בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גדולי הרבנים החרדים מזהירים מפני עליית יהודים להר הבית

הרבנים יוסף, קנייבסקי ואלישיב כתבו לרב הכותל: העולה להר מסתכן במוות בידי שמים

תגובות

מתקפה חדשה של גדולי הרבנים החרדיים על הרבנים ופסקי ההלכה המתירים כניסה להר הבית. גדולי הרבנים החרדיים, הרב שלום אלישיב, הרב חיים קנייבסקי והרב עובדיה יוסף הורו לרב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ, לפרסם מחדש את פסק ההלכה שעליו חתמו לפני 40 שנה מרבית הרבנים בארץ, האוסר לעלות להר הבית.

הרבנים אלישיב, קנייבסקי ויוסף, פנו לרב רבינוביץ בעקבות הפרסום ב"הארץ" לפני כחודש, בדבר עלייתו להר הבית של הרב משה טנדלר, חתנו של הרב משה פיינשטיין, שהיה מגדולי הפוסקים החרדים האשכנזים בארה"ב בדור הקודם. הרב טנדלר אף צולם בהר ודבר עלייתו עורר הדים רבים בקרב הציבור החרדי. להר עלו באחרונה עוד כמה רבנים חרדיים ידועי שם. לפני כשנתיים עלה להר ללא פרסום גם המקובל הטברייני הרב דב קוק, הנשוי לנכדתו של הרב אלישיב.

בכרוז המפורסם עתה מחדש נכתב שחל איסור מוחלט על עלייה לכל מקום שהוא במתחם הר הבית, מחשש לפגיעה בטהרת המקום, שכן המעמד ההלכתי שבו מצויים יהודים היום, הוא של "טמא מת" (טמא משום שבא במגע עם מת).

בכרוז נאמר עוד כי "ברבות הימים נעלם מאתנו המקום המדויק של המקדש וכל הנכנס אל שטח הר הבית עלול להיכנס מבלי יודעים אל מקום המקדש וקודש הקדשים, ואז ייכשל באיסור חמור של כרת (מוות בידי שמים) חס ושלום לפיכך, אנו חוזרים ומזהירים על כל מה שהוזהרנו מכבר שבל יהין איש ואשה להכנס לכל שטח הר הבית, בלי הבדל דרך איזה שער שנכנסים בו ומלבד עצם הזהירות מאיסור חמור זה של פגיעה בטהרת מקום הקודש והמקדש, יש גם מצווה רבה של מורא המקדש ושמירתו".

בשנים האחרונות חל שינוי גדול בעמדתם של רבנים מהציבור הדתי לאומי שהחליטו להתיר את איסור הכניסה להר הבית בדורנו. גם מספר המבקרים הדתיים בהר עלה במידה ניכרת. הסדקים הראשונים שניבעו בקונסנזוס הרבני החרדי הם שהביאו כנראה ל"רענון" פסק ההלכה הישן.

איסור העלייה: עקב קושי לקבוע את מיקום המקדש

איסור הכניסה להר הבית, שהיה מקובל על מרבית הפוסקים החרדיים והדתיים לאומיים לאחר מלחמת ששת הימים, נובע מהיעדר היכולת לקבוע כיום את המקום שבו ניצבו בעבר המקדש וקודש הקודשים, שאליהם אסורה הכניסה שלא בטהרה. גם אלו שסברו שיש ביכולתם לזהות את האזור המכונה "תוספות הורדוס" על הר הבית (הבנייה שהמלך הורדוס הוסיף למתחם המקדש המקורי), אסרו על יהודים להיכנס לתחום זה, שמא יתירו לעצמם אותם יהודים לחרוג מהאזור המותר.

לאחר מלחמת ששת הימים הציבה הרבנות הראשית שלט המזהיר מכניסת יהודים להר הבית, והבהירה שהעונש על העולים להר בניגוד להלכה הוא כרת (מוות בידי שמים). אלא שבשנים האחרונות התרחב מעגל הרבנים בציבור הדתי-לאומי שמתיר כניסה להר. השינוי התחולל בעיקר על רקע החרפת המאבק בין היהדות והאיסלאם על הר הבית, הפגיעה בעתיקות יהודיות והכחשה מוסלמית של כל זיקה יהודית להר ולעברו.

חלק מהפוסקים הדתיים-לאומיים ששינו את גישתם טענו כי מכוח "דין כיבוש" יש להתיר היום כניסה להר ובדרך זו לשחררו מהכיבוש המוסלמי, הדוחק את רגלי היהודים מהמקום.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו