בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המהפכה הירוקה מחכה לאור ירוק

תגובות

העובדה שכיכר רבין אירחה קונצרט רוק למען איכות הסביבה במסגרת אירועי יום כדור הארץ מוכיחה שהאסימון נפל גם בישראל. עד לפני פחות מעשור עדיין היו ויכוחים בין המומחים בשאלת זיהום האוויר והתחממות כדור הארץ. הוויכוחים כבר מאחורינו, וכיום ברור לכל שאלה גם הצרות שלנו.

הבעיה היא שבמדינת ישראל יש תמיד עניינים בוערים יותר על סדר היום הממשלתי והפוליטי. וכמו בנושאים רבים הקרובים לחיי האזרחים, סמכויות הטיפול נמצאות בידי הממשלה, כאשר בפועל העיריות הגדולות הן היזמיות המסוגלות לקדם פתרונות ראויים.

הסובלים העיקריים מזיהום הם תושבי מרכזי הערים הגדולות. לכן אך טבעי שהיוזמה להתמודדות עם הבעיה תבוא מהן. אלא שבמציאות הרגולטורית הקיימת בישראל, אין ביכולתן לממש את כוונותיהן ולהוציא לפועל תוכניות שיכולות להביא לשינוי של ממש.

בעוד ימים ספורים תמלא שנה להשקת יוזמה שהובילו ביל קלינטון וקן ליווינגסטון (ראש עיריית לונדון) לצמצום פליטת גזי חממה במרכזי הערים. הערים בישראל מנועות מלהצטרף ליוזמה, שכן זו מחייבת אותן לנקוט צעדים שאינם בתחום סמכותן, אלא בסמכות הממשלה. לכן דרושים תיקוני חקיקה דחופים, שיקנו לערים בישראל אותו חופש פעולה שממנו נהנות ערים בטורקיה, ברזיל ודרום אפריקה שהצטרפו ליוזמה.

על סמך ניסיון של עיריות בעולם מפתחות כיום ערים בישראל תוכניות מפורטות לשינוי איכות האוויר. בין השאר כוללת התוכנית הגבלה של תנועת כלי רכב מזהמים במרכזי הערים, הוצאת האוטובוסים המפרקיים ממרכזי הערים, העברת התחבורה הציבורית לכלי רכב ירוקים, הידוק הפיקוח על מפעלים מזהמים, יצירת תשתיות לעידוד הליכה ורכיבה על אופניים, מעבר לתאורת רחוב סולארית, נטיעה מסיווית של עצים, קידום תשתיות והגברת מודעות להפרדת פסולת.

כעת ממתינות העיריות שהממשלה תיתן אור ירוק למהפכה הירוקה ותאפשר להן להטיל את מרותן להפעיל את סמכותן על התחבורה הציבורית, על מפעלים מזהמים ועל כל גורם אחר המבקש להמשיך לזהם את בסביבה. הממשלה אינה מסוגלת להעניק לנושא את החשיבות הראויה, ואינה קרובה מספיק לעשייה השוטפת בתחומים שבהם נדרש השינוי. לפיכך עליה להוביל את שינויי התקינה והחקיקה הדרושים כדי שהעיריות יוכלו להתחיל לפעול לקידום המהפכה הירוקה.

הכותב הוא מנכ"ל פורום ה-15 (פורום הערים העצמאיות)



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו