פסק הלכה: אסור ללמוד מספרים שבהם יסומן הקו הירוק - כללי - הארץ
המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

פסק הלכה: אסור ללמוד מספרים שבהם יסומן הקו הירוק

שרת החינוך הורתה לוודא כי בכל המהדורות החדשות של ספרי הלימוד יוצג הקו הירוק על מפת ישראל; לדברי תמיר, רק כך נוכל לדרוש ממדינות ערב לציין את גבולות ישראל; ההחלטה לא תחול על מהדורות קיימות, וייתכן שתהיה כרוכה בהוצאה תקציבית; עמותת רבנים פירסמה פסק נגד לימוד מספרים שבהם יסומן הקו הירוק, הליכוד הגיש אי אמון

שרת החינוך, יולי תמיר, הורתה לוודא כי בכל המהדורות החדשות של ספרי הלימוד בהן מופיעות מפות ישראל, יוצגו בפני התלמידים גם גבולות הקו הירוק. לטענת תמיר, "אי אפשר לדרוש מהשכנים הערבים לציין את גבולות 4 ביוני 1967, בשעה שמערכת החינוך שלנו מחקה אותם מספרי הלימוד ומתודעת התלמידים. הבדיקה היא במטרה לשנות את ספרי הלימוד".

בתגובה פירסמה עמותת רבנים צו הלכה האוסר ללמוד מספרי משרד החינוך בהם יסומן הקו הירוק. מפרסם פסק ההלכה, הרב שלום דב וולפא, אמר כי תמיר הכריזה מלחמה על ארץ ישראל וכי עליה לזכור מה קרה לאריאל שרון, שפגע בהתיישבויות בגדה.

סיעת הליכוד הגישה הצעת אי אמון בממשלה בעקבות הצעת תמיר. בהודעת הסיעה נאמר כי שיקוליה של תמיר נגועים בגישה שמאלנית קיצונית והיא מתעלמת מחוקי המדינה, בהם חוק ירושלים וחוק רמת הגולן.

יצחק לוי: תמיר מנסה לכפות דעתה הפוליטית באמצעות מערכת החינוך

בסיעות הימין הגיבו אתמול (שלישי) בחריפות על הצעתה של תמיר. יו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב, פנה לראש הממשלה בדרישה "לבלום את מדיניות שלום עכשיו במשרד החינוך המוכתבת באופן בוטה על ידי שרת החינוך". לדבריו, האג'נדה של שלום עכשיו גם באה לידי ביטוי בהחלטת השרה לבטל את תקציב החינוך היהודי ברוסיה, ובתמיכתה בציון יום הנכבה בבתי הספר הממלכתיים. שר החינוך לשעבר, ח"כ יצחק לוי (האיחוד הלאומי-מפד"ל), אמר כי תמיר מנסה לכפות את דעתה הפוליטית על אזרחי ישראל באמצעות מערכת החינוך. לדבריו, "מערכת החינוך חייבת להיות נקיה מכל סמן פוליטי ושיקולים זרים". ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי-מפד"ל) אמר כי "הכנסת פוליטיקה לבית הספר היא ניסיון להקים לתחיה את רוסיה הקומוניסטית בישראל".

גם ח"כ רונית תירוש (קדימה), לשעבר מנכ"לית משרד החינוך, תקפה את החלטת תמיר, וטענה כי "לשרה אסור להתערב בתכנים של ספרי לימוד". ח"כ זאב אלקין (קדימה) אמר כי על שרת החינוך לקדם את הרפורמה החיונית במשרדה, ולא "לבזבז את זמנה בהשלטת האידיאולוגיה האישית שלה על ספרי הלימוד".

תמיר: כיום, אפילו רצועת עזה מופיעה כחלק ממדינת ישראל

בראיון לגלי צה"ל הגנה תמיר על החלטתה, שנחשפה אתמול ב"הארץ", ואמרה: "אי אפשר ללמד היסטוריה בלי להכיר את הגבולות". כדוגמה הסבירה, שילדים לא יכולים ללמוד על הקרב בגבעת התחמושת, שנמצאת כיום בלב ירושלים. תמיר סיפרה, כי בספרים כיום אפילו רצועת עזה מופיעה כחלק ממדינת ישראל. לדבריה, המצב שבו "המפות ברוב ספרי הלימוד מתעלמות מהקווים הבינלאומיים ועזה עדיין חלק ממדינת ישראל" הוא בלתי נסבל. "אני רוצה להבהיר לתלמידים את המציאות שבה חיינו עד 67' ועד היום. להערכתי, ילדים שלא מבינים איפה עבר הקו הירוק לא מבינים את הוויכוח הפוליטי המתנהל היום. איך יבינו את החלטה 242?" לדבריה, כאשר מלמדים את ההיסטוריה של מדינת ישראל יש "להתחיל בעובדות".

לדברי פרופ' יורם בר-גל, ראש החוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה, שהתייחס לעניין במסגרת מחקריו, ההוראה של תמיר להחזיר את הקו הירוק למפות תהיה קשה למימוש, שכן רוב ספרי הלימוד מופקים על ידי הוצאות ספרים פרטיות, שלא יתנדבו להחליף על חשבונן את הגלופות. לדבריו, המבחן של פרופסור תמיר יהיה, אפוא, בספר התקציב. גם תמיר הודתה שהחלפת הספרים הקיימים מהווה בעיה תקציבית, ולכן מדובר על המהדורות הבאות.

בר-גל כתב באחד ממאמריו שפוליטיקאים שנושאים באחריות להחלטות גורליות של מלחמה ושלום, אחראים גם להקניית המפה המנטלית שמשפיעה על המוטיווציה של הצעירים של היום להתייצב מחר להגנת גבולותיה של הטריטוריה.

לפני שנתיים פורסמו עיקרי המחקר של ד"ר נורית פלד-אלחנן מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, על שישה ספרי לימוד שיצאו לאור אחרי הסכם אוסלו, בהם כאלה שזכו לאישור רשמי של משרד החינוך. ספרים אחרים אומצו בידי מורים רבים גם בלא אישור רשמי. בין הממצאים הבולטים במחקר היו טשטוש הקו הירוק; התעלמות מערים ערביות בישראל, שלא סומנו במפות; והצגת אתרים והתנחלויות ב"יהודה ושומרון" (לא "גדה מערבית") כחלק אינטגרלי ממדינת ישראל.



תמיר. "אי אפשר ללמד היסטוריה בלי להכיר את הגבולות", אמרה

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת