התחבורה "לתת לעניין דחיפה יותר גדולה בלוחות זמנים אדוקים". בסוף הישיבה נקבע כי תוך שלושה חודשים ישוב משרד התחבורה ויציג לוועדת הפנים פרטי תוכנית מגובשים, ויניח הצעת חוק ממשלתית לאגרה.

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר כי אגרת גודש תהיה ישימה רק אם בצידה תהיה מערכת תחבורת ציבורית נקייה ויעילה. השינוי צריך להתחיל כבר מחר עם הקצאת נתיבי תחבורה ציבורית והגדלת צי האוטובוסים". עו"ד תמי גנות מ"אדם טבע ודין" אמרה כי "הטלת אגרות גודש פסולה, כל עוד לא ניתנות לציבור חלופות".

דיונים חמים בנושא, בקהילת צרכנות ב-TheMarker Cafe

פאר ויסנר, יו"ר מפלגת הירוקים, תקף את משרד התחבורה קרא להתחיל בישון מיידי של פריסת קווי האוטובוסים עוד לפני שתיושם אגרת הגוש. "הדרך הנכונה היא להפוך את תל אביב לרשת קווי אורך ורוחב בצורה זאת תצטרך דן לצמצם 50% מהקווים שממילא אף אחד לא צריך".




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו