בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השדים הפוסט ציוניים של שרון ולבנת

תגובות

מה שאומרת היום שרת החינוך החדשה, חושב גם ראש הממשלה החדש. לפני כחצי שנה נשאל אריאל שרון, אילו שינויים צריכה לדעתו לעבור מערכת החינוך, כשהכוונה היתה לעמדתו בעניין צמצום פערים בחינוך. "הייתי רוצה שהתלמידים ילמדו תנ"ך בכל בית ספר, כולל ספר יהושע", ענה שרון. "אני רוצה שילמדו את ההיסטוריה של עם ישראל וארץ ישראל, ושכל ילד, גם אם הוא חילוני, יידע מה ההבדל בין סידור למחזור... לתת לילדים ללמוד ערכים ציוניים-יהודיים, וצריך להפסיק ללמד את ההיסטוריונים החדשים".

מתברר איפוא, שלא רק לבנת סובלת מבורות בעניין החומר הנלמד בבתי הספר. שכן הבעיה העיקרית של מערכת החינוך טמונה פחות בתכני הלימוד ויותר בהעדרם, או בשטחיות שבה הם נלמדים. לימוד התנ"ך, למשל, עדיין מתבטא בשינון, פחות בלימוד הטכניקות של המספר המקראי - זה שביקורתו החתרנית כלפי דוד ושלמה, למשל, מעידה כי הוא היה "ההיסטוריון החדש" הראשון.

מצב שיעורי התנ"ך טוב ממצב לימודי ההיסטוריה. כמחצית מהתלמידים לא לומדים כלל היסטוריה. לדברי ד"ר שלמה סבירסקי ממרכז אדווה למחקר כלכלי-חברתי, כשמשרד החינוך מפרסם נתונים על הבגרות בהיסטוריה הוא מציין רק את המסלול העיוני כי במקצועי לא לומדים היסטוריה. "במקום להתמודד עם הבעיה הזאת, מתווכחים על ההיסטוריונים החדשים, נושא שמעסיק בעיקר את האליטות, מימין ומשמאל", הוא אומר.

ואכן, הוויכוח סביב ההיסטוריונים החדשים מאפיין את עולם השדים והרוחות של שרון ולבנת, עולם שלא קיים במציאות. לפני כמה שנים ביקשו ההיסטוריונים ד"ר אילן פפה, ד"ר בני מוריס ופרופ' אבי שליים לנסוע במכונית אחת מתל אביב לירושלים. פפה התעקש לנהוג. "אני יודע איך אתם נוהגים", אמר לחבריו. "אם חס וחלילה תהיה תאונה - ההיסטוריה החדשה של ישראל תיעלם כלא היתה".

ההיסטוריונים החדשים הם דחליל. לא רק שמספרם מועט - הם אינם נלמדים במערכת החינוך. רק אחד מהם, פפה, הוא פוסט ציוני. בני מוריס, שהטביע את המונח "היסטוריון חדש", מגדיר עצמו כציוני. הספר "עולם של תמורות", שלבנת ניפנפה בו השבוע כהוכחה לנזקי ההיסטוריונים הפוסט ציונים, איננו ספר של היסטוריון חדש. להיפך. יש בו רק אזכור שולי לכך שחלק מהפלשתינאים הועזבו ולא עזבו את ישראל, ובכך הוא מזכיר את תוכנית הטלוויזיה הקיטשית "תקומה".

"לצערי אין לי שום השפעה על מערכת החינוך. הספר שלי בכלל לא פורסם בעברית", מתנצל פפה. "לבנת יכולה להירגע - גם אם היא לא תעשה כלום, מערכת החינוך לא תיהפך לפוסט ציונית. אולי להיפך - ככל שהיא תעסוק בנושא, כך היא תעודד את הסקרנות כלפינו".

ההיסטוריה הישראלית מלמדת, כי שרי חינוך הולכים ובאים ומערכת החינוך בעינה עומדת: ממשיך לשרור בה אי שוויון, המתבטא במסלול מקצועי מול עיוני; בשיעור נמוך של זכאים לתעודות בגרות (ב-58.6% '99 מבני/ות 17 לא השיגו תעודת בגרות); בכך שרק 13% מזכאי תעודות הבגרות בעיירות הפיתוח ורק 5% מהם ביישובים הערביים המשיכו ב-98-'91' בלימודים אקדמיים; בצפיפות ובמצב הרעוע של כיתות רבות, ובהתחזקות החינוך האפור שממנו נהנים בעלי האמצעים.

גם אם שרון ולבנת יצליחו להנהיג את השינוי, והתלמידים יניפו כל בוקר את דגל ישראל, ישירו התקוה, ילמדו בעל-פה את ספר יהושע ויקללו את ההיסטוריונים החדשים - הם ימשיכו לא ללמוד באמת תנ"ך, באמת היסטוריה, באמת מתמטיקה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו