בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עמותת סיכוי: הפערים בחינוך בין ערבים ליהודים אינם מצטמצמים

תגובות

רק 30% מקרב תלמידי התיכון הערבים זכאים לתעודת בגרות שעומדת בתנאי הסף של האוניברסיטאות, וזאת לעומת מחצית מהתלמידים היהודים. עוד 19% נוספים מהתלמידים הערבים זכאים לתעודת בגרות, אך כזו שאינה מספיקה כדי להתקבל ללימודים אקדמיים.

הפערים בהישגים החינוכיים בין היהודים לערבים אינם מסתיימים בזכאות לתעודת הבגרות. גם שיעור הסטודנטים הערבים במוסדות ההשכלה הגבוהה נמוך מאוד ביחס לשיעור בציבור היהודי: רק 3% מהתלמידים הערבים ממשיכים ללימודים גבוהים, לעומת 9% מהתלמידים היהודים.

נתונים אלה עולים מבדיקת עמותת "סיכוי", המפיקה את "מדד השוויון" בין יהודים לערבים. לפי הגדרת המדד, הערך 0 מציין שוויון ואילו הערך 1 מציין העדפה מוחלטת לטובת הציבור היהודי. ערכו של המדד בתחום החינוך עומד על 0.34, מה שמצביע על יתרון משמעותי בהישגים ובהקצאת המשאבים בחינוך לטובת הציבור היהודי.

הד"ר חאלד אבו עסבה, יו"ר הנהלת עמותת "סיכוי" ומנהל מכון מסאר למחקר, תכנון וייעוץ חינוכי, מונה מספר סיבות לפערים בשיעור הסטודנטים. לטענתו, הנגישות להשכלה הגבוהה אינה שוויונית בין המגזרים. בנוסף, הלימודים הגבוהים אינם מבטיחים לבוגר הערבי עבודה בהמשך הדרך. "כל צעיר שואל את עצמו בשביל מה לו ללמוד אם ממילא יהיה מובטל", אמר. לדבריו, רק טיפול כולל שיתייחס גם לסוגיות של תעסוקה, ימצא פתרון לבעיה.

חוקרי עמותת סיכוי מדדו את הפער בחינוך לפי מספר נתונים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ-5 השנים האחרונות: תפוקות מערכת החינוך (כמו שיעור הזכאות לבגרות), תשתית פדגוגית (תקני מורים בכל מגזר) ומספר תלמידים בכל כיתה.

מהנתונים עלה, שבבתי הספר היסודיים יש בכל כיתה ערבית 5 תלמידים יותר מאשר בכיתות יהודיות - 29 לעומת 24 - ובחינוך העל יסודי 2 תלמידים יותר בכל כיתה - 30 לעומת 28. בממוצע, הפער עומד על 4 תלמידים לכל כיתה. הנתונים גם מראים ששיעור הנשירה בקרב תלמידי כיתות ט'-י"ב אצל תלמידים ערבים, שעומד על 9%, הוא כפול מהשיעור בקרב התלמידים היהודים.

ד"ר אבו עסבה אמר שלפי בדיקות שונות, הפערים בחינוך בין יהודים לערבים אינם במגמה של צמצום, למרות הצהרות הממשלה. לדבריו, התלמידים היהודים והערבים מתחילים את מסעם החינוכי בנקודות התחלה שונות אך הממשלה אינה משקיעה בשני המגזרים באופן שווה.

"זה נכון שההורים והשלטון המקומי לא משקיעים. ההורים במצב חברתי כלכלי קשה, הרשויות קורסות, אבל זו לא אשמת הילד. הריבון, הממשלה, היא זו שצריכה לפעול לסגירת הפערים ואסור לה להתנער מכך", הוא אמר.

מדד השוויון

"מדד השוויון", שמפורסם לראשונה על ידי עמותת "סיכוי", מודד את הפערים בין יהודים לערבים בישראל לפי נתונים סטטיסטיים רשמיים. "הארץ" סוקר בסדרת כתבות את הפערים, כפי שעולה מדו"ח העמותה




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו