בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תנו לערים הגדולות עצמאות

תגובות

>> אין זה סוד כי לתחבורה תרומה שלילית לזיהום האוויר בערים. מסקר פליטות גזי חממה שאותו ערכה עיריית רעננה באחרונה, עולה כי תחבורה מהווה 30% ממקורות פליטות גזי החממה בעיר.

מהערכות שונות עולה כי גם בתחום מזהמי האוויר, לתחבורה התרומה הכבדה ביותר מכל מקורות הזיהום בערים. ובכלל, תחבורה היא אחד מן התחומים המשפיעים ביותר על מרקם החיים העירוני. לתכנון תחבורתי נכון בערים יכולה להיות תרומה מכרעת לניהול ערים נעימות למגורים, בריאות ותוססות.

בעידן שבו מחירי הנפט מאמירים, זיהום האוויר גובר והולך וההתחממות הגלובלית נהפכת להיות הבעיה העולמית המרכזית, ראוי כי תיעשה מהפכה של ממש בתחום התחבורה בישראל. קצב החיים המהיר, המרכזים העמוסים והתוססים ואורח החיים העירוני דורשים מענה ראוי מצד הנוגעים בדבר. המענה חייב להינתן באמצעות ניהול תחבורתי נכון, בין היתר, באמצעות פיתוח תחבורה ציבורית נוחה, זמינה ונקייה - שתהווה מתחרה שוות ערך למכונית הפרטית ותספק את דרישות התושבים לאיכות חיים וסביבה.

ניהול תחבורתי נכון יכול להיעשות רק אם הערים עצמן יוכלו להשפיע ולנהל את תחום התחבורה בתחומן באופן עצמאי או, למצער, להיות שותפות מרכזיות בניהולו. זה זמן מנסה פורום הערים העצמאיות לקדם מהלך ביזור סמכויות נרחב בתחום התחבורה. מטרת המהלך היא לגרום לממשלה להעניק לערים העצמאיות, המתפקדות ברמת ניהול גבוהה ומשרתות את מרבית אוכלוסיית ישראל, מרחב אמיתי של סמכויות החלטה וניהול עצמי. כך לדוגמה, מבקשות הערים העצמאיות להרחיב את סמכויות העיריות בתחום הפיקוח והאכיפה על חוקי התנועה והחנייה בעיר; לאפשר להן לקבוע תעריפי חנייה דיפרנציאליים; להרחיב את סמכויות ועדות התמרור העירוניות ולהעניק להן מעמד סטטוטורי בכיר בתחום התחבורה הציבורית, שיאפשר להן להסדיר נתיבי תחבורה ציבוריים, תכנון מערכי תחבורה מתקדמים, להסדיר תקני פליטה של אוטובוסים ומוניות, להפריט קווי תחבורה ולהקים רשויות תחבורה אזוריות ומטרופוליניות. כל זאת בשיתוף ובתיאום עם משרד התחבורה ומחוזותיו. חבילת סמכויות אלה תאפשר לערים העצמאיות לבצע תכנון תחבורתי מהפכני, מקיף ויעיל, שיציב את ישראל בשורה אחת עם ערים מובילות בעולם בתחום.

סביר להניח שתחום התחבורה יזכה להתייחסות בעלת משקל נכבד ביותר בתוכניות הללו, מעצם היותו מרכיב מרכזי בסוגיית זיהום האוויר והתחממות האקלים. הערים החתומות על האמנה יפעלו במלוא המרץ והיצירתיות כדי לשפר ולבצע פעולות משמעותיות בתחום, במטרה להשיג הפחתה ניכרת בפליטות הנובעות מתחבורה. אלא שהמרחב שבו יכולות לפעול כיום הערים בתחום הוא צר עד מאוד. ללא ביזור סמכויות אמיתי ונרחב, קשה לצפות כיצד יתחולל השינוי הנכסף.

הכותב הוא מנכ"ל פורום הערים העצמאיות (פורום ה-15)



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו