טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

במונית הזאת אתם נוהגים

מכונית ישראלית ממוצעת נוסעת רק כשעה ביום, ובשאר הזמן היא בחניה. פתרון יעיל שכבר נוסה בעולם יאפשר לכם לוותר על אחזקת מכונית - ולשכור רכב לפי שעה . הפיילוט יחל במתכונת מצומצמת, אך היזמים מצפים כי בתוך חמש שנים יצטרפו לשירות אלפי לקוחות

תגובות

<<ריטואל תל-אביבי ידוע: מצאתם סוף סוף מקום חניה מוצלח ליד הבית, לא תרצו לעזוב אותו בשום פנים ואופן. אם תהיו חייבים לצאת לנסיעה, תשאירו את המכונית בחניה, תקחו אופניים או אפילו מונית.

רמת המינוע בתל אביב מקבילה למערב אירופה והיא מהגבוהות בישראל: יותר מ-600 מכוניות לאלף איש. אלא שרוב המכוניות, ברוב שעות היממה, כלל לא נוסעות. הנה חישוב פשוט: הקילומטראז' הממוצע של רכב בישראל הוא 17 אלף ק"מ בשנה (הממוצע של מכוניות תל אביביות נמוך יותר). המהירות הממוצעת של מכוניות בישראל היא 45 קמ"ש ומכאן שכל מכונית נוסעת 378 שעות בשנה, כלומר שעה אחת ושלוש דקות ביום. בשאר הזמן המכוניות רק תופסות מקום חניה.

הפתרון המתבקש הוא להיפטר מהמכונית הפרטית. אבל מה עושים כשחייבים להגיע לארוחת שבת אצל הסבתא בפרדס חנה או לקנות ארון חדש באיקאה?

כאן בדיוק נכנסת לתמונה חברה חדשה בשם Car2Go, שבשבוע הבא תשיק בתל אביב תוכנית CarShare - שיתוף מכוניות. למעשה זהו שירות השכרת מכוניות על בסיס שעה. להבדיל מחברת השכרה רגילה, פזורות המכוניות של CarShare ברחבי העיר וניתן לקחת ולהחזיר אותן בשירות עצמי בכל שעה ביממה.

הרעיון של CarShare צמח באירופה כבר בשנות ה-70. בהתחלה היו אלה מיזמים חברתיים ללא כוונות רווח, ורובם לא שרדו. בשנות ה-90 נכנסו לעסק חברות מסחריות ויוזמת ה-CarShare תפסה תאוצה. כיום מופעלת השיטה ב-18 מדינות בעולם ומשרתת 400 אלף משתמשים. החברות הגדולות בעולם בתחום הן ZipCar ו-FlexCar האמריקאיות, שהתמזגו באוקטובר 2007 לחברה עם 3,500 מכוניות וליותר מ-100 אלף משתמשים.

באירופה פועלות חברות רבות בתחום. אחת הבולטות היא Mobility השווייצית, עם 2,000 מכוניות ו-70 אלף משתמשים. ראש עיריית פאריס יוזם הפעלת צי של 2,000 מכוניות חשמליות שיושכרו בשיטת CarShare ברחבי העיר כבר ב-2009. היוזמה הזו באה בעקבות הצלחת פרויקט VELIB לשיתוף אופניים בהשכרה עצמית ברחבי העיר.

לפי חישוב שערך פרופ' רוברט סארברו מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, 30% ממשקי הבית שמשתמשים בקביעות בשירותי CarShare, מכרו את המכונית. שימוש ב-CarShare מתאים למי שלא זקוק לרכב לנהיגה יומיומית לעבודה ולכאלה שגומאים פחות מ-10,000 ק"מ בשנה. מכיוון שהתשלום על CarShare מחושב לפי שעה, יש תמריץ חזק למשתמשים לנהוג כמה שפחות במכוניות וכך, בעקיפין, מופחתים זיהום האוויר והעומס בכבישים. כל זאת להבדיל משימוש במכונית פרטית - או גרוע מכך, במכונית צמודה בליסינג - שם חלק ניכר או אף כל עלויות השימוש הן קבועות ולכן אין שום תמריץ לחסוך בנסיעות.

שלושה יזמים צעירים

מאחורי Car2Go עומדת סאן קאר, חברת השכרה שמחזיקה בכאלף מכוניות ונמצאת בבעלות אלי גדיש. בחזית של Car2Go שלושה יזמים צעירים: הבן, יונתן גדיש, 29, שמוגדר מנכ"ל Car2Go ומנהל פיתוח העסקי; וכן נעם מרגליות, יזם סדרתי ושותף בכמה מקומות בילוי בתל אביב. תפקידו ב-Car2Go הוא מנהל תפעול ומכירות. בן ניניו, 26, נבחר להיות מנהל שיווק ושירות לקוחות.

כיצד תפעל Car2Go בתל אביב? בשלב ראשון יופעלו עשר מכוניות, כולן בבעלות סאן קאר: שברולט אוויאו, יודנאי גטס, מיני קופר ודגמים אחרים. המכוניות יוצעו להשכרה באחד משני מסלולים: מסלול City - 19 שקל לשעה ועוד 1.9 שקלים לכל ק"מ של נסיעה. מסלול FREEDOM - 39 שקל לשעה כולל 100 ק"מ ועוד 1.9 שקלים לכל ק"מ נוסף. ניתן גם יהיה לשכור את המכוניות לימים שלמים תמורת 139 שקל ליום ועוד 1.9 שקל לכל ק"מ כבר מהק"מ הראשון, או 269 שקל ליום כולל 100 ק"מ ראשונים.

האפשרות להזמין רכב פתוחה לחברים בלבד, שנרשמים מראש. המטרה היא ליצור סינון ראשוני ולחסום שוכרים שעלולים לנצל לרעה את השיטה ולגרום נזקים למכוניות. מטרה נוספת היא ליצור באזז במיוחד בקרב צעירים - קהל יעד מרכזי של החברה.

הזמנת הרכב עצמה מתבצעת באמצעות האינטרנט באתר www.Car2Go.co.il או בטלפון. המשתמש רואה על המסך את פרישת המכוניות ברחבי תל אביב ומשריין לעצמו את המכונית הזמינה והקרובה לטווח מוגדר מראש של שעות. כשמגיעה השעה, ניגש המשתמש אל המכונית ומצמיד לשמשה את כרטיס החבר שלו שהוא למעשה כרטיס מגנטי. גלאי שמותקן במכונית מזהה את הכרטיס ופותח את הדלתות. קוד ההתנעה נשלח לחבר מבעוד מועד באמצעות הודעת טקסט ולא נותר אלא להתניע (המפתח ממתין מוסתר בתוך הרכב) ולנסוע. בתום הנסיעה חובה להחזיר את המכונית לחניון שממנו נלקחה בהתחלה. בכך מקווים יזמי Car2Go לשמור על פיזור מכוניות אחיד. "אני מאמין שזה לא יפריע למשתמשים", אומר גדיש, "ממילא רובם חוזרים הביתה בערב".

משתמש שיחזיר את הרכב באיחור ייקנס. מי שיחזיר לפני הזמן יקבל זיכוי. וכיצד מתכוונים היזמים להתמודד עם לקוחות ונדליסטים? מרגלית: "אנחנו בונים קהל שהוא מועדון חברים. המכוניות אמורות להיות תמיד נקיות ומריחות טוב. אם לקוח נתקל במצב אחר הוא מיד מרים טלפון ואנחנו מטפלים במקרה. חוץ מזה יש סיור שלנו שמפטרל בין כלי הרכב ללא הפסקה".

התשלום בעבור השימוש ברכב כולל ביטוח ודלק - כל המכוניות מצוידות בהתקני תדלוק אוטומטיים (דלקן). הנהגים מחויבים בהשתתפות עצמית במקרה של תאונה. נהגים מתחת לגיל 23 או בעלי פחות משלוש שנות ותק בנהיגה לא יהיו רשאים להצטרף לתוכנית.

השקעה של 150 אלף דולר

יזמי Car2Go השקיעו עד עתה, לטענתם, 150 אלף דולר בפרויקט, "מכספם הפרטי". "היעדים שלנו", אומר גדיש, "הם להגיע לצי של 60 מכוניות ו-1,000 משתמשים פעילים עד סוף 2008 ובתוך חמש שנים להגיע ל-1,000 מכוניות ו-27 אלף משתמשים. בטווח הרחוק יותר אנחנו רוצים לערים נוספות בישראל כמו חיפה וירושלים ובהמשך להתרחב לחו"ל - יוון, טורקיה וגם מזרח אירופה - שם המודל הזה עוד לא קיים".

האתגר - ואולי המכשול - שעומד בפני כל תוכנית שיתוף מכוניות הוא מקומות חניה. צי המכוניות חייב להחזיק במקומות חניה רבים במרכז העיר. מקומות חניה כאלה הם מצרך יקר ונדיר. "דיברנו כבר עם העירייה ועם חברת אחוזות החוף, שמפעילה חניונים רבים", אומר גדיש, "וקיבלנו תמיכה רשמית. אנחנו מאמינים שהעירייה תשתכנע בתרומה של היוזמה להפחתת זיהום אוויר ועומס ותאשר לנו שימוש במקומות חניה בחינם. בינתיים יש לנו 40 מקומות חניה שמורים במקומות אסטרטגיים במרכז העיר, 17 מתוכם ברשת החניונים סנטרל פארק".

מתחרה פוטנציאלית ל-Car2Go, עם משאבים גדולים יותר משמעותית, היא חברת Better Place של שי אגסי והחברה לישראל. Better Place עשויה להפעיל מכוניות חשמליות במתכונת של שיתוף מכוניות ולמעשה למשוך את השטיח מתחת לרגליים של Car2Go. "אין כאן תחרות", אומר גדיש, "להפך. אלה מוצרים משלימים. הבעיה של הרכב החשמלי הוא טווח הנסיעה והחלפת סוללות ריקות. משתמשי שיתוף מכוניות נוסעים לטווח קצר וחוזרים למקום שיכול לשמש עמדת טעינה, מה שהופך את השיטה למתאימה לרכב חשמלי".





תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות