בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הממשלה מפלה לרעה את היישובים הערביים

תגובות

זר שהיה מגיע לישראל ושומע הצהרות של פוליטיקאים הניתנות בפני האוכלוסייה הערבית יכול היה לחשוב שזו האוכלוסייה המרופדת ביותר בישראל. כמעט שאין כנס או אירוע שאליו מוזמנים שרי או פקידי ממשל לנאום בפני קהל ערבי שבו לא נזרקות לאוויר הבטחות שנועדו, כביכול, להיטיב עם האוכלוסייה הערבית. בסופו של דבר ההבטחות מחזיקות מעמד עד לעיתון הבוקר למחרת, במקרה הטוב, ולעתים גם זה לא.

אין מדובר רק בהבטחות. דו"ח של ועדה ממלכתית, דו"ח אור, אשר התפרסם לפני שלוש שנים, קבע בבירור כי הממשלה מחויבת למחוק את כתם האפליה נגד האוכלוסייה הערבית. הדו"ח עדיין עומד תלוי ככתב אשמה נגד ממשלות ישראל לדורותיהן, כל עוד לא מיושמת תוכנית כוללת לביטול ההפליה ולסגירת הפערים.

כל בר דעת מבין מהו הנזק שנגרם מהבטחות המוכרזות שוב ושוב ללא כל כוונה מעשית לקיימן. ראש העיר הערבית שהולך לקושש אחר מימוש ההבטחות הללו נתקל לרוב במשיכת כתפיים, ואילו האוכלוסייה הערבית מפתחת ניכור וחוסר אמון כלפי גורמי הממשל.

הנזק הכביר הוא בעיקר בכך שהאוכלוסייה הערבית מוחזקת כבת ערובה הנתונה לחסדיה של הממשלה. ירצו - ייתנו, לא ירצו - לא ייתנו. ההקצאה התקציבית אינה קבועה או מוסדרת כחלק מהסדר תחיקתי שיאפשר לאזרחים הערבים ליהנות מחלקם במשאבי המדינה בזכות, אלא רק על בסיס הסדרים התלויים ברצון טוב ולרוב אינם מקוימים.

כך למשל, במקום לבנות אזורי תעשייה שיאפשרו ליישובים הערביים ליהנות מנכסים מניבי ארנונה, מעדיפה הממשלה להקצות ליישובים הערביים מענקי איזון, ואף הם פחותים בהשוואה לרשויות יהודיות בעלות נתונים זהים. או במקום לקבוע תוכניות מתאר שיאפשרו ליישובים הערביים להתפתח מעדיפה הממשלה להעלים עין מבנייה ללא היתר בלית ברירה אחרת, תוך נפנוף חרב הריסת הבתים מעל לראשי האזרחים.

לעתים, יש באפשרותן של תוכניות טלאי-על-טלאי וקיבוץ נדבות ממשרד הפנים בכדי לסייע נקודתית בנושאים מסוימים, אך נסיון העבר מוכיח פעם אחר פעם כי אין ביכולתן בכדי לקדם באמת את האוכלוסייה הערבית. על מנת ליצור שינוי של ממש חייבת הממשלה, בהובלת משרד ראש הממשלה, לחייב את משרדי הממשלה השונים לנקוט מדיניות של סגירת פערים תוך קביעת יעדים לטווח ארוך, השקעה רב-שנתית ושיתוף האוכלוסייה הערבית בתכנון.

לאחר מלחמת לבנון השנייה הבטיח מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רענן דינור, כי תקציבי הממשלה שיועברו לשיקום הצפון יחולקו באופן הבא: שליש ליישובים היהודיים, שליש ליישובים הערביים והשליש שנותר - לתשתיות משותפות. קרוב לשנה חלפה מאז ניתנה ההבטחה, ובימים אלה אמור המשרד להציג את נתוני ההשקעות בפועל בכנס שייתקיים מחר בנצרת בהשתתפות נציגי הממשל והרשויות המקומיות הערביות. עוד הבטחה שלא תמומש כבר לא תפתיע אף אחד בקרב האזרחים הערביים. לעומת זאת, אם הכספים אכן הוקצו וימשיכו להיות מוקצים על פי החלוקה שהובטחה, עשוי הדבר להוות צעד משמעותי לכיוון שוויון אך בעיקר, להקניית אמינות להבטחות השלטון כי אכן פניו לקראת האזרחים הערבים.

הכותבים הם מנהלי פרויקט קשרי ממשל ושינוי מדיניות בעמותת סיכוי



תרשיחא, וברקע מעלות. במקום אזור תעשייה נותנים מענק



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו