בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

להקים ועדה לחקירת האפליה של ערביי ישראל

תגובות

השבוע דנה ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת בשתי הצעות חוק, שאמורות להרחיב את חובת ייצוג האוכלוסייה הערבית בשירות הציבורי. הצעת החוק הראשונה הוגשה על ידי עזמי בשארה (בל"ד), ומטרתה לעגן בחקיקה את חובת ייצוגם של האזרחים הערבים בקרב העובדים בחברות הממשלתיות. ההצעה השנייה הוגשה על ידי אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל), ונועדה להרחיב את חובת הייצוג ההולם כך שתכלול גם את הרשויות הסטטוטוריות.

הצעות אלה באות בהמשך לשני תיקונים לחוקים שהתקבלו בשנת 2000. הראשון הבטיח ייצוג הולם לאזרחים הערבים בשירות המדינה, והשני הבטיח את ייצוגם כחברים בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות. חשוב לעגן את חובת הייצוג ההולם בחקיקה שתחול על כל המגזר הציבורי, אך חשוב יותר שהממשלה תגלה נכונות, רצון ונחישות ליישם את החוקים האלה.

קיימת חשיבות רבה לייצוגה של האוכלוסייה הפלשתינית בישראל בשירות הציבורי, מאחר שמשרות בשירות הציבורי הן משאבים ציבוריים שצריכים להיות מחולקים באופן שוויוני. בנוסף, לאזרחים הערבים יש זכות להשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות וקביעת המדיניות הציבורית בעניינים שנוגעים להם ולכלל האוכלוסייה. צריך לזכור גם שמספר האקדמאים הערבים הולך וגדל, וצעירים מוכשרים אלה מתקשים למצוא תעסוקה הולמת.

באוגוסט 2003 קבעה הממשלה יעד שלפיו עד אוגוסט 2004, בכל אחד מ-105 הדירקטוריוניום הממשלתיים יכהן לפחות ערבי אחד. נתוני רשות החברות הממשלתיות מאוגוסט 2006 - שש שנים אחרי קבלת החוק, ויותר משנתיים אחרי תאריך היעד שקבעה הממשלה - מעלים כי מתוך 551 דירקטורים בפועל בחברות הממשלתיות, רק 54 הם ערבים (9.75%). מהנתונים שבידי עמותת סיכוי עולה כי שיעור הערבים שמועסקים בחברות הממשלתיות נמוך מ-0.5%: כ-250 עובדים מתוך 52,418.

בינואר 2004 קבעה הממשלה יעד שלפיו בתום שלוש שנים מיום ההחלטה, לפחות 8% מעובדי המדינה יהיו ערבים. מן הדו"ח השנתי המסכם של נציבות שירות המדינה ל-2005 (התפרסם ביוני 2006) עולה שמתוך 57,085 המועסקים בשירות המדינה, רק 3,251 עובדים - 5.7% - הם ערבים. הממשלה מתעלמת מישום החוק, ולא עומדת ביעד שקבעה לעצמה.

אנו רואים שלמרות החקיקה וקביעת היעדים ולוחות הזמנים, הממשלה נכשלת בישומם. אילו היה לה רצון אמיתי לשנות את המציאות, היא היתה מקצה את המשאבים הדרושים ומקימה מנגנונים מתאימים. לו רצתה הממשלה בקליטת המועמדים הערבים, היא היתה מזהה את החסמים שמונעים מהם להתקבל ומסירה אותם. ואולם, עיון מעמיק בהתנהלות הממשלה מלמד שהיא נוקטת צעדים סמליים בלבד כדי לצאת ידי חובה, ונכשלת בפתרון הבעיה.

הממשלה מרוויחה מן היציאה ידי חובה - למשל, בכך שהיא מדגישה בפני ארגונים בינלאומיים את החוקים שמבטיחים ייצוג הולם. כך עשתה לפני כשבועיים, כשנדרשה לספק לוועדת האו"ם לענייני גזענות בז'נווה הסברים על מדיניותה כלפי המיעוט הערבי ("הארץ", 22.2). נציג הממשלה התגאה ש"החוק הקיים מעודד מאוד קליטת ערבים בשירות הציבורי".

הממשלה נדרשת לפעול מיידית. יש להקים ועדת חקירה שתבדוק מדוע החוקים וההחלטות אינם מיושמים, ותציע המלצות ודרכי פעולה מעשיות. לפי הצעתי, בוועדה ישתתפו חברי כנסת ומומחים, ערבים ויהודים, ובראשה יעמוד שופט בית המשפט העליון (בדימוס). יתרה מזאת, על ארגוני החברה האזרחית לשוב לבג"צ ולבקש את עזרתו בכדי לאלץ את הממשלה ליישם את החוקים וההחלטות שלה.

עו"ד חיידר הוא מנכ"ל שותף של עמותת סיכוי לקידום שוויון אזרחי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו